home | Inloggen
Aantal schrijvers: 531 | Aantal boeken:

15464

Van Vliet, Eddy

Eddy VAN VLIET

Antwerpen, 11 september 1942 – Roeselare, 5 oktober 2002

Eig. Eduard Léon Juliaan

Geëngageerd advocaat – dichter.

Later schreef hij romantische lyriek, waarin autobiografische elementen een belangrijke rol speelden.

BIOGRAFIE

1 september 1942: Eddy van Vliet werd in Antwerpen geboren als zoon van Eugène van Vliet en Mireille Conrad. Het huwelijk van zijn ouders was niet bijzonder harmonieus en eindigde met een plotseling vertrek van van Vliets vader.

1954: Vader Eugène van Vliet verlaat het gezin, om er nooit meer terug te keren. Daarover schreef Eddy van Vliet in Afscheid van mijn vader :

(…) Die morgen
liep hij van de keuken naar de straatdeur
en kwam niet weer.
 

De afwezige vader bleef een rol spelen in de gedichten van Eddy van Vliet. Zijn laatste dichtbundel is een lang episch gedicht, getiteld Vader. Eddy van Vliet spreekt zijn vader in het gedicht toe. Het wordt als het ware een levensbeschrijving met lof voor de vader, maar tevens met uiting van de pijn van het verdriet door zijn vertrek en de jaren van gemis. Terwijl Eddy van Vliet aan Vader werkte, stierf zijn vader.

Dit, maar ook andere autobiografische elementen, zijn in het werk van Van Vliet terug te vinden, o.a. in de bundel Na de wetten van Afscheid & Herfst (1978) of in het gedicht Voor mijn ouders (1987) en natuurlijk ook in het lange gedicht Vader (2001).

Studeerde aan de Vrije Universiteit te Brussel. Doctor in de rechten en licentiaat in zee- en luchtvaartrecht. Werkzaam aan de balie te Antwerpen.

1964: Debuteerde als dichter met de bundel ‘Het lied van ik’, ‘gedichten die abstraheren van de werkelijkheid en daarvoor in de plaats sprookjesachtige of mythische elementen plaatsen. Dat geldt ook voor de bundels Duel (1967), bekroond met de Reina Prinsen Geerlingsprijs, en Columbus tevergeefs (1969), waarvoor hij de Arkprijs van het Vrije Woord kreeg.’

Uit:  G.J. van Bork en P.J. Verkruijsse, De Nederlandse en Vlaamse auteurs (1985)

Benno Bernard typeerde de dichter Van Vliet als een romanticus pur sang. De romanticus schrijft over drie dingen: melancholie, liefdesverdriet en dood.

Erg bekend is het gedicht ‘Dood’ dat tevens op zijn overlijdensbericht stond

Dood. Heb geen angst. Talm niet
voor mijn deur. Kom binnen.
Lees mijn boeken. In negen van de tien
kom je voor. Je bent geen onbekende.
 
Hou mij niet voor de gek met kwalen
waarvan, niemand de namen durft te noemen.
Leg mij niet in een bed tussen kwijlende
kinderen die van ouderdom niet weten wat ze zeggen.
Klop mij geen geld uit de zak
voor nutteloze uren in dure klinieken.
 
Veeg je voeten, en wees welkom.
 

Hoewel Eddy van Vliet zich sinds jaren bewust afzijdig houdt van elke literaire stroming, werkte hij kort samen met de groep Steen. Hij schreef ook voor enkele tijdschriften zoals Yang, Kentering en Nieuw Vlaams Tijdschrift. Verder publiceerde hij in Bzzlletin, De Gids, Raster, Tirade en De Vlaamse Gids.

Bekend zijn ook  Van Vliets essays over de magie van het woord: ‘Poëzie is een daad van bevestiging’ (In: Nieuw Letterkundig Magazijn. Jaargang 11 (1993)) en Poëzie: een pleidooi. (Gent: Poëziecentrum, 1994)

Als advocaat werd Eddy van Vliet de laatste jaren van zijn leven bekender doordat hij geregeld zetelde in het beoordelingspanel van het televisieprogramma Recht van antwoord op VTM.

