home | Inloggen
Aantal schrijvers: 525 | Aantal boeken:

15394

Van Aken, Piet

Maakt deel uit van: , ,

PIET VAN AKEN

Terhagen, 15 februari 1920 – Antwerpen, 2 mei 1984

Faulkner aan de Rupel

Socialistisch auteur die behoort tot de generatie romanschrijvers die na WO II de roman een vernieuwend elan bezorgden.

Schreef sociaal geëngageerd proza waarmee hij gesitueerd kan worden in de traditie van de sociale roman die in de 19de eeuw werd ingezet bij P.F. van Kerckhoven, Eugène Zetternam en Domien Sleeckx en die via Cyriel Buysse en gedeeltelijk ook Stijn Streuvels een voortzetting vond bij Gerard Walschap, Lode Zielens en Louis-Paul Boon en die, vernieuwd en aangepast, nu voortgezet wordt door Walter van den Broeck.

Bij Piet van Aken heeft echter ook de invloed doorgewerkt van Amerikaanse schrijvers van het sociaal realisme zoals Hemingway, Caldwell, Faulkner en Dos Passos, schrijvers die hij zelf vermeldde als zijn voorkeurschrijvers.

Hij speelde tevens een actieve rol in het literaire leven van zijn jaren.

Hij zat o.a. tientallen jaren in de redactie van het Nieuw Vlaams Tijdschrift, schreef voor de literaire pagina van De Volksgazet, besprak boeken in radioprogramma’s en engageerde zich in menig polemiek over literatuur, o.a. met de generatie schrijvers uit de jaren ’60 die  zich wilden afzetten tegen hun voorgangers

 

BIOGRAFIE

15 februari 1920: geboren te Terhagen, een dorp langs de Rupel tussen Rumst en Boom.

  • Hij is de derde in een gezin dat, zoals de meeste mensen in het dorp, de kost verdient met werk op ‘het gelaag’, de steenbakkerij. Maar voor Petrus, want zo heet hij eigenlijk, heeft het leven een andere bestemming in petto. Lezen is al vlug belangrijk voor hem. Hij ontdekt de boeken als hij als 10-jarige bij het spelen met een oude kiepwagen op de steenbakkerij een gebroken been oploopt en veel moet rusten. Péke kan goed mee op school en mag naar het Atheneum in Boom. Zijn vader heeft ondertussen vast werk gekregen als bode van de socialistische vakbond en mutualiteit in Terhagen. Op het Atheneum blijkt al vlug dat hij erg goed is in Nederlandse taal en vooral in het schrijven van opstellen.
  • Zijn laatste jaren middelbaar onderwijs maakt hij af op het Atheneum van Mechelen, waar zijn leraar Nederlands Filip De Pillecyn is.
    • De invloed van De Pillecyn komt in Van Aken’s eerste werken vooral tot uiting in het trage ritme van de intrige, het heimwee naar het verleden, de weemoedige en mysterieuze sfeer, de voorkeur voor een vage woordkeus en een dichterlijke, sensuele schriftuur.

1937: als Piet Van Aken 17 jaar is kan hij niet langer wachten op een uitgever. Hij geeft in eigen beheer zijn eerste verhaal uit: Twee van ’t gehucht in 78 exemplaren. Iedere vriend koopt er twee om de uitgave te steunen.

Maart 1939: wordt opgeroepen voor zijn dienstplicht en zes weken later is het oorlog.

  • Na de capitulatie volgt de vlucht naar Zuid-Frankrijk.
  • Na zijn thuiskomst in augustus vond hij werk op ‘s Lands Wederopbouw waar ook Raymond Herreman en Maurits Roelants hun bezigheid hadden gevonden.

1942: verschijnt zijn eerste echte roman bij uitgeverij Manteau: De falende God, waarin de neoromantische stemmingskunst van F. de Pillecyn zichtbaar is.

1943: wordt opgeroepen voor de Arbeits-einsatz in Duitsland. Maar niet voor lang:  omdat hij in een loonconflict de kant koos van de arbeiders, die ook dorpsgenoten waren, zorgde de patroon ervoor dat hij teruggezonden werd.

