home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Verhelst, Peter

Maakt deel uit van:

PETER VERHELST

Brugge, 28 januari 1962

Peter Verhelst is  dichter, romanschrijver, toneelauteur, theatermaker, performer, regisseur …

Vooral zijn later proza – Zwellend fruit (2000) en Memoires van een luipaard (2001) – wordt vanwege de zinnelijke, lichamelijke taal gerekend tot het ´esthetisch postmodernisme`.

 

BIOGRAFIE

28 januari 1962 : Geboren in Brugge.

  • Raakte op jonge leeftijd sterk geïnteresseerd in boeken en las even vaak ‘onbegrijpelijke’ zaken als atlassen en encyclopedieën als gewone leesboeken.
  • Later volgde hij de lerarenopleiding in de vakken Nederlands, Engels en geschiedenis aan het P.H.O. Heilig-Hartinstituut-Herverlee , waarna hij les gaf in algemene vakken aan het Instituut voor Voeding (de Brugse hotelschool Ter Groene Poorte) in Brugge.

Peter Verhelst begint zijn literaire loopbaan als dichter.

1980-1981: Laat een aantal gedichten in de ´100 dichters`-nummers van Yang verschijnen.

1986: Gaat op hetzelfde elan door met de publicatie van enkele gedichten in Dietsche Warande & Belfort.

1987: Debuut als dichter met de bundel  ‘Obsidiaan’.

  • Het werkje is gebaseerd op vier in de bundel afgedrukte schilderijen van Francis Bacon.
  • Hij beschrijft een man en een vrouw die bij het vrijen steeds meer van elkaar vervreemden. Ze ondrgaan – net als obsidiaan – een stollingsproces. De bundel bevat alle elementen van Verhelsts latere obsessie voor verbeelding en vernietiging.
  • Wordt bekroond met de Prijs voor Letterkunde van de provincie West-Vlaanderen en de Paul Snoekprijs.

1993: Debuut als romanschrijver met Vloeibaar harnas.

  • De thematiek en het taalgebruik liggen in de lijn van zijn poëzie.
  • Parallel met de roman laat Verhelst de fotoroman Salomé verschijnen – de foto’s zijn van fotograaf Patrick Spiegelaere – bedoeld als, “een visuele interpretatie van de roman Vloeibaar harnas.

1997: Zes poëziebundels later verklaart hij zich, in het tijdschrift De Revisor, als dichter dood.

  • De reden daarvoor is dat hij met zijn laatste bundel, Verhemelte (1996), naar eigen zeggen de poëzie heeft vernietigd: “Ik merkte dat ik toch nog niet echt die bundel had gemaakt waarmee ik de poëzie kapot had gekregen. […] Dat deed ik door een zevende bundel te schrijven (Verhemelte). Nu kan ik nooit meer een bundel schrijven die verder gaat met de taal, waarin de poëzie zichzelf zo ontzettend ontkent. Die bundel was precies zoals ik heb gewild. Ik kan dan nog wel elk jaar een nieuwe gaan maken, maar dat heeft geen enkele zin. Elk concept is labiel en dient door mijzelf vernietigd te worden.” (in: Joosten 2003, 3).

1997: Debuteert in de  theaterwereld.

  • Bij het Kaaitheater Maria Salomé opgevoerd, genoemd naar de vrouwelijke matador die later een verklede man bleek te zijn, De regie was in handen van Jan Ritsema.
    • In het stuk krijgt ze gezelschap van Prometheus, Icarus, Minotaurus en Ariadne. Samen bevinden ze zich in een labyrint en zijn ze de vertolkers van een labyrintische liefdesgeschiedenis, waarbij ze elkaar erg goed met woorden kunnen kwetsen.
    • Ook hier weer de paradoxale combinatie van scheppen en vernietigen. In een  haast letterlijke tastbaarheid van de taal worden de woorden van de acteurs haast letterlijk belichamen. Woord en vlees worden een, wat echter niet tot harmonie, maar tot destructie leidt: “Zo luidt de regieaanwijzing in Maria Salomé na een heftige woordenstrijd tussen Prometheus en Minotaurus: `twee schotwonden spatten open, een bij Prometheus/een bij Minotaurus`.

1999: Stapt uit het onderwijs en kiest voor een full-time schrijversloopbaan.

2000-2001: Vooral Verhelsts later proza – Zwellend fruit (2000) en Memoires van een luipaard (2001) – wordt vanwege de zinnelijke, lichamelijke taal gerekend tot het ´esthetisch postmodernisme`.

  • Een mooi voorbeeld hiervan is de veelgeciteerde openingszin van Memoires van een luipaard: “Je buigt je voorover en je legt de vingertoppen op die woorden. Van links naar rechts. Traag blijf je die zin strelen tot de pels begint te knetteren.” (in: Joosten 2003, 3).
  • Deze haast letterlijke tastbaarheid van de taal komt dan ook goed tot zijn recht in het theaterwerk van Verhelst, waar acteurs zijn woorden haast letterlijk belichamen.

2000: Verhelst werkt mee aan allerlei podiumvoorstellingen, waaronder heel wat multimediawerk.

  • Histoire d’A (2000) is gebaseerd op L’histoire du soldat van Igor Stravinsky. De tekst roept de gruwelen op van een oorlog die lijkt te zijn geïnspireerd door de Balkanoorlog.
  • Voor Coupe Royale (2000) –een spectaculaire, culinaire en theatrale voorstelling- schreef hij verhalen over macht en waanzin.
  • S*CKMYP (2000) maakt gebruik van de dichtbundel Verhemelte.
  • Voor Scratching the inner fields (2001) herwerkte hij teksten uit Zwellend fruit.
  • In Icarus/Man-o-War ((2001) wordt multimedia als prothese aangewend.
  • In Het sprookjesbordeel, een creatie op de grens van literatuur, theater en beeldende kunst, kunnen de toeschouwers in kleine groepjes de sprookjes  (uit Mondschilderingen) beleven.

2003: Ondanks zijn dichterlijke doodverklaring in 1997 verschijnt van hem een nieuwe, erg lijvige gedichtenbundel, ‘Alaska’, waarin hij, volgens de criticus Jos Joosten, (alweer) de vernietiging poëtiseert.

2006: Als regisseur verbonden aan het theaterhuis NTGent.

2007: Te gast op het Festival d’Avignon met zijn « réécriture totale » van Richard III, in een regie van Ludovic Lagarde.

September 2009 – 2011: Stadsdichter van de stad Gent.

  • In plaats van een stadsgedicht lanceert hij een project van dromen vangen. “Ik wil geen gedichten schrijven over Gent, maar ik wil wel literatuur maken van Gent. Kortom: vervang stadsdichter door dromenvanger” (De Morgen 08/01/2010).
  • Alle Gentenaars worden uitgenodigd hun dromen in te sturen. Hieruit zou hij een dromenboek willen maken, “maar hoe het eindresultaat er precies zal uitzien, daar heb ik ook nog het raden naar” (Verhelst in de Morgen 08/01/2010).

