Axel BOUTS
Kortrijk, 2 mei 1938
Axel Bouts, pseudoniem van Jan Verhenne (1938), is auteur romans en misdaadverhalen.
BIOGRAFIE
2 mei 1938: Geboren te Kortrijk als Jan Verhenne, oudste zoon van de gewezen A.C.W. voorman en C.V.P. volksvertegenwoordiger (1958-1974) Pol Verhenne (°1918) en Elisabeth Creuelant.
1944-1956: Lager en middelbaar (Latijn-Wiskunde) onderwijs aan het Sint-Amandscollege te Kortrijk.
1956-1961: Burgerlijk scheikundig ingenieur aan de K.U. te Leuven
1963: Aan de slag bij de Zuidwest-Vlaamse multinational Bekaert Zwevegem, waar hij researchwerk heeft gedaan, in de produktieleiding en het algemeen management heeft gestaan en project-management special coatings is geweest.
1964: Huwelijk met beeldend kunstenares Ghis(lain) Devos, die zijn werk sterk beïnvloedt, en vader van Pascale en David.
1981: Zijn debuut als romancier ‘Martin en Martins’ is een lijvig werkstuk over het ontstaan, bloei en verval van een multinational. Het kreeg prompt de prijs voor het beste literaire debuut.
1983: De bedrijfswereld is eveneens het decor in De glazen deur, een ‘case study’ in de vorm van een raamverhaal. Een topmanager komt na een 13-jarige blitzcarrière in een onverklaarbare leegte terecht.
1984: De individuele schuldvraag komt, meer nog dan in beide vorige romans, aan bod in De derde dag.
- Wanneer zijn vrouw vermoord wordt door een gelegenheidspartner, wordt het hoofdpersonage, een 40 jarige hoogleraar, ruw weggetrokken uit zijn veilige cocon van boeken. Wat volgt is een zoektocht, naar het tekort, wat er ontbrak in de relatie met zijn vrouw, hoe het zover is kunnen komen.
Ook de twee volgende boeken Een bijzonder oordeel (1985) en de novelle Voor het geval dat (1986) hebben een gelijkaardige thematiek.
Een van de centrale vragen die hem bezighoudt is hoe morele integriteit stand kan houden in een wereld waarin geld en macht een beslissende rol spelen.
1988: Met Wolven start Bouts naast gewone romans ook met het schrijven van politieromans. De vaste hoofdpersoon in politieromans is inspecteur Toets.
- Het paradigma (1991): een 50-jarige fysicus wordt vermoord op de dag dat bekend wordt dat aan hem de Nobelprijs voor fysica is toegekend.
- Rosé de Provence (1992) :inspecteur Toets combineert zijn vakantie in de Provence met een discreet onderzoek naar de aldaar verdwenen schilderachtige broer van een rijke Vlaamse industrieel.
- Residence Elckerlyc (1996): Een jonge inspecteur van politie ontdekt dat alle bewoners van een flatgebouw op de een of andere manier verbonden waren met een buurvrouw die dood op de binnenplaats is gevonden.
- In Elektrocutie (2003) krijgt een Vlaamse inspecteur van politie te maken met de moord op een bedrijfsjurist die is verwikkeld in een bedrijfsongeval en betrokken bij vakbondsonderhandelingen.
1994: Bouts heeft de psychologische roman zeker niet afgezworen en blijft de burgerlijke hypocrisie hekelen in werken als Broers en zussen (1994).
1995: Het thema van zijn roman In memoriam is de schuldvraag in de zogenaamde ‘oorlogsliteratuur’. Bouts neemt de lezer mee in een verhaal over overlevenden van de nazi-kampen en probeert – met betrekking tot de overlevenden en de berechting van de kampbeulen – te ontrafelen in hoeverre het gaat om gerechtigheid dan wel om wraak.
2002: Met de familiekroniek Gelieve de familie te volgen schreef hij een roman die op treffende wijze de complexe interacties binnen een invloedrijke familie in het Kortrijkse blootlegt.
Tevens als recensent/interviewer actief in tijdschriften als ‘Dietsche Warande en Belfort’, ‘Kreatief”, ‘Randschrift’, ‘Appel’, ‘Omtrent’.
Literaire voordrachten in allerlei verenigingen (Davidsfonds, Willemfonds, Rotary, Orde van den Prince, Moritoen, Marnixkring, Jaycees, Bibliotheken, Scholen…) onder de auspiciën van het Ministerie van Cultuur.
