ELVIS PEETERS
Grimbergen, 1955
Pseudoniem waaronder Jos Verlooy en zijn vrouw Nicole Van Bael als één auteur optreden.
Ook het pseudoniem waaronder Verlooy actief is als zanger van de new-wave band Aroma di Amore (jaren 80) en bij De Legende en Schmoll.
Het schrijversduo is actief op vele domeinen: poëzie, kinderboeken, hoor- en toneelspelen en keiharde romans.
Regelmatig geven zij literaire concerten.
BIOGRAFIE
1955: Geboorte van Jos Verlooy te Grimbergen
1978-1979: Begint zijn schrijversloopbaan als uitgever en redacteur van het ‘beruchte’ punkfanzine DUS (1978-79).
1980: In 1980 verscheen hij als dichter-performer aan de zijde van Didi de Paris !
1981: Medeoprichter van de rockgroep Aroma di Amore waarvan hij als zanger en tekstschrijver aantrad (2 L.P.’s, 3 mini-L.P.’s, 1 maxi en 1 single).
1982: Peeters staat met zijn Nederlandstalige punkgroep Aroma di Amore in de finale van de Rock Rally. Winnen deden ze niet, maar Aroma di Amore groeide snel uit tot een van de betere groepen van het land.
- Met deze groep maakte Peeters verscheidene platen, trad op in België, Nederland, Frankrijk (o.a. op het prestigieuze Festival Musique à Travers te Reims in 1986), Zwitserland en Spanje.
- Vanaf eind jaren tachtig is Peeters ook actief in andere muzikale projecten o.a. ‘Peeters en Angst’ (1988), ‘De Legende’ (1992) en ‘Schmoll’ (2004).
- “Na een tijdje bevredigde het schrijven en brengen van rocksongs niet echt meer en wilde ik met de taal wat meer doen. Ik begon spoken-wordachtige dingen met muziek te maken.”
1983: Raakt geïnteresseerd in het theater en treedt op als acteur-muzikant in de door Mark Wijns geregisseerde versie van Hartstuk van Heiner Müller (Mark Wijns regisseerde ook Het Uur van de Aap). Deze productie wordt o.m. opgevoerd in Stuc te Leuven.
1988: Brengt met Aroma di Amore-gitarist Fred Angst een cabaretprogramma Het beest in de mens, waarvan meer dan 75 voorstellingen werden gespeeld (65 in Nederland).
Verder schrijft hij nog het scenario voor het in 1988 in eigen beheer uitgebrachte stripalbum Tango Mortale (tekeningen : Clasen a.k.a. Chester Fondue), naast gedichten, luisterspelen en kortverhalen, waarvan alleen her en der enkele gedichten worden gepubliceerd (o.a. in Heibel, Dietsche Warande en Belfort).
Een ander jeugdwerk uit die tijd is Gras aan de Horizon, een soort absurde soap-opera (met muziek van Fred Angst)
De jaren 80 zijn ook protestjaren tegen wapenwedloop en kernraketten. Meermaals dringt Peeters samen met gelijkgestemden internationale wapenbeurzen gehouden te Brussel binnen om er amok te maken en zo aandacht voor vrede te creëren. Hét oorlogsstatement van Aroma di Amore is het lied Voor de dood (1983):
Soldaten maken oorlog
oorlog is hun brood
Ze sterven voor de oorlog
ze leven voor de dood.
Het wordt kort na het verschijnen het lijflied van de krakersbeweging in Amsterdam, en wordt het in 2003 nog afgedrukt in De Morgen bij het uitbreken van de eerste Irak-crisis.
DE WENDING NAAR HET WOORD
1990: Sinds begin jaren negentig legde Elvis Peeters zich voornamelijk toe op het schrijven van theaterstukken, hoorspelen, verhalen en romans. Het werd de start van een duurzame, literaire samenwerking met co-auteur Nicole Van Bael.
- Hun theatermonoloog ‘Het Uur van de Aap’ werd voor het eerst opgevoerd in het voorjaar 1990 in Kultuurfaktorij Monty in Antwerpen en werd door de BRTN-radio als luisterspel uitgezonden op 28 september 1990
- In 1992 kreeg ‘Het uur van de aap’ kreeg meteen een eervolle vermelding in het juryrapport van de Nederlandse Toneelschrijfprijs.
1992: Het theaterstuk ‘Het Uur van de Aap’ wordt omgewerkt tot een verhaal en opgenomen in een verhalenbundel met gelijknamige titel en uitgebracht door uitgeverij Kritak te Leuven.