Naast dit project houdt hij om de zoveel maand een Come to Daddy-voorleessessie. “Het idee  is om het op een kleine intieme locatie met een kleine groep mensen over mijn schrijverschap te hebben. Waar ben ik mee bezig ? Hoe verloopt het schrijven? Ik lees ook een aantal teksten voor. Op die manier kun je mensen duidelijk maken dat schrijven een passie is en dat schrijvers geen zotten zijn die zich op zolderkamertjes aan de muze laven. Het toont dat de drempel naar de literatuur niet hoog hoeft te zijn.” (Verhelst in de Morgen 08/01/2010).

2015: Verhelst XL is een poging om theater te maken dat ‘stille omgevingen creëert’. Plekken waar nagedacht kan worden, gerouwd, genoten, traag kan worden gekeken. Plekken voor nieuwe rituelen. Auteur en regisseur Peter Verhelst en letterbeeldhouwster Maud Bekaert werkten voor Verhelst XL in het QNX-project (Brugge) samen met kunstenaars als Johan Tahon, Dirk Braeckman, Cristina Iglesias, Lili Dujourie en Helmut Stallaerts. Productie Kaaitheater te Brussel.

  • In hetzelfde jaar verschijnen ook zeven teksten van zijn hand in ‘Lili Dujourie / FOLDS IN TIME – Plooien in de tijd – Plis du temps’. (tentoonstellingscatalogus bij het werk van Lili Dujourie), waarin hij zijn relatie tot het werk van de kunstenares poogt te definiëren. (Uitgave S.M.A.K. te Gent )

Verhelst 19

  • De roman De kunst van het crashen komt uit, gebaseerd op een zelf beleefd trauma. Op 23 april 2013 rijdt Peter Verhelst op de E40. Bij Wetteren haalt hij een vrachtwagen in die een wiel verliest. Hij rijdt (120 km/u) over het wiel, de airbags springen open, de auto gaat drie keer over de kop en de wereld wordt wit. Tijdens het ongeval splitst de tijd zich op. Na het ongeval herinnert hij zich alles, op 3 seconden na.

2015:  Een theaterstuk Absence

  • Peter Verhelst (NTGent) en Eric Joris (CREW) creëerden een korte, beeldende (en auditieve) voorstelling van 65 minuten, zonder ‘verhaal’.
  • De voorstelling vond zijn inspiratie in de tsunami van 2011 in Japan en gebruikt die tsunami als metafoor. Een metafoor voor een intense, stresserende gebeurtenis die een mens – elk mens – kan overkomen en met verstomming slaan. Vanuit dat trauma, vanuit die sprakeloosheid, vertrekt Absence.

2017:  Met Koor, een keuze uit de poëzie (1987-2017) doet de dichter meer dan een stuk van zijn oeuvre bundelen. In de Poëziekrant ( jg 42, 2018, nr 1p.10) zegt Verhelst: “In een bundel is elk gedicht omgeven door andere gedichten. Het liefst componeer ik die losse teksten tot een geheel, alsof je een cirkel rond maakt” Dus paste hij gekozen gedichten aan, herschikte ze , schrapte en voegde toe.

2017: Vertaalde de bundel Koor naar het theaterpodium: Verhelst leest gedichten voor, vaak aangepast, vaak ook niet, samen met flarden uit de nieuwe roman waar hij aan werkt. De teksten worden omgeven door een soundscape van elektronische muziek van de hand van Pepijn Caudron en Tijs Bonner.(Kreng)

2019: De dichtbundel ZON geeft een nieuwe wending aan zijn omvangrijke oeuvre. Het is een broeierig geheel, waarin het politieke voor het eerst duidelijk verbonden wordt met het lyrische.

BEKRONINGEN

  • 1984: De André Velgheprijs van de stad Harelbeke voor de gedichtencyclus Requiem.
  • 1984: Basiel de Craene prijs en de poëzieprijs van de Kamer van Rhetorica (De gezellen van Michiel, Brugge)
  • 1986: George Orwellprijs (Haarlem) voor Naakt met rozen en juwelen (later gewijzigd opgenomen in Obsidiaan)
  • 1986: Driejaarlijkse Poëzieprijs Jan Vercammen voor Obsidiaan.
  • 1989:  Provinciale Prijs voor letterkunde West-Vlaanderen Poëzie voor Obsidiaan.
  • 1989: Jules van Campenhoutprijs van de gemeente Meise voor Black Doll
  • 1990: Nieuwe Yangprijs voor OTTO.
  • 1991:  Paul Snoekprijs van de stad Sint-Niklaas voor Obsidiaan.
  • 1998:  Dirk Martensprijs voor Verhemelte.
  • 1998:  Provinciale Prijs West-Vlaanderen Proza voor De Kleurenvanger.
  • 2000:  Provinciale Prijs West-Vlaanderen Drama voor Romeo en Julia – studie van verdrinkend lichaam.
  • 2000:  De Gouden Uil Literatuurprijs voor Tongkat.
  • 2000:  De Jonge Gouden Uil voor Tongkat.
  • 2001: F. Bordewijkprijs voor Tongkat.
  • 2001: Taalunie Toneelschrijfprijs voor Aars!
  • 2001:  Driejaarlijkse Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap – voorheen Staatsprijs – voor Tongkat.
  • 2002:  Provinciale Prijs West-Vlaanderen Novelle voor Memoires van een Luipaard.
  • 2002: De Gouden Uil Publieksprijs voor Memoires van een Luipaard.
  • 2004:  Gedichtendagprijs voor een titelloos gedicht Heb door moerassen gewaad uit Alaska.
  • 2008:  Jan Campertprijs voor Nieuwe Sterrenbeelden.
  • 2009:  Gedichtendagprijs voor ‘Vaas’ uit Nieuwe Sterrenbeelden.
  • 2009: Herman de Coninckprijs voor Nieuwe Sterrenbeelden.
  • 2009: Boekenwelp voor Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal.
  • 2009:  Woutertje Pieterse Prijs voor Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal.
  • 2009:  De Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs voor Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal.
  • 2015: Herman de Coninckprijs voor de dichtbundel  Wij totale vlam
  • 2017:  Herman de Coninckprijs voor Zing Zing
  • 2017: Publieksprijs voor het gedicht “Als je geen contact meer hebt met de dingen“. Verschijnt op de Gedichtendagposter ter gelegenheid van de Gedichtendag.
  • 2018: Eerste winnaar van de driejaarlijkse Sybren Poletprijs.
  • 2019: Verwerft de Confituur Boekhandelsprijs voor Voor het vergeten, als beste Nederlandstalige boek van het jaar.
  • 2021: Krijgt de Constantijn Huygens-prijs. De prijs wordt uitgereikt door de Jan Campert-stichting en is een erkenning van het hele oeuvre van de auteur.
  • 2022: Ontvangt de 72ste Arkprijs voor het Vrije Woord.

MEER OVER PETER VERHELST

  • Hertmans, Stefan. 2002. ´Schaamteloos frummelen aan het sublieme. De ´zelfportretten van de dood` van Peter Verhelst.` In: Hertmans, Stefan. Het putje van Milete. Amsterdam: Meulenhoff. p. 363-387.
  • Joosten, Jos. 2003. “De nieuwe bundel van Peter Verhelst. Poëzie en vernietiging.” In: De Standaard der Letteren. nr. 2668, p. 3.
  • Peeters, Patrick. ´Peter Verhelst`. In: Kritisch lexicon van de Moderne Nederlandstalige Literatuur. Red. Hugo Brems, Tom van Deel, Ad Zuiderent. Groningen: Martinus Nijhoff uitgevers. Band 8, november 2001.

