home | Inloggen
Aantal schrijvers: 547 | Aantal boeken:

15793

Vanriet Jan

Jan Vanriet

 

Antwerpen, 21 februari 1948

Schilder van de suggestie – Dichter van de heldere melancholien

Dubbeltalent schilder, graficus, illustrator en dichter

Is getrouwd met schrijfster Simone Lenaerts

BIOGRAFIE

21 februari 1948: Jan Vanriet is geboren in Antwerpen als Jan Louis Lucien Vanriet.

Zijn beide ouders overleefden het kamp van Mauthausen

1967: Debuteert als dichter met Einde van een tijdrekening, een bundel die uitgegeven wordt als Yang Kahier.

1970: Hoofdredacteur Lionel Deflo publiceert in zijn tijdschrift Kreatief, een dossier onder de titel Nieuw Realistische Poëzie in Vlaanderen (jrg. 4, nr 3, 1970).

  • Buiten Jan Vanriet zelf, worden Roland Jooris, Daniël van Ryssel, Patricia Lasoen (dichters rond het tijdschrift Yang), Gerd Segers (Revolver), Luk Wenseleers, Herman de Coninck en Ludo Abicht (Ruimten) en Stefaan van den Bremt (Kreatief) weerhouden als dichters van deze nieuwe literaire beweging.

1971: De bundel Met de Ramblers uit vissen. – een uitgave van het literaire tijdschrift Revolver, door Gerd Segers – toont een beeldrijkere en associatievere poëzie dan zijn vorige bundels.

  • Voor Revolver zal hij vanaf 1974 de omslagen tekenen

1972: Beëindigt zijn studies aan de Koninklijke Academie te Antwerpen en exposeert een eerste keer in galerie De Zwarte Panter. Meteen daarna begint een samenwerking die tien jaar zal duren met Jan Lens en de galerie Lens Fine Art.

1974: Er sluipt meer engagement in zijn poëzie. Bella Ciao – de titel verwijst naar een Italiaans lied van verzet – bvb is één lang gedicht dat eindigt met een lang citaat uit het gedicht ‘Aan Hitler’ van Ferdinand Vercnocke, een boegbeeld van de collaboratie.  De invloed van Hugues C. Pernath en Hugo Claus laat zich gelden. Met Nieuw Realisme heeft deze bundel nog weinig te maken.

  • In opdracht van BRT-radio schrijft hij de gedichtensuite Staat van beleg, waarvoor Bob Porter muziek zal componeren. Hij publiceert in weekbladen zoals Vrij Nederland en voor het maandblad Avenue verzorgt hij de redactie van de literaire bijdrage uit België.
  • Hij neemt deel aan de biënnale van Menton en exposeert in Milaan bij Naviglio en in Hannover bij Brusberg. Het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel en de Kunstverein te Darmstad tonen de reeks Dood in Venetië. Het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen koopt enkele werken.

1974: Bij Uitgeverij Veys te Tielt verschijnt, onder de titel Omtrent de werkelijkheid, een uitgebreid documentair fotoalbum over de nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen. Omslag is van Raoul de Keyser “Prikkeldraad 1967”.

  • In dit overvloedig geïllustreerd boek komen naast de tijdschriften van die periode (Ruimten, Yang, Revolver, Kreatief), ook de volgende kunstenaars aan bod: Ludo Abicht, Herman de Coninck, Lionel Deflo, Hubert de Vogelaere, Roland Jooris, Patricia Lasoen, Gerd Segers, Stefaan Van den Bremt, Jan Vanriet, Daniël Van Ryssel, Hedwig Verlinde, Luk Wenseleers.

