Maakt deel uit van:pink poets
Patrick Conrad
Antwerpen, 16 juli 1945
Eig. Patrick Jean Armand
Dichter, schrijver van romans, roman noirs en scenario’s, beeldend kunstenaar en filmregisseur
Oprichter – samen met Nic Van Bruggen – van de bekende Antwerpse kunstenaarsbent pink poets (pp), waarvan het poëticale imago bepaald werd door dndyisme, decadentisme en romantiek
BIOGRAFIE
16 juli 1945: Geboorte van Patrick Conrad als Patrick Jean Armand te Antwerpen.
- Hij groeit op in een kunstzinnige, Franstalige familie van Duitse oorsprong. Zijn vader was scheepsbouwingenieur en ging in 1980 als directeur-generaal van de Hoboken Yards met pensioen. Zijn moeder, Simone Van Bever, is een bekende keramiste en zijn grootvader, Edgar Van Bever, was dirigent. Eddy van Vliet is een volle neef van Conrad.
- Studeert een aantal jaar Germaanse filologie aan de Vrije Universiteit Brussel. Bezoekt daarnaast colleges aan de Brusselse filmschool: het Institut National Supérieur des Arts du Spectacle (INSAS). Loopt stage bij André Delvaux, Alain Resnais en Jerzy Skolimowski.
1963: Debuteert met de poëtische dialoog Cezar & Jezabel uitgegeven bij de door Henri-Floris Jespers opgerichte uitgeverij “Monas”.
- Tot 1973 zal hij haast jaarlijks een poëziebundel afleveren. Door de kritiek wordt zijn poëzie maniëristisch genoemd omwille van de overwegend esthetische bekommernis ervan. Conrad beweert dat het epitheton ‘maniëristisch’ in feite door zijn mentor Henri-Floris Jespers de wereld was ingestuurd. Zijn thematiek ligt in het verlengde van het estheticisme van de late romantici en symbolisten: erotiek, morbiditeit, melancholie en sublimatie.
- Na de verzamelbundel Conrad on stage (1973) zal zijn poëzie evolueren naar een meer expressieve en intimistische poëzie.
1966: Het spraakmakende en baanbrekende essay Pijn en puin verdwenen, jonge Vlaamse estetische poëzie – bloemlezing samengesteld door Werner Cranshoff (Marnix Pocket nr 347, Manteau) – , brengt 3 van zijn gedichten: Leven (uit Cezar & Jezabel), Rose mon chapeau I & II en Zeppelins.
1967: Eerste kortfilm van 22 minuten: Les Wagons verts réséda.
1972: Een tweede kortfilm volgt met de titel: Slijk
22 november 1972: Richt samen met Nic Van Bruggen het ‘Pink Poets’ genootschap (1972-1982) op. Naar verluidt zou het idee ontstaan zijn toen zij in Patisserie Thys aan de De Keyzerlei een coupe ‘roze ijsroom’ aan het consumeren waren.
1973: 10 jaar na zijn dichtersdebuut verschijnt bij de uitgeverij Pink Editions & Productions een elpee onder de titel Gelukkig als in het bijzijn van een vrouw.
- De opnames vonden plaats in een tot opnamestudio omgebouwde achterkeuken van bluesgitarist Roland van Campenhout. Conrad declameert gedichten door een echo chamber, afgewisseld en ondersteund door hippyeske folk van Roland van Campenhout, Luc Renneboog (fluitist) en Philippe de Chaffoy de Coursel (viool). Op de cover poseert Conrad naast een sculptuur van Albert Szukalski. Liner notes zijn van de hand van Henri-Floris Jespers, beiden zijn lid van de Pink Poets.
- Vier van de vijf gedichten op de elpee maken deel uit van de titelloze cyclus uit de verzamelbundel Conrad life on stage. Gedichten 1963-1973, dat in zekere mate een afsluitstuk is in de poëtische carrière van Conrad.
Hoewel de plaat snel in de vergetelheid raakte is ze om meerdere redenen belangrijk:
- Het is een nooit eerder in Vlaanderen gerealiseerde kruisbestuiving van poëzie en psychedelische muziek, en dan nog geproducet door een piepjonge Roland van Campenhout.
