Maakt deel uit van:Poëzie in Vlaanderen 1955-1965 Experimentelen
Freddy De Vree
Antwerpen, 3 oktober 1939 – Antwerpen, 3 juli 2004
Dichter, essayist, vertaler en radiomaker.
Een onderkoeld sentimentalist dixit A.M. Musschoot in Ons Erfdeel (1977, nr. 5, pp. 784-785)
Schreef ook onder pseudoniem Conny Couperus, ‘t Gemeen (beide pseudoniemen collectief met Hugo Claus), , Marie-Claire de Jonghe en Jan Vlaming
BIOGRAFIE
3 oktober 1939: Geboren te Antwerpen als Alfred Celeste Alphonse de Vree
- Freddy de Vree doorloopt de Grieks-Latijnse humaniora bij de jezuïeten in het Onze-Lieve-Vrouwcollege in Antwerpen.
- Daarna studeert hij eerst scheikunde aan de universiteit van Leuven, vervolgens Frans, Engels en Duits aan de Normaalschool te Lier. Daar leert hij de latere auteurs Tony Rombouts, Marc Andries, Paul Koeck en Walter van den Broeck kennen.
1960: Nog tijdens hun normaalschool tijd poogde hij samen met Marc Andries en Tony Rombouts het in 1958 ter ziele gegane tijdschrift Hoos opnieuw tot leven te brengen. Maar na 3 nummers was het definitief gedaan.
1961: Samen met Tony Rombouts brengt De Vree de handgeschreven en kleurig beschilderde dichtbundel Skunk uit, in een oplage van vijftig exemplaren. De Vree’s gedichten zijn in het Frans, die van Rombouts in het Nederlands.
1961: Zijn officiële boekdebuut maakt De Vree met het essay Blues pour Boris Vian. Het komt uit in de Otosilbenreeks van het literair-artistieke tijdschrift De Tafelronde van zijn oom Paul de Vree. Een uitgebreide en bewerkte versie ervan verschijnt onder de ingekorte titel Boris Vian bij Editions Le Terrain Vague in Parijs in 1965.
1962: Redactielid van het tijdschrift Nul, waaraan hij verschillende bijdragen leverde.
- 1962: Introduceert de Amerikaanse beat-auteur Burroughs door een fragment van diens ‘The soft Machine’ in het tijdschrift te publiceren
- 1965: De Vree’s vertaling in het Nederlands, van Barthès essay ‘Écrivains et écrivants’ als ‘Schrijvers en schrijvenden’ gepubliceerd in het Vlaamse tijdschrift Nul, meteen ook de eerste vertaling van werk van Barthes in het Nederlands
1962: Redacteur van De Tafelronde en medewerker aan K & C (Kunst- en Cultuuragenda).
1962: Ontmoet Willem Frederik Hermans ten huize van Gust Gils.
- Er zou al spoedig een vriendschap tussen beide mannen ontstaan. Hij zal Hermans herhaaldelijk en uitgebreid interviewen voor de radio.
- Na Hermans dood in 1995 liet hij in De aardigste man ter wereld (De Bezige Bij, 2002), vooral de ‘andere kant’ van Hermans zien. Het werd rijkelijk geïllustreerd liber amicorum boek waarin een beeld naar voren komt van Hermans als een zeer gastvrij man, vriendelijk, openhartig, humoristisch, bourgondisch en vooral een interessant verteller over zijn eigen werk en tal van andere onderwerpen.
1963: Debuteert als dichter met de Franstalige dichtbundel mots pour karin, die twintig maniëristisch getinte ‘textes’ bevat. In die eerste jaren van zijn schrijverschap zal hij nog meer uitgaven in het Frans laten verschijnen. Pas na 1965 schakelt hij definitief op het Nederlands over.
1965: Verschijnt nog steeds in het Frans het essay Blues pour Boris Vian waarvan de tekst reeds in 1961 geschreven is.
1965: Maar vertalingen in het Nederlands van Franse auteurs schuwt hij niet. Zo brengt hij samen met de auteurs Gust Gils en René Gysen de eerste vertaling in het Nederlands van de omvangrijke roman L’histoire de Juliette van D.A.F. de Sade.