Vanriet ontpopt zich als voortreffelijk aquarelschilder en zijn werk vindt zijn weg bij uitgevers van boeken. Een paar voorbeelden:

  • 1977: Jan Vanriet en Werumeus Buning, Maria Lécina, 100 tekeningen en aquarellen, Uitgeverij Lotus, Antwerpen, 1977
  • 1978: Dood in Venetië, aquarellen bij een verhaal van Thomas Mann, Uitgeverij Lotus, Antwerpen, 1978.
  • 1979: Het Teken van de Hamster, aquarellen bij een gedicht van Hugo Claus, Uitgeverij Lotus, Antwerpen, 1979.
  • 1981: Nic van Bruggen en Jan Vanriet, Odalisken, Galerij Vecu, Antwerpen, 1981

1982: Samenwerking met de kunstgalerij Isy Brachot te Brussel en Parijs.

  • Edward Lucie-Smith publiceert een monografie Jan Vanriet (bij Manteau, Antwerpen) over zijn werk en Pierre Restany schrijft de tekst bij Vanriets eerste expositie in Parijs, L’état de siège du regard (Uitgave Galerie Isy Brachot, 1983).
  • Vanriet wordt geselecteerd voor de biënnale van Sao Paulo en begint een lange reeks exposities in Californië, meestal bij Wenger Gallery in San Diego en later in Los Angeles.

Zijn werk komt in de verzamelingen van o.a. het Museum of Art te San Diego, het Museum of Contemporary Art in La Jolla en de Hewlett Packard Corporation te Palo Alto. Het Ministerie voor Nederlandse Cultuur publiceert een nieuwe monografie.

Hij wordt directeur van de Stedelijke Academie te Hoboken.

1984: Na zijn deelname aan de Biënnale te Venetië (1984) volgt een uitnodiging voor de Olympiad of Arts te Seoul. Zijn monumentaal doek compte à règler komt aldaar in de collectie van het Museum of Contemporary Art.

In het zelfde jaar publiceert hij de dichtbundel Geen hond die brood lust bij Uitgeverij Manteau.
Dan rust zijn pen tot in 2008, het jaar waarin de bundel Stormlicht verschijnt.

Sedert 1987 ontwerpt Jan Vanriet toneeldecors, o.a. voor het Raamtheater, Geletterde Mensen en de internationale literaire tournees van Behoud de Begeerte in Madrid, Barcelona en Londen, voor de VRT en KVS-Brussel.

1990: Behaalt de Bijzondere Prijs op het Art Festival te Seoul, met John Chamberlain en Mimmo Rotella. Ondertussen verblijft hij twee keer in New York waar hij werkt in het atelier van Bernar Venet. Hij krijgt portretopdrachten van Harry Torczyner, het Parlement en de K.U. Leuven.

1993: In het kader van Antwerpen ’93 opent het kunstencentrum Elzenveld zijn nieuwe expositieruimten met een grote tentoonstelling van Vanriets recent werk. Dit was niet zijn enige bijdrage aan dit feestelijk jaar. Hij realiseert eveneens de plafondschildering in de gerestaureerde Bourlaschouwburg.

  • Deelname aan exposities in Dublin, Michigan, Frankfurt, Johannesburg, Luxemburg.
  • Voor de nieuwe hoofdzetel van de Kredietbank te Brussel schildert hij Het betoverd domein, een geïntegreerde muurschildering van 110 m lengte. Ook het drieluik aan de energie voor Electrabel ontstaat.
  • Hij beëindigt zowel een serie van 50 portretten als de reeks Volgens Johannes, 35 grote werken waarbij Benno Barnard een episch gedicht schrijft: publicatie van het boek bij Lannoo, expositie bij de Stichting Veranneman te Kruishoutem.
    • Benno Barnard, Maurits Sabbe en Jan Vanriet, Volgens Johannes, Uitgeverij Lannoo, Tielt, 1995

1996: Uitgeverij Lannoo brengt de indrukwekkende monografie Jan Vanriet 1984-1986, met Freddy de Vree als auteur.

  • Ondertussen is er de hernieuwde samenwerking met galerie De Zwarte Panter te Antwerpen. 4
  • Nieuwe werken vinden onderdak in het McNay Art Museum te San Antonio en in de collecties van de bijvoorbeeld Deutsche Bank, Royal Belge, Crédit Lyonnais, Zürich.
  • Ook het Stedelijk Prentenkabinet te Antwerpen verwerft enkele voorstudies tot Johannes.

