Jan Lauwereyns
Antwerpen, 13 mei 1969
Dichter, prozaïst, essayist en vertaler. Tevens neuropsycholoog.
Lauwereyns publiceerde dichtbundels in het Nederlands, het Japans en het Engels.
Zijn poëzie wordt in hoge mate bepaald door de Japanse cultuur, maar ook zijn wetenschappelijk onderzoek naar de psychologie van de visuele waarneming is niet uit zijn werk weg te bannen.
Als schrijver verwierf hij bekendheid met de roman Monkey business, het essay Splash en de dichtbundel Hemelsblauw (bekroond met de VSB Poëzieprijs).
Lauwereyns werkt vaak samen met andere auteurs en kunstenaars, onder wie Arnoud van Adrichem, Paul Bogaert, Anne-Mie van Kerckhoven, Patricia De Martelaere en Leo Vroman.
BIOGRAFIE
13 mei 1969: Geboren te Antwerpen als Johan Marc José (Jan) Lauwereyns
Oktober 1989 – Juli 1994: Master studie in psychologie aan de KUL te Leuven afgerond met de studie “The efficiency of knowledge extraction via eye movement recording as a solution to the problem of implicit knowledge” (proefschrift over de intentionaliteit van visuele waarneming.
Oktober 1994 – Februari 1998: Doctoraal psychologie aan de KUL te Leuven afgerond met de thesis “The intentionality of visual selective attention” (de intentionaliteit van visuele selectieve aandacht).
- Daarin onderzocht hij welke visuele informatie wij onder gegeven omstandigheden voor verdere verwerking selecteren en hoe we onze visuele waarneming doelgericht kunnen sturen.
- In Lauwereyns vakgebied, visuele kennisverwerving, gaat men na hoe we dingen als mixers, giraffen of vliegtuigen herkennen, hoe we alledaagse decors als keukens of een speeltuin waarnemen en hoe processen zoals benoeming, verbazing, informatie-encodering en classificatie in hun werk gaan.
Hij was achtereenvolgens verbonden aan de Juntendo University te Tokio (1998-2002), het National Eye Institute te Bethesda, Verenigde Staten (2002-2003) en de Victoria University te Wellington, Nieuw-Zeeland (2003-2010) Sedert januari 2010 is hij professor aan de Kyushu University te Fukuoka, Japan.
Lauwereyns publiceerde tevens een roman, wetenschappelijke werken en het essay Splash. Lyrische suite over biologie, ritueel en poëzie (2005).
Redacteur van DWB. Medewerker aan (o.a.) Ooteoote, Raster, Revolver en Yang.
1999: Debuteerde als dichter met Nagelaten sonnetten, genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs.
- De titel Nagelaten sonnetten refereert naar de Franse dichter Charles Cros (1842-1888), een tijdgenoot van Rimbaud en Verlaine, die veelal tussen de romantiek en de Parnasse wordt gesitueerd, maar die ook opmerkelijke wetenschappelijk onderzoek heeft verricht naar perceptie, de classificatie van kleuren en kleurenfotografie.
- Lauwereyns poogt – in een enigszins aparte stijl, een beetje art brut – de verhouding tussen visueel waarnemen en het waargenomene, tussen zien en in taal, fotografie of film registreren, te definiëren. De verwijzende functie van de taal blijkt daarbij zijn onderwerp bij uitstek. De taal verwijst niet naar de werkelijkheid, maar naar onze waarneming daarvan..
o Lees ook: Yves ’T Sjoen: De gouddelver: over het lezen van poëzie
2003: Krijgt de Hugues C. Pernath-prijs voor de dichtbundel Buigzaamheden.
2007: Verschijnt zijn vijfde bundel, Anophelia! De mug leeft.
2008: Vloeistof en welvaart.
- Al in antieke tijden beweerde een Griek dat alles vloeit, terwijl er volgens de bijbel niets nieuws onder de zon was. Deze paradox, van stilstand in beweging, van zwemmen of drijven om in leven te blijven, wordt in Vloeistof en welvaart onderzocht en tegelijk bezongen door middel van denkende gedichten.
- Poëzie die lyrisch wordt van de wetenschap – kennen is liefhebben (Spinoza), genieten is begrijpen (Gertrude Stein). Over de gehoorzaamheid van het hart aan de woorden, de relatie tussen pizza en begeerte, en het briljante, maar hatelijke ontwerp van de waterstofbom. Telkens gaat Jan Lauwereyns tot het uiterste, in de hoop dat het radicale liedje der dingen als een serenade zal klinken, hoe staccato ook.
Sinds 2010 is hij als Professor verbonden aan de Faculty of Arts and Science en aan de Graduate School of Systems Life Sciences van de Universiteit van Kyushu (Fukuoka, Japan).
- Als neurowetenschapper specialiseert hij zich in de cognitieve en neurale mechanismen van aandacht. Hij publiceerde artikelen in tijdschriften zoals Nature, Neuron en Trends in Cognitive Sciences, en de monografieën The Anatomy of Bias en Brain and the Gaze bij The MIT Press.
2011: Schrijft het essay voor de gedichtendag De smaak van het geluid van het hart in opdracht van het Vlaams Fonds voor de Letteren.
2012: Ontvangt de VSB Poëzieprijs voor Hemelsblauw, een bundel waarin, volgens de laudatio uitgesproken door Kathleen Ferrier, ‘elk jurylid andere en nieuwe aspecten vond: humor en lyriek, het verweven van werelden en wereldbeelden, lef en ook elegische stilte, die parabolisch en toch niet moralistisch is en die geslaagd is in het combineren van wetenschap en poëzie.’
2016: Zijn nieuwe roman Iets in ons boog diep neemt ons mee naar het ‘andere’ van de Japanse cultuur, met sublieme filosofische zijsprongetjes over tijd, twijfel en dood.
- Het boek: de Japanse professor moleculaire biologie en rondwormenspecialist Kohara verlaat na werktijd zijn lab, stapt per ongeluk een halte te vroeg uit de metro, en valt zo in ‘een scheur in de tijd’….
2021: Jan Lauwereyns publiceert zijn derde roman Gehuwde rotsen. Ze bestaan echt, staan pootjebadend in zee, in de Japanse prefectuur Fukuoka (zie cover van het boek), waar Lauwereyns werkt, zijn met een heilige koord voor eeuwig verbonden en staan in het shintoïsme voor Futamigaura, een mythologisch echtpaar.
- Gehuwde rotsen is een monument geworden voor zijn ouders, beiden overleden. Zijn moeder 20 jaar geleden door zelfmoord, zijn vader zeven jaar geleden. Lauwereyns rekent af met zijn demonen, zijn pijnigende vragen, ‘tijd en woorden, veel woorden’ kunnen helen.
- In tien ‘sjapitters’ vertelt hij schakelend tussen poëzie, proza en filosofisch essay, dikwijls in de moedertaal, het Antwerps, over de ‘wirwar van drama’s’ en worstelt met de vraag: waarom zich haasten om te sterven? ‘Het leven is al zo kort en de oneindigheid zo oneindig ?
MEER OVER JAN LAUWEREYNS
- Dirk van Bastelaere, Het rijk der tekens. Jan Lauwereyns’ “Nagelaten Sonnetten’: het beste poëziedebuut sinds Paul Bogaert. in: Café des Arts, De Morgen 20 augustus 1999.
- Bart Van der Straeten, Een wijze van gebeuren. in: Knack 26 januari 2011 p.86 (over zijn essay voor Gedichtendag).
