Koen Peeters
Turnhout, 9 maart 1959
Schrijver en dichter.
Koen Peeters schrijft meer dan boeken, hij schrijft een oeuvre. Hij verzamelt, verwijst, vult aan.
BIOGRAFIE
9 maart 1959: Geboren te Turnhout als zoon van CVP-volksvertegenwoordiger Renaat Peeters
1982: Promoveert aan de KUL in de Pers- en de Communicatiewetenschappen, aangevuld met een postgraduaat sociale en culturele antropologie.
- Werkte op de communicatieafdeling van eerst de CERA Bank nadien na de fusie van KBC.
- Sinds januari 2018 is hij voltijds schrijver.
- Na zijn studies trouwt hij en kiest voor een rustig familieleven in Kessel-Lo (bij Leuven), waar hij zijn job als copywriter bij een bank afwisselt met het gestage bouwen aan een oeuvre.
- Hugo Bousset (zie bronnen) wijst erop hoe deze combinatie van een normale job met een gezin en een schrijversbestaan gemodelleerd lijkt naar Peeters’ voorbeeld Willem Elsschot. Net als vele van zijn personages is de auteur een verzamelaar van allerlei prentjes en knipsels en andere prullaria die hij in zijn kelder in mappen ordent. Uit deze mappen put hij dan voor zijn romans, die hij ‘creatieve verzamelingen’ noemt.
1988: Debuut met ‘Conversaties met K’.
- Het hoofdpersonage Robert Marchand bezoekt samen met een ‘hooggeplaatste K’ een aantal typisch Belgische plaatsen zoals het Atomium, het museum van Tervuren en de Zoo van Antwerpen.
- Het boek sleepte meteen de Nieuwe-Yangprijs in de wacht.
1991: In zijn tweede roman Bezoek onze kelders, eigenlijk een los-vaste verzameling van vijf verhalen.
- Elk verhaal bevat een beschrijving van een kelder, waar als in een museum verschillende verzamelingen van banaliteiten bewaard worden. En in elk van die verzamelingen wordt als het ware een leven, een identiteit bij elkaar gesprokkeld, die door de verteller in het boek met verve wordt verwoord.
1993: Doorbraak in de Nederlandse letteren met ‘De postbode’.
- Alle Peeters-ingediënten komen in dit boek voor: Robert Marchand, K., Belgisch Congo. Zelfs le Facteur Cheval van Le Palais Hauterives wordt opgevoerd, evenals, Vincent van Gogh, Lumumba en Dirk De Witte.
- Winnaar van de AT&T prijs in 1994.
1994: Wint de AT&T prijs met ‘De postbode’.
1995: Zijn roman Het is niet ernstig, Mon Amour wordt bedacht met de Prijs van de Provincie Vlaams-Brabant.
Excursie: Het belang van het alledaagse.
“Misschien is de wereld gewoon een schrift waarin geschreven wordt”, en “Wij moeten de wereld lezen” zo zegt een van de personages minimalistisch in Het is niet ernstig, Mon Amour. Het is een typisch uitgangspunt in de ‘Robert Marchand-boeken (Conversaties met K (1988), De postbode’ (1993) en Het is niet ernstig, Mon Amour (1995)). Voor Peeters ligt de wereld te grabbel, het is er allemaal, de zogenaamde waardeloze dingen en de kitsch inbegrepen, het enige dat we moeten doen is de onderliggende betekenis eruit puren, of als dat ondoenbaar is er dan maar zelf een betekenis aan geven.
Wat Peeters in deze romans – reken er ook maar Bezoek onze kelders (1992) en Acacialaan (2001) bij – doet is de banale werkelijkheid verglanzen, er een betekenis inpompen en ze tot kunst verheffen, omdat er voor de rest maar weinig is om over naar huis te schrijven.
1997: Samen met Kamiel Vanhole schrijft Peeters Bellevue/Schoonzicht of de nieuwe kunst van het wandelen.