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

Referenties

  • Jef  Ector, Peter Verhelst. VWS-Cahiers jg. 37 nr 4 juli-Augustus 2002 nr 211. 48p.

 

SMAAKMAKER

 

als een tafelblad glanzend

Uit: Nieuwe Sterrenbeelden.

Op bed kijken we elkaar
uit de kleren op de vloer
een jurk een hemd, meer valt er niet
uit te trekken; hoe we op handen en knieën
bijenwas in de vloer wrijven
tot het hout was opgeeft
terwijl we elkaar op bed liggen te bekijken
op de vloer, glad als een tafelblad waarover dingen
uit eigen beweging beginnen te schuiven
tegen elkaar aan, van elkaar weg,
traag over de was glijdend, het lijkt ze
geen moeite te kosten, de magneet onder tafel onzichtbaar
ademend; een tepel uit een borst, een borst
uit een jurk, een hoofd uit een hemd,
het hoofd in de nek
zo graag had ik me
aan haar mond totaal
open gesneden.

 

Snake-dancing

Uit: Otto (1989), p.49.
 
Haar tong roept, een arm ligt om haar heup.
Voor me staan gesneden bloemen, ligt een open
vrucht, bloed in glas. Ik zal je doden.
 
In de spiegel zie ik hoe ze drinkt,
hoe ze haar mond betast en naar me kijkt
en doet alsof ze me niet ziet.
 
Onder haar hand beweegt haar buik. In mij
zweet een droom. Ze staat te wiegen in zichzelf,
werpt iets blinkend op de grond mijn vlees.
 
Ze buigt. Als ze recht komt staan mijn vingers
op haar rug. Ze lacht,
scherpt haar tanden als ze in mijn ogen kijkt.
 
Ik dans, ontwijk haar gif.

 

BIBLIOGRAFIE

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Notitie

  • Deze bibliografie vermeldt alleen de geschriften die in boekvorm zijn gepubliceerd. Peter Verhelst heeft tevens veel proza en poëzie in tijdschriften gepubliceerd. Deze werden op een later tijdstip -vaak in gewijzigde vorm- in zijn  boeken opgenomen. Deze publicaties blijven hier dus onvermeld.
  • Voor een volledige bibliografie verwijzen we naar Johan Velter, Noli reminisci ea: een bibliografie van het werk van Peter Verhelst, 1980-1999. – Wildert: De Carbolineumpers, 2000.
  • Volgens de gegevens van Jef Ector in het voor deze bijdrage door mij gebruikte VWS-Cahiers jg. 37 nr 4 juli-Augustus 2002 nr 211 houdt Johan Velter (Gentbruggestraat 106, 9040 Gent) ook een gedetailleerde bibliografie bij van de teksten die na 1999 zijn verschenen.

Deze bibliografie telt 3 rubrieken

  1.  Poëzie en proza (chronologisch)
  2. Theater (chronologisch)
  3. Beknopt overzicht gerangschikt per genre alfabetisch op titel.

 

A. Chronologisch overzicht poëzie en proza

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1987 Obsidiaan. (poëzie)

Bevat de cycli: Two figures; Baboon; Sphinx; Crucifixion.
Provinciale Prijs West-Vlaanderen Poëzie 1989 / Paul Snoekprijs 1990
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -48p.
1989 Eleganz. (poëzie)

Tekeningen van Johan Daenen.
Gent: Verhelst.
1989 Otto. De juwelen, het geweld, het geweld, de juwelen. (poëzie)

Bevat de cycli: Eleganz; schatz; labyrint; tauromaquia.
Nieuwe Yangprijs 1990
Omslagontwerp: Mireille Panneels.

 

Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -54p.

Afmetingen:
Colofon: Otto van Peter Verhelst werd in opdracht van uitgeverij Manteau te Antwerpen gezet in Bembo 12 door Facet te Antwerpen en gedrukt bij Tengrootenhuyse te Wilrijk, boekbinderij De Bruyn & Gouffeau te Schoten zorgde voor de afwerking.
1990 Angel. (poëzie) Gent: Yang. -23p.

Reeks: Yang poëzie reeks.
Afmetingen: 22 x 15.70 (ingenaaid – licht kartonnen kaft met stofomslag)
Colofon: ‘Angel’ van Peter Verhelst werd in opdracht van ‘Yang’, volgens ontwerp van Nicole Vandevelde, door Drukkerij Van den Eynde te Arendonk gezet uit Century Light en gedrukt in een oplaag van 400 door de auteur gesigneerde en genummerde exemplaren. De bundel kwam tot stand met de hulp van de provincie West-Vlaanderen.
1991 Witte bloemen. (poëzie) Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -40p.

Reeks: poëziereeks Manteau.
1991 Herinneringen van een prettig gestoorde jongeman. (vertaling)

Oorspronkelijke auteur: FRÉDÉRIC BEIGBEDER
Oorspronkelijke titel: Mémoires d`un jeune homme dérangé.
Leuven: Kritak/Tricht: Goossens. -122p.
1992 Zodiac van het satijnen altaar. (bibliofiele uitgave)

Geïllustreerd door Jimi
Wildert: Carbolineum Pers. -40p.
1992 Master. (poëzie)

Omslagontwerp: Dingeman Kuilman
Studio Anthon Beeke
Foto achterplat Patrick de Spiegelaere
Amsterdam: Prometheus. -58p.

Afmetingen: 20 x 12.10 (paperback)
1993 Vloeibaar harnas. (roman)

Omslagontwerp: MEGA.L.UNA – Illustratie voorplat: Johan Daenen.
Foto pag. 2 (venusmandje) Patrick De Spiegelaere
Verhelst 18 Amsterdam: Prometheus. -175p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1993 Salomé. Fotoboek bij Vloeibaar Harnas met foto`s van Patrick de Spiegelaere. (bibliofiele uitgave) Amsterdam: Prometheus. -64p.
1994 De boom N. (poëzie)

Omslagontwerp: Marten Jongema.
Foto voorplat: Reinhart De Grendel.
Foto achterplat: Patrick De Spiegelaere.

Amsterdam: Prometheus. -52p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Nota: Het slotgedicht werd in het Latijn omgezet door Paul Claes

1994 Etgroen. (verhaal) In de bundel ‘Jonge sla, Vlaams literair talent’ pp 61-67.

Uitgegeven door Uitgeverij Kritak, Leuven. Samenstellers: Jan Denolf, Manu Claeys. 274pp.