1998:  Hugo Claus schrijft gedichten bij 10 etsen van Vanriet, gepubliceerd in het boek De aap in Efese.

  • Uitgeverijen in Nederland en Frankrijk (Balland, Le Seuil) brengen zijn werk op de omslagen van romans. Hij tekent affiches, o.a. voor de Boekenbeurs 1999 (VBVB).
  • Vanaf december 2000 tekeningen in ZENO [De Morgen]
  • Voor de zetel van uitgeverij Roularta te Evere schildert hij een murale serie van 85 meter lengte.

2001: Wordt bekroond met de Van Acker Prijs (na o.a. Hugo Claus, Frans Masereel, Roger Raveel).

Tentoonstelling van De reiziger is blind  in de Hallen van het Belfort te Brugge, februari-maart 2001. De tentoonstelling wordt georganiseerd door de Stad Brugge en de Cultuurdienst Brugge in samenwerking met Art Concern.
Bij deze gelegenheid verschijnt het boek De reiziger is blind bij Uitgeverij De Geus, Breda.

September 2003: Start de wekelijkse column EenOog in Weekend Knack.

Mei 2004: Overzichtstentoonstelling Transport in het Lippisches Landesmuseum Detmold.

  • 2004 Hugo Claus en Jan Vanriet, Flagrant, De Slegte & Revolver, 2004

2004: Vanriet krijgt de opdracht om een metrostripverhaal te maken voor de muren van het metrostation De Brouckère La ville bouge au creux de ma main in Brussel.

  • Het 210 meter lange kunstwerk bezingt de hoofdstad in kleurrijke tekeningen, stadsfoto’s en tekst. Het werk werd afgedrukt op panelen van PolyVision (zeefdruk op metaal)
  • Aan de basis van dit kunstwerk ligt een gedicht van Benno Barnard. Tekstfragmenten uit dit gedicht en een lied van Jacques Brel waarin hij zingt over Brussel en het Brouckèreplein kan men in het werk terugvinden.
  1. Testamenta, een tentoonstelling met 104 tekeningen in het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen.

2007: Een intense samenwerking met de Nederlandse auteur Cees Nooteboom resulteert in de boeken Een Winterreise en Rode regen.

2008: Een fel opgemerkte expositie Meikever,vlieg! in Galerie De Zwarte Panter.

  • Marc Ruyters publiceert het boek Jan Vanriet, Parcours 1966-2008, een monografie over het werk van de kunstenaar, maar tevens een document met een grote biografische inslag.
  • In hetzelfde jaar begint Vanriet een nieuwe column in DeMorgen Magazine, Joetoeb,

Na 24 jaar stilzwijgen publiceert hij de dichtbundel Stormlicht.

2010: Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen nodigt Jan Vanriet uit tot een kunst-act om het museum te sluiten. (er zijn langdurige renovatiewerken gepland). Zijn tentoonstelling Closing Time brengt een selectie uit meesterwerken uit de collectie van het museum in confrontatie met een retrospectieve keuze uit eigen werk. Closing Time lokt 88.000 bezoekers.

2012: De serie aquarellen Partie de Campagne wordt getoond in de Galerij De Zwarte Panter en verwerkt tot een gelijknamige boek dat bij Ludion verschijnt. Marc Didden schrijft de begeleidende tekst.

  • In ‘Partie de campagne’ toont de schilder Jan Vanriet zijn liefde voor Frankrijk aan de hand van eenenzeventig kleurrijke aquarellen, die gebaseerd zijn op evenveel zomerse taferelen uit de gelijknamige korte film van Jean Renoir uit 1936.

Uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen publiceert een nieuwe dichtbundel, Leegstand.

2013: Met de tentoonstelling Closed Doors opende in 2013 Jan Vanriet de nieuwe galerie van Roberto Polo te Brussel.

