home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Conrad, Patrick

Maakt deel uit van:

Patrick Conrad

Antwerpen, 16 juli 1945

Eig. Patrick Jean Armand 

Dichter, schrijver van romans, roman noirs en scenario’s, beeldend kunstenaar en filmregisseur

Oprichter – samen met Nic Van Bruggen – van de bekende Antwerpse kunstenaarsbent pink poets (pp), waarvan het poëticale imago bepaald werd door dndyisme, decadentisme en romantiek

BIOGRAFIE

16 juli 1945: Geboorte van Patrick Conrad als Patrick Jean Armand te Antwerpen.

  • Hij groeit op in een kunstzinnige, Franstalige familie van Duitse oorsprong. Zijn vader was scheepsbouwingenieur en ging in 1980 als directeur-generaal van de Hoboken Yards met pensioen. Zijn moeder, Simone Van Bever, is een bekende keramiste en zijn grootvader, Edgar Van Bever, was dirigent.  Eddy van Vliet is een volle neef van Conrad.
  • Studeert een aantal jaar Germaanse filologie aan de Vrije Universiteit Brussel. Bezoekt daarnaast colleges  aan de Brusselse filmschool: het Institut National Supérieur des Arts du Spectacle (INSAS). Loopt stage bij André Delvaux, Alain Resnais en Jerzy Skolimowski.

1963: Debuteert met de poëtische dialoog Cezar & Jezabel uitgegeven bij de door Henri-Floris Jespers opgerichte uitgeverij  “Monas”.

  • Tot 1973 zal hij haast jaarlijks een poëziebundel afleveren. Door de kritiek wordt zijn poëzie maniëristisch genoemd omwille van de overwegend esthetische bekommernis ervan. Conrad beweert dat het epitheton ‘maniëristisch’ in feite door zijn mentor Henri-Floris Jespers de wereld was ingestuurd. Zijn thematiek ligt in het verlengde van het estheticisme van de late romantici en symbolisten: erotiek, morbiditeit, melancholie en sublimatie.
  • Na de verzamelbundel Conrad on stage (1973) zal zijn poëzie evolueren naar een meer expressieve en intimistische poëzie.

1966: Het spraakmakende en baanbrekende essay Pijn en puin verdwenen, jonge Vlaamse estetische poëzie – bloemlezing samengesteld door Werner Cranshoff (Marnix Pocket nr 347, Manteau) – , brengt 3 van zijn gedichten: Leven (uit Cezar & Jezabel), Rose mon chapeau I & II en Zeppelins.

1967: Eerste kortfilm van 22 minuten: Les Wagons verts réséda.

1972: Een tweede kortfilm volgt met de titel: Slijk

22 november 1972: Richt samen met Nic Van Bruggen het ‘Pink Poets’ genootschap (1972-1982) op. Naar verluidt zou het idee ontstaan zijn toen zij in Patisserie Thys aan de De Keyzerlei een coupe ‘roze ijsroom’ aan het consumeren waren.

1973: 10 jaar na zijn dichtersdebuut verschijnt bij de uitgeverij Pink Editions & Productions een elpee onder de titel Gelukkig als in het bijzijn van een vrouw.

  • De opnames vonden plaats in een tot opnamestudio omgebouwde achterkeuken van bluesgitarist Roland van Campenhout. Conrad declameert gedichten door een echo chamber, afgewisseld en ondersteund door hippyeske folk van Roland van Campenhout, Luc Renneboog (fluitist) en Philippe de Chaffoy de Coursel (viool). Op de cover poseert Conrad naast een sculptuur van Albert Szukalski. Liner notes zijn van de hand van Henri-Floris Jespers, beiden zijn lid van de Pink Poets.
  • Vier van de vijf gedichten op de elpee maken deel uit van de titelloze cyclus uit de verzamelbundel Conrad life on stage. Gedichten 1963-1973, dat in zekere mate een afsluitstuk is in de poëtische carrière van Conrad.

Hoewel de plaat snel in de vergetelheid raakte is ze om meerdere redenen belangrijk:

  • Het is een nooit eerder in Vlaanderen gerealiseerde kruisbestuiving van poëzie en psychedelische muziek, en dan nog geproducet door een piepjonge Roland van Campenhout.
  • Voor Conrad is het zowel experiment als overgang naar een meer expressieve en intimistische poëzie.

Revival ?

  • Het Gentse platenlabel KRAAK brengt anno 2013 de elpee opnieuw uit in een beperkte luxe uitgave. Als extra bij deze heruitgave: een uitgebreid essay over de plaat en een reproductie van de poster die de originele presentatie aankondigt in de Antwerpse galerie De Zwarte Panter.
  • Op 8 februari 2013 veertig jaar later, werd deze heruitgave gepresenteerd, alweer in De Zwarte Panter, nu tussen de schilderijen van Kamagurka en met begeleiding door Roland.
  • Patrick Conrad las een onuitgegeven, bijzonder sterk gedicht voor, een hommage aan Hugo Claus, die veel voor hem betekend heeft

1975: Nog bij Pink Editions & Productions verschijnt de bundel Continental Hotel of de duisternis der dingen loert .

  • Verschillende critici (Yves T’Sjoen, Henri-Floris Jespers) beschouwen dit als een overgangsbundel waarin het dandyeske en het estheticisme plaats maakt voor een expressievere poëtica. In Continental hotel duikt plotseling een emotionele ik-persoon op.

1976: Overzichtstentoonstelling van zijn grafisch werk in het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen.

1979: Wordt mederedacteur van het Nieuw Vlaams Tijdschrift.

1980: Première van zijn eerste grote film, Slachtvee, op het filmfestival te Brussel.

  • Hoewel Slachtvee nauwelijks succes oogst, legt Conrad zich steeds meer toe op het medium film. Voor de BRT maakt hij enkele opmerkelijke tv-films als Ieder mens die sterft, is een museum dat brandt (over Paul van Ostaijen) in 1981 en Dada Tristesse (over de dadaïst Paul Neuhuys) in 1985. In datzelfde jaar draait hij in samenwerking met Henri Storck ook Permeke. In al die werken hanteert de cineast een originele, eigenzinnige stijl met een sterk esthetiserend karakter, die schril afsteekt tegenover het emotioneel geladen realisme van de doorsnee Vlaamse filmproductie.

