home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Jacques, Maria

Maakt deel uit van:

Maria Jacques

Kessel-Lo, 15 maart 1928 – Leuven, 10 februari 2009

Maria Jacques is een schrijfster van historische jeugdromans. Daarnaast schreef ze ook reisverhalen, magisch realistische romans, detectives en sciencefiction.

Ze was een hele carrière actief als hoofdredactrice van de KAV bewegingsbladen, eerst bij het tijdschrift ‘Dageraad’, later bij Vrouw en Wereld’.

Free-lance journaliste voor toerisme en film;
Lector bij enkele uitgeverijen.

 

BIOGRAFIE

15 maart 1928: Maria Jacques werd geboren in Kessel-Lo, in een gezin van twee meisjes en drie jongens. Haar vader was hoofdredacteur van het tijdschrift van de Belgische Boerenbond en – in zijn vrije tijd – bibliothecaris van het Davidsfonds.

1939-1945: Grieks-Latijnse humaniora aan het Paridaensinstituut.

1945-1950: Licentiate Sociale Wetenschappen en Journalistiek aan de K.U.Leuven.

1952 tot 1970: Hoofdredactrice van het tweemaandelijkse (kleineren) K.A.V tijdschrift ‘Dageraad’.

1961: Debuteerde met een detectiveroman De haan is dood.

1970-1988: Hoofdredactrice van het het (grotere) KAV-blad ‘Vrouw en Wereld’. De oplage van het blad nam in die 18 jaar toe van 250.000 tot 325.000 exemplaren.

Haar grote successen als schrijfster kende ze vooral in het genre van de (historische) jeugdroman, zoals De meester van de bijen (Davidsfonds, 1985) en Licht uit, deur dicht (Averbode, 1992).

Daarnaast schreef ze ook reisverhalen, magisch realistische romans, (nog meer) detectives en sciencefiction.

Dat ze veel gelezen werd, daarvan getuigen de oplagen: Van ‘De vrouwen van het hof’ werden 15.000 exemplaren verkocht en van ‘De heuvel van Meesen’ 7.000.

Jacques’ werk werd ook enkele malen bekroond — zo ontving ze in 1994 de Jacob van Maerlant-prijs voor Indiaan met blanke voet.

1988: Met pensioen.

2005: Publicatie van haar laatste roman, Cirkels van graan.

10 februari 2009: Overlijden van Maria Jacques te Leuven op 81-jarige leeftijd.

 

BEKRONINGEN

  • 1961: Literaire Reinaertprijs voor De haan is dood.
  • 1970: Persprijs DDT voor toeristische reportages voor Bim bam Beieren
  • 1973: Literaire Reinaertprijs voor  Morgen is blond  (SF-roman);
  • 1994: Jacob van Maerlant-prijs voor Indiaan met blanke voet.
  • 1995: Daan Inghelramprijs van de stad Blankenberge voor de historische roman De vrouwen van het hof.

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

 

SMAAKMAKER

Uit: De schreeuw van Katelijne.

  • Bron: Maria Jacques op boekbesprekingen.nl
  • Uitgangspunt van het boek is het historische feit dat in 1543 o.a. 2 vrouwen, Katelijn en Antonia er veroordeeld werden ’tot den put’ d.w.z. ze werden levend begraven op de Grote Markt, dit om hun geloof in de nieuwe leer van Luther. Hun wrede dood wordt snel vergeten. Gewist uit het collectieve geheugen van de stad.

Enkele stukjes :

“Uit de geschriften van Luther : “Mannen hebben brede schouders en smalle heupen. Vandaar dat zij meer verstand hebben dan vrouwen, die smalle schouders en brede heupen hebben en een groot achterste om thuis te zitten. Want vrouwen horen thuis te zijn, het huishouden te doen, kinderen te baren en groot te brengen. Ze moeten niet denken dat ze boven de mannen staan, maar ze moeten hen dienen en onderworpen zijn.”

