home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

De Pauw Josse

Maakt deel uit van:

DE PAUW JOSSE

Asse, 15 maart 1952

acteur, filmregisseur, theatermaker, auteur en columnist.

 

BIOGRAFIE

15 maart 1952: Geboren in de gemeente Asse, op de grens van het Pajottenland,

Liep als “externe” school bij de Broeders-Missionarissen van het Heilig Hart te Walfergem.  De Pauw studeerde theater aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel waar hij onder andere les kreeg van Senne Rouffaer en Leo Dewals.

1976: Medeoprichter van de theatergroep Radeis internationaal en het kunstenaarscollectief Schaamte, de voorloper van het huidige Kaaitheater, Brussel.

  • De groep Radeis reisde de wereld af met een aantal erg succesvolle woordeloze producties en ontbond zichzelf in 1984.

Vanaf 1985 werkt hij als onafhankelijke theatermaker en gaat hij samenwerkingen aan met acteurs, regisseurs, muzikanten, componisten, schrijvers en kunstenaars als Tom Jansen, Dirk Roofthooft, Luk Perceval, Guy Cassiers, Jan Decorte, Jan Lauwers, David Van Reybrouck, David Claerbout, Michaël Borremans, Herman Sorgeloos en vele anderen.

1985:Usurpation’ zijn eerste eigen theater-project, met zelfgeschreven tekst en met muziek van Peter Vermeersch, betekent een scharniermoment in zijn theatercarrière.

1987:  Op het Filmfestival van Gent van 1987 krijgt Josse De Pauw de Joseph Plateauprijs van beste acteur in de film Crazy Love van Dominique Deruddere

  • De film kaapte daarnaast ook de Joseph Plateauprijs voor beste Belgische film, beste Beneluxfilm, beste regie (Deruddere).
  • Daarna volgen meer dan vijftig Belgische en buitenlandse films. Hij werkt met filmmakers als Dominique Deruddere (Crazy Love (1987), Wait until Spring Bandini (1989), Hombres Complicados (1997), Iedereen Beroemd (2000)), Marc Didden (Sailors don’t cry (1990)), Guido Hendrickx,
  • Zelf regisseert hij er twee: Vinaya en Übung. Eric Pauwels, …

1989/1990: Debuteert als schrijver met de vertelling/theatertekst Ward Comblez he do the life in different voices, gevolgd in 1990 door Het kind van de smid, twee teksten die hij schreef te samen met regisseur/schrijver  Peter Van Kraaij.

  • Beide teksten zijn tot stand zijn gekomen in een intieme samenhang met de scène, maar tonen ook dat de oppositie tussen literair en dramatisch in zekere zin een schijntegenstelling is. Ward Comblez en Het Kind van de Smid sluiten veeleer aan bij een genre dat die tegenstelling opheft : de vertelling. Deze teksten zijn geschreven om gehoord te worden. Ze zijn geschreven vanuit een ademhaling, een lichamelijk ritme.
  • In Ward Comblez vertelt een man over vier reizen die hij maakte naar Algerije, Curaçao en Kreta. Het kind van de smid is epischer Aan het reizen wordt een historische dimensie toegevoegd. Het Kind van de Smid situeert zich in de negentiende eeuw en vertelt het levensverhaal van twee halfbroers en halfbloeden: Pomp en Het Kind, zonen van een Indiaanse en twee blanken, een Canadese trapper en een Ierse smid.

Bron: Erwin Jans, Het wachten van Josse De Pauw lees het volledige artikel hier  

  • Beide teksten werden bekroond met de driejaarlijkse Staatsprijs voor Toneelletterkunde (1991)

1999/2000: Na zijn succes met Ward Comblez en Het kind van de smid (1989/1990) exploreert Josse de Pauw de confrontatie tussen theater en concert in twee eigen producties ‘Weg’ (1999), een combinatie van intieme jeugdherinneringen en kosmische bespiegelingen, met een soundtrack door Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem, en ‘Larf’ (2000) gebaseerd onder meer op de teksten ‘1001 notities’ die hij maandelijks voor De Standaard der Letteren schrijft.

