Maakt deel uit van:Nieuw-realistische poëzie
Daniël Van Ryssel
Evergem, 3 maart 1940
Dichter, dagboekschrijver, recensent, essayist, bloemlezer en medewerker aan verschillende tijdschriften.
BIOGRAFIE
03 maart 1940: Geboren te Evergem
1947: Met zijn ouders – vader en moeder waren respectievelijk van Sleidinge en Evergem – kwam hij in oktober 1947 aan de Schoolkaai in Gent wonen.
- Hij was leerling aan de stedelijke basisschool Spanoghe in de Sint-Lievenspoortstraat; volgde nadien de Grieks-Latijnse in het Koninklijk Atheneum aan de Ottogracht te Gent en studeerde daarna Letteren en Wijsbegeerte aan de Gentse universiteit. Zijn licentiaatsverhandeling, De Gentse huisburen tussen 1500-1795, werd bekroond met de Prijs Pro Civitate 1964 en in 1967 uitgegeven.
1958: Daartoe gestimuleerd door Frank Demey – leraar Engels aan het atheneum en schoonzoon van Stijn Streuvels – en nadien door Gust Gils, begon hij gedichten te schrijven in 1958, samen met Roger Serras en Jan Emiel Daele . Zijn eerste publicaties volgden in 1963.
1963-1986: Redacteur van het tijdschrift Yang.
- Yang werd opgericht aan de Rijksmiddelbare Normaalschool te Gent door onder meer Roger Serras, Jan-Emiel Daele en Louis Michael.De titel verwijst naar de afwezigheid van vrouwelijke studenten aan de Normaalschool. Een Yang zonder Ying dus.
- Onverwacht – o m door toevallige contacten met gerenommeerde auteurs – swingde het blad de woelige jaren ’60 binnen, wat meteen tot een conflict binnen de redactie leidde. Hans Plomp en Jan-Emiel Daele wilden Yang inschakelen in de contestatiebewegingen van de jaren ’60, Daniël Van Ryssel en Roger Serras waren daar resoluut tegen.
- 1965: Tegelijk verschijnt er een Yang met zwarte kaft (door Plomp en Van Daele) en een Yang met gele kaft door Serras en Van Ryssel (jg. 3 nr 16)
- Eind jaren 1960, begin jaren 70 – mede onder invloed van het artikel van Lionel Deflo in het tijdschrift Kreatief – groeide Yang uit tot een spreekbuis van het Nieuw-Realisme, met dichters als Roland Jooris, Daniël van Ryssel en Patrica Lasoen.
- Tweede helft van de jaren 70, begin jaren 80 sloeg Yang een neo-romantische koers in. Het themanummer Daar komen de tachtigers al aan zette deze nieuwe generatie schrijvers (Frans Deschoemaeker, Luuk Gruwez, Myriam Van hee …) op de literaire kaart.
- Sinds de jaren ’90 staat ‘Yang’ vooral bekend als een tijdschrift dat een postmoderne poëtica uitdraagt — zie bv. het jubileumnummer uit 1990, met daarin zeven postmoderne poëtica’s (van o.m. Dirk Van Bastelaere, Erik Spinoy, Stefan Hertmans en Peter Verhelst). In januari 2009 fuseerde het tijdschrift met het tijdschrift Nieuw Zuid. Het nieuwe tijdschrift krijgt de naam ‘nY’, met als ondertitel ’tijdschrift voor literatuurkritiek en amusement’ (naar de ondertitel van ‘Nieuw Zuid’, ‘discursieve machine voor cultuurkritiek en amusement’).
Van Ryssel wordt algemeen beschouwd als de vaandeldrager van de nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen die – als reactie op de experimentele poëzie van de zogenaamde Vijftigers en Zestigers – een direct toegankelijke poëzie nastreeft waarin de aandacht vooral gaat naar het tastbare, de dagelijkse realiteit en het gebruik van een eenvoudige taal.
- Stefaan Evenepoel en Dirk de Geest, Nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen. Ontstaan, doorbraak en profilering van een literaire beweging (1992)
Vijftien bundels verschenen van zijn hand, o.m. Spelen met Jezus (1976) en Paren (1986). In al deze gedichtenbundels staat het leven in de stad Gent centraal. De meeste ervan werden uitgegeven in samenwerking met plastische kunstenaars: Joseph Willaert, Roger Wittevrongel, Jean Bilquin, Marc Maet en Herman Schepens.
1969-2005: Beroepshalve was hij docent geschiedenis aan de Hogeschool Gent, Departement Lerarenopleiding, in de Karel Lodewijk Ledeganckstraat.