  • In Mechelen werd hij omgeschoold als machinebankwerker in de Junkersfabrieken in Mechelen. Na het bombardement van 19 april 1944 op Mechelen kreeg hij de opdracht om naar de zusterfabriek in Morlanwelz te gaan, maar aan de brug van Walem – verteld hij zelf – ben ik links afgezwenkt en ben voor de overblijvende paar oorlogsmaanden ondergedoken bij mijn zuster.
  • Tijdens de oorlog leert hij ook Rosa Callaert kennen, ‘mijn tramliefde’. Rosa woont in ‘De Wildernis’, het ruige stukje van het Eikerveld, een gehucht dat begon aan het einde van de Hoogstraat in Terhagen en uittorende boven het dorp. Nu is alles daar weggebaggerd voor de productie van steen. De verhalen van de familie Callaert en vooral van zijn schoonvader Frans Callaert zullen erg belangrijk blijken voor het werk van Piet Van Aken.

1944: Het hart en de klok brengt een beeld van het harde leven van de kleistekers en steenbakkers. Het is een wereld die wordt gedomineerd door wilskrachtige, heerszuchtige mensen en een primitieve vitalistische visie.

1945: trouwt met Rosa Callaert en het jaar daarop wordt zoon Emiel geboren, twee jaar later gevolgd door zoon Paul. In een tijd van grote woningnood woont het jonge gezin eerst in bij Piet zijn ouders, later in het kleine huisje van de familie Callaert.

1945-1984: wordt redactiesecretaris van ‘De Werker’, het ledenblad van het pas opgerichte A.B.V.V. en hij zal dit blijven tot zijn dood in 1984.

  • Zijn ervaringen in dienst van de socialistische vakbond heeft hoij verwerkt in zijn laatste grote boek De blinde spiegel (1981), een sleutelroman en een bittere afrekening.

1946: de roman ‘De duivel vaart in ons’ heeft de invloed van De Pillecyn afgeschud. De schrijfwijze wint aan soberheid, hardheid en precisie. Ook thematisch komt zijn overtuigd socialisme duidelijk op de voorgrond in het belang dat hij hecht aan het humanisme.

1950: verhuist naar Battel bij Mechelen.

Van Aken beperkt zich niet tot zijn vertrouwde Rupelstreek en zal nieuwe thema’s aansnijden.

  • 1947: In Alleen de doden ontkomen staat de oorlogsproblematiek en de existentiële eenzaamheid van de mens centraal.
  • 1958: In De wilde jaren worden thema’s als macht, schuld en verantwoordelijkheid voor het eerst in de wereld van de Vlaamse nozems uitgewerkt.
  • 1959: In De nikkers – een complexe koloniale roman – worden de thema’s liefde en haat en de daarmee samenhangende machtsstrijd naar het verleden (de tweede wereldoorlog) geprojecteerd.

Nog in twee werken concentreert hij zich op de arbeiders van de Rupelstreek:

1952: Het begeren, waarin hij de heroïsche periode evoceert van de opkomende arbeidersbeweging en de eerste grote stakingen.

1954: de puntgave novelle Klinkaart, geïnspireerd door de miserabele laat-19de eeuwse sociale toestanden met o a de kinderarbeid.

  • De novelle beschrijft de eerste werkdag van een meisje in een steenbakkerij. Het gebeuren wordt consequent verteld vanuit haar perspectief en voert de lezer dwingend mee naar het beklemmende einde toe: het nietsvermoedende kind zal het slachtoffer worden van een soort ius primae noctis, het zal verkracht worden door de steenbakkersbaas.

Na 1960 zal Van Akens thematiek nog verbreden.

1962: in De verraders voegt hij – naast de gekende motieven als macht, machtsstrijd en machtsmisbruik, bezitsdrang, sex en ultieme eenzaamheid – ook het menselijk egoïsme toe.

  • Uitgangspunt van de roman is de oorlogsproblematiek. Hoofdfiguur is een soort fascistenleider, – waarin sommigen Joris van Severen meenden te herkennen – , die als landverrader wordt gevangen genomen en wiens verdere bewogen levensloop aan Van aken de gelegenheid biedt om de oorlogspsychose te beschrijven.

1964: de invloed van de Amerikaanse thriller zich gelden in zijn nieuwe roman De jager, niet de prooi laat . Het is een psychologische roman op het stramien van een detectiveverhaal.

1965: Slapende honden is opnieuw gesitueerd in de geboortestreek van de schrijver. Ook dit boek bevat thrillerelementen.