1983: Het theatergezelschap Mannen van den Dam brengen op 10 februari 1983 “Gertrud” van de Zweedse schrijver Hjalmar Söderberg op de planken, in een vertaling van George Adé. De regie is in handen van Patrick Conrad. De hoofdrol werd gespeeld door Viviane De Muynck.

1987: Dat Mascara eveneens een voor Vlaanderen eigenaardige rolprent zou worden, was te verwachten.

  • Met Mascara wou Conrad een film maken over de vermomming. Daarom koos hij die milieus uit waarin maskers een essentiële rol spelen: de aanvaarde, burgerlijke wereld van de opera en het marginale milieu van de travestieclub. Achter de vermomming schuilt uitzichtloze leegte en beklemmende eenzaamheid. En deze twee gevoelens bepalen de sfeer van de hele film, die niets anders is dan een be-wust artificieel spel met tegenstellingen tussen schijn en wezen.

Bron: Ons Erfdeel. Jaargang 30. Stichting Ons Erfdeel, Rekkem / Raamsdonksveer 1987

  • Voor “Mascara” werkte hij samen met Vlaanderens meest gerespecteerde auteur, Hugo Claus. “Mascara” is een internationale productie en werd mede geproduceerd door Nederland, Frankrijk en Amerika. Conrad wist ook enkele klassenbakken voor zijn film te strikken, waaronder karakteractrice Charlotte Rampling, Michael Sarrazin en Derek de Lint.

Bron: CINEMATEK – Collecties – Films – Distributiecatalogus – Mascara

1990: Vanaf de jaren 90 begint Conrad hoofdzakelijk thrillers te schrijven

  • In het misdaadgenre schreef hij de zogenaamde L-trilogie: Limousine (1994), Louisiana (1996) en Luwte (1998), een reeks met de Antwerpse adjunct-commissaris Pol Courtois in de hoofdrol. Conrads stijl wordt gekenmerkt door zwarte humor en soms gruwelijke beschrijvingen.

2005: Retrospectieve van zijn grafisch werk in het Elzenveld te Antwerpen.

2013: Verschijnt bij De Bezige Bij de vooralsnog 10de  thriller: Tango Assassino

2014: In de Galerie Jan Dhaese (Ajuinlei, 15B, 9000 Gent), presenteert Patrick Conrad een reeks van 38 portretten van schrijvers onder de naam A PANTHEON.

Conrad Boris Vian in de reeks A Pantheon
  • Zelf zegt hij: Een persoonlijk pantheon bestaat dus uit een chaotische keuze van bewonderde, al dan niet beroemde persoonlijkheden door wie iemand in zijn leven getroffen, beïnvloed of geïnspireerd werd. Een filmisch, literair of grafisch hiernamaals waarin voor-beeldige schimmen, iconen en halfgoden ongewild samenhokken.

2015: Naar aanleiding van zijn 70ste verjaardag verschijnt bij PoëzieCentrum As. Verzamelde gedichten en worden diverse programma’s opgezet ter ere van deze dichter, regisseur en beeldend kunstenaar.

  • Vrijdag 28 augustus 2015: Presentatie Verzamelde gedichten & opening tentoonstelling Patrick Conrad, dichter
    • Met optredens van François Beukelaers, Michaël Vandebril, Patrick Conrad. De tentoonstelling schetst de dichterlijke loopbaan van Conrad a.d.h.v hand- en typoscripten, tekeningen, brieven, foto’s en originele uitgaven, veelal uit het archief van de dichter zelf.
  • Zaterdag 29 augustus 2015: Conrad op ’t Schoon Verdiep
    • Officiële ontvangst van Patrick Conrad door schepen voor Cultuur Philip Heylen met muziek van Roland.
  • Woensdag 2 september 2015: Filmvoorstelling Mascara
    • Mascara (1987) is de tweede langspeelfilm van Patrick Conrad, een internationale productie met de Britse Charlotte Rampling in de hoofdrol. Hugo Claus was co-scenarist van dit spannende moordmysterie.

2016: Publicatie van de gedichtenbundel De Cadillac van Mallarmé

  • Het boekje ontstond vanuit de lijm-en-schaarcollages die hij naar aanleiding van de publicatie van Verzamelde gedichten had gemaakt als hommage aan zijn grote surrealistische en dadaïstische voorgangers. De gedichten ontstonden pas achteraf, als literaire parafrases, als geschreven illustraties bij de collages. Zo ontstond een wisselwerking tussen de plastische en de inhoudelijke benadering van de verschillende onderwerpen. De collages worden door de gedichten nader verklaard terwijl de gedichten dankzij de collages toegankelijker worden.

BEKRONINGEN

Literatuurprijzen

  • 1968 – de Sienjaalprijs
  • 1969 – Arkprijs van het Vrije Woord voor Mercantile Marine Engineering
  • 1971 – Tweejaarlijkse poëzieprijs van de De Vlaamse Gids
  • 1976 – Poëzieprijs van de provincie Antwerpen
  • 2007 – Diamanten Kogel (beste thriller van België en Nederland) voor Starr
  • 2015 – Hercules Poirotprijs voor zijn thriller Moço

Filmprijzen

  • 1967 – Prijs voor de experimentele kortfilm Les Wagons Verts-reseda, Benelux Filmfestival
  • 1985 – Prijs voor de videoproductie van Parlez-moi d’Amour, Festival van Nyon (Zwitserland)
  • 1985 – Oecumenische Prijs voor Parlez-moi d’Amour, Festival van Nyon (Zwitserland)
  • 1986 – Grand prix voor Parlez-moi d’Amour, Festival Video Réalité, Brussel (België)
  • 1985 – Speciale prijs van de jury voor Permeke, Festival van Nyon (Zwitserland)
  • 1985 – Publieksprijs voor Permeke, Festival van Nyon (Zwitserland)
  • 1985 – Prix Femina voor Permeke
  • 1985 – Prix André Cavens voor Permeke (prijs voor de beste Belgische film van het jaar)
  • 1986 – Prijs Bert Leysen voor Dada Tristesse (prijs voor de beste Belgische televisiefilm van 1985-1986)

 

MEER OVER PATRICK CONRAD

  • Bork, G.J. 1985. ‘Patrick Jean Armand Conrad’. In: De Nederlandse en Vlaamse auteurs. Van middeleeuwen tot heden met inbegrip van de Friese auteurs. Ed. G.J. van Bork en P.J. Verkruijsse. Weesp: De Haan.
  • Jespers, Henri-Floris. 1980. ‘P. Conrad’. In: Kritisch lexicon van de Moderne Nederlandstalige Literatuur. Ed. Hugo Brems, Tom van Deel, Ad Zuiderent. Groningen: Martinus Nijhoff Uitgevers. Band 2. December 1980.

