home | Inloggen
Aantal schrijvers: 536 | Aantal boeken:

15559

Roggeman, Willem M.

Maakt deel uit van: ,

Willem M. Roggeman

Brussel, 9 juli 1935

Roggeman Willem 0a

Willem M. Roggeman – volledige naam: Willem Maurits Roggeman – is dichter en prozaschrijver. Hij schrijft, naast gedichten, essays over literatuur en beeldende kunst.

 

BIOGRAFIE

9 juli 1935: geboren te Brussel

  • Hij studeerde aan het Koninklijk Atheneum te Etterbeek waar hij de dichter Erik Van Ruysbeek als leraar Nederlands had.
  • Hij studeerde economische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Gent waar hij bevriend werd met Paul Snoek.

November 1956: Zijn intrede in de literatuur begon met de opmerkelijk vroege bekroning van zijn gedichtencyclus ‘Tijdelijk isolement’, toen hem de eerste poëzieprijs van de Antwerpse vereniging De Nevelvlek werd toegekend voor het manuscript van de bundel. De gedichten werden vervolgens gepubliceerd in het tijdschrift “Het Cahier”, dat door De Nevelvlek werd uitgegeven.

  • De Nevelvlek-jury bestond uit Gaston Burssens, Louis-Paul Boon, Ben Cami, Eugeen De Bock en Andries Dhoeve. Boon en Cami behoorden tot de stichters,  Burssens tot de medewerkers van het tijdschrift ‘Tijd en Mens’ (1949-1955).
  • De Nevelvlek was in 1951 opgericht te Antwerpen als culturele vereniging voor jonge kunstenaars en intellectuelen. Doelstelling was het verspreiden van avant-garde kunst aan de hand van lezingen, voorstellingen en hun tijdschrift ‘Het Cahier’. Op het programma staan beeldende kunst, letterkunde, film, fotografie, zelfs filosofie en vooral theater. Initiatiefnemers waren: Frans Buyens, Hugo Raes en Walter Tillemans.

Januari 1958:  Eerst dichtbundel “Rhapsody in blue” , waarin de gedichten van “Tijdelijk isolement” zijn opgenomen en waarin als illustratie een originele tekening van zijn vriend Maurice Wyckaert is opgenomen.

  • Wyckaert behoorde tot het Brusselse kunstcentrum ‘Taptoe’ dat van november 1955 tot april 1957 de geest voortzet van Cobra.
  • Let ook op de titel, die verwijst naar de gelijknamige jazzcompositie van Gershwin. Jazz zal zijn hele carrière lang een belangrijke inspiratiebron blijven van Roggeman

Oktober 1958: Publicatie van zijn tweede gedichtenbundel “Een (hinder)paalwoning” geïllustreerd door Chris Yperman.

  • Hij debuteerde in de geest van de postexperimentelen of Vijfenvijftigers, waarbij het besef van het eigen existentieel tekort in een roes van beelden en van woordexploraties en -explosies wordt.  In De revolte der standbeelden (1960) wordt deze intuïtieve, op associaties en metaforen berustende poëzie ten top gedreven.
  • Verder komen een paar constanten naar voor nl. belangstelling voor schilderkunst en samenwerking met kunstenaars. Ook jazz zal een belangrijke inspiratiebron blijken te zijn.

1958-1959: Legerdienst te Soest (Westfalen). Hij leerde er Jozef Deleu kennen.

1959 tot 1981: Journalist op de culturele redactie van Het Laatste Nieuws waarin hij op advies van Jan Walravens werd opgenomen. Hij publiceerde er artikelen over literatuur, beeldende kunsten en jazz.

1963: Vanaf de bundel Baudelaire verliefd (1963) voltrekt zich een ontwikkeling waarin de persoonlijke problematiek (emoties, communicatie) naar een algemenere probleemstelling toegroeit (communicatie), zodat zich langzamerhand een geslaagde synthese voltrekt tussen het individuele en het universele. Jazz en schilderkunst zijn daarbij belangrijke inspiratiebronnen.

  • Het eigentijdse karakter van Roggemans poëzie is ook terug te vinden in zijn prozawerk, vooral in de romans De centauren (1963) en De verbeelding (1966), die door thematiek en schrijftrant in de Europese avant-garde thuishoren.

Jaren 1960-1970: Voor het tweemaandelijks tijdschrift “De Vlaamse Gids” heeft hij tientallen belangrijke auteurs geïnterviewd.

In ‘gesprekken met Willem M. Roggeman’, lezen we hierover:

“Voor ieder interview heb ik mij dan ook grondig voorbereid. Gedurende meer dan een maand las ik alle werken van de schrijver, die ik zou ondervragen. Maar ik las ook alles wat er over hem was geschreven, recensies, kranteninterviews enz.
[…]
Zo’n gesprek duurde meestal anderhalf uur en werd volledig op band opgenomen, in één sessie. Thuis typte ik die band over. Ik hield me daarbij zo getrouw mogelijk aan de woordelijke tekst van de onderbraagde auteur. […]. Daarna stuurde ik de tekst van het interview naar de auteur. Hij mocht deze wijzigen voor zover hij dat nodig vond. Dus weglatingen, aanvullingen, wijzigingen konden allemaal. De tekst, die ik dan van hem of haar terugkreeg, werd als dusdanig gepubliceerd.
[…]
De interviewer moet ten dienste staan van de schrijver, vind ik. De interviewer moet de geïnterviewde verleiden om bepaalde dingen te zeggen. Hij moet niet zijn eigen opvattingen verkondigen, tenzij om de geïnterviewde uit te dagen om ze tegen te spreken en zo zijn opvattingen te formuleren.”
 

In het Nederlandse tijdschrift “Literair paspoort”, dat uitsluitend aan buitenlandse literatuur gewijd was, verschenen zijn interviews met buitenlandse schrijvers zoals Heinrich Böll, Max Frisch, Mario Vargas Llosa enz.

  • De interviews werden gepubliceerd in  boekvorm onder de titel “Beroepsgeheim”. De titel refereert naar het oeuvre van de schrijvers, hun manier van werken, hun methode, hun literaire theorie.

1981 tot 1993: Adjunct-directeur en waarnemend directeur van het Vlaams Cultureel Centrum De Brakke Grond te Amsterdam, waarvoor hij tentoonstellingen van belangrijke Vlaamse kunstenaars en literaire avonden met Vlaamse en Nederlandse auteurs organiseerde.

1982 tot 1989: Voorzitter van het Louis Paul Boon Genootschap; hij is het opnieuw sinds 2006.

1999: Cultureel ambassadeur van de gemeente Dilbeek. Hij woont in Groot-Bijgaarden.

 

Over zijn werk

  • Roggeman is geregeld te gast op internationale poëziefestivals in het buitenland.
  • Hij publiceerde artikelen over beeldende kunst en kunstenaars in onder meer “Kunstbeeld” te Amsterdam en “Kunst en Cultuur” van het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel.
  • Dichtbundels verschenen in vertaling in Bulgarije, Canada, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Ierland, Italië, Macedonië, Polen, Rusland en Servië.
  • Gedichten werden in Argentinië, Estland, Litouwen, Spanje, Verenigde Staten en Zuid-Afrika opgenomen in literaire tijdschriften en bloemlezingen. Gedichten werden ook in het Catalaans gepubliceerd.
  • Componisten hebben muziek geschreven bij zijn gedichten.
  • Kunstschilders hebben zijn verzen in beeld gebracht.
  • Poëzie verscheen zowel in het Nederlands als in andere talen op posters, grammofoonplaten en CD’s. Roggeman verzorgde een aantal bloemlezingen van Vlaamse dichters (A Quarter Century of Poetry in Belgium, samen met P. Snoek, 1970; La poésie actuelle en Flandre, 1972; Vijftig na 50, samen met H. van de Waarsenburg, 1973; Modern Poets from Flanders, 1975).

