Maakt deel uit van:Neo-experimenteel rond het tijdschrift ‘Morgen’ & ‘Impuls’
Roger M.J. de Neef
Wemmel (bij Brussel), 24 juni 1941
Dichter, jazz-adept en actief muzikant, journalist en kunstcommentator
BIOGRAFIE
24 juni 1941: Roger Marie Joseph de Neef wordt in Wemmel nabij Brussel geboren.
- De Neef heeft in de lagere school vier van de zes jaren bij zijn vader in de klas gezeten, een onderwijzer die les gaf ‘met de houten lineaal’. Hij heeft daaraan een verzet tegen autoriteit aan overgehouden.
Na zijn humaniora studeert hij een paar jaar klassieke talen in Leuven, maar slaagt niet.
Hij leest er Van Ostaijen en paradeert als dandy in zwart fluweel met hoed. Er ontstaat zo’n spanning met het ouderlijke huis dat hij zijns eigen weegs gaat.
1961: De Neef krijgt reeds vroeg de jazz microbe te pakken.Vanaf 1961 tot aan zijn legerdienst treedt hij op als vocalist en bassist in een rockgroep onder de naam The Mocking Birds.
1962: Werkzaam eerst bij de dienst weddeberekeningen, daarna bij de technische dienst gebouwen in de administratie van de Provincie Brabant.
- Op deze dienst zit hij vlakbij de schilder-dichter Jacques Lacomblez, een sleutelfiguur in het Belgisch surrealisme. Lacomblez heeft een eigen tijdschriftje ‘Edda’ (1958-1965).
- Via deze weg komt hij in contact met Marcel Broodhaerts toen deze in 1964 zijn eerste tentoonstelling had in de prestigieuze Galerie Saint Laurent.
1964: Door toedoen van Lacomblez publiceert De Neef in oktober 1964 zijn eerste gedichten in ‘Edda’ . Beide gedichten ‘Note de service’ en ‘Renaissance’, zijn in het Frans geschreven maar vinden toch hun weg naar de eerste dichtbundel ‘Winterrunen’ (1967)
Tegelijkertijd vindt ook zijn Nederlandstalig debuut plaats in het tijdschrift ‘Nul’, één van de vele experimentele jongerenbladen uit de zestiger jaren.
Onder de schuilnaam Olbergh M. worden in dit tijdschrift de gedichten ‘Het alpha ik’ en ‘Melopee’ gepresenteerd. Melopee wordt later in ‘Winterrunen’ opgenomen. ‘Het Alpha ik’ niet.
Het Alpha ik
Het alfa ik inniger dan mijn naam Het zout in je handen steel Dezelfde huizen golven woon Ik in de grijze monnik van de dag De alfa zwanger van het woord En echo beiden. Ik draag van jou De ring die bloedt in Mijn onmondige tong Een vader die niet baren kan Een naam zoek en Een hart klop in het koren van de zee.Mei 1964- Mei 1965: Legerdienst bij de infanterie in Siegen (Duitsland).
Na zijn legerdienst werkt hij nog even als notarisklerk.
1965-1968: Gaat op tournee als elektrisch bassist met het Willy Donni kwartet (een swingende jazzgitarist uit Landen). Met dit combo begeleidt hij onder meer de Amerikaanse blueszanger-pianist Eddie Boyd.
1967: Zijn eerste verzenbundel ‘Winterrunen’ verschijnt bij uitgeverij Manteau.
1967-1971: Studeert geschiedenis en perswetenschappen en communicatie aan de V.U.B.
Eind jaren zestig, begin jaren zeventig: Tijdschriften als Ruimten, Kentering, De Tafelronde en Pilipili, nemen gedichten van hem op.
Excursie:
‘Morgen’ was een gestencild bladje dat in 1967 was opgericht door postexperimentele poète maudit Leopold M. van den Brande. Het is gericht tegen het nieuw-realisme dat in die tijd gepropageerd werd door het tijdschrift Kreatief van Lionel Deflo en Thierry Deleu.
In 1971 verschijnt in Morgen als eerste een nummer dat integraal in het teken staat van ‘Neo-experiment 70’, een poging om de neo-experimentele jongeren te verenigen. Het nummer bevat een manifest waarin Van den Brande de neo-experimentele poëtica uiteenzet, gevolgd door een sympathiebetuiging in briefvorm aan Hedwig Speliers en poëtisch werk van veertien dichters. Daarbij treffen we namen aan van jongeren als Wilfried Adams, Dirk Christiaens, Roger de Neef, Rob Goswin, naast meer gevestigde namen als Speliers, Lucienne Stassaert en Roger Serras.