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

Referenties

  • Steve Marreyt, ‘En geen mens die het merkte’. Over Patrick Conrads elpee Gelukkig als in het bijzin van een vrouw. In: Zacht Lawijd, jrg 12 nr 1, 2013 pp. 58-77.

 

SMAAKMAKER

The Back Seat Dodge ’38

Dit is een toevallig koppel zoals miljoenen
met versmolten hoofden; brokken vrouw
onder een man van lucht
en op de radio: Hawaï.
*
Veilig onder dit dun roestig dak
fluistert zijn zachte klauw, zijn porfieren poot
haar wenende schaamlippen lieve woorden toe.
 
Zoals zee, oorlog, welp en medelijden.
 
En in de hemel op zijn kop ziet ze brekend
de kruinen der beuken als in een rivier trillen.
 
Moest ik ze noemen bij hun namen,
ik zou ze noemen:
jij en ik.
 
En de reuk was de reuk
van regen en regen
op gras.

Uit: 11 sad songs for Edward Kienholz 1970-1971

 

Mei 1948 – Kalmthout

De Korte Heuvelstraat liep dood
in een paarse vlek
waar het gevaar begon.
 
Achter de schuur waakte in zijn hol
een dasover verdwaalde kinderen.
 
In het rendiermos verscholen
lokten tinnen soldaten
slakken en spinnen in een hinderlaag.
 
Grootvader vloekte en speelde gamma’s.
Onder haar rokken smokkelde
grootmoeder boter.
 
Nutteloos verliepen de dagen
tussen moestuin en boomgaard.
Wie in de waterput viel
belandde in China.
 
’s Avonds voor het slapengaan,
de borst met kaarsvet ingesmeerd,
hoorde ik verminkte helden
onder een straatlantaarn hun oorlog vertellen.
 
In het vierkante huis op de grens met de heide
woonde een vrouw als een spons die soms,
de tijd van een lentebui, onder mannen
verdween

Uit: Annalen, Poëziecentrum, Gent (1998).

 

BIBLIOGRAFIE – FILMOGRAFIE – CONRAD IN VERTALING

De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1963 Cezar en Jezebel. (poëtische dialoog)

Bevat: ‘Ter inleiding aan Cezar en Jezabel’ dor Henri-Floris Jespers; de theaterdialoog ‘Cezar en Jezabel’, de gedichtencyclus ‘De vrouw is het huis’.

Conrad 6 Antwerpen: Monas. -33p.

Afmetingen: 22.50 x 15 (gebrocheerd)
Colofon: “Cezar en Jezebel” door Patrick Conrad werd in mei 1963 gedrukt op de persen van R. van Winckel te Antwerpen, in opdracht van Henri-Floris Jespers en van “Monas”. De oplage bedraagt 75 genummerde exemplaren, op naam van de intekenaars, die de originele uitgave uitmaken opgelucht met ’n originele gravure van Patrick Conrad

1964 Ik lig in de Dalai-Lama.

Inleiding door Henri Floris Jespers.
Conrad 19 Ganshoren: Drukkerij-Uitgeverij Antoon Moyens. -38p.

Afmetingen: 27.50 x 21.50 (gebrocheerd)
Colofon: Ik lig in de Dalai-Lama door Patrick Conrad werd in mei 1964 gedrukt op de persen van de Drukkerij-Uitgeverij Antoon Moyens 60, Gemeentestraat, Ganshoren in opdracht van Henri-Floris Jespers en John Van Rymenant. De oplage bedraagt 200 exemplaren, waarvan 90 genummerde op naam van de intekenaars, die de originele uitgave uitmaken en 10 genummerde (I tot X) voor de auteur en zijn vrienden.
1965 Rose mon chameau. Een oorlogsverhaal.(poëzie – bibliofiele uitgave)

Lay-out, typografie en illustraties: Patrick Conrad.
April 1967: Extra druk van 100 exemplaren voor ‘de leden , vrienden en sympathisanten’ van de Antwerpse privé-club VECU.
1975: facsimile herdruk (met paarse steunkleur) in een oplage van 500 genummerde exemplaren door Pink Productions. (zie daar)

Antwerpen: Uitgave Monas. -61p.

Afmetingen: 22.20 x 23.40 oblong (ingenaaid – zachte kaft)
Reeks: 5de bundel in de Monas reeks
Colofon: Deze bundel, de vijfde in de Monas-reeks, werd in het voorjaar van 1965 gedrukt door drukkerij Ign. Wils p.v.b.a. te Sint-Amands-aan-de-Schelde, in opdracht van Henry-Floris Jespers, op 75 genummerde exemplaren, die de originele oplage uitmaken
1966 Een pop van Patrick Conrad met Pola Negri in de rol van Eleonora. (bibliofiel uitgegeven gedicht)

Beschrijving: 4 grootformaat bladzijden, met op de achterzijde van de titelpagina een collage van de auteur, op de volgende bladzijde het gedicht ‘Een pop’ en op de achterkant een grote foto van de auteur met zijn toenmalige geliefde en latere vrouw Gisela Roegiest.
St Amands aan de Schelde: Wils. -4p.

