home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Mortier, Erwin

Erwin Mortier

Hansbeke, 23 november 1965

Schrijver van romans, novelles, theater, dichtbundels en essays, vertaler

Een rode draad door zijn oeuvre is een grote bekommernis om de taal en de herinnering die erin vervat ligt.

 

BIOGRAFIE

28 november 1965: Geboren te Hansbeke, een dorpje aan de zuidergrens van het Meetjesland en deelgemeente van Nevele.

  • Mortier woont samen met radio- en televisiemaker Lieven Vandenhaute.
  • Erwin Mortier studeerde kunstgeschiedenis in Gent en behaalde het diploma van psychiatrisch verpleegkundige.

1991 – 1999: Verbonden als wetenschappelijk medewerker aan het Museum Dr. Guislain, waar hij werkt als kunsthistoricus en samensteller van tentoonstellingen over de Geschiedenis van de Psychiatrie.

  • In deze periode publiceert hij in diverse literaire tijdschriften als De Gids, De Revisor, Het Nieuw Wereldtijdschrift en Optima.

1999: Debuut met de zeer succesvolle roman Marcel.

  • Marcel is een knappe kleine roman, geschreven in een voor die tijd ‘onmodieus’ mooi Nederlands met een verrassende en aangrijpende plot, vol nostalgie, bittere Vlaamse collaboratiegeschiedenis en hilarische humor.
  • Van meet af  aan wordt het talent van Mortier door de literaire kritiek  (h)erkent. Men prijst zijn fijne en rake pen, zijn zeer zorgzame, gevoelige zin voor waarneming, zijn ongebreidelde taalvirtuositeit, hoewel een deel van de critici hem wel zijn hang naar bellettrie aanwrijven.  In tal van lezingen en essays zal Mortier tijdens zijn schrijverscarrière zijn poëtica uiteenzetten. Uiteindelijk resulteert de reflectie in een bundeling in 2010 onder de titel Wat voorbij is begint pas.
  • De roman wordt veelvuldig gelauwerd oa  met de Gerard Walschapprijs, de Van der Hoogtprijs en het Gouden Ezelsoor. Daarnaast wordt het boek genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en de longlist van De Gouden Uil. Een jaar na verschijning zijn veertigduizend exemplaren verkocht en is het in diverse talen vertaald.

Sinds 1999: Sluit zijn carrière als historicus bij het Dr. Guislain museum af en besluit van zijn pen te leven.

2000: Mijn tweede huid – Mortiers tweede roman – schrijft zich thematisch eveneens in in de lange schrijftraditie over ontluikende jongens. Ook literair is het net als het eerste – maar ietwat meer getemperd – geschreven in een exuberante stijl eigen aan een literair fijnschilder die Mortier is. En opnieuw wordt het genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en De Gouden Uil.

2001: Voor zijn poëziedebuut Vergeten licht (2001) ontvangt hij de C. Buddingh’-prijs.

De bundel put vooral uit herinneringen aan vervlogen tijden, zoals het moment dat de moeder foto’s van vroeger bekijkt…

Dat ik haar later ook voorgoed
te slapen leg, het laken glad-
strijk, haar koude voorhoofd
met aan oude handen aan-
raak zie je op de foto’s niet.

… alsof het verdriet machteloos kijkt naar de schijnbare vergeefsheid van wat is geweest. De typische Mortier-thematiek van taal en tijd (waarbij onontkoombaar de dood aanwezig is) en herinnering.

2002:  Publicatie van de derde roman Sluitertijd en een essaybundel Pleidooi voor de zonde.

  • Sluitertijd vormt samen met Marcel en Mijn tweede huid een drieluik. “De roman is  constant met beide andere boeken in gesprek, zegt Erwin Mortier in de Standaard der Letteren van 13 juni 2002, “Marcel is voor mij het verhaal van iemand die zich beladen voelt door andermans verleden, en daar probeert stelling tegenover in te nemen. Mijn tweede huid is een beschouwing over verlies, en een poging om wat verloren is in de taal te huisvesten. Terwijl in Sluitertijd iemand opgroeit in de illusie dat hij geen geschiedenis heeft”

2004: Overstap van Uitgeverij Meulenhoff naar De Bezige Bij, waar datzelfde najaar zijn novelle Alle dagen samen verscheen. In deze novelle beschrijft hij zeven dagen in het leven van een jongen van vijf, wiens overgrootvader stervende is.

2005: Uit één vinger valt men niet, gedichten bij foto’s van Lieve Blancquaert .

  • De foto’s in deze bundel werden genomen in het voormalige Klooster van de Minderbroeders of ‘freremineuren’ te Gent. Lieve Blancquaert maakte de foto’s vlak nadat de laatste paters in 2004 het klooster verlieten.

2005: Wordt voor een periode van twee jaar stadsdichter van Gent.

  • De stadsgedichten die hij in die periode schrijft, worden in de bundels Uit één vinger valt men niet en Voor de Stad en de Wereld gepubliceerd en bij zijn afscheid in januari 2007 in de uitgave Stadsgedichten 2005–2006 gebundeld.

2007:  Een memoire, deels reisverslag én een indringend en ontluisterend portret van de oudere schrijver Gerard Reve. vindt men in:  Avonden op het Landgoed. Op reis met Gerard Reve.

  • Half 1997 – amper een half jaar na hun eerste kennismaking – gaan Mortier en Lieven Vandenhaute met Gerard Reve op reis en nog wel naar zijn Geheime Landgoed.
  • Erwin Mortier houdt van dit tumultueus samenzijn een dagboek bij, dat hij ongecensureerd – helemaal zoals hij het toen opschreef – als Avonden op het Landgoed. Op reis met Gerard Reve uitgeeft

NIEUWE THEMA’S: WERELDOORLOG I…

Oktober 2008:  Eindelijk nog eens een roman: Godenslaap. Na zijn trilogie over de jeugd op het nostalgische platteland, exploreert Mortier andere thema’s.

  •  In de roman Godenslaap laat Mortier de bejaarde Hélène terugkijken op haar leven ten tijde van wereldoorlog I en hoe ze toen haar Britse man Matthew had ontmoet.
  • Zes jaar later zal Mortier in De spiegelingen, het verhaal van Hélènes broer Edgard vertellen, die eveneens verliefd was op diezelfde Matthew.
  • Uiteindelijk zullen beide romans in 2018 gebundeld worden onder de titel Boeken van de troost, aangevuld met een brievennovelle waarin Matthew zelf aan het woord komt en die de twee romans als de handen van een biddend mens in elkaar laat vouwen.

10 november 2009: Erwin Mortier  wordt zonder betwisting gelauwerd met de prestigieuze AKO Literatuurprijs voor zijn roman De godenslaap.

  • In de motivatie staat “ Mortier kreeg de prijs voor Godenslaap omdat het de eerste grote roman is over de Eerste Wereldoorlog beschreven vanuit de optiek van een vrouw in een overweldigende en overrompelende taal. Het biedt een uniek beeld van een tijd die tot nu toe onderbelicht is in de Nederlandse literatuur”.

…REFLECTEREN OVER LITERATUUR…

2009: Met Voor de stad en de wereld, de gedichten tot dusver, blikt de schrijver terug op tien jaar arbeid als dichter en proza. Zijn debuutroman Marcel beleefde in dat jaar een feestelijke elfde druk.

