home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Ramon, Renaat

RENAAT RAMON

Brugge, 1936 –
Multitalent
Dichter, essayist en beeldend kunstenaar.

Was redacteur van Betoel, Radar en Diogenes. Medewerker aan Poëziekrant en I/Z.
Tentoonstellingsmaker en promotor van visuele poëzie in Vlaanderen en Nederland

‘Demiurg die een nieuwe wereld creëert’  (Luc Pay) – ‘le maitre des signes’ die een nieuwe taal hanteert. (Alain Germoz)

Het gedicht ‘leeftocht’ (1992) is Ramons artistiek credo, maar evengoed zijn menselijk credo:

‘Behalve
deze woorden
en enkele cijfers
heb ik geen middelen
van bestaan.

En ook geen reden.’

BIOGRAFIE

1936: Renaat Ramon wordt geboren te Brugge als zoon van een steenhouwer. Zijn vader had de reputatie van “een echte kunstenaar” te zijn, waarmee men bedoelde dat hij een uitstekend vakman was.

1958: Debuteert met een reeks minimalistische en constructivistische sculpturen. In Brugge stond men niet bepaald open voor eigentijdse kunst en zeker niet voor de meer abstracte tendensen.

Vanaf 1961: Zijn carrière krijgt langzaam maar zeker vaart met tentoonstellingen in binnen- en buitenland, deelname aan groepstentoonstellingen, vooral van monumentaal beeldhouwwerk en grafiek. Meubel- en juweelontwerpen; architectuurprojecten.

1963: Het eerste gedicht van Renaat Ramon verscheen in 1963 in het tijdschrift Kruispunt. Het gedicht droeg de, in de context van Ramons oeuvre, veelzeggende titel ‘Tekentaal‘.

1975: Eindredacteur van het tijdschrift Radar. Als dichter publiceerde Ramon in Radar concrete poëzie.

In ‘De literaire roeping’ citeert Andreas Van Rompaey, Ramon – over het ontstaan van Radar – als volgt:

“Er werd afgesproken dat Betoel , ook door Sonneville uitgegeven, een Jan van der Hoeven-special zou brengen – mijn idee, waarover niet alle redacteurs even enthousiast waren. Ik had mooie teksten verzameld, maar Betoel, hield na vier afleveringen op te bestaan en ik voelde mij gegeneerd tegenover de auteurs aan wie ik medewerking had gevraagd. Oplossing: samen met Pierre Darge richtte ik in 1975 Radar op, waarvan de eerste aflevering integraal aan Van der Hoeven was gewijd.”

1976 / 1980: Uitgeverij Contramine van Tony Rombouts te Antwerpen drukt twee bundels Oogseizoen in januari 1976 en Ansichten in mei 1980. Beide bundels zijn reisindrukken met ironische understatements in een nuchter woordgebruik:

 Er is veel ijdelheid nodig
om, dit ziende, toch nog
woorden in ’t gelid te zetten.

 1982: Scenario voor de film Marnix Hoys, een gekwelde faun.

Maart 1983: Bij de culturele kunstkring Velvet te Brugge verschijnt de bibliofiele map Flandria fabulata gepubliceerd met vijf gedichten van Ramon en vijf etsen van Pierre Darge. Henri-Floris Jespers leidt de bundel in met ‘Zeven kanttekening rond en om Ramon’ en Hendrik Carette schreef het essay ‘El Ramon in de steppen van zijn West-Vlaanderen’.

1983-1987 – DE BEELDENDE KUNSTENAAR

      • 1983: Sculptuur ‘De Cycloop’ voor het C.C. De Dijk te Brugge en blinddrukken, cijfers en tekeningen voor de bundel Vulnerant Omnes Ultima Necat van Etienne de Sadeleer.
      • 1984: Het fresco ‘Shimz’ in Asilah, Marokko.
      • Vanaf 1985: De geometrische installatie “Babel” en de reeks reliëfs “Locus Solus”, geïnspireerd door het werk van Raymond Roussel met uitsluitend zwarte objecten, het C.C. Scharpoord te Knokke, het kerkje van Oeren, het Hessenhuis te Antwerpen, de Galerie De Lege Ruimte te Brugge en de Academie te Eeklo.
      • 1986: ‘Amour jaune. Hommage à Tristan Corbière’ . optreden met de free-jazz pianist Fred van Hove in het muziektheater De Spiegel te Brugge.
      • 1987: Sneeuwsculpturen in Frankrijk, de USA, Canada, Finland.

1987: De bundel Noodweer verzamelt de tot dan toe verschenen gedichten.