  • De hoofdfiguur – een schrijver en vertegenwoordiger van een uitgeverij – wil uitzoeken wie schuldig is aan het verraad van zijn beste vriend in de verzetsbeweging. Via de techniek van de detective wil Van Aken  de schuldvraag in een breder perspectief plaatsen, maar door de slapende honden wakker te maken zal de hoofdpersoon tevens zijn laatste zekerheden verliezen.
  • Voor de roman Slapende honden werd hem de Driejaarlijkse Staatsprijs voor het proza (periode 1963-’65) toegekend.

1966: Grut / De mooie zomer van ’40 zijn twee novellen die sterk biografisch zijn, maar de ader met scheppend proza lijkt droog te vallen. Lezen doet hij nog wel veel en de commentaren die Piet Van Aken schrijft over lezers, schrijvers en eigen verleden voor het Nieuw Vlaams Tijdschrift, worden gebundeld in het eigenzinnige Agenda van een heidens lezer (1967).

Maar hij is niet langer bestand tegen de toenemende polemieken en korte tijd later keert hij het literaire wereldje de rug toe en trekt hij zich volledig terug in de privéwereld van werk, huis en familie.

1970: verhuist naar Leest.

1978: Joos Floorquin weet dit zelfgekozen isolement te doorbreken voor een opname van ‘Ten huize van…’

  • Op vraag van de interviewer neemt Piet Van Aken plaats aan zijn schrijftafeltje en men vraagt hem te doen alsof hij schrijft. Daarop merkt de schrijver op dat hij niet kan doen alsof en hij begint ter plekke een nieuwe roman: Dood getij (1979).

1980:De Goddemaers” : in een reeks losse samenhangende verhalen schetst hij op naturalistische wijze het leven van de familie Goddemaer uit de streek waar hij vandaan kwam.

  • Bekend is dit boek vooral omwille van de karakterschets van Chris Goddemaer, pseudoniem voor vroeger ABVV- voorzitter Louis Major.
  • Van Aken tekent deze persoon als een meedogenloze carrièrist die de vakbond in de eerste plaats gebruikte uit eigen belang.
  • De titel van het boek zou verwijzen naar een dikwijls gebruikt bevel van Major: “dan ga je maar”.

1981: de roman De blinde spiegel neemt een aparte plaats in binnen Van Akens werk. Het is een volumineuze roman waarin de schrijver zijn frustratie van zich af schrijft over wat er van het oude socialistische ideaal overgebleven is in de socialistische partij van de jaren ’70.

  • Centraal staat de discussie over de geest van het socialisme. Het boek ontgroeit echter het niveau van een schandaalkroniek of geromanceerd pamflet, doordat het anekdotische zorgvuldig verbonden wordt met de dieperliggende idee dat macht en erotiek onlosmakelijk verstrengeld zijn.

1982: verschijnt  De Hoogtewerkers waarin de verloedering en afbraak van de Rupelstreek wordt getekend.

Maart 1984: wordt getroffen door een hersenbloeding.

2 mei 1984: Piet Van Aken sterft te Antwerpen.

BEKRONINGEN

  • 1965: Prijs van de Vlaamse lezer voor De onschuldige barbaren.
  • 1966: Staatsprijs voor proza voor de roman De slapende honden

MEER OVER PIET VAN AKEN

  • AUWERA, FERNAND.  Piet van Aken. Antwerpen, Helios, 1974. Gebonden. 40 p. Ills. Monografieën over Vlaamse Letterkunde.
  • FLORQUIN JOOS  Ten huize van 15: Albert Westerlinck – Piet van Aken – Johan-Mark Elsing – Willem Denys – Phil Bosmans – Jules de Sutter – Herman Vanderpoorten – Prof. Dr. Hendrik Fayat – Mgr. E. de Smedt Leuven, 1979, 354 .pp. Internet link: Joos Florquin, Ten huize van… 15 · dbnl
  • POPELIER, ED  Piet van Aken Orion. Ontmoetingen

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

Referenties

  • Jean Weisgerber, Aspecten van de Vlaamse roman 1927-1960. Polak en Van Gennep Amsterdam (1964) pp. 193-204.
  • Jeroen de Preter, Poëzie en ellende van het stenen tijdperk. Rupelstreek hercenkt de vijftigste verjaardag van ‘Klinkaart”. In: De Morgen 4 maart 2004.
  • Anne Marie Musschoot, Piet Van Aken, in: Geboekstaafd, Vlaamse Prozaschrijvers na 1945, pp 29-32, Leuven Davidsfonds 1988