Naast werk als columnist voor onder andere de krant De Morgen en de klassieke zender Klara werkt hij ook als ghostwriter voor onder andere Goedele Liekens.

Maart 2010: Erwin Mortier bundelt de essays en lezingen uit de voorbije zeven jaar in Wat voorbij is begint pas.

  • De essays en lezingen – door hem aangekondigd als ‘lichtzinnige meditaties’ of als ‘bokkensprongen’ vertonen een opmerkelijke samenhang. Taal en het wonderlijke schrijfproces staan centraal en gaandeweg kristalliseert Mortier zijn poëtica uit.

… DE WERELD RONDOM HEM…

Augustus 2010: In Afscheid van Congo verslaat Erwin Mortier de reis die hij en zijn partner Lieven Vandenhaute samen gemaakt hebben met auteur Jef Geeraerts, terug naar de evenaar waar Geeraerts ooit als koloniaal ambtenaar gewerkt heeft.

  • Exact 50 jaar geleden was het dat Geeraerts er halsoverkop na de onafhankelijkheid vandaan vluchtte. Wat was er van zijn Congolese jaren nog terug te vinden ? Vandenhaute maakte er een reportage van voor het Canvas-duidingprogramma Terzake, Mortier hield een dagboek bij.

Oktober 2010: In het boek Niemand weet dat ik een mens ben leent Mortier zijn pen aan minderjarige vluchtelingen. Hij tekende hun verhalen op. Lieve Blancquaert maakte er veelzeggende foto’s bij.

… EN OPNIEUW WERELDOORLOG I…

2010 – 2012: Mortier houdt in Ieper in 2010 de Vredeslezing en krijgt van de provincie West-Vlaanderen de vraag of hij zijn schouders wil zetten onder het herdenkingsproject van de Grote Oorlog GoneWest,

  • Dus zet hij een boekenreeks op, bestaande uit belangrijke boeken over de oorlog die nooit eerder in het Nederlands waren vertaald, zoals Vera Brittains Testament van de jeugd, David Jones’ Tussentijd en Donald Hankeys Student onder de wapenen.
  • En hij vertaalt ook zelf een drietal markante getuigenissen van oorlogsverpleegsters.
    • Het kielzog van de oorlog, van de Amerikaanse verpleegster Ellen N. La Motte – 1916 – vertaling 2009.
    • Verboden gebied, van de Amerikaanse verpleegster Mary Borden – 1929 – vertaling 2011.
    • Dagboek zonder data, van de Britse vrijwilligster Enid Bagnold – 1917 – vertaling 2012.

2012: Tijdens de najaarsproductie van 2012 voerden Le Concert Olympique en Jan Caeyers de volledige Egmontmusik op. 84 van Beethoven uit. Voor die gelegenheid schreef Erwin Mortier een volledig nieuwe tekst, ter vervanging van het oorspronkelijke drama van Goethe. Er waren voorstellingen in Antwerpen, Leuven en Brussel.

“Geniet hij van de weeklacht van de vrouw,
die god van ons,
waar een half garnizoen overheen gaat
tot haar schoot slechts razend gedierte baart?
 
Warmt hij zijn handen aan de walm
van het vuur waarin een lichaam verkoolt
en een vlam een hese kreet zingt
in een verbrijzeld strottenhoofd?
 
Speldt hij de kinderenmoorden als zeldzame
vlindersoorten op zijn ondoorgronde scheppingsbord,
met als spelden de speren
die hun rug doorboorden?”

Erwin Mortier (uit “Slaap ons in. Vijf monologen geïnspireerd op Goethe’s tragedie ‘Egmont’”.)

2013: Waarom precies weet niemand, maar nooit eerder verscheen er een vertaling in het Nederlands van ‘Between the acts’, de postuum verschenen roman van Virginia Woolf. Tot nu. Mortier kroop in Woolfs hoofd en maakt er een vertaling van: ‘Tussen de bedrijven’

  • Geen sinecure, want op een junidag in 1939 condenseert Woolf de hele Britse cultuurgeschiedenis vanaf de Elisabethaanse tijd, stromen de beslommeringen, de liefdes, de ambities en de frustraties van allerlei mensen door elkaar, en dreigt subtiel de harde internationale actualiteit in te breken in het schijnbaar gezapige leven op het Britse platteland. Een rijk boek zonder plot en zonder hoofdpersonages.

2014: Mortiers vijfde roman De spiegelingen  rolt van de persen. Een opvolger voor het bekroonde Godenslaap en ermee verwant. Met de oorlog opnieuw als een basso continuo.

  • Een roman over het liefdesleven van een homoseksuele officier (Edgar in het boek) tijdens en na de Eerste Wereldoorlog, toen homoseksualiteit enkel in het verborgene kon en waarbij het huwelijk vaak als dekmantel diende.
  • De spiegelingen is een brievenboek dat Edgar als oude man aan zijn inmiddels overleden geliefde Matthew schrijft. Beiden hadden elkaar ontmoet op de ziekenzaal waar Edgar van zijn zware verwondingen probeert te herstellen. Meteen is er passionele liefde. Maar Matthew trouwt met Helena – de zus van Edgar uit de roman Godenslaap – al zal hij er een levenslange relatie met Edgar op na houden.

2015: Theater loert door het sleutelgat: Mortiers debuut als toneelauteur met het stuk “Passions humaines”.

  • De monumentale beeldengroep ‘De menselijke driften/ Les passions humaines’ van beeldhouwer Jef Lambeaux (1852-1908), krijgt de hoofdrol in een theaterstuk over het verkruimelende België.
  • Regisseur Jef Cassiers: “Discussies over identiteit, over kunst: ze verschilden in 1899 niet zoveel met vandaag” Ook toen zorgde het werk voor heftige controverses tussen enthousiaste liberalen en verbolgen katholieken. Une histoire, aussi belge que la Belgique, quoi !
  • Lambeaux’s meesterwerk huist in een luxe schrijn, – een verhaal dat eveneens aussi belge is que la Belgique. (Lees hier). dat slechts zelden open is. Gelukkig is er een betralied kijkgat in de toegangsdeur.

2015: In het kader van het culturele herdenkingsprogramma van de Provincie West-Vlaanderen ‘GoneWest’, voor de herdenking van de Groote Oorlog schrijft Mortier een theatermonoloog Verboden gebied. Vrouw  in Niemandsland

  • Mortier geeft met deze tekst aan Wereldoorlog I een ‘vrouwelijke stem’ in vele schakeringen: moeder, minnares, geliefde, chauffeur, verpleegster, smokkelaar en spion.
  • De monoloog werd in het voorjaar van 2015 door Elsie De Brauw eenmalig opgevoerd in Ieper, in een regie van Johan Simons, naar aanleiding van de herdenking van de eerste gifgasaanval aan het Westelijke front op 12 april 1915.
  • Een jonge vrouw meldt zich als vrijwilligster aan tijdens de Grote Oorlog. Dag in dag uit moet ze gewonde soldaten van de loopgraven naar de hospitalen in het achterland vervoeren. De onttakeling van alle menselijkheid ervaart ze tot in haar lijf, tot in haar woorden.
  • Mortier schreef de tekst op basis van de vergeten oorlogsboeken van onder anderen Mary Borden, Helen Zenna Smith en Irene Rathbone, en getuigenissen, brieven en dagboeken van vaak anoniem gebleven vrouwen.