- De vertaling verschijnt onder de titel Juliette in zes afzonderlijke delen bij de Antwerpse uitgever Walter Soethoudt in 1965, met een uitvoerige verantwoording van De Vree als inleiding bij het tweede deel. Enkel de delen twee, drie en vier zijn door De Vree, Gils en Gysen vertaald.
Daarnaast vertaalt hij ook nog boekwerken en teksten uit het Frans van onder meer Olivia de Hauleville, Georges Bataille, Pierre Louÿs, Pierre Alechinsky (samen met Hugo Claus), Claude Simon, Roland Barthes en Michel Butor. Uit het Engels vertaalt hij de roman Kardinaal Pölätüo van Stefan Themerson (samen met Gust Gils) en Nick Marino.
1966: Publiceert onder de pseudoniem Jan Vlaming 69+1 James Klont Goudfluit, een persiflage van de destijds furore makende James Bond-verhalen.
1966-1998: Wordt ‘Producer Woord’ – later hoofdproducer – bij Radio 3, het huidige Klara. Hij verzorgter 32 jaar lang culturele programma’s als Ars Poetica, Drieklank en Zegge en schrijve. Met die programma’s over onderwerpen als beeldende kunst, letterkunde, filosofie en jazz verricht hij vaak baanbrekend werk.
- Tot zijn collega’s van het eerste uur behoorden Frans Boenders en Raymond Detrez. De artistieke microbe die hem van jongs af aanstak, erfde hij wellicht van zijn oom Paul De Vree, de dichter, prozaschrijver, essayist, criticus en eminent verdediger van de avant-garde en het modernisme in de kunst, over wie hij samen met Henri-Floris Jespers in 1977 een essay publiceerde.
Met commentaren, luisterspelen, composities voor stem en gedichten werkt De Vree ook mee aan zowel nationale als internationale radiozenders als RTB, NCRV, ORTF, WDR, Radio Bremen, Radio Danmark en Sveriges Radio. Apollinaire: A Pollen in the Air, Le tombeau de Pierre Larousse, Het boek Alfa en Orbis militaris zijn enkele luisterspelen die hij voor het medium produceerde of zelf schreef.
- Voorjaar 2010 schenkt Marie-Claire Nuyens zo’n 500 geluidsbanden van zijn radioprogramma’s aan het geluidsarchief van de VRT. Daarmee kan een belangrijk stuk radiogeschiedenis voor het eerst worden ontsloten. Nuyens is De Vree’s voormalige levenspartner. Hij leert haar kennen in de tweede helft van de jaren vijftig en woont met haar samen van 1975 tot 1987. Tot zijn dood blijft hij met haar bevriend.
30 december 1967: Treedt op als acteur in Claus’ opzienbarend toneelstuk Masscheroen.
- In het casino van Knokke werd op deze datum in het kader van EXPRMNTL4 (Festival van de Experimentele Film) het spel Masscheroen, (een bewerking van Mariken van Nieumeghen) opgevoerd. Claus gaf aan het spel een geheel eigen draai. Terwijl in het originele stuk Marieken op het einde van het stuk boete doet voor haar omgang met de duivel, laat Claus de Heilige Drievuldigheid optreden in de hoedanigheid van drie naakte mannen, die Marieken oproepen om boete te doen. Het meisje (zelf in een erotisch halfnaakt op de scene) grijpt naar de olifantenzweep en ranselt de blote mannen van het toneel af.
- Claus kreeg hier de steun van de dichter Hugues C. Pernath als de Heilige Geest, de Britse klankdichter Bob Conning als God de Vader en Freddy de Vree als Jezus Christus.
1968-1969: De Vree verblijft met een Fullbright Fellowship aan de universiteit van Iowa. Hij neemt er deel aan de International Writers’ Workshop onder leiding van de Amerikaanse auteur Paul Engle. In 1975 schrijft hij over die ervaring de gedichtencyclus ‘Iowa City’, die hij opneemt in zijn bundel Steden en sentimenten.
1968: Met Hugo Claus deelt De Vree een voorliefde voor de mystificatie. Onder het pseudoniem ’t Gemeen schrijven ze samen het anti-Vlaamsnationalistische pamflet Gij Vlaming, gij Vlaams-nationalist.
1969: De Vree publiceert onder het pseudoniem Marie-Claire de Jonghe twee ophefmakende dichtbundels: Jaja, gericht tegen het Vlaams-nationalisme en de Vlaamse taboes, en een jaar later De lemen liefde, over een hartstochtelijke lesbische liefde.
