Maakt deel uit van:de theaterwereld
Jeroen Olyslaegers
Mortsel, 1967
Schrijver van romans, theaterteksten, filmscenario’s, recensies en columns
Eerst drie prozaboeken (Navel (1994), Il faut manger (1996), Open gelijk een mond (1999)), dan gedurende tien jaar bijna uitsluitend theater met stukken gespeeld door KVS, NTG, theater Artemis en het Toneelhuis
Filmrecensent voor o.a. Humo, columnist voor Studio Brussel, VPRO, IKON en Radio Klara. Daarnaast diverse publicaties in tijdschriften zoals Humo, Menzo, Yang, Dietsche Warande & Belfort, AS-Andere Sinema, Millennium, Sample, De Vlaamse Gids en Maatstaf.
Dan opnieuw drie romans Wij (2009), Winst (2012) en Wil (2016). De laatste werd meermaals bekroond en in 2023 verfilmd
De 64ste Arkprijs van het Vrije Woord werd hem uitgereikt in 2014
BIOGRAFIE
1967: Geboren te Mortsel
1985-1989: Studeert Germaanse Filologie aan de Universiteit van Antwerpen.( grote onderscheiding)
1989-1992 : Na zijn universitaire studies werd hij drie jaar lang wetenschappelijk medewerker bij het Louis Paul Boon-documentatiecentrum. (“ik adoreer Boon, mijn geestelijke vader, maar tegelijk wil ik mij ook van hem losmaken”). (UIA-GER, onder leiding van Paul de Wispelaere).
Maart 1993 – januari 1994: Na zijn burgerdienst was hij verbonden aan het Vertoog & Literatuur-project van Antwerpen 93 en ging het gerucht dat hij berucht werd wegens zijn tequilafuiven (“een louterende ervaring”) op het dak van de universiteit. Via een uitstekende uitstapregeling van de VDAB kon hij zich vanaf 1994 volledig aan het schrijven wijden
- In het Vertoog & Literatuur-project was hij co-eindredacteur van het Cahiers-project en ‘Het vel van Cambyses’.
1994-1999 : DRIE PROZABOEKEN …
1994: Debuut met de roman Navel: Theorema.
- Een debuut dat het allemaal in zich heeft !
- Olyslaegers plukt uit allerlei audiovisuele genres (televisieseries, kunstfilms, road movies) de bekendste clichés en probeert zo aan te tonen hoe ons dagelijks bestaan overheerst wordt door die media, die uiteindelijk als afbeelding de realiteit dreigen te overrompelen.
- Hiervoor voert hij uitgezakte, vervreemde burgerlijke ouderen op, en de hippe, creatieve, met levensangst vervulde jongeren.
- Het is allemaal nog een beetje tè, te voortvarend, te ambitieus, maar de kritiek zag er wel veel potentieel in.
1996: Zijn tweede boek ‘Il faut manger’ is een onderhoudende verhalenbundel die becommentarieert wat in jong Vlaanderen leeft.
- Vooral de scherpe dialogen vallen op, en een filmische, flitsende stijl. Niet zo gek, als je weet dat de relatie tussen beeldcultuur en relaties één van Olyslaegers stokpaardjes is.
1999: Weerom een roman “Open gelijk een mond”
- De titel komt uit Louis Paul Boons roman De Paradijsvogels : “Het begin van Klooster ligt open gelijk een mond. Men slaat de smerige en ranzigriekende hoek de Kromme Sabelstraat om , en men voelt zich instinctief een wezen in nood.”
… MAAR OOK BIJ VERSCHILLENDE ORGANISATIES EN FESTIVALS OP HET GEBIED VAN LITERATUUR EN CINEMA.
In dezelfde periode vindt men zijn naam terug onder allerlei publicaties in tijdschriften als Humo, Menzo, Yang, Dietsche Warande & Belfort, AS-Andere Sinema, Millennium, Sample, De Vlaamse Gids en Maatstaf.
September 1994 tot juli 1997: Databeheerder van Sinebase, een filmdatabank van het Centrum voor Beeldcultuur.
Medio 1996 tot eind 1997: Filmrecensent (samen met Tom Paulus) voor Humo.
1996: Een eerste theatertekst: Een bron a well awel/muzak for peacekeepers, Stuc 1996-1997 waarvoor hij zowel de regie als tekst en concept levert.
1997: Samen met Peter Verhelst, Paul Mennes en Eavesdropper (Yves de Mey) op het podium met ‘De Gebeurtenissen’, een mini-horroropera (concept: Jeroen Olyslaegers, productie: kunstencentrum Villanella).
- Columnist voor Studio Brussel (Collage, seizoen 1997-1998).
1998-1999: Columnist voor VPRO-radio en IKON.
1998 – 2000: Programmatie en promotie van het winterfestival voor muziek & literatuur ‘De Nachten’ in deSingel Antwerpen, een initiatief van kunstencentrum Villanella, 5 voor 12 en deSingel.