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Website
- Jan Lauwereyns – Nederlandse Poëzie Encyclopedie
- Jan Lauwereyns · dbnl
- Yves ’T Sjoen: De gouddelver: over het lezen van poëzie
Referentie
- Yves T’Sjoen, Vivisectie van een dichtbundel. Jan Lauwereyns, in: Revolver Driemaandelijks Literair Tijdschrift jaargang 30/2, 2003. (themanummer) Uitgever Gerd Segers, Antwerpen.
BEKRONINGEN
- 2003: bekroond met de Hugues C. Pernath-prijs voor Buigzaamheden.
- 2012: bekroond met de VSB Poëzieprijs voor zijn dichtbundel Hemelsblauw.
- Nominaties waren er voor de C. Buddingh’-prijs (voor Nagelaten sonnetten, 1999), de Vlaamse Cultuurprijs voor Kritiek en Essay (voor Splash, 2007) en de Herman de Coninckprijs (voor Hemelsblauw, 2012).
SMAAKMAKER
De smalle weg naar het binnenste
Mijn filmrolletje was nog voor de gouden
tempel op. De eerste sneeuw viel radeloos
en ook de groene thee in mijn rugzak was slap.
Ik plooide mijn benen tot kleermakerszit en
kon aan het denken van wat beginnen.
Negen cycli later trap ik voortdurend op
de dichter zijn staart. Maar bij de stilte
in De vlakke bron heeft Bashoo hooguit
even zijn futon gespreid. Wat mij nu
ontgaat, is in hoeverre deze reis hier
Bedacht de mug
Bedacht de mug
op nieuwjaarsdag in bad
zo is de wrede wiskunde van genot
genot
genever in a million years
axioma
er is verstikking in vernulling
zwaartekracht in vereniging
mathematisch stellen we
de zichzelfsom van het kwadraat
van een willekeurig getal
is gelijk aan
de zichzelfsom van het kwadraat
van de zichzelfsom van datzelfde
niet langer willekeurig getal
ja
moeder
zo is de wrede wiskunde van genot.
Uit: Het Liegend Konijn. Jaargang 6 (2008)
[Heb je het ook gevoeld]
Heb je het ook gevoeld
een flurry of beginningen
mission impossible
dat rest wat rest
en blijvend moge blijven
de tot verlangen bekeerde
want o
mijn lieve lijdend
voorwerp van aandacht
het zwijgen in alle vuren
onvermogelijk
heffe zich het glas
je bubbly
mijn elixir
met randy
op het randje
lippen die nodig willen
jij mag kiezen waar.
Uit: Het Liegend Konijn. Jaargang 6 (2008)
BIBLIOGRAFIE
Woordje vooraf
De bibliografie bestaat uit 2 rubtieken
- Chronologisch overzicht van het literaire en wetenschappelijk werk
- Chronologisch overzicht van het literaire werk gepubliceerd in tijdschriften (onvolledig want tot begin 2014)
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
- POËZIECENTRUM vzw – Gent
- DRUKsel, Gent : www.druksel.be/nl/fondsen/lauwereyns/bibliografie.html
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto
Chronologisch overzicht
Literair werk
Jaar | Titel | Fotogalerij | Uitgeverij 1ste druk |
1999 | Nagelaten sonnetten. (dichtbundel)
Bevat de cycli: Verdriet op straat; De badkamergedichten; IJsjestijd; Ontwerp voor een tuin; Uitnodiging voor een onthoofding; Arabische nachten; Fin de siècle; Sluitertijd; Wij komen ter wereld. Omslagontwerp: Peter van de Cotte. |
Antwerpen: Manteau. -56p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (ingenaaid) Colofon: Nagelaten sonnetten van Jan Lauwereyns werd in opdracht van Uitgeverij Manteau te Antwerpen gezet in Scala 10 door AMB te Kapellen en gedrukt bij Groenevelt te Landgraaf; boekbinderij Erven Kramer te Nieuw-Vennep zorgde voor de afwerking. |
|
2001 | Het zwijgen van de dichter. (gedicht) De tekst van dit gedicht werd ook opgenomen in de bundel Blanke verzen (2001) | Gent: DRUKsel. -[25] p.
Afmetingen: 25 x 18.50 ingenaaid – omslag van kalkpapier) Colofon: Het zwijgen van de dichter van Jan Lauwereyns verscheen op 28 april 2001als zesde uitgave van DRUKsel in een vormgeving van Rein Ergo. De tekst werd gezet uit Gill sans corps 12 en gedrukt op Pordenone 110 gr op de persen van Academie voor Beeldende Kunst in Gent. De oplage bedraagt 126 exemplaren waarvan 100 genummerd van 1 tot 100 en zesentwintig geletterd van a tot z. Alle exemplaren werden door de dichter gesigneerd. Dit is N° … |
|
2001 | Blanke verzen. (dichtbundel)
Vormgeving: Antoon De Vylder. Bevat de cycli: Het zwijgen van de dichter; Blanke verzen; |
Tielt: Uitgeverij Lannoo nv. -71p.
Afmetingen: 21.40 x 14 (ingenaaid – kaft met flappen) Gezet uit de DTL Unico van Michael Harvey door De Diamant Pers nv, Herentals. |
|
2002 | De boeke-kas. Waartoe zo veel? (poëzie – bibliofiele uitgave) | Gent: DRUKsel. -[13] p.
Afmetingen: 18.20 x 12.60 (ingenaaid met stofomslag) Colofon: De boeke-kas. Waartoe zo veel? van Jan Lauwereyns werd uitgegeven op 20 april 2002 als achtste uitgave van DRUKsel in Gent en werd opgenomen in de Drukselmap. De vormgeving werd verzorgd door Truks . De tekst werd gezet uit Lucida en gedrukt op Pordenone 110 g door Sint Joris in Merendree. De oplage voor de map bedraagt 150 exemplaren, genummerd van 1 tot 150. Daarnaast werden 26 exemplaren, geletterd van a tot z, gedrukt voor de uitgever en 26, Romeins genummerd van I tot XXVI, voor de auteur. Alle exemplaren werden door de dichter gesigneerd. Dit is nummer… |
|
2002 | Buigzaamheden. (dichtbundel)
Bevat de cycli: Ars optica; Hora certa/incerta; Wijsbegering; De geest van het experiment; Het boek van de kosmos; De boekekas, waar toe zo veel?; Pijnboomeilandjes; Land van de ijlende zon; Buigzaamheden; Het enigma van vertrek. Vormgeving omslag en binnenwerk: Office of CC, Amsterdam |
Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -66p. Afmetingen: 21.50 x 13 (garenloos gebrocheerd) | |
2003 | Monkey business. (roman)
Vormgeving omslag: Suzan Beijer. Foto voorzijde omslag: Michael Nichols/Magnum Photos/ ABC Press. Foto achterzijde omslag: Victoria University of Wellington. 2015: in het Duits vertaald door Helga van Beuningen Uitgever: Frankfurt: Axel Dielmann Verlag. 2016: 2de herziene druk bij Koppernik, Amsterdam |
Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -158p.
Reeks: Meulenhoff Editie 2021 Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) |
|
2004 | Het bloembed van de werkelijkheid. (dichtbundel) | Gent: DRUKsel. – [32]p. | |
2004 | Tegenvoetig, tweebenig. (dichtbundel) Vormgeving omslag en binnenwerk: Office of CC, Amsterdam | Amsterdam: J. M. Meulenhoff bv. -61p. Afmetingen: 21.50 x 14.50 (ingenaaid) | |
2005 | Splash. Lyrische suite over biologie, ritueel en poëzie . (essay) Genomineerd voor de Vlaamse Cultuurprijs. | Nijmegen: Vantilt. -122p. | |
2005 | Hersenkronkels. Voor kinderen en vegetariërs. Toneeltekst. | In: Revolver. Driemaandelijks Literair Tijdschrift. Nr 128, jaargang 32/3 2005 pp. 70-101.