  • Na Noodweer blijft het tot 1999 literair een tijd ogenschijnlijk stil rond de woord-dichter Renaat Ramon.
  • Hij publiceert nog regelmatig gedichten in verschillende tijdschriften, maar het zou tot 1999 duren voor die gedichten gebundeld worden in Qui-Vive, een deeltje buiten reeks van de periodieke publicatie Facture Baroque.

1988 – 2000 – DE BEELDENDE KUNSTENAAR:

      •  1988: Ontwerp voor het Museumplein te Amsterdam . Installatie ‘Symbolum’ op het kerkplein en -toren voor A(rt)ssenede.
      • 1990: Retrospectieve tentoonstelling in het Vlaams Cultureel Centrum De Brakke Grond en de Galerie Vromans te Amsterdam. Recent werk in de Galerie Amaryllis, Brussel ; Schilderij: ‘Lüner Hansetuch’ en seriële grafiek ‘Keerkring’.
      • 1992: Ter nagedachtenis van Sander werd voor A(rt)ssenede ’92 het land-artproject ‘Kwadratuur van de dood’ Met Balder voerde hij toen ook de act Hommage à Fontana op.
      • 1993: Concipieert in de User Design Studio te Valenciennes “Aristarchos” een futuristische “auto voor het jaar 2005″.
      • 1994: Ontwerpt in opdracht van Electrabel de beeldencyclus ‘Genesis b’.
      • 1995: Installatie ‘Art is Need’ op de kreken van Assenede voor A(rt)ssenede. ; ‘Ode on Melancholy’ en ‘Hemel en aarde zullen vergaan maar deze tekens zullen blijven’ voor Aspecten’95 te Brugge.
      • 1996: Voor ‘Art-Link’ Damme: installatie ‘Wapene, Martijn!’ op de toren, ‘Ode aan de Muzen of Metafysisch portret van de dichters Jacob van Maerlant en Jan van der Hoeven’ op de markt en ‘Other Art is need’ in de weide.
      • 1997: ‘Trap van staal en wolken’, monumentale sculptuur (Emelgem) voor de Provincie West – Vlaanderen. ; Deelname aan ‘Handzaam Landschap’ in Voorburg. ; Overzichtstentoonstelling in Galerie Amaryllis, Brussel, de Garemijnzaal van de Stad Brugge en de Galerij De witte Beer, Brugge. ; Meubel- en tapijtontwerp ‘Mentis’.
      • 1998: ‘Octogon’, monumentale sculptuur voor rotonde te Brugge. ; ‘Komeet’ in opdracht van Immo Walleyn Brugge.
      • 1999 – 2000: Overzichtstentoonstelling van het monumentale beeldhouwwerk in het Crematorium Westlede in Lochristie. Sculpturen ‘Mucronis’ en ‘Colombarium’.

1999: Gedichten die in de periode na Noodweer (1986) in tijdschriften waren verschenen, worden gebundeld in Qui-Vive, een deeltje buiten reeks van de periodieke publicatie Facture Baroque.

1999: Bij de Culturele Kunstkring Velvet te Brugge verschijnt de bibliofiele uitgave Color-Field Poetry

  • De bundel – in twee delen vier ‘zwarte sonnetten’ met als titel Blinde Stem en de titelreeks Color-field poetry die er variaties in kleur op aanbrengt – past volledig in de traditie van de visuele of concrete poëzie. Een traditie die aanvangt bij Paul Van Ostaijen, een verder evolueert in de jaren 50 en ’60 onder invloed van Paul de Vree en de tijdschriften De Tafelronde, Vers Univers, Integration en Labris.

Na Qui-Vive en Color-Field Poetry en zou het alweer 5 jaar duren vooraleer de bundel Rebuten (2004) verscheen bij Poëziecentrum.

2000 – 2004 -DE BEELDENDE KUNSTENAAR:

      • 2000: Opdracht voor een monumentale sculptuur voor het Van Ostplein te Zwijndrecht. ; ‘Equinox’ te Koekelare.
      • 2001 Tentoonstelling van visuele poëzie in het Groeningemuseum te Brugge (samen met Jan van der Hoeven) ; Overzichtstentoonstelling ‘Monumental 2001’ te Bornem.
      • 2002: Deelname aan Art Nocturne Knocke 2002. ; ‘Genesis b’ voor het Groeningemuseum te Brugge. ; ‘Cirkelkwadratuur’ voor het Museum van Volkskunde te Brugge.
      • 2003: Tentoonstelling in ‘Het Elzenveld’ Antwerpen.
      • 2004: ‘Monument voor baron Auguste de Maere d’Aertrycke’ te Zeebrugge. ; Deelname aan ‘Sculpture Construite Belge’ in het Musée Ianchelevici te La Louvière ; Katho Kortrijk: ‘Rekenkunst’.