Colofon: Deze bundel, de negende in de Monas-reeks, werd in het voorjaar 1966 gedrukt door Drukkerij Ign Wils p.v.b.a. te Sint-Amands-aan-de-Schelde, in opdracht van Henri-Floris Jespers op 250 exemplaren.

1967 Mercantile marine engineering. (poëzie – verzamelbundel)

Eerste van de vier verzamelbundels die van Conrad verschenen.
Omslagontwerp Patrick Conrad – typografie: Jan Verhaert.

Inhoudstafel:
1964: Ik lig in de Dalai Lama (pp 5-14)
1965: 1477 (pp 17-22); De gehuurde villa te Nikozie (pp 25-30); Het gedicht Engel (pp 33-36); Brieven (pp 39-44); Rose mon chameau (pp 47-54); De tuin (pp 57-60); Zeppelins (pp 63-68)
1966: De kamers (pp 71-76); Een pop van Patrick Conrad met Pola Negri in de rol van Eleonora (pp 79-86); Aan dag en darm (pp 89-98); De vrouw en de liefde (pp 101-104)
1967: Nickelodeon (pp 107-122): Villa des Roses (pp 125-130); Maniërisme en moderne sensibiliteit door Henri-Floris Jespers (pp 123-147).
Conrad 11 Brugge: Uitgeverij De Galge. -152p.

Reeks: Galgeboekje nr 19
Afmetingen: 17.60 x 9.30 (pocket)
1969 Tekeningen. (tentoonstellingscatalogus)

Tekeningen van Patrick Conrad in Galerie VECU 1969/03/06 – 1969/04/01 De tekeningen horen bij het gedicht ‘Inleiding tot ‘de eenzame en onvoorziene dood van Baby Yar’ dat in juli 1968 in De Tafelronde  was verschenen.
Het gedicht werd in 1970 opgenomen in de bundel Met Sapho op de sofa.
Antwerpen: Uitgave Monas. –losbladig.

Oplage 126 genummerde exemplaren.
Met korte teksten van Jan de Roek, Guy Vaes, Georges Adé en Henri-Floris Jespers én een gedicht van Hugues C. Pernath

1970 Met Sappho op de sofa. Gedichten 1968-1969. (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: Woord vooraf; Ode aan een amerikaanse roos; Dertien situaties; Ontmoeting met Peggy Guggenheim; Inleiding tot ‘de eenzame en onvoorziene dood van baby yar’; Een zoon.
Conrad 9 Antwerpen: Uitgeverij De Galge. –111p.

Reeks: Galgeboekje nr 43
Afmetingen: 20.80 x 12.80 (paperback)
1971 11 sad songs for Edward Kienholz. (gedichtenbundel)

Omslag en typografie: Patrick Conrad
Omslagfoto: Raoul van den Boom
Amsterdam: Paris-Manteau. -43p.

Afmetingen: 20.50 x 12.50 (ingenaaid)
Druk: Erasmus Gent.
1971 De kleine dood van Kasper Q. Een lang kortverhaal.

Foto-omslag: Pol Mara.
Typografie: Jan Verhaert
1972: opgenomen in de verhalenbundel ‘Allegria! Allegria!
Brugge/Antwerpen: Uitgeverij De Galge p.v.b.a. . -80p.

Reeks: Galgeboekje nr 47
Afmetingen: 19 x 12 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Druk: Walter Soethoudt Antwerpen.
1972 Allegria! Allegria! (verhalenbundel)

Omslag: Patrick Conrad.
Foto’s voor- en achterplat: Raoul Van den Boom.
Bevat: Allegria! Allegria! (pp 5-21); Where is my gun, Lola ?(pp 23-44); De kleine dood van Kaspar Q (pp 45-118).
Conrad 5 Amsterdam-Brussel: Paris-Manteau.  -118p.

Afmetingen: 19.75 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)
Druk Smits Wommelgem.
1972 De tien slaapkamers van graaf Porno.

Illustraties: Raoul van den Boom.
Conrad 24 Borgerhout: eigen beheer. -11p.
1973 Conrad life on stage. Gedichten 1963-1973. (poëzie – verzamelbundel)

Tweede verzamelbundel met nieuwe en voordien niet gebundelde gedichten. Bevat talrijke pentekeningen van de auteur.
Foto voorplat: Raoul van den Boom.
Foto achterplat: Het Laatste Nieuws.
Omslagontwerp en tekeningen: Patrick Conrad.
Typografie binnenwerk: Alje Olthof GVN
Gedichten uit de bundels: Mercantile Marine Engineering, 1964-1967; Met Sappho op de sofa, 1968-1969; Sad songs for Edward Kienholz, 1971
Conrad 7 Brussel / Den Haag: A. Manteau. -222p.

Reeks: Grote Marnixpockets nr 85
Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
1973 Gelukkig als in het bijzijn van een vrouw. (Elpee)

Conrad declameert gedichten door een echo chamber, afgewisseld en ondersteund door hippyeske folk van Roland van Campenhout, Luc Renneboog (fluitist) en Philippe de Chaffoy de Coursel (viool).
Artwork: Albert Szukalski pp
Liner Notes: Henri-Floris Jespers pp
Conrad 23 Antwerpen: Pink Editions & Productions.

2013: heruitgebracht door Kraak te Gent.
1975 Le déjeuner sur l’herbe. (poëzie – bibliofiele uitgave)

[met 5 kleuretsen door] Marc VanderLeenen
Later dat jaar opgenomen in de bundel ‘Continental Hotel’

Antwerpen: Pink Editions & Productions. – Groot folio losbladig in linnen map.

Oplage: 40 exemplaren.
Colofon: Eerste uitgave verschenen in een oplage beperkt tot 40 genummerde exemplaren. (naast 9 ex. voor auteurs en uitgever.) Gedrukt op de handproefpers door Photogravure De Schutter te Antwerpen. Deze map bevat 5 gedichten + een suite van 5 genummerde en door de kunstenaar gesigneerde kleuretsen.

1975 Requiem. Gedichten. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Met: Handschriften, ontwerpen en etsplaten
Later dat jaar opgenomen in de bundel ‘Continental Hotel’

Aalst: Uitgeverij Hooft. -14p.