- “Hij kon de straat opgaan en terugkomen met een verhaal. Hij kon ruiken wat er in de lucht hing”, zo tekent Koen Peeters zijn vriend en collega-schrijver Kamiel Vanhole. En hij typeert zijn compagnon als “een eeuwige wandelaar”.
- Het boek legt verslag af van een tweedaagse voettocht van ruim 30 km. langs de Kanaalzone van Brussel – van Vorst tot Evere -, een industrieel-archeologisch interessante route.
- Ze doorkruisen postindustriële landschappen en dringen binnen in ruïnes van brouwerijen en uitgebrande goederenstations. Het boek is een kleine oefening in anarchisme en burgerlijkheid.
2004: Mijnheer sjamaan
- In die roman verricht het hoofdpersonage Ben bodemonderzoek op de Lommelse heide. Ben ziet allerlei heilige tekens en plaatsen in dat Limburgse landschap, net als de Australische Aboriginals in hun afgelegen natuurgebieden. Dat gegeven biedt de schrijver de gelegenheid om de lezer, bij monde van zijn personage Ben, te confronteren met allerlei verhalen over (bij)geloof.
- Voor zijn boek verdiepte Peeters zich niet alleen in de wereld van de Aboriginals, maar ook in die van het sjamanisme, de new age en de katholieke bedevaarten.
2005: Een dichtbundel Fijne motoriek
Hij stelt zichzelf luidop vragen, tracht passende antwoorden te vinden of tenminste een nieuwe vraag die de voorgaande overstemt en een antwoord naderbij brengt.
Hij luistert maar kijkt vooral, heel dicht om
ach een druppel inkt te leggen in
een putje verschijnend in een wang
is hij dan dichter?
2007: Internationaal succes met ‘Grote Europese Roman’, een knipoog naar de Great American Novel.
- Robin en zijn baas marketeer Theo Marchand, moeten 36 Europese hoofdsteden bezoeken. Robin zit vol ambitie, zijn baas daarentegen is uitgeblust. Peeters maakt subtiel duidelijk dat Europa sinds de eenmaking nog veel meer grenzen heeft dan ervoor.
- De roman haalde de shortlist van de Libris Literatuurprijs en de longlist van de Gouden Uil.
- Hij werd vertaald in het Sloveens, Bulgaars, Hongaars en Italiaans.
2009: ‘De bloemen’ is een autobiografische familieroman.
- Thema’s zijn zijn hardwerkende Kempische grootouders, hun voorzichtige zoektocht naar het moderne leven, het wegsijpelen van het geloof bij de jongere generatie en de verteller.
- Peeters maakt er allesbehalve een klassieke streekroman van. Zorgvuldig balancerend tussen ingehouden weemoed en scherpe observaties vlecht hij de familielijnen van drie generaties door elkaar en construeert met dit verleden en zijn fantasie zijn eigen heden.
- Het boek haalde de shortlist van de AKO literatuurprijs en won de Bordewijkprijs.
BREEKT EVEN UIT NAAR DE WIJDE WERELD MET TWEE AFRIKAROMANS
2012: ‘Duizend heuvels’ sluit naadloos aan bij de nieuwste trend in de literatuur, balancerend op de grens tussen fictie en non-fictie.
- Drie jaar lang deed hij research naar de ziel van Rwanda. Hij voerde meer dan 80 gesprekken met Rwandezen, witte paters en wetenschappers. Fictie, doordrongen van de Rwandese én de Belgische geschiedenis, een zoektocht naar inzicht, zonder te oordelen.
2014: Tussen de twee afrikaromans in, neemt hij deel aan een expeditie naar het graf van Paul van Ostaijen te Miavoye, samen met Pascal Verbeken, Peter Holvoet-Hanssen en Koen Broucke. Uit deze tocht vloeit het boek Miavoye, een liefdesverklaring aan Paul van Ostaijen en een ‘melancholieke fuck you tegen de sterfelijkheid’.
2017: Afrika blijft Peeters boeien. In De mensengenezer vertelt hij over een verdwijnend boerenbestaan, een koloniaal en schuldbeladen verleden en, bovenal, hoe in het menselijk hart een rusteloos verlangen ontstaat naar het onbekende.