2002: In Galerie De Witte Beer te Brugge loopt van 9 november tot 16 december de tentoonstelling Visie versa: internationale tentoonstelling concrete en visuele poëzie. opgebouwd rond het werk van tien auteurs: Hans Clavin, Klaus Peter Dencker, G.J. de Rook, Adriaan de Roover, Mark Insingel, Robert Joseph, Peter Bruno Meijboom, Renaat Ramon, Jan Van der Hoeven en Marcel van Maele

 2004: De bundel Rebuten verschijnt bij Poëziecentrum.

  • Ramon richt zich in deze bundel tot historische en legendarische figuren die omwille van hun mateloosheid of omwille van de moed waarmee zij hun afwijkende overtuiging verdedigden, werden verguisd.

2006: De bundel Geheim Besogne verschijnt bij uitgeverij Poëziecentrum te Gent.

  • De wisselwerking met zijn visuele oeuvre is opvallend. Niet alleen prijkt op de cover een visuele interpretatie van de auteur, maar in de bundel vinden we ook het gedicht ‘Genesis b’, dat ook de titel was van een plastisch werk uit 2002 van de auteur.

2007-2009 – DE BEELDENDE KUNSTENAAR:

      •  2007: Tentoonstelling van visuele poëzie in de Openbare Bibliotheek te Izegem. Tentoonstelling van visuele poëzie in Pand Paulus te Schiedam. ; Sculptuur ‘Parenthese’ voor L. Pardon. ; Deelname aan het Internationaal Poëziefestival in Genua (Italië) in opdracht van de Provincie West-Vlaanderen (samen met Erik Spinoy). Tentoonstelling in het C.C. ‘De Spil’, Roeselare en Gal. De Muelenaere & Lefevere, Oostduinkerke.
      • 2009: Tentoonstelling visuele poëzie in de Kunstbibliotheek van de Universiteit Gent, op Watou # 2009 en in Artonivo Brugge

2009: Publicatie Zichtbare stem en Lingua Franca, empirische gedichten; en het VWS-Cahier Herman J. Claeys. Gewapendertaal. Provo, politie, poëzie.

2010 – DE BEELDENDE KUNSTENAAR:

      • 2010: Tentoonstelling in Galerie X-L-Ent Art te Oostende en deelname aan de tentoonstelling ‘Geometrie’ in Gallery Den Heeck Hingene.

2010: Publicatie ‘Nøtebøøk. Visual poetry by Renaat Ramon’, Chapbookpublisher, Kingston, USA.

2012: Onder de titel Klemteken (Poëziecentrum) verschijnt een uitvoerige bloemlezing, zowel uit de visuele poëzie als uit de woord-poëzie van Renaat Ramon. De bloemlezing werd samengesteld en ingeleid door Jooris van Hulle. Naar aanleiding van de publicatie van deze bloemlezing verschijnt er tevens een lang interview met de auteur in Poëziekrant (3, 2012).

  • In dat interview stelt Renaat Ramon nog eens scherp waar het voor hem om draait: ‘Maken betekent ordenen. Dat geldt ook, zelfs etymologisch, voor poëzie. Orde is het geheel van regels die men aanneemt om iets tot een goed einde te brengen. Maat is de eenheid die je gebruikt voor het bepalen van verhoudingen. En er is natuurlijk altijd, zowel in de kunst als in je leven en in de maatschappij spanning tussen orde en vrijheid. Om die tegenstelling poëtisch uit te drukken, is niets geschikter dan de twee mooiste stijlfiguren: de symmetrie en de paradox.

2014: Publiceert onder de titel Vorm & visie een overzicht van de concrete en visuele poëzie in Nederland en Vlaanderen.

  • “Nicht ist poetischer als alle Übergänge en heterogene Mischungen” (Novalis), zegt Ramon in het interview met Andreas van Rompaey, “

2016: De bundel Draagvlak en Vizier verschijnt bij uitgeverij Poëziecentrum.

  • Ook hier de visuele poëzie niet veraf. De cover is ontworpen door de auteur en op de binnenflappen vinden we een gedicht uit zijn visuele poëzie. Verschillende gedichten uit de bundel zijn opgedragen aan auteurs en vrienden waarmee Renaat Ramon zich verwant voelt.

