home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

De Boose, Johan

Johan de Boose

Gent, 3 mei 1962

Als auteur is De Boose op verschillende fronten actief: naast dichtbundels en romans schreef hij tevens prachtige boeken over Polen, Duitsland en Rusland. Ook actief in theater, radio en televisie.

BIOGRAFIE

3 mei 1962: Geboren te Gent.

Na zijn middelbare schoolopleiding schrijft hij zich in aan de Universiteit te Gent waar hij Slavische talen studeert.

1984-1990: Studeert met stipendia in Bulgarije, Polen en Rusland.

1985-1998: Allerhande werkzaamheden voor theater

  • 1985-1990: dramaturgie Nederlands Toneel Gent, later experimenteel theater met o.a. Nieuwpoorttheater en Vooruit;
  • 1985 en 1990: vertaler, assistent en archivaris van Theater Cricot 2 en zijn directeur Tadeusz Kantor in Krakow.
  • 1988-1990: leidde eigen theater Barrikade en Suikerij in Gent.
  • 1995-1998: was verbonden als acteur en auteur aan Kollektief D&A en Productiehuis Noord-Brabant.

1986-1999: Verbonden aan Radio 3 als programmamaker (specialisatie Oost-Europa).

1993: Doctor in de Slavische Talen en Oost-Europakunde aan de Universiteit Gent. Doctoraalscriptie: Tadeusz Kantor en het Theater van de Dood.

1994: Debuteert met de roman Fluweel van leegte.

1996: Debuut als dichter met Wegen naar Insomnia. Elegieën voor Marina Tsetajeva.

1999-2001: Verantwoordelijke hoorspelen en radiodrama bij de VRT.

2000-2003: Klara presentator en cultuurredacteur ( medewerking aan de programma’s Rondas, Alinea, Prisma, Mixtuur)

Gastdocent aan het Rits, de Hogescholen van Eindhoven, Antwerpen, Gent en Brussel.

2003: Wijdt zich fulltime aan het schrijven van poëzie, literaire non-fictie en fictie, in het bijzonder over zijn reizen in Oost-Europa.

De reizen naar Oost-Europa vinden hun neerslag in een viertal boeken waarin hij een eigen stijl ontwikkeld, die het midden houdt tussen reportage, beschouwingen op geschiedenis en literatuur, en een vleugje lyriek.

  • 2004: Zijn grote liefde Polen schrijft hij neer in Alle dromen van de wereld, een sentimentele reis door Polen, een aanstekelijke cultuurhistorische reportage, de neerslag van gesprekken met kunstenaars, politici, studenten en een reis doorheen de wijdsheid van Polen.
  • 2006: In De grensganger, reis langs de ruïnes van het IJzeren Gordijn, wandelt hij langs de grens tussen het oude Oost- en West-Duitsland, beiden zelfverklaarde paradijzen, met open oog en oor,
  • 2008: Zoekt naar Het geluk van Rusland, reis naar het eenzaamste volk op aarde in een tocht van Sint-Petersburg naar Siberië.
  • 2009: In De poppenspeler en de duivelin trekt hij naar de ingewanden van Kroatië.

2007: De roman Noem het middernacht werd genomineerd voor de Literaire Lente.

2011: Doorbraak met de roman Bloedgetuigen, een magistraal epos over de Tweede Wereldoorlog.

  • Dit boek won onder andere de Halewijnprijs 2011 en de Cutting Edge Book Award voor 2012 en werd genomineerd voor de Gouden Boekenuil in hetzelfde jaar.

2011: VZW dederdeoever uit het Oost-Vlaamse Schellebelle stelt voor de vierde keer een Landschapsdichter aan. De Boose bekleedt het ambt voor een periode van één jaar. Samen met beeldend kunstenaar Mark Cloet maakt hij een openluchttentoonstelling, getiteld Het wrakke land. De gedichten en kunstwerken werden geïntegreerd langs een bewegwijzerd wandelpad in het landschap. Uit het project vloeit een bundel poëzie voort onder de gelijknamige titel Het wrakke land.

2013: Publicatie van het eerste deel ‘Gaius’ van wat een trilogie moet worden onder de manteltitel Het Vloekhout.