2017: In Omtrent liefde en dood probeert Mortier het verlies van zijn vrienden Jef Geeraerts en diens vrouw Eleonore Vigenon een plaats in zijn leven te geven.

2018: 10 jaar na de publicatie van zijn grote WO I-roman Godenslaap, gevolgd door De spiegelingen in 2013, bundelt Mortier deze twee romans samen in één band onder de titel Boeken van troost, met een toemaatje erbij in de vorm van een brievennovelle.

  • “Ik lig stilaan zo’n acht jaar aan de IJzer”, zegt hij in de krant De Morgen op 31 oktober. “Misschien wordt het stilaan tijd voor mijn demobilisatie.”

2020: De nieuwe roman De onbevlekte knoopt aan bij zijn debuutroman Marcel uit 1999.

  • In De onbevlekte brengt een ouder geworden Marcel een laatste bezoek aan het huis van zijn grootouders om alsnog te weten te komen waarom hij de naam draagt van zijn grootoom, die als Vlaamse nationalist aan de oorlog begon en als SS-soldaat aan het oostfront stierf.

2020: Na elf jaar opnieuw een dichtbundel Precieuze mechanieken.

BEKRONINGEN

  • 1999 – Seghers-Literatuurprijs (Gerard Walschapprijs) voor Marcel
  • 2000 – Rabobank Lenteprijs voor Literatuur voor Groeten uit Nieuwvliet
  • 2000 – Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs
  • 2000 – Debutantenprijs voor Marcel
  • 2000 – Gouden Ezelsoor voor Marcel
  • 2002 – Cees Buddingh’-prijs voor Vergeten Licht
  • 2009 – AKO-Literatuurprijs voor Godenslaap.;
  • 2009: Erwin Mortier wint de Tzumprijs voor de beste literaire zin

Ik volg de cadans van mijn handschrift en zoek naar de in letters gestolde, kwezelachtige wellust van het meisje dat ik ooit geweest moet zijn, het wicht dat op de drempel van haar adolescentie haar schriftuur even strak aantrok als de  dunne lederen veters waarmee ze haar laarsjes dichtreeg – hoe ze het vlees van het woord in de baleinen van de zinsbouw dwong, tot haar eigen lijf vol striemen stond en ze naar uitbraak verlangde. (Uit ‘Godenslaap’).

    • Mortier ontvangt 75 euro’s, een bedrag aan euro’s evenredig aan het aantal woorden in de zin, met daarnaast een fraaie beker.
    • De jury: “De winnende zin is buitengewoon melodieus (lees maar eens hardop voor), maar het is vooral een zin die dwingt tot herlezen. De beeldspraak die Mortier hanteert, brengt een herinnering op gang. Maar het beeld wordt ook weer werkelijkheid (‘tot haat lijf vol striemen stond’) en de zin eindigt weer in een nieuw beeld dat op het benauwende leven van de hoofdpersoon slaat.”
    • Andere genomineerde ‘zinnenschrijvers’: Martin Bril, Dimitri Verhulst, Bert Natter, Gerrit Komrij en Erik Vlaminck.

Bron: De Morgen 11 september 2009

  • 2010: “Het vrijdenkerscollectief ’t Zal Wel Gaan” heeft de Geuzenprijs 2010 toegekend aan Erwin Mortier en Etienne Vermeersch. De andere genomineerden waren Anne Provoost, Hans Teeuwen en Tom Lanoye.
  • 2013: De prestigieuze “Prix du meilleur livre étranger” (Prijs voor het Beste Buitenlandse Boek) in Frankrijk is in de categorie essay uitgereikt aan de Belgische auteur Erwin Mortier voor zijn boek ‘Psaumes balbutiés. Livre des heures de ma mère’ (‘Gestameld Liedboek. Moedergetijden’).

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

SMAAKMAKER

BRIEF ACHTENTWINTIG
 
Als ik zwijg kan ik u horen. Wat ik hoor
legt mij het zwijgen op. Wat ik verzwijgen moet
 
hoor ik met mijn ziel vol tanden aan.
Als ik u uitspreek scheuren de talen mij open
 
–dus ik zwijg en ik slaap
in het voorhoofd van uw nacht.
 
Blijf, trek het laken der firmamenten
niet van mij af. Laat uw naakte hemel
 
en diens hemisferen als een dakloos
raadsel op mijn ogen rusten.
 
Leg een vinger op mijn lippen Liefste.
Uit één vinger valt men niet.

Uiteindelijk reinigt alles zich, altijd

Uit: Vergeten licht. (2002)

Uiteindelijk reinigt alles zich, altijd. Waarom
anders heft het huis zijn goten hoog op zinken
 
pijpen rank als libellenpoten
langs de gevels, om dorstig te wachten
 
tot de wolken splijten ? Het dak
wordt dak wanneer het regent.
 
Veld van glinstering. De pannen blozen
nu de pijpen gulzig slikken.
 
Langs rozen, langs leipeer
en klimop omlaag. Tot ergens,
 
onder de keukenvloer, een maag
de vangst opslaat.
 
Voor ons, voor later.

BIBLIOGRAFIE

De bibliografie bestaat uit drie afdelingen

  1. Een chronologisch uitgebreid overzicht van de publicaties in boekvorm
  2. Een beknopt overzicht per genre
  3. Een overzicht van de vertalingen in diverse talen van het werk van Erwin Mortier

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1999 Marcel. (roman)

Vormgeving omslag: Neno
Vormgeving binnenwerk: Brigitte Slangen.
Foto © Lieve Blancquaert.
Bekroond met de Gerard Walschapprijs, de Van der Hoogtprijs en het Gouden Ezelsoor voor het beste debuut.

Mortier 1 Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv.  -141p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)

2000 Mijn tweede huid. (roman)

Illustratie stofomslag: Quinten Matsys, ‘Maria met kind’ (detail), Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Vormgeving stofomslag: Neno.
Vormgeving binnenwerk: Brigitte Slangen.
Foto achterzijde stofomslag: Lieve Blancquaert.
Genomineerd voor o a de Libris Literatuurprijs en De Gouden Uil.

Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -192p.

Afmetingen: 19.80 x 12 (gebonden – harde kaft met stofomslag)

2000 Vergeten licht. (dichtbundel)

Bevat de cycli: Het graf van mijn kind; Huis in ons; Lijfliederen.
Bekroond met de C. Buddingh’-prijs.
Het omslag en het binnenwerk werden ontworpen door Neno, Patricia Nauta en Cees Van den Oever.
De omslagfoto’s ‘Entrée’, stoepen te Antwerpen 1982, zijn gemaakt door Cees Van den Oever.

Mortier 8 Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv.  -45p.

Afmetingen: 21.50 x 14 (gebrocheerd)
Colofon: ‘Vergeten licht’ verscheen in december 2000 in opdracht van uitgeverij J.M. Meulenhoff bv te Amsterdam, ter gelegenheid van de jaarwisseling.
De tekst werd gezet uit de Ehrhardt, gedrukt door drukkerij Groenevelt te Landgraaf en gebonden door boekbinderij De Ruiter te Zwolle.

2001 Sterrennacht. (hoorspel)

2023: Opgenomen in de bundel ‘Glorie en Heerlijkheid’, De Bezige Bij, Amsterdam pp 151-167

In juni 2001 uitgezonden door de Vlaamse Openbare Omroep, geënt op de Drie Zusters van Anton Tsjechov.