Reeks: Hoofts bibliofiele Serie nr 8
1975 Continental Hotel of De duisternis der dingen loert. 1974-1975. (gedichtenbundel)

Het omslag werd gerealiseerd naar een oorspronkelijke fotomontage van Karel Fontijne.
Met 6 tekeningen van Patrick Conrad.
Bevat de cycli: Vous parler d’amour, mesdames, mais vous revez!; Nu mijn vrienden vrouwen werden; De duisternis der dingen loert; De verbijsterde voorbijganger die verdriet verspreidt; Requiem; Le dejeuner sur l’herbe; Nawoord
Conrad 16 Antwerpen: Pink Editions & Productions. -73p.

Afmetingen: 25 x 17 (ingenaaid)
Kolofoon: Continental Hotel van Patrick Conrad p.p. werd in het najaar van 1975 in opdracht van Pink Editions & Productions te Antwerpen naar de maquette van Mark Verstockt in een Egmontletter gezet en gedrukt bij Imago te Sint-Niklaas.De uitgave bevat 6 tekeningen van de auteur, waarvan de reproducties door fotogravute De Schutter werden verzorgd.
De oplage bedraagt 500 genummerde exemplaren, waarvan 6 exemplaren, genummerd van I tot VI, met een originele tekening en 7 exemlaren met een origineel handschrift, gemerkt van A tot G.
1975 Rose mon chameau. (plaatwerk, prentenboek, fotoboek, teksten)

Facsimile herdruk met paarse steunkleur van de oorspronkelijke uitgave in 1965 bij Uitgeverij Monas
Conrad 4 Antwerpen: Pink Editions & Productions. Niet gepagineerd

Afmetingen: 22 x 23.50 (gebonden)
Colofon: Deze herdruk van Rose mon chameau werd in het najaar van 1975 gedrukt door drukkerij Imago te Sint Niklaas in opdracht van Pink Editions & Productions. De oplage bedraagt 500 exemplaren.
1976 Hugues C. Pernath. (monografie) Antwerpen / Amsterdam: De Nederlandsche Boekhandel. -40p.

Reeks: Monografieën over Vlaamse letterkunde. – vol. 54
1977 La mort s’appelle bonsoir. (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: La mort s’appelle bonsoir; -Gesprekken met Mae West, -p.p. en Alma Rubens; -een juke-box op een grasmat in de regen; -far from gin, jazz en gasoline.
Paralleluitgave: De dood heet welterusten
Conrad 14 Antwerpen: Pink Editions & Productions. -73p.

Afmetingen: 24.10 x 19.20 (gebonden, linnen rode kaft geen stofwikkel)
Colofon: La mort s’appelle bonsoir van Patrick Conrad p.p. werd in het najaar van 1977 in op-dracht van Pink Editions & Productions te Antwerpen naar typografische aanwijzingen van Mark Verstockt, gedrukt bij Antiqua te Retie
Deze oplage bedraagt 500 exemplaren. genummerd van 1 tot 500 en 10 luxe exemplaren op “Ingres Arches”, voorzien van een originele tekening, genummerd van 1 tot X.
1977 De dood heet welterusten. (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: La mort s’appelle bonsoir; -Gesprekken met Mae West, -p.p. en Alma Rubens; -een juke-box op een grasmat in de regen; -far from gin, jazz en gasoline.
Paralleluitgave: La mort s’appelle bonsoir.
Conrad 15 Amsterdam: De Arbeiderspers. -73p.

Afmetingen: 24.10 x 19.20 (gebonden, linnen rode kaft geen stofwikkel)
Colofon: De dood heet welterusten van Patrick Conrad p.p. werd in het najaar van 1977 in opdracht van Pink Editions & Productions te Antwerpen naar typografische aanwijzingen van Mark Verstockt, gedrukt bij Antiqua te Retie
Deze oplage bedraagt 400 exemplaren. genummerd van 1 tot 400.
1980 Slachtvee. Romanbewerking van een film van Patrick Conrad door Walter Soethoudt en Patrick Conrad.

Photosetting – Omslag – Verantwoordelijke uitgever Walter Soethoudt, Perenstraat 15, 2000 Antwerpen
De foto’s in dit boek opgenomen zijn van Danielle Pierre.

© romanbewerking Walter Soethoudt en Patrick Conrad.
© origineel scenario Jacqueline Pierreux  1980 van Jean Claude Carrière, Patrick Conrad, Kees Sengers, Marcel van Maele. (zie filmografie)
Antwerpen: Walter Soethoudt. -136p.

Afmetingen: 20 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Druk: Kempische Boekhandel Retie.
1981 Roxy’s Roxane. Een korte vertelling.

Uit het cinematografisch vertaald door Patrick Conrad & Georges Ade.
Bevat: Concept pp 3-5 – Brief (geboorte) pp 6-9- Synopsis, eerste versie (theater) pp 10-11 – Synopsis, definitieve versie (dood) pp 12 – Iconografie pp 13-36- Briefwisseling pp 37-40 – Scenario pp 41-86.
Conrad 2 Antwerpen: Pink Editions & Productions. -86p.

Afmetingen: 24.50 x 19 (gebonden in zwarte linnen kaft)
1983 Rond hem huilt iedereen: 10 zangen van Patrick Conrad. (gedichtenbundel)

Druk, typografie en lay-out werden verzorgd door Tony Rombouts met behulp van een Original F.M. Weiler’s Liberty National 2 degelpers met pedaal-aandrijving.
Conrad 18 Antwerpen: Contramine. -29p.