1995 Het spierenalfabet. (roman)

Omslagontwerp: Gerard Hadders
Foto voorplat: Peter Vandermeer  –  Foto achterplat Patrick De Spiegelaere
Amsterdam: Prometheus. -183p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1996 Verhemelte. (poëzie)

Bevat de cycli: Extase I; Pi [het wegschieten van lucifers]; Utopia [Icarus/studie I]; Extase II; Utopia [Icarus/studie II].
Omslagontwerp: Gerard Hadders
Foto’s omslag: Wolf en Wolf
Dirk Martensprijs 1998
Amsterdam: Prometheus. -51p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
1996 De kleurenvanger. (roman)

Provinciale Prijs West-Vlaanderen Proza 1998
Omslagontwerp: Gerard Hadders
Foto voorplat: Wolf en Wolf  –  Foto achterplat: Patrick De Spiegelaere
Afbeelding p. 284: Jan Vercruysse, Labyrinth & Pleasure Garden N° 5 1994
Amsterdam: Prometheus. -298 p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1997 Verrukkingen: 1996, 1993, 1986. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Fotografie: Dirk Braeckman.
Landgraaf: Herik.

Reeks: Zwarte reeks nr 35
In een oplage van 299 exemplaren
1997 Spijkerman in de helm.

Verscheen in Italiaanse vertaling: Jan Fabre: uomo chiodo neel’inferno: a proposito dell’arte e del teatro di Jan Fabre. Niet gepubliceerd als Nederlandse bundel.
Brecia: Edizione l’obliquo. -49p.
1999 Tongkat.  Een verhalenbordeel. (roman)

Omslagontwerp: Marten Jongema
Omslagillustratie: Wolf en Wolf.
Bevat: Aardbeienmond (pp 7-82); Vuurjongen (pp 83-122); Tongkat (pp 123-140); Muurvrouw (pp 141-172); Tongkat (pp 173-192);  Spijkerman (pp 193-224); Vleeskroon (pp 225-258); Vuurhaard (pp 259-338); Epiloog (pp 339-341).
 Verhelst 25 Amsterdam: Prometheus. -341p.

Afmetingen: 21.25 x 13.75 (paperback)De Gouden Uil literatuurprijs 2000 – De Jonge Gouden Uil 2000 – F. Bordewijkprijs 2001 – Driejaarlijkse Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap 2001
1999 Kers op tong. (Bibliofiele uitgave)

Met tekeningen van Jean Lens, Mieke Lamiroy en Luc Vandewalle.
 
Gent: DRUKsel, GC. -24p.

Afmetingen: 29.70 x 21.80 (geniet)
Colofon: ‘Kers op de tong’ van Peter Verhelst (tekst), Jan Lens, Mieke Lamiroy en Luc Vandewalle (tekeningen) is een uitgave van BILL en verscheen op 24 april 1999 te Gent, in opdracht van DRUKsel vzw.
De oplage bedraagt 500 exemplaren. Een eerste reeks is bestemd voor DRUKsel vzw en bedraagt 99 exemplaren, genummerd van 1 tot 99, en 26 exemplaren, geletterd van A tot Z, bestemd voor de medewerkers. Deze reeks werd door de auteurs gesigneerd.
Dee tweede reeks van 375 exemplaren is bestemd voor Bill.
Nr 42/99
1999 Kiem p53. (Bibliofiele uitgave) Brussel: Incident. -32p.
1999 Eclips. (verhaal) De Deur 5 In: De eenentwintigste deur. -78p.

Ed. NPP, Creative Concepts, Oudekerk a/d Amstel, i.o.v. Crawford Benelux B.V. te Amsterdam, december 1999
Afmetingen: 19.50 x 13.30 (ingenaaid in luxe linnen kaft).
Relatiegeschenk Crawford – niet in de handel
2000 Revelation/Illumination/Vision: Johan Tahon. (Bibliofiele uitgave)

Uitgegeven n.a.v. de tentoonstelling ‘Johan Tahon – Traumgestalt’ te Otegem (Deweer Art Gallery) van 11 maart tot 16 april 2000
Gent: Van Melle. -20p.:ill.
2000 Zwellend fruit: roman in sprookjes. (roman)

Omslagontwerp: Tessa van der Waals
Typografie: Nanja Toebak
Amsterdam: Prometheus. -153p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met buikomslag)
Colofon: Zwellend fruit van Peter Verhelst werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus in de zomer van 2000 gezet uit de Palatino door Mat-Zet te Soest, gedrukt door drukkerij Giethoorn/Ten Brink te Meppel en gebonden door Boekbinderij Van Waarden te Zaandam.
2001 Memoires van een luipaard. (novellen)

De Gouden Uil Publieksprijs 2002
Vormt een tweeluik met de novelle “Alaska” (2003)
Amsterdam: Prometheus. -103p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde zwartkartonnen kaft, letterdruk in rood – stofomslag)

2002 Mondschilderingen. (theatertekst)

Tekst voor het Sprookjesbordeel, een voorstelling van Het Toneelhuis.
Typografie: Tessa van der Waals
Verhelst 24 Amsterdam: Prometheus. -71p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
2003 Alaska. (poëzie)

Gedichtendagprijs voor een titelloos gedicht ‘Heb door moerassen gewaad uit Alaska’, 2004
Vormt een tweeluik met de novelle “Memoires van een luipaard”. (2001)
Deeltitels: Hotel rooms; Alaska; Chambres d’amis [nyons]; My sweet p[rincemoi]/ikvertering; Chelsea Hotel [chemical brothers]; Noli me tangere; Nihil… [alaska revisited] ikvertering; …obstat; Virgo [sum Alaska] lactans; In paradiso [regained].
Boekverzorging: Tessa van der Waals.
Amsterdam: Prometheus. -108 p.

Afmetingen: 21.50 x 16 (ingenaaid)
Drukwerk: Ando bv, Den Haag
2003 6 scene a Venezia. Gent: Ludion. -57p.
2005 Zwerm – geschiedenis van de wereld. (roman)

Omslagontwerp: Tessa van der Waals
Foto omslag Johan Jacobs
Vormgeving binnenwerk: Perfect Service
Amsterdam: Prometheus. -676p.

Afmetingen: 23x 15 (ingebonden met zware kartonnen kaft)
2008 Nieuwe sterrenbeelden. (poëzie)

Jan Campertprijs 2008 – Herman De Coninckprijs 2009
Omslagontwerp: Tessa Van der Waals
Illustratie omslag: Ary Scheffer (1795-1858) Paolo en Francesca (detail) Parijs, Het Louvre © 1990. Foto Scala, Florence.
Tweede druk januari 2009
Amsterdam: Prometheus. -125p.

Afmetingen: 20.50 x 16.20 (ingenaaid – kaft met flappen)
2008 Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal. (jeugdboek)

Met prenten van Carll Cneut
Peter Verhelst schreef de tekst voor een muziektheatervoorstelling van vzw Pantalone.
Vormgeving: Carll Cneut en Quod. voor de vorm.
Boekenwelp 2009 – Woutertje Pieterse prijs 2009 – Gouden Uil Jeugd literatuurprijs 2009
Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn bvba. -64p.

Afmetingen: 24.50 x 29.50 (gebonden – harde geïllustreerde kaft, verguld op snee) Oblong.
Druk: Oranje, Sint-Baafs-Vijve
Gezet uit de Stempel Garamond
Gedrukt op Lessebo Design
2009 Pensieri parole desideri: personal notebook on Splendorgel, a paper from the collection of Igepa Belux.