Vanaf de jaren 60 wordt hij op gepaste tijden bekroond: zo ontving hij in 1975 de Jan Campertprijs voor de bundel Het grote verdriet en in 1988 de Belgische Staatsprijs voor Poëzie. Misschien net omdat zijn gedichten voor geen opwinding of provocatie zorgen, wordt hij door de jury´s gunstig beoordeeld. Van Vliet schrijft zgn. „zachtaardige“ poëzie en wordt als „een tactvol en discreet dichter“ beschouwd.

1966: Het spraakmakende en baanbrekende essay Pijn en puin verdwenen, jonge Vlaamse estetische poëzie. Bloemlezing samengesteld door Werner Cranshoff (Marnix Pocket nr 37, Manteau), brengt 4 van zijn gedichten: Ik heb haar (uit: Het lied van ik), Oud Antwerpen (uit: De Nieuwe Stem nr 8), De veelkleurige harlekijn (uit: Kentering, nr 4), Op de ruiten (ongepubliceerd).

cranshoff-1

Samen met Cees Buddingh’ bracht hij twee bloemlezingen van de Noord- en Zuidnederlandse poëzie uit:

  • C. Buddingh’ en Eddy van Vliet: Poëzie is een daad van bevestiging. Noord- en Zuid-Nederlandse poëzie van 1945 tot heden. Amsterdam, Elsevier (Elseviers literaire serie), 1978.
  • C. Buddingh’ en Eddy van Vliet: Is dit genoeg: een stuk of wat gedichten. Honderd jaar Noord- en Zuid-Nederlandse poëzie (1880-1980) in dertig thema’s. Amsterdam/Brussel, Elsevier-Manteau, 1982, twee delen.

Daarop kwam heel wat kritiek. Er werd van Vliet vooral verweten dat hij de Vlamingen zou verloochend hebben, door veel minder Vlaamse dan Nederlandse poëzie op te nemen.

In 1994 bracht hij nog een bundel liefdespoëzie gekozen uit Noord en Zuid

  • Eddy van Vliet: Geen dag zonder liefde. Honderd jaar Nederlandse liefdespoëzie uit noord en zuid. Gent, Poëziecentrum, 1994.

5 oktober 2002: De dichter-advocaat stierf aan een hersentumor te Roeselare.

Kanker bracht weer leven in de brouwerij.
De namen van organen smolten samen tot
één grote brij waarop wij als volleerde
wichelaars de gezichten van vrienden kleefden
die ten dode waren opgeschreven.
Wij rookten sneller dan wij konden ademen.
Het was lachen geblazen met de kunstmatige aarzen,
de transplantaties en de uitgevallen haren.
Wij zegevierden gedurende de lange nacht
in een tunnel van drank op de ziekte
die in beminde lichamen openbarstte.
Wij waren het zat dat na elk zonnebad,
elke slok uit de fles en elke sigaret de dood
de wijsneuzen naar de mond sprak.

Epiloog

2002: De as van Eddy Van Vliet werd op zijn vraag uitgestrooid op weide Grensland in het poëziedorp Watou.

Tegelijkertijd werd er op de weide een monument opgericht in de vorm van een venster in een vrijstaande muur, ontworpen door architect Stéphane Beel op vraag van Gwy Mandelinck, de organisator van de toenmalige poëziezomers. “Eddy had mij gevraagd of ik zijn as op de weide in Watou wilde uitstrooien, maar ik vond dat hij meer verdiende. Daarom strooide ik er niet alleen zijn as uit, maar liet ik ook een monument ontwerpen. Daags na de crematie hielden we daar een intieme ceremonie met familie en artistieke vrienden als Hugo Claus en Leonard Nolens,” aldus Mandelinck.

2011: De nieuwe eigenaars van de weide hebben het In Memoriam Venster verwijderd. Onderzocht wordt of het gedenkmonument niet kan geplaatst worden op het kerkhof.

 

BEKRONINGEN

  • 1967: de Reina Prinsen Geerligsprijs voor Duel.
  • 1971: de Arkprijs van het Vrije Woord voor Columbus Tevergeefs.
  • 1975: de Jan Campertprijs voor de bundel Het grote verdriet
  • 1988: de Belgische Staatsprijs voor Poëzie voor zijn bundel De binnenplaats.