Het duurde enige tijd vooraleer de critici doorhadden wie achter het pseudoniem Marie-Claire de Jonghe, schuilging.
1972: Verschijnt De Vree’s eerste Nederlandstalige dichtbundel onder eigen naam: Een sneeuwvlok in hel. (“een fiktieve biografie in versvorm van Aleister Growley (1885 – 1947”), – titel wordt soms afgekort als A.C. – een essay in de vorm van een surrealistisch gedicht.
- Bekroond met de Prijs der Vlaamse Poëziedagen
- De dichtbundel is een fictieve biografie in versvorm van de Britse dichter-magiër Aleister Crowley. Crowley was lid van verschillende occulte organisaties, waaronder de Ordo Templi Orientis, die ook een rol speelt in De erfgenamen van de dood.
- De Vree’s intertekstuele werkwijze, waarbij hij zijn teksten doorspekt met culturele, artistieke, filosofische en andere referenties – wat Henri-Floris Jespers ‘de kunst van de verwijzing’ noemt -, is een ander kenmerk van zijn literaire strategie, die hij gemeen heeft met Hugo Claus.
1973: Verschijnt de eerste en enige essaybundel van De Vree: Rita Renoir, Enz.
- De bundel bevat ruim dertig opstellen, recensies en essays over uiteenlopende kunstenaars en figuren als Lenny Bruce, Guillaume Apollinaire, Antonin Artaud, Georges Bataille, Gerard Walschap, Jerzy Kosinski en William S. Burroughs. Jeroen Brouwers vindt het De Vree’s beste boek: ‘een verzameling zeer persoonlijke, soms wat brommerige essays, beschouwingen en overpeinzingen over de cultuur, inzonderheid de literatuur uit die jaren’
1975: De Vree laat Beleggen en beliegen: veilig moderne kunst kopen verschijnen. Volgens de achterflap geeft het boek ‘tips over het aanschouwen van moderne kunst, het verzamelen en aankopen ervan, en brengt (het) daarnaast heerlijke borrelpraat over verzamelaars, veilingen, kunstenaars, galerieën en kunstcritici’. De publicatie veroorzaakt de nodige deining in de Vlaamse kunstwereld, die zich in haar hemd gezet voelt.
- De Vree is echter een gewaardeerd kunstcriticus en tentoonstellingsmaker en is als geen ander goed geplaatst om de kunsthandel op de korrel te nemen. Als kunstcriticus is hij verbonden aan de Association Internationale des Critiques d’Art (aica), waarvan de hoofdzetel gevestigd is in Parijs. Van de Belgische Vereniging voor Kunstcritici (bvkc)/Association Belge des Critiques d’Art (abca) is hij van 1987 tot 1992 de voorzitter.
Vanaf midden de jaren zeventig duiken steeds meer teksten op over aspecten van moderne kunst. Veelal zijn het monografieën, soms bijdragen in tentoonstellingscatalogi of in overzichten van een kunstenaarsoeuvre.
Zijn belangstelling gaat daarbij vooral uit naar kunstenaars van de Cobra-beweging.
- In opdracht van Albert van Wiemeersch van galerie Kunstforum in Schelderode – toentertijd dé Cobra-galerie in Vlaanderen – schrijft hij monografieën over Pierre Alechinsky, Zao Wou-Ki, Constant, Karel Appel, Jan Cremer en Etienne Desmet.
- Voor andere opdrachtgevers schrijft hij monografieën over onder meer Marcel Broodthaers, Maurice Wyckaert, Günther Uecker, Jan Vanriet, Roland Topor en Jef Verheyen.
- Maar ook artikelen en catalogusteksten over Enrico Baj, Fernando Botero, Paul van Hoeydonck, Asger Jorn, Daniel Spoerri en Andy Warhol zien het licht.
- Alleen al voor het maandblad Kunst & Cultuur van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel schrijft hij talloze bijdragen.