Geschreven op verzoek van theaterhuis Victoria voor het theaterfestival ‘Tegenwoordig/Aanwezig’ van het Vlaamse cutuurhuis De Brakke Grond te Amsterdam.

2002 Sluitertijd. (roman)

(ook als luisterboek, voorgelezen door Mortier zelf)
Boekverzorging: Marry van Baar.
Omslagfoto: Photonica/Image Store.
Foto auteur: Lieve Blancquaert.

Mortier 2 Amsterdam: Uitgeverij Cossee bv.  -192p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)

2003 Pleidooi voor de zonde. (bundeling van in kranten en tijdschriften gepubliceerde opiniestukken)

Omslagillustratie: Felix Valloton, Rote Pfefferfrüchte auf rundem, weisslackiertem Tisch, 1915, Museum Solothurn.
Boekverzorging: Marry van Baar.
Foto auteur: Bert Nienhuis

Amsterdam: Uitgeverij Cossee bv.  -192p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
Nota: De opgenomen artikelen zijn – op twee na – allemaal verschenen in de krant De Morgen tussen 1998 en 2003, soms in enigszins andere vorm.

2003 Groeten uit Nieuwvliet / Greetings from Nieuwvliet. (verhaal – gelegenheidsuitgave)

Nederlandse tekst: Erwin Mortier / Engelse vertaling: S.J. Leinbach.
Boekverzorgster: Marry van Baar.
Groeten uit Nieuwvliet werd ter gelegenheid van de jaarwisseling 2003-2004 door uitgeverij Cossee aangeboden aan al haar vrienden en relaties.
Nota: De tekst van dit verhaal werd in 1999 eerder gepubliceerd in het tijdschrift De Gids jrg 162, nr 7 pp 550-565.
2023: Opgenomen in de bundel ‘Glorie en Heerlijkheid’, De Bezige Bij, Amsterdam pp 43-65

Amsterdam: Uitgeverij Cossee bv. -43p.

Afmetingen: 24 x 16 (gebrocheerd – licht kartonnen kaft met flappen)
Drukkerij Hooiberg & boekbinderij De Haan.

2004 Alle dagen samen.  (novelle)

Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagillustratie: Millenium/Image Store.
Foto auteur: Stephan Vanfleteren.
Typografie: Adriaan de Jonge, Amsterdam.
2023: Opgenomen in de bundel ‘Glorie en Heerlijkheid’, De Bezige Bij, Amsterdam pp 245-311

Mortier 13 Amsterdam: De Bezige Bij.  -95p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Druk Wöhrmann, Zutphen.

2004 Open Alle Dagen. Brief aan mijn onderwijzer. (kortverhaal in briefvorm)

Omslagontwerp: Will Immink

2004 De eerste keer Uit de bundel: De eerste keer.  (pp 135-142)

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Uitgever: Manteau / Standaard Uitgeverij, Antwerpen.  -153p.

2005 Uit één vinger valt men niet. Gedichten bij foto’s van Lieve Blancquaert. (handelseditie)

Boekverzorging: Dooreman.

Amsterdam: De Bezige Bij.  60p.

Afmetingen: 16.20 x 12.60 (gebonden – harde kaft)
Druk: Hooiberg, Epe

2005 Uit één vinger valt men niet. Gedichten bij foto’s van Lieve Blancquaert. (bibliofiele editie)

De editie werd verzorgd door Mooie Boeken/Pau Groenendijk (www. mooieboeken.nl) in een oplage van 50 Arabisch genummerde exeplaren.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -104p.

Leder in foedraal.
Colofon: De uitgave van De Bezige Bij, die tegelijk verschijnt met de handelseditie van ‘Uit één vinger valt men niet’, werd in oktober 2005 met de hand gebonden in een heel kalfsleren band en gestoken in een huizeke met handgemarmerd papier van Karli Frigge.
De oplage is doorschoten met losse relikwieën, die auteur en fotograaf hebben ingevoegd. In ieder exemplaar bevindt zich een oorspronkelijke print van één van de foto’s uit het boek en een gedicht in handschrift

2005 Naar nergens smaken. Schrijverscredo. (essay – bibliofiele uitgave)

Hugo Puttaert maakte een boekontwerp waarbij een glazen kaft en kalkpapier de sfeer oproepen van de uitgangsbeelden van de schrijver.

Kessel-Lo: Literarte. -39p.

De oplage bedraagt 250 genummerde, gesigneerde exemplaren. De nummers van I tot X zijn voorbehouden voor de medewerkers en voor het archief. De nummers 1 tot 110 zijn voor de leden van Literarte. Er zijn 130 ex. voor de bijkomende verkoop.
Papier: ArjoWiggins Curious translucents flexi clear 180 gr (cover) en 112 gr (binnenpagina’s)
Glasets door Peter Verbruggen, Offsetdruk door New Goff.

2005 André Verroken. Een monografie.

Co-auteur met Geert Bekaert, professor architectuur.
Viertalige editie Nederlands, Frans, Engels, Duits.
Franse vertaling Marnix Vincent.

Gent: WPG Uitgevers BE Ludion.  -206p.

Afmetingen: 25.70 x 25.50 (gebonden)

2006 Voor de Stad en de Wereld. (dichtbundel – handelseditie)

Foto: Sven Van Baarle.
9 nieuwe gedichten van Erwin Mortier, verschijnt in het voorjaar 2006 in een boekproject naar een concept van Kris Landuyt.
Dit boekproject omvat twee uitgaven:
-De ongenummerde editie (handelseditie) brengt naast elk gedicht ook een handschriftversie van het gedicht “in statu nascendi”.
-De op 54 exemplaren genummerde en gesigneerde bibliofiele editie verschijnt in samenwerking met Ergo Pers Gent en bevat telkens één origineel handgeschreven gedicht. Jan Decleir maakte er 4 etsen bij.

Amsterdam: Boekhandel De Slegte. -32p.

Afmetingen: 26 x 18 (ingenaaid met koordje)
Colofon: ‘Voor de Stad en de Wereld’ van Erwin Mortier is een uitgave van Boekhandel De Slegte en verschijnt als vierde deel in een reeks poëzie-uitgaven.
De boekverzorging was in handen van Kris Landuyt en Uitgeverij 521 te Amsterdam.
De tekst werd gezet uit de Dolly en gedrukt op 150 grams bioset door drukkerij Giethoorn ten Brink te Meppel. Het bindwerk werd verzorgd door Binderij van Waarden te Zaandam.

2006 Voor de Stad en de Wereld. (dichtbundel – bibliofiele uitgave)

Bevat: Het vers ‘Mit Brennender Sorge’ werd geschreven als stadsgedicht voor de stad Antwerpen. Het vers ‘Algemene Mobilisatie’ werd geschreven voor de Dag van de Extreme Armoede, op 17 oktober 2006. Andere gedichten zijn ‘Bericht aan de bevolking’,  ‘Wijziging van uitzenduur’, ‘De Rechtvaardige Rechters’, ‘Humani Corporis’, ‘Vrede zij met U’ en ‘Een brief voor Jan’.
Voor deze exclusieve uitgave maakte Jan Decleir 4 etsen.

Gent: Ergo Pers / Antwerpen: Antiquariaat De Slegte. -34p.