- Voor Conrad is het zowel experiment als overgang naar een meer expressieve en intimistische poëzie.
Revival ?
- Het Gentse platenlabel KRAAK brengt anno 2013 de elpee opnieuw uit in een beperkte luxe uitgave. Als extra bij deze heruitgave: een uitgebreid essay over de plaat en een reproductie van de poster die de originele presentatie aankondigt in de Antwerpse galerie De Zwarte Panter.
- Op 8 februari 2013 veertig jaar later, werd deze heruitgave gepresenteerd, alweer in De Zwarte Panter, nu tussen de schilderijen van Kamagurka en met begeleiding door Roland.
- Patrick Conrad las een onuitgegeven, bijzonder sterk gedicht voor, een hommage aan Hugo Claus, die veel voor hem betekend heeft
1975: Nog bij Pink Editions & Productions verschijnt de bundel Continental Hotel of de duisternis der dingen loert .
- Verschillende critici (Yves T’Sjoen, Henri-Floris Jespers) beschouwen dit als een overgangsbundel waarin het dandyeske en het estheticisme plaats maakt voor een expressievere poëtica. In Continental hotel duikt plotseling een emotionele ik-persoon op.
1976: Overzichtstentoonstelling van zijn grafisch werk in het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen.
1979: Wordt mederedacteur van het Nieuw Vlaams Tijdschrift.
1980: Première van zijn eerste grote film, Slachtvee, op het filmfestival te Brussel.
- Hoewel Slachtvee nauwelijks succes oogst, legt Conrad zich steeds meer toe op het medium film. Voor de BRT maakt hij enkele opmerkelijke tv-films als Ieder mens die sterft, is een museum dat brandt (over Paul van Ostaijen) in 1981 en Dada Tristesse (over de dadaïst Paul Neuhuys) in 1985. In datzelfde jaar draait hij in samenwerking met Henri Storck ook Permeke. In al die werken hanteert de cineast een originele, eigenzinnige stijl met een sterk esthetiserend karakter, die schril afsteekt tegenover het emotioneel geladen realisme van de doorsnee Vlaamse filmproductie.
1983: Het theatergezelschap Mannen van den Dam brengen op 10 februari 1983 “Gertrud” van de Zweedse schrijver Hjalmar Söderberg op de planken, in een vertaling van George Adé. De regie is in handen van Patrick Conrad. De hoofdrol werd gespeeld door Viviane De Muynck.
1987: Dat Mascara eveneens een voor Vlaanderen eigenaardige rolprent zou worden, was te verwachten.
- Met Mascara wou Conrad een film maken over de vermomming. Daarom koos hij die milieus uit waarin maskers een essentiële rol spelen: de aanvaarde, burgerlijke wereld van de opera en het marginale milieu van de travestieclub. Achter de vermomming schuilt uitzichtloze leegte en beklemmende eenzaamheid. En deze twee gevoelens bepalen de sfeer van de hele film, die niets anders is dan een be-wust artificieel spel met tegenstellingen tussen schijn en wezen.
Bron: Ons Erfdeel. Jaargang 30. Stichting Ons Erfdeel, Rekkem / Raamsdonksveer 1987
- Voor “Mascara” werkte hij samen met Vlaanderens meest gerespecteerde auteur, Hugo Claus. “Mascara” is een internationale productie en werd mede geproduceerd door Nederland, Frankrijk en Amerika. Conrad wist ook enkele klassenbakken voor zijn film te strikken, waaronder karakteractrice Charlotte Rampling, Michael Sarrazin en Derek de Lint.
Bron: CINEMATEK – Collecties – Films – Distributiecatalogus – Mascara
1990: Vanaf de jaren 90 begint Conrad hoofdzakelijk thrillers te schrijven
- In het misdaadgenre schreef hij de zogenaamde L-trilogie: Limousine (1994), Louisiana (1996) en Luwte (1998), een reeks met de Antwerpse adjunct-commissaris Pol Courtois in de hoofdrol. Conrads stijl wordt gekenmerkt door zwarte humor en soms gruwelijke beschrijvingen.