2013/2014: Tentoonstelling ‘Gezichtsverlies’, te zien van 27.11.2013 tot 30.03.2014 in Kazerne Dossin te Mechelen.

  • Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt het pakkende boek ‘Gezichtsverlies’, waarin Stefan Hertmans en György Konrád de essentie ontleden van het werk van Jan Vanriet: het verhaal van het menselijk tekort, het indrukwekkende getuigenis van een groot en gepassioneerd schilder.

2015: Tot 1 maart 2015 toont Jan Vanriet veertig portretten van Holocaustslachtoffers in het Joods Museum in Moskou.

  • Het was een tentoonstelling die, uitgerekend zeventig jaar na de bevrijding van de nazikampen door het Russische leger, niet alleen massale belangstelling kreeg van de Moskouse media maar ook een groot aantal bezoekers lokte.
  • In die werken, waarvan een aantal eind 2013 onder de titel Gezichtsverlies in de Mechelse Dossinkazerne te zien waren, geeft Vanriet de omgebrachte mensen “een tweede leven”. “Ze zijn nu weer aanwezig”, zegt hij daar zelf over

2018: Publicatie van Radeloos geluk, een caleidoscopisch zelfportret van schilder-dichter en de expositie Ex Voto.

  • Radeloos geluk is de weerslag van een veelzijdig, geëngageerd kunstenaarsleven – een egodocument vol boeiende herinneringen aan historische gebeurtenissen en opmerkelijke figuren. Osip Mandelstam, Stefan Zweig, Hugo Claus, Remco Campert, Harry Mulisch, Pablo Picasso, David Hockney, György Konrád en Thomas Mann passeren de revue, maar ook voetballer Ferenc Puskás, Ischa Meijer, Corry Brokken en de koningshuizen der Lage Landen behoren tot het tableau de la troupe.
  • In een meeslepend amalgaam van beschouwingen, mijmeringen, dagboekaantekeningen en reisreportages, neemt hij de lezer mee naar de turbulente dagen van de Praagse Lente, naar het New York van de jaren tachtig, naar – willekeurige greep – de Provence, Jeruzalem, Wenen, Graz, Berlijn, Parijs, Moskou, en naar het Amsterdam van zijn vele Nederlandse (literaire) vrienden.
  • Maar vooral observeert hij het politieke, literaire en culturele leven en levert hij commentaar, dat soms scherp is, soms satirisch, maar dat bovenal getuigt van mededogen en inzicht.
  • Radeloos geluk is ook een caleidoscopisch zelfportret van schilder-dichter Jan Vanriet, een zoektocht naar eigen identiteit, afgezet tegen het familiedrama tijdens de Tweede Wereldoorlog en tegen het canvas van zijn tijd.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Website

SMAAKMAKER

VENTOUX

Aan de tuintafel vloeit rosé
vanavond worden we prettig

poken in roddels
lanterfanten langs politiek
en vegen voor de vreemde deur

We kwetteren bewondering
voor magerzuchtige klimmers
boven de boomgrens

Uit: Moederland p 41

 

BODE

De toekomst is hardhorig
en Cassanda mompelt

Alweer haar verhaal gehoord

We zwijgen het voort
Ja, we kennen het deuntje

Vermoeiend hoe we het kennen

Ach nee,
dat het zo zal eindigen ?

Uit: Moederland p 56

 

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1967 Einde van een tijdrekening. (gedichten) Gent: Yang.

Reeks: Yang Kahier

1968 Niemand heeft bezwaar (gedichten) Gent: Yang.

Reeks: Yang Kahier

1969 Met gehavend gemoed. (gedichten)

Deeltitels: Met gehavend gemoed; Na de zesde dood; Pithecantropus erectus; De naam van haar minnaar

Gent: Yang.-49p.

Afmetingen: 20 x11.80 (paperback)
Reeks:  Yang poëzie reeks nr 5.