Impuls werd in 1968 opgericht als orgaan van de ‘Cultuurgroep Jong’ te Niel, met als doel cultuurverspreiding in de Rupelstreek. Pas vanaf de derde jaargang (1971) wordt het een volwaardig literair blad, voornamelijk onder impuls van de charismatische dichter en VUB-literatuurwetenschapper Jan de Roek. Rond hem ontstaat er een kring van dichters die deels uit V.U.B. –studenten (Bartosik, Dupuis, Christiaens, De Neef) bestaat, deels uit figuren uit het Antwerpse modernistische of maniëristische milieu (Jespers, Conrad, Van Vliet, Stassaert, Nolens). Verschillenden onder hen (Adams, Christiaens, De Neef) hadden al eerder tegen het Nieuw-realisme geageerd in het tijdschrift Morgen.
De tenoren in Impuls zijn universitairen die weinig of geen affiniteit hebben (of, meer hebben) met de chaotische bohémiensfeer van de vorige generatie.
Bron: Hugo Brems en Dirk De Geest, Opener dan dicht is toe. Poëzie in Vlaanderen 1965-1990 (Leuven 1991, Acco), p30 & 56-57.
1967-2000: Bedrijvige periode waarin 13 poëziebundels en enkele monografieën over beeldende kunstenaars verschijnen o.m. over Jef van Grieken, Serge Vandercam, Camiel van Breedam, Frieda van Dun, Marleen de Crée en Marcel van Maele.
Januari 1972- juli 2000: Redacteur nieuwsdienst bij het Persbureau Belga.
Begin jaren zeventig: Redacteur bij ‘Morgen’ (het tijdschrift van Leopold M. Van den Branden) en Impuls.
17 september 1977: Gehuwd met Constance Vanden Wijngaert.
1977-1989: Volgt de jazz scène op de voet voor culturele magazines (o.a. ‘Tussendoor’ en ‘Radiorama’ van BRT 1). Tevens was hij algemeen verslaggever voor de Jazz Middelheim festivals.
2000: De Neef is sinds 2000 vrijwilliger in het dagcentrum voor palliatieve zorg TOPAZ van prof. Dr. Wim Distelmans.
2000-2008: Organiseert hij poëziewedstrijden voor de gedetineerden van Leuven Centraal.
Dit heeft tot nu toe geleid tot de eindredactie en medewerking aan volgende uitgaven:
- TOPAZ recepten voor een beter leven(s)einde, Houtekiet, Antwerpen 2007.
- OPENINGEN gevangenisgedichten i.s.m. Jan Vanriet, Uitgeverij P, Leuven, 2009
Ook gaf hij er lezingen en interviewde op literair-culturele avonden o.m. Jef Geeraerts, Kamiel Vanhole en Pjeroo Roobjee.
2012: Naar aanleiding van de opening Memoriaal Kazerne Dossin en het nieuwe Museum voor de Mensenrechten in Mechelen schrijven Roger de Neef en componist Frank Vaganée een oratorium rond het thema van de Holocaust en de mensenrechten onder de titel ‘Alles van waarde: deze stad zijn wij’.
Het jazzoratorium, in opdracht van de stad Mechelen en met medewerking van actrice Viviane De Muynck en vocaliste Lynn Cassiers wordt op 5 december 2012 gecreëerd en uitgevoerd door het sextet van altsaxofonist leader Frank Vaganée.
BEKRONINGEN
- 1972: Bijzondere prijs voor poëzie van de gemeente Deurle
- 1978: Arkprijs van het Vrije Woord voor Gestorven Getal een cyclus van 10 gedichten geschreven naar aanleiding van Wounded Knee en de indiaanse tragedie in 1974
- 1980: Poëzieprijs van de Vlaamse Club voor kunst, wetenschap en letteren Voor zijn gedicht De Reis.
- 1986: Driejaarlijkse Belgische Staatsprijs voor Poëzie voor de bundel De vertelkunst der bloemen.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
- Roger de Neef website van De Neef M.J. Roger
Referenties
- Bloemlezing uit de poëzie van Roger M.J. De Neef. Samenstelling en inleiding door Hans Vandevoorde. pp 14-24.
