Maakt deel uit van:vertellers over de zee
GASTON DURIBREUX
Oostende, 28 mei 1903 – Oostende, 27 mei 1986
Gaston Duribreux werd ‘de romancier van de zee’ genoemd, maar ook ‘de laatste katholieke romanschrijver’.
BIOGRAFIE
28 mei 1903: Gaston Duribreux werd geboren te Oostende.
- Zijn ouders waren afkomstig uit Noord-Frankrijk. Hij ging naar de middelbare school in Oostende (Onze-Lieve-Vrouwecollege) waar hij de moderne humaniora volgde en waar hij gestimuleerd werd door oorlogsaalmoezenier E.H. August Benoot.
- Na de moderne humaniora, verbleef hij gedurende drie jaar aan de Franse Riviëra om het beroep van hotelier te leren.
1928: Opende het gekende ‘Hotel du Parc’ (nu Parkhotel) in Mariakerke, waar hij tijdens de weekeindes bekende Vlaamse schrijvers ontving.
15 mei 1929: Huwde met Louise-Marie Dierikx-Visschers en kreeg drie zonen, René, Yanty en Paul. (Zijn zoon Paul Duribreux schreef overigens ook een viertal romans: Schimmen uit het verdronken land (1981) – Een dam in de tijd (1982) – Het Virus van de Letherivier (1987) – Het Oog van Mikhaël Eikhart (1991))
Schrijven deed hij –als een seizoenarbeider- vooral in de rustige winterperiode. Het hele jaar door noteerde hij in kleine notaboekjes en op papiertjes krabbels en aanzetten. In het stille seizoen werkte hij die uit tot romans.
1934: Debuut onder de pseudoniem Jan van Wieren met de roman “Karoen in ’t aanschijn van de zee”.
1939-1951: Aanvankelijk schreef hij vissersromans zoals “Bruun” (1939), “De laatste vissers” (1940) en “Het gouden zeil” (1951). Voor deze werken kreeg hij de ‘Lode Baeckelmansprijs van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Taal-en Letterkunde’.
In “Van arm Vlaanderen tot De voorstad groeit” p. 475-476 wordt opgemerkt dat het werk van Duribreux enkele overeenkomsten heeft met dat van André Demedts.
- Zoals Demedts plaatst ook Duribreux zich –althans in het begin van zijn schrijverscarrière -in de traditie van de streekroman. Hierbij dient opgemerkt dat Duribreux’ boeken zich in ruime mate kenmerken door psychologisch onderzoek en een dieper doordachte problematiek.
- Daartoe behoren “Bruun” (1939), “Derina of Het Teere Spel der Liefde”(1942) en “De Roeschaard” (1943). Hier geen gespleten personages of weifelende figuren zoals bij Maurice Roelants of Demedts. Duribreux zet zich resoluut af tegen de katholieke ideeënromans waarin de romanhelden worstelen met schuld, boete, goed en kwaad. Zijn personages zijn mensen uit één stuk die van geen compromis willen weten, vastberaden zijn en van wilskracht getuigen.
1950: ‘De grote Hemme’ verschijnt en wordt bekroond wordt met de ‘Prijs der Scriptores Catholici’.
1952: Met “De zure druiven” levert Duribreux een oorlogsroman af.
1955-1956: In ‘De parabel van de gehate farizeeër (1955) en ‘De parabel van de geliefde tollenaar’ (1956), stelt hij de figuur van de ‘farizeeër’ boven die van de weifelaar. Immers, de ‘farizeeër’ weet het leven aan te pakken zoals het zich aan hem voordoet, en getuift hierbij van heldhaftigheid.
Pas later zal hij met Kantwerk en Zwanen (1958) en Het wrede spel (1960) mensen in conflict met hun geweten laten komen en aldus aandacht geven aan zonde en schuld.
Deze auteur is een getormenteerde persoonlijkheid, bezeten door een kuisheidsfanatisme, wellicht een trauma uit zijn jeugd.