******

“Elisabet was voorzichtig en gaf geen verklaring voor haar terughoudendheid. Ze wist maar al te goed dat ze als vroedvrouw in de gaten werd gehouden. Door de mannelijke geneesheren die haar als een concurrente zagen en haar werkterrein wilden inpalmen. Door sommige geestelijken die beweerden dat vroedvrouwen een verbond met de duivel hadden en hem ongeboren kinderen offerden. In de voorbije jaren waren herhaaldelijk vroedvrouwen als heks veroordeeld tot de brandstapel. Er speelde zoveel mee. De oerangst van de man voor de donkere vrouwengeheimen, die ze niet begrepen. De grote kindersterfte, waarbij wantrouwige ouders de vroedvrouw als schuldige aanwezen. De beschuldiging dat vroedvrouwen het bloed van ongedoopte kinderen afstonden aan heksen die er hun toverbrouwsel mee samenstelden. Elisabet was voorzichtig. Over drie maanden zou ze deze gekraakte vrouw een drankje geven dat haar een tijd onvruchtbaar maakte. Dat kon niemand controleren.”

******

‘Ik wou … dat de wereld alleen uit vrouwen bestond’, zei ze plots heftig. Het ontsnapte haar. Antonia staarde haar aan. ‘Ik soms ook. Maar zo is de wereld niet geschapen.’ ‘Nee.’ Ze mediteerden in stilte over de onbegrijpelijke wil van God, die de mannen zo zwaar beproefde met hun vele tekortkomingen.

*****

Antonia was een geboren leidster. Maar de avonturier Joost van Honsberghen manoeuvreerde tot hij het gezag van de hervormden van Loven in handen kreeg. Dat hield hij een tijdlang vol. De talrijke gecultiveerde leden werden zijn wilde optreden beu en zetten hem aan de deur. De vrouwen haalden gedeeltelijk hun slag thuis. Antonia behield de taak die ze had : bijeenkomsten organiseren in haar huis. Meer kansen kreeg ze niet. Leidinggeven was en bleef een mannenzaak.

******

‘Ik zie ook geen uitweg.’ Katelijn staarde somber voor zich uit. Er was inderdaad geen uitweg. Geen van de vier vrouwen was financieel onafhankelijk. Hoe moesten ze zich weren in een wereld waar mannen de regels maakten? De vrouwengilden die zich met het vervaardigen van wol en linnen bezighielden, werden door de mannengilden verdrongen. Als een vrouw toch werk had, verdiende ze minder dan de helft van het loon van een man.

******

Vrouw waar sta je? Je hebt een dienende taak. Waar dan ook. Hoofd buigen en zwijgen. Je opdracht ligt in het gezin. Kinderen op de wereld zetten en je man ter wille zijn. Als je geluk hebt, word je gerespecteerd. Of je wordt gebruikt. Misbruikt. Heb je artistieke gaven? Dan mogen die aan bod komen binnen de vier muren van je huis. Teken maar, Katelijn, en geef je gaven door aan je zonen. Zing maar, Antonia, maar laat je mooie altstem nooit klinken buiten de muren van je woning of de kerk. Genees je zieken, Elisabet, breng kinderen op de wereld, maar geef de moeders geen mysterieuze kruiden om niet zwanger te worden.

*******

“…De twee vrouwen Van Roesmaele en Metsys worden veroordeeld ‘met den put’, de wettelijke straf voor vrouwelijke ketters. Uit respect voor de overleden echtgenoot van Van Roesmaele, zal haar lichaam niet in een massagraf maar op een gewijd kerkhof begraven worden.”

De rechters ! Ze hadden recht gesproken, toegevingen gedaan en toch hun principes hooggehouden. Ze vonden het vanzelfsprekend dat de maatstaven voor vrouwen strenger waren dan voor mannen.”