- In dezelfde bundel bevindt zich ook de verhalende tekst van het oorspronkelijke toneelwerk ‘De gehavende’, geschreven in opdracht van Kultuurfaktorij Monty in Antwerpen en daar ook voor het eerst opgevoerd in het najaar van 1992. Het werd door de BRTN-radio als luisterspel uitgezonden op 4 april 1992.
1995: Verschijnt een tweede verhalenbundel: Wij dolen rond in de nacht en worden verteerd door het vuur.
1998: Peeters en Van Bael publiceren een eerste roman: ‘Spa’.
- “Het station van Spa. Een trein rijdt binnen. Passagiers stappen uit, onder wie een man met weinig bagage, hij”. Zo begint het speels onderkoelde romandebuut. Spa is een kort, raadselachtig verhaal.
- Elvis Peeters brengt een man en een vrouw in een hotelkamer samen. Het lot had hen gedwongen om met elkaar het bed te delen. Een andere auteur zou die personages een romance gunnen, maar met die optie maakt Peeters gauw korte metten. Inge blijkt een lepe intrigante en Hans, die zelf ook een paar minder charmante trekjes heeft, laat zich blind door haar manipuleren. ‘We zijn elkaar niets verplicht’, beweren ze voortdurend, maar ondertussen peuteren ze steeds dieper in de wonden van elkaars ziel. In deze ultrakorte eerste roman behandelt Peeters heel wat thema’s die in zijn latere werk nog vaak zullen terugkeren.
2000: De verhalenbundel ‘Brancusi’ haalt de longlist voor de Gouden Uil.
2001: Publicatie van Peeters z’n eerste kinderboek ‘Meneer Papier gaat uit wandelen’ met tekeningen van Gerda Dendooven, gevolgd door ’Meneer Papier is verscheurd’ en ’Meneer Papier en zijn meisje’.
- Meneer Papier gaat wandelen en neemt een schaar en een stapel oude kranten mee. Onderweg knipt hij de dingen waar hij van droomt: een hond een brug, vissen, vlinders en nog veel meer.
- Het boek werd in 2002 bekroond met de Boekenpauw.
2001: Calvados, een bundel ‘verhalen en dialogen’ waarin de auteurs hun fascinatie etaleren voor personages die vaak een eigenaardige mix van wreedheid en mededogen vertonen. Personages die tegelijk cynisch én hoopvol zijn, en of het nu gaat om macht, geld, liefde of een dak boven hun hoofd, die balanceren tussen hebben en niet hebben, tussen de aanvaarding van hun lot of het volkomen gek worden en vereenzamen.
VAN LITERAIRE BACKBENCHER NAAR PROMINENT SCHRIJVER
2005: De tweede roman ’De Ontelbaren’ rolt van de persen. Het boek staat op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2006 en de longlist voor de Gouden Uil 2006.
- Het thema: de immigratie. Hoe miljoenen vreemdelingen het rijke Westen overspoelen en hoe die invasie het leven van gewone mensen ontwricht. Hoe veerkrachtig is een samenleving ?
- Er is het boek en daarnaast een literair concert met dezelfde titel en thema, dat zij samen met hun kompanen Gerrit Valckenaers en Koen Van Roy – die voor de muzikale omlijsting zorgen – opvoeren in diverse Kunstencentra in Vlaanderen.
2007: Elvis Peeters levert de integrale vertaling van ’Spoon River Anthology’, 245 gedichten van de Amerikaanse dichter Edgar Lee Masters.
- Spoon River Anthology is een Amerikaanse klassieker uit het begin van de twintigste eeuw. Vanop het kerkhof roddelen de geesten vrijelijk over zichzelf en mekaar. Hun anekdotes en niet vereffende rekeningen schetsen een broeierig dorp met al haar menselijke corruptie en kwetsbaarheid. Edgar Lee Masters schetste het leven in het fictieve stadje ergens in Illinois in 244 epitafen.
2008: Debuut als dichter met een dichtbundel getiteld: ’Dichter’.
April 2009: In ’Wij’, een rauwe nietsontziende roman, beschrijft Elvis Peeters op een haast Markies-de-Sade-achtige manier hoe acht jongeren – vier meisjes, vier jongens – als een besloten clubje hun dagen en nachten met elkaar doorbrengen. ‘Wij genoten ervan te zijn wie wij waren, onervaren en onverantwoord.’
