Herman Portocarero
Sint-Katelijne-Waver, 6 januari 1952

Schrijver van romans, diplomaat en artistieke duizendpoot: naast het tekenen en het schrijven van filmscenario’s wijdt hij zich ook aan muziek.
BIOGRAFIE
6 januari 1952: Geboorte te Sint-Katelijne-Waver van Herman Portocarero, Belg van nationaliteit, maar afstammeling van een Spaanse familie die zich in de 17de eeuw in Antwerpen vestigde.
- Portocarero studeert rechten aan de Ufsia, met als specialisatie het zeerechtenverdrag en werkt daarna nog enkele jaren als stagiair-advocaat aan de Antwerpse balie (1975-1976), maar België wordt hem al vlug te klein.
1977: Neemt deel aan het diplomatiek examen, de eerste stap van een internationale diplomatieke carrière met o.a. standplaatsen in Ethiopië, Jamaica, de V.S. (New York en Atlanta) en Cuba.
1978: Huwt met Myriam P. en heeft een zoon, Joaquin.
1978: Start zijn internationale diplomatieke carrière bij UNESCO in Parijs.
- In zijn Parijse periode (1978) debuteert hij met een novelle in het Frans La Combine de Karachi maar zijn boek wordt uit de handel gehaald wegens slechte verkoop.
- Een gecondenseerde Nederlandstalige versie ervan wordt onder de titel “Later dan de nacht” gepubliceerd in het Nieuw Vlaams Tijdschrift (september 1985). In 1988 verschijnt het ook in boekvorm als Grote Marnix Pockets nr 355 bij Manteau te Antwerpen.
1979: Werkzaam op de Belgische ambassade in Addis Abeba, Ethiopië.
1982: Werkzaam op de Belgische ambassade in het Jamaicaanse Kingston.
- Nog eens drie jaar later gaat hij, als eerste secretaris van de Belgische delegatie bij de Verenigde Naties, in het hart van zijn eerste grote liefde wonen: New York.
1984: Debuteert, met meer succes, in het Nederlands met Het anagram van de wereld .
- Het wordt in 1985 bekroond met een alternatieve debuutprijs samen met proza van André Janssens en poëzie van Dirk Van Bastelaere.
- Zijn debuut wekt in de Vlaamse pers bijzonder veel belangstelling vanwege het ‘onvlaamse karakter’. De exotische situering, de statige en beeldrijke taal, de complexe ideeëninhoud en de afkeer van een realistische presentatie zijn kenmerken die zijn werk blijven bepalen.
1985: Nauwelijks één jaar later verschijnt Door de Naamloze Vlakte. Met De Voornamen van de Maan (1986) sluit hij een drieluik af dat gekenmerkt wordt door postmodernistische en structuralistische invloeden.
1987: Publicatie van Portocarero’s magnum opus, De Eeuw die Beiroet heet, een complexe roman die een subjectieve wereldgeschiedenis beschrijft.
1988 tot 1990: neemt twee jaar loopbaanonderbreking om zich als adviseur van Artsen Zonder Grenzen te wagen aan het ware veldwerk te Nicaragua en Soedan.
1990: Grenzen Genezen is het relaas van de periode waarin hij adviseur was voor Artsen Zonder Grenzen. De opbrengst van dit boek schenkt hij aan deze organisatie. Dit essay wordt gevolgd door Geo-Graffiti, een verzameling reiservaringen.
Na dit Afrikaanse avontuur neemt Portocarero plaats in het hoofdbestuur van Buitenlandse Zaken te Brussel, maar trekt daarna weer naar New York.
1995-1999: Ambassadeur van België in de Cubaanse hoofdstad Havanna, zijn tweede grote liefde.
2000-2003: Actief op de dienst Verenigde Naties van het Belgisch Ministerie van Buitenlandse Zaken.
2003 tot oktober 2004: Vervult de functie van consul-generaal in Atlanta, VS.
2004-2008: Ambassadeur in Kingston, Jamaica. Zijn rechtsgebied omvat de volledige Engelstalige Caraïbische landen, alsook Haïti en de Dominicaanse Republiek.
2006: Zijn detective New Yorkse nachten wordt bekroond met de Hercule Poirotprijs.
- Samen met Jamaicaanse nachten (2007) en Haitiaanse nachten (2008) vormt dit een trilogie.
2008: Wordt consul-generaal in New York City waar hij vooral actief is als lobbyist en fundraiser, vooral voor belangrijke Belgische artistieke activiteiten in New York en elders in de Verenigde Staten.