1971 Met de Ramblers uit vissen. (gedichten)

Deeltitels: Ansichtkaarten en bloedeigen vertellingen; Italian movie; Burokratisch relaas; Giotto.
Omslagontwerp: Geerd, François en Jan.
Visualisatie: François De Bauw.
Druk: Kroll & Courtin – Antwerpen.

Antwerpen, Revolver Jrg.3, nr.7

Afmetingen: 31.70 x 20.40 (ingenaaid)
Colofon: Voorwaar, deze bundel is weerom een weergaloze Revolverproductie (jrg.3 aflevering nr zeven.

1973 Vast Tapijt. (gedichtenbundel)

Deeltitels: Vast tapijt; Spie uit de werkelijkheid; Madrigalen; Getijden.
Omslagontwerp: Jan Vanriet.

Amsterdam & Brussel: Paris-Manteau. -63p.

Afmetingen: 21 x 12 (ingenaaid)

 1974 Bella Ciao. (gedichtenbundel)

Omslagontwerp: Jan Vanriet.
Foto: Herman Selleslags

Antwerpen: Uitgeverij  Ontwikkeling. -55p.

Afmetingen: 22.50 x 14 (ingenaaid)

 1974 Omtrent de werkelijkheid. (documentair fotoalbum over het nieuw realisme in Vlaanderen)

Omslag: Raoul de Keyser: “Prikkeldraad 1967”.
Vormgeving: Jan Vanriet.
Bevat: De tijdschriften; Visie op het nieuw realisme.

Tielt: Uitgeverij Veys. Niet gepag

Afmetingen: 24 x 23.50 (ingenaaid)
Reeks: Kreatief.  Literair- en kunstkritisch tijdschrift. 8e Jaargang, nummer 1.

 1979 Staat van beleg. Een voorspel. (gedichtenbundel)

Deze gedichtencyclus werd uitgevoerd door het Jazzorkest van de BRT

Antwerpen: Uitgeverij Manteau.Brussel: Elsevier.  -37p.

Afmetingen: 20 x 12 (ingenaaid – kaft met flappen)

 1984 Geen hond die brood lust. (gedichtenbundel)

Deeltitels: Sterven; Niets is voorbij.
Omslagtekening: Jan Vanriet.
Typografie: Rikkes Voss

Antwerpen: Uitgeverij Manteau. -32p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: Deze gedichten werden geschreven zowat tussen december 1979 en april 1983.
Twee gedichten, ‘Ars poëtica’ en ‘Tabletten op nachtkastje’  geraakten eerder reeds verdwaald in andere bundels.
Geen hond die brood lust van Jan Vanriet werd in opdracht van uitgeverij A. Manteau nv te Antwerpen gezet in de Trump Mediaeval 11/12 gedrukt bij Smits te Wommelgem; Boekbinderij DeBruyn & Goffeau te Schoten zorgde voor de afwerking.

2001 Ophelia.

Publicatie ter gelegenheid van de tentoonstelling van Jan Vanriet in Galerij KoenArt in Watou van 17 juni tot 11 augustus 2001.
De fotografie is van Felix Tirry.
Copyright Jan Vanriet & L’ Air de Madame

Watou: Galerie KoenArt. – [46] pag., Ill.

Afmetingen: 24 x 17 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: Ophelia is een uitgave van Galerij KoenArt te Watou ter gelegenheid van de tentoonstelling van Jan Vanriet , 17 juni – 11 augustus 2001.
De expositie is in samenwerking met Art Concern, Kortrijk.
Er is en aparte editie met 2 kleurenetsen op koper, genummerd van 1 tot en met 20.
Daarnaast zijn er nog 6 exemplaren voor de kunstenaar medewerkers genummerd van I tot en met VI.

 2008 Stormlicht. (gedichtenbundel)

Enkele gedichten verschenen eerder in de tijdschriften Revolver en Poëziekrant, de bloemlezing Gedichten 2004 (Hugo Brems en Willy Spillebeen) of in catalogi bij tentoonstellingen van Jan Vanriet.