SMAAKMAKER
L i e d j e
Als ik dood ben Was me dan met wijn Scheer me kleed me aan Leg me neer in het licht Op wijngaardloten op loof Kus me wikkel wingerd om dit lijf Als ik dood ben duifje Geef me dan weg Aan de wijnstok en de druif.Mo e d e r
Wat zij niet is ben ik Het donker lichaam Uit haar binnenkant Dat bloot en blind Aan het licht begon Met de precisie van een schreeuw Die schreeuw En de dingen die mij Zijn voorspeld En voorgezegd Aan jou Wen ik nooit.
BIBLIOGRAFIE
Woordje vooraf
De bibliografie werd opgedeeld in drie afdelingen
- Poëzieuitgaven in boekvorm
- Essays over beeldende kunst
- Bibliofiele uitgaven
- Het valt op te merken dat sommige uitgaven zowel een handelseditie kennen als een bibliofiele. In dat geval werden ze tweemaal als dusdanig beschreven in de geëigende afdeling
De bibliografische gegevens weerden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- POËZIECENTRUM vzw – Gent
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
Chronologisch overzicht
POËZIE (uitgave in boekvorm)
Jaar | Titel | Fotogalerij | Uitgeverij 1ste druk |
1967 | Winterrunen. (gedichtenbundel) Omslagontwerp: Stefan Mesker Typografie: Aldert Witte. | Brussel/Den Haag: A. Manteau. -55p. Afmetingen: 20.40 x 12.70 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen) Druk: Geuze Dordt | |
1970 | Lichaam mijn landing. (gedichtenbundel) Grafische vormgeving: Julien Vangansbeke Omslag Wout Vercammen. Bevat de cycli: Lichaam mijn landing; Geschonden briefgeheim; Een jaar van duizend eeuwen; De stilte geschilderd. | Gent: Werkgroep Yang. -47p. Reeks: Yang poëziereeks nr 17 Afmetingen: 20 x 12 (pocket) Realisatie in samenwerking met IBM. Printed in Belgium. | |
1972 | De grote wolk. (gedichtenbundel) Bevat de cycli: Het orakel; De schande van de bloemen; Ceremonie voor een dode hond; De laatste stad; Antigone. | Deurle: Colibrant. -45p. Afmetingen: 17 x 11.90 (gebrocheerd) Colofon: De grote wolk van Roger M.J. de Neef werd in de lente van het jaar 1972 gedrukt, in opdracht van de Colibrant-uitgaven te Deurle, op de persen van de N.V. Drukkerij Erasmus te Ledeberg-Gent, uit de French Round Face letter, 11 punt op getint editiepapier. | |
1977 | Gestorven getal. (gedichtenbundel) Bevat de cycli: Het oog; In manus tuas, domina; De kleine chirurgie, Ballade van wounded knee; De dagen van de goede week; Het kruisteken; Gestorven getal. | Antwerpen: Pink Editions & Productions. -57p. Afmetingen:24.40 x 19.30 (ingenaaid – harde kaft) Colofon: Gestorven getal van Roger M.J. de Neef werd inhet najaar van 1977 in opdracht van ¨Pink Editions & Productions te Antwerpen, naar typografische aanwijzingen van Mark Verstockt gedrukt bij Antiqua te Retie. De oplage bedraagt 500 exemplaren genummerd van 1- 500 en 10 luxe exemplaren, gedrukt op ‘Ingres Arches’, genummerd I – X | |
1982 | De gedichten van licht en overspel. (gedichtenbundel) Bevat de cycli: In liefde bloeiende; Het huis van de vader; Het bruidskleed; De eetbare wolk; Het huwelijk van de duiven; Gedichten van licht en overspel. | Antwerpen: Pink Editions & Productions. -75p. Afmetingen: 24.50 x 19.0 (ingenaaid – harde kaft) Colofon: De gedichten van licht en overspel werden gedrukt bij de Kempische Boekhandel te Retie in het najaar 1982 | |
1985 | De vertelkunst van de bloemen. (gedichtenbundel) Grafische vormgeving: Rikkes Voss Bevat de cycli: De vader; De moeder; De klare duiven; De vertelkunst van de bloemen; De geschilderde gedichten. | Antwerpen: Manteau N.V. -48p.