- Aan het begin van de zomer volgen we het vriendengroepje naar een naburig viaduct voor een onschuldig experiment: de meisjes zwaaien naar de auto’s terwijl ze hun rokjes uitdagend optillen. Ze zijn benieuwd of de automobilisten ontdekken dat ze geen slipjes dragen. Aanvankelijk heerst er teleurstelling over het resultaat: slechts een paar automobilisten toeteren of slingeren. Maar de volgende dag is het raak: met hun steeds blotere lichamen veroorzaken de meisjes een fatale kettingbotsing… De daaropvolgende broeierige weken ontdekken de jongeren hoe machtig hun lichaam is. ‘We weten wat we kunnen. Wie denkt dat wij onze kut gebruiken, vergist zich. Wij gebruiken onze hersenen.’ Ze spelen, manipuleren, hoereren. Zelfs wanneer een van de meisjes de steeds verdergaande, perverse experimenten niet overleeft, biedt de normloosheid houvast.
2008-2010 : Literaire concerten. In een literair concert brengt Peeters zijn teksten op podium als performer, begeleid door een klein combi. Op de achtergrond worden beelden geprojecteerd.
Enkele van deze concerten:
- De sfeer van grote dagen. (november 2009- maart 2011);
- Gerrit Valckeniers en Koen Van Roy componeerden en speelden de soundtrack, Patrick Geeraerts monteerde de beelden en Elvis Peeters en Nicole Van Bael zorgden voor de teksten.
Uit de begeleidende brochure:
- De eerste stappen in de wereld: dansstappen, tegen wil en dank getekend door individualisme. De oprichting van een punkblad, het eerste concert, de eerste betoging. Niet afwachten, zelf handelen. Maar waar gaat het heen ? Wie leidt, wie volgt ?
- Een literair concert dat put uit beelden, attitudes, muzikale aanpak en frijfveren van een boeiende subcultuur uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Vanuit punk kregen individualisme en dadendrang een boost die eigenlijk de samenleving ging domineren. Geen betutteling, het sociale leven werd geïndividualiseerd. Het vrijgekomen gat is opgevuld door media, opiniepeilers en marktanalisten. De gast die vroeger ‘no future’ op de muren spoten, maken nu de future.
- We zullen nooit in de future geloven, we zullen hem maken.
Quote uit de performance:
Wat een energie van dat podium sloeg. Dit was niet alleen muziek, niet alleen rock & roll, dit was een statement, een tabula rasa. Ik schuwde de worden niet. Deze jongens tonen hoe het kan, de voet in de taart, als je maar wil, al weet je niet wat je wilt, als je maar weet dat je wilt en het ook doet !- Het paard van Nietzsche (2008-2009);
- De ontelbaren (bewerking van de proloog van de gelijknamige roman);
- La maison bleue (2008).
2012: Publicatie van de roman ‘Dinsdag’, waarin het leven van een 76-jarige naamloze opportunistische man wordt beschreven.
- “De hoofdpersoon in Dinsdag heeft geen spijt van wat hij gedaan heeft. Hij heeft ook geen besef dat wat hij deed fout kon zijn. Hij is voor zichzelf de maat van alle dingen. Alles wat hem overkomt brengt hem iets bij. Hij doet mee aan een verkrachting, hij vecht de ene keer aan de kant van de Belgen en de andere keer met de Simba’s in Katanga. Maar thuis begeleidt hij op zijn oude dag twee vriendinnen naar hun levenseinde. Dit doet hij met veel zorg en tederheid. “
2012: Comebackplaat ‘Samizdat’ van Aroma di Amore.
- De Morgen recensent Gunter Van Assche was zo lyrisch over de teksten dat ze niet zouden misstaan in het rijtje ‘verplichte lectuur’: “zijn teksten twijfelen tussen absurdisme, strijdlustige maatschappijkritiek en gitzwarte levensbeschouwing”.
3 mei 2013: Een nieuw literair filmconcert: Henric
- Elvis Peeters brengt hulde aan Henric van Veldeke, de eerste schrijver van de Lage Landen die we bij naam kennen.
- In première in KC Nona te Mechelen op 3 mei 2013.
- Elvis Peeters (tekst, hertaling, stem) & Nicole Van Bael (tekst, coach), Stevie Wishart (compositie, elektronica / draailier), Agnes Degraaff (zang), Gerrit Valckenaers (compositie, electronica, basklarinet, zelfgebouwde instrumenten), Jan Weynants (beeld).