Redacteurschap van literaire tijdschriften

Behoorde tot de redactie van de literaire tijdschriften Diagram (1963-1964), Kentering (1966-1976), De Vlaamse Gids (1970-1992), Argus (1878-1981), Atlantis (2001-2002) en Boelvaar Poef (vanaf 2006).

 

BEKRONINGEN

  • 1956: eerste prijs in de wedstrijd, uitgeschreven door de artistieke vereniging De Nevelvlek te Antwerpen. De jury bestond uit Gaston Burssens, Louis Paul Boon, Ben Cami en Hugo Raes. De bekroonde gedichten werd gepubliceerd in Het Cahier, het literaire tijdschrift uitgegeven door De Nevelvlek.
  • 1963: Dirk Martensprijs van de stad Aalst voor de dichtbundel “Baudelaire verliefd”. De jury bestond uit Gaston Burssens, Louis Paul Boon, professor Herman Uyttersprot, André Demedts en Pieter G. Buckinx.
  • 1974: De Louis Paul Boonprijs.
  • 1975: Prijs van de stad Brussel.
  • 1997: Premio Internazionale di Poesia Riccardo Marchi Torre di Calafuria te Livorno in Italië voor de dichtbundel “L’invenzione della tenerezza”, Italiaanse vertaling van “De uitvinding van de tederheid” (uitgeverij Tratti, Faenza).
  • 2003: prijs voor het beste gedicht dat tijdens het 14de internationaal poëziefestival van de steden Vilnius en Druskininkai in Litouwen werd voorgelezen. Het gedicht “Vanzelfsprekende schoonheid” werd door Antanas Gailius in het Litouws vertaald.
  • 2007: Premio Tratti voor de “Blue Notebook”, Italiaanse vertaling van de gelijknamige dichtbundel door Giovanni Nadiani van zijn bundel ‘Blue Notebook’. Naar aanleiding daarvan toerde Roggeman op vraag van de uitgeverij door Italië en trad er samen met de Italiaanse jazzgroep Faxtet op.

MEER OVER Willem M. ROGGEMAN

  • Fernand Auwera, ‘Willem M. Roggeman’ In: Schrijven of schieten. Interviews (1969)
  • Stefaan Evenepoel en Dirk de Geest, Nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen. Ontstaan, doorbraak en profilering van een literaire beweging (1992)
  • Guy van Hoof. Gesprekken met Willem M. Roggeman Een schilder met woorden. Demer Uitgeverij. 2010.
  • Paul Buyck. In: Kreatief, jaargang 33, nummer 5, pagina’s 121-123, 1999
  • Hans Groenewegen. In: Dietsche Warande & Belfort, nummer 2, pagina’s 248-251, 2004
  • Yves T’Sjoen. De gouddelver. Over het lezen van poëzie. Lannoo, Tielt en Atlas, Amsterdam, pagina’s 205-211, 2005
  • Frans Van Campenhout. Vlaams-Brabantse Auteurs te weinig bekend. Eigen beheer, Dilbeek, 2008
  • Frans Van Campenhout. Willem M. Roggeman, dichter van het exotisme. Een monografie. Paradox Press, Antwerpen, 1996
  • Patrick Auwelaert. Blue Notebook. In : Poëziekrant, jaargang 31, nummer 6, september 2007

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

Referenties

  • Guy van Hoof. Gesprekken met Willem M. Roggeman Een schilder met woorden. Demer Uitgeverij. 2010.

SMAAKMAKER

Autumn in New York

Zoals april altijd de volmaakte maand zal zijn
wanneer kerselaars bloeien in de lanen van Parijs
en tussen hun takken zonlicht vangen,
 
zo is de herfst het seizoen van New York
wanneer Charley Parker nostalgisch droomt
van een hotelkamer op de 32ste verdieping
 
met een spiegel die plotseling ontploft
waarna het bevrijde spiegelbeeld de trap afrent
om te verdwijnen in de ravijnen van staal en glas.
 
Voor wie per schip aankomt, lijkt de stad
op een steeds breder uitvergrotende foto.
De verrassing drijft nagzaam naar hem toe.
Het Vrijheidsbeeld steekt een wolk in brand.
 
Een dag verdwijnt naamloos uit de kalender.
De bladeren sterven steeds vroeger in Central Park
en op Fifth Avenue ijlen de taxi’s met gele koorts.
 
Wolkenkrabbers van water vangen het zonlicht op.
En het Guggenheim telt zijn cirkels.
Op Washington Square zitten de schakers
en spelen de langst durende partij ven het jaar.
 
Sarah Vaughan bezingt de metastase
van het heimwee van deze stad.
Wie hier ooit geweest is, blijft doof
voor de roep van alle andere steden.
 
En de liefde ? Zij laait hoog op.
En schreeuwt.

Uit: Blue Notebook p. 10

BILLIE’S BLUES

In iedere hotelkamer ontmoet zij
telkens een ouder ik in de spiegel.
Dan steekt Billie Holiday een hand op
als om het licht snel te verjagen.
 
Op een zondag wit van heroïne
daalt de maan neer in haar lichaam.
Hoe droevig wordt de bloem
die verwelkt tussen haar haren.
 
In de nightclub staat de mythe
haar sedert eeuwen op te wachten.
Zij hoort het ritselen van engelenvleugels
terwijl zij zingt over pijn en vreemd fruit.
En iedere dag wordt zij fijner en zachter.
 
Zij legt de telefoon neer, verbaasd
dat het leven nu al opgebruikt is.
Haar lichaam wordt een lawine.
Haar stem smelt langzaam weg.
Dan wordt de hemel heel stil
en blauw.

Uit: Blue Notebook p. 15

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

  • Na het chronologisch overzicht volgt een overzicht per genre alfabetisch op titel.

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
  • Universiteitsbibliotheek – Katholieke Universiteit Leuven
  • Universiteitsbibliotheek Gent
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht.

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1956 “Tijdelijk isolement”. (poëzie)

Manuscript bekroond met de eerste poëzieprijs van de Antwerpse vereniging De Nevelvlek.
De jury bestond uit Gaston Burssens, Louis-Paul Boon, Ben Cami, Eugeen De Bock en Andries Dhoeve.
In: tijdschrift “Het Cahier”, dat door De Nevelvlek werd uitgegeven.
1958 Een hinder(paal)woning. (poëzie)

Geïllustreerd door Chris Yperman.
Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -44p.
1958 Rhapsody in blue. (poëzie)

Met tekening van Maurice Wyckaert.
Roggeman Willem 26a
Bevat de cyclus ‘tijdelijk isolement’ die in november 1956 bekroond werd met de eerste poëzieprijs van de Antwerpse vereniging De Nevelvlek.
Roggeman Willem 26 Antwerpen: Uitgeverij De Sikkel nv. -52p.

Afmetingen: 22 x 15.50 (ingenaaid)
Bericht: In deze bundel werd de gedichtencyclus ‘Tijdelijk isolement’ opgenomen waarmede de auteur de eerste prijs voor poëzie behaalde van de literaire wedstrijd ingericht door ‘Het Cahier’ in november 1956.