Afmetingen: 21.50 x 13 (ingenaaid – zachte kaft met flappen) Colofon: De vertelkunst van de bloemen van Roger M.J. de Neef werd gedrukt in opdracht van Manteau NV te Antwerpen gezet in Trump Mediaeval 10/12 en gedrukt bij Smits te Wommelgem, boekbinderij De Bruyn & Gouffeau te Schoten zorgden voor de afwerking. |
|
1993 | De halsband van de duif. (gedichtenbundel) Omslagfoto: Lithografie van Bram van Velde voor Samuel Beckett, Parijs 1957. Omslagontwerp: Krist de Munter – Aanzet Bevat de cycli: Billie’s blues; Odysseus met huisarrest; Drievoud; Carnet de bayonne; Een vorm van genezen; De halsband van de duif; Inventaris. | Gent: PoëzieCentrum vzw. -75p. Afmetingen: 21 x 13.30 (ingenaaid) Colofon: ‘De halsband van de duif’ van Roger M.J. de Neef werd gedrukt in opdracht van het Poëziecentrum v.z.w. in Gent op de persen van drukkerij Sanderus te Oudenaarde in de maand april 1993. | |
1994 | Notices de Bayonne. Quatorze poèmes pour saluer Bram van Velde. (gedichtenbundel) Vertaling van Frans De Haes. Tekst in Nederlands en Frans. Met illustraties Bram van Velde. | Schelderode: Kunstforum. -44p. | |
1995 | Blues for a reason. (gedichtenbundel) Deze jazzgedichten werden geïllustreerd door Remo Martini, die bovendien foto’s van Chet Baker en Miles Davis met aquarel omlijstte. Martini verrijkte de uitgave met een genummerde en gesigneerde zeefdruk, gedrukt door Roger Vandaele op de Panter pers Antwerpen Bevat de cycli: Blues for a reason. Hommage aan Chesney Henry Baker; In a silent way. Zeven gedichten om Miles Davis te eren. | Berchem: EPO. -29p. Deel van: Revolver. Driemaandelijks literair tijdschrift Vol 21:3 De oplage was beperkt tot 350 exemplaren. Afmetingen:25.50 x 20 (tijdschrift) Druk EPO Berchem. © Omslag, zeefdruk + bldz. 3,6,18 en 27 : Remo Martini © Foto Chet Baker: Guy Le Querrec / Magnum © Foto Miles Davis: Gilles Larain. | |
1996 | Empty bed blues. Jazz- & bluesgedichten. (gedichtenbundel) Illustraties: Jef Lambrechts. Omslagfoto: Bessy Smith / Archives Jazz Magazine /Editions Ramsay. Bevat de cycli: Het bruidskleed; Billie’s blues; And charlie yardbird parker in orbit; Blues for a reason; In a silent way; Black, Brown and beige; Empty bed blues; Lonely woman; Biografische noten bij jazzmusici. | Gent: PoëzieCentrum vzw. -135p. Ill. Afmetingen: 21 x 14.80 (ingenaaid – zachte kaft met flappen) Colofon: Empty bed blues: jazz- & bluesgedichten van Roger M.J. de Neef werd gedrukt in opdracht van het Poëziecentrum v.z.w. in Gent op de persen van drukkerij Imschoot in Gent in oktober 1996.Het zetwerk werd verzorgd door Griffo uit de Gil Sans, corps 11/19 en gedrukt op het papier Symbio top 1.3 – 120 gr /m². 9 statiefoto’s van jazz prominenten werden in spiegeldruk herwerkt tot authentieke paspoorten door Jef Lambrecht. De oplage werd beperkt tot 750 exemplaren. | |
1999 | De kou van liefde. (gedichtenbundel) Omslagontwerp: Dooreman naar een illustratie van Man Ray A l’heure de l’observation. Les Amants 1932/1934. Bevat de cycli: Zevenendertig liefdesgedichten en een elegie. | Gent: PoëzieCentrum vzw. -55p. Afmetingen: 20 x 15 (gebrocheerd) Tweekleuren druk: zwartrood | |
2002 | Syllabus van de roos. (gedichtenbundel) Het gedicht verschijnt ter gelegenheid van Valentijn 2002, als relatiegeschenk van het Poëziecentrum vzw te Gent in een oplage van 700 exemplaren. Jan Vanriet maakte vier originele tekeningen (telkens op de bladzijde tegenover het gedicht) en een aquarel voor het voorplat van deze uitgave. De grafische vormgeving is van Griffo, Gent, Pascal van Hoorebeke. | Gent: PoëzieCentrum vzw. – niet gepagineerd -[12]p. Afmetingen: 24 x 16.80 (geniet – zachte kaft met flappen) Colofon: Syllabus van de roos, een oefening in het benoemen van de werkelijkheid door middel van het monomane maar het onbekende cliché van de roos, werd geschreven door Roger M.J. de Neef. De tekst werd gezet in Akzident Grotesk en Waldbaum en het boek werd gedrukt en afgewerkt door Imschoot, Gent. | |