Afmetingen:26.70 x 17 (genaaid)
Colofon: “Rond hem huilt iedereen” gedichten van Patrick Conrad met een frontispice van de auteur, verscheen in de maand oktober 1983 als 48ste nummer in de poëziereeks Uitgaven Contramine v.z.w.
De gedichten werden gezet in een 12 pts letter Mediaeval. Ze werden gedrukt op Flashprint van 120 g.
De eerste 150 exemplaren van deze editie werden met de hand genummerd
10 luxe-exemplaren, genummerd en gesigneerd door de dichter en de uitgever bevatten een frontispice die met de hand werd gekleurd en een gedicht in het handschrift van de auteur.
1985 De vernieling. Gedichten 1973-1983. (poëzie – verzamelbundel)

Derde verzamelbundel van Patrick Conrad met als nieuwe afdeling ‘Solo, solo’.
Omslagillustratie: Ce n’est pas notre savoir-vivre qui nous empêchera de crèver van Patrick Conrad.
Grafische vormgeving Rikkes Voss.
Foto van de auteur (achteraan op de binnenflap): Virgina Haggard Leirens.
Deeltitels: Continental Hotel of de duisternis der dingen loert [1973 – 1975]; La mort s’appelle bonsoir [1977]; Solo solo [1978 – 1983]
Antwerpen: A. Manteau. -125p.

Afmetingen: 21.50 x 13.30 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)
Colofon: ‘De vernieling’ van Patrick Conrad werd in opdracht van uitgeverij Manteau NV te Antwerpen gezet in Trump Mediaeval 10/12 en gedrukt bij Smits te Wommelgem, boekbinderij De Bruyn & Gouffeau te Schoten zorgde voor de afwerking.
1991 De tranen van Mary Pickford. (gedichtenbundel)

Omslag: Herman Houbrechts
Omslagfoto: Douglas Kirkland
Bevat de cycli: I. Stars; II. Melo; III. Bars; IV. Suite barbare.
Conrad 10 Antwerpen/Baarn: Uitgeverij Houtekiet. -55p.

Afmetingen: 21 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)
1991 Omtrent Walschap. (scenario)

Gelimiteerde oplage. Scenario met interviews, commentaren en citaten met en van o.a. Hugo Claus, Walter van den Broeck, Tom Lanoye, Angèle Manteau, Ivo Michiels, Herman de Coninck, Jef Geeraerts,..
[S.l.] : Productie Phantom Films & BRT Dienst Kunst, – [Z.p.].1993
1993 Ba! (roman)

Omslag: Jan Vanriet
Omslagtypografie: Jan Hendrickx
Omslagillustratie: Albert Eeckhout “Tapuia-vrouw” 17de eeuw
Foto achterplat: Jane Gershenson.
Conrad 32_1993 Antwerpen/Baarn: Uitgeverij Houtekiet.  -178p.

Afmetingen: 21 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
1994 Limousine. Misdaadroman. (thriller)

Omslag: Jan Hendrickx
Foto van de auteur op de achterplat: © Mathias Conrad.
Limousine werd vertaald naar het Engels (1999); Duits (2001) en Tsjechisch (2003. Voor details zie rubriek Patrick Conrad in vertaling
Antwerpen/Baarn: Uitgeverij  Houtekiet.  -253p.

Afmetingen: 21 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
1995 Bloemlezing uit de poëzie van patrick conrad. (poëzie – bloemlezing)

Dit is de vierde verzamelbundel en de eerste die expliciet als bloemlezing wordt gepresenteerd. Nieuw toegevoegd is de cyclus ‘Bij dageraad’.
Foto omslag: Gerald Dauphin
Omslagontwerp: Dooreman
Uitgebreide biografische inleiding en samenstelling door Daan Cartens
Deeltitels: Inleiding; Foto’s; De vrouw is het huis; Ik lig in de Dalai Lama; Rose mon chameau; Mercantile marine engineering; Met Sappho op de sofa; 11 sad songs for edward kienholz; Conrad live on stage; Le déjeuner sur l’herbe; Continental hotel of de duisternis der dingen loert; Requiem; La mort s’appelle bonsoir; Rond hem huilt iedereen; Solo solo; De tranen van Mary Pickford; Bij dageraad
Conrad 13 Gent: Poëziecentrum vzw.  -159p.

Reeks: Dichters van nu nr 6
Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
1996 Louisiana. (thriller)

Omslag: Jan Hendrickx.
Foto achterplat Gerald Dauphin.
2000: Vertaald naar het Engels door Stephen Smith als Louisiana. Uitgever: Jonathan Cape, London.
Antwerpen/Baarn: Uitgeverij Houtekiet. -259p.

Afmetingen: 21 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
1998 Luwte – misdaadroman. (thriller)

Omslag: Jan Hendrickx.
Conrad 31 Antwerpen/Baarn: Houtekiet.  -277p.

Afmetingen: 21 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Zetwerk: Intertext Antwerpen.
1998 Op de Franse duinen. (thriller)

Omslag: Jan Hendrickx.
Foto voorplat: Clifford Coffin 1949
Foto van de auteur op de achterflap: Ralf Turander
Antwerpen/Baarn: Uitgeverij Houtekiet.  -181p.

Afmetingen: 21 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Zetwerk: Intertext Antwerpen.
1998 Annalen. (gedichtenbundel)

Eindredactie: Ann Jooris.
Vormgeving: Dooreman.
Foto voorplat: © Simone van Bever.
Foto achterplat: © Betty Esteves.
Conrad 17 Gent: PoëzieCentrum v.z.w.   -72p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Zetwerk: Griffo, Gent
Druk: Drukkerij Imschoot, Gent
1999 Good morning, Hoboken. Roman.

Omslag: Jan Hendrickx.
Foto van de auteur op de achterflap: Ralf Turander
Conrad 29 Antwerpen/Baarn: Uitgeverij Houtekiet. -222p.

Afmetingen: 22 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Zetwerk: Intertext Antwerpen.
2000 Cargo. (thriller)

Omslag: Jan Hendrickx
Afbeelding kaft: Hoofd van Medusa, P.P. Rubens (kunsthistorisch Museum, Wenen)
Foto van de auteur op de achterflap: Ralf Turander
Conrad 30 Antwerpen: Uitgeverij Houtekiet  /Baarn: Signature.  -246p.