Uitgever: Gerd Segers, Antwerpen. |
|
2007 | Anophelia! De mug leeft. (dichtbundel)
Bevat de cycli: Het bloembed van de werkelijkheid; De aziatische tijgermug: eerste dans; Visdadigheid en het onvermeeuwbare; De Aziatische tijgermug: tweede dans; Hoektandheelkunde en het hulpvaardige; ’t Leeft hier van de muggen; Een mens zijn bloed; Een voorstel tot hogere subordinatie; Overal waren er breuklijnen; Zielsverhuichelingen en het wiekelwakkige; De Aziatische tijgermug: laatste dans; Chinese zon en het dubbelzinnelijke; Het grindpad van de waarheid. |
Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv / Antwerpen: Manteau. -111p.
Afmetingen: 20 x 15 (paperback) Boekverzorging: Dooreman & Houbrechts. Notitie: ‘De aziatische tijgermug’ werd eerder gepubliceerd in het tijdschrift Revolver pp 53-59 nr 116 jg. 29/3 2002 |
|
2007 | Ik, systeem, de werkelijkheid. (poëzie – bibliofiele uitgave) Jan Lauwereyns en Leo Vroman [gedicht] ; Jus Juchtmans [beeld] | Gent: DRUKsel. -[10]p.
Afmetingen: 17 x 16 (ingenaaid – omslag van kalkpapier + een ingekleefd kunstwerkje van Jus Juchtmans) Colofon: Ik, systeem, de werkelijkheid een gedicht van Leo Vromen en Jan Lauwereyns met een beeld van Jus Juchtmans werd in het voorjaar van 2007 door Druksel te Gent uitgegeven. De tekst werd gezet uit de Albertina en gedrukt op bioset 90 g bij Sintjoris in Merendree. De oplage bestaat uit 226 exemplaren, 200 zijn genummerd en bestemd voor de handel, 26 geletterde exemplaren zijn voorbehouden voor de uitgeverij. Het boek werd door auteurs en kunstenaar in het colofon gesigneerd .Dit is boek … |
|
2008 | Vloeistof en welvaart. Gedichten. (dichtbundel)
Bevat de cycli: Barst in de kiemcel; Brekerbaai; Verdwijning in het landschap; De waterproef. Omslagontwerp: Esther van Gameren. Omslagillustratie: Getty Images. Foto auteur: Keke Keukelaar. Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge. |
Amsterdam: De Bezige Bij. -45p.
Afmetingen: 20 x 14.90 (ingenaaid) Druk: Thieme Boekentuin, Apeldoorn |
|
2008 | Lied van het meer. (radioboek) Radioboeken / Lied van het meer – JanLauwereyns | Brussel: DeBuren | |
2009 | Zwelgen wij denkend rond. Poëzie – brieven – gesprekken.
. |
Amsterdam: De Bezige Bij. -157p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag) Druk: Clausen & Bosse, Leck. Tekst: Jan Lauwereyns en Leo Vroman. Met brieven van Tineke Vroman . Interview door Bart van der Straeten. Omslagontwerp: Nanja Toebak. Auteursfoto: Keke Keukelaar Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge |
|
2009 | あたまがないへび (Addertje zonder kop). (poëzie – bibliofiele uitgave) | Gent: DRUKsel. –[25]p. Afmetingen: 17 x 13 (gebonden – omslag van kalkpapier) | |
2010 | Stemvork. Essays, gedichten, vertalingen.
[Door] Jan Lauwereyns & Arnoud van Adrichem. Een verzameling eerder uitgegeven, al dan niet licht bewerkte teksten. |
Utrecht: Uitgeverij IJzer. -362p. | |
2010 | Three poems to the question of four . 27 + 3 drawings. (poëzie – Engelstalig) Gedichten: Jan Lauwereyns met 27+3 tekeningen van Johan Velter. | Reading: JOUGA [i.e. DRUKsel], -[115] p.
Afmetingen: 21 x 14.80 (gebonden – harde blauwlinnen kaft) Colofon: Three poems by Jan Lauwereyns and 27+3 Drawings by Johan Velter, was published by JOUGA in 2010 as the first installment of a systolic series alien to the terror of supply and demand. Based in Reading, neither UK nor USA, JOUGA does not have a physical address, nor does it seek to be found. The books of JOUGA will be real for those who encounter them.Three Poems was published in a limited edition of 126 copies of which nr 1 to 100 went to market and the letters a to z were presented to the publisher’s relations. This is copy … |
|
2010 | Truths of Stone (Waarheden van steen)
Jan Lauwereyns en Michael Palmer met een tekening van Nicolas Leus. Vertaling door Tom Van de Voorde. |
Gent: DRUKsel. -[24]p. | |
2011 | De smaak van het geluid van het hart. (gedichtendagessay 2011)
Vormgeving omslag: Esther van Gameren. Omslagillustratie: HillCreek Pictures. Foto auteur: Keke Keukeleer. Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge. |
Gent: Poëziecentrum vzw / Amsterdam: De Bezige Bij. -56p.
Afmetingen: 18 x 11.50 (ingenaaid) Druk Koninklijke Wöhrmann, Zutphen. |
|
2011 | Hemelsblauw. Gedichten (dichtbundel)
Bevat de cycli: Parabel voorbij de regenboog; Rondom een boom; Addertje zonder kop; De beharing; Zoals vuur vuur uitademt. Omslagontwerp: Esther van Gameren. Omslagillustratie: Bonsai Silhouette Stock Foto auteur: Keke Keukelaar. Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge. VSB Poëzieprijs 2012 |
Amsterdam: De Bezige Bij. -94p.
Afmetingen: 20 x 15 (ingenaaid) Druk: Pantheon, Velsen-Noord. |
|
2011 | 馬を野に放つ (Een paard vrijlaten in het veld)
Bibliofiele uitgave. Japanse tekst van Kiwao Nomura, Nederlandse vertaling van Jan Lauwereyns en beelden van Kris Martin. |
Gent: DRUKsel. –[36]p.
Afmetingen: 17 x 16 (ingenaaid – omslag van kalkpapier) Colofon: ‘Een paard vrijlaten in het veld’ is een poëziebundel van Jan Lauwereyns en Kiwao Nomura. De teksten werden in het Japans geschreven en in het Nederlands vertaald door Jan Lauwereyns. Chris Marten voegde beelden uit zijn film “Casares” (2009) toe. Het boek werd door Druksel te Gent uitgegeven in het voorjaar van 2011. Het werd gezet uit de Franklin Gothic Book en gedrukt op Bioset 90g bij Bredero in Melle. De oplage bestond uit 226 exemplaren. Tweehonderd werden genummerd en werden voor de handel bestemd, zesentwintig geletterde exemplaren voor de uitgeverij. Alle boeken werden door de auteurs en kunstenaar in het colofon gesigneerd. De uitgever dankt Sies en Höke Galerie Düsseldorf. Dit is exemplaar … |
|
2011 | Shoaling things Jan lauwereyns Naar de ondiepte Arkadii Dragomoshchenko Beeldbijdrage van Anne-Mie Van Kerckhoven. De tekst werd gezet uit de Franklin Gothic Book en gedrukt op Bioset 90g bij Bredero in Melle. De oplage bestond uit 226 exemplaren. Tweehonderd werden genummerd en werden voor de handel bestemd, zesentwintig geletterde exemplaren voor de uitgeverij. Alle boeken werden door de auteurs en kunstenaar gesigneerd. Dit is boek … |
Gent: DRUKsel. – [28]p.