2002 | Het boek van de roos en het zout. (gedichtenbundel) Het omslagontwerp naar een aquarel van Jan Vanriet is van Dooreman. Bevat de cycli: Syllabus van de roos; Le violon d’Ingres; Brieven; Meervoud van het zout; Le carré du désir; Voor mijn schaduwen; Postscripta. | Gent: PoëzieCentrum vzw. -70p. Afmetingen: 20 x 15 ( gebrocheerd) Colofon: Het boek van de roos en het zout van Roger M.J. de Neef werd gedrukt in september 2002 in opdracht van het Poëziecentrum v.z.w. in Gent op de persen van Drukkerij Sanderus te Oudenaarde. Papier: Munkenprint 90 gr. De oplage werd beperkt tot 650 exemplaren. | |
2003 | Bloemlezing uit de poëzie van Roger M.J. De Neef. (poëzie – bloemlezing) Samenstelling en inleiding door Hans Vandevoorde. Foto omslag: David Samyn Omslagontwerp: Dooreman. Bevat: Eet mij, ik geef me weg; Ik geef dit woord in uw mond, een inleiding op de dichter Roger M.J. De Neef; Bibliografie; Winterrunen; Lichaam mijn landing; De grote wolk; Gestorven getal; De gedichten van licht en overspel; De vertelkunst van de bloemen; De halsband van de duif; Empty bed blues; De kou van liefde; Het boek van de roos en het zout. | Gent: PoëzieCentrum vzw. -235p. Foto’s. Reeks: Dichters van nu nr 16. Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft) | |
2007 | De tuinen van de abdij van Kortenberg. Berichten van bomen. (gedichtenbundel) Tekst Roger Deneef, Greta Paesmans & Andre Cresens. Gedichten: Roger M.J. de Neef. | Kortenberg: Openbare bibliotheek. -14p. (Ill.) Afmetingen: 29.80 x 20.90 (geniet – brochure) | |
2007 | Omdat. (gedichtenbundel) Het omslagontwerp, geïnspireerd door het werk van J. Miro is van www.ramdesign.be Bevat de cycli: Iets opzeggen; Talking head; Inventaris van een reis; Geruis van tijd; Tea for two; Een boom grijpt je; 18 kleengedichtjes. | Gent: PoëzieCentrum vzw. -93p. Afmetingen:20 x 14.60 (gebrocheerd) Colofon: ‘Omdat’, gedichten van Roger M.J. de Neef werd gedrukt in januari 2007 in opdracht van het Poëziecentrum v.z.w. in Gent op de persen van Drukkerij Sanderus te Oudenaarde. Papier: Munkenprint 90 gr | |
2009 | Openingen. Gevangenisgedichten. (poëzie – bloemlezing) Roger De Neef en Benno Barnard brengen rond het thema gevangenis 42 gedichten van evenveel auteurs samen. Niet alleen bekende Nederlandstalige en internationale dichters maar ook gedetineerden uit Leuven-Centraal leverden een bijdrage. Bij de bundel hoort een dvd waarin de gedichten voorgelezen worden omlijst met muziek en beeldmateriaal. | Leuven: Uitgeverij P. –72p. Paperback met flappen, met DVD Op de DVD die bij deze bundel hoort dragen Jan Decleir, Hubert Damen en een aantal dichters een keuze uit de gedichten voor. De beelden werden gemaakt door de Deense cineast Svend Thomsen, onder meer in Leuven Centraal. | |
2010 | Luchthaven voor vogels. (gedichtenbundel)
Omslagontwerp: www.ramdesign.be Foto auteur: Michèle Méganck. Bevat de cycli: De vogels; Biografie; Lijdend rood; Portret van mijn handen; Gedichten om in te verdwijnen; Wat ik zie wat ik zei; Japanneriên en ongelegen gedichten. |
Gent: PoëzieCentrum vzw. -95p. Afmetingen: 20 x 15 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft) Colofon: Luchthaven voor vogels van Roger M.J. de Neef werd in november 2010, in opdracht van het Poëziecentrum vzw Gent, vormgegeven en gedrukt bij Karakters in Gent. | |
2014 | De som van de tijd. (gedichtenbundel)
Drie tekeningen van Jan Vanriet en de aquarel op de voorflap. Bevat de cycli: Seizoenarbeid, Som van tijd, De eeuw van de schreeuw. |
Gent: PoëzieCentrum vzw. -95p.