  • Voor het muziektheaterproject ‘Larf’ werkt hij onder meer samen met muzikanten-componisten Peter Vermeersch en Roland Van Campenhout, beeldhouwer Koen Tinel en acteurs Tom Jansen en Dirk Roofthooft. Het centrale thema is de waanzin van de macht en de macht die tot waanzin drijft.
  • Koenraad Tinel zal – bibliografisch uitgegeven – beide teksten met inktrekeningen opluisteren.

1999:  Huisschrijver (“kunstenaar in residentie”)/theatermaker bij Victoria in Gent.

2000: Nu eens geen theater maar een veel bekroonde bundeling van notities, aanstekelijke beschouwingen, dagboekfragmenten, theaterstukken en verhalen onder de titel Werk.

  • Deze verzameling korte verhalen, columns, toneelteksten en reisnotities verscheen op één uitzondering na eerder in dagbladbijlagen of tijdschriften als ‘Standaard der letteren’ (de meerderheid), ‘Humo’ of ‘NWT’. De toneelteksten echter werden in opdracht geschreven. De doorgenummerde ‘Notities’ (1 t/m 101) vormen een bonte verzameling columnachtige observaties, die vaak op een ooit actueel onderwerp zijn gebaseerd.
  • 2006: Samen met een muziekensemble onder leiding van Corrie van Binsbergen speelde Josse de Pauw scènes uit `Werk’. Aldus ontstond een adembenemende combinatie van literatuur en muziek.

2000 tot en met 2005: Artistiek leider van Het Net, in Brugge.

2001: Een nieuw filmproject in combinatie met een performance op de scène:  üBUNG

  • Josse de Pauw schrijft en regisseert een voorstelling waarbij volwassen acteurs in een film zonder klankband de actie spelen, terwijl 6 kinderen tussen 11 en 16) op de bühne de actie in de film synchroon naspelen en hun teksten rappen

Programmabrochure : Ubung – cloudfront.net

2004: Een nieuwe bundel korte teksten komt op de markt met als titel Nog (Uitgeverij Houtekiet)

  • Een aantal verschenen eerder in diverse kranten of tijdschriften (Standaard der Letteren Humo of onder de noemer Brugse geschriften verschenen tussen 23 februari en 7 december 2002 in De Standaard), een aantal waren tot dan toe niet gepubliceerd.

2004 en verder: Josse De Pauw maakt voorstellingen voor LOD muziektheater, waaronder die Siel van die Mier (tekst: David van Reybrouck, spel en regie Josse de Pauw, Muziek: Jan Kuijken), De Gehangenen (2011 tekst en regie Josse de Pauw muziek Jan Kuijken), Boot & Berg (2012: muziek Peter Vermeersch) en An Old Monk (met Kris Defoort Trio).

2005: Voor één jaar tijdelijk artistiek leider van Het Toneelhuis in Antwerpen.

Aan het werk als onafhankelijk theatermaker.

Hij bewerkt Under the Volcano van Malcolm Lowry (2009 – Onder de vulkaan – regie Guy Cassiers – tekst Josse De Pauw – spel: Katelijne Damen, Kevin Janssens, Bert Luppes),  Heart of Darkness van Joseph Conrad in een solovertolking onder de titel Duister hart  (2011 – regie Guy Cassiers – Dramaturgie Erwin Jans) en en In Ongenade van J.M. Coetzee  (2011 – regie Luk Perceval, Dramaturgie : Peter Van Kraiij).

2007-2013: Bij Muziektheater Transparant maakte hij Ruhe (2007), Babar/le Fils des Etoiles (2008), Over de bergen (2009) en ESCORIAL (2013).

2016 – 2018: Josse De Pauw werkt aan een trilogie, een co-productie tussen LOD muziektheater en KVS, waarvoor hij samenwerkt met LOD-componisten Dominique Pauwels, Jan Kuijken en Kris Defoort.

  • In februari 2017 ging het eerste deel De Helden in première, in juni 2017 het tweede luik De Mensheid en juli 2018 het slotstuk De Blinden.Met A Concert Called Landscape werpt hij een blik op de landschappen die ons leven en onze visie vormgeven.

April 2019: Zijn nieuwe voorstelling a concert called landscape (met Kris Defoort Trio) gaat in première in DeSingel Antwerpen.