1972-1976: Recenseerde Vlaamse, Nederlandse en buitenlandse romans in dagblad Vooruit;
1973-1978: Richtte aan de Rijksnormaalschool te Gent samen met Patrick Van de Walle (die later theater Exces oprichtte) het literair tijdschrift Amarant op.
Sedert 1998: Medewerker van Ghendtsche tydinghen, tijdschrift van de Heemkundige en Historische Kring Gent.
Bloemlezingen
Hij stelde twee handschriftenbloemlezingen samen: Vers van de Pen (1968, met Eddy van Vliet) en Manuscript (1983). Verder bezorgde hij Paul Rogghé : gedichten 1924-1974 (1976), een bloemlezing uit het onuitgegeven werk van Rogghé en Vlaamse dichters over Leningrad (1982, met Clara Haesaert).
Essays
Voorts schreef hij de monografieën Rondom Richard Minne (1971), Paul Rogghé (1977), Pliet van Lishout (1985) en Julien Vangansbeke (1989) evenals De Rijksnormaalschool te Gent en de literatuur (1980) en de teksten van Tien jaar expressietheater Exces (1982).
Hij was redacteur voor Vlaanderen van het Lexicon van de moderne Nederlandse literatuur(1981).
Dagboekschrijver
- Sedert 1976 houdt hij consequent een dagboek bij. Alleen het eerste deel daarvan, De charmes van dagelijksheid (1976) werd uitgegeven.
Optocht met grijze vlag, dagboek 1950 tot 1960 iseen elfdelig gereconstrueerd dagboek (gesteund op herinneringen, dagbladen, foto’s en ander materiaal) waarvan veel fragmenten gepubliceerd werden in Ghendtsche Tydinghen.
De afgelopen jaren heeft hij veel geschreven maar weinig of niets gepubliceerd.
Op de site Vergeten Schrijvers | Gentblogt duikt Daniël van Ryssel, in zijn uitgebreide archieven. Hij schrijft er een reeks mooie stukjes over literaire figuren die op de achtergrond zijn geraakt, maar ooit een rol van enige betekenis hebben gespeeld.
Meer over D. van Ryssel:
- Raf Deknock: Spelen met Jezus, in: Links (1967)
- A. Haesaert: De poëzie van Daniël van Ryssel (1985). Licentiaatsvert handeling, Katholieke Universiteit Leuven
- Anne Marie Musschoot: Daniël van Ryssel : hymne aan de vrouw, in: Ons erfdeel, jrg. 28 (1985) nr. 4, p. 589-590
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Website
- Van Ryssel, Daniël – Literair Gent een artikel van [Achilles Gautier] waarop deze bijdrage in grote mate steunt
- Daniël van Ryssel · dbnl
- Stefaan Evenepoel en Dirk de Geest, Nieuw-realistische poëzie in Vlaanderen. Ontstaan, doorbraak en profilering van een literaire beweging (1992)
SMAAKMAKER
Uitvaart in Vlaanderen
Uit: God voor gevorderden (1970)
de felle zomerzon die hier vandaag geen wit wil zien verzamelt de mannen en de vrouwen onder de luifel van ‘sint jozef’ waar ze staan te wachten langs elkaar staan staren de macadam de kerkhofmuur de velden oppers weiden koeien het windstil spandoek an de aankomstlijn boven te stijve boorden waarin vandaag hun zalmen halzen zitten ingeblikt gezichten van buren gezichten van vrienden en alle bekenden uit het dorp die vreedzaam herkauwen over leven en dood of in gedachten verwijlen op het land bij de oogst Tot uit de Leiebocht de lijkstoet traag komt aangestapt met schuifelende mannen en hakken der vrouwen die onder klokgelui en kruimelgefluister de baar ter kerke dragen terwijl ze groeten de buren en aansluiten de vrienden achter de glimmende zwarte kist die hier vandaag geen wit wil zien En wijl gezangen en gebeden als stofjes uit de kerkdeur dansen zindert de dorpsstraat in de zomerzon plaatst men de luidsprekers en het nadarhek telt de linde zijn ringen en wordt in ‘sint jozef’ al koffie gezet
BIBLIOGRAFIE
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Universiteitsbibliotheek Gent
- Universiteitsbibliotheek – Katholieke Universiteit Leuven
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel – Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
- POËZIECENTRUM vzw – Gent
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
Chronologisch overzicht
NACHTVORST
Nachtvorst had de tuin op rijm gezet
en wat attent de zon een winterzondag lang
wie nu zijn dag niet mint is een verloren man
tegen wie zeg je’t maar ik deed niets anders
dan geduldig kijken hoe de tijd verstrijkt
en stilte wikken als verzwegen zilver.
Daniël van Ryssel
Uit Ik kom nooit ergens echt van pas – Yang Poëzie Reeks, Gent 1981