 

1960 Bij wijze van schrijven. (poëzie) Roggeman Willem 15 Amsterdam: De Beuk. -30p.

Afmetingen: 19 x 12.20 (ingenaaid)
Colophon: ‘Bij wijze van schrijven’ , verzen van Willem M Roggeman, werd in oktober 1960 uitgegeven door De Beuk, Stichting voor literaire publicaties te Amsterdam. De tekst werd gezet uit de Garamont en gedrukt op de persen van Drukkerij De Kroon te IJsselstein

 

1960 De revolte der standbeelden. (poëzie)

Illustraties van Maurice Wijckaert.
Foto: Julien Coulommier.

 

Roggeman Willem 20 Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -15p.

Reeks: Ontwikkeling nr 160
Afmetingen: 20 x 12.50 (geniet)
Gedrukt op de persen van de Moderne Boek- en Handelsdrukkerij Excelsior te Antwerpen

 

1963 Baudelaire verliefd. (poëzie)

De omslagtekening is van de hand van Pol Mara
Deeltitels: De school van het plotseling ontwaken; Poezie, open wonde; Drie jazzgedichten; Baudelaire verliefd.
Roggeman Willem 11 Antwerpen: Die Poorte. -52p.

Afmetingen: 20.40 x 12.50 (ingenaaid)
Colofon: De bundel ‘Baudelaire verliefd’ door Willem M. Roggeman, bekroond met de tweede literaire prijs 1963 van de stad Aalst, werd gedrukt van de letter baskerville op de persen van Die Poorte in october 1963. De omslagtekening is van de hand van Pol Mara.
De eerste oplage bedraagt 300 exemplaren, genummerd van 11 tot en met 300.

 

1963 De centauren. Een autobiografie. (roman)

Omslagontwerp: John Trouillerd
Technische uitvoering: Eug. Milans
Typografie en druk Excelsior Antwerpen
Foto Ray Van Der Plassche
Roggeman Willem 30 Antwerpen: Uitgeverij S.M. Ontwikkeling. -96p.

Reeks: Ontwikkeling nr 265
Afmetingen: 21 x 13 (gebonden – harde simililederen kaft met stofomslag)
1964 Incunabel. (poëzie) Roggeman Willem 16 Deurle / Leie: Colibrant. -25p.Afmetingen: 18.40 x 10.50 (ingenaaid)
Colophon: Deze bundel van Willem M Roggeman, INCUNABEL, kwam van de persen van de drukkerij ERASMUS/LEDEBERG, in opdracht van COLIBRANT UITGAVEN Deurle/Leie. Hij werd gezet in de gill letter, corps 10 en gedrukt op houtvrij editiepapier. Hij verscheen in de herfst van het jaar 1964. Dit is nr 94.

 

1964 Kilian heeft de ogen geopend. (toneel) Antwerpen: Contramine. -34p.
1966 De verbeelding. Een antiroman . (roman)

Omslagontwerp: Boudewijn Delaere.
Foto auteur: Maurice de Winter
Hasselt: Uitgeverij Heideland. -161p.

Afmetingen: 21.50 x 13 (gebonden – stofomslag)
1969 Het orakel van New York City. (poëzie)

Omslagontwerp: Karel Martens
Druk: Erasmus, Gent
Deeltitels: De elektronische gedichten; De verliefde robot.

 

Roggeman Willem 25 Brussel / Den Haag: A. Manteau. -48p.

Afmetingen: 20.50 x 12.50 (ingenaaid)
1970 A Quarter Century of Poetry in Belgium. (bloemlezing)

Samen met Paul Snoek.
Brussels / The Hague: A. Manteau. -143p.
1971 De eenhoorn. (verhaal)  IMG_0001 Uit de bundel: “54 Vlaamse Verhalen”, deel 3, samengesteld door Karel Jonckheere en Marnix Gijsen, Uitgeverij Paris-Manteau, Antwerpen pp  25-27. Afmetingen: 21.50 x 13.50 (ingenaaid)
1971 Cesare Pavese. (essay) Brugge: Uitgeverij Orion. / Utrecht : Desclée De Brouwer. -61p.

Reeks: Ontmoetingen nr 90
1972 La poésie actuelle en Flandre. (bloemlezing)
1972 Gedichten 1957-1970. De school van het plotseling ontwaken. (poëzie verzamelbundel)

Deeltitels: Rhapsody in blue; Een [hinder]paalwoning; De revolte der standbeelden; Bij wijze van schrijven; Baudelaire verliefd; Incunabel; Het orakel van New York City; Theorie [ongebundelde gedichten].
Met inleiding van Mark Dangin, `Van isolement tot existentieel protest’
Omslag: Niek Wensing.
Typografische verzorging: René Segers.
Roggeman Willem 22 Antwerpen: De Standaard, / Den Haag: Nijgh en Van Ditmar. -165p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1972 Het komt me voor dat ik Amerika ben : Poëzie van de Beat Generation / verzameld en ingeleid door Willem M[aurits] Roggeman. (essay) Brugge: Uitgeverij Orion. / Utrecht: Desclée De Brouwer. -61p.

Reeks: De Bladen voor de poëzie ; 20ste jaarg., nr. 2
1973 Een gefilmde droom. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Met 3 lithografieën van Pol Mara
Aalst: Hooft. –

Reeks: Hoofts bibliofiele serie.
1973 Vijftig na 50 : bloemlezing van de nieuwe poëzie. (bloemlezing)

Samenstelling: Willem M. Roggeman en  Hans van de Waarsenburg.
omslagontwerp en typografie: Frits Stoepman.
Antwerpen: Standaard. / Amsterdam-Baarn: P. N. Van Kampen & zn. -176p.

Gemini literaire paperback nr 24
1974 Sneeuwblindheid. (poëzie)

Foto auteur: Cor Stutvoet
Omslag: Niek Wensing

 

Roggeman Willem 23 ’s Gravenhage: Nijgh & Van Ditmar. -55p.

Reeks: Nieuwe Nijgh boeken nr 67
Afmetingen: 20 x 13 (ingenaaid)

 

1975 Beroepsgeheim Interviews (gesprekken met schrijvers). (interviews)

Electronisch beschikbaar op DBNL: Beroepsgeheim 1 (1975)

’s Gravenhage/Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar. -324p.

Reeks: Nijgh & Van Ditmar paperback nr 165
Afmetingen: 20 x 13 (paperback)
1975 Modern Poets from Flanders. (bloemlezing)
1976 Albert Bontridder. (essay) Antwerpen: Nederlandsche Boekhandel. -48p.

Reeks: Monografieën over Vlaamse letterkunde nr 52
1976 Bij nader inzien. Van Achterberg tot Weverbergh. (essay)

Inleiding: Paul de Wispelaere
Brugge-Antwerpen: De Galge–192p.

Reeks: Galgeboekjes nr 75
1976 De droom van een robot. (poëzie – bloemlezing)

Bevat: Rhapsody in blue; Een [hinder]paalwoning; Bij wijze van schrijven; Baudelaire verliefd; Incunabel; Het orakel van New York City; Theorie; Een gefilmde droom; Sneeuwblindheid; Een fata morgana in Vlaanderen; Ongebundelde gedichten.
Roggeman Willem 27 Hasselt: Heideland-Orbis. -77p.

Reeks: Poëtisch Erfdeel der Nederlanden nr 95.
Afmetingen: 18 x 10.80 (pocket)
1976 Een fata morgana in Vlaanderen. (poëzie) Maastricht: Het Smalle Wed. -
1977 Beroepsgeheim 2. Gesprekken met schrijvers. (interviews)

Electronisch beschikbaar op DBNL: Beroepsgeheim 2 (1977)
Photosetting, omslagontwerp, verantwoordelijke uitgever: Walter Soethoudt, Perenstraat 15, 2000 Antwerpen.
Omslagfoto: M. de Winter, Duffel
’s Gravenhage: Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar BV. / Antwerpen: walter soethoudt -203p.