BIBLIOGRAFIE

De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
  • Koninklijke Bibliotheek van België -Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1961 De haan is dood. (speurdersroman)

Bekroond met Literaire Reinaertsprijs 1961 voor de detectiveroman
1982: Opgenomen in Maria Jacques Omnibus.
 
Brussel: Reinaert Uitgaven / S.V. Arbeiderspers. -236p.

Reeks: Reinaertreeks nr 123.
Afmetingen: 18 x 11 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Drukkerij S.M. “Lux” Nationalestraat 109, Antwerpen.
1962 Familie Koenen op fossielenjacht. (jeugdroman) Leuven:Uitgeverij Davidsfonds. -174p.

Reeks: jeugdfonds vol 97.
1962 Wolven huilen in Konstantinopel. (historisch jeugdboek) Brugge/Utrecht: Desclée De Brouwer. -112p.

Reeks: Troubadour nr 16
Afmetingen: 22.50 x 14 (ingenaaid – harde geïllustreerde kaft)
Gedrukt op de persen van de Sint-Augustinusdrukkerij te Brugge in opdracht van de Uitgeverij Desclée De Brouwer. Brugge-Utrecht-Parijs-Bilbao-Buenos Aires-New York.
1964 Groen is het bos van mijn volk: een oeroud verhaal, geschreven voor jonge mensen van 15 tot 75 jaar. (roman) Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. -205p.

Gulden Reeks van het Davidsfonds ; nr 519
Afmetingen: 19.25 x 12.25 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
1966 Met Goethe naar Rome. (reisverhaal)

Omslag: Studio Sofadi

Brussel: D.A.P. (s.v. De Arbeiderspers) Reinaert. -232p.

Reeks: Wereld in reeks vol 94
Afmetingen: 17.50 x 11.75 (gebonden – harde simili lederen kaft met stofomslag)
1967 De zee glimlacht niet. (speurdersroman)

1982: opgenomen in Maria Jacques Omnibus.
Jacques 4 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. -230p.

Reeks: Beiaardreeks van het Davidsfonds nr 546. (1967-1)
Afmetingen: 19 x 12.25 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
1970 Bim bam Beieren. (reisverhaal)

Omslag: Dirk Verstraete
Foto’s: DZF
Brussel: D.A.P Reinaert Uitgaven. -271p.

Afmetingen: 21.25 x 13.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
1974 Morgen is blond. (science fiction)

Omslag: Aimé Van Avermaete.
Bekroond met Literaire Reinaertsprijs
Brussel: D.A.P Reinaert Uitgaven. -271p.

Afmetingen: 20.75 x 13.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Gedrukt op de persen “Vooruitgang” Kuurne.
1976 Koel als witte wijn (horrorverhaal) Uit de bundel: Land van de griezel pp. 39-50

Uitgever D.A.P. Reinaert Uitgaven – Zele Afmetingen 21 x 13 (gebonden – kartonnen kaft)
1977 De dolle tijdmachine. (science fiction – jeugd)

Omslag: Gijs Mertens
Jacques 14 Antwerpen: Standaard Uitgeverij. -125p.

Afmetingen: 20 x 12.50  (ingenaaid)
Reeks: SF-jeugd nr 1
1977 Het groene volkje. (science fiction verhaal) Uit de bundel: ‘Dans in de ruimte’ pp 91 – 109

Uitgever: D.A.P. Reinaert Uitgaven – Zele
Afmetingen 21.50 x 13 (gebonden )
1977 Nikki met de blauwe ogen. (verhaal)

1982: opgenomen in Maria Jacques Omnibus met als titel ‘Nikki’.
1977 Vrouwen Uit de bundel: ‘Vrouwen in Vlaanderen schrijven nu’ pp 203-218

Uitgever: D.A.P. Reinaert Uitgaven – Zele. -433p.
Afmetingen 21 x 13.50 (gebonden – harde geïllustreerde kaft )
1978 De visserkoning. (roman)

Het omslagontwerp is van André Sollie.
Jacques 8 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. -172p.