 

MEER OVER EDDY VAN VLIET

  • Bartosik, Michel. 1989. ´Eddy van Vliet´. In: Kritisch lexikon van de Nederlandstalige literatuur na 1945.
  • Brackmann, Christine/Friesendorp, Marijke (Reds.). 1996. Oosthoek Lexicon Nederlandse en Vlaamse literatuur. Utrecht/Antwerpen: Kosmos – Z&K Uitgevers.
  • Benno Bernard,  Eddy van Vliet. Gent, Poëziecentrum; (Reeks: Dichters van nu; nr. 3), 1992. Biografie, ill., bloemlezing.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

 

SMAAKMAKER

Verliefd

Uit : Gigantische dagen 2002

Zo gaat het, zo ging het en zo zal het altijd gaan.
Afspreken in cafés op de sluitingsdag.
Aan de verkeerde zijde van bruggen staan.
Tussen duim en wijsvinger, als brandende as,
het fout begrepen telefoonnummer.
Parken te nat, hotels te vol, Parijs te ver.
Liefde als een veelvoud van vergissingen.Onbeholpen woorden als zo-even op zak en
zoveel zin om, los van de wetten
van goede smaak en intellect, te schrijven
dat van de stad waar je elkaar voor het eerst zag,
een plattegrond bestaat, waarop een kus,
die het nauwelijks was, geregistreerd werd.

 

TIEN TOT SCHIZOFRENIE LEIDENDE VRAGEN

wanneer ik het mongooltje een duw geef in de goede richting
d.w.z. in het kanaal
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik mijn soldatenjasje aantrekt
en trouw aan het vaderland zweer
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik een spelend meisje
tussen de zebrapaden doodrijd
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik aandeelhouder ben
van een chemisch bedrijf
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik mij
een nieuwe voorraad condooms aanschaf
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik mijn tomaten
bespuit met insecticiden
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik weiger 100 fr.
aan de lepra-aktie te storten
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik een regering duld
die oorlogen goedkeurt
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik abortus propageer
ben ik dan een moordenaar ?

wanneer ik een moord bega
ben ik dan een moordenaar ?

Uit: Gedichten. 1971

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

  • Na het chronologisch overzicht (A) volgt een overzicht per genre alfabetisch op titel (B)

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel – Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Universiteitsbibliotheek – Katholieke Universiteit Leuven.
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

A. Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1964 Het lied van ik. (poëzie) Deurne: Gamblin. -24p.
Afmetingen:22.50 x 15 (ingenaaid)
Colofon: ‘Het land van ik’ door eddy van vliet met een voorwoord door Roger van avermaete werd gezet in egmont en gedrukt door gamblin te deurne-antwerpen.
De originele oplage bedraagt 10 exemplaren genummerd HCI tot HCX met een gedicht in handschrift en opgelucht met een originele tekening van Patrick Conrad.
75 geïllustreerde exemplaren op naam van de intekenaars en genummerd van HC1 tot HC75.
165 exemplaren die de handelsuitgave uitmaken.
Dit is nr HC18.

 

1967 Duel. (poëzie)
Deeltitels: Duel 1: dijkbreuk; Duel 2: zij, een vergeten lied; Duel 3: zij, van huid tot huid; Duel 4: om en om het woord; Duel 5: het overwinningslied.
Brugge/Utrecht: Desclée De Brouwer. -79p.
Reeks: Noorderlicht vol 1967:3
1968 Vers van de pen: bibliofiele handschriftenbloemlezing. (Bloemlezing)
Samengesteld door Daniel van Ryssel en Eddy van Vliet.
Gent: Yang.
1969 Columbus tevergeefs. (poëzie)
Deeltitels: 12 vingerafdrukken; Het woord heeft Alva; Goede vrouw, Goede moordenaar; Vier notities bij de dood; Columbus tevergeefs; Biologisch.
Brugge: Desclée De Brouwer. -71p.
Reeks: De Bladen voor de Poëzie
Afmetingen:19.50 x 13 (ingenaaid)
Gedrukt op de persen van Drukkerij “De Windroos” te Beernem in opdracht van de uitgeverij Desclée De Brouwer

 

1971 Van bittere tranen, kollebloemen e.a. blozende droefheden. (poëzie)
Omslag en typografie: Patrick Conrad
Omslagfoto: John Murat

 

Amsterdam: Paris-Manteau. -46p.
Reeks: Manteau-poëzie. (onder redactionele leiding van Paul Snoek)
Afmetingen: 20.50 x 12.50 (ingenaaid – licht kartonnen kaft met flappen)
Druk: Erasmus Gent.