- De Vlaanders, karakters, stille zwijgers, harde zwoegers. De jonge Remi, voorbestemd om zijn vader als boer op te volgen, wordt achtervolgd door ontembare dromen en stemmen. Zijn oom fluistert hem vreemde, fel beroerende verhalen in over de oorlog, over een geest en over een zwarte soldaat. Als Remi meedeelt dat hij een roeping heeft en zal intreden in een strenge kloosterorde, begrijpt niemand hem. In het klooster wordt zijn persoonlijkheid hertekend: hij mediteert en studeert hardnekkig, vervreemdt nog meer van zijn familie en zoekt de stilte in zichzelf. Maar de daimon in hem zwijgt niet. Wanneer een leraar hem vertelt over Congo en zijn ervaringen daar, schreeuwt een ongrijpbare hunkering hem toe.
- De oude verhalen duwen Remi naar het hart van Afrika. Hij jaagt steeds verder tot hij in een dorp in Kwango de ngaanga, een genezer, ontmoet. Die helpt hem om zijn daimon te leren kennen.
2017: Wint met zijn roman De mensengenezer de ECI Literatuurprijs en de ECI Lezersprijs. Dat leverde hem naast kilo’s herdrukken ook 60.000 Euro op. De auteur neemt een ingrijpende beslissing: hij zegt zijn baan op bij de bank na 30 dienstjaren en besluit voltijds schrijver te worden.
2019: Kamer in Oostende, een wandelroman, flanerend door de stad van Ensor en Spilliaert, Herr Seele, Charlotte Mutsaers, Eric de Kuyper, Hedwig Speliers, Gaston Duribreux, de architect Gaston Eysselinck, Hugo Claus (een tijdje) en Joseph Roth, langs dijken en stranden, hotels en cafés.
- ‘Kijk hoe vrij ik hier kan wandelen. Doorheen de tijd, tussen de mensen. Alles kan toch gebeuren in de Onvoltooid Oostendse Tijd?’, schrijft Koen Peeters in zijn nieuwe roman Kamer in Oostende. En ook: “Wij bladerden door de stad, alsof zij zichzelf in stapeltjes had klaargelegd”.
- Samen met schilder Koen Broucke loopt hij een twee jaar lang elke maand een paar dagen in Oostende rond, met de bedoeling om de geschiedenis van Oostende te vatten op een heel dagdagelijkse manier.
- Peeters noteert hun talloze ontmoetingen en observaties in “protocollen”, de schilder Koen Broucke zijn compagnon op deze queeste, integreert het prachtige zeelicht in marines (in het boek opgenomen)
BEKRONINGEN
- 1988: Peeters krijgt de Nieuwe-Yangprijs voor zijn debuut Conversaties met K.
- 1991: Nominatie voor de Belgische NCR Literatuurprijs voor Bezoek onze kelders
- 1994: AT&T Literatuurprijs (voorheen NCR Literatuurprijs) voor De postbode.
- 1995: De Literaire Prijs van de Provincie Vlaams Brabant voor Het is niet ernstig, Mon Amour.
- 2001: Longlist van de AKO Literatuurprijs en de Gouden Uil voor Acacialaan.
- 2008: Nominatie ‘Libris literatuurprijs’ voor ‘Grote Europese Roman’
- 2008: Longlist ‘Gouden Uil Literatuurprijs voor ‘Grote Europese Roman’
- 2010: F. Bordewijk-prijs voor zijn roman ‘De bloemen’. Het boek stond eerder ook op de shortlist van de AKO Literatuurprijs
- 2013: De Nederlandse E. du Perronprijs voor ‘Duizend heuvels’. Dit boek haalde eerder al de longlist van de Gouden Boekenuil en de shortlist van de Groene Watermanprijs.