In Het wrede spel (1960) staat overspel centraal, evenals in Derina (1942) en Kantwerk en zwanen (1958). Alles draait om de begrippen zonde en boete of straf, zoals ook in De zure druiven (1952) dat tijdens WO II speelt en hoofdzakelijk het verzet behandelt van de zonen van hen die WO I beleefden. In De bron op den berg (1945) is die bron een surrogaat van de zee. Het is een gewetensroman, evenals Tussen duivel en diepzee (1953), roman van de wrok. Het menselijk geweten en verantwoordelijkheidsbesef, de eenzaamheid en de drang naar heldhaftigheid zijn terugkerende motieven in het werk van deze introverte en toch strijdbare auteur, bij wie de zee steeds symbool staat voor eeuwigheid en zuiverheid. In De parabel van de gehate farizeeër (1955) en De parabel van de geliefde tollenaar (1956) zet hij zich af tegen wat hij ‘het verschijnsel van de zondenmystiek in de moderne katholieke problemenroman’ noemt. Typerend is de titel van zijn roman: Ballade van de hopeloze zuiverheid (1971).
27 mei 1986: Overlijden van Gaston Duribreux te Oostende.
Epiloog
November 2006: Tentoonstelling: Leven en werk van auteur ‘Gaston Duribreux’ In klank en beeld 1903 – 1986 in het hotel Miramar te Oostende.
- De tentoonstelling was georganiseerd door de familie Duribreux, het Davidsfonds Oostende en de Heemkundige Kring Obekin. Het hotel Miramar werd in 1964 door Gaston Duribreux gebouwd.
MEER OVER DURIBREUX
- WP-lexicon; L. Sourie. Mens en kunstenaar (dl 1, 1956);
- B.F. van Vlierden, ‘Het heroisme in het werk van Gaston Duribreux’, in Streven 10 (1957) 9;
- J. de Ceulaer, in: Te gast bij Vlaamse auteurs (1962);
- P. Hardy. Gaston Duribreux (Uitgeverij Desclée de Brouwer 1963);
- Smeets, ‘Gaston Duribreux’, in VWS-Cahier 3 (1968) 16, p. 8-9;
- P. Hardy, ‘Gaston Duribreux. Zee en oorlog’, in: VWS-Cahier (1970) 4A [=27], p. 1-5.
BEKRONINGEN
- 1942: Premie van de beste eersteling van de provincie Antwerpen, voor ‘Bruun’
- 1947: Lode Baekelmans prijs voor de romans over de zee en het vissersvolk. “Bruun” (1939), “De laatste vissers” (1940) en “Het gouden zeil” (1951).
- 1951: Prijs der Scriptores Catholici voor De Grote Hemme.
- 1952: Vlieberghprijs van het Davidsfonds voor Tussen duivel en diepzee
- 1952: Vijfjaarlijkse prijs van West-Vlaanderen voor De zure druiven.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
Referenties
- Prof. M. Dupuis, De vernieuwing van de romankunst 1913-1941. In: Prof. Dr. M. Rutten; Prof. Dr. J. Weisgerber (red.): Van “Arm Vlaanderen” tot “De voorstad groeit” 1888-1946. Standaard Uitgeverij 1988 pp. 475-476.
- J. de Ceulaer, in: Te gast bij Vlaamse auteurs (1962).
BIBLIOGRAFIE
De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
Chronologisch overzicht
Jaar |
Titel |
Fotogalerij |
Uitgeverij 1ste druk |
1934 |
Karoen in ’t aanschijn van de zee. (levensroman)
Onder de pseudoniem JAN VAN WIEREN.
Op voorplat staat Gaston Duribreux op het titelblad Jan van Wieren
|
|
Oostende: Uitgave Aquarium. (1 Kaaistraat Oostende). -155p.
Afmetingen: 20.75 x 14.50 (ingenaaid)
|
1939 |
Bruun. (roman)
1941: 2de druk bij “Onze Tijd”
1942: 3de druk bij “Onze Tijd”, eveneens bij uitgeverij Manteau [z d]
|
|
Brussel: “Onze Tijd” S.V. / Amsterdam: Wereldbibliotheek. -198p.
Afmetingen: 20.25 x 14 (gebonden in linnen kaft)
Gedrukt op de persen van V. Van Dieren & Co, Venusstraat, 27 Antwerpen
|
1940 |
De laatste visschers. (roman)
1941: Vertaald in het Duits door Emil Charlet als: Die letzten Fischer. Berlin: Holle & Co Verlag.
1950: Uitgave bij uitgeverij Manteau
|
 |
Leuven: Davidsfonds. -191p.
Reeks: Volksboek nr 289
Afmetingen: 19 x 15.50 (gebonden in linnen kaft)
|
1941 |
Zee- en visschersvolk op Vlaanderens kust. (novelle)
Met 12 platen : Oude vischvrouwen, Visschersgezin, de kuil of de zak van het vischnet, korder booten, Dundee-kotter (smek), het sorteeren van de visch, enz
|
 |
Antwerpen: N.V. De Nederlandsche boekhandel -56 p.