2021: Kunstenaar en dichter Renaat Ramon viert zijn 85ste verjaardag met een lijvige uitgave van zowel zijn woordpoëzie (‘Woordwerk’) als zijn iconische (concrete en visuele) poëzie (‘Beeldwerk’), telkens zo’n 200 gedichten. Beide boeken, uitgegeven onder de noemer ‘Borgtocht’, door Poëziecentrum vzw, brengen en passende hulde aan een man die zijn leven samenvatte in cijfers en letters. Borgtocht, Dichtwerk 1976-2021, bevat, op twee na, alle door Ramon gebundelde gedichten.

BEKRONINGEN

4 december 2016: Renaat Ramon ontvangt samen met Lies Van Gasse in Aalst de Dirk Martens-prijs voor poëzie

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Website

Referentie

  • Andreas Van Rompaey, Renaat Ramon, in: De literaire roeping. Een inkijk in het werk en leven van enkele belangrijke Nederlandse en Vlaamse auteurs. Uitgeverij Les iles. 2023 pp 148-157.

SMAAKMAKER

Écriture blanche

Door woorden in het leven gedreven
ga je de taal in met een open hart
: zwijgen kan verbeterd worden.

Je leest klinkers in vogelvlucht,
argeloos vervoeg je klanken
die de tongproef doorstaan.

Je maakt kwartier voor nieuwe tropen,
je zoekt voor de maan een metafoor,
een nachtkleur voor de zon.

Je leeft met een vertekend beeld,
je leert dat ook hoge tonen
aan zwaartekracht onderhevig zijn.

Je ziet het vermogen van wit,
je leert te spreken
met een leeg blad voor de mond.

 MEER OVER RENAAT RAMON

  • Jaak Fontier: Ramon. Monografie, Le Decagone, Brussel 1983.
  • Paula Burghgraeve: Ramon. Een enigmatische operator in de ruimte. Monografie. Carla Schot Editions & Productions, Gent 1987.
  • Emiel Willekens, Hendrik Carette en Luc Pay: Over Renaat Ramon. Poëziecentrum, Gent 1987.
  • Jaak Fontier: Ramon. Maten & Gewichten. Walleyndruk, Brugge 1997.
  • Alain Delmotte: Renaat Ramon. Geen middelen van bestaan en ook geen reden. Brugge, VWS 1999.
  • J. de Rook: Kleurvelden in Poëziekrant, jg. 25, nr. 1, jan-febr 2001
  • Jooris van Hulle: Renaat Ramon in Vlaanderen, 290, 2002.
  • Alain Germoz: Ramon, le maître des Signes, in Archipel, 19, 2002.
  • Jooris van Hulle: Omdat wij ons laven aan dezelfde bron (interview) in: Poëziekrant, jg. 29, nr. 2, 2005.
  • Patrick Lateur: Onbestelbare brieven van een zachte rebel, in: Poëziekrant, jg. 29, nr. 2, 2005.
  • Hendrik Carette: Ramon tussen de Tiber en de Acheron in: Nieuwzuid, 24, 2006.
  • Agnès Caers: Renaat Ramon, le Renaissant, in Archipel, 25, 2007.

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

Deze bibliografie bevat

  1. Chronologisch overzicht van de gedichtenbundels
  2. Monografieën, bloemlezingen, esaays enz
  3. Beknopt overzicht van zijn werk per genre

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto

Chronologisch overzicht

Gedichtenbundels

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1976 Oogseizoen. (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: Akritische reizen; Wolfstijd; Ansichten.
Met tekeningen van Paul van Gysegem.
1987: Opgenomen in de verzamelbundel Noodweer.

Antwerpen: Uitgeverij Contramine. -36p.

Afmetingen: 26.50 x 17.80 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Reeks: Poëziereeks nr 13
   <= Colofon

1980 Ansichten. (gedichtenbundel)

Gedichten van Renaat Ramon met tekeningen van Jan Karel Demarest.
  Inhoud
1987: Opgenomen in de verzamelbundel “Noodweer”.

Antwerpen: Uitgeverij Contramine. -69p.

Afmetingen: 22 x 22.20 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Reeks: Poëziereeks nr 30
   Colofon

1983 Flandri Fabulata. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Flandria Fabulata bevat vijf gedichten van Renaat Roman, geschreven tussen 1979 en 1983, le tout bruges, egem, zeeuws, les moëres en dans les steppes de la flandre occidentale; vijf etsen van Pierre Darge. Een inleiding van Henri-Floris Jespers  ‘Zeven kanttekening rond en om Ramon’ en een essay van Hendrik Carette  ‘El Ramon in de steppen van zijn West-Vlaanderen’.
1987: Opgenomen in de bundel ‘Noodweer’

Brugge: Velvet Kulturele Kring vzw.  -niet gepagineerd [40]p.

