Herwig Hensen
Antwerpen, 22 januari 1917 – Antwerpen, 24 mei 1989
BIOGRAFIE
- Zijn vader, Florent Mielants Sr. (1887-1944), was hoofdinspecteur van het stedelijk onderwijs in Antwerpen.
- Flor Mielants jr. studeerde aan het Koninklijk Atheneum te Antwerpen, waar hij actief was in de toneelkring.
- Blijkbaar beschouwde Hensen zijn eerste twee bundels als achterhaald jeugdwerk, want in de latere verzamelbundels (Gedichten, 2 dln, 1947) neemt hij deze poëzie niet meer op. Met Hamlet in de spiegel (1939) heeft Hensen zich losgemaakt van de poëzie van Van de Woestijne en wordt zijn poëzie minder pessimistisch en meer stoïcijns aanvaardend.
- Van het narcisme in De cirkel tot Narkissos (1938) naar de twijfel ‘de dwarse dubbelheid in ‘Hamlet in den spiegel’ (1939) komt hij tot een inzicht van strijdbare ‘Dubbele vaardigheid’ (1940): de vaardigheid van het beminnen (afgedwongen op de twijfel) en de vaardigheid van het zingen.
- Deze dubbele vaardigheid zal doorheen het hele oeuvre ook een dubbele zekerheid blijken: de cirkel van het narcisme wordt door de liefde tot de vrouw doorbroken, het zingen laat hem toe te benoemen, te duiden, zin te geven.
- Op een voorstel van zijn promotor prof. Jans om assistent aan de Gentse universiteit te worden, ging hij niet in uit vrees dat een wetenschappelijke carrière zijn literaire creativiteit in de weg zou staan.
- Na een korte tijd werkzaam te zijn geweest als studiemeester, wordt hij eerst leraar wiskunde aan de secundaire normaalschool te Laken, vervolgens docent in de wiskunde aan het Hoger Handelsinstituut (later RUCA) te Antwerpen.
- Het was Raymond Herreman, die Henssen bij Manteau introduceerde.
1947: In een essay ‘Over de dichtkunst’ verdedigt Hensen de individualiteit van zijn poetica.
- Het is een classicistische poetica waarbij vormtechnisch veel belang wordt gehecht aan rijm, maat herhaling en tempo. een uiterlijke melodie steunend op ritme, De vorm onthult de inhoud, de raadsels van het leven, en het bewustzijn. De vorm onthult de volledige mens.
- Beheersing van de vorm leidt tot evenwicht. Evenwicht dat slechts bereikt kan worden als de dichter zich onderwerpt aan de ‘wet der noodwendigheid’, een innerlijke weg, een ‘oefening naar binnen’, een bezinning die moet leiden tot kennis van de mens en de altijd terugkomende algemeen-menselijke waarden: geboorte, leven, liefde, dood.
1948: Met ‘Daidalos’ deed zich een thematische verschuiving voor in Hensens’ poëzie.
- Na de dood van zijn vader komt het thema van de vergankelijkheid van het leven meer op de voorgrond. Het leidt een periode van existentiële crisis in.
- Tegenover de eindigheid, begrensheid en kleinheid stelt de dichter hardnekkig het ‘gereed zijn’, het ‘worden’.
In ‘Alles is verband’ (1951) wordt de mens, de Ik, verder afgetast in de context van de kosmos van het Al:
Ik ben alleen. Doch alles is verband,
O klaar zijn dan, en dit verband ontdekken,
op ’t eigen Ik, het Andere betrekken,
en in’t Gedicht als in een puur kristal
een glimp te vangen van het Al.
1958: Een hoogtepunt in zijn existentiële twijfel wordt beschreven in de bundel ‘Het venster’
- Hensen worstelt met de vragen ‘Wat ben ik en Wat en waar is God ?’ Er komt geen antwoord. Voor de vrijzinnige Hensen blijft het godsbegrip vaag en wordt het tevens ingevuld als het IJle of het Niet.
In de poëzie van de latere Hensen lezen we dan weer een mildere toon, de wanhoop rustiger, een verdieping van de liefde voor het leven.
- Als medewerker vertaalde hij verschillende teksten van Erich Kästner, Kurt Tucholsky en Ernst Schönwiese van het Duits naar het Nederlands.