BEKRONINGEN
- 1982: Debuutprijs van het VBVB voor Martin & Martins.
Vermelding in naslagwerken:
- De Nederlandse en Vlaamse auteurs van Middeleeuwen tot heden (1985)
- Winkler Prins Lexicon van de Nederlandse Letterkunde (1986)
- Hedendaagse Zuidwestvlaamse auteurs (1986)
- Lexicon van Westvlaamse schrijvers (1987)
- Geboekstaafd, Vlaamse Prozaschrijvers na 1945 (1988)
- Ik schrijf zoals ik schrijf. Vlaams Proza 1980 – 1989; Jooris Van Hulle
- Vereniging West Vlaamse Schrijvers: cahier Axel Bouts door Jooris Van Hulle
- Algemene Winkler Prins encyclopdie
- Oosthoek Lexicon Nederlandstalige Literatuur
Voorwerp van thesis:
- In het schemergebied tussen fictie en werkelijkheid – Axel Bouts : “Martin & Martins”
– Licentiaat in de Germaanse filologie – Katrien Segers
- De Glazen Deur – vertaling en commentaar
– Mémoire présenté par Dominique Lacroix en vue de l’obtention du diplôme de licenciée en traduction.
- Axel Bouts : een verkenning van zijn proza 1981 – 1992
– Licentiaat in de Germaanse filologie – José Mooren.
MEER OVER AXEL BOUTS
- F. Auwera, ‘Gesprek met Axel Bouts’, in: Dietsche Warande & Belfort 127 (1982) 3, p. 201-204;
- L. Lannoy, ‘Bouts, Axel’, in: M. Janssens e.a (red.). Geboekstaafd. Vlaamse prozaschrijvers na 1945 (1988), p. 63-65;
- J. van Hulle, ‘Het vreemde van familie-zijn. Axel Bouts is gefascineerd door het menselijke tekort’, in: Omtrent (1995) 2, p. 6-8.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
Referenties
- Lannoy, ‘Bouts, Axel’, in: M. Janssens e.a (red.). Geboekstaafd. Vlaamse prozaschrijvers na 1945 (1988), p. 63-65;
SMAAKMAKERS
Vier aforismen uit de bundel Stuifmeel:
- “Een ontroerende roman is vaak het ziekbed van een gekwetste ziel.”
- “Het dagboek is de roman van de luiheid. Je hoeft geen verhaal en personages te bedenken; ieder hoofdstuk kan zo lang of zo kort zijn als je maar wilt; er is geen begin en geen einde, een voortdurend wordt vervolgd…”
- “Een boek (een verhaal) moet net als een mens alle kansen krijgen die het in zich heeft.”
- “De eigen waarheid is een piepklein kamertje in een immens groot paleis.”
BIBLIOGRAFIE
De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
Chronologisch overzicht
Jaar |
Titel |
Fotogalerij |
Uitgeverij 1ste druk |
1981 |
Martin en Martins. (roman)
Omslagontwerp: Frans Montauban v.S /Claikens & Parners
|
 |
Antwerpen: Standaard Uitgeverij / Bussum: Agathon -221p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
Druk: Smits Wommelgem-Antwerpen
|
1983 |
De glazen deur. (roman)
Omslagontwerp: Frans Montauban v.S /Claikens & Partners
|
 |
Antwerpen: Standaard Uitgeverij / Bussum: Agathon -192p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
Druk: Smits Wommelgem-Antwerpen
|
1984 |
De derde dag. (roman)
Omslagontwerp: Ghis Devos
1989: 2de druk bij Antwerpen/Manteau.
|
|
Antwerpen/Weesp: Standaard.-170p.
Reeks: Standaard literair.
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
|
1984 |
Oorlog in kieltje. (verhaal)
1987: Opgenomen in: ‘Voor de vrede uitbreekt. Vlaamse verhalen over de tweede Wereldoorlog.’ Uitgeverij Hadewych, Schoten. (lees meer bij 1987)
1996: Afzonderlijke druk bij Davidsfonds, Leuven. (lees meer bij 1996)
|
 |
In: Zeven rond de toren, een collectieve bundel van zeven Kortrijkse auteurs. Jan Boschmans, Axel Bouts, André Demedts, Joris Denoo, Fred Germonprez, Jaak Stervelynck, Jacques Walschap.