Nog in 2013: Pia Madre, uitbundig muziektheater, waarbij de tekst die Elvis Peeters voor de voorstelling schreef, veeleer een liedcyclus is die de vrouw schetst in haar kosmische, maar ook haar heel aardse aard. Eén lied beschrijft het beeld(je) van een godin:
“Grote borsten, brede heupen, een vulva die de dijen vult, gemaakt uit klei, geput uit vele lagen grond, (…) een vrouw gedrenkt in eeuwen slijk en stront, opgedolven en gestreeld, blootgesteld aan wat wij er nu van mogen denken (…) We vergapen ons vaak aan wat we niet weten.”
Een ander lied bezingt de aftakeling:
“Buikloop, puisten, cellulitis, cataract, speen, melanoom, jicht, reuma, meningitis, kankers, schimmels, griepen…”
2014: Voor het project Hunger for Trade, op initiatief van het Schauspielhaus Hamburg, werken theaters uit 9 landen, waaronder India, Burkina Faso, Brazilië, Zuid-Afrika en enkele Europese landen, rond de problematiek van de voedselzekerheid en de exuberante stijging van de voedselprijzen. Elvis Peeters schreef de tekst voor de Belgische creatie Mest. De tekst bestaat uit Twee dialogen: Bron en Water gevolgd door twee monologen: de Hongermonoloog en de Mestmonoloog.
- Mest werd op 13 april 2014 gecreëerd in de KVS te Brussel in een regie van Guy Dermul (Barakstad, Skieven en het onlangs gelauwerde It’s my life and I do what I want). Werkten verder mee de acteurs Nico Sturm en Line Pillet, componist Kaat De Windt en zangeressen Lucy Grauman en Reena Riot
2015: Een vruchtbaar jaar voor de auteursduo
- Bij Luster komt het nieuwjaarsessay Tok, sjwwt, tsjokl, kledongg. Over muzikale dwalen uit.
- Bij uitgeverij Voetnoot verschijnt hun tweede dichtbundel Nu
- Bij uitgeverij Vrijdag de roman Jacht
2016: In de 25-delige reeks Schrijven in de lage landen komt een documentaire over het schrijversduo Elvis Peeters uit. Eva Küpper neemt het schrijversduo voor haar rekening.
2017: Opnieuw een druk Elvis Peeters jaar:
1. Er verschijnt een nieuwe roman Brood.
-
- Brood vertelt het verhaal van een jongen die niet anders kan dan zijn land van herkomst te verlaten. In plaats van een jeugd beleeft hij een overlevingstocht. Zoekend begint hij aan zijn leven in een nieuwe samenleving. Maar voor hij het weet loopt het uit de hand. Hoe moet hij doorzetten?
2. Wereldpremière verfilming WIJ op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam.
3. WILDERMAN: jazz, punk en het expressionisme van Paul van Ostaijen
-
- Na Aroma di Amore staat Elvis Peeters opnieuw op het podium met zijn nieuwe band Wilderman. Tekst en stem van Elvis Peeters, composities en contrabas van Chris Carlier, baritonsax van Koen Van Roy, drums van Toon van Dionant. Vanaf half januari uit op LP en CD. Meer info op wilderman.be
2018: Brengt zijn derde dichtbundel Antithesen op de markt. Vooralsnog zijn meest weerbarstige, zeggen de critici.
2019: In “De ommelanden” spelen de klimaatverstoring en de strijd stad-platteland over het schaarse water een belangrijke rol.
- “Een jonge fotografe is voor haar nieuwe project neergestreken in het snikhete, vergeten achterland van Europa, waar ze de dood portretteert. Wat ze zich niet realiseert, is dat de ommelanders haar bewegingen en gedragingen nauwlettend volgen. Tot ze met autopech strandt op een verlaten grintweg. Vanaf dat moment tonen de bewoners en het dorre achterland hun ware gezicht. Honderden kilometers verderop in de bruisende stad met tuinbouwtorens, maken dierbaren zich zorgen over de terugkeer van de fotografe. De almaar aanhoudende droogte drijft hen tot het uiterste.
- De ommelanden is een roman over het contrast tussen stad en achterland, over verbittering en veerkracht. En bovenal over de vraag wie we tot onze groep rekenen als levensbronnen schaars worden.”
2021: De ‘Meneer Papier’-boeken (ill. Gerda Dendooven) vinden hun weg naar het televisiescherm. Het werd een cut-out animatiereeks voor kleuters, volledig gemaakt uit papier. Koen De Graeve leent zijn stem aan Meneer Papier.
