Maakt deel uit van:Neo-experimenteel rond het tijdschrift ‘Morgen’ & ‘Impuls’
Leopold Maria VAN DEN BRANDE
Mechelen, 2 november 1947
Dichter
BIOGRAFIE
02 november 1947: Geboren te Mechelen.
- Studeerde industriële elektronica.
- Hij is een autodidact die probeerde te leven van zijn pen.
1967-1971: Hoofdredacteur van het literair tijdschrift Morgen.
- In 1967 richtte hij het “Literair, kreatief, krities, polemies” tijdschrift Morgen op.
- In de redactie zetelden o.a. Dirk Christiaens, Walter Claeys, Roger de Neef, Fred de Swert en Ignaas Veys.
- In het tijdschrift, en zeker in de kritische stukken van Van den Brande zelf, werd op polemische wijze ten strijde getrokken tegen de stroming van de nieuw-realisten die toen opgang maakte in de Vlaamse poëzie: “De nieuw-realistiese dichters schakelen het denken uit omdat zij vertellen. Hun werk is eenvoudig en doeltreffend in al zijn onbenulligheid”. Tegenover die nieuw-realisten plaatste Van den Brande de neo-experimentelen (Wilfried Adams, Roger De Neef, Marcel Van Maele, Lucienne Stassaert, …).
- In Morgen verscheen ook een themanummer gewijd aan het werk van Remy C. van Kerckhove met als gastredacteur Georges Wildemeersch.
- In 1972 hield Morgen het na 31 nummers voor bekeken.
- Wie het tijdschrift Morgen wil raadplegen: het Documentatiecentrum van het Poëziecentrum heeft de vrijwel volledige collectie in zijn archief.
Overigens publiceerde hij niet alleen gedichten in de voornaamste Nederlandstalige tijdschriften maar ook o.a. in Wallonië, Frankrijk, West-Duitsland, Engeland en Polen.
1982: Compagnon de route van Erik Spinoy en Dirk van Bastelaere, die in het eerste nummer van hun tijdschrift R.i.P. gedichten van hem opnamen. In het derde nummer schreef Van Bastelaere een essay over de poëzie van Van den Brande en Nolens.
- In Al wie omziet situeerde Hugo Brems Van den Brande in de traditie van Arthur Rimbaud en het surrrealisme. Daar leek de visionaire dimensie van zijn poëzie beter bij aan te sluiten dan bij de mallarméaans geïnspireerde poëzie van de Impuls-dichters Wilfried Adams en Michel Bartosik.
- Geert Buelens omschrijft Van den Brande niet onterecht als ‘de erfvijand van de nieuw-realistische poëzie’.
1986: Publiceert een ijzersterke dichtbundel: ‘De kooi van Faraday’.
Heeft na “De kooi van Faraday” niets meer gepubliceerd.
Van den Brande was (en is), op een bepaalde manier, en in bepaalde kringen, niet helemaal vrij van controverse. Een controverse die voornamelijk door de zich altoos miskend achtende auteur zelf – een bijna obsessief schrijver van open brieven aan tijdschrift- en krantenredacties – werd ontketend.
In Hotel New Flanders worden niet minder dan vijf gedichten van hem opgenomen.
December 2012: Is Leopold Van den Brande terug ?
Op de hartverwarmende website Leopold M. Van den Brande – Dichter staan inmiddels 3 nieuwe gedichten. Die gedichten komen uit In alle stilte, het eerste deel van de ongepubliceerd trilogie De wijsheid van het water. Gedichten 1988 – 2010.
- Op dezelfde website kunt U Leopold M. Van den Brande een gedicht zien en horen voorlezen op literaire living 2012.
- Ook het liegend konijn 10de jaargang nr 2 van oktober 2012 bevat een tiental nieuwe gedichten van de dichter.
Wij kijken met belangstelling uit naar wat komt, en hopen meer van hem te mogen lezen.
BEKRONINGEN
- 1972: Provinciale Poëzieprijs Herentals voor Geschraagd geraamte
- 1975: Poëzieprijs van Knokke-Heist voor Alchemie van de roos.
