Maakt deel uit van:Nieuwe stemmen met diverse achtergrond
AIT HAMOU Ish
Vilvoorde, 9 april 1987
BIOGRAFIE
9 april 1987: Geboren en getogen in de Zennestad Vilvoorde in een arbeidershuisje dat zijn vader ooit toegewezen kreeg van zijn werkgever Forges de Clabecq in Vilvoorde. Ish woont hier nog steeds.
Zijn roots liggen in Marokko, een land waar hij nog heel veel familie heeft.
2005: Op zijn achttiende kon hij als choreograaf aan de slag voor Adidas in Duitsland. Via dit bureau kreeg hij de kans om in Duitsland voor grote agentschappen te choreograferen en voor grote merken de shows te ontwikkelen. Tot slot ging hij nog twee maanden op tour door Duitsland met zangeres Sarah Connor.
2009 : Toen hij tweeëntwintig was kreeg hij zijn eerste opdracht als choreograaf voor een artiest. Ish toen ontwikkelde een show van een uur voor de Turks-Belgische Hadise. Met deze show zijn Ish en Hadise jarenlang op tour geweest door Turkije, Azië en Europa.
2012-2015: Bij het grote publiek is Ait Hamou vooral bekend als choreograaf en jurylid van de VTM show So You Think You Can Dance.
Van jongs af schrijft Ait Hamou verhalen en omdat hij zijn liefde voor dans en choreografie combineert met die voor woorden, omschrijft hij zichzelf liever niet als danser, choreograaf, schrijver of regisseur, maar als verhalenverteller.
2014: Debuteerde met zijn eerste roman Hard hart.
- Het boek werd vrijwel unaniem lovend ontvangen is. Aanvankelijk lijkt het zo’n honderdvijftig pagina’s lang niet meer dan een aardig maar clichématig liefdesverhaal, maar dan eindigt het met een plottwist die inslaat als een mokerslag. Hard hart is niet zomaar een romance, maar een treffend verhaal over de kracht van verliefdheid, die zowel reddend als destructief kan zijn.
2015: Een klein jaartje later volgt een tweede roman: Cécile.
- Djibril is elf en droomt van de wereld buiten zijn kleine dorp in het diepe zuiden van Marokko. Op een dag neemt Djibril een beslissing die zijn leven zal doen veranderen. Hij kruipt in de achterbak van een truck en hoopt een tripje naar de markt te maken, maakt raakt verder weg van huis dan hij ooit had durven dromen.
- Niet alleen zijn eigen leven wordt door deze schokkende gebeurtenis overhoopgehaald, ze heeft ook een invloed op het leven van zijn familie en van een aantal mensen die hij nooit eerder heeft ontmoet. Het enige wat Djibril nog verbindt met zijn zonovergoten geboorteplaats zijn de kleren die hij droeg en een verhakkelde foto die toebehoorde aan zijn oudere broer Kareem. Een onduidelijke krabbel op die foto leidt hem naar een adres in Parijs, waar hij kennismaakt met de jonge vrouw Cécile. De Française intrigeert hem, maar ze is nauwer vervlochten met zijn leven dan hij kan vermoeden. Hoe meer hij Cécile bezoekt, hoe meer Djibril verwikkeld raakt in haar duistere kwellingen. De kans wordt steeds kleiner dat hij zijn thuis en familie ooit nog terugziet.
2016: Zijn derde boek ‘Als je iemand verliest die je niet kan verliezen’. schreef hij naar aanleiding van de nieuwe campagne van ‘Te Gek?!’, de organisatie die zich actief inzet om het taboe rond geestelijke gezondheid te doorbreken.
Voorjaar 2018: Ait Hamou toert rond met zijn voorstelling ‘Aangenaam, ik ben Ish’, een voorstelling over de kracht van verhalen.
- Over de zoektocht naar identiteit.
Over de moeilijkheden van onze samenleving.
Over Ish, over jullie, over ons allemaal.
Ish stands up met woorden, met dans, met muziek, met zang en alle andere “Tools” om zijn boodschap over te brengen naar het grote publiek.
December 2018: Onder de titel ‘Klem’ gaat een kortfilm in première op het Kortfilmfestival te Leuven. Klem is de verfilming van zijn novelle ‘Als je iemand verliest die je niet kan verliezen’. Ait Hamou schreef niet alleen zelf het scenario maar regisseerde ook zelf de film. Veerle Dobbelaere speelt daarin de hoofdrol naast de Nasrdin Dchar.
- Het verhaal gaat over een toevallige ontmoeting op de trein tussen de voormalige chirurge Els en Palestijnse vluchteling Sulayman. Tijdens de treinrit ontspint zich een warm gesprek over hun verleden en de trauma’s die ze meedragen.
2019: “Is er nog ruimte voor vergeving, twijfel en begrip?”, vroeg Ait Hamou zich af. In ‘Het moois dat we delen‘ brengt hij het hartverscheurend verhaal van Soumia – veroordeeld voor medeplichtigheid aan een aanslag (maar eigenlijk onwetend meegesleurd) – en Luc die bij die aanslag zijn vrouw verloren heeft.
2023: De theorie van de 1 of 2 is een denkoefening, waarin schrijver en regisseur Ish Ait Hamou probeert een verklaring te vinden voor een weerkerend patroon: wanneer iemand van de Marokkaanse gemeenschap het maakt in Vlaanderen, wordt er door de anderen niet onverdeeld enthousiast op gereageerd.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Website
Ish Ait Hamou : zijn eigen website, met vele foto’s over Zuid Marokko waar zijn roman Cécile begint en eindigt.
SMAAKMAKER
Uit: Hard hart, p 5.
Maandagmiddag 2 uur
Het was alsof de zon voor het eerst door de wolken brak. En dat bedoel ik niet als een metafoor voor geluk of zo – het voelde letterlijk alsof het de eerste keer was. Ik had me nog nooit zo gevoeld, nooit eerder had mijn toekomst zich zo spannend en onbekend voor mij uitgestrekt.
Waar ik vandaan kom, weet iedereen wanneer hij ’s morgens wakker wordt al exact hoe zijn dag eruit zal zien. Voor mij en mijn leeftijdgenoten kwam dat neer op: ontbijt, met de bus naar school, de hele dag zitten luisteren naar wat daar verteld werd. Je vervelen, de uren aftellen, en dan uiteindelijk: de verlossende tocht naar huis. De vrijheidsmars. Thuiskomen, voorbij je ouders glippen, je opsluiten in je kamer.
Maar die ochtend was ik wakker geworden zonder te weten waar ik die avond zou eten, wie mijn buren zouden zijn of langs welke straten mijn vrijheidsmars me zou leiden.
Mijn vader hielp me mijn spullen naar beneden te dragen. Het waren maar twee dozen en een koffer, dus strict genomen had ik dat extra paar armen niet nodig, maar ik denk dat het hem vooral te doen was om het vader-zoonmoment. Een laatste herinnering die we samen zouden delen. Ik had niet zo’n goede band met mijn vader – ik kan me nauwelijks andere vader-zoonmomenten herinneren uit die laatste jaren dat ik thuis woonde. Ze zeggen dat je pas weet dat het te laat is als het te laat is. Misschien drong dat op dat moment tot mijn vader door en greep hij zijn allerlaatste kans.
BIBLIOGRAFIE
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto
Chronologisch overzicht
FILMOGRAFIE
2018