[foto’s : Koen Broos ; gedichten : Peter Verhelst].
Aalter: Igepa Belux. Niet gepagineerd.
2010 Huis van de  aanrakingen. (roman)

Omslagontwerp: Tessa van der Waals
Zetwerk: Mat-Zet bv, Soest
Amsterdam: Prometheus. -334p.

Afmetingen: 20 x 12.60 (ingenaaid)

2010 Tornado (erotisch kortverhaal)

Omslagontwerp en vormgeving: Katleen Miller.
Samenstelling: Danny Ilegems.
Illustraties: Jan De Maesschalck.
Fotogravure: Steurs.

2011: hetzelfde verhaal wordt opgenomen in Hart en teder. Nederlandse en Vlaamse erotica. pp 181-187 Samengesteld door Thomas Blondeau.

Uit de bundel: Alles kan heter (2). 15 erotische verhalen pp 126-133

Uitgave van Sanoma Magazines Belgium.
Druk Printer Portuguesa

2011 Zoo van het denken. (poëzie)

Bevat de cycli: Ladies and gentlemen, The zoo is burning; Whale spotting; Tweekoppig; Heraldiek; Kraanvogels; Cheetahs; Strange fruit; De geschenken van het donker/zwarte kraai; Adder van Palestina; De paarden; Zoo van het denken.
Amsterdam: Prometheus. -155p.

Afmetingen: 21.50 x 16 (ingenaaid – met stofomslag)
2011 Tornado (erotisch verhaal) In: Hart en teder. Nederlandse en Vlaamse erotica. pp 181-187

Samengesteld door Thomas Blondeau.
Uitgever: Prometheus Amsterdam. -213p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)

2012 De allerlaatste caracara ter wereld. (roman)

Omslagontwerp: Tessa van der Waals
Foto omslag: © Jason deCaire Taylor.DACS 2012
Foto auteur Johan Jacobs.
Verhelst 3 Amsterdam: Prometheus. -157p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2013 Geschiedenis van een berg. (novelle)

Omslagontwerp: Tessa van der Waals
Foto auteur: Chris Ward
Amsterdam: Prometheus. -120p.

Afmetingen: 20 x 12.30 (gebonden – harde kaft geen stofomslag)
2014 Wij totale vlam. (poëzie)

Foto voorplat: derde foto uit de serie ‘Godspeed’ van Katrien Vermeire, die naar Tennessee trok om de dans van vuurvliegjes vast te leggen.
Amsterdam:  Prometheus.  -64p.

Afmetingen: 21.30 x 16.00 (ingenaaid)
2015 De kunst van het crashen. (roman)

Omslagontwerp: Tessa van der Waals
Foto omslag: Murmurations, Ephemeral Plastic Sculptures #2, 2012-2014 © Alain Delorme.
Foto auteur: Chris Ward.
Verhelst 15 Amsterdam: Prometheus. -320p.

Afmetingen: 21.40 x 13.80 (gebrocheerd – kaft met flappen)
2015 De jongen, de neushoornvogel, de olifant, de tijger en het meisje. (jeugd vanaf ca. 8 t/m 11 jaar.)

Met prenten van Carll Cneut.
Vormgeving: Carll Cneut / Dries Desseyn (Studio Oranje)
Verhelst 20 Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn bvba. -96p.

Afmetingen: 29.60 x 20.50 (ingenaaid – harde geïllustreerde kaft)
Druk: Gedrukt in de Europese Unie via BestInGraphics, Vosselaar.
2015 Zing zing (poëzie – bibliofiele uitgave)

Met gedichten van Peter Verhelst en acht originele etsen van Johan Tahon.
Verhelst 21a ets Tahon   Ets van Tahon uit de suite
Gent: Ergo Pers. -72p.

Afmetingen: 36 x 32
Oplage: 26 exemplaren, genummerd 1-26, naast 12 exemplaren voor de kunstenaars, genummerd I-XII, en 6 exemplaren voor de medewerkers, geletterd A-F.
Het boek bevat 8 etsen; 2 ervan worden losbladig hernomen in een suite, waar ze genummerd en gesigneerd zijn door Johan Tahon. Elk boek werd in het colofon gesigneerd door de dichter en de kunstenaar. Met foedraal. Nr….
Rein Ergo stond in voor ontwerp en afwerking van deze bibliofiele uitgave. De etsen kwamen tot stand in het atelier van Henri Hemelsoet te
Gent.
De oplage werd gedrukt door Eric Levert in Amsterdam.
2015 Zing zing (poëzie – handelsuitgave)

Omslagontwerp: Tessa van der Waals.
Foto omslag Carla van de Puttelaar.
Bevat de cycli: Alsof we onszelf naar een zonsverduistering zagen kijken (pp. 7-14); Gezangen van de nacht die uit ons (pp15-24); Gezangen van de onmogelijk onbeweeglijke (pp. 25-32); Gezangen van de nooit voorheen zo (pp. 33-44); Zingende gebouwen (pp. 45-56); Gezangen van de onverrichterzake (pp. 57-66); Instrumental (Erbarme dich) p.67
Verhelst 21 Amsterdam: Prometheus. -72p.

Afmetingen: 21.50 x 16 (ingenaaid – kaft met flappen)
2016 De zeer vermoeide man en de vrouw die hartstochtelijk van bonsai hield. (jeugdboek)

Met illustraties van Kaatje Vermeire
Verhelst 21 Wielbeke: Uitgeverij De Eenhoorn. -[128] p.  illustraties
2017 De reis van Dobedo en van de arend met hoogtevrees  (jeugd)

Naar een concept van kinderpsychiater  Greet Dupont.
Bevat kunstzinnige kleurenillustraties van Gerhard Richter en Olafur Eliasson

Tielt: Uitgeverij Lannoo. -53p. (Ill.)

Afmetingen: 32,7 x 25 (gebonden – harde kaft)

2017 Koor. Een keuze uit de poëzie (1987-2017) (bloemlezing)

120 gedichten uit het oeuvre van Peter Verhelst, door hem zelf geselecteerd, herschikt en soms herschreven.
Met een nawoord van Stefan Hertmans.
Omslagontwerp: Moker Ontwerp.
Foto auteur: Stefan Vanfleteren.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge
Verhelst 23 Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij bv. -144p.

Afmetingen: 21.50 x 16.10 (ingenaaid – zachte kaft)
Druk: Bariet, Steenwijk.
2018 Wat ons had kunnen zijn. (poëzie)

Omslagontwerp: Moker Ontwerp.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.
Redactie: De Bezige Bij.
Boekgeschenk u
itgegeven ter gelegenheid van de Poëzieweek 2018
Verhelst 26 Stichting Propaganda voor het Nederlandse boek. -16p.

Afmetingen: 19 x 16 (gebrocheerd)
Druk: GGP Media GmbH
2018 Voor het vergeten. (roman)

Omslagontwerp: Moker ontwerp.
Foto auteur: Stephan Vanfleteren.
Vormgeving binnenwerk: Aard Bakker, Amsterdam.
Druk: Bariet Ten Brink, Meppel.
 Verhelst 27 Amsterdam: De Bezige Bij. -352p.

