Maakt deel uit van:de theaterwereld
DE PAUW JOSSE
Asse, 15 maart 1952
acteur, filmregisseur, theatermaker, auteur en columnist.
BIOGRAFIE
15 maart 1952: Geboren in de gemeente Asse, op de grens van het Pajottenland,
Liep als “externe” school bij de Broeders-Missionarissen van het Heilig Hart te Walfergem. De Pauw studeerde theater aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel waar hij onder andere les kreeg van Senne Rouffaer en Leo Dewals.
1976: Medeoprichter van de theatergroep Radeis internationaal en het kunstenaarscollectief Schaamte, de voorloper van het huidige Kaaitheater, Brussel.
- De groep Radeis reisde de wereld af met een aantal erg succesvolle woordeloze producties en ontbond zichzelf in 1984.
Vanaf 1985 werkt hij als onafhankelijke theatermaker en gaat hij samenwerkingen aan met acteurs, regisseurs, muzikanten, componisten, schrijvers en kunstenaars als Tom Jansen, Dirk Roofthooft, Luk Perceval, Guy Cassiers, Jan Decorte, Jan Lauwers, David Van Reybrouck, David Claerbout, Michaël Borremans, Herman Sorgeloos en vele anderen.
1985: ‘Usurpation’ zijn eerste eigen theater-project, met zelfgeschreven tekst en met muziek van Peter Vermeersch, betekent een scharniermoment in zijn theatercarrière.
1987: Op het Filmfestival van Gent van 1987 krijgt Josse De Pauw de Joseph Plateauprijs van beste acteur in de film Crazy Love van Dominique Deruddere
- De film kaapte daarnaast ook de Joseph Plateauprijs voor beste Belgische film, beste Beneluxfilm, beste regie (Deruddere).
- Daarna volgen meer dan vijftig Belgische en buitenlandse films. Hij werkt met filmmakers als Dominique Deruddere (Crazy Love (1987), Wait until Spring Bandini (1989), Hombres Complicados (1997), Iedereen Beroemd (2000)), Marc Didden (Sailors don’t cry (1990)), Guido Hendrickx,
- Zelf regisseert hij er twee: Vinaya en Übung. Eric Pauwels, …
1989/1990: Debuteert als schrijver met de vertelling/theatertekst Ward Comblez he do the life in different voices, gevolgd in 1990 door Het kind van de smid, twee teksten die hij schreef te samen met regisseur/schrijver Peter Van Kraaij.
- Beide teksten zijn tot stand zijn gekomen in een intieme samenhang met de scène, maar tonen ook dat de oppositie tussen literair en dramatisch in zekere zin een schijntegenstelling is. Ward Comblez en Het Kind van de Smid sluiten veeleer aan bij een genre dat die tegenstelling opheft : de vertelling. Deze teksten zijn geschreven om gehoord te worden. Ze zijn geschreven vanuit een ademhaling, een lichamelijk ritme.
- In Ward Comblez vertelt een man over vier reizen die hij maakte naar Algerije, Curaçao en Kreta. Het kind van de smid is epischer Aan het reizen wordt een historische dimensie toegevoegd. Het Kind van de Smid situeert zich in de negentiende eeuw en vertelt het levensverhaal van twee halfbroers en halfbloeden: Pomp en Het Kind, zonen van een Indiaanse en twee blanken, een Canadese trapper en een Ierse smid.
Bron: Erwin Jans, Het wachten van Josse De Pauw lees het volledige artikel hier
- Beide teksten werden bekroond met de driejaarlijkse Staatsprijs voor Toneelletterkunde (1991)
1999/2000: Na zijn succes met Ward Comblez en Het kind van de smid (1989/1990) exploreert Josse de Pauw de confrontatie tussen theater en concert in twee eigen producties ‘Weg’ (1999), een combinatie van intieme jeugdherinneringen en kosmische bespiegelingen, met een soundtrack door Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem, en ‘Larf’ (2000) gebaseerd onder meer op de teksten ‘1001 notities’ die hij maandelijks voor De Standaard der Letteren schrijft.
- Voor het muziektheaterproject ‘Larf’ werkt hij onder meer samen met muzikanten-componisten Peter Vermeersch en Roland Van Campenhout, beeldhouwer Koen Tinel en acteurs Tom Jansen en Dirk Roofthooft. Het centrale thema is de waanzin van de macht en de macht die tot waanzin drijft.