Juli 2012: Verlaat de Belgische diplomatieke dienst en vervoegt de nieuw opgerichte European External Action Service, de diplomatieke dienst van de Europese Unie. Op grond van zijn ervaringen in Cuba en de Caraïbische landen, alsook in multilaterale VN-diplomatie, wordt hij in juli 2012 benoemd tot Europees ambassadeur in Cuba. Hij heeft zijn hoofdzetel in Havana en beheert een geheel van activiteiten betreffende politiek, handel, investeringen en ontwikkelingssamenwerking.
2012: Portocarero publiceert Diplomatie & Avontuur, een boek over zijn jarenlange ervaringen als diplomaat.
2015: Met Collaboratie, fortuin en ondergang – familiekroniek 1914-1945, schrijft hij een documentair werkstuk neer, waarvoor hij een verbluffende hoeveelheid bronnen raadpleegde. Het resultaat is een even gedetailleerde als oprechte inkijk in het leven van een Antwerpse familie met Spaanse wortels, die in de twintigste eeuw bovendien twee oorlogen lang aan de foute kant stond.
BEKRONINGEN
- 2006: Hercule Poirotprijs voor de detective New Yorkse Nachten.
MEER OVER HERMAN PORTOCARERO
- A.F. van Oudvorst, “Het Postmodernisme van Herman Portocarero”, DWB 135/5
- Kreatief, april 1989, volume 1, pagina(s) 17-26,
- Eddy De Wolf, De Rode Vaan, nummer 23, 8 juni 1990, pagina(s) 21-23, Gesprek met Herman Portocarero: De Revanche van maatschappijen op systemen”
- 1989.Kritisch Lexicon van de Nederlandstalige Literatuur na 1945. Groningen: Wolters.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
BIBLIOGRAFIE
De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
Chronologisch overzicht
Jaar |
Titel |
Fotogalerij |
Uitgeverij 1ste druk |
1979 |
La combine de Karachi. (roman)
1985: Een gecondenseerde Nederlandstalige versie ervan werd onder de titel “Later dan de nacht” gepubliceerd in het Nieuw Vlaams Tijdschrift (september 1985).
1988: als ‘Later dan de nacht’ verschenen als Grote Marnix Pockets nr 355 bij uitgeverij Manteau te Antwerpen.
|
|
Paris: La Pensée Universelle. |
1984 |
Het anagram van de wereld. (roman)
Omslagontwerp: Patrick de Ridder.
|
 |
Antwerpen: Uitgeverij Manteau. -93p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 276
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk Smits Wommelgem
|
1985 |
Door de naamloze vlakte: een logboek. (roman)
Omslagtypografie: Rikkes Voss.
Omslagillustratie: fragment van de schilderij ‘Le coin de table’ door Fantin-Latour;
Foto op de achterflap: Huis van Rimbaud in Harrar door H. Portocarero, juli 1982
|
 |
Antwerpen: Manteau. -112p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 286
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1986 |
De voornamen van de maan. (roman)
Omslagontwerp van Jan Vanriet
Typografie van Herbert Binneweg
|
 |
Antwerpen: Hadewijch. -93p.
Afmetingen: 21 x 13 (paperback)
Colofon: ‘De voornamen van de maan’ roman door Herman Portocarero, werd met imprint (h) in opdracht van de uitgeverij Hadewijch nv, Schoten, gezet in Bembo romein, met een omslagontwerp van Jan Vanriet, typografie van Herbert Binneweg en gedrukt op 90 grams romandruk door Bosch en Keuning nv, Baarn.
|
1987 |
De eeuw die Beiroet heet. (roman)
Omslagontwerp van Jan Vanriet
Typografie van Herbert Binneweg
|
 |
Antwerpen: Uitgeverij Hadewijch nv. -393p.
Afmetingen: 21 x 13 (paperback)
Colofon: ‘De eeuw die Beiroet heet’, roman door Herman Portocarero, werd met imprint (h) in opdracht van de uitgeverij Hadewijch nv, Schoten, gezet in Bembo romein, met een omslagontwerp van Jan Vanriet, typografie van Herbert Binneweg en gedrukt op 90 grams romandruk door Bosch en Keuning nv, Baarn.
|
1988 |
Later dan de nacht. (novelle)
Omslagtypografie: Rikkes Voss.
Omslagillustratie: ‘Voici l’Homme’ (gravure, 1954) van Frans Masereel.
Fotosetting Heyselbergs – Wommelgem.
Verscheen eerder in Nieuw Wereldtijdschrift, september 1985, jaargang 2
|
|
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -69p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 355
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1989 |
De goudzoeksters: een fotoroman. (roman)
Omslagontwerp: Carine Cuypers
|
|
Antwerpen: Manteau. -149p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 371
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1990 |
Grenzen genezen. (dagboek)
Omslagontwerp: Carine Cuypers.