Afmetingen: 38 x 38  ([10] dubbelbladen – losse vellen in een bruinlinnen map).
De teksten werden gezet door T-Plus in american typewriter en gedrukt door Schoonbaert te Brugge naar een ontwerp van Camille Vrielynck. Pierre Darge perste de etsen eigenhandig op Vélin d’Arches 250 gr. De oplage bedraagt 30 exemplaren genummerd van 1 tot 30 en 10 exemplaren  voor de medewerkers genummerd van I tot X

1987 Noodweer. (poëzie – verzamelbundel)

Bevat de cycli: Akritische reizen; Wolfstijd; Ansichten; Canterbury Sales; Flandria Fabulata; Bij het scheiden van de nacht; Curriculum vitae; Praxis; Bibliografische aantekeningen.

Gent: PoëzieCentrum vzw.  -101p.

Afmetingen: 21 x 13.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)
Colofon: “Noodweer” van Renaat Ramon werd gedrukt in opdracht van het Poëziecentrum vzw te Gent, op de persen van drukkerij Sanderus te Oudenaarde in de maand oktober 1987. Omslagontwerp: Dooreman en Hendrickx.

1997 Ongehoorde gedichten = Poems unheard of = Poèmes inouïs. (visuele poëzie)

De inleiding werd verzorgd door Erik Slagter.
Bevat teksten in het Nederlands, Duits (Margreet Palm), Frans (Jet de Coster), Engels (Eric Derycke) en Italiaans (Francesco De Nicola).
Een aantal gedichten werd eerder gepubliceerd in bundels, tijdschriften en bloemlezingen, gezeefdrukt en/of als land)art project uitgevoerd.

Gent: PoëzieCentrum vzw. -120p.

Afmetingen: 24.00 x 22.00 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)
Colofon: Ongehoorde gedichten / Ungehörte gedichte / Poems unheard-of / Poèmes inouïs / Poeme inaudite van Renaat Ramon, ingeleid door Eric Slagter, werd in 1997 uitgegeven door het Poëziecentrum, Hoornstraat 11, B 9000 Gent met de financiële steun van de Provincie West-Vlaanderen en door Walleyndruk te Brugge gedrukt op Bioset 150 gr in een oplage van 600 exemplaren.
De vormgeving en typografie zijn naar aanwijzingen van de dichter verzorgd uit de letter Futura en verwezenlijk door zwart-wit fotogravure Dualis.

1999 Qui-vive  (gedichtenbundel)

Een buiten reeks aflevering van het tijdschrift ‘Facture Baroque’

Mayapan & (vormen).  -16p.

 

1999 Color-field poetry. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Bevat 26 geometrische gedichten.

Brugge: Velvet Kulturele Kring.   -[31]p.

Afmetingen: 30 x 30 (31 loose vellen in een map)
Colofon: Een bundel visuele poëzie van RENAAT RAMON telt 31 vellen en bevat BLINDE STEM (4 zwarte sonnetten) en de sonnettencyclus ‘COLOR-FIELD POETRY’ (22 kleursonnetten) Gezet door Lieve Terrie en in opdracht van Velvet vzw in 1999 op zuurvrij Bioset 240gr gedrukt door het Grafisch Bedrijf De Schacht te Brugge.
De oplage bedraagt 120 genummerde en gesigneerde exemplaren.
Dit is nummer…

2004 Rebuten (gedichtenbundel)

Gent: PoëzieCentrum vzw.  -74p.

Afmetingen: 20 x 15 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)
Colofon: Rebuten van Renaat Ramon werd gedrukt in september 2004 in opdracht van het PoëzieCentrum vzw Gent op de persen van Groeninghe Drukkerij Kortrijk. Papier: munken book. Omslagontwerp en vormgeving: Renaat Ramon.
De genummerde en gesigneerde oplage werd beperkt tot 400 exemplaren.
De eerste 26 exemplaren zijn genummerd van A tot Z en zijn niet in de handel verkrijgbaar. De andere exemplaren zijn genummerd van 27 tot 400.

2006 Geheim besogne.  (gedichtenbundel)

Auteursfoto: Kristof Ghyselinck
Bevat de cycli: Vigilie; Beloken vuur; Mijn stem verbuigt in de wolken; Nota van Remarque; Free lunch; Passage; Voorlopig bewind; Procedure; Midi; Geheim besogne.

Gent: PoëzieCentrum vzw. -59p.