SMAAKMAKER

HET MES

“Je hebt een groot mes”, zei ze, denkend aan de starre blik van Zwarte Jokke en de zachte, haast onmerkbare beweging van zijn kaken. Ze had helemaal geen honger meer. Ze kon amper een beet brood gekauwd krijgen.
“Ja”, zei de jongen. Hij toonde haar het mes op de palm van zijn hand. Je kan er ook mee steken. Je kan het vanzelf doen openknippen en dan schuif je met je duim dit klipje hier naar voren, dan kan het niet meer dicht als je steekt. Het is een echt.” Hij begon weer aan het stuk hout te snijden. Na een tijdje sloeg hij de snippers van zijn broekspijp en hield het stuk hout voor zich om het te bekijken.
“Het ziet er scherp uit”, zei ze.
“Je kan er alle hout mee snijden”, zei de jongen.
“Dit is eik, het zal wel een tijdje duren voor het klaar is. Dat is niet als wanneer je iets uit wilg snijdt. Ik kan er vanavond nog een tijdje thuis aan werken.”
Ze zei: “Een meisje zou daar geen weg mee weten. Ik zou rap in mijn vingers snijden. Een stuk eik is helemaal wat anders dan een aardappel.”
De jongen glimlachte. “Ik zou niet zo goed een raap kunnen schillen als jij”, zei hij. Hij keek even naar de schaftzak die op haar schoot lag en werd opeens erg rood. “Ik maak een mes”, zei hij, gejaagd en een beetje luider dan hij zelf had gewild.
Ze zei: “Een mes ?” zwakjes, net vragend genoeg om niet te verraden dat zij het reeds geweten had en dan, bewonderend: “Dan zal de vorm eerder versleten zijn dan het mes, als het uit eik gesneden is.”
“Jouw mes is erg versleten”, zei de jongen. “Het is zo dun dat je het elk ogenblik middendoor zou kunnen breken als je niet oplet.”
“Het is een oud mes, en het zal wel niet van eik zijn. God weet hoelang het gediend heeft.”

“Je kon beter een ander mes hebben”, zei de jongen ernstig.

Uit: Klinkaart, 1959.

BIBLIOGRAFIE & FILMOGRAFIE

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel – Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1938 Twee van het gehucht. (Een vertelsel uit de potjeerdstreek van juist na den oorlog) (novelle)

1991: heruitgave bij Humanistisch Vrijzinnig Centrum voor Lectuurbegeleiding te Antwerpen -72p. Met een voorwoord van Hubert Lampo ; nabespreking van Jan Lampo en Paul Van Aken.
Terhagen: P. van Aken – eigen beheer. -(50)p.
Afmetingen: 23 x 16 (ingenaaid)
Colofon: Van deze novelle, bestemd om verspreid te worden in beperkten kring, kwamen 75 ex. van de persen der drukkerij Claes in ‘t voorjaar 1939.
1942 De falende god. (historische roman) Van Aken 7 Brussel: Uitgeversmij A. Manteau. -111p.
Afmetingen: 20 x 14.50 (ingenaaid -licht gekartonneerde kaft met flappen)
N.V. Drukk. Erasmus, Ledeberg/Gent
1944 Het hart en de klok. (historische roman)

1955: 2de druk bij De Arbeiderspers te Amsterdam. -257p.
1961: 3de druk bij uitgeverij Heideland te Hasselt.in de reeks Vlaamse Pockets nr 59.
Van Aken  14
1968: 4de druk, herdruk van VP nr 59.
1968: 5de druk bij uitgeverij Meulenhoff te Amsterdam in de reeks Meulenhoff pockets nr 188.
1972: herdruk in de Grote Letterbibliotheek als nr 41 te Hasselt
1987: 6de druk bij Houtekiet te Antwerpen met een nawoord van Paul Van Aken
Brussel: Uitgeversmaatschappij A. Manteau. -324p.
Afmetingen: 21 x 14.50 (Gebonden met stofwikkel)
Colofon: Deze eerste druk van Het Hart en de Klok door Piet van Aken werd in opdracht van de Uitgeverij A. Manteau Brussel in april 1944 gedrukt op de persen van de drukkerij Louis Vanmelle N.V. te Gent
Toelatingsnummer 7270
1946 De duivel vaart in ons. (roman)