2000 – 2008: GROTE BETROKKENHEID BIJ HET TONEEL…
Een hoge productie
- 2001: “Diep in de aarde, dieper in uw gat” voor de KVS (seizoen 2001-2002), een éénakter voor twee mannen, gesitueerd in het misdaadmilieu. Vader is een maffiabaas, die zichzelf “De Kapitein” laat noemen, en zijn zoon, een dancing-eigenaar, staat te trappelen om het imperium van pa over te nemen. De verhouding tussen de twee is verre van optimaal: vader is de oude zelfverzekerde magnaat die zichzelf onmisbaar waant, zijn zoon twijfelt daar echter aan en heeft genoeg van pa’s afgezaagde verhaaltjes.
- KVS/Bottelarij (première januari 2002 – regie: Domien Van der Meiren) vertaald in het Duits door Barbara Buri: ‘Tief im Loch und das Schwein sucht mit’ (2002, Verlag der Autoren)
- 2003 “Mood on the Go” voor het toneelhuis (2003-2004), een satirische tekst waarin Oscar Wilde, zijn minnaar en zijn twee zonen opgevoerd worden in een scherp, bitter en bijwijlen wanstaltig gesprek over egocentrisme, drift, gulzigheid, verlangen, kinderlijkheid en vernietiging.
- Het Toneelhuis (première: september 2003 – regie: Jasper Brandis) vertaald in het Frans, uitgave van het Vlaams Fonds der Letteren en het theaterfestival van Avignon en het Duits: ‘Das blutende Hertz des Fleishermeisters’ (2004, Verlag der Autoren)
- 2003: “In het lot gevallen” , een stuk in 10 scènes. Een bewerking van ‘De loteling’ van Hendrik Conscience.
- KVS/Bottelarij (première juni 2003 – met het KVS-gezelschap en Olympique Dramatique)
- 2006: “Uw darmen een marktonderzoek” voor NTGent (première maart 2007 – regie: Domien Van der Meiren)
- 2007: ‘Wolfskers’, het fel bejubelde tweede deel van de ‘Triptiek van de Macht’ van Guy Cassiers.
- Het Toneelhuis (première: oktober 2007 – regie: Guy Cassiers) opgenomen in het theaterfestival van Avignon tijdens de zomer van 2008
- 2007: “Don Quichot en zijnen ijzeren wil” Theater Artemis (première april 2007 – regie: Floor Huygen)
Zijn stukken werden gespeeld door KVS, NTG, Theater Artemis en het Toneelhuis.
…MAAR OOK ANDERE SCHRIJFACTIVITEITEN
Februari 2002: Mede-oprichter (samen met Fleur Pierets) van het multimedia-collectief: ‘Glamor is Undead’, mede-initiatiefnemer van tentoonstellingsruimte ‘Glamor is Undead’ (opening september 2005).
Sinds september 2004: Columnist voor o.a. Studio Brussel, VPRO en IKON en sinds september 2004 vaste columnist (samen met Erwin Mortier) voor radio Klara.
2005: Tekstbezorger (samen met Martine Cuyt) van ‘Eenzaam spelen met Pomponneke’ van Louis Paul Boon (2005, Meulenhoff/Manteau)
Juni 2007: Schrijft als scenarist met de regisseur Harry Kümel het filmscenario ‘Eendracht maakt macht of de kunst der voorzichtigheid’.
- De film met als werktitel “Eendracht maakt macht” kreeg van het Vlaams Audiovisueel Fonds een startsubsidie. Kümel onthult dat het een film wordt over de koningskwestie en de Belgische regering die tijdens de Tweede Wereldoorlog op de dool was. Een fictiefilm, met satirische inslag, maar gebaseerd op historische feiten. Het Vlaams Audiovisueel Fonds heeft in begin 2009 beslist deze film geen productiesteun te verlenen.
2007: Bewerkt Cervantes’ verhaal ‘El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha’ tot een theaterstuk voor achtjarigen onder de titel: Don Quichot en zijnen ijzeren wil.
2008: Voor deBuren schrijft hij het Radioboek #59 God straft snel.
2009 – 2019: OPNIEUW ROMANS … LITERAIRE DOORBRAAK ALS ROMANSCHRIJVER… MAATSCHAPPELIJKE ENGAGEMENT… BEKRONINGEN
Maart 2009: Tien jaar na zijn vorige roman Open gelijk een mond gooit Olyslaegers hoge ogen met zijn nieuwe roman Wij.
De zomer van 1976. Hoewel Europa kreunt onder een tropische hitte, verplaatst iedereen zich van het noorden naar het zuiden. Georges, misnoegde cartoonist bij een kwaliteitskrant, trekt zich samen met zijn gezin en vrienden terug op een berg aan de Spaanse Costa Brava. Mensen plonsen in het zwembad, flirten met elkaar, drinken whisky cola, en hebben het over vrijheid en zelfbeschikking in een land dat zelf nog maar net de dood van een dictator achter de rug heeft. Georges voelt zich besmet met het ‘wij’-gevoel, met de gemeenschappelijke geschiedenis die erin besloten is en met de zelfbewuste slachtoffers die samen met hem een kring vormen. Ergens moet er toch een nooduitgang te vinden zijn? Wij: een saga over de demonen die we delen, seks, gezin, alcohol, zwart geld en hier en daar een aangebrand verleden. Wij: wanneer vriendschap niets met vrienden te maken heeft. Wij: een met vaart en brille geschreven verhaal over een nederlaag. Wij: alle mogelijke netelige, eloquente en hartverscheurende schoonheid die een roman vandaag kan bieden.Uit: Vrij 29 mei: Jeroen Olyslaegers presenteert WIJ
September 2009: Presenteert een jeugdtheaterversie “Woeste hoogten, rusteloze zielen“, gebaseerd op “Woeste Hoogten” van Emily Brontë bij het theater Artemis uit Den Bosch.