- 2017: Kan zowel de professionele jury als de lezersjury van de ECI-Literatuurprijs bekoren om hem de prijs toe te kennen voor de roman De mensengenezer
MEER OVER KOEN PEETERS
- Bousset, Hugo. ‘Koen Peeters’. In: Kritisch lexicon van de Moderne Nederlandstalige Literatuur. Red. Hugo Brems, Tom van Deel, Ad Zuiderent. Groningen: Martinus Nijhoff uitgevers. Band 6, februari 1995.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
- Koen Peeters – Wikipedia
- Hugo Bousset, ‘Hugo BoussetDe lichtheid van kilo’s boekenKroniek’ In: Dietsche Warande en Belfort. Jaargang 138 (1993) (1993)
- Koen Peeters – DBNL
SMAAKMAKER
Autoradioweerbericht, zeven uur dertig
het woestijnzand dat gisteren uit de Sahara op de autoruiten viel
regent er vandaag weer af.
Achteloos zandkristal
hier ontheemd aanbeland: noemt men dat een migrant?
Hé vreemdeling, dit is het schrift
dat jij gaat vullen
met al dat zand, stof, ochtendkruim want
als jij je autoraampje opendraait
waaien letters binnen
V F NM T en nog een K die rillend knort
en ook de letters van G U M M I
het gevoel van opwarmend asfalt
en een bel T I N G helder als soep
als meisjes van de stad het randje van hun rug tonen, met
driekwart van hun benen paraderen op
scooters die citaten zijn van een jeugd.
Intussen zwalpt
het oude meisje dunbeens ongelukkig.
Komt vandaar dan de noodzaak het grijze te schrijven
als de stad zich uitdost optut met musical
en operette en vrouwelijke in-en uitsnijding
en monden die slalommen
om je zeer verkeerde blik?
Er is een groep mensen
Uit: Fijne motoriek (2007)
Er is een groep mensen en er is een groep mensen die ’s morgens en ’s avonds elkaar bevragen hoe is het ? goed zeker? Hoe was het ? als vroeger zeker ? hou je nog van me ? Ja, wat dacht je ? en ginder ? ik blijf op je wachten. Er is een groep mensen en er is een groep mensen en daartussen het vlies van vermoedens een hellend vlak van attenties, vermogen van traan en elektrische pulsen, de telefoon wordt nooit neergelegd. Soms is de taal kort van stof en stoffig herhalingen ook en buiten dampt het landschap, groen en nat wordt het gehouden door kabouters. Prijkt hij, kijkt zij, blijft hij, smeekt zij bidt hij, denkt zij, rouwt zij die eerste maanden jaren als de eerste dag flakkerend ingekaderd, op altaartjes Er is een groep mensen en er is een groep mensen valt hun dorstige mond nooit stil.BIBLIOGRAFIE
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Koninklijke Bibliotheek van België -Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
- POËZIECENTRUM vzw – Gent
- Vertalingendatabase van Literatuur Vlaanderen
Chronologisch overzicht
Jaar | Titel | Fotogalerij | Uitgeverij 1ste druk |
1988 | Conversaties met K. (roman) Nieuwe-Yangprijs. Omslag: Zeno – Typografie: Wigger Bierma Foto achterzijde omslag Kris Kuypers | Amsterdam: Meulenhoff / Leuven: Kritak. -143p. Reeks: Meulenhoff Editie 1007 Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Druk: Koninklijke Van de Garde bv | |
1990 | De negerkunstenaar Pilipili. (verhaal)
1991: opgenomen in ‘Bezoek onze kelders’ |
Uit de bundel: ‘Burengerucht. Het Vlaamse verhaal doet weer de ronde’. pp. 118-126. Uitgeverij: Amsterdam: Meulenhoff / Leuven: Kritak. Afmetingen: 19 x 12 (paperback). 159pp. Omslagillustratie: Ever Meulen | |
1991 | Bezoek onze kelders. (roman)
Omslagillustratie: Koen Peeters Foto achterzijde omslag: Lieve Blancquaert Grafische vormgeving: Zeno. 1993: Het verhaal ‘Astrid en Antoinette’ werd eveneens opgenomen in de bundel ‘Nieuwe Vlaamse verhalen’ gekozen door Hugo Brems (pp. 214-219) Uitgave De Arbeiderspers, Amsterdam 285p. 1995: Het verhaal ‘Astrid en Antoinette’ werd eveneens opgenomen in de bundel ‘Een hart in het lijf. Vlaamse verhalen over liefde’ Meulenhoff/Manteau. |