Afmetingen: 25 x 35
Het boek verschijnt in een oplage van 54 exemplaren genummerd van 1 tot 54. Bij elk exemplaar hoort een suite van drie door Jan Decleir getekende en genummerde etsen en een handgeschreven gedicht van Erwin Mortier.
De tekst werd gezet uit de Simocini Garamond corps 12 en op Hahnemühle 150 gr gedrukt door Rein Ergo. De etsen werden gedrukt door Henrie Hemelsoet. Alle exemplaren werden in het colofon gesigneerd door de auteur en de kunstenaar.

2006 Jerusalem revisited: a monologue = Terug naar Jeruzalem: een monoloog = Retour à Jérusalem. (theatermonoloog)

Drietalige uitgave.
Franse vertaling: Marie Hooghe.
De theatertekst – geschreven voor Muziekteater Walpurgis – werd gecombineerd met een gezongen interpretatie van ‘Il combattimento di Tancredo e Clorinda’ van Claudio Monteverdi. De choreografie was van Roberto Olivan.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -63p.

‘A moving testimony.
Can I ask you what drives you to such places ?
Compassion I said. Outrage.
To show us here in our little cosy corner of the planet what’s going on out there.’
Uit: Jerusalem revisited

2007 Stadsgedichten 2005-2006.  (dichtbundel)

Publicatie op 24 januari 2007 op de huldeavond ter gelegenheid van het afsluiten van het stadsdichterschap van Erwin Mortier. Deze publicatie komt niet in de handel.
De oplage bedraagt 515 exemplaren waarvan er 15 door Rein Ergo werden afgewerkt en door de dichter genummerd en gesigneerd werden.

Mortier 6 Gent: Stad Gent en Poëziecentrum vzw.  -[30]p.

Afmetingen: 22 x 12.50 (gebrocheerd)
Colofon: Deze uitgave van de Stad Gent in samenwerking met het Poëziecentrum vzw, bundelt alle in 2006 en 2007  geschreven stadsgedichten van Erwin Mortier, en verscheen op 24 januari 2007.
De tekst werd gezet uit Bliss en gedrukt op bioset 90 gr door Sanderus te Oudenaarde. Ontwerp en vormgeving werden verzorgd door Alligator/Studio.

2007 Avonden op het landgoed. Op reis met Gerard Reve, 18-26 augustus 1997.  (kroniek – handelseditie)

Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagfoto: Venus en de maan boven Paranal ©  Gerard Hüdepohl.
Typografie: Adriaan de Jonge.

Amsterdam: De Bezige Bij. -124p.

Afmetingen: 19 x 12 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Druk: Clausen & Bosse, Leck.

2007 Avonden op het landgoed. (bibliofiele uitgave)

 

Amsterdam: De Bezige Bij / Antwerpen: Boekhandel De Slegte.  -124p.

Colofon: Van ‘Avonden op het landgoed’ verschenen vierendertig genummerde en gesigneerde luxe exemplaren. Zij werden met de hand gebonden door Pau Groenendijk Mooie Boeken, Amsterdam en bevatten elk een snapshotportret van Reve, gemaakt en gesigneerd door Erwin Mortier en gereproduceerd door Lieve Blancquaert. Zes geletterde exemplaren bleven hors commerce. De editie is een samenwerking tussen De Bezige Bij, Amsterdam en Boekhandel-Antquariaat De Slegte te Antwerpen. Met beschermhoesje en sluitlintjes. Blindstempel Mooie Boeken op de band.

2008 Godenslaap. (roman)

Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagbeeld: Leon Spilliaert, ‘Blauwe oranje marine’ c/o Pictoright, Amsterdam.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -405p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Druk: Clausen & Bosse, Leck.
Er bestaat ook een luxe editie.

2009 Voor de stad en de wereld. De gedichten tot dusver. (verzamelbundel)

Bevat: Voor de stad en de wereld; Terug naar Jerusalem; Barbe-bleue; Negen variaties op Maeterlincks Ariadne en Blauwbaard; Uit één vinger valt men niet; Vergeten licht.
Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Foto auteur: Sven van Baarle/
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.

Mortier 7 Amsterdam: De Bezige Bij. -190p.

Afmetingen: 20 x 14.70 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
Druk: Clausen & Bosse, Leck

2009 ‘Hugo Claus. De mooiste kleren’. Bloemlezing samengesteld door Erwin Mortier.

Een keuze uit proza, poëzie en toneel; nawoord Erwin Mortier.
Bevat: Ik; Wij; Vaders; Zonen; Moeder; Monstre sacré; Heidense altaren; Grondeloos; Een ridder vol rare woorden [Erwin Mortier]; Verantwoording.
Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagillustratie: Hugo Claus.
Foto auteur: Stephan Vanfleteren.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.

Mortier Claus 2009 3 Amsterdam: De Bezige Bij.  -367p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Druk Clausen & Bosse, Leck.

2009 ‘Marcel’ als klein gebonden boek. (roman)

11de druk, feestelijke editie naar aanleiding van de 10de verjaardag van de roman.
Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Foto auteur; Sven van Baarle.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -204p.

Afmetingen: 15 x 10.30 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Druk: Clausen & Bosse, Leck.

2009 Het kielzog van de oorlog. Het menselijk wrakhout van het slagveld, gezien door een Amerikaanse hospitaalverpleegster.

Oorspronkelijke auteur: ELLEN N. LA MOTTE.
Oorspronkelijke titel: The Backwash of War. The Human Wreckage of the Battlefield, as Witnessed by an American Hospital Nurse. (G.P. Putnam’s & Son, 1916.
Vertaling uit het Engels en voorwoord door Erwin Mortier

Amsterdam: De Bezige Bij.  -160p.

Afmetingen: 19.50 x 12.50
Druk: Thieme Boekentuin, Apeldoorn.
Omslagontwerp: Studio Jan de Boer.
Omslagillustratie: John Hopkins Medical Institutions.
Foto auteur: Mesny
Vormgeving binnenwerk: Ceevan Wee, Amsterdam.

2010 Wat voorbij is, begint pas. Lichtzinnige meditaties over het schrijven. (bundeling essays en lezingen)

Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagbeeld: J.M.W. Turner, The Angel Standing in the Sun. Tate Gallery, London; Art Media / Heritage-Images / Imagestate.
Foto auteur: Lieve Blancquaert.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -223p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Druk Clausen & Bosse, Leck.

2010 Afscheid van Congo. Met Jef Geeraerts terug naar de evenaar.  (reiservaring)

Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagbeeld: Carl De Keyzer.
Vormgeving binnenwerk: Peter Verwey, Heemstede.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -277p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
Druk Clausen & Bosse, Leck.

2010 Niemand weet dat ik een mens ben. (verhalen van minderjarige vluchtelingen)

Boekverzorging en omslagontwerp: Kris Demey.
Omslagbeeld en foto’s: Lieve Blancquaert.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -192p.

Afmetingen: 11.50 x 16.50 oblong (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Druk: Guido Maes, Gent.
Bindwerk: Delabie Books, Marke.

2010 Een ontsnappingskunstenaar. Essays over Franz Hellens.

Bevat het verhaal ‘Tussen de straat en de tuin’ van Hellens zelf, in een vertaling van LEONARD NOLENS.
Oorspronkelijke titel: Entre la rue et le jardin.
Het essay kan beschouwd worden als een naschrift bij ‘Godenslaap’.
Vormgeving: Barends en Pijnappel.

Amsterdam: Uitgeverij Voetnoot.  -57p.