- “Het stuk is geschreven voor twaalf- à dertienjarigen die geconfronteerd worden met een veelheid aan opties, waardoor hun rusteloosheid toeneemt”, vindt Olyslaegers, “We willen én een goedlopende carrière én een stabiel huwelijk én passie én goed opgevoede kinderen met vier hobby’s en twee sporten. Alles moet en alles moet perfect zijn. Catherine is ook imand die alles wil. Maar het is niet omdat alles voorhanden is dat je ook alles moet willen.” (in: De Morgen 27 oktober 2009)
Tijdens diezelfde maand brengt Olyslaegers “Wandering Eye” uit, een kunstboek samen met zijn vriend, schilder Nick Andrews.
2009-2010: Olyslaegers schreef voor deBuren ook twee citybooks:
- Over Oostende schreef hij Een andere wang, (2009) waarin het hoofdpersonage geconfronteerd wordt met de rauwe kantjes van de kuststad.
- In Hier begin je opnieuw (2010) kruipt de schrijver in de huid van een vrouw op (be)zoek in Utrecht.
2012: In zijn nieuwe roman Winst, het tweede luik van een trilogie waarvan Wij de aanzet vormde, werpt Olyslaegers zich op als chroniqueur van onze tijd.
- Centraal staat Donald, een gesjeesde kunsthandelaar, op weg alles te verliezen wat hij liefheeft. Zijn kansen lijken te keren wanneer hij wordt uitgenodigd een tentoonstelling te organiseren in Berlijn. Samen met zijn ex-vrouw en zijn zoon stort hij zich in de lange nacht van een door apocalyptische extravanganza en kale machteloosheid verdeeld Berlijn.
- Het hoofdpersonage Donald speelde eerder al de hoofdrol in Olyslaegers’ Radioboek God straft snel.
EXCURSIE: In een interessante boekbespreking (Pieter De Buysser, onder de titel ‘Post Apocalypse now’ (De Morgen Boeken 23 januari 2013), wijst Dirk Leyman op een parallel lopende thema in de Vlaamse romanliteratuur in het werk van schrijvers als Pieter De Buysser (‘De keisnijders’), Jeroen Olyslaegers (‘Winst’), Roderik Six (‘Vloed’), Joost Vandecasteele (‘Massa’) en Elvis Peeters (‘De ontelbaren’, ‘Wij’). “Misschien”, schrijft hij, “blijkt 2012 zelfs een kantelmoment in onze letteren: Want je hoeft geen bebrilde literatuurwetenschapper te zijn om te merken dat het Grote Verhaal weer omhelst mag worden. Nogal wat Vlaamse (jonge) schrijvers posteren zich in het hier en nu, ruimen het puin van een door de crisis of klimaatopwarming geteisterde internetmaatschappij en spieden naar de toekomst. Daar spoken somberheid en nihilisme rond, na de onvermijdelijke Apocalyps.”
Winter 2012-13: Jeroen Olyslaegers en Occupy Antwerpen: “Armoede in A: nie mé maa, nie mé ongs”
- De immer kritische columnist en schrijver Jeroen Olyslaegers verlaat zijn schrijftafel en sluit zich aan bij Occupy Antwerpen. Elke zaterdag maakt hij samen met enkele tientallen sympathisanten soep die ze uitdelen in het centrum van Antwerpen. Met de actie willen ze mensen bewust maken van armoede in de stad en hen aanzetten om zelf ook actie te ondernemen. “Begin eerst met empathisch en solidair te zijn in je omgeving”, klinkt het.
2013: Zijn nieuw toneelstuk ‘Bloedmooi en zielsongelukkig’ gaat in Nederland in première bij Theater Artemis.
- Jeroen Olyslaegers baseert zich voor Bloedmooi en zielsongelukkig op Apuleius’ Eros en Psyché, een krachtig verhaal over ijdelheid, jaloezie en de desolate zoektocht naar liefde en volwassenheid uit de tweede eeuw, toen mythes werden ingezet om jonge mensen in te wijden. Theater Artemis brengt het verhaal als één grote verleidingspoging om mee in de trip te stappen tussen hemel en aarde.
18 maart – 5 april 2014: Met Joost Vandecasteele op tournee in de 32ste aflevering van Geletterde Mensen, een productie van Behoud de Begeerte.
Mei 2014: Wint de 64ste Arkprijs van het Vrije Woord . Hij wordt bekroond om zijn “oprechte maatschappelijke engagement in woorden en initiatieven”, zo meldt de jury van de prijs.