- En voor het in 1984 door de dichter en essayist Herman de Coninck opgerichte Nieuw Wereldtijdschrift stelt hij in de beginjaren portfolio’s samen over toentertijd in het Nederlandse taalgebied nagenoeg onbekende kunstenaars als Robert Knight, John Davies, Mandy Havers, Jo Bondy en Louis Le Brocquy
1977: Ontvangt hij de Arkprijs voor het Vrije Woord voor Steden en sentimenten
1977-1985: Was de spilfiguur van ZIGGURAT, opgericht door zijn levensgezellin Marie-Claire Nuyens, Hugo Claus, en Marc Verstockt; een uitgeverijtje in permanente geldnood van ‘bibliofiele uitgaven en kunstobjecten in een internationale optiek’.
De uitgeverij bracht bibliofiele kostbaarheden van
- F. Hermans (Bijzondere tekens, 1977; Dood en weggeraakt, 1980)
- ‘Bijzondere tekens’ van W.F. Hermans was de eerste uitgave: een serie in onbruik geraakte symbolen die op antieke typemachines voorkwamen, gereproduceerd in een losbladige uitgave, bijeengebonden in een met linten te sluiten map.
- Hugo Claus (Het graf van Pernath, 1977; Jessica! (1977); Van de koude grond (1978; Jan de Lichte, 1981, met een litho van Roel d’Haese; De dief van liefde, 1985), Gust Gils (Kafka in de onderwereld, 1978 met lino’s van Roland Topor), Claude C. Krijgelmans (Tegen een bizarre achtergrond van algemeen verderf, 1979, met zeefdrukken van Pjeroo Roobjee) Jeroen Brouwers (Zonder onderschriften, 1980, met etsen van Roger Wittewrongel), Ivo Michiels en anderen
- Van Freddy de Vree rolden van de persen Lupanar (1981), Fiesta (1981 in samenwerking met Hugo Claus en Drie ogen zo blauw (1986), tevens de laatste uitgave van de uitgeverij.
1979: Onder eigen naam publiceert De Vree nog een ‘spannend’ boek: De erfgenamen van de dood, met een inleiding van Ivo Michiels.
1982: Van zijn hand verscheen een voor de BRT geschreven culturele reisgids Mexico vandaag : land van posada (1982). Mexico bezocht hij in 1981 samen met Claus.
Evenals met W.F. Hermans was er tussen Hugo Claus en Freddy De Vree een jarenlange vriendschap.
In 1985 schreef hij met Claus onder het collectieve pseudoniem Conny Couperus, de persiflerende misdaadroman Sneeuwwitje en de leeuwerik van Vlaanderen evenals het verhaal Pallieterke en de S.S.
- Het verhaal Pallieterke en de S.S. verscheen op p. 127-139 in de verzamelbundel Bloed op het strand met verhalen van o.a. Koos van Zomeren, Wim Zaal, Marjan Berk, Jan Brokken, Marijke Höweler, Bert Vuijsje, Ed Schilders en Ger Verrips. Uitg. Arbeiderspers ABC Pockets
1986: Nog een bundel met reisherinneringen, ditmaal aan Amerika onder de titel “Drie ogen zo blauw”. Van deze bundel bestaan 2 versies een bibliofiele en een gewone handelseditie.
1992: Vanaf 1992 tot aan zijn overlijden in 2004 is hij levenspartner van Sylvia Kristel.
Op 20 mei 2000 opent in boekenantiquariaat Demian in Antwerpen een tentoonstelling van alle Zigguratuitgaven. Ter gelegenheid daarvan verschijnt een door De Vree geschreven catalogus in een oplage van 250 exemplaren, waarvan elk exemplaar door de auteur voorzien wordt van een handgeschreven titel in zilver.
2002: Als hommage aan de levenslange vriendschap met W.F. Hermans brengt hij over hem na diens overlijden in 1995 een lijvige monografie uit, gelardeerd met illustraties en documenten –onder de titel: Willem Frederik Hermans: De aardigste man ter wereld (De Bezige Bij, 2002)
3 juli 2004: Freddy de Vree overlijdt in 2004 in een ziekenhuis in Antwerpen. Twee weken eerder was hij gevonden met een tijdelijke hartstilstand.