1953: Heruitgave bij Nijgh & Van Ditmaar in de reeks Nimmer dralend reeks nr 42.
1969: Heruitgave bij Uitgeverij ” Heideland-Orbis” te Hasselt.
1988: Heruitgave bij Houtekiet te Schoten.
Van Aken 3 Brussel: Uitgeversmaatschappij A. Manteau. -330p.
Afmetingen: 21 x 13.50 (Gebonden – kartonnen kaft met stofwikkel)
Dit werk van Piet van Aken werd in opdracht van de N.V. Uitgeversmaatschappij A. Manteau te Brussel gedrukt in Juli 1946 op de persen van N.V. Drukk. Anneessens, Ninove.
Heeft copyright 1944
1946 Zondaars en sterren. (novelle) s.l. : Nieuw Vlaams Tijdschrift.
Overdruk uit: Nieuw Vlaams Tijdschrift. pp. 273-294.
1947 Alleen de dooden ontkomen. (roman)
Omslagontwerp: Fred Garrels
1969: Heruitgave bij Uitgeverij ” Heideland-0rbis “, Hasselt, -272p.
Van Aken  8 Brussel: Uitgeversmaatschappij A. Manteau. -278p.
Afmetingen: 21.25 x 15 (gebonden – kartonnen kaft met stofomslag)
Colofon: Dit werk van Piet van Aken werd in de maand Juni 1947 gedrukt op de persen van Drukkerij Erasmus te Ledeberg bij Gent, in opdracht van A. Manteau N.V. te Brussel.
Copyright 1946.
s.a. De Amsterdamse jongen of het buskruitverraad (jeugd) Van Aken 1 Antwerpen: Uitgave A. Van Gelder. -89p.
Uitgave: “Goede kinderlectuur” – Rotterdam-Amsterdam
Afmetingen: 20 x 13.50
Gebonden Karton – geill. omslag
1952 Het begeren. (roman)
Band: H. Salden
1958: Vertaald in het Duits door Johannes Piron met als titel Das Begehren Uitgever; Steinberg, Zürich -260p.
1965: 3de ed. bij Manteau in de reeeks GMP nr 16.
1974: 2de ed. (= 3de druk) bij Leuven Davidsfonds in de reeks Belfortreeks nr 592
1985: 4de ed. bij uitgeverij Manteau in de pocketreeks Manteau parels
Amsterdam: N.V. De Arbeiderspers. -224p.
Reeks: Arbo reeks
Afmetingen: 20.25 x 12.50 (Gebonden met stofwikkel)
1952 Zondaars en sterren. (novelle)
Te samen met:Louis Paul Boon, Hugo Claus, Johan Daisne . pseud. van Herman Thiery, Hubert Lampo, Pliet van Lishout
In: “Zes Vlaamse novellen” pp. 7 -31
Uitgever: ’s-Gravenhage, Nijgh en Van Ditmar.
Reeks: Nimmer dralend reeks. – ‘s-Gravenhage; vol. 36
Afmetingen: 20 x 12 (gebonden – stofomslag)
1954 Klinkaart. (novelle)
Illustraties van Jean Jacques De Grave, modernistische pentekeningen in zw/w, beslaan telkens een ganse bladzijde.
1967: 5de druk Rotterdam A.D. Doncker
1971: 6de druk
1976: opgenomen in de novellenbundel Sociale Verhalen’, Davidsfonds, Leuven. Romanreeks nr 600-1976-1 (pp.235-280)
1983: 14de druk Manteau, Antwerpen GMP 196.
1984: 15de druk
Van Aken 5 Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -58p.
Reeks: ‘Nieuw Vlaams Tijdschrift’
Afmeting: 22 x 15.50 (ingenaaid)
Colofon: Klinkaart Verhaal door Piet van Aken werd gedrukt in 1000 ex. op de persen van Drukkerij Excelsior, in opdracht van Uitgeverij Ontwikkeling, beide te Antwerpen.
1955 De boom in het bos. In: “Familiealbum. Vlaamse auteurs schrijven  over hun voorouders”
1958 De wilde jaren. (roman)
Stofomslag: Pim van Boxsel en Helmut Salden
Band: Helmut Salden.
1963: 2de druk bij uitgeverij De Arbeiderspers te Amsterdam in de reeks ABC nr 171.
1969: 3de druk bij uitgeverij De Arbeiderspers te Amsterdam in de reeks Grote ABC nr 123.
1973: 4de druk bij bij Manteau als Grote Marnixpocket nr 89.
1974: Vertaald in het Duits als Wildes Wochenende door ??? uitgever: Olympia Press, Frankfurt/Main
Van Aken 6 Amsterdam: N.V. De Arbeiderspers. / Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -221p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (Gebonden met stofomslag)
1959 De nikkers. (roman)
Foto omslag: United Press International.
1963: herdruk bij uitgeverij Ontwikkeling te Antwerpen & Ad. Donker te Rotterdam. -143p.
1972: herdruk bij uitgeverij Em. Querido’s uitgeverij bv te Amsterdam in de reeks De Salamander nr 309.
2001: herdruk bij Houtekiet te Antwerpen & uitgeverij De Prom te Baarn in de reeks Vlaamse bibliotheek nr 17.
1960: Vertaald in het Zweeds als Niggrerna door Ingrid Rääf uitgever: Stockholm : Tidens Förlag. -133p.
1961: Vertaald in het Deens als Magtens pris. Roman fra Congo door Else Westh Neuhard, uitgever: Kobenhavn : Gyldendal, -135p.
Van Aken  10 Rotterdam: Ad. Donker. -170p.
© Antwerpen: Uitgeverij s.m. Ontwikkeling.-
Afmetingen: 21.50 x 13.50 (Gebonden met stofomslag)
Gedrukt op de persen van de Moderne Boek- en Handelsdrukkerij Excelsior, Antwerpen.

