home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Goudeseune, Koenraad

GOUDESEUNE Koenraad

 

Ieper, 23 februari 1965 – Gent, 9 december 2020

Dichter, prozaschrijver, recensent

Woelwater en recalcitrant cultauteur.
Debuteerde met de verhalenbundel Vuile was (1993) over zijn zompige’ West-Vlaamse jeugd en publiceerde een tiental poëziebundels en een viertal brievenboeken.

BIOGRAFIE

23 februari 1965: Geboren te Ieper als Koenraad Jules Cornelius Goudeseune

College van Ieper

Verder onderwijs in Gent.

Zijn eerste poëzie  – het gedicht “Populieren” – verschijnt in het literair tijdschrift Dietsche Warande & Belfort (1987/3 p19).

Iets meer dan er gewoonweg zijn, doen
ze niet. (Fruitbomen hebben het onder meer 
van hun vruchten, zij van het hoogstaan) 
Oorlogloze hoge officieren. Populieren.

Omhooggestoken wijsvingers uit de eerste rij 
van de klas, zo hoog mogelijk en van ik weet 
het en ik het nog beter! Maar het wordt hen 
niet gevraagd en dan fluisteren ze het maar, 

na al die jaren, een beetje weemoedig als de 
vele wind die ze vangen en waarmee ze nog 
steeds niets weten aan te vangen.

1987: Debuut met het poëziebundel ‘Album’ uitgegeven in eigen beheer.

1989: Verlaat de – volgens hem – kleinburgerlijke Westhoek en verhuist naar Gent.

1993: Zijn officiële debuut Vuile was – een verhalenbundel verschijnt bij Uitgeverij Atlas (Contact), zijn vaste uitgever tot in 2011.

  • De verhalen gaan over  zijn jeugd in de jaren zeventig en tachtig in een mix van fictie en werkelijkheid en waarin hij inderdaad niet schroomt om de vuile was buiten te hangen.

Voor deze bundeling kreeg hij een eervolle vermelding van de jury van de Lubberhuizenprijs voor prozadebuten.

1998: Een tweede bundel gedichten, Dat zij mij leest maakt bij de kritiek een (licht) verwarrende indruk:

  • De Morgen, 3 december 1998: “Niet, overigens, dat je in deze debuutbundel niet ook meligheid vindt. Of prozamededeligheid die in vrije maat aan verzen is gehakt, en slimmigheidjes soms die misschien wel slim maar al bij tweede lezing vervelend zijn, en af en toe particulier geouwehoer waar voor de buitenstaander niet veel zegen op rust. Maar geen kapsones. En vooral, ook vind je een paar werkelijk zeer mooie gedichten, eenvouds verlichte wateren gelijk, volmaakt en als vanzelfsprekend in zichzelf besloten.

[…]

Dat zij mij leest is doortrokken van afscheid – van geliefden, van ouders, van verlopen levenstijd – en (terug)verlangen; alle gedichten in deze bundel staan, direct of indirect, in het teken van de even hevig begeerde als onmogelijke hogere wiskunde van de liefde (‘1 + 1 = 1’, zoals een gedicht is getiteld). Een nog uitgekauwder thema is moeilijk te vinden, maar Goudeseune verstaat zich er onbevangen mee.

1999: In Onuitsprekelijk is wat wij over de liefde zeggen (1999) selecteert hij brieven uit zijn eigen correspondentie. De portretten van hemzelf, van vrienden en familieleden zijn vaak ironisch en meedogenloos.

Behalve de brievenromans Al mijn risico’s zitten onder het stof (2000), Het boek is beter dan de vrouw (2007) en Wat duurt op drift zijn lang (2010), blijft hij ook poëtisch actief.

2005: Na zeven jaar komt er een nieuwe poëziebundel: Zen uit eigen werk

Goudeseune was werkzaam in allerlei tijdelijke baantjes, zoals kelner, barman, nachtwaker, taxichauffeur, met allerlei ervaringen die op de een of ander manier in zijn werk terechtkomen.