- Volgens de jury gebruikt de 47-jarige Olyslaegers “het publieke forum om schrijnende maatschappelijke toestanden aan de kaak te stellen en met die stellingname tegen de mainstream in te gaan”.
2014: Zijn werk voor theater wordt bekroond met de Edmond Hustinxprijs voor toneelschrijvers
2015: Leest en herschrijft drieëndertig traditionele toneelteksten voor Jan Fabre’s monumentale theaterstuk Mount Olympus: To Glorify the Cult of Tragedy in een productie van Troubleyn.
2 maart 2015: Jeroen Olyslaegers schrijft zijn eerste wekelijkse column voor Apache.be.
2016: DOORBRAAK MET DE ROMAN ‘WIL’
2016: Nieuwe roman met de titel Wil – het laatste deel na Wij en Winst van zijn W-trilogie over onze ontspoorde tijd.
- WIL is een oorlogsroman waarin Olyslaegers poogt te peilen hoe de Antwerpse bureaucraten reageerden op de Duitse overnamen in 1940 en volgende jaren, in een stad bezet door geweld en wantrouwen. Het hoofdpersonage Wilfried Wils moet als hulpagent zien te overleven. Jaren later vertelt hij zijn verhaal aan een van zijn nakomelingen.
Tegelijkertijd wordt ook het script uitgegeven van het totaalspektakel Mount Olympus: To Glorify the Cult of Tragedy. Beide bij De Bezige Bij te Amsterdam.
2017: Weet met zijn oorlogsroman Wil zowel de vak -als de lezersjury van de Fintro Literatuurprijs te overtuigen hem de prijs toe te kennen.
In hetzelfde jaar sleept hij ook de Ultima Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Proza in de wacht.
Jeroen Olyslaegers wordt voor 2 jaar writer in residence bij Museum Mayer van den Bergh, waar zich het topstuk Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude bevindt. De schrijver bereidt er zijn volgende boek voor dat in het teken staat van het 16de-eeuwse Antwerpen én de Dulle Griet. Hij zal ook in het museum zelf artistieke interventies ondernemen.
2020: Zijn zesde roman Wildevrouw verschijnt !
- Ditmaal is het decor het woelige explosieve zestiende eeuwse Antwerpen. Via de lange biecht van de door schuld en schaamte geplaagde herbergier Beer sleept Olyslaegers ons in Wildevrouw met grote intensiteit mee naar de snelle metamorfose van een stad. Van ongezien optimisme en dadendrang in 1564 gaat het richting religieuze spanningen, honger, terechtstellingen én twisten, tot de stad uit elkaar dreigt te spatten door de Beeldenstorm. En dan voegt Olyslaegers er nog een behaarde ‘Wildevrouw’ en haar dochter uit het Noorden aan toe, aan wal gebracht door wereldveroveraars.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
BEKRONINGEN
- 2014: 64ste Arkprijs van het Vrije Woord.
- 2014: Zijn werk voor theater wordt bekroond met de Edmond Hustinxprijs voor toneelschrijvers
- Mei 2017: Fintro Literatuurprijs met zijn oorlogsroman Wil.
- 13 juni 2017: Ontvangt de Ultima Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Proza uit de handen van Sven Gatz, Minister voor Cultuur. Met die laatste prijs treedt hij in de voetsporen van onder meer Stefan Hertmans, Hugo Claus en Hendrik Conscience.
- Januari 2018: Bordewijk-prijs voor de roman Wil
- 2020: Vierjaarlijkse Prijs voor proza van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren (KANTL) 2016-2019 voor de roman Wil
BIBLIOGRAFIE
Woordje vooraf
De bibliografie bestaat uit
- Chronologisch overzicht (commerciële uitgaven)
- Chronologisch overzicht (bibliofiele uitgaven)
- Beknopt chronologisch overzicht per genre
- Vertalingen van zijn werk
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007.
- Literatuur Vlaanderen voor de vertalingen
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
Chronologisch overzicht
Jaar | Titel | Fotogalerij | Uitgeverij 1ste druk |
1994 | Het uur kip. (verhaal) | In de bundel ‘Jonge sla, Vlaams literair talent’ pp 144-160.