Reeks: Nijgh & Van Ditmar paperback nr 242 / Kijkgatpaperback nr 59.
Afmetingen: 19 x 12.50 (paperback)
Druk: Kempische Boekhandel, Retie
1978 De brand in het architectuur-instituut : een poëmatheek. Antwerpen: W. Soethoudt. -167p.
1979 Een gril van de natuur. (poëzie)

Met tekeningen van Marcel Wauters.
Roggeman Willem 13 Ertvelde: Van Hyfte. / Antwerpen: Dimensie. [119] p.

Afmetingen: 24.60 x 19.30 (ingenaaid)
1979 Kosmos. (poëzie)

Grafiek: Maurice Haccuria.
Kasterlee: Masereel Instituut.
1979 Majakofski vliegt over het land en ander proza. (verhalen) Amsterdam: Uitgeverij Jimmink.(BV, Rooseveltlaan, 62, 1078 NL, Amsterdam) -280p.

Afmetingen: 21.50 x 14.50 (gelijmd)
1979 Marco Polo in Venetië. (poëzie)

Deeltitels: Het boek der wonderen; Het werk van de dichter; Een fata morgana in Vlaanderen.
Roggeman Willem 21 ‘s-Gravenhage : Nijgh en Van Ditmar. -71p.

Reeks: Nijgh en Van Ditmar’s paperbacks nr 270
Afmetingen: 20 x 13 (ingenaaid)

 

1980 Beroepsgeheim 3 Een derde interviewbundel (gesprekken met schrijvers). (interviews)

Electronisch beschikbaar op DBNL: Beroepsgeheim 3 (1980)
Photosetting, lay-out, Verantwoordelijke uitgever: Walter Soethoudt, Perenstraat 15, 2000 Antwerpen.
Omslag: “Welkom in mijn onderwereld” door Paul Snoek, acryl op paneel
Antwerpen: W. Soethoudt. -180p.

Afmetingen: 20 x 13 (paperback)
Druk: Kempische Boekhandel, Retie
1980 De 7 werken van barmhartigheid. (poëzie)

Samen met Camille D’Havé & John Bultinck.
(7 etsen: Camille D’Havé)
Gent: Honest Arts Movement. –losbladig.
1981 Bram Bogart. (monografie) Antwerpen: Artiestenfonds. -90p.

Reeks: Roosmarijnreeks nr 12
1982 Atelier gesprekken: gesprekken met Jan Burssens, Jan Cox, Paul van Hoeydonck, Pol Mara. (essay)

Photosetting, lay-out, Verantwoordelijke uitgever: Walter Soethoudt, Perenstraat 15, 2000 Antwerpen.
Omslag: Willem M. Roggeman in het atelier van Paul van Hoeydonck. (foto Patrick van Hoeydonck)
Antwerpen: Soethoudt. -105p.

Reeks: Soethoudt essay
Afmetingen: 20 x 13 (paperback)
1982 Het zwart van Goya. (poëzie)

Deeltitels: Het oog van de schilder; De zeven werken van barmhartigheid; Kleine kosmologie; Het zwart van Goya.
Omslagontwerp: Rikkes Voss.
Roggeman Willem 24 Antwerpen/Amsterdam: A. Manteau. -45p.

Afmetingen: 20 x 12.10 (ingenaaid)
1982 Poetry in Flanders now. (bloemlezing)

Met Eddy Van Vliet
Brussels: Flemish PEN-centre. -19p.
1982 Brussel, getekende stad. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Gedichten Willem-M. Roggeman, Frans-Jos Verdoodt en Simon Vinkenoog ; lied Johan Verminnen ; voorwoord Herman Liebaers ; ill. Bert De Keyser.
Losbladige map met vijf litho’s, drie gedichten en één lied.
De litho’s zijn gedrukt op de handpers door Bert De Keyser, Hugo Spriet en Jan Verheyden
De teksten zijn gedrukt op een handpers door Fernand, Daniël en Frederik Van Lierde; de partituur is gezeefdrukt door Frans Pirrhijn; de mappen zijn vervaardigd door handboekbinderij A.C.G. Koningin Fabioladorp (Deurne); de opmaak is van Jan Verheyden.
 [s.l.]: s.n. – [Z.p.] : ill.

Oplage: 50 exemplaren genummerd 1-50, en 15 exemplaren genummerd I-XV H.C. Alle exemplaren zijn gesigneerd door de auteurs van de litho’s, gedichten, lied en inleiding (voor het respectievelijke blad), en door Bert De Keyser gesigneerd en gedateerd (“25 maart 1982”) in het kolofon.
De bijhorende map is met rood linnen bedekt en heeft een groene omslagrand, de titel is aangebracht in gouden letters.
1983 Beroepsgeheim 4. Gesprekken met schrijvers. (interviews)

Electronisch beschikbaar op DBNL: Beroepsgeheim 4 (1983)
Omslagontwerp: Studio Soethoudt.
Antwerpen : Soethoudt & Co NV. (Eggestraat 9, 2008 Antwerpen) -105p.

Reeks: Soethoudt essay
Afmetingen: 20 x 13 (paperback)
1984 Hommage aan Tinguely. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Bevat: 1 titelblad, 5 gedichten van Willem M. Roggeman, 5 linosneden van Emiel Hoorne, 1 blad met de duitse vertaling van de gedichten.
Vertaling van Heinz Schneeweiss
1 colofon

Roggeman Willem 29b

Gent: Drukkerij Jozef Imschoot. -niet gepagineerd.

Colofon: Een uitgave van 13 bladen in een oplage van 30 exemplaren en 2 proefexemplaren.
Ieder exemplaar is genummerd en getekend door de dichter en de kunstenaar.
Papier: ‘Hosakawa’ 65gr/m² Nr 1.3883.5532
Papierformaat 37.50 x 52cm breedte. Beeldformaat: 35 x 40 cm breedte.
Lettertype: ‘Plantin’ cursief en romein corps 12, 18, 24 en 36 – lood voor de gedichten – fotopolymeer voor het titelblad. Machine: cylinderpers ‘Original Heidelberg’, formaat 56 x 77 cm. Verpakking: gewapend glas van 6 mm, – ‘Rectovit epoxylijm –rapid leder en rubbertape.
Realisatie: het volledige team van de Drukkerij Joz. Imschoot p.v.b.a. Gent (België)

 

1984 Hommage aan Tingely. (poëzie – handelseditie) Roggeman Willem 29 Gent: Drukkerij Jozef Imschoot. -niet gepag.

Afmetingen:10.90 X 14.80 (oblong – geniet)
1984 Een portret van Godfried Vervisch. (monografie) Gent: Honest Arts Movement.
1985 Memoires. Gedichten 1955-1985. (poëzie verzamelbundel)

Met inleiding van Paul de Vree: ‘Een schilder met woorden’.
Bevat: Rhapsody in blue; Een [hinder]paalwoning; De revolte der standbeelden; Bij wijze van schrijven; Baudelaire verliefd; Incunabel; Het orakel van New York City; Theorie; Sneeuwblindheid; Een gril van de natuur; Marco Polo in Venetië; De zeven werken van barmhartigheid; Het zwart van Goya; Hommage aan Tinguely; Een leegte die verdwijnt; Bibliografische notitie
Omslag: Studio Soethoudt.
Omslagschilderij: Yvan Theys, Het ontredderd gevoel, olie op doek 1983

 

Roggeman Willem 5 Antwerpen: Soethoudt & Co.  -327p.Reeks: Soethoudt poëzie.
Afmetingen: 20 x 13 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)

 

1985 Een leegte die verdwijnt: gedichten. (poëzie)

Deeltitels: Het verborgene; Het zichtbare; Hommage aan Tinguely.
Illustraties: Marc Mendelson.
 