2011-2015: Meerdere bundels zien in deze periode het licht der literaire letteren. De bundel Het probleem met mensen die naar zee gaan (2014) werd heerlijk besproken op Tzum Weblog door Aly Freije

2016: Nog een bundel proza: De dood van Prince

2018-2019: Twee dichtbundels Merkwaardige producten en Vrachtbrief

2020: Vlak voor zijn overlijden verschijnt de roman De nuttige last van tragiek.

9 december 2020: Overlijdt op 55-jarige leeftijd. Hij koos voor euthanasie nadat bij hem een vrijwel ongeneeslijke darmkanker was vastgesteld.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Website

 

BEKRONINGEN

Zen uit eigen werk werd genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs 2006. Uit die bundel werd het gedicht ‘Ieper’ gekozen als Gedichtendaggedicht.

Ieper

       Meisjes hebben geen borsten,
       laat staan grote.
       Maar soms toch wel
       die welving plots.
       Altijd moet ik van de fiets
       als ik zo’n meisje zie.
       ‘Welkom,’ wil ik zeggen
       of ‘Draag er zorg voor.’
       En laatst dacht ik aan een jongeman
       die met slaap in de ogen naar de oorlog trekt.
       Ieper, anno 1914.
       De Groote Oorlog is nog jong,
       is pas begonnen.
       Zoals de bieten op het veld
       ooit grote joekels van bieten zullen worden.
       Als hij dan nog leeft.

 Koenraad Goudeseune.      Uit: Zen uit eigen werk (2005)

 

SMAAKMAKER

Een stukje proza : Handen boven mijn hoofd. (De Brakke Hond. Jaargang 10, 1993)

Een paar gedichtjes poëzie:

Gent

Vanmiddag zag ik het Lam Gods.
Dat was niet mijn idee, maar dat van regen,
met bakken, en pal daarna weer volop zon.
Als toerist was ik de enige die in de kerker bleef.
Ik keek naar het paneel der musicerende engelen,
maar zag veel meer, evenveel jou tenminste.
Daarna, in een flits van eeuwen, zag ik ook mezelf, in mijn geheel: van hout, in Gent, druipend, een stuk ontstolen en nu ook dit.

Ik keek naar wat je zong en hoorde het geneuzel
van een oude vrouw die naast mij zat te bidden.
Bij een pilaar waaraan geen beeld meer hing
(alleen dat bleke van een weggenomen lijst)
verbrandde ze een kaars waarvan ze het verlengde was, het verlangde, zeer van paraffine. Ze brandde nauwelijks en toch helemaal. Ik kan niet doven, zei ze. Ik mag niet.

De evenaar rond mijn ziel viel als een touw uiteen
en wat mij draaiende hield moest sleuren.
Met stijl probeerde ik de kathedraal te verlaten.
Geen stap was overbodig, alleen maar tevergeefs.
Ik loop zo vaak verloren dat ik dat nauwkeurig kan.

Uit: Koenraad Goudeseune, Dat zij mij leest, Atlas, Amsterdam/ Antwerpen, 1998.

 

De stad wordt niet rijker als het regent

Ik ben blij dat ik in deze havenstad geen enkel gedicht heb
geschreven
over mijn dode moeder.

Ik zou mij in een appartement met zicht op zee niet
overgeven aan de eindeloosheid.

Ik zou de hele dag lullige postkaarten schrijven
en al mijn sigaretten oproken
en geen enkele kaart versturen naar jou.

’s Avonds zou ik naar de sterren kijken
en weten dat ik me de stem van mijn moeder niet meer
herinner,
en sentimentaliteit haten,
en misschien niet eens blij zijn dat ik haten kan.

En voor het slapen gaan zou ik aan je honden denken.
Tenminste aan de oudste.