Uitgegeven door Uitgeverij Kritak, Leuven. Samenstellers: Jan Denolf, Manu Claeys. 274pp. |
|
1994 | Navel: Theorema. (roman) Omslagontwerp: Dooreman. Omslagfoto: illustratie uit L. de Vries, ‘het meisjefotografieboek’, De Bezige Bij, 1950. Zetwerk: Griffo, Gent | Leuven: Kritak (Diestsestraat 249). -163p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Druk: Goff, Mariakerke. | |
1996 | Il faut manger. (verhalen) Omslag: Jan Hendrickx Typografie: Peer De Mayer | Antwerpen: Houtekiet (Vrijheidsstraat 33). / Baarn: Uitgeverij De Prom (Prinses Marielaan 8) -179p. Afmetingen: 21 x 13 (paperback) | |
1996 | Een bron a well awel/muzak for peacekeepers. (toneel) | Stuc 1996-1997 regie, tekst, concept (première oktober 1996) | |
1997 | De gebeurtenissen. (toneel) | Villanella 1997-1998 concept, tekst | |
1999 | Open gelijk een mond. (roman) Omslagontwerp: Jan Nelis Foto achterflap: Stefan Vanfleteren Omslagillustratie: ‘Bubbles’ John Everett Millais. | Amsterdam: Prometheus. -180p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) | |
1999 | Disco Pigs. (toneel)
Oorspronkelijke auteur: ENDA WALSH. Vertaald door J. Olyslaegers. |
KVS/bottelarij (première september 1999 – regie: Paul Peyskens) Reeks: Toneelteksten / Koninklijke Vlaamse Schouwburg [Brussel] – Brussel; vol. 29 -51p. | |
2000 | De invreter. (toneel)
Geïnspireerd op een roman uit 1892 van de Franse auteur Jules Renard. |
Theater Zuidpool 2000-2001 tekst. (première september 2000 – regie: Koen de Sutter) Reeks: Zuidpool / Theater Zuidpool RVT [Antwerpen] – Antwerpen; vol. 15 | |
2001 | Glamor is undead. (toneel) | Galacticamendum 2001-2002 acteur, concept | |
2002 | Diep in de aarde, dieper in uw gat. (toneel)
In het Duits vertaald door Barbara Buri: ‘Tief im Loch und das Schwein sucht mit’ (2002, Verlag der Autoren) |
Koninklijke Vlaamse Schouwburg – 60p.
Reeks: Toneelteksten / Koninklijke Vlaamse Schouwburg [Brussel] – Brussel; vol. 40 |
|
2002 | In het lot gevallen. (toneel) Een bewerking van ‘De loteling’ van Hendrik Conscience. | KVS/Bottelarij (2002-2003) (première juni 2003 – met het KVS-gezelschap en Olympique Dramatique) – bewerking,acteur | |
2002 | OverlopeR / Xlarge Medium Small, Theater. (toneel) Teksten: Jeroen Olyslaegers (OverlopeR ) en Paul Mennes (XLarge Medium Small) | Antwerpen: Theater Zuidpool. -52p.
Reeks: Zuidpool / Theater Zuidpool RVT [Antwerpen] – Antwerpen; vol. 25. |
|
2003 | Mood on the Go. De zaligverklaring van Oscar Wilde. (toneel) In het Duits vertaald door Barbara Buri voor Verlag der Autoren. In het Frans vertaald door Monique Nagielkopf, in opdracht van respectievelijk het Vlaams Fonds der Letteren en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg. | Antwerpen: Het Toneelhuis. -76p.
Première september 2003 Regie: Jasper Brandis Scenografie: Tjalien Walma van der Molen. Kostuums: An D’Huys – Licht: Joris Durnez. Dramaturgie: Griet Op de Beeck. Spelers: Jan Bijvoet, Benny Claessens, Wim Opbrouck en Koen van Kaam. |
|
2005 | Hoe ver het is van hier ? (toneel – vertaling)
Oorspronkelijke auteur: NEIL LABUTE
Oorspronkelijke titel: ‘The Distance From Here’ Vertaling: Jeroen Olyslaegers |
’t Arsenaal 2005-2006
Regie: Domien Vandermeiren. Regie: Domien Vandermeiren. Regie-assistentie: Jibbe Willems. Vormgeving: Barbara Vandendriessche. Licht: Jaak Van de Velde. Kostuums: Thijsje Strypens. Spel: Nathalie Meskens, Fabian Jansen, Servé Hermans, Vincent Rietveld, Judith Pol, An Hackselmans, Jibbe Willems en Kristin Mertens |
|
2006 | Uw darmen een marktonderzoek. (toneel)
Tekst: Jeroen Olyslaegers |
NTGent (2006/2007) Tekst
Première: NTG maart 2007. Regie: Domien Van der Meiren. Dramaturgie: Koen Haagdorens. Decorontwerp: Barbara Vandendriessche. Lichtontwerp: Jan Kuppens. Spel :Katrien de Ruyscher, Sien Eggers, Kristof van Boven, Judith Pol |
|
2007 | Wolfskers. (toneel)
Gebaseerd op drie films van de Russische cineast Aleksandr Sokurov over Lenin (Taurus), Hitler (Moloch) en Hirohito (The Sun) |
Toneelhuis, de Filmfabriek, LOD 2007-2008 bewerking
Première in de Bourlaschouwburg te Antwerpen op 11 oktober 2007 |
|
2007 | Don Quichot en zijnen ijzeren wil. (jeugdtheater) | Première 3 maart 2007 in Theater aan de Parade, ’s-Hertogenbosch
Regie: Floor Huygen |
|
2008 | God straft snel. (novelle) | deBuren: Radioboek #59 Link: http://www.radioboeken.eu/radioboek.php?id=114&lang=NL | |
2009 | Een andere wang. (novelle) Een Citybook over Oostende,, waarin het hoofdpersonage geconfronteerd wordt met de rauwe kantjes van de kuststad | deBuren: Citybooks. Link: http://www.city-books.eu/nl/steden/citybooks/p/detail/een-andere-wang | |
2009 | Wandering Eye. Een reisverslag. (kunstboek – handelseditie)
Samen met de schilder Nick Andrews . Ter gelegenheid van de tentoonstelling met schilderijen van Nick Andrews in Galerie De Zwarte Panter van 13 september tot 25 oktober 2009. Wandering Eye is een verzameling van schetsen die Nick Andrews tijdens zijn vele reizen gemaakt heeft. Als een antwoord op die schetsen bedacht Jeroen Olyslaegers vijfentwintig korte teksten die over reizen gaan, die kijken naar de wereld die ons omgeeft en die stilstaan bij de boeken en de schrijvers die deze wereld oproept. |
Antwerpen: Raemdonck/ Vrienden van de Zwarte Panter.