Sliedrecht : Uitgeverij Wagner & Van Santen. -78p.

Afmetingen: 21.50 x 13.80 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: Stormlicht, gedichten van Jan Vanriet, werd uitgegeven in mei 2008 door Wagner en Van Santen Uitgevers te Sliedrecht. De tekst werd gezet uit de letter DTL Haarlemmer, en gedrukt op 130 grams Bioset door Drukkerij Van den Dool te Sliedrecht. Het bindwerk werd verzorgd door Boekbinderij Bentveld te Zoetermeer. Tekeningen Jan Vanriet, typografie Richard van den Dool, Dordrecht.

 2012 Leegstand. (gedichtenbundel)

Boekverzorging: Stijn Dams.
Foto auteur: Koen Broos.
Deeltitels: I. Identiteit; II. De antropoloog; III. Verraderlijke zon IV. Te missen

Antwerpen: De Bezige Bij. -91p.

Afmetingen: 22x 15 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon:

 2014 Oud zeer. (bloemlezing uit eigen werk) Uitgave Plantin Instituut voor Typografie.

Een keuze uit de gedichten 1973-2013.
De uitgave is het resultaat van de Expert Class Book Design 2014 van het Instituut en werd ontworpen door Johan Jacobs.

 2016 Moederland. (gedichten)

67 gedichten en 29 aquarellen.
Omslagontwerp: Jan Vanriet.
Typografie: Thomas Soete en Jan Vanriet.
Foto auteur: © Hans Vercauter.

Amsterdam: Uitgeverij Hollands Diep. -131p.

Afmetingen: 24 x 16.50 (ingenaaid – kaft  met flappen)

2018 Radeloos geluk (memoires) Amsterdam: Hollands Diep. -576p.

Afmetingen: 22.80 x 15.10 (met zachte kaft)

 

BEKNOPT OVERZICHT PER GENRE INCLUSIEF CATALOGI EN ANDERE NIET LITERAIRE PUBLICATIES

GEDICHTENBUNDELS en literair proza

  • Einde van een tijdrekening, gedichten, Gent: Yang. 1967
  • Met gehavend gemoed, gedichten, Gent, Yang 1969
  • Met de Ramblers uit vissen, gedichten, 1971, Antwerpen, Revolver Jrg.3, nr.7
  • Vast tapijt, gedichten, 1973, Amsterdam/Brussel: ParisManteau.
  • Bella Ciao, gedichten, 1974, Antwerpen: Ontwikkeling
  • Staat van beleg, gedichten, 1979, Antwerpen: Uitgeverij Manteau
  • Geen hond die brood lust, gedichten, 1984, Antwerpen: Uitgeverij Manteau
  • Ophelia, Koenart, Watou, 2001
  • Stormlicht, gedichten, uitgeverij Wagner & Van Santen, 2008
  • Leegstand, gedichten, uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen, 2012
  • Oud zeer, gedichten, Plantin Instituut voor Typografie, 2014
  • Moederland, gedichten, Hollands Diep, 2016
  • Radeloos geluk, Hollands Diep, 2018

 

PRODUCTIES IN SAMENWERKING MET ANDERE SCHRIJVERS

  • Jan Vanriet ( & Marc Didden), Partie de Campagne, uitgeverij Ludion, 2012

Galerie Zwarte Panter, Antwerpen8 september – 28 oktober 2012
Concept: Jan Vanriet
Teksten: Bijt de vis (Jan Vanriet) – ‘Van Vader op zoon’ (Marc Didden)