Uit: Koenraad Goudeseune, Het probleem met mensen die naar zee gaan

 

BIBLIOGRAFIE

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1987 Album. (poëzie)

10 gedichten
Drukkerij Cuvelier, Vlamertinge
Omslag: Johan Debuysere.
 Goudeseune 1 Eigen beheer. -21p.

Afmetingen: 20.50 x 12.40 (ingenaaid)
1993 Vuile was. (verhalenbundel)

Omslagontwerp: Marjo Starink.
Typografie: John  van Wijngaarden.
Omslagillustratie: Gustaaf de Smet, “De grote schiettent”, 1923.
Foto auteur: Filip Claus.
Bevat: Vuile was (pp 9-26); Knecht (pp 27-48); Contrarie (pp 49-72); Myxomatose (pp 73-78); Jioe-Jitsoe (pp 79-104); Handen boven mijn hoofd (pp 105-124); In paradisum (pp 125-136)

goudeseune-8 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas (contact). -136p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)

1998 Dat zij mij leest. (gedichtenbundel)

De vormgeving was in handen van Marjo Starink.
De lithografie werd verzorgd door Lithoma te IJsselstein en het bindwerk is uitgevoerd door binderij Pfaff te Woerden

Goudeseune 3 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas (contact). -47p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid – zachte kaft met flappen)
Colofon: ‘Dat zij mij leest’ va, Koenraad Goudeseune werd in opdracht van uitgeverij Atlas gezet uit de Scala en gedrukt door drukkerij Groenevelt te Landgraaf op 100 grams Munkenbook  papier.

1999 Onuitsprekelijk is wat wij over de liefde zeggen. (brievenboek)

Omslagontwerp: Marjo Starink.
Omslagillustratie: William M. Harnett, Music and literature (1978).
Foto auteur: Filip Claus.

Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas (contact). -176p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)

2005 Zen uit eigen werk. (gedichtenbundel

Omslagontwerp: Marjo Starink.
Foto omslag: Henk Nieman

Goudeseune 2 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas. -44p.

Afmetingen; 20x 12.50  (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: ‘Zen uit eigen werk’ van Koenraad Goudeseune werd in opdracht van uitgeverij Atlas volgens ontwerp van Marjo Starink gezet uit de Scala en gedrukt op 100 grans Munkenbook door drukkerij Wilco te Amersfoort.

2007 Het boek is beter dan de vrouw. (brievenboek)

Nota: Dit boek is waarschijnlijk het in 2000 aangekondigde maar nooit verschenen boek ‘Alle risico’s zitten onder het stof’.

Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas. -350p.
2010 Wat duurt op drift zijn lang. (roman in brieven) Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas. -192p.
2011 De dichters na mij. (gedichtenbundel)

Omslagontwerp: Marjo Starink.
Omslagillustratie: Anja Weber-Decker/Westend61/Corbis.

Goudeseune 4 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas. -66p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid-kaft met flappen)
Colofon: ‘Dichters na mij’ van Koenraad Goudeseune werd in opdracht van uitgeverij Atlas volgens ontwerp van Marjo Starink gezet uit de Ehrhardt en gedrukt op 100 grams Munken Premium Cream. Het druk- en bindwerk is uitgevoerd door Hooiberg / Haasbeek te Meppel.

2012 Atletiek van snijbloemen. (gedichtenbundel)

Boekverzorging: Studio Mulders van Meurs, Amsterdam.
Foto voorplat: Sara Claes.

Goudeseune 5 Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag. -70p.

Afmetingen: 20.90 x 14 (paperback)
Colofon: ‘Atletiek van snijbloemen’ werd geschreven door Koenraad Goudeseune en in juni 2012 uitgegeven door uitgeverij Vrijdag, AntwerpenDe boekverzorging was in handen van Studio Mulders van Meurs, Amsterdam. Het binnenwerk werd gezet uit de Exo. Het boek werd door Euradius gedrukt op het romandrukpapier  van 90gr/m² met een opdikking van 1.8.