Afmetingen: 16.50 x 10.50 (garenloos gebrocheerd)
Reeks: Belgica-reeks nr 4 (onder leiding van Dirk Leyman)
Drukwerk: Drukkerij Slinger.

2011 Gestameld liedboek – Moedergetijden. (kroniek – handelseditie)

Vormgeving omslag: Brigitte Slangen.
Omslagbeeld: Erven Cy Twombly.
Foto auteur: Lieve Blancquaert
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.
2011: 2de druk bij De Bezige Bij, Amsterdam

Amsterdam: De Bezige Bij.  -192p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde grijze linnen kaft met stofomslag)
Druk: Clausen & Bosse, Leck.
‘Gestameld liedboek’ verscheen tevens in een bibliofiele luxe uitgave.

2011 Gestameld liedboek – Moedergetijden (bibliofiele uitgave)

 

Amsterdam: De Bezige Bij / Antwerpen: Boekhandel De Slegte.  -196p.

Afmetingen: handgebonden in foedraal
Colofon: Van ‘Gestameld liedboek’ verschijnen 30 genummerde en gesigneerde luxe exemplaren. Zes geletterde exemplaren blijven hors commerce. Zij werden alle met de hand gebonden in verschillende sierpapieren en met bewerkt Vlaams linnen beplakt door Pau Groenendijk Mooie Boeken, Amsterdam. Erwin Mortier maakte foto’s van zijn originele handschrift, elk boek kreeg hiervan een originele, gesigneerde print ingestoken. Het geheel werd vervat in een beletterde schuifdoos.

2011 Verboden gebied. (roman – vertaling)

Oorspronkelijk auteur: MARY BORDEN
Oorspronkelijke titel: The Forbidden Zone (William Heinemann, Londen, 1929)
Inleiding en vertaling door Erwin Mortier.
Omslagontwerp: Studio Jan de Boer.
Vormgeving binnenwerk: Aard Bakker

Amsterdam: De Bezige Bij.  -174p.

Afmetingen: 21 x 12.50 (gebonden – harde linnen band met stofomslag)
Druk: Clausen & Bosse, Leck.

2012 Dagboek zonder data. (roman – vertaling)

Oorspronkelijke auteur: ENID BAGNOLD
Oorspronkelijke titel: A Diary without Dates. (William Heinemann, Londen, 1918)
Vertaald en ingeleid door Erwin Mortier

Amsterdam: De Bezige Bij.  -142p.

 

2012 Slaap ons in. Monologen bij Beethovens muziek voor Goethe’s tragedie ‘Egmont’.

Met een nawoord van Jan Caeyers.
Deze reeks van 5 monologen werd geschreven op vraag van ‘Le Concert Olympique’ en zijn dirigent Jan Caeyers voor de integrale uitvoering van Ludwig van Beethovens opus 84: muziek bij de tragedie Egmont van J.W. von Goethe.

Antwerpen: Antiquariaat De Slegte / Le Concert Olympique. -[z p]

Deze uitgave verscheen in twee edities: voor Le Concert Olympique werden 600 exemplaren gedrukt, voor Antiquariaat De Slegte werden 50 exemplaren gedrukt op  luxepapier en door beide auteurs gesigneerd. 12 Romeins genummerde exemplaren bleven hors commerce.

2013 Tussen de bedrijven. (roman – vertaald)

Oorspronkelijke auteur: VIRGINIA WOOLF
Oorspronkelijke titel: Between the Acts (Hogarth Press, Londen, 1941)
Vertaald en ingeleid en van aantekeningen voorzien door Erin Mortier.
Omslagontwerp: Studio Jan de Boer.
Omslagillustratie: Hollandse Hoogte.
Foto auteur: Hulton Archive.
Vormgeving binnenwerk: Ceevan Wee, Amsterdam.

Amsterdam: De Bezige Bij. -224p.

Afmetingen: 21 x 12.50 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Druk: Clausen & Bosse, Leck.

2013 De spiegelingen. (roman)

Vormgeving omslag: Brigitte Slangen.
Omslagbeeld: John Keith Vaughan, Standing Figure, 1960. The Fitzwilliam Museum Cambridge c/o Pictoright, Amsterdam, 2014.
Foto auteur : Lieve Blancquaert.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge

Amsterdam: De Bezige Bij.  -300p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Druk: Koninklijke Wöhrmann, Zutphen.

2013 De Spiegelingen. (roman – bibliofiele uitgave)

Materiële uitvoering bindwijze: in suède lamellenband. In schuifdoos. Elke band heeft eigen kleurnuances afhankelijk van het suède.
Bijlage met handgeschreven notitie

Antwerpen: Boekhandel-antiquariaat De Slegte. -300p.

Colofon: Naast de commerciële uitgave van ‘De Spiegelingen’ verscheen er eveneens 20 genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren in een lamellenband. Deze werden in suède gebonden door Pau Groenendijk Mooie Boeken (Amsterdam)
De initialen zijn van de hand van Karina Meister.
16 exemplaren werden genummerd 1 t.e.m 16. Vier geletterde exemplaren bleven hors commerce. Elk exemplaar bevat een extra bijlage, geselecteerd door de auteur.

2014 Slagveld achter het front. (bundeling van drie eerder verschenen romans over WO I)

Bevat: Het kielzog van de oorlog, van de Amerikaanse verpleegster Ellen N. La Motte (2009); Verboden gebied, van de Amerikaanse verpleegster Mary Borden (2011) en Dagboek zonder data van de Britse vrijwilligster Enid Bagnold (2012).

Amsterdam: De Bezige Bij.

Afmetingen: 20.30 x 12.60 (paperback)

2014 De blinden. (theatertekst – vertaling)

Oorspronkelijke auteur: MAURICE MAETERLINCK
Oorspronkelijke titel: Les Aveugles (1890)
Vertaald door Erwin Mortier.

Antwerpen: Uitgeverij Bebuquin / Toneelhuis
2015 Les passions humaines. De menselijke driften. (theatertekst)

Vormgeving omslag: Brigitte Slangen.
Foto voorzijde omslag fragment van ‘Passions humaines’ van Jef Lambeaux. Photo News SA/NV Hollandse Hoogte.
Foto auteur: Lieve Blancquaert
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.
Druk: Koninklijke Wöhrmann, Zutphen.
Geschreven op vraag van artistiek directeur Guy Cassiers. Het stuk vertrekt van het bas-reliëf ‘Les passions humaines’ van Jef Lambeaux. Het kunstwerk wordt het hoofdpersonage van een Belgisch docudrama met een tweetalige cast, op een tekst van Erwin Mortier en een vertaling van Marie Hooghe.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -225p.

Afmetingen: 20.70 x 13.30 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
Première: 1 april 2015 in Le Manège (Rue des Soeurs Noires 4A, Bergen)
Regie: Guy Cassiers
Cast: Katelijne Damen; Tom Dewispelaere; Kevin Janssens; Marc van Eeghem; Claire Bodson; Thierry Hellin; Vincent Hennebique; Serge Larivière; Muriel Legrand; Candy Saulnier; Jorre Vandenbussche.
Dramaturgie: Erwin Jans.
Kostuum- en decorontwerp: Tim van Steenbergen.