- Meneer Papier is een coproductie van Ketnet Junior met het productiehuis A Private View met steun van het VAF.
Het project levert ook een boekversie op waarin de drie eerdere ‘Meneer Papier’-verhalen op aanstekelijke wijze worden gebundeld. De titel: Meneer Papier knipt.
Eerder in 2021 verscheen hun zeer gevoelig en poëtisch gebrachte vertelling Wat alleen wij weten, over de beleving van en jongen die zijn terminaal zieke zusje verliest.
2022: De newagegroep ‘Amora di amore’ rond Elvis Peeters brengt zijn allerlaatste concert in de AB op 14 december. Platenfirma Onderstroom Records brengt voor die gelegenheid een vinylbox aan met zes platen (twee elpees, één albumette en drie 12-inches) onder de titel Zwarte doos dat een overzicht biedt van het werk van de groep.
2023: De roman De tijden toont wat er gebeurt wanneer de gemeenschap verdampt, het middenveld verschrompeld en het individu het alleen moet zien te redden.
- We volgen boer Emiel, die vanaf de jaren 70 de traditionele kleinschalige landbouw plaats ziet maken voor de door het Europese Mansholt-plan op een hoger rendement gerichte industrie. Emiel heeft een dochter, Hannelore, die begint als revolutionair punker, maar uitgroeit tot zaakvoerder van haar eigen Londense marketingbureau. En Hannelore heeft op haar beurt een zoon, Matteo, die wat verloren loopt in de hedendaagse wereld, zich van de weeromstuit bekeert tot de extreemrechtse identiteitspolitiek en samen met zijn vrioendin en kruisboog een autonoome leven wil gaan leiden in de natuur.
- Wanneer je de media volgt – stelt Verlooy – krijgt de indruk dat politici veel te zeggen hebben, maar uiteindelijk wordt heel veel door bedrijven beslist, en democratisch zijn die niet. Wie de meeste aandelen heeft, beschikt over de luidste stem, wat te vergelijken is met het negentiende-eeuwse cijnskiesrecht. Bedrijven bieden aan wat ze willen, daar wordt zelden over gepraat. En daarna moet de samenleving – in haar verbrokkelde staat – het maar zien op te lossen.
2024: Het schrijversduo Elvis Peeters en illustrator Sebastiaan Van Doninck winnen de Boon publieksprijs met het prentenboek ‘Kijk dan toch!‘. Zij zijn de enige Vlaamse Boon-winnaars. Voor Van Doninck is het de tweede Boon-publieksprijs op rij; vorig jaar was hij ook de publiekslieveling voor ‘Morris’ met Bart Moeyaert.
2024: Het schrijversduo Elvis Peeters slepen de prestigieuze Ultima prijs voor de letteren in de wacht. Uit het juryrapport: “Telkens is hun werk geëngageerd en daagt het uit om na te denken over actuele en belangrijke thema’s”.
BEKRONINGEN
- 2002: Boekenpauw voor ‘Meneer Papier gaat uit wandelen‘.
- 2006: ‘De ontelbaren’ op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2006 en de longlist voor de Gouden Uil 2006.
- 2009: Zilveren Griffel voor Meneer Papier en zijn meisje.
- 2013: ‘Dinsdag’ op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2013
- 2016: Gerrit Komrij-prijs voor zijn vertaling van de gedichten van Henric van Veldeke.
- 2024: De Boon publieksprijs met het prentenboek ‘Kijk dan toch!‘.