  • Cees Nooteboom (tekeningen Jan Vanriet), Roter Regen, Suhrkamp, 2007
  • Cees Nooteboom (tekeningen Jan Vanriet), Rode Regen, uitgeverij Atlas, 2007
  • Cees Nooteboom & Jan Vanriet, Een Winterreise, Literarte, 2007
  • Patrica Lasoen & Jan Vanriet, Voor de tijd vatbaar, Litera Este, 2007
  • Jan Vanriet, Dichterdood, met gedichten van Maarten Doorman, Catalogus, Galerie De Zwarte Panter, 2006
  • Jan Vanriet & Hugo Claus, Zeezucht, 25 gedichten van Hugo Claus en 25 schilderijen van Jan Vanriet, uitgave Literaal & Behoud de Begeerte, 2003
  • Bernard Dewulf & Jan Vanriet, Transport, Art Concern, Kortrijk, en Cultureel Comité Sint-Amandsberg, 2002
  • Roger de Neef & Jan Vanriet, Syllabus van de roos, Poëziecentrum, Gent, 2002
  • Jean Pierre Rondas & Jan Vanriet, De reiziger is blind, Uitgeverij De Geus, Breda, 2001
  • Stefan Hertmans, Café Aurora, Uitgeverij De Geus, Breda, 2000
  • Hugo Claus en Jan Vanriet, Een aap in Efese, De witte adelaar, 1998, 10 gedichten en etsen
  • Fernand Auwera en Jan Vanriet, Mooie, gekwetste ziel, Uitgeverij Manteau, Antwerpen, 1984
  • Jan Vanriet en Werumeus Buning, Maria Lécina, 100 tekeningen en aquarellen, Uitgeverij Lotus, Antwerpen, 1977
  • Jan Vanriet, Dood in Venetië, aquarellen bij een verhaal van Thomas Mann, Uitgeverij Lotus, Antwerpen, 1978
  • Hugo Claus en Jan Vanriet, Flagrant, De Slegte & Revolver, 2004
  • Nic van Bruggen en Jan Vanriet, Odalisken, Galerij Vecu, Antwerpen, 1981
  • Jan Vanriet, Het Teken van de Hamster, aquarellen bij een gedicht van Hugo Claus, Uitgeverij Lotus, Antwerpen, 1979

CATALOGI

  • Jan Vanriet, Ex Voto, Galerie De Zwarte Panter, 2018
  • Jan Vanriet (Andrew Graham-Dixon, Martin Herbert, Charlotte Mullins), The Music Boy, New Art Gallery Walsall, 2016
  • Jan Vanriet (Adam Zagajewski, Paul Huvenne, Zofia Machnica), Pieśń Losu, Song of Destiny, National Museum Gdansk, 2015
  • Jan Vanriet, Omens, Galerie De Zwarte Panter, 2015
  • Jan Vanriet, Losing Face – ЯН ВАНРИЕТ, ТЕРЯЯ ЛИЦО, Jewish Museum, Moscow, 2015
  • Jan Vanriet (& Eric Rinckhout), Closed Doors, catalogus Roberto Polo Gallery, Brussel, 2012
  • Jan Vanriet, De Groet, catalogus Museum Plantin-Moretus | uitgave De Zwarte Panter, 2010
  • Maarten Doorman en Eric Rinckhout, Closing Time, uitgeverij Ludion | De Bezige Bij, 2010
  • Jan Vanriet, Jef, uitgave De Rode 7, 2009
  • Jan Vanriet, Testamenta, inleiding Hans Kroeze, Catalogus, Kloostermuseum Ter Apel, 2006
  • Paul Huvenne, Guido Vanheeswijck, Cees Nooteboom, Stefan Hertmans, Jo Cornille en Marc Ruyters, Testamenta, Catalogus Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen, 2005
  • Karel Dierickx en Jan Vanriet, Omgekeerde leugens, Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen, 2005
  • Cees Nooteboom en Vera Scheef, Transport, Lippisches Landesmuseum Detmold, 2004
  • Jan Vanriet, Raaf, Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen, 2003
  • Jan Vanriet, Propaganda!, Galerie Isy Brachot, Paris, 1989
  • Marcel van Jole, Acquarelli di Jan Vanriet, Galleria del Naviglio, Milano, 1981
  • Nic van Bruggen, Jan Vanriet, Lens Fine Art, Antwerpen, 1977
  • Herbert Albrecht, Jan Vanriet, Brusberg Bericht 22, Hannover, 1976
  • Gerd Segers, Jan Vanriet, Belgisches Haus, Köln, 1974
  • Gerd Segers, Jan Vanriet, Lens Fine Art, Antwerpen, 1974