2015 Verboden gebied. Vrouw in Niemandsland. (theatermonoloog)

Met een Engelse vertaling door David Colmer.
Vormgeving omslag: Brigitte Slangen.
Beeld voorzijde omslag: Howard Hodgkin, A Storm. Courtesy Gagosian Gallery, © 2015 Tate, Londen.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge
Geschreven in het kader van ‘Gone West’, het culturele herdenkingsprogramma van Provincie West-Vlaanderen voor de herdenking van de Groote Oorlog. De theatertekst gaat terug op de vertaling die hij in 2011 maakte van het boek van Mary Borden ‘The Forbidden Zone’ (William Heinemann, Londen, 1929).

Amsterdam/Antwerpen: De Bezige Bij. -79p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
Druk: Pantheon Drukkers, Amstelveen.

Première: 10 juni 2015 in het CC Ieper – Het Perron, Fochlaan 1 8900 Ieper.
Spel: Elsie de Brauw. – Regie: Johan Simons.

2015 Vadertaal. (gelegenheidsuitgave)

Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.
Het handschrift op de band is van Erwin Mortier.
Druk: Pantheon Drukkers, Velsen-Noord
Bindwerk: Stronkhorst, Groningen.

Amsterdam/Antwerpen: De Bezige Bij.  -29p.

Afmetingen: 19.50 x 10.30 (ingenaaid met bibliofiele kaft)
Colofon: Vadertaal is het eerste hoofdstuk van de gelijknamige roman in wording van Erwin Mortier. Deze uitgave is het nieuwjaarsgeschenk van uitgeverij De Bezige Bij ter gelegenheid van de jaarwisseling 2015-2016.

2017 Omtrent liefde en dood. (herinneringen – mijmeringen)

Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagbeeld ©  Antoni Tàpies, Vermell Damunt Diari c/o Pictoright Amsterdam 2017.
Foto auteur: Lieve Blancquaert
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.

Amsterdam/Antwerpen: De Bezige Bij.  -104p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Druk: Koninklijke Wöhrmann, Zutphen.

2017 Kop dicht en graven. (toneeltekst – vertaald)

Oorspronkelijke auteur: HALA MOUGHANIE
Oorspronkelijke titel: Tais-toi et creuse.
Vertaling: Erwin Mortier
Boekontwerp: Compagnie Paul Verrept
Redactie: Marc van Steenkiste
Auteursfoto: ©  Milad Ayoub.

Brussel: Moussem Nomadisch Kunstencentrum / Antwerpen: Bebuquin.  -61p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)

2018 Boeken van troost. (bundeling + novelle)

Bevat: Godenslaap (2008), Spiegelingen (2013) en een nieuwe brievennovelle.

Amsterdam/Antwerpen: De Bezige Bij.  -688p.

Afmetingen: 22.30 x 14.70 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)

2020 De onbevlekte. (roman)

Mortiers vervolg op zijn veelgeprezen en prijswinnende debuutroman ‘Marcel’.
Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagfoto Basel, Carnival © Martine Franck / Magnum / Hollandse Hoogte.
Foto auteur: Stephan Vanfleteren.
Vormgeving binnenwerk: Perfect Service

Amsterdam: De Bezige Bij.  -142p.

Afmetingen: 19 x 12 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Druk: Bariet Ten Brink, Meppel.

2020 Precieze mechanieken. Nieuwe gedichten. (dichtbundel)

Bevat de cycli: -Wie, ik ? -; Anuswaarts vreten we aarde; Altissimu omnipotente bon Signoren – Drie liederen voor de zon; Iele piele; Uit het brevarium van Margaretha van York; Van spreken ben ik het schrale sacrament; Vermiste paradijzen.

Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagbeeld: Orazio Gentileschi (1563-1630), Saints Cecilia, Valerian and Tiburcio (ca 1620, olieverf op doek, 350-218), Bridgman Art.
Foto auteur: Stephan Vanfleteren
Vormgeving binnenwerk: Perfect Service, Reeuwijk.

Amsterdam: De Bezige Bij. -111p.

Afmetingen: 24.80 x 16.80 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Druk: Bariet Ten Brink, Meppel

Nota: In feite is het omslagbeeld een detail van het schilderij ook gekend als ‘Visioen van Cecilia’ uit 1607. Het bevindt zich in de Pinacoteca di Brera te Milaan.

2021 Engelenkeel.  (catalogus)

Catalogus bij de tentoonstelling van werk van kunstenares Berlinde de Bruyckere – woensdag 31 maart 2021 tot zondag 26 september 2021 – in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.
Teksten: Erwin Mortier; Gedichten Zbigniew Herbert; Foto’s Mirjam Devriendt.

Brussel: Mercatorfonds.  -144p.

Afmetingen: 24 x 17 (harde kaft)

2023 Glorie en Heerlijkheid. Eindelijk ook verhalen. (verhalenbundel)

Omslagontwerp: Brigitte Slangen.
Omslagbeeld: Richard Diebenkorn, Figure on a porch (1959).
Foto auteur: Stephan Vanfleteren.
Vormgeving binnenwerk: Perfect Service, Reeuwijk.

Amsterdam: De Bezige Bij. -315p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Druk en bindwerk CPI books GmbH, Leck.

2023 Een kleine filosofie van grote emoties: Liefde. (mozaiekboekje over de liefde)

Omslagontwerp: Pelckmans uitgevers
Zetwerk: Intertext
Ook verkrijgbaar als luisterboek

Kalmthout: Pelckmans Uitgevers nv.  -149p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Reeks: Een kleine filosofie van grote emoties

 

Overzicht per genre alfabetisch op titel

Poëzie

  • Stadsgedichten 2005–2006. (2007)
  • Uit één vinger valt men niet.(2005)
  • Vergeten licht.(2000)
  • Voor de Stad en de Wereld. (2006)
  • Voor de stad en de wereld, de gedichten tot dusver. (2009)
  • Precieuze mechanieken. Nieuwe gedichten. (2020)

Romans & Verhalen

  • Alle dagen samen. (2004)
    • ‘Alle dagen samen’ als Luisterboek. Antwerpen; De Bezige Bij.
  • De onbevlekte. (2020)
  • De spiegelingen. (2014)
    • Verscheen ook in een bibliofiele luxe-editie.
    • Gebundeld in 2018 samen met Godenslaap en nieuwe brievennovelle in Boeken van de troost.
  • Gestameld liedboek. – Moedergetijden (2011)
  • Glorie en Heerlijkheid. Eindelijk ook verhalen.  (2023)
  • Godenslaap. (2008)
    • Godenslaap’ als e-book (2009)
    • Gebundeld in 2018 samen met De spiegelingen en nieuwe brievennovelle in Boeken van de troost
  • Marcel. (1999)
    • ‘Marcel’ als klein gebonden boek (2009) 11° druk, feestelijke editie naar aanleiding van de tiende verjaardag van de roman.
  • Mijn tweede huid. (2000)
  • Sluitertijd. (2002)
    • ‘Sluitertijd’ als Luisterboek(2003)

Hoorspel & andere teksten voor de Bühne

  • Sterrennacht. (2001)
  • Terug naar Jeruzalem: een monoloog. (2006)
  • Slaap ons in. Monologen bij Beethovens muziek voor Goethe’s tragedie ‘Egmont’ (2012)
  • Les passions humaines. De menselijke driften. (2015)
  • Verboden gebied. Vrouw  in Niemandsland. (2015)

Non Fictie & Essays

  • Afscheid van Congo. Met Jef Geeraerts terug naar de evenaar. (reisverslag) (2010)
  • André Verroken. Een monografie. (co-auteur, samen met André Verroken en Geert Beekaert) (2005)
  • Avonden op het landgoed. Op reis met Gerard Reve, 18-26 augustus 1997. (2007)
  • Een kleine filosofie van grote emoties: Liefde. (2023)
  • Een ontsnappingskunstenaar. Over Franz Hellens. (2010)
  • Naar nergens smaken. Schrijverscredo. (2005)
  • Omtrent liefde en dood. (herinneringen- mijmeringen) (2017)
  • Pleidooi voor de zonde. (2003)
  • Niemand weet dat ik een mens ben. Minderjarige vluchtelingen en hun verhaal’ (met fotografe Lieve Blancquaert).(2010)
  • ‘Wat voorbij is begint pas. Lichtzinnige meditaties over het schrijven’ (2010)
  • Engelenkeel. Catalogus bij een tentoonstelling van werk vaan kunstenares Berline De Bruyckere – woensdag 31 maart 2021 tot zondag 26 september 2021 -in het Bonnefantenùuseum te Maastricht.