Uitgegeven door de Vlaamse Klub Leieland te Kortrijk. -290p. (ill.) Ter gelegenheid van hun derde lustrum viering.
|
1985 |
Een bijzonder oordeel. (roman)
Omslagontwerp: Mark Verstockt
|
|
Antwerpen/Weesp: Standaard Uitgeverij. -136p.
Reeks: Standaard literair (ruitjesreeks). – Antwerpen; vol. 1985: 1
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
|
1986 |
Voor het geval dat. (novelle)
Omslag:Raf Suttels
|
 |
Leuven: Boekengilde De Clauwaert V.Z.W. (Korbeek-Lo Koning Albertlaan 17) – 56p.
Reeks: novellenbibliotheek nr 85
Afmetingen: 19.50 x 12 (ingenaaid)
|
1987 |
Dood in Arles. (novelle)
Foto: Sam
|
 |
Leuven: Boekengilde De Clauwaert VZW -63p.
Reeks: Novellenbibliotheek nr 88
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
|
1987 |
Scherven. Kroniek van de familie Adams en van de 20e eeuw. (roman)
Omslag naar de ‘achtste dag’ (1987) Ghis Devos
Omslagtypografie: Christine Baeke
|
 |
Antwerpen/Amsterdam: Manteau.-320p.
Reeks: Grote Marnixpockets nr 339
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Drukkerij Tengrootenhuysen NV Klaproosstraat 51 2610 Wilrijk
|
1987 |
Oorlog in kieltje. (verhaal)
1984: opgenomen in de bundel ‘Zeven rond de toren’ (Kortrijk : Vlaamse Klub Leieland).
1996: Afzonderlijke druk bij Davidsfonds, Leuven
|
 |
In: ‘Voor de vrede uitbreekt. Vlaamse verhalen over de tweede Wereldoorlog.’ (pp 42-66)
Schoten: Uitgeverij Hadewych.-168p.
Samenstelling: A.G. Christiaens.
|
1988 |
Wolven. (misdaadroman)
Omslagillustratie: ‘La Punalada’ van Pat Andrea.
Omslagtypografie: Rikkes Voss
|
 |
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -181p.
Reeks: Manteau misdaad. (MM)
Afmetingen: 22.00 x 12.50 (paperback)
|
1989 |
Trits. (roman)
Omslagontwerp: Ghis Devos/Mireille Panneels.
|
 |
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -182p.
Reeks: Grote Marnixpockets nr 377
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1991 |
Het paradigma; (misdaadroman)
Omslagontwerp: Ghis Devos / Mireille Panneels.
Verfilmd als ‘Het glas van roem en dood’, BRT 1992
|
 |
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -131p.
Reeks: Manteau misdaad. (MM)
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1992 |
Rosé de Provence. (misdaadroman)
Omslagontwerp: Carine Cuypers.
|
 |
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -112p.
Reeks: Manteau misdaad. (MM)
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1994 |
Broers en zussen. (roman)
Vormgeving en omslagontwerp: Gregie de Maeyer
Omslagillustratie: Vincent van Gogh, Het kasteel van Auvers (detail) Vincent van Gogh stichting/Van Gogh Museum, Amsterdam.
|
 |
Leuven: Davidsfonds/Clauwaert Blijde Inkomststraat 79-81, 3000 Leuven. -180p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (gebonden– harde linnen kaft met stofomslag)
Gezet in Classical Garamond 11/13
Gedrukt en gebonden bij Scheerders van Kerchove NV, Sint-Niklaas
|
1995 |
In memoriam. (roman)
Vormgeving en omslagontwerp: Gregie de Maeyer
Omslagillustratie: Edvard Munch, ‘De schreeuw’ (detail) © The Munch Museum/the Munch Ellingsen-Group/Sabam 1995.
|
|
Leuven: Davidsfonds/Clauwaert. -137p. |
1996 |
Résidence Elckerlyc. (misdaadroman)
Vormgeving en omslagontwerp: Gregie de Maeyer
Edgar Degas “Interieur” 1868-1869 (detail) Philadelphia Museum of Art: The Henry P. Mcllhenny Collection in memory of Frances P. Mcllhenny.
|
 |
Leuven: Davidsfonds/Clauwaert. -188p.