Roggeman Willem 14a
 
Roggeman Willem 14 Amsterdam: Marsyas. -29p.

Afmetingen: 24 x 16 (ingenaaid)
Colofon: ‘Een leegte die verdwijnt’, gedichten van Willem M Roggeman met illustraties van Marc Mendelson, werd in 1985, in opdracht van uitgeverij Marsyas te Amsterdam, volgens aanwijzigingen van Zeno gezet en gedrukt door drukkerij Geuze te Dordrecht. Het bindwerk werd verzorgd door binderij Erven Kramer te Nieuw-Vennep.
De oplage bedroeg 350 exemplaren waarvan 25 exx genummerd en gesigneerd door de auteur en de kunstenaar. Sommige gedichten uit de bundel zijn reeds eerder gepubliceerd in Avenue literair, de Tweede Ronde en Wolfsmond.

 

1986 Fictieve winter (poëzie) Amsterdam: Marsyas.
1986 Beroepsgeheim 5. Gesprekken met schrijvers (interviews)

Electronisch beschikbaar op DBNL: Beroepsgeheim 5 (1986)
Omslagontwerp: Studio Facet.
Antwerpen : Facet. (Wetstraat 63, 2008 Antwerpen) -187p.

Reeks: Facet essay
Afmetingen: 20 x 13 (paperback)
1986 Marcel Wauters. (monografie) Gent: Oostvlaamse Literaire Monografieën.
1987 Camiel van Breedam: assemblages als protest. (monografie) Gent: Honest Arts Movement. -16p.
1987 Het relaas van Ammanakth, (poëzie)

Illustraties:Maurice Haccuria.
Roggeman Willem 18 Dilbeek: Dilbeekse Cahiers. -31p.

Afmetingen: 20.50 x 14.50 (ingenaaid)
Colophon: ‘Het relaas van Ammanakth’, een gedicht van Willem M Roggeman, met acht oorspronkelijke grafieken van Maurice Haccuria, werd in januari 1987 uitgegeven door de “Dilbeekse Cahiers” in een oplage van 100 exemplaren, genummerd van 1 tot 100. Alle exemplaren zijn genummerd en getekend door de auteur en de kunstenaar.
VITA, speelstraat 14 te 9750 Zingem zorgde voor de druk. Dit is nr 42.
1988 Al wie omkijkt is gezien : gedichten 1974-1987. (poëzie)

Met een inleiding van Hubert Lampo met als titel: Orfeus kijkt toch om (pp 5-18)
[zwart-wit] Portret van Willem M. Roggeman door  Godfried Vervisch olie op papier, 1987.
Omslagontwerp: Driesign.

 

Roggeman Willem 28 Antwerpen: A. Manteau. -109p.

Afmetingen: 21.50 x 12.80 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: ‘Al wie omkijkt is gezien’ van Willem M Roggeman werd in opdracht van uitgeverij Manteau nv te Antwerpen, gezet in Garamond 11 door AMB te Kapellen en gedrukt bij Erasmus te Wetteren, boekbinderij De Bruyn & Gouffeau te Schoten zorgde voor de afwerking.

 

1989 De zichtbare stem. (poëzie – bibliofiele uitgave)
Illustraties: Cyr Frimout en Guy Leclercq.
Deze publicatie verscheen op 7 januari 1989 naar aanleiding van de tentoonstelling “Cyr Frimout en Guy Leclercq : recente schilderijen” in de galerie Mercator te Antwerpen.
 Antwerpen/Gent: Editions A-Z. – [Z.p.] : ill.
Losbladige map met twee gedichten van Willem M. Roggeman en twee door Cyr Frimout en Guy Leclercq handgekleurde lithografieën. Druk lithografieën: Henri Hemelsoet (Gent); druk teksten: Joz. Imschoot (Gent). Oplage: 26 geletterde exemplaren A-Z, telkens gesigneerd in het colofon door dichter en beide kunstenaars.
1990 De belegering van een luchtkasteel. (proza)

Omslagtekening: Pjeroo Roobjee.
Antwerpen/Amsterdam: Nioba Uitgevers. -128p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1990 Jan Vanriet. (monografie) Brussel: Museumfonds van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
1991 Niets gaat ooit voorbij. (poëzie)

Bevat 14 gedichten met Duitse vertaling door Heinz Schneeweiss.
Illustraties: Kathrin Lübbers.
Voorwoord: Paul de Boer.
Dilbeek: Dilbeekse cahiers. -47p.

Reeks: tekstueel nr 6
1992 Beroepsgeheim 6. Gesprekken. (interviews)

Electronisch beschikbaar op DBNL: Beroepsgeheim 6 (1992)
De opmaak was in handen van Dirk Claus
’s Gravenhage: Nijgh & Van Ditmar. / Sint-Niklaas: Paradox Press uitgave.

Afmetingen: 20.50 x 13.50 (paperback)
Colofon: Beroepsgeheim 6 van Willy M Roggeman werd uitgegeven door de v.z.w. Paradox Press Leopoldstraat 51/1 te 2000 Antwerpen op romsndruk 90 g. Uitgeversnummer 51.
1992 Afrikaanse emblemata. (poëzie)

(3 gedichten bij drie litho’s van Luc De Blok)
Gent: Stichting Artcol.
1993 Luc De Blok : Reflections on Orobugo. (essay) New York: Montserrat Galery. -
1993 Kleurstof gemengd in liefde. (poëzie)

(4 kleuretsen: Katrien Caymax)
Aachen: Kunstverlag Edition di Bernardi.
1996 Repetitions. (poëzie – grafiek – bibliofiele uitgave)

Kunstwerken van  Marcase ; vertalingen: Eric Dickens, Heinz Schneeweiss en Evelyne Wilwerth.
Losbladige in een map met drie grijstonen. Op 13 maart voorgesteld in het Vlaams Cultureel  Centrum De Brakke Grond te Amsterdam. Elke map bevat zes gedichten van Roggeman en zes kunstwerken van Marcase. gedrukt in combinatie van lithografie en zeefdruk in vijf drukgangen. Drie bladen bevatten respectievelijk de Engelse, Duitse en Franse vertaling van de opgenomen gedichten.
Brugge: Galerie Roussel uitgever. – [15] pl., ill. 50cm.

De gedichten en kunstwerken werden gedrukt op Steinbach ATS Aquarel van 250 gram. De kunstwerken van Marcase zijn gedrukt in een combinatie van lithografie en zeefdruk in 5 drukgangen.
De uitgave werd gedrukt in de grafische afdeling van het Glorieux-Instituut te Oostakker.
De oplage bevat 35  gesigneerde exemplaren, waarvan  30  bestemd voor de handel  genummerd van 1 tot 30 en  5 buiten reeks genummerd van I tot V.  Ex. ../30, gesigneerd door de auteur en de  kunstenaar
1994 De uitvinding van de tederheid. (poëzie) Gent : Poëziecentrum. –61p.

Reeks: De bladen voor de poëzie 42,1
1996 Geschiedenis. (poëzie) Roggeman Willem 19 Amsterdam: De Beuk. -33p.

Afmetingen: 21 x 13.80 (ingenaaid)
Colofon: Geschiedenis’, een bundel gedichten van Willem M Roggeman, werd in 1996 uitgegeven door De Beuk, Stichting voor literaire publicaties in Amsterdam.