Amsterdam: Meulenhoff. / Leuven: Kritak. -159p. Reeks: Meulenhoff Editie 1152 Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Druk: Groenevelt, Lanfgraaf | |
1992 | Ik Patrice, – Leven en lijden van Lumumba. (verhaal)
1993: opgenomen in de roman ‘De postbode’ |
Uit de bundel: Max. 36. Verhalen van jonge schrijvers samengesteld door Jessica Durlacher. pp 142-162. Uitgeverij Bert Bakker Amsterdam. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) | |
1993 | De postbode. (roman) NCR-prijs Omslag: ABC-Press – Foto achterzijde omslag: Filip Claus Grafische vormgeving: Karel van Laar | Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. / Leuven: Kritak. -142p. Reeks: Meulenhoff Editie 1300 Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) | |
1993 | Het museum voor sierkunst. | In: Kultuurleven , Jrg. 60 (1993) nr. 4 | |
1993 | Hoe vrolijk is de wetenschap. (verhaal) | In: De Vijftiende Deur Ed. NPP, Creative Concepts, Oudekerk a/d Amstel, i.o.v. Crawford Benelux B.V. te Amsterdam, december 1993 Afmetingen: 19.50 x 13.30 (ingenaaid in luxe linnen kaft). Relatiegeschenk Crawford – niet in de handel | |
1995 | ‘Astrid en Antoinette’ (verhaal)
Uit de bundel: Bezoek onze kelders. Amsterdam: Meulenhoff. / Leuven: Kritak. 1991. |
In de verhalenbundel: Een hart in het lijf. Vlaamse verhalen over liefde. pp 173-181
Uitgevers: Amsterdam: Meulenhoff / Antwerpen: Manteau -250p. |
|
1996 | Het is niet ernstig, mon amour. (roman) Literaire Prijs van de Provincie Vlaams Brabant. Omslagillustratie De Kus van Frans Masereel Vormgeving omslag Mariska Cock – Vormgeving binnenwerk Brigitte Slangen Foto achterzijde omslag: Mark Cells | Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -185p. Meulenhoff Editie 1516 Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) | |
1997 | Bellevue/Schoonzicht of de nieuwe kunst van het wandelen. (novelle)
Samen met Kamiel Vanhole. Verslag van een wandeltocht van de twee romanschrijvers van ruim 30 km. langs de kanaalzone van Brussel, een industrieel-archeologisch interessante route.Omslagfoto’s: Stefan Vanfleteren – Omslagbelletrie: Mariska Cock. Vormgeving Zeno
|
Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -118p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Verantwoording: Dit verhaal volgt minutieus de ruim dertig kilometer lange ‘Itinéraire du paysage industrielle bruxellois’, van Vorst tot in Evere zoals beschreven in de gelijknamige uitgave van La Fonderie, een Franstalige vereniging zonder winstoogmerk tte Brussel met grote ambities in de industriële archeologie. De Fonderie is gevestigd in de Ransfortstraat | |
1998 | Valt hier iets te consumeren ? (verhaal) De bundel bevat bijdragen van : Eric De Kuyper J.M.H. Berckmans, Eddy Van Vliet, Marc Didden, Kristien Hemmerechts, Koen Peeters, Monika Van Paemel, Etienne van Heerden, Fernand Auwera, Omslagfoto: Dale Windham Vormgeving omslag: TWBA, Brussel | Uit de bundel: Antwerpen centraal : een stad in negen verhalen. pp. 97-111. Uitgeverij Amsterdam: Meulenhoff / Leuven: Kritak. -158p. Reeks: Meulenhoff Editie 1744 Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) | |
1999 | Napoleon, of de Wonderlijke economie van seks. (tijdschriftartikel) | In: Dietsche Warande & Belfort , Jrg. 144 (1999) nr. 5 | |
2000 | Bloem in Brussel. Literaire wandelingen. (prozabundel)
Naar een idee van Koen Peeters en Kamiel Vanhole. |
Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -223p.