Afmetingen:21.50 x 13.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Nota: Van de eerste druk werden op initiatief van Antiquariaat De Slegte Antwerpen 20 luxe-exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
2019 Zon (poëzie)

Bevat de cycli : Sun arise 1; Marines ; Monochrome zon ; Immense citroengele schijf (midzomernachtzon) ; Zonsverduistering ; Lichtgevende huizen ; Dans, dans, anders zijn we verloren, zwarte zon ; Sun arise 3!:  Hier zijn de leeuwen ; Sun arise! 4 ; Zonnebloemen, Sun arise! 5 ;
Omslagontwerp: Moker ontwerp

Amsterdam: De Bezige Bij. -128p.

Afmetingen: 21.60 x 16.10 (paperback)
Druk: Bariet Ten Brink, Meppel

2021 2050. Gedichten. (poëzie)

Omslagontwerp: Moker ontwerp.
Vormgeving binnenwerk: Aard Bakker.
Bevat de cycli: You will live forever; Kijk niet in de lichtstraal; Adem in; Hou op met ademen; You will live forever 2; Adem uit.

Amsterdam: De Bezige Bij. -128p.

Afmetingen: 21.50 x 16.10 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met sluitflap)
Druk- en bindwerk: Wilco, Amersfoort

2022 Lichamen. (novelle)

Omslagontwerp: Moker Ontwerp.
Foto auteur: Stephan Vanfleteren.
Vormgeving binnenwerk: Aard Bakker.
Druk: Wilco, Amersfoort.
Bindwerk: Abbringh, Groningen.

Amsterdam: De Bezige Bij. -140p.

Afmetingen: 19 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Van de eerste druk werden op initiatief van Antiquariaat De Slegte Antwerpen 20 luxe-exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.

2023 Zabriskie. (dichtbundel)

Met de dichtbundel Zabriskie – opgebouwd uit zeven ‘voyages’, afgewisseld met ‘fata morgana’s’ – neemt Peter Verhelst verder de draad op van zijn excursies in Zon (2019) en 2050 (2021), met pertinente vragen over het lot van de mensheid.

Amsterdam: De Bezige Bij.  -128p.

Afmetingen: 21.40 x 16 (paperback)

 

B.  THEATER

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1997 Maria Salomé (Baconstudie/Kahloterreur). (theater)

De tekst werd gezet uit de Bembo volgens een basisontwerp van Compagnie Paul Verrept en gedrukt op 90 grams romandruk.
Antwerpen: Bebuquin / Amsterdam: International Theatre and Film Books. -65p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
Maria Salomé werd geschreven door Peter Verhelst in opdracht van het Kaaitheater. Het ging in première op 20 mei 1997 in de kaaitheaterstudio’s in Brussel in een regie van Jan Ritsema. Het werd gespeeld door Eugène Bervoets, Robby Cleiren, Katrien Meganck en Tamar van den Dop. Voor scenografie tekenden Wolff & Wolff. Dramaturge van Marianne van Kerkhoven.
1998 Romeo en Julia (studie van een verdrinkend lichaam). (theater)

Productie: Zuidelijk Toneel
Regie: Ivo van Hove
Spel: Ramsey Nasr , Camilla Siegertsz , Rob Das , Marc Van Eeghem , Roeland Fernhout , Chris Nietvelt , Bart Slegers , Oda Spelbos , Jorre Vandenbussche , Steven van Watermeulen
Provinciale Prijs West-Vlaanderen Drama 2000.
Amsterdam: International Theatre & Film Books, -106p.

Première op 18 december 1998 in de Singel te Antwerpen.
1999 Red rubber balls (studie van een hangend lichaam). (theater)

Peter Verhelst schreef Red Rubber Balls voor vier vrouwen als een vervolg op Romeo en Julia van Shakespeare. Verhelst verenigt de geliefden weer na hun dood.
Choreografie: Thierry Smits.
Antwerpen: Bebuquin / Amsterdam: International Theatre and Film Books. -78p.

Productie: Compagnie Thor, Kaaitheater, Charleroi/Danses Centre Chorégraphique de la Communauté française de Belgique (direction Frédéric Flamand)
2000 S*ckmyp. dvd-video (82 min.)

Acid-fiction performance van en met Eric sleichim (muziek), Peter Verhelst (tekst) en Peter Missotten (video)
2005: Een herwerkte versie van S*CKMYP werd later door Kurt D’Haeseleer verfilmd voor de Filmfabriek
S*CKMYP is een BL!NDMAN-productie, in opdracht van Brussel 2000 Europese Culturele Hoofdstad in coproductie met Kaaitheater Brussel
2000 Aars!: anatomische studie van de Oresteia. (theater)

Omslagontwerp: Dooreman
Omslagillustratie: Wim Delvoye
Spel: Wim Opbrouck (Agamemnon), Diane Belmans (Klytaemnestra), Katrien Meganck (Elektra), Stefan Perceval (Orestes) 
Regie: Luk Perceval
Muziek: Eavesdropper
2001: Taalunie Toneelschrijfprijs.
Verhelst 17 Amsterdam: Prometheus.-82p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Colofon: Aars! (anatomische studie van de Oresteia) is geschreven in opdracht van Het Toneelhuis.
Als vertrekpunt fungeren de Griekse drama’s Oresteia, Ajax en Iphigeneia, Peter Verhelst schreef de tekst en bewerkte die samen met Luk Perceval.
De voorstelling ging in première op het Holland Festival in Amsterdam, op 11 juni 2000 in Het Transformatorhuis. De Belgische première vond plaats op 22 juni in het Militair Hospitaal in Antwerpen
2000 COUPe ROYALe (theater)

Jeugdtheater Laika Antwerpen.
Concept: Peter De Bie
Tekst: Peter Verhelst
Regie: Jo Roets
Spel: Frank Dierens, Sofie Sente, Kristien Van pellicom, Jur Van der Lecq
Muziek: Bo SpaenC
Coproductie met het TIME-Festival, Gent en Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa.
2000 Histoire d’A. (een libretto voor vier stemmen, twee mannen en twee vrouwen.)

Tekst: Peter Verhelst naar Charles Ferdinand Ramuz / muziek Igor Stravinsky (1918) / live uitvoering Prometheus-ensemble olv Etienne Siebens.
Spel: Robbie Cleiren, Sara Debosschere, Luc Nuyens en Sofie Sente.
Antwerpen: Muziektheater Transparant. -47p.

Opdrachtwerk voor het Vlaams theatercollectief De Roovers in samenwerking met het Muziektheater Transparant en Prometheus ensemble
2001 Scratching the inner fields. (theater: dans, tekst en muziek)

Tekst: Peter Verhelst, die een aantal verhalen uit ‘Zwellend Fruit’ herwerkte voor de creatie.
Muziek: Yves De Mey alias Eavesdropper.
Regie & choreografie: Wim Vandekeybus met Ultima Vez
Wereldpremière 27 februari 2001, Théâtre des Abbesses, Paris (F)

Brussel: Ultima Vez. -27p.
Programmaboekje : Scratching the Inner Fields – deSingel
2002 Philocrates. (theater)

Regie: Eric Joris
Het Paleis.
2002 Het sprookjesbordeel. (theater)

Gebaseerd op verhalen uit Mondschilderingen (2002)
Muziek: Yves De Mey alias Eavesdropper
Het Toneelhuis – Festival Brugge 2002.