2005: Retrospectieve van zijn grafisch werk in het Elzenveld te Antwerpen.
2013: Verschijnt bij De Bezige Bij de vooralsnog 10de thriller: Tango Assassino
2014: In de Galerie Jan Dhaese (Ajuinlei, 15B, 9000 Gent), presenteert Patrick Conrad een reeks van 38 portretten van schrijvers onder de naam A PANTHEON.
2015: Naar aanleiding van zijn 70ste verjaardag verschijnt bij PoëzieCentrum As. Verzamelde gedichten en worden diverse programma’s opgezet ter ere van deze dichter, regisseur en beeldend kunstenaar.
- Vrijdag 28 augustus 2015: Presentatie Verzamelde gedichten & opening tentoonstelling Patrick Conrad, dichter
- Met optredens van François Beukelaers, Michaël Vandebril, Patrick Conrad. De tentoonstelling schetst de dichterlijke loopbaan van Conrad a.d.h.v hand- en typoscripten, tekeningen, brieven, foto’s en originele uitgaven, veelal uit het archief van de dichter zelf.
- Zaterdag 29 augustus 2015: Conrad op ’t Schoon Verdiep
- Officiële ontvangst van Patrick Conrad door schepen voor Cultuur Philip Heylen met muziek van Roland.
- Woensdag 2 september 2015: Filmvoorstelling Mascara
- Mascara (1987) is de tweede langspeelfilm van Patrick Conrad, een internationale productie met de Britse Charlotte Rampling in de hoofdrol. Hugo Claus was co-scenarist van dit spannende moordmysterie.
2016: Publicatie van de gedichtenbundel De Cadillac van Mallarmé
- Het boekje ontstond vanuit de lijm-en-schaarcollages die hij naar aanleiding van de publicatie van Verzamelde gedichten had gemaakt als hommage aan zijn grote surrealistische en dadaïstische voorgangers. De gedichten ontstonden pas achteraf, als literaire parafrases, als geschreven illustraties bij de collages. Zo ontstond een wisselwerking tussen de plastische en de inhoudelijke benadering van de verschillende onderwerpen. De collages worden door de gedichten nader verklaard terwijl de gedichten dankzij de collages toegankelijker worden.
BEKRONINGEN
Literatuurprijzen
- 1968 – de Sienjaalprijs
- 1969 – Arkprijs van het Vrije Woord voor Mercantile Marine Engineering
- 1971 – Tweejaarlijkse poëzieprijs van de De Vlaamse Gids
- 1976 – Poëzieprijs van de provincie Antwerpen
- 2007 – Diamanten Kogel (beste thriller van België en Nederland) voor Starr
- 2015 – Hercules Poirotprijs voor zijn thriller Moço
Filmprijzen
- 1967 – Prijs voor de experimentele kortfilm Les Wagons Verts-reseda, Benelux Filmfestival
- 1985 – Prijs voor de videoproductie van Parlez-moi d’Amour, Festival van Nyon (Zwitserland)
- 1985 – Oecumenische Prijs voor Parlez-moi d’Amour, Festival van Nyon (Zwitserland)
- 1986 – Grand prix voor Parlez-moi d’Amour, Festival Video Réalité, Brussel (België)
- 1985 – Speciale prijs van de jury voor Permeke, Festival van Nyon (Zwitserland)
- 1985 – Publieksprijs voor Permeke, Festival van Nyon (Zwitserland)
- 1985 – Prix Femina voor Permeke
- 1985 – Prix André Cavens voor Permeke (prijs voor de beste Belgische film van het jaar)
- 1986 – Prijs Bert Leysen voor Dada Tristesse (prijs voor de beste Belgische televisiefilm van 1985-1986)
MEER OVER PATRICK CONRAD
- Bork, G.J. 1985. ‘Patrick Jean Armand Conrad’. In: De Nederlandse en Vlaamse auteurs. Van middeleeuwen tot heden met inbegrip van de Friese auteurs. Ed. G.J. van Bork en P.J. Verkruijsse. Weesp: De Haan.