- 2024: Ultima prijs voor de letteren
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
- Elvis Peeters www.elvispeeters.be
- Archief Etcetera, : Nr. 30, Juni 1990 • Dirk Verstockt • Peeters, Elvis
SMAAKMAKER
Bij de dood van Kamiel Vanhole
Toen jij stierf, Kamiel, had ik er geen idee van dat jij stierf. Je was ziek. En maanden daarvoor las ik in een weekblad een interview met jou dat blaakte van gezondheid in een zieke tijd. Je was mild voor de mensen, voor hun taal was je scherp. Je had het door hoe ze zich eruit wilden praten. Hoe ze de taal verwondden om niet zelf te bloeden. Ik had er geen idee van dat jij stierf. We wisten allemaal hoe ziek jij was. Maar vermits jij het niet opgaf, gaven wij het ook niet op. Ik dacht aan de zomer die moest komen, de dag dat ik je ging opzoeken om nog wat te praten. Het leven was mij te snel af. We schreven elkaar nog af en toe, kort, met de computer, over het plan dat we koesterden, om de NAVO af te schaffen: ook dat is vechten tegen de dood. Ik had er geen idee van. Het is herfst nu, bladeren vallen, Wall Street zinkt, de zon gaat achter sluiers schuil, de eerste nachtvorst knabbelt aan de laatste sla. Wij slaan er ons wel door. Maar woorden alleen zijn niet genoeg, was het laatste wat je me schreef.De voorlopige kroon op het werk
Uit: Wat overblijft is het verlangen. (2001)
het gebouw zag het licht. De vergeten architect omgebouwd tot een museum opgetast in bijna vierhonderd bladzijden. Meer dan zestig jaar lang huizen en villa’s, kerken en kapelletjes, scholen en ziekenhuizen, tentoonstellingshallen en kunstenaarsateliers maar evengoed glasramen, café-interieurs en een hoop stoeltjes, verlichtingsarmaturen of deurklinken Het vreedzame samenleven witgeschilderde baksteen, zuilen, horizontale lijnen, natuurstenen net als zijn potlood aan de muren van zijn huizen een nieuw verkeersreglement waarop vrolijke vissen ons vermanend toespreken: ‘verkwist geen haring’, ‘bewaart haring – leg ons in zout’. Als je een raam tekent, moet je je inbeelden dat je geliefde erdoorheen kijkt voor de mensen die zich zullen voortbewegen het huis zal laag zijn Het beschikbare licht volgt het grondplan van de zon en de blikken van de bewoners ook een vrouw die om een straathoek verdwijntBIBLIOGRAFIE
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel – Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
- POËZIECENTRUM VZW – Gent.
- STICHTING LEZEN / Focuspunt Jeugdliteratuur – Antwerpen
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
Chronologisch overzicht
FILMOGRAFIE
OVERZICHT PER GENRE – alfabetisch op titel
Verhalen en romans
- Brancusi. (verhalen) – 1999 – Leuven: Van Halewyck
- Brood (roman) – 2018 – Amsterdam: Podium
- Calvados: verhalen en dialogen. (verhalen) – 2001 – Leuven: Van Halewyck.
- De herder en de garagist (monoloog) – 2017 – Uitgave Confituur boekhandels.
- De ommelanden (roman) – 2019 – Amsterdam: Uitgeverij Podium / Antwerpen uitgeverij Angèle.
- De ontelbaren. (roman) – 2005 – Leuven: Van Halewyck.
- De tijden (roman) – 2023 – Amsterdam: Uitgeverij Podium Antwerpen: Uitgeverij Manteau.
- Dinsdag (roman) – 2012 – Amsterdam: Uitgeverij Podium.
- Het uur van de Aap. (verhalen) – 1994 – Leuven: Uitgeverij Kritak
- Hondenspel. (novelle) – 1996 – Antwerpen: Amerika
- Jacht. (roman) – 2015 – Antwerpen Uitgeverij Vrijdag.
- Ouradour. (novelle) – 2012 – Antwerpen: Uitgeverij Voetnoot.
- Spa. (roman) – 1998 – Leuven: Van Halewyck.
- Tok, sjwwt, tsjokl, kledongg. Over muzikale dwalen. (essay) – 2015 – Berchem/Antwerpen: Uitgeverij Luster
- Vier Mannen. (verhalen) – 1994 – Antwerpen: Bebuquin
- Wat alleen wij weten (vertelling) – 2021 – Amsterdam: Podium / Antwerpen: Manteau.
- Wij. (roman) – 2009 – Amsterdam: Uitgeverij Podium /.Leuven: Uitgeverij Van Halewyck .
- Wij dolen rond in de nacht en worden verteerd door het vuur. (verhalen) -1995 – Leuven: Uitgeverij Van Halewyck
Poëzie
- Antithesen. (poëzie) – 2018 – Gent: PoëzieCentrum vzw.
- De wanbidders. (poëzie) – 2020 – Gent: PoëzieCentrum vzw.
- Dichter. (poëzie) – 2008 – Amsterdam: Uitgeverij Podium / Leuven: Uitgeverij Van Halewyck .
- Nu. (poëzie) – 2015 – Antwerpen: Uitgeverij Voetnoot.
- Ontwrichte gedichten – 2022 – Gent: PoëzieCentrum
- Wat overblijft is het verlangen. – 2001 – Leuven: Van Halewyck.