Afmetingen:17 x 16 (ingenaaid – omslag van kalkpapier) Colofon: “Shoaling things – Naar de ondiepte “, een gedicht van Jan Lauwereyns en Arkadii Dragomoshchenko, werd uitgegeven in het voorjaar van 2011 door Druksel te Gent. De tekst van Jan Lauwereyns werd oorspronkelijk in het Engels geschreven, die van Arkadii Dragomoshchenko in het Russisch. Beide werden in het Nederlands vertaald door de auteurs, met medewerking van Evgeny Pavlov. Anne-Mie Van Kerckhoven voegde een handgekleurde prent toe. |
|
2012 | De willekeur. (dichtbundel)
Bevat de cycli: Tohoku; De valversnelling; Tegen het vrezen; Paarden tevoorschijn; Wegenwacht; Andere impromptu’s; Concordanza; Biografie van de vorm; Vuursteenstrand; In het veld; Vele doden; Een vroege herfstdag; Een menselijk oor. Omslagontwerp: Esther van Gameren. Foto auteur: Keke Keukelaar. Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge. |
Amsterdam: De Bezige Bij. -131p.
Afmetingen: 20 x 15 (paperback) Druk: Bariet, Steenwijk |
|
2012 | Baudelaise. Ici-bas. (poëzie – bibliofiele uigave) Met Franse tekst van Shoichiro Iwakiri , Nederlandse vertaling door Jan Lauwereyns en visueel werk van Elly Strik. | Gent: DRUKsel. -]24]p.
Afmetingen: 17 x 16 (ingenaaid) Colofon: ‘Baudelaise’ is een gedicht van Jan Lauwereyns en Shoichiro Iwakiri. De tekst werd in het Frans geschreven en door Jan Lauwereyns in het Nederlands vertaald. Elly Strik maakte de tekening ‘Ici-bas’ en daarbij de uitsnede in het schutblad. De tekst werd afwisselend gezet in Babelsans en Enigmatic Unicode. Door Drukkerij Bredero in Melle werd het boek gedrukt op Bioset 90g. Het boek werd door DRUKsel uitgegeven in een oplage van 226 exemplaren. Tweehonderd genummerde boeken waren bestemd voor de verkoop. 26 geletterde werden voorbehouden voor de uitgeverij Alle boeken werden door de auteurs en kunstenaar gesigneerd. Dit is boek … |
|
2013 | Oorschelp. Fictie.(verhalend proza) Met tekeningen van Bart Baele | Middelburg: Stichting Centrum Beeldende Kunst (CBK) Zeeland. -[44]p. Reeks: De Slibreeks nr. 144. | |
2015 | Theorie van de rondworm. Een gedicht. (dichtbundel) | Amsterdam: Koppernik. -48p.
Reeks: Poëziereeks [1] Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid) Colofon: Theorie van de rondworm is het eerste deel van de Koppernik poëziereeks. Elk jaar zullen onder redactie van Huub Beurskens vier delen verschijnen. |
|
2015 | Monkey Business. Ein Roman aus der Hirnforschung von einem Laboraffe erzählt.
Herziene uitgave, in het Duits vertaald door Helga van Beuningen. 2003: Oorspronkelijke uitgave van de roman in het Nederlands. |
Frankfurt: Axel Dielmann Verlag. -176p.
Reeks: Die Wissenschafts-Romane. Hardcover mit Lesebändchen. |
|
2015 | Nouvelle. Een degustatie van het hart in zeven gangen. Fictie. Bevat de cycli: Amuse gueule; Een soepje; Voorgerecht; Sorbet (iets exotisch); Hoofdgerecht; Nagerecht; Pousse café. | Amsterdam: Koppernik. -90p. Afmetingen: 21 x 13.50 (ingenaaid) | |
2016 | Het riool. Gedichten. (dichtbundel)
Met Arnoud van Adrichem. Inhoud: Fagocytose (pp 7-14); Overzeese stad (pp 15-24); Maren van de beul (pp 25-34) Rat (pp 35 -46); op zwart (pp 47-56); een laatste restje zuurstof (pp 57-66) Heathcliff, orbitofrontaal (pp 67-74); (slapend gedicht) (pp75-84); De zee en de spiegel (pp 85-91). |
Utrecht: Uitgeverij IJzer. -92p.
Afmetingen: 20 x 12.50 paperback) Colofon: Het riool van Arnoud van Adrichem en Jan Lauwereyns werd in 2016 in opdracht van Uitgeverij IJzer te Utrecht volgens ontwerp (omslag, illustratie en binnenwerk) van Damiaan Renkens gezet uit de Lexikon [1] en gedrukt op 90 grams Biotop. |
|
2016 | Iets in ons boog diep. (roman) | Amsterdam: Uitgeverij Koppernik bv. -240p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid – zachte kaft met flappen) |
|
2018 | Zus. (dichtbundel)
Boekverzorging: Herman Houbrechts. |
Antwerpen: Uitgeverij Polis. -64p.
Afmetingen: 20 x 15 (paperback) |
|
2021 | Gehuwde rotsen (roman)
Afbeelding omslag: J. Krogh Christiani, Futamigaura (1931) naar een werk van Shoda Koho (Hasegawa, Tokyo, nr. 1258) |
Amsterdam: Uitgeverij Koppernik bv. -240p.
Afmetingen: 21.10 x 13.50 (paperback – zachte kaft met flappen) |
|
2023 | Zombie zoekt zielegeno(o)t. Gedichten.
Vormgeving: Koppernik |
Amsterdam: Uitgeverij Koppernik bv. 70p.
Afmetingen: 22 x 14.20 (paperback – zachte kaft met flappen) |
Wetenschappelijke uitgaven
2010 | The Anatomy of Bias: How Neural Circuits Weigh the Options. (wetenschappelijke studie) | Cambridge, MA: The MIT Press. -262p. | |
2012 | Brain and the Gaze: On the Active Boundaries of Vision. (wetenschappelijke studie) | Cambridge, MA: The MIT Press. -290p. |
PUBLICATIES IN TIJDSCHRIFTEN
Dit overzicht van publicaties in tijdschriften van Jan Lauwereyns werd overgenomen uit :
www.druksel.be/nl/fondsen/lauwereyns/bibliografie.html
Dezelfde vindplaats geeft ook een overzicht over de secundaire bibliografie.