  • Gaius speelt zich af in de eerste eeuw na Christus, waarin het Romeinse rijk begint af te brokkelen. Een roman over de worsteling van de mens met het lot en de liefde.
  • Vloekhout is een bestaand woord dat verwijst naar het kruis van Christus.
  • Voor de cyclus Vloekhout, heeft Johan de Boose drie fascinerende momenten uit de geschiedenis uitgekozen, waarop de mens ervan overtuigd was dat de wereld zou vergaan: de eerste eeuw, de veertiende eeuw en het jaar 2062, het jaar waarin De Boose 100 wordt (tongue in cheek).

2014: Het tweede deel van de vloekhout trilogie Jevgeni een schelmenroman met de late 14e eeuw als decor.

2016: In de door Caryl Strzelecki geïllustreerde roman Oktober vertelt hij de liefdesgeschiedenis van een dakloze jongen en een meisje uit de hogere kringen tegen de achtergrond van de Russische Revolutie.

2016-2017: Schrijft de tekst van Jan Fabre’s nieuwe internationale theatercreatie Belgian Rules/Belgium Rules.

2018: Het derde deel van de Vloekhout-trilogie, gewoon Het Vloekhout getiteld, heeft een ietwat verschillende aanpak: centraal als personage staat Het Vloekhout zelf.

  • De Boose serveert de lezer een betoverende tocht van een eigenzinnig stuk hout, – afkomstig van een boom in Palestina en gebruikt voor de kruisiging van de profeet Jesjoea – met magische krachten bovendien (het kan praten !) en dat doorheen tweeduizend jaar geschiedenis.

2020: Opnieuw neemt De Boose ons mee op een road novel: Dondersteen. Een tocht van El Paso in Texas door New Mexico en Colorado naar Moab in Utah. Hij wil het graf van zijn zwager Gary bezoeken. Tegelijkertijd is het ook een soort vaderroman, en een meditatieroman over het leren aanvaarden dat het verlies definitief is en hoe je met die leegte omgaat en… nog veel meer eigenlijk.

BEKRONINGEN

  • 2008 – Henriette Roland Holst-prijs voor De Grensganger, reis langs de ruïnes van het IJzeren Gordijn.
  • 2010 – Prijs Provincie Oost-Vlaanderen voor Letterkunde 2010 (essay en monografie) voor De poppenspeler en de duivelin
  • 2011 – Shortlist Herman de Coninckprijs voor Geheimen van Grzimek
  • 2011 – Halewijnprijs van Roermond voor Bloedgetuigen
  • 2012 – Cutting Edge Award voor Bloedgetuigen in de categorie beste Nederlandstalige boek
  • 2012 – Longlist Gouden Boekenuil 2012 voor Bloedgetuigen
  • 2019 Prijs voor het Spirituele Boek 2019 op de Antwerpse Boekenbeurs voor Vloekhout

GERAADPLEEGDE BRONNEN

 

SMAAKMAKER

Uit de bundel: De geheimen van Grzimek

Onderstaand gedicht werd genomineerd voor het beste gedicht van 2010:

Zij breekt wakker en spoelt aan
als iemand die verbeten op
de ramen tikt met druppels
uit het noorden en verlangen.
 
Zij zegt: Ik kan niets lichters
dan dit lichaam geven.
Zo licht dat het verglijdt
nog voor ik het kan nemen.
 
Ik zeg: Ik kan niets groters
doen dan in je ondergaan,
zoals vermoeide warmte ’s avonds
 
in je zinkt. Ik droomde dat
het sissen in je duren bleef
en dat ik in je leerde zwemmen.

 

BIBLIOGRAFIE

De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM vzw- Gent

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1991 Tadeusz Kantor en Het Circus van de Dood.  Teksten over onafhankelijk theater. (uit het Pools vertaalde essays van Tadeusz Kantor) Amsterdam : International Theatre & Film Books. -188p.
1993 Muziek met gaatjes.  Een tentoonstelling van pneumatische dansorgels. (tentoonstellingscatalogus) Antwerpen: Antwerpen 93.   -30p.
1993 Wild en onverzoenlijk, zelfs / Wild and irreconcilable, even. (essay)

Neerslag van een lezingenreeks over het theaterwerk van Jan Fabre, gehouden te Brussel in december 1992 en te Frankfurt in februari 1993.
De teksten zijn weergegeven in de oorspronkelijke taal met een vertaling naar het Engels.
Lay-out: Michel Van Beirendonck
Vertaler : Patrice Liebermann.

In: Jan Fabre. Texts on his theater-work.  pp  27-36/27-46.