Verhelst 24
2002 Blush. (muziek, dans, film en woord)

Teksten Peter Verhelst en Ultima Vez
Regie & Choreografie: Wim Vandekeybus
Muziek: David Eugene Edwards
Ultima VezProgrammaboekje : Blush – deSingel
2002 Sonic Boom. (muziek – dans- theater)

Tekst: Peter Verhelst
Muziek: David Eugene Edwards
Regie & Choreografie: Wim Vandekeybus regisseert drie ervaren acteurs van Toneelgroep Amsterdam en acht performers van zijn eigen gezelschap Ultima Vez.
Vertrekpunt voor Sonic Boom zijn twee op het eerste zicht volledig los van elkaar staande fenomenen: supersonische knallen en nachtradio. In Sonic Boom slaat Vandekeybus op een briljante wijze een brug tussen oergevoelens en verbeelding, tussen het fysieke en het verbale, tussen beelden en verhalen, tussen dans en theater.
Kort na de première werd de voorstelling trouwens genomineerd voor het Theaterfestival 2003.
Wereldpremière op 18 april 2003 in de Stadsschouwburg Amsterdam (NL)

Toneelgroep Amsterdam & het gezelschap Ultima Vez
2002 Philoctetes. (Fortify My Arms). (theater)

Regie : Eric Joris
het zesde project van het gezelschap Crew dat in 1990 werd opgericht door striptekenaar en beeldend kunstenaar Eric Joris en communicatieadviseur Jean Pierre Deschepper met het doel een platform te creëren voor projecten op het grensvlak van theater en technologie.
Opgevoerd op Festival ‘Brugge 2002’
2004 Richard III: Heb door moerassen gewaad al dan niet menselijke.(theatertekst)

Tekst Peter Verhelst naar Shakespeare
Regie Johan Simons
Spel: Met o.a. Fedja van Huêt, Aus Greidanus Jr., Frank Lammers en Frieda Pittoors.
In het Frans vertaald door Christian Marcipont
Première door ZT Hollandia in de Stadsschouwburg Eindhoven op 21 april 2004
2005 Vollek !
2006 Edward II, Ed is dead forever yours. (theater)

Tekst: Peter Verhelst maakte een radicale bewerking van het laatste stuk van de briljante zestiende-eeuwse toneelschrijver Christopher Marlowe.
Regie: Domien Van Der Meiren
Spel: Katja Herbers • Servé Hermans • Fabian Jansen • Tibor Lukàcs • Nathalie Meskens • Kristof Van Boven • Justus Van Dillen
Première op 28 januari 2006 in NTGent schouwburg.
2006 Intra-Muros. (muziektheater voor 2 acteurs, contra-tenor, vokaal kwartet en strijkkwartet)

Compositie & leiding Eric Sleichim
Tekst Peter Verhelst
Ontwerp Jan Versweyveld
Electronica ontwikkeld in samenwerking met Grame/Lyon Toneelgroep Amsterdam
Productie Muziektheater Transparant & BL!NDMAN

Coproductie Toneelgroep Amsterdam en Concertgebouw Brugge
In samenwerking met Kaaitheater
2007 Utopia GMbH/Hangende Tuinen (theater in beelden objecten en beweging)

Gebaseerd op de De Bacchanten van Euripides. Voor Peter Verhelst een fascinerend oerstuk over o.a. religie, macht, verlangen naar orde, angst voor het oncontroleerbare in onszelf.
Spel: Milla Koistinen • Kristof Van Boven • Uiko Watanabe • Charlotte Bouckaert.
Première 5 mei 2007 in NTGent Minnemeers.

Notitie: In Utopia GmbH/Hangende Tuinen brengt Verhelst de vorige etappes van zijn utopiefabriek, Origine en Chemisch insect (2006), tot een mistige ruimte vol curiosa.
2008 Lex. (Toneel – monoloog)

Acteur: Kristof Van Boven.
Componist: Dominique Pauwels
Text en regie: Peter Verhelst
Première in Gentse Minnemeers – NTGent op 08 mei 2008.
2010 Julius Caesar. (toneel – monoloog)

Tekst en regie: Peter Verhelst
Spel: Aus Greidanus (Caesar), Kristof Van Boven (Brutus) en Paul Slangen (TrouwEerenVolk).
Première in Gentse Minnemeers – NTGent op 08 januari 2010.
2011 Nero. (Toneel – monoloog)

Tekst en regie: Peter Verhelst
Spel: Wim Opbrouck & Johanna Lesage.
Dramaturgie: Bernard Dewulf.
Première 18 mei 2011 NTGent in Minard.
2011 Medea. (Opera op een nieuwe versie van de klassieke Medeatragedie)

Regie: Paul Koek – Componist: Wim Henderickx
Gespeeld door Muziektheater Transparant en Veenfabriek.
Tekst is uitgegeven door Uitgever Bebuquin in 2013
Première 18 mei 2011 De Singel Antwerpen.
2013 Africa. (theatermonoloog)

Spel: Oscar van Rompay.
De muziek in ‘Africa’ wordt verzorgd door Kreng, het muzikale eenmansgezelschap van acteur Pepijn Caudron. Kreng treedt voornamelijk op in theaters en gaf eerder ook stukken van Abattoir Fermé extra schwung.
Productie van NTGent.
Dramaturgie: Bernard Dewulf.
Première op vrijdag 1 februari 2013 in de Minardschouwburg te Gent.

“Met een ‘c’ en niet met een ‘k’. Omdat we het niet over het echte, maar over het imaginaire continent willen hebben: het beeld dat Oscar Van Rompay van zijn plek wil laten zien. En het beeld dat ik van (Zuid-)Afrika heb. Maar ook het beeld dat ‘wij’ hebben van dat continent waar wij, blanken, al eeuwenlang allerlei verlangens en angsten op projecteren.” (P Verhelst in het programmaboekje)
2013 Moby Dick – Das Konzert.

Regie: Paul Koek
Tekst: Peter Verhelst
Muziek TRACK: (Ton van der Meer, Hans van der Meer, Bo Koek, Rik Elstgeest) en John van Oostrum
Spel: Joep van der Geest, Reinout Bussemaker, Therese Dörr, Werner Strenger, Henrik Schubert
Vertaling Nl-Du  Arlene Mueller-Haas
Première op 23 februari 2013 in de schouwburg van Bochum in Duitsland.

Moby Dick, het Concert is een coproductie van de Veenfabriek en Schauspielhaus Bochum.
2013 Medea (Dionaea muscipula)/Moby Dick (Concert) (theatermonologen)

Boekontwerp: Compagnie Paul Verrept
Medea is de tekst van de theateropvoering uit 2011
Moby Dick zijn korte monologen gebaseerd op de gelijknamige roman van H. Melville uit 1851.
Verhelst 13 Antwerpen: Bebuquin vzw. -72p.