Kinderboeken
- Het Paard. (kinderboek) – 2011 – Berchem: Uitgeverij Larrios (imprint van EPO)
- Kijk dan toch ! (kinderboek) – 2023 – Tielt: Uitgeverij Lannoo.
- Meneer Papier en zijn meisje. (kinderboek) – 2008 – Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn.
- Meneer Papier gaat uit wandelen (kinderboek) – 2001 – Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn.
- Meneer Papier is verscheurd. (kinderboek) – 2003 – Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn.
- Meneer Papier knipt – 2021 – Tielt: Uitgeverij Lannoo
- Mijn steen (kinderboek) – 2017 – Tielt: Uitgeverij Lannoo
- Twee stenen (kinderboek) – 2012 – Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn bvba.
- Rennen. (kinderboek) – 2013 – Tielt: Uitgeverij Lannoo.
- Voor altijd dichtbij (kinderboek) – 2022 – Tielt: Uitgeverij Lannoo.
- Ze zijn onder ons. (jeugdboek) – 2024 – Tielt: Uitgeverij Lannoo
Vertalingen /Hertalingen
- Spoon River Anthologie. (Amerikaanse poëzie in vertaling) -2007 – Leuven: uitgeverij P.
- Henric van Veldeke. Ik bid de liefde. 33 minnedichten. 2016 – Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag/ Amsterdam: Uitgeverij Podium.
- Liederen en gezangen van afwezigheid. (vertaalde Spaanse poëzie) – Leuven: Uitgeverij P.
DISCOGRAFIE
Aroma di Amore
1982 | Gorilla dans de samba. | ep |
1983 | Koude Oorlog. | mini-LP |
1984 | Voor de dood | maxi-single |
1984 | De sfeer van grote dagen. | mini-LP |
1985 | Zonder Omzien | mini-LP |
1986 | Harde Feiten. | LP |
1987 | Koudvuur. | LP |
1993 | Radikal | verzamel-cd |
2009 | Ongehoord | compilatie |
2012 | Samizdat | CD |
Bange Konijnen
1986 | Ik ben verliefd op Sandra Kim. | Single |
Peeters & Angst
1990 | Andermans Herinnering. | mini-cd |
1993 | Track ‘De Steen’ op Le Sacre de Printemps. | cd bij het magazine Gonzo Circus |
De Legende
1992 | Ten Dans. | mini-cd |
1993 | Gouden Tanden. | mini-cd |
1996 | Een Oor is een oor. | mini-cd |
2008 | Bijt!Bijt!Bijt! | CD |
Elvis Peeters
1996 | Nooit Meer Slapen. | CD |
Waegeman, Valckenaers, Peeters
2000 | Brsktg! | mini-cd |
SCHMoLL
2004 | Schmoll | mini-cd |
2006 | Spleen pour rire. | CD |
THEATER
Première | Titel | Ensemble |
1991 | Het Uur van de aap. | door Cultuurwerkplaats Monty Antwerpen. |
1992 | Gras aan de horizon. | door Kunstencentrum Vooruit Gent. |
1995 | Vier mannen. | door D&A ism Cultuurwerkplaats Monty Antwerpen. |
1997 | Nooit meer slapen. Luisterspel/muziektheater. | door muziektheater Walpurgis, Brussel. |
1997 | De gehavende. | door Cultuurwerkplaats Monty Antwerpen |
1998 | Alles is er/Sindsdien val ik’. Concert/muziektheater. | door muziektheater Walpurgis, Brussel en Kunstencentrum Vooruit, Gent (co-productie). |
1998 | Te paard. | door muziektheater Walpurgis. |
2000 | 3 X Elvis Peeters. (Vier Mannen, Spa, Hondenspel) | door theatergroep Malpertuis, Tielt. |
2000 | Calvados. Première 2000 te Tilburg | door Productiehuis Brabant, Tilburg |
2000 | Het Laatste Verlangen. Kameropera. Première 2000 te Antwerpen. | door Tirasila, Brussel en Walpurgis, Antwerpen (co-productie). |
2001 | De ontmoeting met een mens is altijd afmattend. Première 2001 te Gent | door Muziektheater LOD. Theater met muziek. |
2002 | Mensenzee. Tekst: Elvis Peeters, liedteksten: Nazim Hikmet. Première 2002 te Brussel | door B.B.E.K., Brussel. Muziektheater |
2002 | KRSK! Berichten uit een zeemansgraf. Muziektheater, met liedteksten van Elvis Peeters. Première 2002 te Mechelen | door Tirasila, Brussel en Cultuurcentrum Mechelen |