 

1972 Wanneer ik een spelend meisje … . (poëzie) Antwerpen. -1p.
1973 De vierschaar: gedichten 1962-1972. (poëzie- bloemlezing)
Omslagontwerp: Patrick Conrad
Foto’s achterplat: 1964 (links op de foto Patrick Conrad) Simone Conrad; 1967 en 1969 Bernd Urban; 1971 John Murat; 1972 Pierre Appel.
Deeltitels: Het lied van ik; Duel; Columbus tevergeefs; Van bittere tranen, Kollebloemen e.a. blozende droefheden.

 

Amsterdam: Paris-Manteau. -110p.
Reeks: Grote Marnixpocket nr 82
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1974 Het grote verdriet (gedichten 1971-1974). (poëzie)
1981: tweede vermeerderde druk bij De Bezige Bij, Amsterdam met een omslagfoto van Henk Bruers.
’s-Gravenhage: Nijgh & Van Ditmar. -83p.
Reeks: Nieuwe Nijgh boeken nr 69
Afmetingen: 20 x 15.90 (ingenaaid)

 

1978 George Grard (met gedichten van Eddy van Vliet).(poëzie) Antwerpen: Zwarte Panter. -31p.
1978 Na de wetten van afscheid & herfst (fragmenten uit het leven van een burger). (poëzie) Amsterdam: De Bezige Bij. -54p.
Reeks: BB poëzie nr 1978:1
1978 Poëzie is een daad van bevestiging: Noord- en Zuidnederlandse poëzie van 1945 tot heden. (poëzie – bloemlezing)
Gebundeld en ingeleid door C. Buddingh’ en Eddy van Vliet.
Amsterdam: Elsevier. -272p.
1979 Glazen: gedichten. (poëzie)
Omslag: Karel Beunis
Tekening Jan Vanriet
Amsterdam. De Bezige Bij. -48p.
Reeks: BB poëzie nr 1980:9
Afmetingen: 21 x 13.50 (gelijmd)
Druk: Thieme, Nijmegen
1982 Is dit genoeg: een stuk of wat gedichten: honderd jaar Norod- en Zuidnederlandse poëzie (1880-1980). (poëzie – Bloemlezing)
Gebundeld en ingeleid door C. Buddingh’ en Eddy van Vliet.
Amsterdam: Elsevier Manteau. 2dln. –vol 1 :269p. Vol 2: 300p.
Reeks: Elseviers literaire serie.
1983 Jaren na maart. (poëzie)
Deeltitels: Jaren na maart; Vrienden; Langzaam meer in beeld.
1986: 3de druk met nawoord van J. Bernlef en omslag van Lucebert. Afmetingen: 17.50 x 10.80 (ingenaaid)

 

Amsterdam. De Bezige Bij. -54p.
Reeks: Bezige Bij Poëzie
Afmetingen: 21 x 13.50 (ingenaaid)

 

1984 Een huis op Linkeroever. (verhaal)
 Eerder gepubliceerd in: Nieuw Vlaams Tijdschrift, jrg. 34/3, mei/juni 1981.
 De Wispelaere 6 Uit de bundel: “Vlaamse verhalen na 1965″ pp. 421-430.
Samengesteld door Paul de Wispelaere.
Uitgeverij Manteau, Antwerpen. -480p.
Omslagontwerp en typografie: Rikkes Voss.
Afmetingen: 21.50 x 13.50 (paperback – kaft met flappen)
1985 Fritz; Tewaterlating. (poëzie) Banholt: In de Bonnefant. -4p.
Reeks: De tand des tijds vol 6
1986 De dichter is het hart van de wereld: honderd dichters van Achterberg tot Yeats. (Bloemlezing)
Samengesteld door Frans Janssens en Eddy van Vliet.
Antwerpen: A. Manteau. -120p.
1987 De binnenplaats: gedichten. (poëzie)
Deeltitels: Als na een brand; Meer dan een eeuw; De binnenplaats; In memoriam.
Amsterdam. De Bezige Bij. -67p.
Reeks: BB poëzie nr 1987:9
Afmetingen: 20 x 14.80 (ingenaaid)

 

1989 De straat. (poëzie) Den Haag: Mikado Pers. -4p.
1991 Het ongelijk van Heracleitos. (poëzie)
Deze uitgave kwam tot stand met medewerking van Brand’s Bierbrouwerij BV, Wylre; KNP, Maastricht; Limagas,Landgraaf; NMB, Maastricht; NV Koninklijke Sfinx, Maastricht; Stichting Veritas, Maastricht.
 