Afmetingen: 20 x 15 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)
Colofon

2009 Zichtbare stem.  (visuele poëzie)

Met een voorwoord van Jooris van Hulle. (met vertaling in het Duits (Margreet Palm), Frans (Robert Callewaert) en Engels (Top Text bvba).
Foto ‘Atlas’: Lieve Terrie.
Bevat de cycli: Alfabetisme; Ad infinitum; Concrete lyriek; Face and mind; Beeldgericht.

Gent: PoëzieCentrum vzw.  -130p.

Afmetingen: 21 x 21 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)

2009 Lingua Franca. 13 empirical poems. (visuele poëzie)

S.L.[Weerde]: Postfluxpost. c/o Luc Fierens  . [13] p.

Afmetingen: 14.50 x 10 (geniet – zachte kaft)
Reeks: Postfluxbooklet nr 91.

2010 Nøtebøøk. Dit is visual poetry by Renaat Ramon.

Kingstone USA: Chapbook.  -16p.

Afmetingen: 22 x 13.80 (geniet – zachte kaft)

2012 Klemteken.  (poëzie – bloemlezing)

Samengesteld en ingeleid door Jooris van Hulle.
Omslag ontwerp: Karakters, Gent
Zetwerk en lay out: Karakters, Gent
Bevat de cycli: Klemtoon en teken; Van oogseizoen tot noodweer; Rebuten; Geheim besogne; Praxis; Ongehoorde gedichten; Blinde stem; Zichtbare stem; Lingua franca; Notebook, accessio; Bibliografie; Verantwoording.

Gent: PoëzieCentrum vzw.  -282p.

Afmetingen: 20 x 12.70 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Druk: Karakters, Gent

2016 Draagvlak en vizier. (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: Dierbare vrienden; Memorandum; Veduta; Grand Café Parnas.

Gent: PoëzieCentrum vzw.  -51p.

Afmetingen: 20 x 15 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)

2016 PerfOratie. (poëzie – bibliofiele uitgave)

Bevat 5 gedichten van Renaat Ramon, een gedicht als inleiding van Roland Jooris en grafiek van Patrick Coenye.
Dit boek, in linnen band, bevat 8 originele steendrukken en een gouache. Er zijn 5 verschillende papiersoorten in verwerkt en er werden ook collages en ‘chine collé’ drukken toegepast. De definitieve versies van de gedichten zijn door Hendrik Verschave gedrukt op de handpersen van zijn “2 Zoete Lievekes Pers” te Alveringem. De teksten zijn handgezet uit de Pascal. Het boekontwerp en de lithografieën zijn van de hand van Patrick Coenye en door hemzelf gedrukt in zijn atelier “Art Press” te Koksijde.

Diksmuide: Kunstgalerij Montanus.  -12p.

Afmetingen: 26 x 15.50 (linnen band)
Oplage: 26 exemplaren.
Dit boek, in linnen band, bevat 8 originele steendrukken en een gouache. Er zijn 5 verschillende papiersoorten in verwerkt en er werden ook collages en ‘chine collé’ drukken toegepast. De definitieve versies van de gedichten zijn door Hendrik Verschave gedrukt op de handpersen van zijn “2 Zoete Lievekes Pers” te Alveringem. De teksten zijn handgezet uit de Pascal. Het boekontwerp en de lithografieën zijn van de hand van Patrick Coenye en door hemzelf gedrukt in zijn atelier “Art Press” te Koksijde.

2021 Borgtocht: Beeldwerk 1976 – 2021 (iconische poëzie – verzamelbundel)

Nawoord: Dirk de Geest, ‘Renaat Ramon, een man van beelden’ (pp 241-258)
Vormgeving: Anne Lonsain.
Druk: Best In Graphics.

Gent: PoëzieCentrum vzw. -270p. Ill.

Afmetingen: 20.50 x 17 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2021 Borgtocht: Woordwerk 1976 – 2021 (poëzie – verzamelbundel)

Nawoord: Dirk de Geest, ‘Renaat Ramon, een man van beelden’ (pp 241-258)
Vormgeving: Anne Lonsain

Gent: PoëzieCentrum vzw. -331p. Ill.

Afmetingen: 20.50 x 17 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

Monografieën, bloemlezingen, essays enz.

1981 Remy de Muynck / Saint Remy. “Schoonheid is kostbaarder dan vrede”. (monografie)

 

Koekelare: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers.  -16p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (geniet)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 90

1983 Vallen (In-, uit-). 33 ramonismen. (bibliofiele uitgave)

Betekend door Jan Karel Demarest en begeleid door Julien Vandiest.