1992
Traag als een klaproos | In: WeL, nr. 1/2, maart 1992 |
1995
Gedichten (Eindejaarsfeesten, Stadswandeling, Uit het wandelingenboek) | In: De brakke hond, nr. 48, september 1995, p. 53-55 |
1996
De kleine Johannes ; Arabische nachten. | In: De brakke hond, nr. 52 , herfst 1996, p. 41-42 |
Ontwerp voor een tuin ; Windhond. | In: Yang, nr. 173-174, juni 1996, p. 19-20 |
1998
Gedichten (Lectori salutem, Een Italiaanse haven, Louisiana, Foto met vogels, Uitnodiging voor een onthoofding). | In: DWB, nr. 4, augustus 1998, p. 501-505 |
1999
Het Gilamonster. Een gedeeltelijke prozaversie van ‘Het zwijgen van de dichter’ | In: Maatstaf, nr. 5, 1999, p. 59-65 |
Nagelaten sonnetten. Uit: Nagelaten sonnetten | In: Café des arts, boekenbijlage van De morgen, 14.05.1999. |
Stilleven in het water. Uit: Nagelaten sonnetten | In: Café des arts, boekenbijlage van De morgen, 20.08.1999 |
Zomervakantie. Uit: Nagelaten sonnetten | In: De Eeclonaar, 01.07.1999. |
2000
Biologie van de dichterlijke ziel. | In : DWB, nr. 5, oktober 2000, p. 583-590 Themanummer: Kopgroep van de jonge Vlaamse dichters. |
Het dempen van de schreeuw : over de biologie van het denken in de literaire ruimte. | In: Nieuwzuid, nr. 2, 2000, p. 3-12. |
Haruki, 1994-2000. | In: DWB, nr. 5, oktober 2000, p. 646-657. |
Tekenles. | In: De brakke hond, nr. 69, december 2000, p. 87. |
Winter was hard. Uit: Nagelaten sonnetten. | In: De 100 beste gedichten van 1999 / gekozen door Jozef Deleu Amsterdam : De Arbeiderspers, 2000. – p. 86. |
Winter was hard. Uit: Nagelaten sonnetten. | In: De aanblik van de winter : wintergedichten/ ingeleid door Dirk Kroon, Amsterdam : Uitgeverij 521, 2000. – p. 83. |
2001
Zomervakantie. Uit: Nagelaten sonnetten | In: Meulenhoffs dagkalender van de poëzie. – Amsterdam: Meulenhoff. |
2002
Ars optica. | In: DWB, nr. 1, februari 2002, p. 109-112 |
De Aziatische tijgermug. | In: Revolver, nr. 116, december 2002, p. 53-59. |
Het driftige van begrijpen | In: Jürgen Partenheimer : het gewaad der dingen. Gent : SMAK. p.7-16 Engelse vertaling, p. 25-28 |
Een Italiaanse haven. Uit: Nagelaten sonnetten | In: Naar ’t zuiderland : dichters langs de Middellandse Zee / samengesteld door Stefan Van den Bossche en Koen Vergeer. – Tielt : Lannoo,. – p. 184. |
Een moeilijk verstaanbaar bericht ; Infrarode lichtstralen. Uit: Blanke verzen. | In: De 100 beste gedichten van 2001 / gekozen door Geert Buelens. – Amsterdam : De arbeiderspers. – p. 101-103 |
Watervrees. Uit:Buigzaamheden | In: De Standaard der letteren, 28 november 2002. Gedicht van de week. |
Zomervakantie. Uit: Nagelaten sonnetten | In: Het is vandaag de dag: dag-, maand- en seizoensgedichten / samengesteld en ingeleid door Patrick Lateur. Gent : Poëziecentrum. – p. 230. |
2003
Een Italiaanse haven; (uit: Nagelaten sonnetten) Een moeilijk verstaanbaar bericht; (uit: Blanke verzen) Anatomie van melancholie. (uit: Buigzaamheden) | In: Hotel Parnassus: Poetry International 2003. – Amsterdam : De Arbeiderspers. |
Jan Lauwereyns / vertaald door John Irons. Uit: Buigzaamheden. | Antwerpen, Flemish literature fund. – 20 p. -(Poets from Flanders) |
Licht onder de hersenpan. | In: Ons erfdeel, jrg. XLVI, nr. 5, nov. 2003. – p. 736. – “Over de wateren zweeft de twijfel”: de keuze van Jozef Deleu. |
Onderwater. Uit: Buigzaamheden. | In: DSL, nr. 2665, 12 juni 2003. Gedicht van de week. Uit: Buigzaamheden |
Onderwater. Uit: Buigzaamheden. | In: Revolver, nr. 118, jrg. 30, nr. 1, p. 94. – N.a.v. Hugues C. Pernathprijs 2003/ |
Onderwater; De drie prinsen van Serendib; Licht onder de hersenpan; De paradox van slaap. Uit: Buigzaamheden. | In: De 100 beste gedichten van 2002 / samengesteld door Gillis Dorleijn. – Amsterdam: De Arbeiderspers. – p. 95-98. |
De scène op het perron. | In: De vijfentwintigste deur / samengesteld door Hub Hubben. – Amsterdam: Crawford – P. 9-17. |
t Leeft hier van de muggen : over de impact van genetische verandering op de fitheid van malariadragers. | In: DWB, jrg. 148, nr. 4/ samengesteld door Jos Joosten en Marc Kregting pp. 490-494. |
Stadswandeling. Uit: Nagelaten sonnetten. | In: Suburbia : de mooiste gedichten over de stad uit Nederland & Vlaanderen / samengesteld door Johan Van Cauwenberge. Leuven: Uitgeverij P. – p. 179. |
Tübingen, juli ; Eindejaarsfeesten. Uit: Buigzaamheden ; Nagelaten sonnetten | In: Dagkalender van de poëzie 2004 / samengesteld door Mario Molegraaf. Amsterdam : Meulenhoff, 2003. – Resp. 28 juli en 30 december. |
Uit het wandelingenboek = From the book of walks; Een Italiaanse haven = An Italian harbour; Splash = Splash; Een moeilijk verstaanbaar bericht = A barely audible message; Ars poetica = Ars poetica; Infrarode lichtstralen = Infrared light rays; Het bewustzijnstheater = Consciousness theatre; Anatomie van melancholie = Anatomy of melancholy; Watervrees = Fear of water; Vertekening = Distortion | In: Jan Lauwereyns / vertaald in het Engels door John Irons ; nawoord van Rob Schouten. – Rotterdam, 34e Poetry International Festival, 2003. – 26 p. |
Winter was hard. Uit: Nagelaten sonnetten | In: De geur van ieder seizoen: de mooiste gedichten over de jaargetijden. Amsterdam : 521, 2003. – p. 241. |
2004
De Aziatische tijgermug. | In: DWB, jrg. 149, nr. 5 (oktober). – p. 592-597 |
Digitaalinen poeetta ; Orastava hiljaisuus. | In: Nuori Voima, nr. 4-5, november 2004, p. 60-61. – Vertaald door Lieven Ameel en Eino Santanen. Vertaling van Digitale poëet en Embryonale stilte. |
Eindejaarsfeesten ; Geel ; Vuurwerk. Uit: Nagelaten sonnetten, Blanke verzen en Buigzaamheden | In: Gerrit Komrij’s Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten. – Amsterdam : Bert Bakker. – p. 2037-2039. |
’t Is goed zo. Een tweede jeugd. | In: Karakter: tijdschrift van wetenschap (Academische stichting Leuven), nr. 7. – p. 12-13. |
Knokke ’t Zoute. | In: Kustlijn. – Amsterdam : Meulenhoff, 2004. |
Licht onder de hersenpan. Uit:Buigzaamheden | In: Watou 2004. |