Landgraaf: Herik. -16p.
Reeks: Zwarte reeks vol 10
Afmetingen: 22 x 14 (ingenaaid)
Colofon: De gedichtencyclus ‘Het ongelijk van Heracleitos’ werd op verzoek van Uitgeverij Herik te Landgraaf geschreven door Eddy Van Vliet en vormgegeven door Jacques Peeters, Ulvenhout.
De tekening is gemaakt door Eugène Vna Vliet, de vader van de auteur.
Jo Linssen, Landgraaf, verzorgde de afwerking.
De cyclus werd gezet uit de Gill Sans en gedrukt door Drukkerij Econoom, Beek, L.
De oplage bedraagt 225 genummerde en door de auteur gesigneerde exemplaren.

 

1991 De toekomstige dief: gedichten. (poëzie)
Foto: Ludo Geysels
Amsterdam: De Bezige Bij. -62p.
Reeks: BB poëzie nr 1991:4.
Afmetingen: 20 x 15 (ingenaaid)
Druk: Thieme Nijmegen

 

1992 Eddy van Vliet: een keuze uit de poëzie van Eddy van Vliet. (poëzie)
Samengesteld en ingeleid door Benno Barnard.
Bevat: Inleiding; Foto’s; De vierschaar. Gedichten 19621972; Het grote verdriet; Na de wetten van afscheid en herfst; Nieuw Vlaams tijdschrift 1979/1; Nieuw Vlaams tijdschrift 1979/10; glazen; De gids 1980/6; Jaren na maart; De Vlaamse gids. 1980/6; Revolver. Jrg.II/2; Muziek en Woord. 1984/116; De binnenplaats; De Morgen. 30 december 1989; De toekomstige dief; De tweede ronde. 1989/3; De Gids. 1990/5; De nevel van den tijd; Verantwoording; Bibliografie; over Eddy van Vliet.
Omslagontwerp: Sony van Hoecke
Foto omslag: Lieve Blancquaert
Gent: Poëziecentrum vzw. -235p.
Reeks: Dichters van nu nr 3
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)

 

1993 Poezie is een daad van bevestiging. (essay) In: het Nieuw letterkundig magazijn, jrg. 11, 1993.
Ook op het internet “Nieuw letterkundig magazijn
1994 Poëzie: een pleidooi. (essay) Gent: Poëziecentrum. -28p.
1994 Poëzie. (bloemlezing)
Samengesteld door Eddy van Vliet.
Amsterdam: De Bezige Bij. -243p.
1994 Geen dag zonder liefde: honderd jaar Nederlandse liefdespoëzie uit noord en zuid. (Bloemlezing)
Samengesteld en ingeleid door Van Vliet.
Amsterdam: De Bezige Bij. / Gent: Poëziecentrum. -343p.
1994 Drieduizend dagen. (briefverhaal)
Cahiers d’Amour verscheen ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de v.z.w. Behoud de Begeerte en in de marge van de 5de editie van Saint-Amour, een literair programma rond liefde en begeerte.
Boekverzorging: Zeno Amsterdam
Omslagtekening: Jan Bosschaert.
 1994 Cahier d'amour  Uit de bundel: Cahier d’Amour . Liefdesbrieven. pp.9-11.
Uitgever: Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, / Dedalus, Antwerpen. 1994. -144p. (Afmetingen: 20 x 12.50, paperback)
Samenstelling: Luc Coorevits
1995 Vader. (tentoonstellingscatalogus)
Illustraties: Eugène Van Vliet.
Tentoonstelling: Elzenveld [Antwerpen]. 1995/02/16 – 1995/03/05
 
Berchem: EPO. – niet gepagineerd [24]p.
Afmetingen: 25.50 x 19.75 (ingenaaid)
Colofon: “Vader” werd uitgegeven naar aanleiding van de tentoonstelling “Eugène van Vliet 80 jaar: meer dan 40 jaar ambtenaar, een leven lang kunstenaar.” die plaatsvond in het Elzenveld van 16 februari tot en met 5 maart 1995.
Tekeningen zijn van Eugène Van Vliet, teksten van Eddy Van Vliet.
De vormgeving is van François De Bauw en Gerd Segers verzorgde de coördinatie.
Druk: EPO Berchem.
De oplage bedraagt 300 exemplaren, waarvan er 100 genummerd en door beide kunstenaars gesigneerd werden.