Afmetingen: 20,10 x 12,60 (gebrocheerd – kartonnen kaft)
Colofon: Medea, een productie van Muziektheater Transparant en Muziektheaterensemble de Veenfabriek, ging in première op 18 mei 2011 in deSingel te Antwerpen.
Moby Dick is een muziektheatervoorstelling van Muziektheaterensemble de Veenfabriek en Schauspielhaus Bochum. Première op 23 februari 2013 in het Schauspielhaus in Bochum.
2014 Parsifal. (muziektheater)

Tekst: Peter Verhelst
Regie: Peter Verhelst & Wim Opbrouck.
Spel: Els Dottermans, Frank Focketyn, Servé Hermans, Christoph Homberger, Wim Opbrouck, Louis van Beek, Lien Wildemeersch, Lies Verholle, Feline de Waele, Maxine Sabbe.
Zang: Lies Verholle, Kinderkoor Makeblijde o.l.v. Sofie D’Haese & Schoolkoor Sjaloom Waregem o.l.v. Marleen Annemans / klavieren Jan Czajkowski, Elisabeth de Loore, Bendix Dethleffsen & Veerle Pollet
Première: 8 maart 2014 NTGent.

Parsifal is geen rechtlijnige voorstelling, voor en tussen de 7 scènes zijn er zang en woordloze delen.
Naar Parsifal, Wagners laatste opera.
Auteur Peter Verhelst brengt de bombast van Wagner terug tot een zuivere emotionele kracht, maar hij stelt ook de filosofische essentie van het drama radicaal in vraag, namelijk het verlangen naar de heroïsche, reddende Messias.
2015 Hotel Malaria. (theater voor 2 acteurs)

Regie & tekst: Peter Verhelst
Spel: Lien Wildemeersch & Bert Luppes
Muziek: Kreng.
Lichtontwerp: Mark Van Denesse.
Première op 25 februari 2015 in NTGent

‘Hotel Malaria’ is een saluut aan de onlangs overleden Franse regisseur Alain Resnais. De voorstelling lijkt dan ook een film, waarin de man en de jonge vrouw zich in flashbacks, geluiden, ijldromen en gespreksflarden blootgeven.
2016 Absence. (performance)

Concept en regie: Eric Joris & Peter Verhelst.
Tekst: Peter Verhelst
Performers: Fumiyo Ikeda & Frank Focketyn.
Technologie: Koen Goossens, CREW/Universiteit Hasselt (EDM) /EU consortium Dreamspace.
Muziek: Bram Bosteels.
Software development: Steven Maesen.
Kostuumontwerp: An De Mol.
Techniek: Ferre Carron & Bart Meeusen
Première op zaterdag 17 oktober 2015 Minardschouwburg Gent.

Voorstelling van 65 minuten, zonder ‘verhaal’. De voorstelling vond zijn inspiratie in de tsunami van 2011 in Japan en gebruikt die tsunami als metafoor. Een metafoor voor een intense, stresserende gebeurtenis die een mens – elk mens – kan overkomen en met verstomming slaan. Vanuit dat trauma, vanuit die sprakeloosheid, vertrekt Absence.
2016 Liefde (theater voor 2 acteurs)

Tekst en regie: Peter Verhelst
Cast: Els Dottermans (moeder), An Miller (dochter)
Dramaturgie: Steven Heene.
Kostuum:  Ilse Vandenbussche.
Lichtontwerp & scenografie: Mark Van Denesse. Productieleiding: Katrien Seeuws.
Geluidstechniek Dimitri De Vos.
Lichttechniek Ferre Carron / Sander Michiels.
 Première op 13 april 2016 in NTGent Arca.

Een stuk over het duister verbond tussen liefde en geweld. Een vrouw neemt haar man, net terug van een militaire missie en bewezen oorlogsmisdadiger, terug in huis uit liefde voor haar dochter.

 

C. Overzicht per genre alfabetisch op titel

Poëzie

  • 2050. Gedichten  (2021)
  • Alaska (2003)
  • Angel (1990)
  • De Boom N (1994)
  • Eleganz (1989)
  • Koor. Een keuze uit de poëzie (1987-2017) (2017)
  • Master (1992)
  • Nieuwe Sterrenbeelden (2008)
  • Obsidiaan (1987)
  • OTTO (1989)
  • Verhemelte (1996)
  • Verrukkingen (1997)
  • Wij totale vlam (2014)
  • Witte Bloemen (1991)
  • Zing zing (2016)
  • Zoo van het denken (2011)

Proza

  • De allerlaatste caracara ter wereld  (2012)
  • De kleurenvanger (1996)
  • De kunst van het crashen. (2015)
  • Geschiedenis van een berg. (2013)
  • Het spierenalfabet (1995)
  • Huis van de Aanrakingen (2010)
  • Memoires van een Luipaard (2001)
  • Mondschilderingen (2002)
  • Tongkat. (1999)
  • Vloeibaar harnas (1993)
  • Voor het vergeten (2018)
  • Zwellend fruit (2000)
  • Zwerm (2005)

Theater

  • AARS! (2000), regie Luk Perceval
  • Absence (2016), regie Eric Joris & Peter Verhelst
  • Blush (2002), regie Wim Vandekeybus
  • Edward II, Ed is dead forever yours (2006), regie Domien van der Meiren.
  • Het sprookjesbordeel (2002), regie Peter Verhelst
  • Hotel Malaria (2015), regie Peter Verhelst
  • Julius Caesar (2010), regie Peter Verhelst
  • Lex (2009), regie Peter Verhelst
  • Liefde (2016), regie Peter Verhelst
  • Maria Salomé (1997), regie Jan Ritsema
  • Medea (2011) regie Paul Koek – componist Wim Henderickx
  • Moby Dick (Concert). (2013)
  • Nero (2011) regie Peter Verhelst
  • Parsifal. (2014 muziektheater) regie Peter Verhelst & Wim Opbrouck.
  • Philocrates (2002), regie Eric Joris
  • Philoctetes Fortify My Arms (2003), regie Eric Joris
  • Red Rubber Balls (1999), choreografie Thierry Smits
  • Richard III (2005), regie Johan Simons
  • Romeo en Julia (studie van een verdrinkend lichaam) (1998), regie Ivo Van Hove
  • S*ckmyp (2000), muziek Eric Sleichim, video Peter Misotten
  • Scratching the inner fields (2001), regie Wim Vandekeybus
  • Sonic Boom (2002), regie Wim Vandekeybus
  • Utopia GmbH / Hangende tuinen (2007) regie: Peter Verhelst

Bibliofiel

  • Kers op Tong (1999)
  • Kiem p53 (1999)
  • Revelation/Illumination/Vision/Johan Tahon (2000)
  • Salomé (1993)
  • Verrukkingen (1997)
  • Zing zing (2015)
  • Zodiac van het satijnen altaar (1991)

Jeugd

  • Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal (2008), geïllustreerd door Carll Cneut
  • De jongen, de neushoornvogel, de olifant, de tijger en het meisje. (2015)
  • De zeer vermoeide man en de vrouw die hartstochtelijk van bonsai hield.(2016), geïllustreerd door Kaatje Vermeire.