Afmetingen: 21.00 x 15.10 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft) |
|
2016 | My funny Valentine. (gedichtenbundel)
Tweemaal tien liefdesgedichten & een portret voor Constance.
Tekeningen & Aquarellen van Michael Bastow.
Vertalingen: Bernard De Coen (Frans) & Willem Groenewegen (Engels) Met bijzondere dank aan het leescomité Monique Discalcius, Paul Peyre & Pierre Olivier. |
Gent: PoëzieCentrum vzw. -91+4p.
Afmetingen: 32 x 22.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen) Colofon: My funny Valentine van Roger de Neef werd in december 2015 in opdracht van PoëzieCentrum vzw in Gent door Grafius in Oostakker gedrukt. De vormgeving werd verzorgd door Thomas Soete. Naast deze handelseditie verscheen er bij Vrienden van De Zwarte Panter i o v het Poëziecentrum een BIBLIOFIELE EDITIE (zie afdeling Bibliofiele uitgaven) |
|
2018 | Grondgebied (gedichtenbundel)
Cover: didactisch beeld in was van een gevilde voet uit het atelier van Clemente Susini (1784-1814), Muscoli, vasi e nervi superficiali del piede. Atelier de céroplastie Florentine. Foto © Saulo Bambi – Museo di Storia Naturale/ Firenze.Institution, Museo di Storia Naturale dell’Università di Firenze. Sez. Di Zoologia “La Specola” Italia. |
Gent: PoëzieCentrum vzw. -104p.
Afmetingen: 24 x 16 (ingenaaid) Bevat de cycli: Geschiedenissen; Moeder; Mood indigo; Personages enpassanten; Als bloemen; Grondgebied; |
|
2020 | De gedichten voor Marinette. Een rouwkrans. (gedichtenbundel -handelsuitgave)
Illustraties Guy Leclercq. Voor de bibliofiele uitgave zie de rubriek bibliofiele uitgaven. |
Gent: PoëzieCentrum vzw. -56p.
Afmetingen: 24 x 18.90 (ingenaaid – zachte kaft met flappen) |
|
2022 | Het hier. Gedichtenboek 1962-2022. (poëzie – verzamelbundel)
Het fraai uitgegeven boek, in een vormgeving van Thomas Soete uit Gent bevat ook een link naar een muziek- en filmopname met als titel Now’s the Time 2022, een verwijzing naar jazz legende Charlie Parker en de Amerikaanse schilder Jean-Michel Basquiat. In de videofilm (23′) vertolkt Roger de Neef, geruggesteund door altsax Ben Sluijs en contrabassist Brice Soniano, het hommagegedicht voor Charlie Parker en Jean-Michel Basquiat |
Gent: PoëzieCentrum vzw. -607p.
Afmetingen: 21.50 x 13.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag) |
|
2022 | Architectuur / Peinture. (gedichtenbundel)
Bevat een dubbele cyclus van telkens tien gedichten – zowel in het Nederlands [architectuur]als in het Frans [Peinture] – die Roger de Neef heeft geschreven rond het oeuvre van de inmiddels internationaal bekende schilder Guy Leclercq. |
|
Gent: PoëzieCentrum vzw. -48p.