PUBLICATIES OVER HET WERK VAN JAN VANRIET

  • Jan Vanriet (Eric Rinckhout), Het Dienstbare Beeld, Willem Elsschot Genootschap, 2015
  • Jan Vanriet (Charlotte Mullins), Vanity, uitgeverij Lannoo, 2015
  • Jan Vanriet (Stefan Hertmans & György Konrád) Gezichtsverlies | Losing Face, uitgeverij Ludion, 2013
  • Marc Ruyters, Jan Vanriet, Parcours 1966-2008, uitgeverij Snoeck, 2008
  • Jan Vanriet, De testamenten, met teksten van Marc Ruyters en Luc Devisscher, Davidsfonds Uitgeverij, 2005
  • Freddy de Vree, Jan Vanriet, Uitgeverij Lannoo, Tielt, 1996
  • Benno Barnard, Maurits Sabbe en Jan Vanriet, Volgens Johannes, Uitgeverij Lannoo, Tielt, 1995
  • Marcel van Jole, De Plafondschilderingen van Jan Vanriet, De Bourlaschouwburg, Uitgeverij Lannoo, Tielt, 1993
  • Pierre Restany, Matière et Mémoire, Centrum Elzenveld, Antwerpen, 1993
  • Simone Lenaerts en W. Roggeman, De gemengde gevoelens van Jan Vanriet, Museumfonds Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Brussel, 1990
  • Jan Vanriet, Anthologie des Impasses, Galerie Isy Brachot, Brussel 1989
  • Jan Vanriet, Futures and Options, Wenger Gallery, Los Angeles, 1987
  • Flor Bex en Jan Foncé, Jan Vanriet, Discours sur la Mythologie pour Travailleurs 2, Galerie Isy Brachot, Brussel, 1986
  • Pierre Restany, Une monumentale encyclopédie des mythes à usage commun, Discours sur la Mythologie pour Travailleurs 1, Galerie Isy Brachot, Brussel, 1986
  • Wim Meeuwis, Jan Vanriet, or the Subtle Disruption, Internationale Culturele Samenwerking, Biennale di Venezia, 1984
  • Pierre Restany, Jan Vanriet, L’état de siège du regard, Galerie Isy Brachot, Paris, 1983
  • Edward Lucie-Smith, Jan Vanriet, Uitgeverij Manteau, Antwerpen, & van Gennep, Amsterdam, 1982
  • Marcel van Jole, Jan Vanriet, Art & Biblo Press, Uitgeverij van Gennep, Amsterdam, 1980
  • Marcel van Jole, Jan Vanriet, Ministerie van Nederlandse Cultuur, Biënnale Sao Paulo, 1979
  • Herbert Albrecht, Jan Vanriet und die Illustration, Kunstverein Darmstadt, 1978

 

UITGAVEN REVOLVER

  • Jan Vanriet, Boontje, linosnede (30 x 17 cm, 1994), in Revolver 131, p 88, 2006
  • Jan Vanriet, Beeldend werk, schilderijen van Jan Vanriet, uitgave Revolver 135, 2007
  • Jan Vanriet, Raaf, ter herinnering aan Eddy van Vliet schilderijen van Jan Vanriet met gedicht, uitgave Revolver, 2003
  • Jan Vanriet, Hieronymus, Revolver 4, 1997
  • Marc Ruyters en Herman Selleslags, Het Bourlaplafond van Jan Vanriet, Revolver 2, 1993
  • Jan Vanriet, Beeldtaal, 26 schetsen als alfabet, Revolver 3/4, 1990
  • Jan Vanriet, Dogmes & Instructions, Revolver 4, 1987