Licht onder de hersenpan. Uit:Buigzaamheden | In: Groot verzenboek: vijfhonderd gedichten over leven, liefde & dood: een thematische bloemlezing uit de Nederlandstalige poëzie van de twintigste en de eenentwintigste eeuw / samengesteld door Jozef Deleu. Tielt : Lannoo, 2004. – 13de, geheel herziene dr. – p. 324. |
De losse pols van de kalligraaf: over de poëzie van Che Qianzi. | In: Poëziekrant nr. 6. – p. 32-35. |
Mijn woorden gehoorzamen mij niet. (Essay) | In: De volksverheffing: jaarboek voor poëzie onder red. van Koen Vergeer en Yves T’Sjoen (Atlas, Amsterdam). – p. 118-132. |
Monkey business. (gedeeltelijke Franse vertaling) | In: Septentrion, XXXIIIe année, n° 4. – P. 49-57 – Uit: Monkey business. – P. 112-115 en 123-135. – Vertaald door l’Atelier littéraire (2004) des étudiants de deuxième licence de l’Institut libre Marie Haps (Bruxelles) sous la supervision de Christian Marcipont |
Monkey business. (fragment vertaald in het Hongaars) | In: European First Novel Festival 2004. – Budapest, 11th International Book Festival. – p. 56-62 – Uit: Monkey business. – Vertaald in het Hongaars door Veronika Mathé. |
Monkey business. (fragment vertaald in het Hongaars) | In: Magyar Lettre Internationale, nr. 52 – p. 40-41 – Uit: Monkey business. – Vertaald in het Hongaars door Veronika Mathé |
Over het verraderlijke perspectief van een aap. | In: Yang, jrg. 40, nr. 2. – p. 283-298. Een antwoord op de ontvangst van Monkey business |
Rondom een boom ; De Aziatische tijgermug. | In: Villanella: aanhankelijk tijdschrift voor dossiervreters en aanverwanten. – p. 72 |
Een tweede jeugd. | In: Karakter: tijdschrift van wetenschap (Academische stichting Leuven), nr. 7. – p. 12-13. |
Wind van wat. Uit:Buigzaamheden | In: De nachten: 30-31 januari 2004. Portfolio in programmabrochure. |
2005
De Aziatische tijgermug. |
In: Nieuwzuid 16. – P. 114-120 |
Het benedenmiddelpunt. Uit:Buigzaamheden | In: Vrede is eten met muziek: sporen van oorlog in de Nederlandse poëzie, samengesteld door Hans Groenewegen. Amsterdam: Van Gennep- p. 25 |
Gregory O’Brien. Gedichten van O’Brien, vertaald door J.L. | Rotterdam: 36e Poetry International Festival. – 37 p. |
Jan Lauwereyns / English translations from the Dutch by John Irons and Jan Lauwereyns; Japanese translations from the Dutch by Shizuka Sakurai Lauwereyns | Berchem: Flemish Literature Fund, 2005. – 15 p. |
L.E. # 1.16. | In: Turbine 05, 2005. |
Hersenkronkels: [toneeltekst] voor kinderen en vegetariërs. Oorspronkelijke tekst voor het gelijknamige stuk, geproduceerd door Villanella en gespeeld tussen 9 december 2004 en midden december 2005 | In: Revolver 128, jrg. 32, december 2005. – P. 70-100 |
Loop de trap af laptop onder de arm in het stoffige voetspoor van stu ; pijn in het hoofd gepaard gaan ridders van de nacht het horizontale; onderwater is moeilijk genoeg te zingen zo luid [] dat het iemand ter ore zou; in het land van, sliertige witte bewolking zonder noemenswaardig. Uit:Tegenvoetig | In: De 100 beste gedichten van 2004 / samengesteld door Thomas Vaessens. Amsterdam: De Arbeiderspers, 2005. – p. 75-78. |
Ode aan de stoel, Een instrument om schaduwen te meten, Croagnes Gedichten van Gregory O’Brien, vertaald door J.L. |
In: Hotel Parnassus: poëzie van dichters uit de hele wereld. – Amsterdam: De Arbeiderspers. – p. 37-40. |
De toekomstvreters, Over originaliteit, Waterwereld, Terra nondum cognita, De tijd van de profeten, Ka Tata Te Po. Nacht is nabij. Zes essays in het themanummer ‘Nieuw-Zeeland: natuurlijk experiment’, een nummer samengesteld door Jan Lauwereyns | In: Revolver 125. – pp. 87-120 |
Vincent O’Sullivan. Gedichten van O’Sullivan, vertaald door J.L. | Rotterdam: 36e Poetry International Festival. – 37 p. |
De visdadigheid van Che Qianzi: een oceanografisch onderzoek. Gedichten van Che Qianzi, ‘interpretatie’ door en een inleiding van J.L. | In: Het trage vuur, juli 2005 (themanummer: Muziek in woord), p. 97-109 |
Vuurwerk = Fireworks, Gnomon = Gnomon, Anatomie van melancholie = Anatomy of melancholy, Slaapwonder = Miracle of sleep, Watervrees = Fear of water, Apen apen apen na = Monkey see, monkey do | In: Tokyo: Euro-japan Poetry Festival in Tokyo, 2005. – English edition: translations by John Irons and J.L. – p. 13-15. – Japanese edition: translations by Shizuka sakurai Lauwereyns. – p. 18-20. |
Zeggen brengt het op gang, Gezien je het vraagt, Juist dan. Gedichten van Vincent O’Sullivan, vertaald door J.L. | In: Hotel Parnassus: poëzie van dichters uit de hele wereld. – Amsterdam: De Arbeiderspers. – p. 113-116 |
2006
De feiten in diep water: van gong naar shang. Een variatie op kalligrafie van Che Qianzi | In: Folder voor Het Trage vuur, opgenomen in de DRUKselmap 2006. |
De hoektandheelkunde van Gilliams, Maurice ; Het wiekelwakkige van Kazuko Shiraishi. (een voorpublicatie) | In: De volksverheffing: jaarboek voor poëzie. – Amsterdam: Atlas, 2006 – p. 111-118 |
‘It was when I said,’ Een reactie op ‘Poëzie bestaat niet’ (in hetzelfde nummer) van Arne Schoenvuur | In: rekto:verso, nr. 18, juli-augustus 2006. – p. 31 |
Lijmen (Het grindpad van de waarheid, Het bloembed van de werkelijkheid) Een voorpublicatie | In: DWB 5/6, december 2006. – P. 699-700 |
Het musverstandelijke van Jim Jarmusch. Bij de film ‘Dead man’ van Jim Jarmusch (1995) In een dossier van Jan Baetens en Heidi Peeters over novellisatie. – Een voorpublicatie | In: Deus ex machina 117, juni 2006. – P. 10-14 |
Heb helaas … In een dossier van Carl de Strycker en Stijn Vanclooster over Invloed | In: Revolver 129, jrg. 32, nr. 4 (maart 2006). – p. 97. |
De manifeste vorkelijkheid van Dead Can Dance, Het onvermeeuwbare van Gregory O’Brien. Een voorpublicatie | In: Parmentier, jrg. 15, nr. 2. – p. 110-117. |
De trilogie van het verstand. Een voorpublicatie | In: Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift, jrg. 24, nr. 3. – P. 33-39. |
Vroeg meesterwerk, Arabische nachten, Rood, De paradox van slaap, Het lange spoor 4 Uit: Nagelaten sonnetten (1 en 2), 3 uit Blanke verzen, 4 uit Buigzaamheden en 5 uit Tegenvoetig, tweebenig | In: 25 jaar Nederlandstalige poëzie 1980-2005 in 666 en een stuk of wat gedichten / samenst. Chrétien Breukers. Nijmegen : BnM uitgevers, 2006. – P. 243-245. |