 

1962 De verraders. (roman)
Omslag en Bandontwerp: J. Trouillard.
1964: 2de druk ibidem.
Van Aken 2 Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -246p.
Afmetingen: 21 x 13
Gebonden met stofomslag
1963 Tobias sterft. (verhaal)
In 1980 opgenomen in ‘De Goddemaers en andere verhalen’.
In: “Nieuw Vlaams Tijdschrift”. “Vlaamse verhalen van deze tijd”
1964 De jager, niet de prooi. (psychologische roman)
Omslag en Bandontwerp: John Trouillard
 Van Aken  15 Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -128p.
Afmetingen: 21 x 13 (Gebonden – harde kaft met stofomslag)
Druk: Excelsior Antwerpen
1964 De onschuldige barbaren. ( roman)
Foto: Raoul Van Den Boom
1965: Bekroond met de prijs van de Vlaamse lezer.
1973: herdruk bij De Nederlandsche Boekhandel te Antwerpen.
1977: 1ste herdruk van vorige uitgave in 1973.
1982: 2de herdruk van uitgave bij De Nederlandsche Boekhandel te Antwerpen.
 Van Aken  13 Rotterdam: Ad. Donker. -342p.
Afmetingen: 21.25 x 13 (Gebonden – harde kaft met stofomslag)
Druk Excelsior Antwerpen
1965 Slapende honden. (psychologische roman)
Omslag: Anne Donker.
1967: 2de druk bij uitgeverij Ontwikkeling te Antwerpen.
1967: uitgave bij Ad. Donker te Amsterdam.
1984: 3de druk bij uitgeverij Manteau in de reeks Manteau Parels.
Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -199p.
Afmetingen: 20.50 x 12.50 (Gebonden met stofomslag)
Typografie en druk:  Excelsior Antwerpen
1966 Grut. De mooie zomer van 40. (novellen)

Grafische vormgeving Arthur W Vandevelde.
1977: opgenomen in de verhalenbundel “Meer suers dan soets – Verhalen rondom liefde en leed”, pp 159-200. Leuven: Davidsfonds. -314p. Reeks: Keurreeks nr 606. Afmetingen: 21 x 13 (paperback)
1986: heruitgave bij uitgeverij Epo te Berchem -79p.
1987: Het verhaal Grut werd tevens opgenomen in de verhalenbundel “Voor de vrede uitbreekt. Vlaamse verhalen over de Tweede Wereldoorlog”, pp 7-36. Uitgeverij Hadewych, Schoten. Samenstelling: A.G. Christiaens.
Brugge : J. Sonneville. -79p.
Reeks ; Sfinx-paperback. – Brugge; vol. 2
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Gezet uit de Palatino
Drukkerij Europrint p.v.b.a. Brugge
1967 Agenda van een heidens lezer. (gebundelde essays verschenen in Het Nieuw Vlaams Tijdschrift) Van Aken  9 Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -206p.
Afmetingen: 20.25 x 11.75 (paperback)
Drukkerij Excelsior Antwerpen
 