- 1976: Poëzieprijs van de stad Halle voor Alchemie van de roos.
- 1980: Herdenkingsprijs Basiel de Craene voor De nabijheid van spiegels
- 1980: Prijs van de Vlaamse Poëziedagen
- 1981: Jules Van Campenhoutprijs voor Poëzie voor De nabijheid van spiegels
- 1981: Poëzieprijs van de stad Sint-Truiden
- 1981: Prijs van de Vlaamse Club Brussel voor De kooi van Faraday
- 1983: Gouden-Litera Onderscheiding
- 1984: Koreander Poëzieprijs
- 1984: Prijs van de stad Antwerpen voor De kooi van Faraday
- 1985: Driejaarlijkse Hugues C. Pernathprijs voor Poëzie voor De kooi van Faraday
- 1986: Poëzieprijs stad Izegem voor De kooi van Faraday
- 1986: Guido Gezelleprijs voor De kooi van Faraday
SMAAKMAKER
Het gedicht zwijgt
Uit: De Kooi van Faraday, 1986
dan gaan in zijn ogen de woorden open
en spreken, krijgt in haar klank elke letter
haar lichaam weer in de mond genomen en beiden, die elkaar tot leven praten,
in elkaar zichzelf zoeken, van symbool
tot symptoom, de pijn te voelen. verklaard
te zijn en te betekenen, lang voordienlang voor alle schrijven. alle zwijgen.
legende van mijn hand zoals ze mij heeft
geschreven, dat wij ooit zijn geboren,
niet uit deze taal, maar uit vreemde moedersonmondig uit hun starre zwijgen te voorschijn
te komen. niet te willen sterven en toch
dood te gaan. geen woord, geen mens legt
op deze angst dit zwijgen, dat alleen in de diepste bladspiegel even, in het
gelaat van de lezer, het gedicht dood is
tot het weer wordt gelezen.
Als er niets meer is
Uit: De kooi van Faraday, 1986,p. 64
nog de hand die schrijft dat er
niets meer is is er toch noghet woord dat zegt dat er niets
meer is is er toch nog de leegte
van het papier die schreeuwtdat er niets meer is is er toch
nog de dood om er niet meer te
zijn is er toch nog altijd datene woord, dat over alles heen
in het niets geschreven staat.
De man hij kwam van ver 1
Uit: Moulin rouge 1971
die kwam met de razende maan kwam van ver uit de nacht in de gedaante van een vrouw een laaiende toorts geheven in de huid een man hij kwam van ver en eindeloos ver werd de dag neergelegd als een lijkwade over de nacht een vrouw kijkt achterom en draagt het masker van zout en liggend op de pijnbank in het riet draagt gedegen de fluwelen nacht de degen in haar huid Een oor ligt te luisteren in het landschap van Van Gogh een heksenjager op één been ratelt als een gekke belleman door de vallei van de maas en mager staat een man naakt in flessengroen geraamte eenzaam te schreien in de spiegels in de 900 kamers van ParijsGERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
BIBLIOGRAFIE
Woordje vooraf
- Na de chronologisch overzicht volgt een overzicht alfabetisch op titel met vermelding van de datum van publicatie.
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique / Bruxelles
- Universiteitsbibliotheek – Katholieke Universiteit Leuven
- Universiteitsbibliotheek Gent
- POËZIECENTRUM vzw – Gent
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
A. Chronologisch overzicht
B. Alfabetisch op titel
- Alchemie van de Roos (1976)
- Blues voor de Guerilla (1969)
- Boodschap van Bloed (1969 met Rob Goswin)
- De kooi van Farraday (1986)
- De nabijheid van Spiegels (1980)
- Het Woord een Ruïne (1968)
- Hoog-tij (1967)
- In staat van ontbinding (1970)
- Geschraagd Geraamte (1973)
- Met nauwelijks nog adem (1968)
- Moulin Rouge (1971), “Moulin-Rouge” (Franse vert. H. Fagnes)