Afmetingen: 22 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Zetwerk: Intertext Antwerpen.
2002 De aap van God. (thriller) Antwerpen/Baarn: Uitgeverij Houtekiet. -237p.
2007 Starr. (thriller)

Omslag: Patrick Conrad/Intertext
Illustratie: still uit ‘Diary of a lost girl’ van G.W. Papst (1929)
Foto van de auteur op de achterflap: © Serge Alvarez
Zetwerk: Intertext, Antwerpen
Juni 2012: Vertaald als No Sale door Jonathan Lynn, uitgeverij Bitter Lemon Press, – 270 p.
Antwerpen/Amsterdam: Uitgeverij Houtekiet. -261p.

Afmetingen: 22  x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2009 Leven en werk van Marcel Van Acker. (roman)

Omslag: Jan Hendrickx.
Zetwerk: Intertext Antwerpen.
Antwerpen/Amsterdam: Uitgeverij Houtekiet. -287p.

Afmetingen: 22  x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2009 Getande raadsels. Herinneringen aan Hugo Claus.

Met enkele documentaire foto’s.
Boekverzorging: Dooreman.
Zetwerk: Karakters, Gent.

Antwerpen: Manteau / Amsterdam: Meulenhoff. -164p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (gebonden – harde zwarte kartonnen kaft – met stofomslag).

2011 Perdida’s droom. (thriller)

Boekverzorging: Herman Houbrechts
Zetwerk: Karakters, Gent
Antwerpen: Standaard Uitgeverij. -364p. (met foto’s)

Afmetingen: 20.70 x  14.70 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
2012 De geur van de maan. Roman noir. (thriller)

Boekverzorging: Herman Houbrechts
Zetwerk: Karakters, Gent.
Met foto van de auteur op de achterflap. Fotograaf niet vermeld.
Conrad 20 Antwerpen: De Bezige Bij. -304p.

Afmetingen: 21.60 x 13.90 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
2013 Tango Assasino. (thriller) Conrad 25 Antwerpen: De Bezige Bij. -304p.

Afmetingen: 21.50 x 14.00 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Ook als e-book beschikbaar
2014 Walker. De onvoltooide romance van Ediapsao Gianovoltare. (thriller)

Omslagontwerp: Leen Depoorter – Quod. voor de vorm.
Vormgeving binnenwerk: theSwitch.
Conrad 26 Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag. -286p.

Afmetingen: 21 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
2015 Moço. Een maand uit het leven van Harry Kramer. (roman noir)

Omslagontwerp: Quod. voor de vorm.
Foto auteur: Kasper-Jan Conrad
Vormgeving binnenwerk: theSwitch.
Conrad 27 Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag.  -303p.

Afmetingen: 21,40 x 14,40 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
2015 As. Verzamelde gedichten. (poëzie – verzamelbundel)

Dit is de vijfde verzamelbundel van Patrick Conrad.
Uitgave ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag.
In As wordt voor het eerst het complete poëtische oeuvre van Patrick Conrad samengebracht, van zijn debuut Cezar & Jezabel uit 1963 tot zijn meest recente bundel Annalen uit 1998. As bevat bovendien zeven gloednieuwe cycli die het dichterlijke oeuvre van Conrad vervolledigen.
Conrad 28 Gent: PoëzieCentrum vzw.  -760p.

Afmetingen: 23 x 16 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Redactie: Matthijs de Ridder.
Grafisch ontwerp: Jeroen Wille en Ruud Ruttens.
Aanpassing ligaturen lettertypes: Hermine Cooreman.
Druk: Stevens Print, Merelbeke.
2016 De Cadillac van Mallarmé. (poëzie & grafiek)

Een suite van 30 gedichten bij 30 collages.
Omslag: Mulder van Meurs, Amsterdam.
Vormgeving binnenwerk: theSwitch.
Foto van de auteur op de achterflap: Jane Gershenson
Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag. -67p.

Afmetingen: 24.10 x 16.10 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft )
2017 Residentie van Artevelde. (roman noir) Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag.  -320p.

Afmetingen: 21,10 x 14,00 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
2018 Diep in december. (roman noir)

Omslagontwerp: Quod. voor de vorm.
Omslagbeeld: Audrey/Millenium Images, UK
© Foto omslag:: Jane Gershenson.
Vormgeving binnenwerk: theSwitch.

Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag.  -279p.

Afmetingen: 21,10 x 14,00 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
2019 Good night, Charlie… (roman noir) Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag.  -288p.

Afmetingen: 21,10 x 14,00 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2020 Een bloedloze zondag. (gedicht – bibliofiele uitgave)

Een bloedloze zondag is een lang gedicht over het leven en de laatste levensjaren van de moeder van Patrick Conrad, die hij tot haar dood bij hem thuis verzorgd heeft.

  illustratie © Conrad

Kalmthout: De Carbolineum Pers.  -42p.

Afmetingen: 22 x 22 (gebonden in beschermend schuifdoosje)
Oplage: 50 genummerde en gesigneerde exemplaren.
De tekst is met de hand gezet uit de Goudy Old Style en met de handpers afgedrukt op geschept en gevergeerd Van Gelder Posthoorn papier. De negen ingekleefde tekeningen heeft Patrick Conrad speciaal voor dit boek gemaakt.

2020 En de bomen. (gedichtenbundel)

Omslagbeeld: anoniem.
Illustraties binnenflappen: Patrick Conrad.
Omslagontwerp: Mulder van Meurs, Amsterdam.
Vormgeving binnenwerk: theSwitch, Antwerpen.
Foto van de auteur op de achterflap: Kasper-Jan Conrad.
Bevat de cycli: I. Een bloedeloze zondag; II. Alsof; III. Tien kleine nachtmerries; IV. De traagheid waarin ik verblijf 10 sonnetten.

Antwerpen : Uitgeverij Vrijdag. –76 p. + 1 los tekstblad (zie nota).

Afmetingen: 24 x 16 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Nota: Van ‘En de bomen’ werden op initiatief van Antiquariaat De Slegte, Antwerpen, 20 genummerde exemplaren gesigneerd en door de auteur verrijkt met een handgeschreven gedicht. De nummers I t e m V blijven hors commerce.