 

1998 Geschiedenis. (poëzie)

Deeltitels: Gedichten;
Met een portret van Igor Stravinski.
Pentekening door Jan Burssens.
Omslagontwerp: Gregie de Maeyer †
Uitgebreide versie van gelijknamige bundel uit 1996

 

Roggeman Willem 9 Leuven: Uitgeverij P. -61p. Ill.

Afmetingen: 21 x 13 (ingenaaid)
Colofon: Gezet in Minion door Typeface N.V. Gedrukt door Drukkerij Overloop te Wilsele

 

1999 Het failliet van het realisme. (poëzie)

Illustratie omslag en titelbladzijde:: Beniti Cornelis, zonder titel, acryl op linnen en foto, 70×70 cm, 1998
Roggeman Willem 6 Leuven: Uitgeverij P. -24p.

Afmetingen: 19 x 10.50 (ingenaaid)
Gezet in Berkeley
Gedrukt door Drukkerij Overloop, Wilsele

 

1999 Gedichtencyclus: Erostratos. (poëzie)

Gedichten bij erotische tekeningen van Rik Vermeersch;
Inleiding: Frans Boenders.
Fotografie: Art Field Photo Christine, Meulebeke. Portret: Marie-José Maes.
Vormgeving: Geert Verstaen.
Roggeman Willem 1 Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. -71p.

Afmetingen: 28 x 21 (ingenaaid)
Druk en afwerking: Drukkerij Die Keure Brugge
1999 Wilde vleugels. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Gedichten Willem M. Roggeman en Hugues C. Pernath
Teksten Ron Van de Vyver en Jas; ill. Ron Van de Vyver, Guy Vandenbranden en Jas.
 [s.l.]: Jacob Jordaens Art Center. -Z.p.] : ill.

Colofon: Losbladige map met één gedicht van respectievelijk Willem M. Roggeman en Hugues C. Pernath, een tekst van respectievelijk Ron Van de Vyver en Jas, en één genummerde, gesigneerde en gedateerde zeefdruk van respectievelijk Ron Van de Vyver, Guy Vandenbranden en Jas.
Oplage: 50 exemplaren en 10 EA-exemplaren, genummerd I-X.
2000 De tijd hapert in de spiegel. (poëzie – bloemlezing)

Gedichten met een inleiding van Geert van Istendael.
Bevat: Inleiding; Rhapsody in blue; Bij wijze van schrijven; Baudelaire verliefd; Incunabel; Het orakel van New York City; Sneeuwblindheid; Marco Polo in Venetië; Het zwart van Goya; Een leegte die verdwijnt; Al wie omkijkt, is gezien; De uitvinding van de tederheid; Geschiedenis; Het failliet van het realisme; Erostratos; Ongepubliceerde gedichten; Bibliografie; Verantwoording.
Vormgeving: André Scherens.
Roggeman Willem 12 Leuven: Uitgeverij P. –159p.

Reeks: Parnassusreeks nr 2
Afmetingen:21 x 13.90 (ingenaaid)
Colofon: ‘De tijd hapert in de spiegel’, poëzie van Willem M Roggeman, samengelezen (in samenspraak met de dichter) en ingeleid door Geert van Istendael, is de tweede in een nieuwe reeks bloemlezingen van dichters van vandaag Parnassus.
In opdracht van uitgeverij P werd dit boek in de herfst van 2000 gerealiseerd door vormgever André Scherens en drukkerij Johan Overloop, Wilsele
De tekst werd gezet uit Elegant Garamond en gedrukt op Croxley Heritage 120g.

 

2002 Geschiedenis II. (poëzie)

Illustratie omslag en titelbladzijde: Jan Cox, Eurydice, Boston 1958-59, olie op doek 153×153
Roggeman Willem 17 Leuven: Uitgeverij P. –32p.

Afmetingen: 19 x 10.80 (ingenaaid)
Colofon: Gezet in de Berkeley, gedrukt door Drukkerij Overloop, Wilsele

 

2003 Het nut van de poëzie. (poëzie)

Gedichten met plastisch werk van Fred Bervoets.
Deeltitels: Taalgebruik; Reisjournaal; Mythen, sagen, fabels, legenden en andere verzinsels; De metamorfosen van de dichter.
Cover: Willem Tell, bijgekleurde ets 70×100 cm, 1991
Het boekje bevat afbeeldingen van nog 7 andere werken van Fred Bervoets

 

Roggeman Willem 8 Leuven : Uitgeverij P. -64p.

Afmetingen: 20 x 17 (ingenaaid)
Colofon: Gezet in Perpetua. Gedrukt op Job 170 gr. door Drukkerij Overloop te Wilsele

 

2003 Rik Vermeersch, vrouw & mythe. (monografie) Gent: Honest Arts Movement.
2004 Fred Bervoets: een getormenteerde verteller. (tentoonstellingscatalogus)

Tentoonstelling: Norbertijnerkapel [Gent]. 2005/01/08 – 2005/01/30
Heusden: Honest Arts Movement. -56p.
2006 Blue notebook: jazzgedichten. (poëzie)

Woord vooraf van Simon Vinkenoog.
Omslagfoto: Willlem M Roggeman samen met de Amerikaanse Jazz dichter Ted Joans in de Emile Jacquemainlaan te Brussel (Juli 1973)
Grafische vormgeving: Jelle Jespers
Roggeman Willem 4 Antwerpen: Demian. -32p.

Afmetingen: 21 x 21 (ingenaaid)
Colofon: Blue Notebook van Willem M Roggeman, verscheen in het najaar van 2006 bij Demian te Antwerpen. De oplage bestaat uit 250 exemplaren.
Tien exemplaren bevat ten een handgeschreven gedicht, en werden genummerd en gesigneerd door Willem M Roggeman en Simon Vinkenoog.
2008 De metamorfosen van de dichter. (poëzie)

Gedichten met pentekeningen van Marc Mendelson.
Deeltitels: Verwijzingen; Drie portretten; De metamorfosen van de dichter; Jazz; Schetsboek.
Roggeman Willem 3 Utrecht/Leeuwarden: De Contrabas. -64p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gelijmd)
Colofon: ‘De metamorfosen van de dichter’is een uitgave van Uitgeverij De Contrabas gevestigd in Utrecht en Leeuwarden. De bundel is gezet it de Trinité door Bart Driessen van Zinnebeeld, die tevens het omslagontwerp verzorgde Drukkerij Paesen is verantwoordelijk voor druk en grafische afwerking. De pentekeningen zijn van Marc Mendelson.
2009 Taalgebied. (poëzie) Roggeman Willem 7 Utrecht/Leeuwarden: De Contrabas. -40p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
Colofon: Taalgebied is een uitgave van uitgeverij De Contrabas te Utrecht en Leeuwarden. Het zetwerk en omslagontwerp is verzorgd door Zinnebeeld uit Rotterdam.

 

2010 Jan van Ruusbroec en de stilte. (poëzie)

Een gedicht met penseeltekeningen van Willem Hussem.
Vormgeving: Gerrit Westervelt
Roggeman Willem 2 Bergen op Zoom: Kleinood & Grootzeer. -27p.

Afmetingen: 21 x 10.50 (gelijmd – kaft met flappen stofomslag in hard plastic)
In een oplage van 100 genummerde en gesigneerde exemplaren
2010 Lichaamstaal. (gedicht)

Illustratie: Gerrit Westerveld.
Blad met één gedicht van Willem M. Roggeman met ernaast een illustratie in drie kleuren van de Nederlandse kunstenaar Gerrit Westerveld.
 Bergen-op-Zoom: s.n., – [Z.p.] : ill.