Reeks: “De Seizoenen” nummer 19.
Afmetingen: 17.50 x 10.75 (ingenaaid in harde kartonnen kaft)
Drukkerij G. Braet, Vleminckveld 74 Antwerpen.
|
1941 |
Derina of het teere spel der liefde. (roman) |
|
Brussel: Uitgeversmij. Onze tijd S.V. -232p.
Afmetingen: 21.25 x 15 (ingenaaid)
Gedrukt op de persen van V. Van Dieren & Co, Venusstraat, 27 Antwerpen
|
1942 |
De visscher. (essay)
Met 16 platen
|
|
Brussel: “De Ambachten” Kunstkringuitgaven. -42 p.
Afmetingen: 17.25 x 10.75 (gebonden in kartonnen kaft)
Colofon: geëindigd met drukken op 20 September 1942, ter perse van Drukker H. Kumps, te Brussel.
|
1942 |
Rijm op de kust. (verhaal)

|
 |
In de verhalenbundel „Bloei – Een en twintig verhalen van Vlaamsche schrijvers” pp 113-132.
Colofon: Dit boek verscheen in den herfst van 1942 bij de uitgeverij “PRO ARTE”” p.v.b.a. te Diest, onder leiding van Jos Philippen, beheerder-directeur. De omslagteekening werd ontworpen door Hilda Leynen en de druk verzorgd door N.V. Vonksteen te Langemark.
Afmetingen: 19 x 14 (ingenaaid – licht gekartonneerde kaft met flappen)
|
1943 |
De Roeschaard. Een visschersroman. (roman) |
 |
Brussel: Onze Tijd / Uitgeversmij. A. Manteau -206p.
Afmetingen: 21.50 x 15.50 (ingenaaid – Geïllustreerde omslag met flappen)
Drukkerij Erasmus, Gent. Toelatingsnummer 1451
|
1945 |
De bron op de berg. (roman)
Illustraties: Setola
|
|
Brugge/Brussel: Uitgeverij De Kinkhoren -320p.
Reeks: Romanreeks Korenaren.
Afmetingen: 23 x 16 (Ingebonden met stofomslag)
Druk: St.-Augustinus Mij, Desclée De Brouwer & Cie, Brugge.
|
1948 |
Toen keerde de wind. (verhaal)
Bandversiering van Renaat Demoen
Druk van Etablissementen Brepols, NV, Turnhout.
Zedelijke kwotering: IV-V
Bevat tevens: André Demedts: De plaatsvervanger (pp.5-64); Ernest vander Hallen: Vreemdelingenlegioen (pp. 105-142); Staf Weyts: Het leven is hard. (pp.143-197)
|
 |
Uit de bundel: “Van elk een verhaal”. –pp.65-104.
Uitgever: Davidsfonds Leuven; Volksreeks Nr. 365 (1948-8)
Afmetingen: 19.25 x 12.50 (gebonden in geïllustreerde kartonnen kaft)
|
1950 |
De grote Hemme. (roman)
Bandontwerp van A. Boschmans.
stofomslag 1ste druk
1952: 2de druk bij Boekengilde De Clauwaert V.Z.W.
1985: heruitgave door Uitgeverij Publiboek/Baart, Deurne. 271p. Afmetingen: 21 x 14 (gebonden – harde linnen kaft met geïllustreerde stofomslag). Omslagtekening: Reint de Jonge. Fotografisch zetwerk: Heyselberghs, Wommelgem. Productie: Dirk Grandy. Reeks: Vlaamse Volks- en Streekromans
|
 |
Leuven: Boekengilde De Clauwaert V.Z.W. -312p.
Reeks: Eerste boek in de jaarreeks 1950
Afmetingen: 19.75 x 14 (gebonden met stofomslag)
Gedrukt op de persen der drukkerij Omega n.v. Antwerpen
|
1951 |
Het gouden zeil. (roman)
Bandversiering Renaat Demoen.
|
 |
Leuven: Davidsfonds. -239p.
Reeks: Gulden reeks bij zijn 75-jarig Jubileum nr. 385 (1950-8)
Afmetingen 19.25 x 12.50 (gebonden – Karton-similileer)
Druk van de Etablissementen Brepols N.V. Turnhout
|
1952 |
De zure druiven. (oorlogsroman)
1954: 2de druk bij Desclée De Brouwer
|
 |
Brugge/Bussum: Uitgeverij Desclée De Brouwer -369p.