Freddy De Vree ‘s asse ligt begraven op het Schoonselhof te Antwerpen. Het grafmonument bevindt zich op perk R, rij 7 en bevat een gedicht van Ezra Pound. De Vree Freddy – Schoonselhof
‘What thou lovest well remains,
the rest is dross
What thou lovest well shall not be
reft from thee’
(Cantos 81)
Epiloog
2007: Van 27 oktober tot en met 1 december 2007 vindt bij boekhandel Demian een kleinschalige maar meticuleus verzorgde huldetentoonstelling plaats rond De Vree onder de titel Antiquaire du Surréalisme. Die titel verwijst naar een houten paneel met hetzelfde opschrift dat De Vree begin jaren zestig liet vervaardigen. Op de tentoonstelling is veel uniek materiaal te zien, naast andere parafernalia. René Franken van Demian brengt er een catalogus bij uit in een oplage van 300 exemplaren, waarin het werk van De Vree wordt geïnventariseerd en toegelicht
BEKRONINGEN
- 1972: Prijs van de Vlaamse Poëziedagen voor Een sneeuwvlok in hel (1972)
- 1977: De Arkprijs van het vrije Woord voor Steden en sentimenten. (1976)
MEER OVER FREDDY DE VREE
- Anoniem: Freddy de Vree Arkprijs in: De Nieuwe Gazet, 14.05.1977
- Patrick Auwelaert: Freddy de Vree (1939-2004) : een onderkoeld sentimentalist, in: Kunsttijdschrift Vlaanderen, jrg. 53 (2004), nr. 302 (september), p. 251-252
- Dirk Leyman : Schrijver Freddy de Vree, “antiquaire du surréalisme”, tentoongesteld in Antwerpen, in: De papieren man, op internet (22.11.2007) zie : http://papierenman.blogspot.com/2007/11/schrijver-freddy-de-vree-antiquaire-du.html
- Christophe Vekeman: Leven is werk : essays, reportages en interviews (2009), p. 171-176
- H.-F. Jespers, in: Het bed van Procrustes (1978).
GERAADPLEEGDE BRONNEN
- Thrillerschrijver Freddy de Vree – Le blog de CDR-Mededelingen
- De Vree, Freddy – Literair Gent. Bijdrage geschreven door Jean-Paul den Haerynck
- Wikipedia – Freddy De Vree Freddy de Vree – Wikipedia
- Freddy De Vree – DBNL Freddy de Vree • dbnl
- Patrick Auwelaert, Alfred Celeste Alphonse de Vree Antwerpen 3 oktober 1939 – Antwerpen 3 juli 2004. In: Jaarboek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, 2010, pp 208-219.
SMAAKMAKER
Sentimenten: een jaar
Juli. Je loopt. Een ijsvogel duikt door de zon in het lauwe meer van Kivu. Het lijkt alsof je fladdert in de hitte. Vlinder. Oktober in Reykjavik. Je kijkt. Ik weet het dat je kijkt al is je poolbril ondoorzichtbaar. Achter jou speuren twee paarden naar gras in de sneeuw. Achter jou spuit een geyser stoom op uit het ijs. Wolvin. Avond. Je slaapt. Althans je adem lijkt op slaap, en je slapen lijkt op sneeuw. Robijn.Uit: Steden en sentimenten. (1976)
LUPANAR (fragment)
Omdat hij niet bestond droomde zijn dubbel, zijn spook, spatten van vretende wolf achterlatend op het gepolijste zichtbaar gemaakte geheugen dat hij niet betrouwde. Vrekkige sporen van zuur, ik wil je, plat duivelswier, padden braaksel, onuitwisbaar, met onverschilligheid gestookt door de heksen van het daglicht, ik wil jou. Met geen woord hield hij stand, hij zocht naar begrippen om de zijne te vervangen, om alles te schrappen uit zijn relaas, behalve dat ander, wat er niet stond. Doorschijnend vlies rond weggezogen ruimte, zwelgbuil met zwaar water gevuld, niets dan geweld van een duizendjarig rijk, – Als een wolvenbende – Hoeveel ? Duizend.Uit: Moravagine of de vervloeking (1982)
BIBLIOGRAFIE
Woordje vooraf
- Vanaf de jaren zeventig duiken steeds meer teksten op over aspecten van moderne kunst. Veelal zijn het monografieën, soms bijdragen in tentoonstellingscatalogi of in overzichten van een kunstenaarsoeuvre.
- De hiernavolgende bibliografie heeft slechts een ruime keuze van deze bijdragen op het domein der beeldende kunsten genoteerd.
- Als BIJLAGE wordt achteraan de bibliografie een detailbibliografie getoond van alle 23 Ziggurat uitgaven 1977-1986
De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007 .