Uitgever: Brussel, Kaaitheater / Frankfurt, Theater Am Turm. -203p. (Afmetingen: 21 x 16 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

1994 Fluweel van leegte (roman)

Omslagillustratie: Tadeusz Kantor, Emballage, ‘Urgent’ 1965.
Omslagontwerp: Dooreman.
Zetwerk: Griffo, Gent.

Leuven: Uitgeverij Kritak.   -134p.

Afmetingen: 20 x 12.50  (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Druk: Groenevelt, Landgraaf

1994 Het zwarte dier dat vlucht voor licht. (verhaal) In de bundel ‘Jonge sla, Vlaams literair talent’ pp 31-40.

Uitgegeven door Uitgeverij Kritak, Leuven. Samenstellers: Jan Denolf, Manu Claeys. 274p.

1996 Wegen naar Insomnia. Elegieën voor Marina Tsetajeva (poëzie)

Bevat de cycli: Chimaera; Altijd het uur van de ziel; De hand langs de hand is te horen; Verzonken oeverlijn; Het mes waarop de minnaar danst; Pijn heet jij; Schaduw zonder mij; Naschrift bij wijze van voorwoord.
Omslagontwerp: Dooreman.
Zetwerk:  Griffo,  Gent

Gent: Poëziecentrum v.z.w. -63p.

Afmetingen: 20.80 x 13.40  (ingenaaid  – zachte kaft met flappen)
Colofon: Wegen naar Insomnia. Elegieën voor Marina Tsetajeva van Johan de Boose werd gedrukt in opdracht van het Poëziecentrum v.z.w in Gent op de persen van drukkerij Imschoot in Gent in de maand september 1996.
Het zetwerk werd verzorgd door Griffo, het omslagontwerp door Dooreman.

1998 Gestuite vlucht (verhalen)

Bevat de verhalen: Gestuite vlucht (pp 7-52); Dokter de B. (pp 53-90); Teresa (pp 91-110); Xenia (pp 111-128); Ophelia (pp 129-140); Portret van een ravijn (pp 141-168); Pimpernel (pp 169-286).
Omslag: Studio Paul Koeleman.
Foto: Dirk de Keyser.
Druk: Nauta

Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij.   -187p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2001 De moed om te falen (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: Het behouden meisje; Shake America; Twintig winters; Mira mater filia; Necropolis mon amour; Het slaat toe.
Vormgeving: Dooreman.
Foto achterplat: Krisof Ghyselinck
Foto voorplat: Andres Serrano. A history of Sex (Eline), 1996, cibachrome onder plexiglas 152 x 126 cm – Collectie Groninger Museum, Foto John Stoel

Gent: Poëziecentrum v.z.w. -72p.

Afmetingen: 20 x  15 (ingenaaid)
Verantwoording:  ‘Het behouden meisje’ verscheen eerder in De Gids. ‘Shake America’ in DWB. ‘Twintig winters’ in Poëziekrant. Enkele gedichten uit ‘necropolis mon amour’ en ‘Het slaat toe’ in DWB. ‘Mira mater filia’ gedeeltelijk in DWB en Revolver.
Zetwerk: Griffo Gent.
Druk: Van Imschoot

2004 Alle dromen van de wereld. Een sentimentele reis door Polen.  (literair reisverhaal)

Vormgeving omslag: Suzan Beijer.
Omslagfoto: Hollandse Hoogte / Guido van Dooremaalen.
Vormgeving binnenwerk: Steven Bolland.
Foto achterzijde omslag: Bart Musschoot.

Amsterdam: J.M. Meulenhoff  bv.   -223p.

Reeks: Meulenhoff  Editie. – 2072
Afmetingen: 21.50 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2004 Orfeusz i Eurydyka = Orpheus en Eurydice (uit het Pools vertaalde gedichten van Czesław Miłlosz)

Vertaling uit het Pools door Johan de Boose. Nawoord door Johan de Boose.
Laboratoria Ermetico, tekening van Mark Cloet.

Gent: Poëziecentrum v.z.w -43p.

2006 De grensganger. Reis langs de ruïnes van het IJzeren Gordijn (literair reisverhaal)

Boekverzorging: Dooreman & Houbrechts.
Omslagbeeld: Julien Vandevelde.
Zetwerk: Griffo, Gent.

Amsterdam: Meulenhoff / Antwerpen: Manteau. -276p.

Afmetingen: 21.50 x 13.90 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2007 Noem het middernacht. (roman)

Boekverzorging: Herman Houbrechts.
Zetwerk: Karakters, Gent.