Afmetingen: 21.25 x 14 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Gedrukt en gebonden bij Scheerders van Kerchove N.V. Sint-Niklaas
|
1996 |
Oorlog in kieltje. (verhaal)
Eerste afzonderlijke druk.
Eerder verschenen in “Zeven rond de toren” (1984) & “Voor de vrede uitbreekt”. (1987)
Vormgeving en omslagontwerp: Gregie de Maeyer
Omslagillustratie: Mildred Eldridge, muurschildering uit ‘Dance of Life’, Robert Jones en Agnes Hunt Hospital, Oswetry/Bridgeman Art Library.
|
 |
Leuven: Davidsfonds/Clauwaert. -41p.
Afmetingen: 19.50 x 12 (ingenaaid)
Gedrukt en gebonden bij Scheerders van Kerchove N.V. Sint-Niklaas
|
1998 |
Kaïn. (roman)
Vormgeving: Smets & Ruppol / Omslagontwerp: Gregie de Maeyer
Omslagillustratie: Ghist Devos ‘Kain’
|
 |
Leuven: Davidsfonds/Clauwaert. -219p.
Afmetingen: 21.25 x 14 (gebonden – harde innen kaft met stofomslag)
Gedrukt en gebonden bij de Drukkerij Lannoo, Tielt
|
2000 |
Mise-en-scène. (roman)
Omslagontwerp: Jocelyn Gautama
Omslagillustratie: Marleen Nelen.
|
 |
Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -190p.
Reeks: Davidsfonds literair.
Afmetingen: 22 x 15 (gebonden -harde linnen kaft met stofomslag)
|
2001 |
Nieuwemaan. (misdaadroman)
Omslagontwerp: Aanzet
Omslagillustratie: Foto Philippe Debeerst.
|
 |
Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -170p.
Reeks: Davidsfonds literair.
Afmetingen: 23 x 15 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
|
2002 |
Gelieve de familie te volgen. (autobiografie)
Omslagontwerp & foto: B-2
|
 |
Leuven: Uitgeverij Davidsfonds n.v. -256p.
Reeks: Davidsfonds literair.
Afmetingen: 22.3 x 14.80 (gebonden – harde kaft met stofomslag)
|
2003 |
Daniël. (roman – naar het gelijknamige bijbelboek)
Omslagfoto en -ontwerp: B-2
|
 |
Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -252p.
Reeks: Davidsfonds literair. –Leuven; Vol 2003: 11
Afmetingen: 22 x 15 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
|
2003 |
Elektrocutie. (misdaadroman)
Omslagontwerp en -foto: B2
|
 |
Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -190p.
Reeks: Davidsfonds literair.
Afmetingen: 22 x 14 (paperback)
|
2004 |
Met de groeten van Toets. (omnibus)
Bevat: Het paradigma (pp 7-124 – 1990); Rosé de Provence (pp 125-212 – 1992); Wolven (pp 213-354 – 1988)
Omslagfoto en -ontwerp: B2
|
 |
Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -354p.
Reeks: Davidsfonds literair.
Afmetingen: 22 x 15 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
|
2005 |
Stuifmeel. (bundel aforismen)
Omslagontwerp: Daniël Peetermans
Illustraties binnenwerk: Ghis Devos
|
 |
Leuven: Uitgeverij Davidsfonds N.V. -139p.
Afmetingen: 16 x 11 (gebonden – harde kaft)
|
FILMOGRAFIE & RADIO
Radio uitzendingen
- Wie schrijft die blijft, TV/BRT (november 1981)
- School en Omroep, BRT (december 1983)
- Wie schrijft die blijft, TV/BRT (november 1984)
- Literama, NCRV (april 1987)
- Wie schrijft die blijft, TV/BRT (november 1987)
T.V.-film
1992 |
Titel: Het glas van roem en dood. Genre: Policier . Duur: 55 minuten
- Regisseur: Roland Verhavert
- Schrijver: Axel Bouts verfilming van zijn roman “Het paradigma”
- Cast: Ludo Busschots; Christel Domen; Ugo Prinsen; Marijke Pinoy; Karen van Parijs; Eddy Spruyt; Nora Tilley; Luk de Koninck; Rudi van Vlaenderen; Peter Rouffaer; Hilde Heynen; Bieke van Melckenbeeck; Magda Lesage; Monika Dumon.
|