Reeks: Meulenhoff Editie. – vol. 1810 Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Nota: Bloem in Brussel is een project van Bruxelles/Brussel 2000, waarvoor 24 auteurs door de hoofdstad wandelden. Zij deden dit in navolging van Leopold Bloom, de held uit James Joyces Ulysses, die op 16 juni 1904 door Dublin trok. |
|
2000 | Bloum à Bruxelles. Promenades littéraires.
Koen Peeters et Kamiel Vanhole [eds.] |
Bordeaux: Le Castor Astral. -233p.
Collection coéditée par le Castor Astral et les associations “Escales des lettres” |
|
2001 | Acacialaan. (roman) Longlist voor de AKO Literatuurprijs | Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -176p. | |
2003 | Kuifje in de reclame. (verhaal) Nota: Van deze uitgave bestaat een kopdruk genummerd van 1 tot 200 in box met linnen band en een bladwijzer, in steendruk. Een speciale reeks buiten handel, genummerd van I tot L, is voorbehouden voor Z.M. de Koning, de auteurs en de uitgevers. | Uit de bundel: Met de kroontjespen. 11 verhalen over Kuifje en de Koning der Belgen. –pp 25-42. Tielt: Lannoo. -173p. © Hergé-Moulinsart Afmetingen: 23.50 x 19 (ingenaaid – kartonnen kaft met flappen). | |
2004 | Mijnheer Sjamaan. (roman) Vormgeving omslag: Dietwee – Omslagfoto: Bert Verhoeff Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge Foto achterzijde omslag: Florian Lanteau | Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -221p. Reeks: Meulenhoff Editie 2066 Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) | |
2005 | Fijne Motoriek: gedichten. (poëzie) Boekverzorging: Dooreman en Houbrechts | Antwerpen: Manteau. / Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -59p. Afmetingen: 20 x 15 (gebrocheerd) | |
2007 | Grote Europese Roman. (roman) Boekverzorging: Dooreman & Houbrechts Omslagbeeld: CSA Images | Antwerpen: Manteau. / Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -294p. Afmetingen: 20 x 13.50 (ingebonden met stofomslag) Zetwerk: karakters Gent | |
2009 | De bloemen. (roman)
Een eigenzinnige streek- en familieroman waarin de auteur zijn voorvaderlijke wortels traceert in de Kempen. Boekverzorging: Dooreman Omslagillustratie: Gerda Dendooven Zetwerk: Karakters Gent |
Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv./Manteau -236p.
Afmetingen: 20 x 13.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag) |
|
2012 | Duizend Heuvels (roman)
Boekverzorging: Dooreman
Omslagbeeld: Lode van Pee
|
Antwerpen: De Bezige Bij. -288p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (ingenaaid licht kartonnen kaft met flappen)
Zetwerk: Karakters, Gent
|
|
2012 | Drie mandjes uit Rwanda. Een verhaal, nee een fabel.
Tekst Koen Peeters- Illustraties Jeroen Janssen. Vormgeving: Piet Hendrickx. De fabel van de drie mandjes komt oorspronkelijk uit ‘Le récit populaire au Rwanda’ van Pierre Smith. |
Leuven: Uitgave BRS – niet gepagineerd -[46]p.
Afmetingen: 17.50 x 12.50 (garenloos) Gelegenheidspublicatie n a v 20-jarig bestaan van BRS. |
|
2014 | Miavoye. Op bedevaart naar Paul van Ostaijen. (groepsboek)
Samenwerking met Peter Holvoet-Hanssen, Pascal Verbeken, Koen Broucke en Koen Peeters. |
Antwerpen: De Bezige Bij. -208p.