1971 Tango voor accordeon. (verhaal)
In 1980 opgenomen in ‘De Goddemaers en andere verhalen.
Gijsen Jonckheere 34 In de bundel: “54 Vlaamse verhalen” pp. 9 – 24.
Samengesteld door Marnix Gijsen en Karel Jonckheere. Deel I –  pp. 9 – 22.
Uitgeverij: Manteau Antwerpen
Afmetingen: 21.50 x 13.50 (paperback)
1979 Dood getij. (roman)
Omslagontwerp: Robert Nix/Alje Olthof
1983: 2de druk Manteau, Antwerpen. GMP 191 (omslagontwerp: Myriam van Beneden)
Van Aken  16a 2de druk
1984 & 1985: 3de en 4de druk ibidem.
Van Aken 16 Amsterdam: Elsevier / Brussel: A. Manteau. -136p.
Reeks: Grote Marnixpockets nr 191
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
 
1980 De Goddemaers en andere verhalen. (verhalenbundel)
Inleiding: Roger De Neef
Foto van Claude Maelhaes
Bevat : De teelaarde; Goddemaere; Tobias sterft; Tango voor accordeon; Nacht en nevel; De laatste Goddemaer; De vaart der volkeren.
1983: 2de druk Manteau, Antwerpen. GMP 260 (omslagontwerp: Myriam van Beneden)
Antwerpen: N.V. Uitgeverij Beckers. -297p.
Reeks: Vlaamse auteurs.
Afmetingen: 17.50 x 11 (gebonden – simililederen kaft)
Verantwoordelijke uitgever R. Peeters Tanghoflaan 5, Kontich
 
1981 De blinde spiegel. (roman)
Omslagontwerp: Myriam Van Beneden
Foto: Rikkes Voss.
1982: 2de druk ibidem
1987: 3de druk ibidem
Van Aken  12 Amsterdam: Elsevier / Brussel: A. Manteau. -373p.
Reeks: Grote Marnixpockets nr 219
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk Smits Wommelgem-Antwerpen
1982 De hoogtewerkers. (roman)
Omslagontwerp en foto vooraan op de omslag: Ina Hallemans
Foto auteur op achterplat : Paul Vanden Abeele.
1983: 2de druk ibidem.
Van Aken  11 Amsterdam: Elsevier . -211p. / Brussel: A. Manteau.
Reeks: Grote Marnixpockets nr 236
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk Smits Wommelgem-Antwerpen
1983 De Goddemaers. Verhalen.
Omslagontwerp: Myriam van Beneden
Bevat: De teelaarde (pp 7-12); -Goddemaere (pp 13-46); -Tobias sterft (pp 47-64); -Tango voor accordeon (pp 65-92); -Nacht en nevel (pp 93-125); -De laatste Goddemaer (pp 126-158); De vaart der volkeren (pp 159-163).
 
Van Aken 4 Antwerpen: A. Manteau. -163p.
Reeks: Grote Marnixpockets nr 260
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk Smits Wommelgem-Antwerpen
1984 Nacht en nevel. (verhaal)
Uit de verhalenbundel “De Goddemaers”, Manteau, Antwerpen 1983.
 De Wispelaere 6 Uit de bundel: “Vlaamse verhalen na 1965″. pp. 9-34.
Samengesteld door Paul de Wispelaere. Manteau, Antwerpen. -480p.
Omslagontwerp en typografie: Rikkes Voss Afmetingen: 21.50 x 13.50 (paperback ) kaft met flappen)

 

FILMOGRAFIE

1956 Klinkaart

  • Regie: Paul Meyer. Kortfilm 21 min.
1984 Klinkaart.

  • Regie: Patrick Lebon.
  • Scenario.: René Verheezen naar de novelle van Piet van Aken.
  • Acteurs: Mieke Bouve (Nel); Ludo Busschots (Ludo); Walter Claessens (Krevelt); Jo de Meyere (Mandus) e a
2008 Klinkaart

  • Kortfilm (7min ) Afstudeerproject van Chris De Paepe
  • Shortmovie for RITS
  • Cast :Linda Van Campenhout, Kim Ponsaerts, Johnny Vanhorenbeek, Marianne Leijss