2021: In open veld, een autobiografisch/fictioneel boek noemen is voor deze auteur geen tegenstrijdige beschrijving. Aan de vooravond van zijn 70ste verjaardag blikt hij terug op het begin, maar is zijn leven nu eigenlijk al begonnen?

 

MEER OVER JOSSE DE PAUW

  • Jef Aerts, Anne-Marie Van Wijnsberghe, Josse De Pauw, Brussel : Vlaams Theater Instituut , 1998 -58p. Reeks: Kritisch Theater Lexicon: portretten van podiumkunstenaars

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Website

BEKRONINGEN

Literair

  • 1991 De driejaarlijkse Staatsprijs voor Toneelletterkunde (1991) werd toegekend aan Josse De Pauw voor Ward Comblez. He do the life in different voices ( 1989) en Het kind van de Smid(1990)
  • 2000 de Océ-podiumprijs voor het geheel van zijn artistieke prestaties, onder meer ‘Weg’ en ‘Larf’.
  • 2000 Seghers Literatuurprijs en een nominatie voor de Gouden Uil 2000 voor het boek Werk
  • 2002  Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2002 van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde voor Werk

Theater

  • Driemaal de Plateauprijs voor Beste Belgische Acteur.
  • 2001 De Grote Theaterfestivalprijs voor Übung (Victoria).
  • 2012 de Prix Bernadette Abraté.
    • De belangrijkste Franstalige podiumprijzen, de ‘Prix de la Critique’ worden jaarlijks toegekend door een aantal van de voornaamste theatercritici uit Franstalig België. Josse De Pauw ontving op maandag 15 oktober 2012 deze zeer prestigieuze prijs.
  • 2017 Acteursprijs van de Acteursgilde voor beste acteur in een televisiereeks voor zijn rol in Chaussée d’Amour op het Filmfestival van Gent 2017.

 

SMAAKMAKER

 

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

De bibliografie bestaat uit drie rubrieken

  1. Chronologisch ovezicht
  2. Filmografie
  3. Josse De Pauw in vertaling

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1989 Ward Comblez he do the life in different voices. (theatertekst)
Het wachten van de man heeft iets vrouwelijks.

Boekverzorging: Dooreman.
Omslagillustratie: Frans Masereel, 1925.
Foto achterplat: Corneel Maria Ryckeboer.
Zetwerk: Aanzet, Gent.
Druk: Groenevelt BV, Landgraaf.
2000: Opgenomen in de bundel ‘Werk’ pp 23-40.

Leuven: Uitgeverij Kritak. 41p.

Afmetingen: 20 x 12.50  (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Het werd geschreven in opdracht van het Kaaitheater en gecreëerd op 23 februari 1989 in De Lantaren (Rotterdam). De Belgische première had plaats op 17 maart 1989 in de beursschouwburg in Brussel.
Teksten spel : Josse de Pauw. /Regie: Peter van Kraaij /Muziek Peter Vermeersch

1990 Het kind van de smid. (vertelling/theatertekst)

Omslagontwerp en vormgeving: Dooreman.
Foto voorplat: Sado, Brussel.
Foto achterplat: Michiel Hendryckx.
Zetwerk: Aanzet, Gent.
2000: bibliofiele uitgave met inkttekeningen van Koenraad Tinel bij de tekst van Josse De Pauw. Uitgave Stichting Leysbroek te Vollezele.
2000: Opgenomen in de bundel ‘Werk’ pp 60-118

 

Leuven: Uitgeverij Kritak. -96p.

Afmetingen: 20 x 12.50  (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)
Première: Studio Kaaitheater, O.L.-Vrouw van Vaakstraat 81, 1000 Brussel; op 25, 26, 27, 28 en 29 december; 2, 3, 4 en 5 januari 1991
Tekst en regie: Josse De Pauw & Peter van Kraaij.
Acteurs: Josse De Pauw, José Verheire, Frank Vercruyssen en Willy Thomas.
Muziek: ‘Ritual’ en ‘Passacaglia’, Alfred Schnittke.

1998 Weg  (theatertekst – Bibliofiele uitgave)

Koenraad Tinel maakte voor het boekwerk 33 aangrijpende tekeningen in roestbruine bister.
“Weg” is de theatertekst die Josse De Pauw presenteerde in samenwerking met Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem.
2000: Opgenomen in de bundel ‘Werk’ pp 180-204.