2021 De verdwijningen : roman noir. (thriller) Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag. -320p.

Afmetingen: 21 x 14 (garenloos gebrocheeerd – zachte kaft)

2022 Oude, koude nachten. Memoires in 100 gedichten. (gedichtenbundel)

Omslagbeeld: Patrick Conrad.
Omslagontwerp: Mulder van Meurs, Amsterdam.
Vormgeving binnenwerk: theSWitch, Antwerpen.
Foto auteur: Jane Gershenson.

Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag. -128p.

Afmetingen: 24 x 16  (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Van ‘Oude, koude nachten’ werden op initiatief van Antiquariaat De Slegte Antwerpen, twintig genummerde exemplaren gesigneerd en door de auteur verrijkt met een handgeschreven gedicht. De nummer I tot en met V blijven hors commerce.

2023 Antwerp Empire Palace.  (roman noir)

Omslagillustratie: iStock.
Vormgeving omslag: Mulder van Meurs, Amsterdam.
Vormgeving binnenwerk: theSWitch, Antwerpen

Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag.  -247p.

Afmetingen: 21 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2023 De zwarte zangen. (gedichtenbundel)

De oplage  van De zwarte zangen blijft beperkt tot 40 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan 1 tot 30 voor de verkoop en I tot X voor de auteur. Alle exemplaren zijn ingenaaid in een grijs omslag en zitten in een beschermend zwart schuifdoosje.

Kalmthout: De Carbolineum Press.  -35p.

Colofon: Deze 25 neuiwe gedichten van Patrick Conrad zijn in mei-juni 2023 met de hand gezet uit de Cheltenham, de Egmont Open en de Grotius, en met de handpers gedrukt op geschept Hahnemühle papier. De 5 tekeningen van Patrick Conrad in de bundel zijn digitaal gereproduceerd.

FILMOGRAFIE

1967 Les Wagons verts-réséda. Kortfilm 22 min

  • Regie: Patrick Conrad
1972 Slijk. Kortfilm

  • Regie: Patrick Conrad
1979 Slachtvee. (naar de roman van Jean-Claude Carrière).

  • Regie: Patrick Conrad
  • Scenario: Jean-Claude Carrière, Patrick Conrad, Kees Sengers, Marcel van Maele.
  • Camera: Gilberto Azevedo – Muziek: Thijs Van Leer
  • Cast: Herman Gilis (Thomas); Stéphane Excoffier (Marie-Rose); Marie-Luce Bonfanti (Marie); Dirk De Battist (Rocco); Bert André (Lomme); Ward De Ravet (Gaston Duprez); Michel Morano (Weismüller)); Monique Vermeer (Rose); Max Schnur (assistent van de inspecteur); François Beuckelaers (man in grijs); Joris Collet (bokstrainer); Serge-Henri Valcke (Serge); Roland Lethem (landloper)
  • Duur: 95′ – kleur – Nederlands gesproken
1982 Ieder mens die sterft is een museum dat brandt. Korte film 55 min.

  • Documentaire over Paul Van Ostayen en Floris Jespers.
  • Regie: Patrick Conrad
1983 Parlez-moi d’amour. (Documentaire – cinéma vérité)

  • Een 55-jarige prostituée vertelt zuurzoet over haar leven, haar beroep, haar klanten, haar kinderen, haar celervaringen. Tussendoor toont Conrad weinigzeggende beelden over het nachtleven in Antwerpen.
  • Regie: Patrick Conrad
  • Cast: Micheline Busschaert, Mathias Conrad, Veerle Dewit, Linda Schagen Van Leeuwen, Pierre Drouot, Sofie van Vliet
1985 L’Agenda d’Agenor. (Documentaire over P. Neuhuys en DADA.)

  • Ook: Dada tristesse : een hommage aan Paul Neuhuys / Film over het leven van P. Neuhuys waaraan hijzelf meewerkte kort voor zijn overlijden op 16.09.84
  • Regie: Patrick Conrad
  • Cast: Linda Schagen Van Leeuwen.
1985 Permeke. (kunstfilm – fictieve biografie)

  • Regie: Patrick Conrad en Henry Storck
  • Screenplay en dialoog: Henry Storck, Patrick Conrad, Pierre Drouot
  • Camera: Jacques Besse – Muziek: David Darling, John Surman
  • Cast: Ilse Uytterlinden (Anna); Paul Steenbergen (oude man); Linda Schagen (Dame met de rode handschoen); Bert van Tichelen (Museumbewaker, Oostende); Chris Cauwenberghs, Hugo Claus, Paul Permeke, John Permeke, Tinus van Bakel, Willy van den Bussche, Emile Veranneman, Henri Storck, Guido Claus, Linda Conrad.
  • Duur: 95′ – kleur – Nederlands gesproken
1987 Mascara. (psychologische thriller)

 

  • Regie: Patrick Conrad
  • Scenario: Hugo Claus, Patrick Conrad, Pierre Drouot.
  • Fotografie: Gilberto Azevedo.
  • Cast: Charlotte Rampling (Gaby Hart); Michael Sarrazin (Bert Sanders); Derek de Lint (Chris Brine), Herbert Flack (David Hyde); Jappe Claes (Kolonel March) e a
  • Productie: Pierre Drouot, René Solleveld, Henry Lange
  • Duur: 110′ – kleur – Engels, Frans en Nederlands gesproken

PATRICK CONRAD IN VERTALING

DUITS

  • 2001:  Limousine. Vert. uit het Nederlands door Birgit Kawohl. Wetzlar: Verlagshaus No.8. Fictie, paperback. Vert. van Limousine. Antwerpen: Houtekiet, 1994.

ENGELS

  • 1999: Limousine. Vert. uit het Nederlands door Stephen Smith. Uitgever: Jonathan Cape, London. Fictie, paperback. Vert. van Limousine. Antwerpen: Houtekiet, 1994.
  • 2000: Louisiana. Vert. uit het Nederlands door Stephen Smith. Uitgever: Jonathan Cape, London. Thriller. Vert. van Louisiana. Antwerpen Houtekiet, 1996.

TSJECHISCH

  • 2003:. Limuzína. Vert. uit het Nederlands door Markéta Záleská, David Záleský. Uitgever: Netopejr, Olomouc. Fictie, Vert. van Limousine. Antwerpen: Houtekiet, 1994.