2014 Het probleem met mensen die naar zee gaan. (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: Gedichten (pp 5-84); De kruisweg van Magalia Devleeschouwer. 14 sonnetten & 1 pastiche (pp 85-101)
Het omslagontwerp en de lay-out is verzorgd door Connie Nijman.

Goudeseune 6 Uitgeverij Leesmagazijn. -101p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid – in losse kaft met flappen)
Colofon: Voor de uitgave ‘Het probleem met mensen die naar zee gaan’ van Koenraad Goudeseune werkte Leesmagazijn samen met  redacteur Chrétien Breukers. De tekst is gezet de Fleischmann en de Nobel van Futch Type Library en gedrukt in offset op Munken Print Cream (300 en 90 grams) in een oplage van 750. Het druk- en bindwerk is vervaardigd door drukkerij Douma te Dokkum en Bariet te Steenwijk.

2016 Vet hart. (poëzie)

Omslagbeeld: Jean Cruveilhier, 1843 Wellcome Library, Londen.
goudeseune-7 Leiden: Bokeh Press -106p.

Afmetingen: 23 x 15.40 (ingenaaid)
2016 De dood van Prince. (proza) Leiden: Bokeh Press -176p.

Afmetingen: 22.9 x 15.2 (paperback)

2018 Merkwaardige producten. (poëzie)

Bevat de cycli: Sonnetten; Merkwaardige producten.
Omslag en vormgeving: Ralf Emmerich/vanStijl

Rotterdam: Uitgeverij Douane -144p.

Afmetingen: 21 x 13 (ingenaaid – zachte kaft)

2019 Vrachtbrief. (poëzie)

Bevat de cycli: Sonnetten; Vrachtbrief.
Omslag en vormgeving: Ralf Emmerich/vanStijl

Rotterdam: Uitgeverij Douane. -97p.

Afmetingen: 21 x 13 (paperback – zachte kaft met flappen)

2020 De nuttige last van tragiek. (roman)

 

Rotterdam: Uitgeverij Douane.-186p.

Afmetingen: 21,1 x 13,1 (paperback)

2021 Nagelaten gedichten  Koenraad Goudeseune. (poëzie)

Met een inleiding door Benno Barnard en Rob Schouten.
Omslagontwerp en typografie binnenwerk: Melle Hammer.
Foto van de auteur; Caroline Dewilde.
Deeltitels: Inleiding ‘Gedoemd maar groots’ (pp 7-13) Ik heb voor niets geschreven 50 sonnetten (pp 17 – 68);  Laatste woorden (pp 73-93)

Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas / Contact. -96p.

Afmetingen: 21 x 15.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Drukkerij Wilco

 

BEKNOPT OVERZICHT PER GENRE

Verhalen

  • Vuile was. (1993)

Brievenboeken

  • Onuitsprekelijk is wat wij over de liefde zeggen. (1999)
  • Het boek is beter dan de vrouw. (2007)
  • Wat duurt op drift zijn lang. (2010)

Romans

  • De nuttige last van tragiek. (2020)
  • De dood van Prince. (2016)

Poëzie:

  • Album. (1987)
  • Dat zij mij leest. (1998)
  • Zen uit eigen werk. (2005)
  • Dichters na mij. (2011)
  • Atletiek van snijbloemen. (2012)
  • Het probleem met mensen die naar zee gaan. (2014)
  • Vet hart. (2016)
  • Merkwaardige producten. (2018)
  • Vrachtbrief. (2019)
  • Nagelaten gedichten  Koenraad Goudeseune. (2021)

FILMOGRAFIE

2023

‘Ik heb voor niks geschreven’, documentaire over het leven van schrijver, dichter Koenraad Goudeseune.
Sharon Kromotaroeno – België – 2023 – 75 min