Afmetingen: 23 x 15 (gebonden – harde geïllustreerde kaft) |
|
2017 | De mensengenezer. (roman)
Omslagontwerp: Dooreman. Omslagbeeld: Stephan Vanfleteren. Foto auteur: Koen Broos. Vormgeving binnenwerk: Aard Bakker, Amsterdam. |
Amsterdam/Antwerpen: De Bezige Bij. -319p.
Afmetingen:21.50 x 13.50 (paperback – kaft met flappen) Druk: Bariet Ten Brink, Meppel |
|
2019 | Kamer in Oostende. (roman)
Met schilderijen van Koen Broucke. |
Amsterdam: De Bezige Bij. -240p.
Afmetingen: 21.60 x 13.70 (paperback) |
|
2019 | Romeins dagboek (lezing)
De 26ste Frans Kellendonklezing werd uitgesproken op 18 februari 2019 door Koen Peeters in de Aula van de Radboud Universiteit te Nijmegen. Zij werd georganiseerd in opdracht van de Faculteit der Letteren. |
Nijmegen: Uitgeverij Vantilt. -39p.
Afmetingen: 22 x 14 (geniet) |
|
2019 | Leer mij zwemmen. (verhaal)
Geschreven ter gelegenheid van de 8ste Dag van de Onafhankelijke Boekhandel op 12 december 2019. |
Confituur, Verbond van onafhankelijke boekhandels. -29p.
Afmetingen: 18.50 x 12.50 (ingenaaid – harde kartonnen kaft) |
|
2021 | De minzamen (roman)
Omslagontwerp: Gert Dooreman |
Amsterdam: De Bezige Bij. -286p.
Afmetingen: 21.50 x 13.50 (gebonden- harde kartonnen kaft met stofomslag) |
|
2021 | Als vuurwerk. (beeldverhaal)
Koen Peeters (tekst) & Charlotte Peys (illustrator-cultuurwetenschapper) |
Leuven: Uitgeverij P. -96p.
Afmetingen: 24.50 x 17.50 (geïllustreerde harde kaft) |
|
2023 | Georges. (roman)
Omslagontwerp: Dooreman en Dedooven |
Amsterdam: De Bezige Bij. -288p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) |
KOEN PEETERS IN VERTALING
ARABISCH
- [(Grote Europese roman)]. Arabisch / vert. uit het Nederlands door n.n.. s.l.: Al-Mutawassit, sinds januari 2017 Fictie, Vert. van Grote Europese roman. Antwerpen: Manteau, 2007.
BULGAARS
- [Gojlam Evropeski roman]. Bulgaars / vert. uit het Nederlands door Aneta Dantcheva-Manolova. Sofia: Colibri, 2010. Fictie, paperback. Vert. van Grote Europese roman. Antwerpen: Manteau, 2007.
- [(De mensengenezer)]. Bulgaars / vert. uit het Nederlands door Aneta Dantcheva-Manolova. Sofia: Perseus, sinds juni 2018 Fictie, Vert. van De mensengenezer. Amsterdam: De Bezige Bij, 2017.
DUITS
- (De mensengenezer). Duits / vert. uit het Nederlands door Stefan Wieczorek. Hamburg: Osburg Verlag, sinds januari 2020 Fictie, Vert. van De mensengenezer. Amsterdam: De Bezige Bij, 2017.
HONGAARS
- Nagy Európai regény. Hongaars / vert. uit het Nederlands door Orsolya Varga. Budapest: Gondolat, 2010 (Akcentusok). Fictie, paperback. Vert. van Grote Europese roman. Antwerpen: Manteau, 2007.
ITALIAANS
- Grande romanzo europeo Italiaans / vert. uit het Nederlands door Antonella Ippolito. Palermo: Duepunti, 2010 (Terrain vague; 24). Fictie, paperback. Vert. van Grote Europese roman. Antwerpen: Manteau, 2007.
SLOVEENS
- Véliki evropski roman. Sloveens / vert. uit het Nederlands door Mateja Seliškar Kenda. Ljubljana: Modrijan, 2010. Fictie, gebonden. Vert. van Grote Europese roman. Antwerpen: Manteau, 2007. Vertalersnaam in boek: Mateja Seliškar Kenda.