- Koenraad Tinel zal – bibliografisch uitgegeven – beide teksten met inktrekeningen opluisteren.
1999: Huisschrijver (“kunstenaar in residentie”)/theatermaker bij Victoria in Gent.
2000: Nu eens geen theater maar een veel bekroonde bundeling van notities, aanstekelijke beschouwingen, dagboekfragmenten, theaterstukken en verhalen onder de titel Werk.
- Deze verzameling korte verhalen, columns, toneelteksten en reisnotities verscheen op één uitzondering na eerder in dagbladbijlagen of tijdschriften als ‘Standaard der letteren’ (de meerderheid), ‘Humo’ of ‘NWT’. De toneelteksten echter werden in opdracht geschreven. De doorgenummerde ‘Notities’ (1 t/m 101) vormen een bonte verzameling columnachtige observaties, die vaak op een ooit actueel onderwerp zijn gebaseerd.
- 2006: Samen met een muziekensemble onder leiding van Corrie van Binsbergen speelde Josse de Pauw scènes uit `Werk’. Aldus ontstond een adembenemende combinatie van literatuur en muziek.
2000 tot en met 2005: Artistiek leider van Het Net, in Brugge.
2001: Een nieuw filmproject in combinatie met een performance op de scène: üBUNG –
- Josse de Pauw schrijft en regisseert een voorstelling waarbij volwassen acteurs in een film zonder klankband de actie spelen, terwijl 6 kinderen tussen 11 en 16) op de bühne de actie in de film synchroon naspelen en hun teksten rappen
Programmabrochure : Ubung – cloudfront.net
2004: Een nieuwe bundel korte teksten komt op de markt met als titel Nog (Uitgeverij Houtekiet)
- Een aantal verschenen eerder in diverse kranten of tijdschriften (Standaard der Letteren Humo of onder de noemer Brugse geschriften verschenen tussen 23 februari en 7 december 2002 in De Standaard), een aantal waren tot dan toe niet gepubliceerd.
2004 en verder: Josse De Pauw maakt voorstellingen voor LOD muziektheater, waaronder die Siel van die Mier (tekst: David van Reybrouck, spel en regie Josse de Pauw, Muziek: Jan Kuijken), De Gehangenen (2011 tekst en regie Josse de Pauw muziek Jan Kuijken), Boot & Berg (2012: muziek Peter Vermeersch) en An Old Monk (met Kris Defoort Trio).
2005: Voor één jaar tijdelijk artistiek leider van Het Toneelhuis in Antwerpen.
Aan het werk als onafhankelijk theatermaker.
Hij bewerkt Under the Volcano van Malcolm Lowry (2009 – Onder de vulkaan – regie Guy Cassiers – tekst Josse De Pauw – spel: Katelijne Damen, Kevin Janssens, Bert Luppes), Heart of Darkness van Joseph Conrad in een solovertolking onder de titel Duister hart (2011 – regie Guy Cassiers – Dramaturgie Erwin Jans) en en In Ongenade van J.M. Coetzee (2011 – regie Luk Perceval, Dramaturgie : Peter Van Kraiij).
2007-2013: Bij Muziektheater Transparant maakte hij Ruhe (2007), Babar/le Fils des Etoiles (2008), Over de bergen (2009) en ESCORIAL (2013).
2016 – 2018: Josse De Pauw werkt aan een trilogie, een co-productie tussen LOD muziektheater en KVS, waarvoor hij samenwerkt met LOD-componisten Dominique Pauwels, Jan Kuijken en Kris Defoort.
- In februari 2017 ging het eerste deel De Helden in première, in juni 2017 het tweede luik De Mensheid en juli 2018 het slotstuk De Blinden.Met A Concert Called Landscape werpt hij een blik op de landschappen die ons leven en onze visie vormgeven.
April 2019: Zijn nieuwe voorstelling a concert called landscape (met Kris Defoort Trio) gaat in première in DeSingel Antwerpen.
2021: In open veld, een autobiografisch/fictioneel boek noemen is voor deze auteur geen tegenstrijdige beschrijving. Aan de vooravond van zijn 70ste verjaardag blikt hij terug op het begin, maar is zijn leven nu eigenlijk al begonnen?