Oplage: 30 genummerde exemplaren, gesigneerd door auteur en kunstenaar.
2011 Woordenwisseling / ruimtewisseling. (poëzie)

Willem M Roggeman & Leo Vroman.
Met 2 tekeningen van Leo Vroman.
Titelblad: selftanglement Leo Vroman computertekening 2010.

Roggeman Willem 10a

Roggeman Willem 10 Bergen op Zoom: Kleinood & Grootzeer.-27p.

Afmetingen: 21 x 10.50 (gelijmd – kaft met flappen stofomslag in hard plastic)
Colofon: Deze bundel is vormgegeven en met de hand gemaakt door graficus/uitgever Gerrit Westerveld.
Het binnenwerk is gezet in de letter Palatino, normaal, cursief en vet, 9 punt.
Stofomslag en binnenwerk zijn gedrukt op 120grams Conqueror, de omslag is 300 grams Folia-Bringmann Ultramarin.

 

2012 Hier wonen de woorden. (poëzie)

Deze dichtbundel is vormgegeven en met de hand gemaakt door graficus/uitgever Gerrit Westerveld.
Deeltitels: Ars poetica; Illusies; Een ontmoeting in de tijd; Scènes in een schildersatelier; Postmodernistische triptiek; Conclusie.
 Roggeman Willem 31 Bergen-op-Zoom: Kleinood & Grootzeer. -54p.

Afmetingen:20.80 x 10.50 (ingenaaid – kaft met flappen en plastic stofomslag)
Colofon: Deze bundel is vormgegeven en met de hand gemaakt door graficus/uitgever Gerrit Westerveld.  Het binnenwerk is gezet in de letter Swiss 721 CnBT, 10 punt, normaal, cursief en vet.  Stofomslag en binnenwerk zijn gedrukt op 120 grams Conqueror.  De omslag is 300 grams Folia-Bringmann.
Oplage: 100 genummerde en gesigneerde exemplaren.
2013 Notities voor een poëtica van tijd. (poëzie)

Geïllumineerd door Marcase.
 Roggeman Willem 33 Bergen-op-Zoom: Kleinood & Grootzeer. -21p.

Afmetingen:20.80 x 10.50 (ingenaaid – kaft mt flappen en plastic stofomslag)
Colofon: : Deze bundel is vormgegeven en met de hand gemaakt door graficus/uitgever Gerrit Westerveld.  Het broodzetsel is gezet in de letter Palatino Linotype, 9 punt, normaal, cursief en vet. Stofomslag en binnenwerk zijn gedrukt op 120 grams Conqueror, gevergeerd, hagelwit. De omslag is 300 grams Folia-Bringmann, steingrau.
Oplage: 110 genummerde en gesigneerde exemplaren.
2014 Heidens retabel. (dichtbundel)
Deeltitels: Tijdsbesef; Aide-mémoire, een gedicht; Uitgescheurde dagboekbladen; Verhaspeld alfabet; Figuren; de smaak van november; Couleur locale.
© Cover: Jan Cox
© Illustratie achterzijde: Jan Cox.
In het gedicht Aide-mémoire worden twee muziekstukken geciteerd. Im wunderschönen Monat Mai is een gedicht van Heinrich Heine, waarop Robert Schumann een lied componeerde. Geschichten aus dem Wienerwald is een wals van Johan Strauss Jr.
Roggeman Willem 32 Antwerpen/Rotterdam: Uitgeverij C. De Vries-Brouwers bvba. -78p.

Afmetingen:22 x 14 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: De bundel ‘Heidens retabel’ werd in het voorjaar 2014 voor de uitgeverij C. De Vries-Brouwers te Antwerpen gezet in Stempel Garamond 10 door TheSwitch te Antwerpen en gedrukt op de persen van Drukkerij Wilco te Amersfoort.
2015 Wat alleen schilders zien. Gedichten. (dichtbundel)

© Illustraties: Fred Bervoets.
© Foto’s illustraties: Dominique Provost.
De originele zelfportretten werden door Fred Bervoets tussen 2011 en 2013 in Antwerpen geschilderd op papier met formaat 100 x 70. Zij werden tentoongesteld in de Galerie De Zwarte Panter en gefotografeerd door Dominique Provost
 
Roggeman Willem 34 Antwerpen/Rotterdam: Uitgeverij C. De Vries-Brouwers bvba. -44p.

Afmetingen:22 x 14 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: De bundel ‘Wat alleen schilders zien’ werd in het voorjaar 2015 voor de uitgeverij C. De Vries-Brouwers te Antwerpen gezet in Stempel Garamond 11 door TheSwitch te Antwerpen en gedrukt op de persen van Drukkerij Wilco te Amersfoort.
2016 Het einde van de avant-garde. Gedichten.

Sluitstuk van een trilogie, die wordt gevormd met de dichtbundels ‘Heidens Retabel’ (2014) en ‘Wat alleen schilders zien’ (2015).
Deeltitels: Herfsttij van het modernisme; Antiek; Monochroom; Hoe een stijl te vermijden; Assemblage.
 roggeman-willem-35 Antwerpen/Rotterdam: Uitgeverij C. De Vries-Brouwers bvba. -55p.

Afmetingen:22 x 14 (paperback)
Colofon: De bundel Het einde van de avant-garde werd in het voorjaar 2016 voor de uitgeverij C. De Vries-Brouwers te Antwerpen gezet in de Adobe Garamond Pro 11.50 door theSWitch te Antwerpen en gedrukt op de persen van Drukkerij Wilco te Amersfoort.
2016 De enige koningen van IJsland. (vertaalde IJslandse poëzie)

Oorspronkelijke auteur: Sigurdur Pálsson.
Bergen op Zoom : Kleinood & Grootzeer. -52 p.

Niet gedateerde publicaties

Liefdesgedicht / Willem M. Roggeman ; ill. Willem Mechnig. – [S.l. : s.n., s.a.]. – 1 p. : ill.

Blad handgeschept papier met een met de hand geschreven en gesigneerd gedicht en een gesigneerde diepdrukets van de Aalsterse kunstenaar Willem Mechnig.
Oplage: 6 exemplaren. Het gedicht is ook gepubliceerd in de bundel Sneeuwblindheid .

Memoires / Willem [M.] Roggeman ; ill. Roland Monteyne. – [S.l. : s.n., s.a.]. – [Z.p.] : ill.

Bibliofiele uitgave met vijf onuitgegeven gedichten van Willem [M.] Roggeman en vijf litho’s op steen getekend door Roland Monteyne. Kartonnen map met zwart linnen overtrokken. Geplande oplage: 35 exemplaren (genummerd 1-30 en I-V); Opgepast: er werd evenwel maar één exemplaar van gerealiseerd! Het bevindt zich in de Erfgoedbibliotheek te Antwerpen. Zonder nummer.
 