Reeks: Davidsfonds nr 616. (1978-5)
Afmetingen: 20.80 x 12.70 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
1979 Het hongerige strand. (science fiction – jeugd)

Omslag: Stef Van Stiphout
Jacques 20 Antwerpen/Amsterdam: Standaard Uitgeverij. -120p.

Afmetingen: 20 x 12.50  (ingenaaid)
Reeks: SF-jeugd nr 11
1979 Waar ben je, Suzanne? (detective) Jacques 2 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. / Zele: DAP Reinaert uitgaven . -179p.

Afmetingen: 20.75 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
1980 Van emancipatie gesproken: fotoboek over zestig en meer jaren KAV-leven. Brussel: Kristelijke Arbeidersvrouwengilden. -143p.
1981 De kat kwam weer. (jeugdboek)

Omslag: Gijs Mertens
Jacques 23 Averbode: Uitgeverij Altiora. -109p.

Reeks: Jeans boeken.
Afmetingen: 21 x 13.70 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
1982 Maria Jacques Omnibus.

Bevat: De zee glimlacht niet (pp 7-214); Nikki (pp 215-236); De haan is dood (pp 237-413)
Omslagfoto: Van Heers.
jacques-19 Zele: S.V. Reinaert Uitgaven (Industriepark B 4)  -413p.

Afmetingen: 20.90 x 13.50 (gebonden – harde simili lederen kaft met stofomslag)
1984 De ring van Minos. (roman)

Omslagfoto: Suomi.
Jacques 7 Leuven: Uitgeverij  Davidsfonds. / Zele: DAP Reinaert uitgaven . -196p.

Reeks: Romanreeks nr 651 – 1984-85.
Afmetingen: 21 x 13.50 (paperback)
1985 De meester van de bijen. (jeugdroman)

Omslag: Leo Fabri
Jacques 18 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. -108p.

Reeks: Kinder- en  jeugdreeks vol 188.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Gedrukt en gebonden bij Scheerders van Kerchove N.V. Sint-Niklaas.
1985 Provence: zon en magie. (reisverhaal)

Omslag en cartografie: Walther van Schoote
Voorkant detail van het schilderij ‘De magische berg’ van Jos van Bekbergen
Jacques 16 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. -331p.

Afmetingen 21 x 14.50 (gebonden – harde geïllustreerde kartonnen kaft)
Gedrukt en gebonden bij Scheerders van Kerchove N.V. Sint-Niklaas.
1987 Beieren: romantisch avontuur. (reisverhaal)

Omslag en cartografie: Walther van Schoote
Fotomateriaal: Duitse Dienst voor Toerisme

 

Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. -335p.

Afmetingen 21 x 14.50 (gebonden– harde geïllustreerde kartonnen kaft)
Gedrukt en gebonden bij Scheerders van Kerchove N.V. Sint-Niklaas.

 

1989 Vlucht over de grens. (historisch jeugdboek)

Omslagillustratie: Ferry van Vosselen
Deel I van haar trilogie over WO II.
Averbode/Apeldoorn: Uitgeverij Altiora. -183p.

Afmetingen:20 x 12.50 (ingenaaid)
Reeks: TOP boeken. (vanaf 12 jaar)
1990 Bretagne: land van de zee. (reisverhaal)

Omslag en vormgeving: Daniël Peetermans.
Dia op de kaft: Toon Vanmechelen
Cartografie: Sin Aerts
Jacques 15 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds. -365p.

Afmetingen: 21 x 14.50 (gebonden – harde geïllustreerde kartonnen kaft)
Gezet in Garamond.
Gedrukt bij Die Keure, Brugge.
1991 Licht uit, deur dicht. (historisch jeugdboek)

Deel II van haar trilogie over WO II. Omslagillustratie: André Sollie.
Jacques 12 Averbode/Apeldoorn: Uitgeverij Altiora. -176p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Reeks: TOP boeken. (vanaf 12 jaar)
Gedrukt door Altiora Averbode
1993 De stad brandt. (historisch jeugdboek)

Deel III van haar trilogie over WO II.
Omslagillustratie: André Sollie
Vormgeving: Cathérine Bourgeois
Jacques 21 Averbode/Apeldoorn: Uitgeverij Altiora. -177p.