Amsterdam: Meulenhoff / Antwerpen: Manteau. -250p.

Afmetingen:20 x 13.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)

2008 De vrijheid van zwijgen. (gedichtenbundel) Gent: Poëziecentrum v.z.w. -55p.

Afmetingen:20 x 15 (ingenaaid)
Colofon: De vrijheid van het zwijgen van Johan de Boose werd in januari 2008 en opdracht van het Poëziecentrum vzw Gent gedrukt door Cultura in Wetteren

2008 Het geluk van Rusland, reis naar het eenzaamste volk op aarde. (literair reisverhaal) Amsterdam: Meulenhoff / Antwerpen: Manteau.  -349p.
2009 De poppenspeler en de duivelin. Reis naar de schimmen van Kroatië. (literair reisverhaal)

Boekverzorging: Herman Houbrechts.
Zetwerk: Karakters, Gent.
Foto auteur op de binnenflap achteraan: Koen Broos.

Amsterdam: Meulenhoff / Antwerpen: Manteau.   -303p.

Afmetingen: 21.60 x 14.10  (garenloos gebrocheerd – zachte kaft met flappen)

2010 Geheimen van Grzimek. (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: Het eerst geheim; Het volgende geheim; Het derde geheim; Het laatste geheim.
Foto auteur: Koen Broos.
Boekbezorging: Herman Houbrechts.

Amsterdam: Meulenhoff / Antwerpen: Manteau.    -59p.

Afmetingen: 20 x 15  (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Verantwoording: Sommige gedichten verschenen eerder in Het liegend konijn en Poëziekrant. Deze bundel bevat enkele herschreven oudere gedichten.

2011 Bloedgetuigen. (roman over de Tweede Wereldoorlog, collaboratie en Oostfront)

Omslagontwerp: Herman Houbrechts.
Boekverzorging: Stijn Dams.
Zetwerk: Karakters, Gent.
Foto auteur: Koen Broos.
2015:  Herwerkt door de auteur tot theatermonoloog met dezelfde titel. Première bij DeBuren te Brussel op 21 oktober 2015.

Antwerpen: Uitgeverij De Bezige Bij.  -734p.

Afmetingen: 23.00 x 15.20 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2011 Het wrakke land. (gedichtenbundel)

Gedichten: Johan de Boose.
Illustraties: Mark Cloet.
Fotografie: Jef Van Eynde.
Lay out: Jan De Meester.
Druk: Cultura.

Schellebelle: Arte Libro. – [62] p.

Afmetingen: 17.20 x 11.50 (gebrocheerd)
Colofon: ‘Het wrakke land’ werd uitgegeven door Arte Libro in 2011 ter gelegenheid van  het project landschapsdichter 2011 georganiseerd door Dederdeoever vzw.

2013 Gaius.  (roman)

Eerste deel van de trilogie ‘Het vloekhout’
Boekverzorging: Herman Houbrechts.
Zetwerk: Ready2print.
Foto auteur op achterplat: K. Broos.

Antwerpen: Uitgeverij De Bezige Bij. -319p.

Afmetingen: 21.50 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2014 Jevgeni (roman)

Tweede deel van de trilogie ‘Het vloekhout’
Boekverzorging: Herman Houbrechts.
Omslagbeeld: Bridgeman Art.
Foto auteur op achterflap: Koen Broos.
Zetwerk: Ready2print.

Antwerpen: Uitgeverij De Bezige Bij. -348p.

Afmetingen: 21.50 x 14 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

2015 De magie van de orthodoxie. Waarom het Kremlin niet zonder Kiev kan. (non-fictie)

Tekst bij een foto-essay van de Russische fotograaf Oleg Klimov.

Amsterdam: Uitgeverij Querido Fosfor. -40p.

 

2016 Oktober. (roman)

Omslagontwerp en vormgeving: Studio Lannoo.
Coverillustratie: Caryl Strzelecki.
De roman is rijkelijk geïllustreerd met ingekleurde tekeningen van Caryl Strzelecki.
“Opgedragen aan alle slachtoffers van het Sovjetregime, naar schatting tussen 20 en 70 miljoen mensen, maar speciaal aan Maria Nikolajevna.”

Tielt: Uitgeverij Lannoo nv.-261p.

Afmetingen: 20 x 14.90 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)

2017 Trojka, een 5-delige radiodocumentaire over de geschiedenis van Rusland in opdracht van Radio Klara (VRT). Trojka! Naar Rusland met Johan de Boose | Klara – Blijf verwonderd
2017 Belgian Rules/Belgium Rules, theatertekst voor Troubleyn/Jan Fabre.