 

1996 Zoals in een fresco de kleur: gedichten. (poëzie)
Omslag: Leendert Stofbergen.
Illustratie: Giotto, Vita di S. Francesco (detail)

 

Amsterdam: De Bezige Bij. -62p.
Afmetingen: 20 x 15 (ingenaaid)
Druk: Thieme, Nijmegen.

 

1996 Een lekker hapje voor Winston. (poëzie)
Met acht tekeningen van Hugo Claus.
Antwerpen: G. Segers. -39p.
Reeks: Revolver: driemaandelijks literair tijdschrift. – Antwerpen; vol. 23: 2
1998 Tussen droom en daad: de 200 bekendste gedichten uit de Vlaamse poëzie van de middeleeuwen tot nu. (Bloemlezing)
Anthologie samengesteld en ingeleid door Van Vliet.
Gent: Poëziecentrumvzw. -234 p.
1998 ‘Ik schoot wortel tussen de aardappelen (verhaal)

De bundel bevat bijdragen van : Eric De Kuyper J.M.H. Berckmans, Eddy Van Vliet, Marc Didden, Kristien Hemmerechts, Koen Peeters, Monika Van Paemel, Etienne van Heerden, Fernand Auwera,
Omslagfoto: Dale Windham
Vormgeving omslag: TWBA, Brussel
 1998 - Antwerpen Centraal Uit de bundel: Antwerpen centraal : een stad in negen verhalen . pp. 42-52.

Uitgeverij: Meulenhoff/ Leuven: Kritak (Gazet van Antwerpen). -158p.
Reeks: Meulenhoff Editie 1744
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2001 Vader. (poëzie)
Omslagontwerp: Steven van der Gaauw
Amsterdam: De Bezige Bij. -77p.
Afmetingen: 20 x 14.70 (ingenaaid – licht kartonnen kaft met flappen)
Druk Hooiberg, Epe

 

2002 Gigantische dagen: een keuze uit de gedichten 1978-2001. (poëzie – bloemlezing)
Omslag: Robert Nix
Omslagillustratie: René Magritte, ‘Les jours gigantesques’ (1928)
Typografie Adriaan de Jonge
Bevat gedichten uit: Na de wetten van afscheid en herfst; Glazen; Jaren na maart; De binnenplaats; De toekomstige dief; Zoals in een fresco de kleur; Verspreide gedichten 1978 -2001.

 

Amsterdam: De Bezige Bij. -181p.
Afmetingen: 19.50 x 14.50 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
Druk Hooiberg, Epe

 