Brugge: Velvet Kulturele Kring vzw. –[40] f., [6] f.pl. : ill. ; 26 cm

De oorspronkelijke losse vellen zitten op een houten plankje langs de kop vastgeschroefd. Het geheel in een houten kistje waarop de titel.
Oplage van 33 exemplaren.

1983 Fernand Bonneure. “Het grootste egoïsme is dat van de geest”. (monografie)

 

Torhout: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers.   -16p.

Afmetingen: 23 x 15.90 (geniet – zachte kaft)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 101

1983 Lodewijk Van Haecke. ‘Een pastor van den bloede”. (monografie)

 

Oostakker: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -16p.

Afmetingen: 23 x 15.90 (geniet – zachte kaft)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 103

1987 Jaak Fontier. “Zen Taal Teken”.  (monografie)

 

Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers.  -16p.

Afmetingen: 22.50 x 15  (geniet – zachte kaft)
Reeks: VWS-cahiers : bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers. – Koekelare, 1966 – 2014; vol. 123

1991 Vulnerant omnes ultima necat. (gedichtenbundel vertaald uit het Latijn)

Oorspronkelijke auteur: ETIENNE DE SADELEER
Cyclus van 24 gedichten vertaald door Renaat Ramon.

Leuven: Leuvense Schrijversaktie.  -71p.

Reeks: Leuvense  Cahiers – Europese reeks vol  113

1993 Louis E de Mey. “Europa’s vernieling of … zijn verenigde staten”  (monografie)

 

Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers.  -16p.

Afmetingen:  22.50 x 14.70 (geniet)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 160

1995 Thomas Van Loo. “Een dichter is ’t die voelt dat hij niet is geboren”. (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -16p.

Afmetingen: 22.50 x 14.70 (geniet)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 172

1997 Absotief. In het teken van Fontier.  (kunst – filosofie)

Viertalige publicatie: Nederlands, Frans, Engels, Duits.
Met teksten van Renaat Ramon, Wim Meewis, Bert Popelier, Hendrik Carette e a
Bijdragen Ramon: “Absotief, Zen, taal, teken” pp 35-52) & Sculptuur Topos p114.

Brugge: Kruispunt.173bis XXXVIII december 1997. Kwartaaltijdschrift.   -144p.

Afmetingen: 27 x 19.40 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft – stofomslag)
Colofon: Absotief in het begin teken van Jaak Fontier, onder redactie van Renaat Ramon, werd in opdracht van Kruispunt, literair kwartaaltijdschrift, gezet in Helvetica op 115-grams chloorvrij Bio-set papiergedrukt door Grafisch bedrijf De Schacht in Brugge.
Het album werd tijdens een academische zitting op 18 december 1997 aan Jak Fontier aangeboden in de gotische zaal van het Brugse stadhuis.

1997 Fernand Lambrecht. (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -32p.

Afmetingen: 22.50 x 15 (geniet – zachte kaft)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 180

1999 Jan Baptiste Hofman. (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -48p.

Afmetingen:

Afmetingen: 22.50 x 15 (geniet – zachte kaft)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 190

2000 Bloemlezing uit de poëzie van Jan van der Hoeven. (poëzie – bloemlezing)

Samengesteld door Renaat Ramon.
Uit de bundels: Neologie of het wedervaren van een schrijfzeiler.Projektieschrijven; Te woord staan; Lecina je land; Anarchipel; Elementair; Hagel en blank; Knoop voor knoop; Nuange en andere gedichten; El Camino de Santiago; De verticale gedichten.
Omslagontwerp: Dooreman.
Zetwerk: Griffo, Gent.
Druk: Imschoot, Gent.

Gent: PoëzieCentrum vzw.  -255p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Reeks: Dichters van nu vol 14.

2001 Johan Sonneville. (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -48p.

Afmetingen: 22.50 x 15 garenloos gebrocheerd – zachte kaft).
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 207

2002 Visie Versa. Internationale tentoonstelling visuele en concrete poëzie. (catalogus waarin essay over visuele poëzie)

Redactie: Renaat Ramon.
Uitgegeven n a v tentoonstellingen o a in Brugge [Galerie De Witte Beer] van 09/11/02 tot 16/12/02.
Inleiding: Boven de taalgrens (Renaat Ramon)
Catalogus bevat een selectie van de werken in kleur. Verschenen in een oplage van 150 exemplaren.

Brugge: Velvet Kulturele Kring vzw. -[38]p.