De zoelt-gezonkene Van de Woestijne. Een poëtisch antwoord op “De treinen blazen de aard het zuigen toe der zeeën”, in een dossier over Karel Van de Woestijne, samengesteld door Hans Groenewegen | In: Revolver 130, jrg. 33, nr. 1 (juni 2006). – p. 52-53. |
Zomervakantie. Uit: Nagelaten sonnetten | In: 100 vaders: de honderd mooiste vadergedichten, samengesteld door Ronny De Schuyter en Peter Theunynck. – Tielt: Lannoo, 2006 – p. 79 |
Zwartgalligheid en de vluchtreflex (samen met Arnoud van Adrichem) In een dossier over melancholie | In: Parmentier, jrg. 15, nr. 3. – p. 118-145. |
2007
Chinese zon / Arkadii Dragomoshchenko ; vert. door Evgeny Pavlov en J.L. | In: DWB, april 2007, 152ste jrg., nr. 2 – p. 313-322. |
Gedicht/Niet-gedicht: bij Rainer Maria Rilkes ‘Lied vom Meer’ | In: Raster nr. 119. – p. 122-123 |
Een gewoonte van het eiland Kea / Arnoud van Adrichem en J.L. | In: De Gids, juli 2007 – P. 756-760. – Themanummer: De titels van Montaigne. Hier Boek II, hfdst. 3 ‘Een gewoonte van het eiland Cea’ |
Hartlijnen vanochtend | In: Revolver 136, jrg. 34, nr. 3, december 2007. – p. 4. Themanummer: Japan, het stille water, samengesteld door Jan Lauwereyns. |
Het hondse van geluid / [een gedicht van] Arnoud van Adrichem en J.L. | In: Revolver 136, jrg. 34, nr. 3, december 2007. – P. 34-39. Themanummer: Japan, het stille water, samengesteld door Jan Lauwereyns |
Kiwao Nomura, Japan / vertaald uit het Japans door Jan Lauwereyns en Shizuka Sakurai Lauwereyns | Rotterdam: Poetry International, 2007. – 39 p. |
Onderwater, Licht onder de hersenpan. Uit: Buigzaamheden | Meulenhoff’s dagkalender van de poëzie 2007 / samenstelling Menno Wigman en Alfred Schaffer. Resp. op dag 6/4 en 13/07. |
Ontgoocheling ; Wie is bang? Uit: Buigzaamheden en Blanke verzen | In: Zie: kunst in poëzie uit Vlaanderen / red. Kurt De Boodt – Leuven: P, 2007. – p. 54; 119-122. |
Een snuifje oneindigheid | Rotterdam : Poetry International, 2007. – 39 p. |
Een snuifje oneindigheid | In: Tirade, oktober 2007, jrg. 51, nr. 420. – p. 24-51 |
Spiegel, spiegel / J.L. & Arnoud van Adrichem.Over Arkadii Dragomoshchenko | In: DWB, april 2007, 152ste jrg., nr. 2 – p. 289-312. |
De volmaakte fat: een essay in knopen / J.L. & Arnoud van Adrichem | In: Parmentier, nr. 3, 2007, 16e jrg. – P. 6-24 |
Zoete dromen zijn hiervan gemaakt | In: DW&B, nr. 4, 2007, 152ste jrg. – P. 595-625. – Themanummer: Jaap en de bonenstaak |
2008
Ballade der verbijstering: over God en/of een onbestaand gedicht. (essay) | In: DW&B, 154ste jrg., nr. 1 (februari) 2009. – p. 92-96 |
Bedacht de mug. | In: Het liegend konijn. – Jrg. 6, nr. 1 – p. 94-101. |
De zich verkneukelende god, door Arnoud van Adrichem en J.L. (gedicht) | In: DW&B, 154ste jrg., nr. 1 (februari) 2009. – P. 18-23 |
Eindejaarsfeesten. Uit:Nagelaten sonnetten |
In: M’n opa, in heel Europa was er niemand zoals hij: honderd jonge gedichten over ouder worden / gekozen en ingeleid door Mario Molegraaf. Amsterdam: Prometheus, 2008. – p. 65 |
Everybody happy? | In: Uitgelezen, p. 2. – De Morgen, 19 maart 2008. – In: Schrijvers over 5 jaar oorlog in Irak = Berichten aan de bevolking. |
In maart 2001. | In: Revolver. – Jrg. 35, nr. 138 (juni 2008). – P. 111. – Tekst opgenomen n.a.v. bekendmaking ’75 jaar Letterenhuis’. – Voorpublicatie uit ‘Blauwdruk’. |
Gedichten | In: Parmentier. – Jrg. 17, nr. 1 (maart 2008). – p. 72-76 |
Kronkelende zee van LCD | In: Tortuca, nr. 23 (2008). – p. 19-22. |
Gedichten | In: Parmentier. – Jrg. 17, nr. 1 (maart 2008). – p. 72-76 |
Gedichten [van] Kiwao Nomura vert. door Shizuka Sakurai Lauwereyns en J.L. | In: DW&B, 153ste jrg, nr. 5 (2008). – p. 748-768 |
Ik vond een dikke kronkel van een blauwe ader ; Het land van de rijzende zon is ook wel [] van het vele stilstaande Uit: Anophelia! De mug leeft |
In: De 100 beste gedichten van 2007 / gekozen door Odile Heynders. – Amsterdam: De Arbeiderspers, 2008. – p. 108-109. |
In antwoord op Yao He – naar Ernst Jandl. | In: Het trage vuur, nr. 44, december 2008. – p. 5 |
De naaktzwemmer. | In: Gierik & NVT, nr. 100, herfst 2008. – p. 16-19. |
Onderwater = Underwater; Een moeilijk verstaanbaar bericht = A barely audible message | In: DichtVorm. – Leuven: Fonk, 2008. – (Selected shorts ; 8). – DVD + tekstboek. De vertaling van de gedichten is van John Irons en J.L. Onderwater werd visueel verbeeld door Reinout Swinnen; Een moeilijk verstaanbaar bericht door Bram Van Rompaey. |
Rondom een boom. Romanfragment | In: DW&B, 153ste jrg, nr. 4 (2008). – p. 574-581. |
Slang spreekt? Slang bijt: bij de kronkelende gedichten van Kiwao Nomura door J.L. en Arnoud van Adrichem | In: DW&B, 153ste jrg, nr. 5 (2008). – p. 739-747. |
Verslaggeving ; Digitale poëet ; De paradox van slaap ; Tuurt het hart de diepte in. Uit: Nagelaten sonnetten; Blanke verzen; Buigzaamheden; Tegenvoetig, tweebenig |
In: Hotel New Flandres: 60 jaar Vlaamse poëzie 1945-2005 / samengest. en ingeleid door Dirk van Bastelaere, Erwin Jans en Patrick Peeters. Gent: Poëziecentrum, 2008. – pp. 609; 630; 642; 668. |
Stilte a.u.b. door J.L. en Arnoud van Adrichem. Essay | In: Verder: Beckett en de 21ste eeuw / onder red. van Matthijs Engelberts en Onno Kosters. – Amsterdam: AUP, 2008. – pp. 40-44 . |
Totdat het begint te tintelen, door Arnoud van Adrichem en J.L. | In: DW&B, 153ste jrg, nr. 2 (2008). – pp. 203-214. |
Het vergeten. | In: Blauwdruk. – Eenmalige uitgave van het AMVC-letterenhuis Antwerpe,, n.a.v. het 75-jarige bestaan. – pp. 16-23. |
‘Zijne Blauwe Geschoeidheid onbetrapt’ | In: Wees niet wreed: gedichten voor Elvis Presley / onder red. van Kees ’t Hart en John Schoorl Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar, 2008. – pp. 63-65. |
Zon van slijk, Late zomer, Ogen en vingers, Dan horen we …, De hele dag, Gesprek, Even maar …, Doek, Leven, Noten van gras, De vesting / gedichten van Shoichiro Iwakri; vert. door Shizuka Sakurai Lauwereyns en Jan lauwereyns | In: Brochure Poetry International festival. – 39ste editie, 7-13 juni 2008. – Met een uitleiding door Jan Lauwereyns. – Deze laatste werd ook, vertaald door John Irons, opgenomen in de Engelstalige brochure. De gedichten werden ook opgenomen in de verzamelbundel (De Arbeiderspers). |