Afmetingen: 24.50 x 17.50 (twee aparte bundels, die soepel in eenzelfde omslag steken en alleen samen worden aangeboden). |
ESSAYS OVER BEELDENDE KUNST
1983 | ‘Hooglied van het verval’. (essay) | In: Jef van Grieken, Tielt-Bussum, Lannoo, 1983, p. 59-71. | |
1983 | Jef van Grieken / Marcel Duchateau ; met een bijdrage van Roger M.J. De Neef ; [foto’s Filip Van Cauwelaert … et al.] | Tielt; Bussum: Lannoo. -101p. | |
1986 | ‘Over de Kritische Objectkunst van Camiel van Breedam’. (essay) | In: Camiel van Breedam, Gent, Willemfonds. p. 2-4. | |
1996 | Frieda van Dun legt aan in de Antwerpse haven’. (essay) Tentoonstelling 9 november-8 december 1996. | Antwerpen: Het Socio-Cultureel Centrum Elzenveld. -16p. | |
1998 | Serge Vandercam, ‘Baisse ta deuxième paupière, la terre t’éblouit / Sla dat andere oog neer, de aarde doet je versteld staan’. (essay) Tentoonstelling 21 februari – 22maart 1998. | Antwerpen: Het Socio-Cultureel Centrum Elzenveld. -32p. | |
2002 | ‘Kanttekeningen bij de Mail Art en schrift-schilderijen van Nic Van Bruggen’. (essay) | In: Revolver – Focus op Nic van Bruggen -, 29(2002) 2 (115), p. 26-31. | |
2002 | ‘Genummerd & Getekend. Uitgelezen objecten 1972-2002’. (essay) | In: Marcel van Maele, toegelicht door Roger M.J. de Neef. Antwerpen: Vrienden van de Zwarte Panter, 2002. -10p. | |
2003 | In een waaier van potlood en krijt’. (essay) Catalogus bij het werk van Marleen de Crée. | Antwerpen: Het Socio-Cultureel Centrum Elzenveld. | |
2008 | Lijdend rood. (essay) | In: Jan Cox: profiel van een kunstenaarschap / Claire van Damme. – Oostkamp, 2008 | |
2011 | De weg naar beweging. (tekst bij catalogus)
Ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling van Frieda van Dun in de Galerij De Zwarte Panter in Antwerpen 30 oktober tot 24 december 2011. |
Leuven: Uitgeverij P / Antwerpen: Vrienden van de galerij Zwarte Panter. 208p. Fotogravure en drukwerk: Deckers Snoeck, Zwijndrecht. Naast deze handelseditie verschijnt bij dezelfde uitgevers een BIBLIOFIELE EDITIE (zie afdeling Bibliofiele uitgaven) | |
2012 | Meervoud van Blauw, over het plastisch werk van Lucienne Stassaert .(monografie) Naar aanleiding van een tentoonstelling van schilderijen en tekeningen van Lucienne Stassaert in galerie Charlotte Van Lorreinen te Tervuren. (24 november – 28 december 2012) De publicatie kreeg vorm als een tekenfarde waarin twee portfolio’s: links een collectie persoonlijke facsimile gereproduceerde documenten en getuigenissen, rechts de tekst van Roger de Neef en 28 losbladige kleurenreproducties van werken van Stassaert (1959-2012). | Leuven: Uitgeverij P. -2vol.
Naast de reguliere editie werd ook een BIBLIOFIELE EDITIE vormgegeven (zie afdeling Bibliofiele uitgaven) |
|
2012 | Tractatus Singularis I, over het werk van Filip Schrooyen. (monografie) | Brecht: bLANCbLEUbELGES | |
2014 | Som van Tijd. (poëzie) Drie tekeningen van Jan Vanriet en de aquarel op de voorflap. Deeltitels: Seizoenarbeid, Som van tijd, De eeuw van de schreeuw. | Gent: Poëziecentrum vzw. -95p. Afmetingen: 21.00 x 15.10 (paperback) | |
2014 | Zeelanden enz. : haiku’s van Roger de Neef bij acrylschilderijen op paneel van Michel Buylen.
Pays de mer etc. : haïkus de Roger de Neef d’après les peintures à l’acrylique sur panneau de Michel Buylen = Sea lands etc. : haikus of Roger de Neef inspired by the acrylic paintings on panel of Michel Buylen/ Roger de Neef ; ill. Michel Buylen. |
Tielt: Uitgeverij Lannoo. – 158 p. : ill.
Naast deze commerciële uitgave verscheen, in samenwerking met de Vrienden van de Zwarte Panter, een BIBLIOFIELE EDITIE. (zie afdeling Bibliofiele uitgaven) |