Concept, Regie: Jan Fabre
Tekst: Johan de Boose
Muziek: Raymond van het Groenewoud (
Belgian Rules en Vlaanderen Boven/Wallonie d’abord) and Andrew Van Ostade (alle andere muziek

Première: 16 november 2017 in de Bourla Schouwburg te Antwerpen.

Performers:  Annabelle Chambon, Cédric Charron, Tabitha Cholet, Anny Czupper, Conor Thomas Doherty, Stella Höttler, Ivana Jozic, Gustav Koenigs, Mariateresa Notarangelo, Çigdem Polat, Annabel Reid, Merel Severs, Ursel Tilk, Kasper Vandenberghe and Andrew James Van Ostade

2018 Het Vloekhout (roman)

Derde deel van de trilogie ‘Het vloekhout’
Omslagontwerp: Loudmouth.
Omslagbeeld Vincent van Gogh Olijfgaard, juni 1889 © Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
Foto auteur: Michiel Hendrickx.
Vormgeving binnenwerk Peter Verwey, Heemstede.

Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -214p.

Afmetingen: 20.00 x 12.50 (gebonden – harde lichtblauwe kartonnen kaft met stofomslag)
Druk; Bariet Ten Brink, Meppel.

2021:
Vertaald naar het Duits door Rainer Kersten als ‘Das Fluchholz’  Uitgeverij  Luchterhand te München.

2018 Mare Vacui. (poëzie – bibliofiele uitgave)

De uitgave is verschenen in de aanloop naar het 40-jarig bestaan van de Atalanta Pers in 2019.
In de 4 gedichten van Johan de Boose – waarvan er twee eerder zijn gepubliceerd in zijn in 2010 verschenen dichtbundel Geheimen van Grzimek – komen 2 kenmerkende thema’s van de Atalanta Pers bij elkaar: de zee en de seizoenen.
De illustraties bestaan uit fotoschilderingen op basis van foto’s die eerder door René Bakker werden gemaakt ten behoeve van de uitgave de zee, de zee (1.1.78).
Vormgeving : René Bakker – Drukkersmerk: René Bakker.

Baarn: Atalanta Pers. -16 ongenummerde pagina’s.

Afmetingen:  19 x 18.3 (genaaid gebrocheerd, in wikkelomslag, met betiteling in zeefdruk)
Oplage : 75 dubbel gesigneerde exemplaren: I-V en 1-70.
Letter: Futura – Papier:  binnenwerk:190 grams Magnani; schutbladen: 130 grams Hahnemühle, grijs; omslag: 300 grams Cobalt.
Druktechniek: full-colour piezografie en zeefdruk

2020 Dondersteen. (roman)

Omslagontwerp: Moker ontwerp.
Omslagfoto © 2020 Estate of André Kertész / Higher Pictures.
Foto auteur op de achterflap: Stephan Vanfleteren.
Vormgeving binnenwerk Peter Verwey, Heemstede.
Bevat ook verschillende kleine documentaire familiefoto’s in zwart-wit.

Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -271p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Druk: Bariet Ten Brink, Meppel.

 

DE BOOSE IN VERTALING

DUITS

  • 2021:  Das Fluchholz. Duits / vert. uit het Nederlands door Rainer Kersten. Uitgeverij Luchterhand, München (Reeks: Perfect Paperback). Fictie, paperback. Vert. van Het vloekhout. Amsterdam: De Bezige Bij, 2018.

Varia

1984

Ook deze avond wijst terecht : selectie gedichten en haikoes uit de nationale literaire wedstrijd februari 1984 / Patrick Bernauw, Johan De Boose, Peter De Groote … [et al.]  Harelbeke : Stadsbestuur. -35p.

1993

Het eerste cijfer : het theater van Vladimir Klimenko. In: Het vel van Cambyses. – Leuven, 1993, vol. 2, p. 118- 120

2000

Bomspotting: schrijvers en dichters over vrede

Jef Aerts, Benno Barnard, Johan de Boose e a. – Berchem: EPO. -171p.

2008

De mooiste van Czeslaw Milosz / in een redactie van Koen Stassijns en Ivo van Strijtem ; vertaald door Jeannine Vereecken ; ingeleid door Johan de Boose.  Tielt: Lannoo /Amsterdam: Atlas.-156p.