2002 | La maison bleue. Literair concert. Première 2002, Strombeek-Bever | Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers, Koen Van Roy, Nicole Van Bael. |
2003 | Zeeslag. Première 2003, Den Bosch | door Productiehuis Brabant, Tilburg |
2003 | Beste vrienden. Kindertheater. | door productiehuis Luxemburg. |
2004 | Slachtwerk. Muziektheater. | door Tirasila met het Rubiokwartet. |
2004 | De ontelbaren. Literair concert. Première 2004, Mechelen | Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers, Koen Van Roy, Nicole Van Bael. |
2006 | Het paard van Nietzsche. Literair concert. Première 2006, Mechelen | Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers, Koen Van Roy, Nicole Van Bael. |
2009 | De sfeer van Grote Dagen. Literair concert. Première 2009, Mechelen | Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers, Koen Van Roy, Nicole Van Bael. |
2013 | Henric. Muzikale voorstelling
Première Nona 3 mei 2013, Mechelen Elvis Peeters brengt hulde aan Henric van Veldeke, de eerste schrijver van de Lage Landen die we bij naam kennen. |
Elvis Peeters (tekst, hertaling, stem) & Nicole Van Bael (tekst, coach), Stevie Wishart (compositie, elektronica / draailier), Agnes Degraaff (zang), Gerrit Valckenaers (compositie, electronica, basklarinet, zelfgebouwde instrumenten), Jan Weynants (beeld). |
2013 | Pia Madre (song cyclus) Première: 20/09/2013 in Cultuurhuis de Warande, Turnhout. Theater Stap | Tekst: Elvis Peeters. Regie: Karel Tuytschaever. Componist: o Spaenc Acteurs: Liesbeth De Hertog, Jelle Palmaerts, Jason Van Laere, Marc Wagemans, Gert Wellens, Peter Janssens. Zangeres, actrice, muzikant: Liesa Van der Aa Musici: Bert Bernaerts, Pieter Thys, Marc Bryssinck. |
2014 | Mest. (muziektheater) Première op 13 april 2014 in de KVS te Brussel | Tekst: Elvis Peeters. Regie: Guy Dermul Acteurs: Nico Sturm, Line Pillet, Guy Dermul Muziekcompositie: Kaat De Windt Live-muziekuitvoering: Lucy Grauman, Reena Riot, Kaat De Windt |
VERTALINGEN NAAR ANDERE TALEN
DEENS
- Tirsdag Deens / vert. uit het Nederlands door Kirsten Rahbek. Århus: Turbine, 2015. Fictie, paperback. Vert. van Dinsdag. Amsterdam: Podium, 2012.
DUITS
- Der Sommer, als wir unsere Röcke hoben und die Welt gegen die Wand fuhr. Duits / vert. uit het Nederlands door Meike Blatnik. Berlin: Blumenbar Verlag, 2014. Fictie, gebonden. Vert. van Wij. Amsterdam: Podium, 2009.
HONGAARS
- Közöd?. Társszerző: Nicole van Bael Hongaars / vert. uit het Nederlands door Szabolcs Wekerle. Budapest: Európa, 2014 (Transz sorozat). Fictie, paperback. Vert. van Amsterdam: Podium, 2009.
JAPANS
- [Kayō-bi] Japans / vert. uit het Nederlands door Tamiko Suzuki. Tokyo: Shoraisha, 2016. Fictie, paperback. Vert. van Amsterdam: Podium, 2012.
KROATISCH
- Utorak. Kroatisch / vert. uit het Nederlands door Romana Perečinec. Zagreb: Hrvatsko filolosko drustvo, 2014. Fictie, gebonden. Vert. van Amsterdam: Podium, 2012.
SLOVEENS
- Brezštevilni. Sloveens / vert. uit het Nederlands door Mateja Seliškar Kenda. Nova Gorica: Educa, 2008 (Evropski utrinki). Fictie, paperback. Vert. van De ontelbaren. Amsterdam: Podium, 2005. Vertalersnaam in boek: Mateja Seliškar Kenda.
TURKS
- Sayısız. Turks / vert. uit het Nederlands door Gül Özlen. Istanbul: Tekin, 2016. Fictie, paperback. Vert. van De ontelbaren. Amsterdam: Podium, 2005.
- Herhangi Bir Gün. Turks / vert. uit het Nederlands door Gül Özlen. Istanbul: Alef Yayinevi, 2014. Fictie, paperback. Vert. van Dinsdag. Amsterdam: Podium, 2012.