Handelsoplage: 400 exemplaren Hardlinnen boekband. Vormgeving en coördinatie: Thomas Soete. Voor de BIBLIOFIELE EDITIE van dit boek zie de rubriek ‘Medewerking aan bibliofiele edities’ |
|
2009 | Wij. (roman)
Vormgegeven door Gert Dooreman. Zetwerk: Karakters, Gent Eerste deel van een trilogie . |
Amsterdam: Meulenhoff / Antwerpen: Manteau. -300p. Afmetingen: 20 x 13.40 (gebonden – harde kunstleren kaft met stofomslag) | |
2009 | Schokgolfje. (erotisch verhaal) Illustraties: Jan de Maesschalck. Fotogravure: Steurs Druk: Geers Offset | Uit de bundel: Alles kan heter: 15 erotische verhalen. pp.118-125. Diegem: Sanoma Magazines Belgium. -127p. Bijlage bij het magazine Goedele. Afmetingen: 21 x 16 (gebonden – harde kaft) | |
2009 | Woeste hoogten, rusteloze zielen. (toneel)
Naar de roman ‘Wuthering Heights’ van Emily Brontë. |
Den Bosch: theater Artemis.
Nederlandse première: 24 oktober 2009 – Vlaamse première 30 oktober in Theater Zuidpool, Antwerpen. |
|
2010 | Hier begin je opnieuw. (novelle) Een citybook over Utrecht, waarin de schrijver in de huid kruipt van een vrouw op (be)zoek in Utrecht. | deBuren: Citybooks. Link: http://www.city-books.eu/nl/steden/citybooks/p/detail/hier-begin-je-opnieuw | |
2011 | Sacred themes. Een ontmoeting tussen schilder Nick Andrews en schrijver Jeroen Olyslaegers Uitgave naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling met werken van Nick Andrews in Galerie De Zwarte Panter, van 11 september tot 23 oktober 2011. | Antwerpen: Vrienden van de Zwarte Panter. -75p. De handelseditie van dit boek verschijnt op 600 exemplaren.Voor de BIBLIOFIELE EDITIE van dit boek zie de rubriek ‘Medewerking aan bibliofiele edities’ | |
2012 | Winst (roman) Boekverzorging: Dooreman Zetwerk: Karakters, Gent Portret auteur: Koen Broos Tweede deel van wat een trilogie moet worden. | Antwerpen: De Bezige Bij. -344p. Afmetingen: 20 x 13,40 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag) | |
2013 | Bloedmooi en zielsongelukkig. (toneel) Gebaseerd op Apuleius’ Eros en Psyché | Den Bosch: theater Artemis.
Première: 26 januari 2013; |
|
2013 | Beyond the scene. (kunstboek) Beelden: Nick Andrews, tekst: Jeroen Olyslaegers. Verscheen naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling ‘Beyond The Scene’ in Galerie De Zwarte Panter. Nick Andrews en Jeroen Olyslaegers gaan in dit boek in beeld en woord een gesprek aan. Het werd vormgegeven door Thomas Soete. | Antwerpen: Vrienden van de Zwarte Panter.
Van dit derde boek –dat als het ware een triptiek vormt met de eerdere uitgaven Wandering Eye (2009) en Sacred Themes (2013) van beide kunstenaars –verscheen een handelseditie op 500 exemplaren. Voor de BIBLIOFIELE EDITIE van dit boek zie de rubriek ‘Medewerking aan bibliofiele edities’ |
|
2016 | Wil (roman)
Omslagontwerp: Moker Ontwerp. Foto auteur: Koen Broos. Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge |
Amsterdam De Bezige Bij. -304p.
Afmetingen: 21.50 x 13.40 (paperback – kaft met flappen) Druk: Bariet, Steenwijk. |
|
2016 | Mount Olympus. To glorify the Cult of Tragedy. (a 24 hour performance)
Het script : Jan Fabre, Jeroen Olyslaegers. |
Amsterdam De Bezige Bij -348p.
Première op 30 januari 2016. |
|
2018 | De Zielhouderij. (essay) Vormgeving cover: Studio Lannoo. Vormgeving binnenwerk: Studio Lannoo. Zetwerk binnenwerk: Studio Lannoo |
Gent: Academia Press. -49p. Afmetingen: 18 x 12 (ingenaaid) | |
2020 | Wildevrouw (roman)
Omslagontwerp: Moker Ontwerp. |
Amsterdam: De Bezige Bij. -415p.