Vertalingen

  • Dagboek zonder data. Enid Bagnold – (2012)
  • De blinden. Maurice Maeterlinck. – (2014)
  • Het kielzog van de oorlog. Ellen N. La Motte (2009)
  • Kop dicht en graven. Hala Moughanie (2017)
  • Tussen de bedrijven. Virginia Woolf (2013)
  • Verboden gebied. Mary Borden (2011).

Bloemlezingen

  • ‘Hugo Claus. De Mooiste Kleren’. (2009)

Bibliofiele uitgaven

  • Uit één vinger valt men niet (2005)
  • Naar nergens smaken. Schrijverscredo. (2005)
  • Voor de Stad en de Wereld (2006)
  • Avonden op het landgoed (2007)
  • Gestameld liedboek – Moedergetijden. (2011)
  • De Spiegelingen (2013)

MORTIERS WERK IN VERTALING

MARCEL (1999)

  •  [(Marcel)]. Amhaars / vert. uit het Engels door Samuel Zekarias. Addis Ababa: Hohe Publisher, 2013. paperback.
  • [Marsel] Bulgaars / vert. uit het Nederlands door Bagrelija Borisova. Veliko Tarnovo: PIC, 2001. paperback.
  • Marcel. Duits / vert. uit het Nederlands door Waltraud Hüsmert. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2001. gebonden.
  • Marcel. Engels / vert. uit het Nederlands door Ina Rilke. London: Harvill, 2001. paperback.
  • Marcel. Engels / vert. uit het Nederlands door Ina Rilke. London etc.: Vintage, 2003. paperback. 1e druk: 2001.
  • Marcel. Engels / vert. uit het Nederlands door Ina Rilke. London: Pushkin Press, 2014. paperback. 1e druk: 2001.
  • Marcel. Frans / vert. uit het Nederlands door Marie Hooghe. Paris: Fayard, 2003 (Littérature étrangère). paperback.
  • Marcel. Tsjechisch / vert. uit het Nederlands door Veronika Havlíková. Praha: Paseka, 2013.
  • Marcel Turks / vert. uit het Nederlands door Burak Sengir. Istanbul: Dedalus, 2014. paperback.

MIJN TWEEDE HUID (2000)

  • Meine zweite Haut. Duits / vert. uit het Nederlands door Ira Wilhelm. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2004. gebonden.
  • My fellow skin. Engels / vert. uit het Nederlands door Ina Rilke. London: Harvill, 2003. paperback.
  • My fellow skin. Engels / vert. uit het Nederlands door Ina Rilke. London: Pushkin Press, 2014. paperback.  1e druk: 2003.
  • Ma deuxième peau. Frans / vert. uit het Nederlands door Marie Hooghe. Paris: Fayard, 2004. paperback.
  • (Mijn tweede huid) Turks / vert. uit het Nederlands door Burak Sengir. Istanbul: Dedalus, sinds 2012, verschijnt 2015.

SLUITERTIJD (2002)

  • Belichtungszeit. Duits / vert. uit het Nederlands door Ira Wilhelm. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2007. gebonden.
  • Shutterspeed. Engels / vert. uit het Nederlands door Ina Rilke. London: Harvill Secker, 2007. paperback.
  • Shutterspeed. Engels / vert. uit het Nederlands door Ina Rilke. London: Pushkin Press, 2014. paperback.
  • Temps de pose. Frans / vert. uit het Nederlands door Marie Hooghe. Paris: Fayard, 2005. paperback.

ALLE DAGEN SAMEN (2004)

  • Les dix doigts des jours. Frans / vert. uit het Nederlands door Marie Hooghe. Paris: Fayard, 2007 (Littérature étrangère). paperback.

JERUSALEM REVISITED (2006)

  • Jerusalem Revisited = Retour à Jérusalem. Frans / vert. uit het Nederlands door de auteur(s), Marie Hooghe. Amsterdam: De Bezige Bij, 2006. Toneelstuk, gebonden. Vert. van Terug naar Jeruzalem. Amsterdam: De Bezige Bij, 2006. Nederlandse, Engelse en Franse tekst.

GODENSLAAP (2008)

  •  (Godenslaap). Afrikaans / vert. uit het Nederlands door n.n.. Pretoria: Protea Boekhuis, sinds juni 2018
  • Götterschlaf. Duits / vert. uit het Nederlands door Christiane Kuby. Köln: DuMont, 2010. gebonden.
  • Götterschlaf. Duits / vert. uit het Nederlands door Christiane Kuby. Köln: DuMont, 2014. paperback.
  • While the Gods were sleeping. Engels / vert. uit het Nederlands door Paul Vincent. London: Pushkin Press, 2014. gebonden.
  • Sommeil des dieux. Frans / vert. uit het Nederlands door Marie Hooghe. Paris: Fayard, 2010. paperback.
  • Sommeil des dieux. Frans / vert. uit het Nederlands door Marie Hooghe. Paris: Libretto, 2014 (Libretto; 470). paperback. 1e druk: 2010.
  • Cuando los dioses duermen. Spaans / vert. uit het Nederlands door Goedele de Sterck. Barcelona: Acantilado, 2012 (Narrativa del Acantilado; 207). paperback.

GESTAMELD LIEDBOEK (2011)

  •  [(Gestameld liedboek)]. Arabisch / vert. uit het Nederlands door n.n.. Cairo: Al Kotob Khan, sinds januari 2017
  •  Stammet sangbog. En mors tidebog Deens / vert. uit het Nederlands door Birthe Lundsgaard. København: People’s Press / Art People, 2019. gebonden.
  • Stammered Songbook. A mother’s book of hours  Engels / vert. uit het Nederlands door Paul Vincent. London: Pushkin Press, 2015. paperback.
  • Psaumes balbutiés. Frans / vert. uit het Nederlands door Marie Hooghe. Paris: Fayard, 2013. paperback.
  • Dadogó dalok könyve. Anyaévszakok Hongaars / vert. uit het Nederlands door Judit Gera. Budapest: Ab Ovo, 2014. paperback.
  • Pieśni bełkotu. Mamine godzinki  Pools / vert. uit het Nederlands door Lukasz Zebrowski. Warszawa: Foksal, 2014. Paperback.

DE SPIEGELINGEN (2014)

  • Miroitements. Frans / vert. uit het Nederlands door Marie Hooghe. Paris: Fayard, 2015. Paperback.