Over zijn werk
- Zijn literair werk werd vertaald in het Frans, Duits, Engels, Spaans, Grieks en Italiaans.
- Gepubliceerde vertalingen van zijn oeuvre zijn onder meer te vinden in:
- Lob der Bereitschaft. Speer Verlag, Zurich, 1949 [ vertaling door Wolfgang Cordan en Johannes Piron ]
- Theatre. Lady Godiva, Alceste, Agamemnon. uitg. Manteau, Bruxelles, 1953 [ vertaling door Francois Closset ]
- Morgen kann es zu spat sein. Universal Edition, Wien, 1961 [ vertaling door Heinz P. Kovari ]
- Herwig Hensen. Choix de Poemes. Les Editions Lumiere, Bruxelles, 1962 [ vertaling door Francois Closset ]
- Herwig Hensen. Poemes. Ed. Henry Fagne, Bruxelles, 1967
- Zwischen Verzweiflung und Entzücken : ausgewählte Gedichte. Cantos-Verlag, Wien, 1974 [ vertaling door Ernst Schonwiese ]
- De poëzie van Herwig Hensen stond aanvankelijk onder invloed van het impressionisme en het symbolisme van Karel Van de Woestijne. Zijn later werk werd meer introvert. Zijn klassieke verzen geven afwisselend een smart om de waanzin van deze wereld en een bejubelen van het wonder van het leven weer.
- Zijn toneelwerk is erg gevarieerd, maar of ze nu handelen over sagen zoals Lady Godiva (1946), over historische onderwerpen zoals Het woord vrijheid (1963) of actuele toestanden behandelen (De rattenvanger van Hameln, Halleluja, wij zijn gered), men herkent steeds de auteur die met zijn intellectuele drang naar zelfkennis ook mens en maatschappij wil begrijpen en funderen.
- Belangrijk van hem zijn ook het essay “Over de dichtkunst” (1947) en de roman “De grootmoedige” (1982).
BEKRONINGEN
- 1938: Pol de Montprijs.
- 1938-1940: Grote Driejaarlijkse Staatsprijs voor Poëzie.
- 1946-1948: Grote Driejaarlijkse Staatsprijs voor theater.
- 1942-1944: Driejaarlijkse Prijs voor Toneel van de Belgische Vereniging voor Auteursrechten (Sabam)
- 1971: Edmond Hustinxprijs ter bekroning van toneel-, radio- en televisieschrijvers uit Nederland en België (voor zijn gehele werk).
Meer over Herwig Hensen
- Musschoot, Anne Marie. 1998. ‘Herwig Hensen’. In: Kritisch lexicon van de Nederlandstalige literatuur na 1945. Februari 1998.
- Closset, Frans. 1965. ‘Herwig Hensen’. Antwerpen, 47p. Monografieën over Vlaamse letterkunde nr 35.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
- Herwig Hensen – Wikipedia
- NEDWEB/Literatuur in context – Hensen, Herwig
- Herwig Hensen – Telenet Service
- DBNL auteur – Herwig Hensen
Referentie
- Musschoot, Anne Marie, De poetica en poëzie van Herwig Hensen. In: Verzamelde gedichten, Wommelgem: Den Gulden Engel. 1988. pp. III tot XV (inleiding).
SMAAKMAKER
Uit : Papieren vogel op de hand (1971)
grond, wateren, beemden, bomen,
de vrucht die smaakt, de bloem die ruikt,
en ’t land waarvan wij dromen.
behalve spreuken en kogels?:
niet eens het zuivre zout van de zee
en ’t zingen van de vogels.
en haat die alom kan passen
en dorren vroeg de grassen.
voor wie geen hoop meer bewaren.
bedriegers of barbaren?
BIBLIOGRAFIE & FILMOGRAFIE
- De enige gepubliceerde tekst van Hensen die niets met literatuur te maken heeft is “Herinneringen aan mijn Vader” verschenen in Persoon en Gemeenschap, Tijdschrift voor Opvoeding en Onderwijs, Juni 1947-Juni 1948, Uitgeverij Ontwikkeling, p. 323-327
- Na het chronologisch overzicht volgt een overzicht per genre alfabetisch op titel.