Afmetingen: 23 x 15 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag) |
|
2021 | Willem. (novelle)
Geschreven ter gelegenheid van de verjaardag op 12 december 2021 van Confituur, verbond van onafhankelijke boekhandels. |
Confituur en Uitgeverij De Bezige Bij. -46p.
Afmetingen: 18.50 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – harde kartonnen kaft) |
|
2022 | Willem en mijn wellust. (novelle)
Volledige herwerking van de novelle ‘Willem’, het klantengeschenk 2021 van Confituur. |
Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -94p.
Afmetingen: 20 x 12.20 (gebonden – hrde kartonnen kaft met stofomslag) |
MEDEWERKING AAN BIBLIOFIELE EDITIES
OVERZICHT PER GENRE CHRONOLOGISCH
Proza-Romans
- Navel (1994, Kritak)
- Open gelijk een mond (1999, Prometheus)
- Wij (maart 2009, Meulenhoff/Manteau)
- Winst (september 2012, De Bezige Bij Antwerpen)
- Wil (2016, De Bezige Bij, Antwerpen)
- Wildevrouw (2020, DE Bezige Bij, Amsterdam)
Proza-Verhalenbundel
- Il faut manger (1996, Houtekiet)
- Toekomstsproken (2013, Provincie Vlaams Brabant, verzameling sproken voor volwassenen samen met auteurs: Annelies Verbeke, Dimitri Leue, Peter Verhelst en Yves Petry)
- Diverse publicaties in tijdschriften zoals: Humo, Menzo, Yang, Dietsche Warande & Belfort, AS-Andere Sinema, Millennium, Sample, De Vlaamse Gids, Maatstaf.
Proza – Radioboeken / City boeken / essays & novellen
- God straft snel. (novelle – 2008 – deBuren: Radioboek #59)
- Een andere wang. (novelle – 2009 – deBuren: Citybooks)
- Hier begin je opnieuw. (novelle – 2010 – deBuren: Citybooks)
- De Zielhouderij. (essay – 2018 – Gent: Academia Press)
Kunstboeken
- Wandering Eye (in samenwerking met Nick Andrews, september 2009, Galerij de Zwarte Panter)
- Sacred Themes (in samenwerking met Nick Andrews, september 2011, Galerij de Zwarte Panter)
- Beyond The Scene (in samenwerking met Nick Andrews, september 2013, Galerij de Zwarte Panter)
- Within me (in samenwerking met Nick Andrews, juni 2016, Galerij de Zwarte Panter)
Film
- Eendracht maakt macht of de kunst der voorzichtigheid (2007, scenario geschreven samen met Harry Kümel, niet verfilmd).
- Medewerking (schrijven van enkele filmscènes en co-dramaturgie) aan ‘Maria Magdalena’ van Wayn Traub (première voorjaar 2009, een productie van o.a. het Toneelhuis). ‘Maria Magdalena’ ging op tournee doorheen Europa tijdens voorjaar, zomer en najaar van 2009.
Kortfilm
- Bar Gitanes (2007, scenario voor Kaat Beels)
Theater
- Een bron a well awel – muzak for peace keepers / STUC (première oktober 1996)
- De invreter / Zuidpooltheater (première september 2000, regie Koen de Sutter)
- Diep in de aarde, dieper in uw gat / KVS/Bottelarij (première januari 2002, regie Domien Van der Meiren), vertaald in het Duits door Barbara Buri: ‘Tief im Loch und das Schwein sucht mit’ (2002, Verlag der Autoren)
- OverlopeR / XL.M.S (samen met Paul Mennes) / Zuidpooltheater (première februari 2003, regie: Koen de Sutter)
- In het Lot Gevallen (een bewerking van ‘De loteling’ van Hendrik Conscience) / KVS/Bottelarij (première juni 2003, met het KVS-gezelschap en Olympique Dramatique)
- Mood on the go /Het Toneelhuis (première: september 2003 – regie: Jasper Brandis), vertaald in het Frans (uitgave van het Vlaams Fonds voor de Letteren en het Theaterfestival Avignon) en het Duits: ‘Das blutende Hertz des Fleishermeisters’ (2004, Verlag der Autoren)
- Uw darmen: een marktonderzoek / NTG (première maart 2007, regie: Domien Van der Meiren)
- Don Quichot en zijnen ijzeren wil / Theater Artemis (première april 2007, regie: Floor Huygen)
- Wolfskers / Het Toneelhuis (première: oktober 2007 – regie: Guy Cassiers) opgenomen in het theaterfestival van Avignon tijdens de zomer van 2008
- Woeste Hoogten, rusteloze zielen / Theater Artemis (première oktober 2009 – regie: Floor Huygen)
- Prometheus Landscape II (tekst: ‘I am the all-giver’) / Troubleyn-Jan Fabre (première januari 2010 – regie: Jan Fabre). In 2010 op internationale tournee.