MEER OVER JOSSE DE PAUW
- Jef Aerts, Anne-Marie Van Wijnsberghe, Josse De Pauw, Brussel : Vlaams Theater Instituut , 1998 -58p. Reeks: Kritisch Theater Lexicon: portretten van podiumkunstenaars
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Website
BEKRONINGEN
Literair
- 1991 De driejaarlijkse Staatsprijs voor Toneelletterkunde (1991) werd toegekend aan Josse De Pauw voor Ward Comblez. He do the life in different voices ( 1989) en Het kind van de Smid(1990)
- 2000 de Océ-podiumprijs voor het geheel van zijn artistieke prestaties, onder meer ‘Weg’ en ‘Larf’.
- 2000 Seghers Literatuurprijs en een nominatie voor de Gouden Uil 2000 voor het boek Werk
- 2002 Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2002 van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde voor Werk
Theater
- Driemaal de Plateauprijs voor Beste Belgische Acteur.
- 2001 De Grote Theaterfestivalprijs voor Übung (Victoria).
- 2012 de Prix Bernadette Abraté.
- De belangrijkste Franstalige podiumprijzen, de ‘Prix de la Critique’ worden jaarlijks toegekend door een aantal van de voornaamste theatercritici uit Franstalig België. Josse De Pauw ontving op maandag 15 oktober 2012 deze zeer prestigieuze prijs.
- 2017 Acteursprijs van de Acteursgilde voor beste acteur in een televisiereeks voor zijn rol in Chaussée d’Amour op het Filmfestival van Gent 2017.
SMAAKMAKER
BIBLIOGRAFIE
Woordje vooraf
De bibliografie bestaat uit drie rubrieken
- Chronologisch ovezicht
- Filmografie
- Josse De Pauw in vertaling
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
- POËZIECENTRUM vzw – Gent
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto
Chronologisch overzicht
Jaar | Titel | Fotogalerij | Uitgeverij 1ste druk |
1989 | Ward Comblez he do the life in different voices. (theatertekst) Het wachten van de man heeft iets vrouwelijks. Boekverzorging: Dooreman. |
Leuven: Uitgeverij Kritak. 41p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft) |
|
1990 | Het kind van de smid. (vertelling/theatertekst)
Omslagontwerp en vormgeving: Dooreman.
|
Leuven: Uitgeverij Kritak. -96p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen) |
|
1998 | Weg (theatertekst – Bibliofiele uitgave)
Koenraad Tinel maakte voor het boekwerk 33 aangrijpende tekeningen in roestbruine bister. |
Kessel Lo: Literarte. – [29 p.] : ill.
Colofon: De oplage bestaat uit 200 exemplaren : 137 exemplaren genummerd van 1 tot 137, bestemd voor verkoop ; waarvan de eerste 120 exemplaren voorbehouden zijn voor de leden, 30 exemplaren genummerd van I tot XXX, bestemd voor medewerkers en recensenten, 33 exemplaren genummerd van 138 tot 170 met een originele tekening van Koenraad Tinel, bestemd voor verkoop ten voordele van Stichting Leysbroek. |
|
2000 | Het Kind van de Smid (theatertekst – bibliofiele uitgave)
Koenraad Tinel maakte inkttekeningen bij een theatertekst van Josse De Pauw. |
Vollezele: Stichting Leysbroek. -144 pag. | |
2000 | Werk. (autobiografisch proza)
Omslag: Jan Hendrickx |
Antwerpen: Uitgeverij Houtekiet (Vrijheidstraat 33) -416p.
Afmetingen: 22 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft) 2006: Een audioboek: samen met een muziekensemble onder leiding van Corrie van Binsbergen speelt Josse de Pauw scènes uit `Werk’. |
|
2004 | Nog. (notities, beschouwingen, invallen en verhalen)
Omslag: Jan Hendrickx. |
Antwerpen: Uitgeverij Houtekiet (Vrijheidstraat 33) -198p.
Afmetingen: 22 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft) |
|
2005 | Cahier S
Tekst: Josse De Pauw; Illustraties: Borremans, Michaël; Vormgeving: Nej De Doncker. Uitgegeven ter gelegenheid van Antwerpen Wereldboekenstad 2004. |
Antwerpen: ABC2004 -14p. + Ill.