- Jespers, Henri-Floris. 1980. ‘P. Conrad’. In: Kritisch lexicon van de Moderne Nederlandstalige Literatuur. Ed. Hugo Brems, Tom van Deel, Ad Zuiderent. Groningen: Martinus Nijhoff Uitgevers. Band 2. December 1980.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
- DBNL auteur – Patrick Conrad
- Patrick Conrad – wikipedia
- NEDWEB/Literatuur in context – Conrad, Patrick
Referenties
- Steve Marreyt, ‘En geen mens die het merkte’. Over Patrick Conrads elpee Gelukkig als in het bijzin van een vrouw. In: Zacht Lawijd, jrg 12 nr 1, 2013 pp. 58-77.
SMAAKMAKER
The Back Seat Dodge ’38
Dit is een toevallig koppel zoals miljoenen met versmolten hoofden; brokken vrouw onder een man van lucht en op de radio: Hawaï. * Veilig onder dit dun roestig dak fluistert zijn zachte klauw, zijn porfieren poot haar wenende schaamlippen lieve woorden toe. Zoals zee, oorlog, welp en medelijden. En in de hemel op zijn kop ziet ze brekend de kruinen der beuken als in een rivier trillen. Moest ik ze noemen bij hun namen, ik zou ze noemen: jij en ik. En de reuk was de reuk van regen en regen op gras.Uit: 11 sad songs for Edward Kienholz 1970-1971
Mei 1948 – Kalmthout
De Korte Heuvelstraat liep dood in een paarse vlek waar het gevaar begon. Achter de schuur waakte in zijn hol een dasover verdwaalde kinderen. In het rendiermos verscholen lokten tinnen soldaten slakken en spinnen in een hinderlaag. Grootvader vloekte en speelde gamma’s. Onder haar rokken smokkelde grootmoeder boter. Nutteloos verliepen de dagen tussen moestuin en boomgaard. Wie in de waterput viel belandde in China. ’s Avonds voor het slapengaan, de borst met kaarsvet ingesmeerd, hoorde ik verminkte helden onder een straatlantaarn hun oorlog vertellen. In het vierkante huis op de grens met de heide woonde een vrouw als een spons die soms, de tijd van een lentebui, onder mannen verdweenUit: Annalen, Poëziecentrum, Gent (1998).
BIBLIOGRAFIE – FILMOGRAFIE – CONRAD IN VERTALING
De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
Chronologisch overzicht
FILMOGRAFIE
1967 | Les Wagons verts-réséda. Kortfilm 22 min
|
1972 | Slijk. Kortfilm
|
1979 | Slachtvee. (naar de roman van Jean-Claude Carrière).
|
1982 | Ieder mens die sterft is een museum dat brandt. Korte film 55 min.
|
1983 | Parlez-moi d’amour. (Documentaire – cinéma vérité)
|
1985 | L’Agenda d’Agenor. (Documentaire over P. Neuhuys en DADA.)
|
1985 | Permeke. (kunstfilm – fictieve biografie)
|
1987 | Mascara. (psychologische thriller)
|
PATRICK CONRAD IN VERTALING
DUITS
- 2001: Limousine. Vert. uit het Nederlands door Birgit Kawohl. Wetzlar: Verlagshaus No.8. Fictie, paperback. Vert. van Limousine. Antwerpen: Houtekiet, 1994.
ENGELS
- 1999: Limousine. Vert. uit het Nederlands door Stephen Smith. Uitgever: Jonathan Cape, London. Fictie, paperback. Vert. van Limousine. Antwerpen: Houtekiet, 1994.
- 2000: Louisiana. Vert. uit het Nederlands door Stephen Smith. Uitgever: Jonathan Cape, London. Thriller. Vert. van Louisiana. Antwerpen Houtekiet, 1996.
TSJECHISCH
- 2003:. Limuzína. Vert. uit het Nederlands door Markéta Záleská, David Záleský. Uitgever: Netopejr, Olomouc. Fictie, Vert. van Limousine. Antwerpen: Houtekiet, 1994.