- Bloedmooi en Zielsongelukkig (première januari 2013 – regie: Mirjam Voet)
- 24u/ Mount Olympus: To Glorify the Cult of Tragedy / Troubleyn – Jan Fabre (première juni 2015 – regie: Jan Fabre)
Vertaling theater
- Disco Pigs van Enda Walsh / KVS-Bottelarij (première september 1999 – regie: Paul Peyskens)
- Hoe ver het is van hier van Neil Labute / ’t Arsenaal (première aangekondigd)
FILMOGRAFIE
JEROEN OLYSLAEGERS IN VERTALING
CATALAANS
- Voluntat. Catalaans / vert. uit het Nederlands door Maria Rosich Andreu. Barcelona: Ara Llibres, 2018. Fictie, paperback. Vert. van Wil. Amsterdam: De Bezige Bij, 2016.
DUITS
- Das blutende Herz des Fleischermeisters. Duits / vert. uit het Nederlands door Barbara Buri. Frankfurt am Main: Verlag der Autoren, 2004. Toneelstuk, Vert. van Mood on the go. s.l.: n.n., 2003. Ongepubliceerde uitgave.
- Sturmhöhe. Duits / vert. uit het Nederlands door Barbara Buri. Frankfurt am Main: Verlag der Autoren, 2011. Toneelstuk, Vert. van Woeste hoogten, rusteloze zielen. s.l.: n.n., 2009. Ongepubliceerde uitgave.
- Tief im Loch und das Schwein sucht mit. Duits / vert. uit het Nederlands door Barbara Buri. Bochum: Schauspielhaus, 2004. Toneelstuk, Vert. van Diep in de aarde, dieper in uw gat. s.l.: n.n., 2002. Ongepubliceerde uitgave.
- Tief im Loch und das Schwein sucht mit. Duits / vert. uit het Nederlands door Barbara Buri. Frankfurt am Main: Verlag der Autoren, 2002. Toneelstuk, Vert. van Diep in de aarde, dieper in uw gat. s.l.: n.n., 2002. Ongepubliceerde uitgave.
- Don Quijote und der eiserne Wille. Duits / vert. uit het Nederlands door n.n.. Hamburg: Carlsen Comics, 2012. Toneelstuk, Vert. van Don Quichot en zijnen ijzeren wil. 2007.
- Weil der Mensch erbärmlich ist. Duits / vert. uit het Nederlands door Gregor Seferens, Isabel Hessel. Köln: DuMont, 2018. Fictie, gebonden. Vert. van Wil. Amsterdam: De Bezige Bij, 2016.
ENGELS
- Wuthering heights, restless souls Engels / vert. uit het Nederlands door Rina Vergano. ‘s-Hertogenbosch: Theater Artemis, 2011. Toneelstuk, Vert. van Woeste hoogten, rusteloze zielen. s.l.: n.n., 2009. Ongepubliceerde uitgave.
- Will. Engels / vert. uit het Nederlands door David Colmer. London: Pushkin Press, 2019. Fictie, gebonden. Vert. van Wil. Amsterdam: De Bezige Bij, 2016.
FRANS
- Au fond de la terre, au fin fond de ton tou. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. s.l.: n.n.W, 2004. Toneelstuk, Vert. van Diep in de aarde, dieper in uw gat. s.l.: n.n., 2002. Ongepubliceerde uitgave. Ongepubliceerde uitgave.
- Mood on the go. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. s.l.: n.n.W, 2005. Toneelstuk, Vert. van Mood on the go. s.l.: n.n., 2003. Ongepubliceerde uitgave. Ongepubliceerde uitgave.
- Wolfskers. d’ après trois scènarios de films de Yur Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Antwerpen: Toneelhuis, 2008 (Triptyque du pouvoir; 2). Toneelstuk, paperback. Vert. van Wolfskers. s.l.: n.n., 2007.
- Trouble. Frans / vert. uit het Nederlands door Françoise Antoine. Paris: Stock, 2019 (La cosmopolite). Fictie, paperback. Vert. van Wil. Amsterdam: De Bezige Bij, 2016.
HONGAARS
- Védőr. Hongaars / vert. uit het Nederlands door Tamás Balogh. Budapest: Helikon, 2019. Fictie, gebonden. Vert. van Wil. Amsterdam: De Bezige Bij, 2016.
ITALIAANS
- Wil. Italiaans / vert. uit het Nederlands door Mario Corsi. Roma: Edizioni e/o, 2019 (Dalmondo). Fictie, paperback. Vert. van Wil. Amsterdam: De Bezige Bij, 2016.
SLOVEENS
- Mi. Sloveens / vert. uit het Nederlands door Mateja Seliškar Kenda. Ljubljana: Modrijan, 2011. Fictie, paperback. Vert. van Wij. Antwerpen: Manteau, 2009. Vertalersnaam in boek: Mateja Seliškar Kenda.
SPAANS
- Voluntad. Spaans / vert. uit het Nederlands door Marta Arguilé Bernal. Barcelona: Seix Barral, 2018. Fictie, paperback. Vert. van Wil. Amsterdam: De Bezige Bij, 2016.
TSJECHISCH
- Vůle. Tsjechisch / vert. uit het Nederlands door Veronika Havlíková. Praha: Odeon, 2018. Fictie, gebonden. Vert. van Wil. Amsterdam: De Bezige Bij, 2016.