Reeks: TOP boeken. (vanaf 12 jaar)
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Gedrukt door Altiora Averbode
1994 De vrouwen van het hof. (historisch jeugdboek)

Omslagillustratie: Plattegrond van het Begijnhof te Leuven, de omheining eromheen en een gedeelte van de stadsomwalling (detail) K.U.Leuven Universiteitsarchief, Fonds Arenberg nr 2414, fol. 10 r°
Vormgeving en omslagontwerp: Gregie de Maeyer
Jacques 9 Leuven: Uitgeverij  Davidsfonds / Clauwaert. -282p.

Afmetingen: 21.25 x 14.25 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Gezet in Classic Garamond 11/13
Gedrukt en gebonden bij Scheerders van Kerchove N.V. Sint-Niklaas.
1994 Indiaan met blanke voet. (jeugdroman)

Omslag en illustraties: Sylvia Hens.
Bekroond met Jacob van Maerlant-prijs.
1995: Vertaald in het Duits door Silke Schmidt als Mein weisser Fuss: Ein Indianermädchen zwischen zwei Welten. Uitgever Altberliner Verlag, Berlin, 170p.
Jacques 17 Leuven: Davidsfonds/Infodok nv. -141p.

Afmetingen: : 21.50 x 14 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
1995 Rak van de Blauwe Grot. (jeugdverhaal)

Omslagillustratie: André Sollie
Weekblad – 65ste jaargang nr 28 (17.3.1995)
Jacques 13 Averbode: Uitgeverij Goede Pers. -32p.

Reeks: Vlaamse Filmpjes nr 2151.
Afmetingen: 17 x 12 (geniet)
1997 De heuvel van Meessen. (historische roman)al)

Vormgeving: Smets & Ruppol.
Omslagontwerp: Gregie de Maeyer.
Omslagillustratie: ‘Het plukken van Salie’, miniatuur uit Tacuinum sanitatis in medicina, Pavia (Milaan?), ca. 1390-1400 Parijs, Bibliothèque nationale, Mss. Nal. 1673, fol. 34r9
 Jacques 10 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -287p.

Afmetingen: 21.25 x 14.25 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Gedrukt en gebonden bij Scheerders van Kerchove N.V. Sint-Niklaas.
1998 Het Zwarte Woud: pittig vakantieland. (reisverhaal)

Vormgeving binnenwerk: Gregie en Peer de Mayer.
Omslagontwerp: Gregie de Maeyer.
Omslagfoto: Beneluxpress, Altensteig.
Foto titelpagina: Beneluxpress, Studio Guy Marché.
Foto’s binnenwerk: DZT, Jacques, Y. de Nys, H. Delille, D. Bethune
Leuven: Davidsfonds / Clauwaert. -190p.

Afmetingen: 21.50 x 14 (gebonden met harde geïllustreerde kaft)
Gedrukt en gebonden bij Drukkerij Lannoo, Tielt
2001 De schreeuw van Katelijn. (historisch jeugdboek)

Omslagontwerp: beeldspraak.
Jacques 3 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -230p.

Reeks: Davidsfonds/Literair
Afmetingen: 21.50 x 14 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
2003 De dochters van de maan. (roman)

Omslagfoto en -ontwerp: Aanzet.
Jacques 21 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -235p.

Reeks: Davidsfonds/Literair.
Afmetingen: 21.50 x 14 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
2005 Cirkels van graan.(roman)

Omslagfoto en -ontwerp: Roscan.
Jacques 11 Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -192p.

Reeks: Davidsfonds/Literair.
Afmetingen: 21.40 x 13.90 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)