Reeks: Romanreeks Korenaren.
Afmetingen: 23 x 16 (Ingenaaid)
Druk: St.-Augustinus Mij, Desclée De Brouwer & Cie, Brugge.
|
1953 |
Tussen duivel en diepzee. (roman)
Bandomslag van Dries van den Broeck.
1980: 2de uitgave bij uitgeverij Beckers te Kalmthout in de 36-delige reeks ‘Vlaamse auteurs’ in kunstlederen band met goudopdruk ingeleid door Georges Adé, blz. 17-22.
|
 |
Leuven: Davidsfonds. -292p.
Reeks: Gulden reeks nr. 408 (1953-1)
Afmetingen: 19.25 x 12.50 (gebonden – in kunstlederen band)
Druk van de Fabrieken Brepols N.V. Turnhout.
|
1955 |
Schipper Jarvis. (roman)
Bandontwerp en stofomslag: Jos Vanbekbergen.
|
 |
Leuven: Boekengilde De Clauwaert V.Z.W. -201p.
Reeks: Tweede boek van de jaarreeks 1954-1955.
Afmetingen: 19.75 x 13.75 (ingebonden met stofomslag)
Gedrukt en gebonden bij de firma Scheerders van Kerchove N.V. , Sint-Niklaas
|
1955 |
De parabel van de gehate farizeeër. (novelle)
Omslagontwerp van J.Verhaert.
|
 |
Leuven: Boekengilde De Clauwaert V.Z.W., -52p.
Reeks: Uitgaven voor de leden van de Clauwaert-Vereniging. – April 1955; vol. 7.
Afmetingen: 20.50 x 13 (ingenaaid)
Gedrukt en gebonden bij de firma Scheerders van Kerchove N.V. , Sint-Niklaas.
|
1956 |
De parabel van de geliefde tollenaar. (roman)

|
|
Brugge: Desclée de Brouwer. -95p.
Reeks: Romanreeks korenaren.
Twee eerste drukken: Één met alleen op de achterplat een tekst. [Afmetingen: 19.50 x 12.50 (ingenaaid)]
Één met geplastificeerde omslag, met op de rug en voorplat DDB, met vermelding van omslagontwerp van Michel Delbaeke, en op de achterplat foto van auteur. [Afmetingen: 19.50 x 12.50]
|
1958 |
Kantwerk en zwanen. (roman) |
 |
Brugge: Desclée De Brouwer. -180p.
Reeks:Romanreeks Korenaren.
Afmetingen: 23 x 16 (ingenaaid – zachte kaft)
Gedrukt in de Sint-Augustinusdrukkerij Brugge
|
1960 |
Het wrede spel. (roman) |
 |
Leuven: Davidsfonds. -250p.
Reeks: Gulden Reeks vol. 486 (1960-9)
Afmetingen: 19.25 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
|
1971 |
Ballade van de hopeloze zuiverheid. (roman) |
|
Brugge: Uitgeverij Orion/Utrecht: Desclée De Brouwer. -180p.
Reeks: Merkstenen nr 32.
Afmetingen: 18.75 x 12.25 (ingenaaid)
Colofon: Gedrukt op de persen van de Sint-Augustinusdrukkerij te Brugge in opdracht van Uitgeverij Orion N.V. Desclée De Brouwer.
|
POSTUUM UITGEGEVEN
2009 |
Spiegel en bokswant (geschreven in 1952, maar pas door de familie ontdekt in 1986).
Vormgeving binnenwerk: Smets & Ruppol;
Omslagontwerp: Sin Aerts;
Omslagfoto: de enig bewaard gebleven foto waarop René Duribreux, de zoon van de auteur, al boksend te zien is. (Archief van de familie Duribreux)
Proloog: Paul Duribreux.(pp 9-10)
Verzorgd door: T. Sintobin, & Verstraeten, P. (ed.), die tevens de uitleiding (pp 217-258) en toelichting (pp273-278) voor hun rekening namen.
Bevat tevens een ‘Beknopte histoorie van de ‘Boks’ in België en Oostende tot 1962’ door Dirk Beirens (pp 259-272)
|
 |
Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. -278p.
Afmetingen: 22 x 14.7 (ingenaaid)
Reeks: Davidsfonds/literair
|