- POËZIECENTRUM vzw- Gent
Chronologisch overzicht
Werken in een editie van Freddy de Vree
- Het hoedenparadijs. 40 collages van Willem Frederik Hermans (1991)
VERTALINGEN
Daarnaast was De Vree als vertaler actief — Stefan Themerson, Georges Bataille, Michel Butor, D.A.F. De Sade. Zijn boezemvriend Hugo Claus vertaalde hij naar het Frans, de taal waarin ook zijn eerste uitgaafjes waren verschenen.
Overzicht per genre
Hoorspelen – toneel
- A Pollen in the Air (zj.)
- Het boek Alfa (zj.)
- Le tombeau de Pierre Larousse (zj.)
- Orbis militaris (zj.)
Poëzie
Onder pseudoniem Marie Claire De Jonghe
- Jaja (1969)
- De lemen liefde (1969)
Onder eigen naam
- Alsof zij niets was. (1973 – Bibliofiele uitgave)
- De dodenklas (1977)
- Drie ogen zo blauw. (1986 – bibliofiele uitgave)
- Drie ogen zo blauw. (1986 – gewone uitgave)
- Een sneeuwvlok in hel. (1972)
- Lupanar. (1981 – bibliofiele uitgave)
- Moravagine of de vervloeking. (1982)
- Mots pour Karin (1963)
- Steden en sentimenten (1976)
Romans & verhalen
Onder pseudoniem Jan Vlaming
- 69+1 James Klont Goudfluit. (1966)
Onder pseudoniem Conny Couperus (samen met H. Claus)
- Sneeuwwitje en de leeuwerik van Vlaanderen (1985)
- Pallieterke en de S.S. (1985)
Onder eigen naam
- Erfgenamen van de dood (1978)
Essays
- Beleggen en beliegen: veilig moderne kunst kopen. (1975)
- Blues pour Boris Vian (1965)
- Rita Renoir, enz. (1973)
Reisverhalen
- Mexico vandaag (1982)
- Chicago! (1984)
Kunstmonografieën
- Hubert Decleer. Paradox Press 1963
- Boris Vian. Paris 1965
- Hugo Claus (1976)
- Pierre Alechinsky. Schelderode 1976.
- Marcel Broodthaers, Marcel Broodthaers.1979, 2011²
- Zao Wou-Ki. Schelderode 1981.
- Constant. Schelderode 1981
- Karel Appel. Schelderode 1983.
- Wyckaert. Tielt 1986
- New York – Scherpenheuvel. (1988)
- Jan Cremer. Schelderode 1985..
- Paul Van Hoeydonck Planets on Jantar Mantar ( Jaipur observatory ) 1990
- Marcel Broodthaers: oeuvres 1963-1975. Bruxelles 1990.
- Hugo Claus Beeldend werk 1950-1990 (1991)
- Jan Vanriet. Tielt 1996.
- Jef Verheyen: Lux est lex. Antwerpen 2004.
Biografieën & bloemlezingen
- Willem Frederik Hermans: de aardigste man ter wereld. (2002, biografie)
- Hugo Claus. Een keuze uit de poëzie van Hugo Claus. (1990- bloemlezing)
- Hugo Claus. Biografische, Bibliografische, Beschouwelijke, Documentaire Gegevens.1976
ZIGGURAT PUBLICATIES
1977 | Bijzondere tekens – W.F. Hermans
Kaft: antiek gemarbreerd kaftje met schooletiket en gesloten met twee zwarte lintjes, uitgevoerd door Binderij Pittoors, Wommelgem. |
1977 | Het graf van Pernath – Gedichtenbundel van Hugo Claus
Kaft: dubbele linnen band, donkerrood met opdruk gezeefdrukt door Roger Vandaele, gerealiseerd door Binderij Pittoors, Wommelgem |
1977 | Dotremont
Kaft: Grijs linnen cassette op draagplaat met affhaakbare rol waarin origineel logogram opgeborgen is, uitgevoerd door Schwendeman, Amsterdam, met opdruk gezeefdrukt door Piet Clement, Amsterdam. |
1977 | Jessica ! Een toneelstuk – Hugo Claus
Bijzonderheid: ter gelegenheid va de prelière van het stuk in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg te Brussel op 3 november 1977 werd een aparte editie van 1.000 ongenummerde exemplaren op offsetpapier uitgebracht. |
1978 | De hofnar spreekt – Bert Popelier