Kessel Lo: Literarte. – [29 p.] : ill.

Colofon: De oplage bestaat uit 200 exemplaren : 137 exemplaren genummerd van 1 tot 137, bestemd voor verkoop ; waarvan de eerste 120 exemplaren voorbehouden zijn voor de leden, 30 exemplaren genummerd van I tot XXX, bestemd voor medewerkers en recensenten, 33 exemplaren genummerd van 138 tot 170 met een originele tekening van Koenraad Tinel, bestemd voor verkoop ten voordele van Stichting Leysbroek.
De tekst is gezet uit de Trade Gothic op een grijs karton.
Het boekwerk werd vormgegeven door Gert Dooreman en gerealiseerd door drukkerij Imschoot, Gent.

2000 Het Kind van de Smid (theatertekst – bibliofiele uitgave)

 Koenraad Tinel maakte inkttekeningen bij een theatertekst van Josse De Pauw.

Vollezele: Stichting Leysbroek.   -144 pag.
2000 Werk. (autobiografisch proza)

Omslag: Jan Hendrickx
Foto omslag: Phile Deprez.
‘Werk’ bevat de teksten van de theaterstukken ‘Ward Comblez’ en ‘Het Kind Van De Smid’, Weg, Zetelkat, Larf en Alicante, Spain 1933 (tekst bij een foto van Henri Cartier-Bresson.
Behalve het theaterwerk zijn ook zijn ‘Japanse Dagboeken’ opgenomen, de tekst van een toespraak bij de voorstelling van het boek ‘Bravo, Bravo!’ van cartoonist Benoît, de aanzet tot een roman en 101 Notities die regelmatig in de Standaard der Letteren verschenen: een mengeling van mijmeringen, cursiefjes en columns.

Antwerpen: Uitgeverij Houtekiet (Vrijheidstraat 33) -416p.

Afmetingen: 22 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Zetwerk Intertext

2006: Een audioboek: samen met een muziekensemble onder leiding van Corrie van Binsbergen speelt Josse de Pauw scènes uit `Werk’.

2004 Nog. (notities, beschouwingen, invallen en verhalen)

Omslag: Jan Hendrickx.
Foto’s voor- en achterplat: Stephan Vanfleteren.
Zetwerk: Intertext.
‘Nog’ bevat de toneelstukken ‘Übung’ (pp 145-179), oorspronkelijk een combinatie van toneel en film, ‘Rops’ (pp 13-21), is een kort surrealistisch stuk waarin een varken het woord neemt, ‘Wortel van glas’ (pp 79-91), een schijnbaar kinderlijke fantasie,  ‘De theedrinkster/Alleenspraak’ (pp 127-133) een broeierige monologue intérieur, en  ‘Sulla en de mus’ (pp 34-46). Verder talrijke verhalen over Hana, zijn dochtertje en het  kleurrijke personage Boken, de onthaastende poëziefreak, ‘Geboren’  over de eerste uren in het leven van zijn dochter en in ‘Dood’ over het overlijden van zijn vader.

Antwerpen: Uitgeverij Houtekiet (Vrijheidstraat 33) -198p.

Afmetingen: 22 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2005 Cahier S

Tekst: de Pauw, Josse; Illustraties: Borremans, Michaël; Vormgeving: Nej De Doncker. Uitgegeven ter gelegenheid van Antwerpen Wereldboekenstad 2004.

Antwerpen: ABC2004 -14p. + Ill.

Afmetingen: 30 x 21 (alles in een kartonnen omslag)
Reeks: Stad van letters / Antwerpen Wereldboekenstad 2004. – Antwerpen, 2004 – 2005; vol. S
Drukkerij Imschoot Gent

2009 Voor altijd. (audio-verhaal) Brussel:Vlaams Nederlands Huis DeBuren

Radioboeken nr 76

Om te beluisteren: Radioboeken / Voor altijd – JosseDe Pauw

2009 Onder de vulkaan (theaterbewerking : Josse De Pauw voor Guy Cassiers)

Oorspronkelijke titel: Under the volcano.
Oorspronkelijke auteur: MALCOLM  LOWRY
Vertaald door Josse De Pauw.
Nawoord: Erwin Jans.
Nota : de tekst werd gelijktijdig ook in het Frans vertaald (Sous le volcan) door Monique Nagielkopf en uitgegeven door Het Toneelhuis te Antwerpen

Antwerpen: Het Toneelhuis. -112p.
2010 Le temps d’être. Récits. (autobiografisch proza)

Vertaling: Monique Nagielkopf

Bruxelles: Genèse éditions. -142p.