Overzicht per genre alfabetisch op titel

Poëzie

  • Afrikaanse emblemata, 1992, Stichting Artcol, Gent (3 gedichten bij drie litho’s van Luc De Blok)
  • Al wie omkijkt is gezien. Gedichten 1974-1987, 1988, Manteau, Antwerpen/Amsterdam (inleiding: Hubert Lampo; portret: Godfried Vervisch)
  • Baudelaire verliefd, 1963, Die Poorte, Antwerpen (illustratie: Pol Mara)
  • Bij wijze van schrijven, 1960, De Beuk, Amsterdam
  • Blue Notebook Jazzgedichten, 2006, Demian, Antwerpen (voorwoord: Simon Vinkenoog)
  • De droom van een robot, 1976, Heideland-Orbis, Hasselt (Poëtisch erfdeel der Nederlanden 95)
  • De enige koningen van IJsland. (vertaalde IJslandse poëzie), 2016. Bergen op Zoom : Kleinood & Grootzeer.
  • De metamorfosen van de dichter, 2008, De Contrabas, Utrecht/Leeuwarden. (pentekeningen: Marc Mendelson)
  • De revolte der standbeelden, 1960, Ontwikkeling, Antwerpen (illustraties: Maurice Wyckaert)
  • De tijd hapert in de spiegel, 2000, uitgeverij P, Leuven (inleiding: Geert van Istendael)
  • De 7 werken van barmhartigheid, 1980, Honest Arts Movement, Gent (7 etsen: Camille D’Havé)
  • De uitvinding van de tederheid, 1994, Poëziecentrum, Gent
  • Een fata morgana in Vlaanderen, 1976 Het Smalle Wed, Maastricht
  • Een gril van de natuur, 1979, Van Hyfte, Ertvelde (illustraties: Marcel Wauters)
  • Een (hinder)paalwoning, 1958, Uitgeverij Ontwikkeling, Antwerpen (illustraties: Chris Yperman)
  • Een leegte die verdwijnt, 1985, Marsyas, Amsterdam (illustraties: Marc Mendelson)
  • Erostratos, 1999, Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, Gent (gedichten bij tekeningen van Rik Vermeersch; inleiding: Frans Boenders)
  • Fictieve winter, 1986, Marsyas, Amsterdam
  • Gedichten 1957-1970. De School van het Plotseling Ontwaken, 1972, De Standaard,Antwerpen/ Nijgh en Van Ditmar, Den Haag (inleiding: Mark Dangin)
  • Geschiedenis, 1996, De Beuk, Amsterdam
  • Geschiedenis, 1998, uitgeverij P, Leuven (uitgebreide versie; illustratie: Jan Burssens)
  • Geschiedenis II, 2002, uitgeverij P, Leuven (illustratie: Jan Cox)
  • Heidens retabel, 2014, uitgeverij C. De Vries-Brouwers bvba / Antwerpen
  • Het einde van de avant-garde. Gedichten. 2016, uitgeverij C. De Vries-Brouwers bvba / Antwerpen
  • Het failliet van het realisme, 1999, uitgeverij P, Leuven (illustratie: Beniti Coirnelis)
  • Het nut van de poëzie, 2003, uitgeverij P, Leuven (illustraties: Fred Bervoets)
  • Het orakel van New York City, 1969, Manteau, Brussel/Den Haag
  • Het relaas van Ammanakth, 1987, Dilbeekse Cahiers, Dilbeek (illustraties:Maurice Haccuria)
  • Het zwart van Goya, 1982 Manteau, Antwerpen/Amsterdam
  • Hier wonen de woorden, 2012 Kleinood & Grootzeer, Bergen op Zoom
  • Incunabel, 1964 Colibrant, Deurle
  • Jan van Ruusbroec en de stilte, 2010, Kleinood & Grootzeer, Bergen op Zoom
  • Kleurstof gemengd in liefde, 1993, Kunstverlag Edition di Bernardi, Aachen (4 kleuretsen: Katrien Caymax)
  • Kosmos, 1979, Masereel Instituut, Kasterlee (grafiek: Maurice Haccuria)
  • Memoires. Gedichten 1955-1985, 1985, Soethoudt, Antwerpen (inleiding: Paul de Vree; illustratie: Yvan Theys)
  • Niets gaat ooit voorbij/Nichts geht je vorbei, 1991, Dilbeekse Cahiers, Dilbeek (14 gedichten met Duitse vertaling door Heinz Schneeweiss; illustraties: Kathrin Lübbers; voorwoord: Paul de Boer)
  • Notities voor een poëtica van de tijd. 2013, Kleinood & Grootzeer, Bergen op Zoom
  • Rhapsody in blue, 1958, De Sikkel, Antwerpen (illustratie: Maurice Wyckaert)
  • Sneeuwblindheid, 1974, Nijgh en Van Ditmar, Den Haag
  • Taalgebied, 2009, De Contrabas, Utrecht/Leeuwarden
  • Wat alleen schilders zien, 2015, Uitgeverij C. De Vries-Brouwers bvba/ Antwerpen
  • Woordenwisseling / Ruimtewisseling, 2011, Kleinood & Grootzeer, Bergen op Zoom

Proza

  • De belegering van een luchtkasteel, 1990, Nioba, Antwerpen-Amsterdam (illustratie: Pjeroo Roobjee)
  • De Centauren. Een autobiografie, 1963, Ontwikkeling, Antwerpen
  • De verbeelding. Een antiroman, 1966, Heideland, Hasselt
  • Majakofski vliegt over het land en ander proza, 1979, Jimmink, Amsterdam

Bibliofiele uitgaven

  • Wilde vleugels, 1999, [S.l.] : Jacob Jordaens Art Center
  • Repetitions, 1993, Brugge : Galerie Roussel. – [Z.p.] : ill.
  • De zichtbare stem, 1989, Antwerpen/Gent : Editions A-Z. – [Z.p.] : ill.
  • Hommage aan Tinguely, 1984, Imschoot, Gent (5 gedichten met Duitse vertaling door Heinz Schneeweiss; 5 litho’s: Emiel Hoorne)
  • Een gefilmde droom, 1973, Hooft, Aalst (3 lithografieën: Pol Mara)

Essays over literatuur

  • Albert Bontridder, 1976, De Nederlandse Boekhandel, Antwerpen-Amsterdam
  • Beroepsgeheim. Gesprekken met schrijvers, 1975, Nijgh en Van Ditmar, Den Haag, Rotterdam
  • Beroepsgeheim 2. Gesprekken met schrijvers, 1977, Nijgh en Van Ditmar, ’s Gravenhage/Soethoudt, Antwerpen
  • Beroepsgeheim 3. Gesprekken met schrijvers, 1980, Soethoudt, Antwerpen
  • Beroepsgeheim 4. Gesprekken met schrijvers, 1983, Soethoudt & Co, Antwerpen
  • Beroepsgeheim 5. Gesprekken met schrijvers, 1986, Facet, Antwerpen
  • Beroepsgeheim 6, 1992, Paradox Press, Antwerpen
  • Bij nader inzien. Van Achterberg tot Weverbergh, 1976, De Galge, Brugge-Antwerpen (inleiding: Paul de Wispelaere)
  • Cesare Pavese, 1971, Orion/Desclee De Brouwer, Brugge (reeks: Ontmoetingen)
  • Het komt me voor dat ik Amerika ben. Poëzie van de Beat Generation, 1972, Orion/Desclee De Brouwer, Brugge
  • Marcel Wauters, 1986, Oostvlaamse Literaire Monografieën, Gent

Essays over plastische kunstenaars

  • Atelier. Gesprekken met Jan Burssens – Jan Cox – Paul van Hoeydonck – Pol Mara, 1982, Soethoudt, Antwerpen
  • Bram Bogart, 1981, Artiestenfonds, Antwerpen
  • Camiel Van Breedam: assemblages als protest, 1987, Honest Arts Movement, Gent
  • Een portret van Godfried Vervisch, 1984, Honest Arts Movement, Gent
  • Fred Bervoets, een getormenteerde verteller, 2004, Honest Arts Movement, Gent
  • Jan Vanriet, 1990, Museumfonds van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Brussel
  • Rik Vermeersch, vrouw & mythe, 2003, Honest Arts Movement, Gent

 

De volledige reeks Beroepsgeheim is electronisch beschikbaar op DBNL