POSTHUME UITGAVEN
2003 Laatste gedichten. (poëzie)
Twee portretten van Eddy Van Vliet, overleden in 2002,  werden speciaal voor deze uitgave getekend door Bruno Vekemans.
Wildert: De Carbolineum Pers. -34p.
Tekst met de hand gezet uit de Goudy Old Style en de Goudy Open en met de handpers gedrukt op geschept Zerkall papier.
De oplage blijft beperkt tot 75 genummerde exemplaren. Ex Wettelijk depot. Het boek, op langgerekt agendaformaat, zit in een kartonnen etui met daarop een portret van de dichter, dat ook als frontispice en als omslagillustratie gebruikt werd.
2003 Gestifte lippen: 6 erotische gedichten. (poëzie – bibliofiele uitgave)
Illustraties: Hugo Claus.
Kessel Lo: Literarte
2007 Verzamelde gedichten. (poëzie – verzamelbundel)
Omslagontwerp: Esther van Gameren
Omslagillustratie: The Bridgeman Art Library/George Adamson
Typografie binnenwerk: Adriaan de Jonge
Bevat: Het lied van ik; Duel; Columbus tevergeefs; Van bittere tranen kollebloemen e.a. blozende droefheden; Na de wetten van afscheid en herfst [fragmenten uit het leven van een burger]; Het grote verdriet; Tekeningen; fritz. Tewaterlating; Jaren na maart; De binnenplaats. Gedichten; Het ongelijk van Heracleitos; De toekomstige dief. Gedichten; Vader; Zoals in een fresco de kleur. Gedichten; Brand gut; Laatste gedichten; Gestifte lippen; Verspreid gepubliceerde gedichten; Geheugen, zwijg nawoord door Paul Demets; Verantwoording; Aantekeningen bij de gedichten; Bibliografie; Register op titels en beginregels.
Amsterdam: De Bezige Bij. -976p.
Afmetingen: 21.50 x 13.50 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
Druk Clausen & Bosse, Leck
Deze editie kwam tot stand onder de verantwoordelijkheid van het Centrum voor teksteditie en bronnenstudie (CTB) van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (Gent) en in samenwerking met de Vakgroep Nederlandse Literatuur en Algemene Literatuurwetenschap van de Universiteit Gent.
Nawoord: Paul Demets
Verantwoording: Christophe Van der Vorst en Yves T’sjoen.

 

B. Gerangschikt per genre alfabetisch op titel

Dichtbundels

  • Columbus tevergeefs. (1969)
  • De binnenplaats: gedichten. (1987)
  • De toekomstige dief: gedichten. (1991)
  • Duel. (1967)
  • Fritz; Tewaterlating. (1985)
  • Glazen: gedichten. (1979)
  • Het lied van ik. (1964)
  • Het ongelijk van Heracleitos. (1991)
  • Jaren na maart. (1983)
  • Na de wetten van afscheid & herfst (fragmenten uit het leven van een burger).(1978)
  • Vader. (2001)
  • Van bittere tranen, kollebloemen e.a. blozende droefheden. (1971)
  • Zoals in een fresco de kleur: gedichten. (1996)

Bibliofiele uitgaven en dergelijke

  • De straat. (1989)
  • Een lekker hapje voor Winston. (1996) Met acht tekeningen van Hugo Claus.
  • George Grard (met gedichten van Eddy van Vliet) (1978)
  • Gestifte lippen: 6 erotische gedichten. (2003) Illustraties: Hugo Claus
  • Laatste gedichten. (2003)
  • Wanneer ik een spelend meisje … .(1972)

Bloemlezing uit eigen poëzie

  • De vierschaar: gedichten 1962-1972. (1973)
  • Eddy van Vliet: een keuze uit de poëzie van Eddy van Vliet. (1992).  Samengesteld en ingeleid door Benno Barnard.
  • Gigantische dagen: een keuze uit de gedichten 1978-2001. (2002)
  • Het grote verdriet (gedichten 1971-1974). (1974)
  • Poëzie. (1994). Samengesteld door Eddy van Vliet.
  • Verzamelde gedichten. (2007)

Bloemlezingen

  • De dichter is het hart van de wereld: honderd dichters van Achterberg tot Yeats. (1986). Samengesteld door Frans Janssens en Eddy van Vliet.
  • Geen dag zonder liefde: honderd jaar Nederlandse liefdespoëzie uit noord en zuid. (1994). Samengesteld en ingeleid door Van Vliet.
  • Is dit genoeg: een stuk of wat gedichten: honderd jaar Norod- en Zuidnederlandse poëzie (1880-1980). (1982). Gebundeld en ingeleid door C. Buddingh’ en Eddy van Vliet.
  • Poëzie is een daad van bevestiging: Noord- en Zuidnederlandse poëzie van 1945 tot heden.  (1978). Gebundeld en ingeleid door C. Buddingh’ en Eddy van Vliet.
  • Tussen droom en daad: de 200 bekendste gedichten uit de Vlaamse poëzie van de middeleeuwen tot nu. (1998). Anthologie samengesteld en ingeleid door Van Vliet.
  • Vers van de pen: bibliofiele handschriftenbloemlezing. (1968). Samengesteld door Daniel van Ryssel en Eddy van Vliet.

Essays

  • Poëzie: een pleidooi. (1991)
  • Poezie is een daad van bevestiging. (1993)
  • Vader. (tentoonstellingscatalogus) (1995)