Afmetingen: 21 x 14

2015 Zetelkat. (theatertekst – jeugdliteratuur 13-15 jaar)

Met tekeningen van Trui Chielens.
Eerste aparte uitgave
Josse de Pauw schreef Zetelkat oorspronkelijk voor theater en nam de tekst anno 2000 op in de bundel Werk (pp 259-283)

Amsterdam: Em. Querido’s Kinderboeken Uitgeverij –p.

Afmetingen: 23.80 x 18.40

2021 In open veld. (proza)

Coördinatie: Sam de Graeve, Nils de Malsche & Joni Verhulst.
Redactie: Joep Harmsen
Correctie: Wilbert Surewaard
Coverbeeld: Gerda Dendooven
Foto schutblad voor: Mark Bisaerts
Foto schutblad achter: Michiel Hendryckx
Boekverzorging: Unionist

Gent: Borgerhoff & Lamberigts -223p.

Afmetingen: 20 X 13.50 (gebonden – harde kartonnen kaft)

FILMOGRAFIE

1992 Vinya

Regie & scenario : Peter van Kraaij & Josse de Pauw.
Cast: Din Meismans (Vinya); Josse de Pauw (zwerver), Matthias Ehrenberg (pooier); Fumiyo Ikeda (prostituée); Cesai Molina (klein meisje); Viviane de Muynck (mémé); Dirk Pauwels (sensei) e a
Muziek: Peter Vermeersch & Jan Weuts

JOSSE DE PAUW IN VERTALING

DUITS

  • 1993:  Ward Comblez Duits / vert. uit het Nederlands door Petra Serwe. Frankfurt am Main Verlag der Autoren, 1993. Toneelstuk, Vert. van Ward Comblez, he do the life in different voices. Leuven Kritak, 1989.
  • 2000: (Larf) Duits / vert. uit het Nederlands door Petra Serwe. Gent Victoria, 2000. Toneelstuk, Vert. van Larf. Antwerpen Houtekiet, 2000.

ENGELS

  • 2000: (Larf) Engels / vert. uit het Nederlands door Gregory Ball. Gent Victoria, 2000. Toneelstuk, Vert. van Larf. Antwerpen Houtekiet, 2000.

FRANS

  • 1998:  Wards Comblez – he do the life in different voices; L’enfant du forgeron. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Amsterdam, Badhoevedorp: International Theatre & Film Books, 1998 (Théâtre en traduction). Toneelstuk, paperback. Vert. van Het kind van de smid. Leuven: Kritak, 1990.
  • 2000:  (Larf). Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Gent: Victoria, 2000. Toneelstuk, Vert. van Larf. Antwerpen: Houtekiet, 2000.
  • 2001:  üBUNG. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. s.l.: n.n.W, 2001. Toneelstuk, Vert. van üBUNG. Gent: Victoria, 2001. Ongepubliceerde uitgave.
  • 2003:  La buveuse de thé. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. s.l.: n.n.W, 2003. Toneelstuk, Vert. van La buveuse de thé. s.l.: n.n., s.a.. Ongepubliceerde uitgave.
  • 2004: Dédé le taxi. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. s.l.: n.n.W, 2004. Toneelstuk, Vert. van Dédé le taxi. s.l.: n.n., 2004. Ongepubliceerde uitgave. Ongepubliceerde uitgave.
  • 2009:  Sous le volcan. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Antwerpen: Toneelhuis, 2009. Toneelstuk, paperback. Vert. van Een keuze uit het werk. Vert. van: Onder de vulkaan, naar het boek van Malcolm Lowry. Met een essay van Erwin Jan.
  • 2010: . Le temps d’être. Récits Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Paris; Bruxelles: Genèse Édition, 2010. Fictie, paperback. Vert. van Een keuze uit het werk.