Kaft: rood kaftje samengebonden met zwarte linten uitgevoerd door Binderij Pittoors, Wommelgem, met zwarte opdruk, gezeefdrukt door Hedwig van Laer, Beveren. |
1978 | Construc – Ivo Michiels & Marc Verstockt
Kaft: losse katernen met witte omslag in een cassette bekleed met zwart papier, zilver opdruk. Omslag en cassette verzorgd door Binderij Pittoors, Wommelgem. |
1978 | J’écris, donc je crée – Christian Dotremont
Kaft: gebonden door drukkerij Emico, Antwerpen. |
1978 | Kafka in de onderwereld – Gust Gils
Kaft: Omslagen en cassettes verzorgd door Binderij Pittoors, Wommelgem. Ex. 1 tot 50, omslag en cassette in zwart Brillanta linnen. Ex. 51 tot 100: omslag en cassette in zwart Negresco papier. |
1978 | Samira – Frans Neels
Kaft: groen kartonnen kaftje samengebonden met grijze lintjes, uitgevoerd door Binderij Pittoors, Wommelgem. Opdruk gezeefdrukt door Hedwig van Laere, Beveren. |
1978 | Van de koude grond – Hugo Claus
Kaft: losse katernen in witte omslag met wikkel van kalkeerpapier |
1979 | Dertien manieren om een fragment van Alechinsky te zien / Treize manières de regarder un fragment d’Alechinsky Claus, Hugo
Kaft: Rode kaft en cassette met zwarte opdruk, uitgevoerd door boekbinderij A.C.G. – Dorp 2 Koningin Fabiola, Deurne. |
1979 | Nulgedichten – Rudy de Rybel
Kaft: losse katernen gevat in een witte omslag met wikkel van kalkeerpapier. |
1979 | Tegen een bizarre achtergrond van algemeen verderf – Claude C. Krijgelmans
Kaft: Losse katernen met papieren wikkel, gevat ineen dennenhouten doos, gerealiseerd door A.C.G. – Dorp 2 Koningin Fabiola, Deurne. |
1979 | Visconti – Jean-Marie de Smet
Kaft: losse katernen, 15 ex gevat in een loden kaft gerealiseerd door Paul van Rafelghem. 35 ex. met grijs vilten omslag. |
1980 | Dood en weggeraakt – W.F. Hermans
Kaft: lichtgroen linnen kaft met zilveropdruk. Bindwerk gerealiseerd door A.C.G. – Dorp 2 Koningin Fabiola, Deurne. |
1980 | Zonder onderschriften. Een dramatische dialoog. – Jeroen Brouwers
Kaft: losse katernen gevat in zilverfolie omslag, uitgevoerd door A.C.G. – Dorp 2 Koningin Fabiola, Deurne. |
1981 | Fiësta – Hugo Claus & Freddy De Vree
Kaft: losse katernen in zilverfolie kaft; het geheel in plexiglazen doos. |
1981 | Jan de Lichte – Hugo Claus
Kaft: grijs linnen kaft met drie luiken, waarvan één de reproductie bevat van een imaginair portret van Jan de Lichte door Roel D’Haese uitgevoerd door A.C.G. – Dorp 2 Koningin Fabiola, Deurne, naar een maquette van Luc Darbé |
1981 | Lupanar – Freddy de Vree
Kaft: binnenwerk in wit linnen op artisanale wijze ingenaaid; omslag van Chinees schapenvacht met wolvenkop, multiple van Daniel Spoerri |
1985 | De dief van de liefde – Caurisurata Pancasika
Kaft: donkerrode linnen omslag met zilveropdruk; bindwerk door Binderij Jansen, Edegem. |
1985 | Halloween
Kaft: turkoois blauwe band gevat in linnen cassette met goud opdruk, gerealiseerd door A.C.G. – Dorp 2 Koningin Fabiola, Deurne |
1986 | Drie ogen zo blauw – Freddy de Vree & Roland Topor
Kaft: linnen met etiket in diepdruk, zilver op blauw. Binderij Jansen, Edegem. |
1986 | Als nieuw (& toen) – Sybren Polet & Paul van Hoeydonck
Kaft: zwart linnen met scharnierdoos, spiegel en sculptuur. Binderij Jansen, Edegem. |