Afmetingen: 20 x 20 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
De tentoonstelling was opgebouwd rond het werk van 10 auteurs: Hans Clavin (NL), Klaus Peter Dencker (DE), G.J. de Rook (NL), Adriaan de Roover (BE), Mark Insingel (BE), Robert Joseph (NL), Peter Bruno Meijboom (NL), Renaat Ramon (BE), Jan Van der Hoeven (BE) en Marcel van Maele (BE).
Curatoren waren: Renaat Ramon en Jan van der Hoeven.

2003 Hendrik Carette.  (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -48p.

Afmetingen: 22.50 x 15 garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 215

2004 Bert Popelier.  (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -48p.

Afmetingen: 22.50 x 15 garenloos gebrocheerd – zachte kaft).
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 225

2005 Geschreven tijd. Literaire en semi-literaire tijdschriften in West-Vlaanderen 1805-2005.

Gepubliceerd ter gelegenheid van het veertigjarige bestaan van de Bibliotheek van de West-Vlaamse Letteren, met steun van de Provincie West-Vlaanderen.

Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -259p.

Afmetingen: 22.50 x 15 garenloos gebrocheerd – zachte kaft).
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 231

2005 August de Maere d’Aertrycke.  (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -48p.

Afmetingen: 22.50 x 15 garenloos gebrocheerd – zachte kaft).
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 228

2006 Jooris van Hulle.  (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -48p.

Afmetingen: 22.50 x 15 garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 234

2009 Herman J. Claeys.  (monografie) Brugge: Vereniging der West-Vlaamse Schrijvers. -48p.

Afmetingen: 22.50 x 15 garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Reeks: VWS-Cahiers. Bibliotheek van de Westvlaamse letteren / Vereniging van Westvlaamse Schrijvers 1966-2014 vol 254

2014 Vorm en visie. (naslagwerk)

Titel varieert: Vorm en visie. Geschiedenis van de concrete en visuele poëzie in Nederland en Vlaanderen.
Ontwerp omslag: Renaat Ramon.
Omslagbeeld: “Das Ewigweibliche”, Renaat Ramon, 2010.
Zetwerk en lay-out: Karakters, Gent.
Druk: Karakters, Gent.

Gent: PoëzieCentrum vzw. -342p.

Afmetingen: 22.50 x 17 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Naslagwerk; Probeert een volledig historisch overzicht te brengen van de Rederijkers tot de recentste realisaties.

BEKNOPT OVERZICHT PER GENRE

Woordpoëzie

  • Oogseizoen (1976)
  • Ansichten (1980)
  • Flandria fabulata (1983)
  • Noodweer (1987, verzamelbundel)
  • Qui-vive (1999)
  • Rebuten (2004)
  • Geheim besogne (2006)
  • Klemteken (2012, bloemlezing)
  • Draagvlak en vizier (2016).
  • Woordwerk 1976-2021 (2021 – Verzamelde gedichten)

Iconische poëzie:

  • Ongehoorde gedichten = Poems unheard of = Poèmes inouïs. (1997),
  • Color-field poetry (1999),
  • Visie/Versa (2002)
  • Zichtbare stem (2009),
  • Lingua franca (2009),
  • Nootbook. This is visual poetry by Renaat Ramon (2010)
  • Apodicta (2013)
  • Beeldwerk 1976-2021 (2021 – Verzamelde iconische poëzie)

In 2014 bracht hij Vorm & Visie. Geschiedenis van de concrete en visuele poëzie in Nederland en Vlaanderen uit.​

Biografische essays

  • Remy de Muynck/Saint-Rémy (1981)
  • Fernand Bonneure (1983)
  • Lodewijk van Haecke (1983)
  • Jaak Fontier (1988)
  • Louis E. de Mey (1993)
  • Thomas van Loo (1995)
  • Fernand Lambrecht (1997)
  • Jan Baptist Hofman (1999)
  • Johan Sonneville (2001)
  • Hendrik Carette (2003)
  • Bert Popelier (2004)
  • Auguste de Maere d’Aertrycke (2005)
  • Jooris van Hulle (2006)
  • Herman J. Claeys (2009)

Werk van Ramon in openbare verzamelingen o.m.: Belgische Staat, Vlaamse Gemeenschap, Provincie West – Vlaanderen, Stad Brugge, Karl Ernst Osthausmuseum (D), André Demedtshuis St. Baafs Vijve, Gemeente Koekelare, Stad Menen, Stedelijk Museum Amsterdam, Mondriaanhuis Amersfoort, Gemeente Zwijndrecht, Groeningemuseum Brugge, Stedelijk Museum voor Volkskunde Brugge.