Afmetingen: 30 x 21 (alles in een kartonnen omslag) |
|
2009 | Voor altijd. (audio-verhaal) | Brussel:Vlaams Nederlands Huis DeBuren
Radioboeken nr 76 Om te beluisteren: Radioboeken / Voor altijd – JosseDe Pauw |
|
2009 | Onder de vulkaan (theaterbewerking : Josse De Pauw voor Guy Cassiers)
Oorspronkelijke titel: Under the volcano. |
Antwerpen: Het Toneelhuis. -112p. | |
2010 | Le temps d’être. Récits. (autobiografisch proza)
Vertaling: Monique Nagielkopf |
Bruxelles: Genèse éditions. -142p.
Afmetingen: 21 x 14 |
|
2012 | Duister hart (theatertekst)
Theaterbewerking van de roman ‘Heart of Darkness’ (1902) van Joseph Conrad. |
In: toneelg( e )ruis . Tijdschrift over Toneelhuis en de (wijde) omgeving. Nummer 8, januari 2012
Première: 24 november 2011 in de Bourlaschouwburg te Antwerpen. |
|
2015 | Zetelkat. (theatertekst – jeugdliteratuur 13-15 jaar)
Met tekeningen van Trui Chielens. |
Amsterdam: Em. Querido’s Kinderboeken Uitgeverij –p.
Afmetingen: 23.80 x 18.40 |
|
2021 | In open veld. (proza)
Coördinatie: Sam de Graeve, Nils de Malsche & Joni Verhulst. |
Gent: Borgerhoff & Lamberigts -223p.
Afmetingen: 20 X 13.50 (gebonden – harde kartonnen kaft) |
FILMOGRAFIE
1992 | Vinya
Regie & scenario : Peter van Kraaij & Josse de Pauw. |
JOSSE DE PAUW IN VERTALING
DUITS
- 1993: Ward Comblez Duits / vert. uit het Nederlands door Petra Serwe. Frankfurt am Main Verlag der Autoren, 1993. Toneelstuk, Vert. van Ward Comblez, he do the life in different voices. Leuven Kritak, 1989.
- 2000: (Larf) Duits / vert. uit het Nederlands door Petra Serwe. Gent Victoria, 2000. Toneelstuk, Vert. van Larf. Antwerpen Houtekiet, 2000.
ENGELS
- 2000: (Larf) Engels / vert. uit het Nederlands door Gregory Ball. Gent Victoria, 2000. Toneelstuk, Vert. van Larf. Antwerpen Houtekiet, 2000.
FRANS
- 1998: Wards Comblez – he do the life in different voices; L’enfant du forgeron. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Amsterdam, Badhoevedorp: International Theatre & Film Books, 1998 (Théâtre en traduction). Toneelstuk, paperback. Vert. van Het kind van de smid. Leuven: Kritak, 1990.
- 2000: (Larf). Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Gent: Victoria, 2000. Toneelstuk, Vert. van Larf. Antwerpen: Houtekiet, 2000.
- 2001: üBUNG. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. s.l.: n.n.W, 2001. Toneelstuk, Vert. van üBUNG. Gent: Victoria, 2001. Ongepubliceerde uitgave.
- 2003: La buveuse de thé. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. s.l.: n.n.W, 2003. Toneelstuk, Vert. van La buveuse de thé. s.l.: n.n., s.a.. Ongepubliceerde uitgave.
- 2004: Dédé le taxi. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. s.l.: n.n.W, 2004. Toneelstuk, Vert. van Dédé le taxi. s.l.: n.n., 2004. Ongepubliceerde uitgave. Ongepubliceerde uitgave.
- 2009: Sous le volcan. Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Antwerpen: Toneelhuis, 2009. Toneelstuk, paperback. Vert. van Een keuze uit het werk. Vert. van: Onder de vulkaan, naar het boek van Malcolm Lowry. Met een essay van Erwin Jan.
- 2010: . Le temps d’être. Récits Frans / vert. uit het Nederlands door Monique Nagielkopf. Paris; Bruxelles: Genèse Édition, 2010. Fictie, paperback. Vert. van Een keuze uit het werk.