2009
13 beelden in de tijd / vertaald door Arnoud van Adrichem | In: DW&B, nr. 3, 2009 (juni). – pp. 401-404 |
De beharing | In: Revolver 142, jrg. 36, nr. 1 – pp. 13-22. Een gedicht bij ‘The difficulty for a monkey to throw off its instinctive fear and hatred of a snake’, acht tekeningen van Elly Strik |
Dichtkunst bedrijft de gehechtheid | In: Poëzie is een daad: gedichten voor Remco Campert. – Amsterdam: De Bezige Bij, 2009. – p. 85 |
Gedichten / Shoichiro Iwakiri ; vert. door Shizuka Sakurai Lauwereyns & J.L. | In: DW&B, nr. 5-6, 2009 (december). – pp. 787-797 |
Lieve God / Patricia De Martelaere en J.L. | In: DW&B, nr. 1, 2009 (februari). – p. 11. – Voorwoord tot het themanummer ‘Lieve God’ (gezamenlijke brief) |
Licht onder de hersenpan. Uit: Buigzaamheden |
In: Groot verzenboek: 555 gedichten over leven, liefde en dood / Jozef Deleu. – 14de, herz. en uitgebr. dr. – Tielt: Lannoo, 2009 |
Het onzichtbare van geweld: over de verschrikkelijke zachtaardigheid van Shoichuro Iwakiri / Arnoud van Adrichem en J.L. | In: DW&B, nr. 5-6, 2009 (december). – pp. 773-786. |
De vreemde aardplooien woekeren zo. Uit: Vloeistof en welvaart |
In: Kijk, het heeft gewaaid: veertig jaar Poetry International Festival in veertig gedichten. – Amsterdam: De Arbeiderspers, 2009. – p. 79 |
Wanneer je in slaap valt. Uit: Vloeistof en welvaart |
In: De 100 beste gedichten van 2008 / door Rob Schouten. – Amsterdam: De Arbeiderspers, 2009. – p. 24 |
Wij moeten een spies / Arnoud van Adrichem en J.L. | In: Parmentier, jrg. 18, nr. 2, 2009 (juni). – pp. 53-57. |
De zich verkneukelende god / Arnoud van Adrichem en J.L. | In: DW&B, nr. 1, 2009 (februari). – pp. 18-23. |
2010
Belladonna*, het rijk der vrouw* een wortelstokmatig model van pupilverwijding / J.L. en Rachel Levitsky door Arnoud van Adrichem en J.L. |
In: DW&B, nr. 1, 2010 (februari). – pp. 11-18. |
Een selectie / Rachel Levitsky. Vert. door Arnoud van Adrichem en J.L. | In: DW&B, nr. 1, 2010 (februari). – pp. 71-80. |
Een dagdromende Scheherazade / Lyn Hejinian. Vert. door Arnoud van Adrichem en J.L. | In: DW&B, nr. 1, 2010 (februari). – pp. 19-26. |
Oostkust / Renee Gladman. Vert. door Arnoud van Adrichem en J.L. | In: DW&B, nr. 1, 2010 (februari). – pp. 39-45. |
S[oe]pugende waardigheid / Tina Darragh. Vert. door Arnoud van Adrichem en J.L. | In: DW&B, nr. 1, 2010 (februari). – pp. 57-64. |
2011
In de strandstoel. Voorpublicatie uit Utopisch alfabet | In: Uitgelezen, boekenbijlage van De Morgen, 02/03/2011. – p. 37. |
In de strandstoel | In: Utopisch alfabet. – Antwerpen: Meulenhoff|Manteau, 2011. |
De innige reactor. Twee gedichten ‘In memoriam de slachtoffers in Japan’ |
In: Knack magazine, nr. 12, 23 maart 2011. – p. 66. |
De innige reactor, Dichter des vreemden, Onder controle, De premier spreekt de natie toe, Situatie in Japan, De derde dag. Met interview door Ewald Pironet |
In: Knack Wereldtijdschrift, nr. 2, zomer 2011. – pp. 76-83. |
Journal brut: voor Ivo Michiels. Bijdrage aan het Ivo Michiels-themanummer |
In: Deus ex machina, nr. 138-139, september-december 2011. – pp. 121-122 |
Het schildpadschepsel. Bijdrage aan het themanummer ‘Grotesken, burlesken, dantesken!’ |
In: Gierik & NVT, nr. 111, zomer 2011. – pp. 4-6. |
Stray Hamlet. Nederlands-Japans gedicht. Een bijdrage aan het themanummer BabelGium: onverbiddelijke veeltaligheid |
In: DW&B, nr. 4, september 2011. – pp. 556-558. |
Tegen het vrezen. Bijdrage aan het John Wilmotnummer |
In: Parmentier, nr. 1, maart 2011. – pp. 15-20. |
We bewegen onze ogen niet en we zien / J.L. en Heidi Thomson ; vert. door Els van de Perre. Bijdrage aan het themanummer ‘De wederkerigheid van woorden: over de kunst van het converseren. |
In: DW&B, nr. 3, 2011. – pp. 401-407. |
2012
Mijn laatste. Uit: De willekeur |
In: Ons erfdeel, nr. 4, 2011. – p. 43.- De keuze van Jozef Deleu |
Op zwart / J.L. en Arnoud van Adrichem. Gedichten | In: Parmentier, jrg. 21, nr. 4, 2012. – pp. 83-88. |
De verwondering / samenstelling J.L. en Heidi Thomson. Bevat: ‘Gegroet, goede lezer’ (met Heidi Thomson), Mooie doden (met H.T.), Het laatste restje zuurstof (met Arnoud van Adrichem), In het veld, Shikaku: bij het werk van Bart Baele |
In: DW&B, nr. 3, 2012 |
Woord van het leven van het woord: zes bagatellen over biologie, literatuur en macht. Bijdrage aan het themanummer Neurocultuur. |
In: Parmentier, nr. 1, april 2012. – pp. 55-60. |
2013
Corroborazione. | In: Poëzie voor Giorgio Morandi. Bozar; drietalige bezoekersgids voor de Morandi-tentoonstelling (Nederlands, Engels, Frans; de Nederlandse en Engelse versies door J.L.; de Franse versie in een vertaling door Daniel Cunin. |
Eindejaarsfeesten. Uit: Nagelaten sonnetten |
In: Van Hugo Claus tot Ramsey Nasr: 265 klassiekers uit de poëzie van 1944 tot bijna vandaag / samengebracht door Koen Stassijns en Ivo van Strijtem. – Tielt: Lannoo, 2013. – P. 246. |
Heart Mountain | In: Solidarity Park Poetry, Poem 33, July 8, 2013. |
Oorschelp. | In: Gierik & NVT, nr. 120, herfst 2013. – pp. 42-45. |
Rat / met Arnoud van Adrichem. | In: Nynade, nummer 22, december 2013, pp. 53-56. |
Vergeefse brieven. | In: 100 jaar Groote Oorlog: herdenken in de klas. – pp. 34-35. Brussel, Canon Cultuurcel, 2013. |
Wat blijft [gedichten] Bevat: Huis nu, De trap afkomend, Heimwee naar heden, Le paysage ouvert, Naked exit, Home.No |
In: Poëziekrant, nr. 5, augustus-september 2013. – pp. 29-31. |
Zonneklaar [gedichten] | In: Scènes – Robert Devriendt. – Gent: Mer. Paper Kunsthalle, 2013. pp. 49-50 |
Zonnevlekken [gedichten] door Jan Lauwereyns, vertaald door Arnoud van Adrichem. | In: DW&B, nr. 1, februari 2013. – pp. 46-49. |
Zonnevlekken. | In: Het Liegend Konijn, elfde jaargang, nr. 1, april 2013. |
2014
Schoenmakerstuin [gedicht] | In: Het liegend konijn, jrg. 12, nr. 1, april 2014. -p. 287. |