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- POËZIECENTRUM vzw – Gent.
POSTUUM
Overzicht per genre en alfabetisch op titel.
- Achter woordflitsen van krijt (poëzie, uitg. Lannoo, Tielt, 1983)
- Alles is verband (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1952)
- Daidalos (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1948)
- De appelboom (poëzie, uitg. J.M. Meulenhoff, Amsterdam, 1963)
- De cirkel tot Narkissos (poëzie, J.E. Buschmann, Antwerpen, 1938)
- De dubbele vaardigheid (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1940)
- De Vroege Schaduw (poëzie, V. Ressler-Lectura uitg., Antwerpen, 1936)
- Gedichten, I en II (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1947)
- Geworpen in de wereld (poëzie, uig. Meulenhoff & Diogenes, Amsterdam / Antwerpen, 1967)
- Hamlet in de spiegel (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1939)
- Het onvoorwaardelijk begin (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1942)
- Het venster (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1958)
- Het voorbeeldig bestand (poëzie, uitg. Manteau & Stols, Brussel / Den Haag, 1941)
- Lof der gereedheid (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1945)
- Naar het einde toe versmalt de weg (poëzie, uitg. Meulenhoff, Amsterdam, 1965)
- Oefeningen naar binnen (poëzie, uitg. J.E. Buschmann, Antwerpen, 1940)
- Orpheus in dit avondland (poëzie, uitg. Manteau, Brussel, 1955)
- Papieren vogel op de hand (poëzie, uitg. Diogenes & Nijgh & Van Ditmar, Antwerpen / ‘s-Gravenhage, 1971)
- Tussen wanhoop en verrukking (poëzie, uitg. Diogenes & Nijgh & Van Ditmar, Antwerpen / ‘s-Gravenhage, 1976)
- Verzamelde gedichten (poëzie, uitg. Den Gulden Engel, Wommelgem, 1988)
- Verzen (poëzie, uitgegeven in eigen beheer, Antwerpen, 1934)
- Wanhoop is een lekke schuit (poëzie, uitg. Orion & Gottmer, Brugge / Nijmegen, 1979)
- Wij strooien zaden uit en rapen stenen (poëzie, uitg. Lannoo, Tielt, 1981)
- Alkestis, Agamemnon, Tarquinius Priscus (toneel, uitg. Manteau, Brussel, 1953)
- Antonio (toneel, uitg. Manteau & Stols, Brussel / Den Haag, 1942)
- De aarden schaal, De andere Jehanne, Sodom en Gomorra (toneel, uitg. Manteau, Brussel, 1955)
- Don Juan (toneel, uitg. Manteau, Brussel, 1943)
- Het woord Vrijheid, De rebel Gods, Morgen kan het te laat zijn (toneel, uitg. Meulenhoff & Diogenes, Amsterdam & Antwerpen, 1963)
- Lady Godiva, Koningin Christina, Polukrates (toneel, uitg. Manteau, Brussel, 1946)
- Morgen kan het te laat zijn (toneel, uitg. De Sikkel, Antwerpen, 1969).
- Toneel. Halleluja, Wij zijn gered, Freiherr von Munchhausen, Zeven broden en twee kruiken wijn, De rattenvanger van Hameln (toneel, uitg. De Vries-Brouwers, Antwerpen / Rotterdam, 1988)
- 6 Toneelstukken: De bunker (1963) De grenadier van zijne majesteit (1962), Nu sla op de trommel (1964), Niets zonder de proef (1943), Hannibal (1946), Kasteel te koop (1960), (toneel, uitg. Diogenes & Becht, Antwerpen / Amsterdam, 1967)
- Over de dichtkunst (essay, uitg. Manteau, Brussel, 1947)
- De grootmoedige (roman, uitg. Manteau, Antwerpen / Amsterdam, 1982)
- De wijze van liefde en dood van de Cornet Christoffel Rilke. Vertaald door Herwig Hensen. Auteur: Rainer Maria Rilke. (Antwerpen ; Rotterdam : C. De Vries-Brouwers, 1989)
FILMOGRAFIE
1976 | De grenadier van zijne Majesteit. TV Film
|
1966 | Elk zijn bunker. TV Film.
|
1961 | Morgen kan het te laat zijn. TV Film.
|