Dagboek opgedragen aan ‘Artsen zonder grenzen – België’ ter gelegenheid van tienjarig bestaan.
|
 |
Antwerpen / Amsterdam: Manteau. -143p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 388
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1991 |
Nachtblauw. (roman)
Omslagfoto’s Gato
Omslagtypografie: Rikkes Voss.
Foto auteur: Foto’s Gato
|
|
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -99p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 401
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1992 |
Geo-graffiti. (essay)
Omslagontwerp: Rikkes Voss.
Foto auteur: Gato
|
|
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -314p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 415
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1993 |
Het vuurkind. (roman)
Omslagillustratie: Herman Portocarero
Omslagtypografie: Rikkes Voss
|
 |
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -158p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 437
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1995 |
Ignis Perennis. (novelle)
Omslagontwerp: Amber/Dirk Gijsels
Omslagillustratie: Herman Portocarero
|
|
Antwerpen/Amsterdam: Manteau. -57p.
Afmetingen: 21.50 x 13.00 (paperback)
|
1998 |
Domino. (thriller)
Vormgeving: Kris Demey
Foto voorplat: Bart van Leuven
Foto achterplat: Kenneth Hope
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -224p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Zetwerk: Griffo, Gent
Druk: Erasmus, Wetteren
|
2000 |
Cubaanse nachten. Onmiddellijke memoires. 1995-1999. (roman)
Vormgeving: Kris Demey.
Foto voorplat: Gerald Alsteens.
Foto achterplat: Marcel Gruyaert.
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -240p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback met flappen)
Zetwerk: Griffo, Gent.
Druk: Imschoot, Gent
|
2001 |
Trance Atlantico. (roman)
Vormgeving: Kris Demey.
Foto voorplat: Tim Dirven.
Foto voorplat © Museum voor Midden-Afrika – Tervuren
Foto achterplat: Jerry De Brie
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -181p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid– kaft met flappen)
Zetwerk: Griffo-Gent.
Druk: Imschoot – Gent
|
2002 |
Tropische trajecten. (roman) |
|
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -215p. |
2002 |
Tijgers teken. (roman)
Illustraties van Joachim Portocarero.
|
|
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -66p. |
2004 |
Goud! (roman)
Vormgeving: Herman Houbrechts
Illustratie achterflap: Joaquin Portocarero
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -125p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Zetwerk: Griffo, Gent
Druk: Imschoot, Gent
|
2006 |
New Yorkse nachten. (roman)
Nachtentrilogie vol 1
Bekroond met de Hercule Poirotprijs 2006
Omslagontwerp: Joaquin Portocarero
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -239p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback – kaft met flappen)
Zetwerk: Griffo, Gent
Druk: Imschoot, Gent
|
2007 |
Jamaicaanse nachten. (roman)
Nachtentrilogie vol 2
Cover: Joaquin Portocarero
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -235p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback – kaft met flappen)
Druk: Bercker, Kevelaer.
|
2008 |
Haïtiaanse nachten. (roman)
Nachtentrilogie vol 3
Cover: Joaquin Portocarero.
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -192p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback – kaft met flappen)
Druk: Bercker, Kevelaer.
|
2012 |
Diplomatie & avontuur. (memoires)
Cover: Joaquin Portocarero.
Foto’s cover en zijflap: René Clement.
Kaarten: Geert Verscheure.
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -424p.
Afmetingen: 24.50 x 16.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Druk: Euradius, Meppel
|
2015 |
Collaboratie, fortuin en ondergang – familiekroniek. (documentaire familiekroniek) |
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck nv. |
2016 |
Havana zonder make up.
Opmaak: www. Intertext.be
Coverontwerp: Leen Depooter – quod. voor de vorm.
Coverfoto: © Christina Piza/Millennium Images,UK
Beeld p.10: Collage van Joaquin Portocarero (1964)
Cartografie: Aquaterra.
|
 |
Leuven: Uitgeverij Van Halewijck nv. -148p.
Afmetingen: 23 x 15 (paperback)
|
Een greep (geen volledigheid nagestreefd) uit publicaties in tijdschriften en verzamelwerken.
1988 |
‘De prijs van de gemoedelijkheid’. |
|
In: De Vlaamse gids. 1988, nr. 3, p. 2-8. |
1989 |
Gids voor Beiroet / Herman Portocarero. |
|
In: Kreatief. 1989, nr. 1, p. 17-26. |
1991 |
Het eeuwige vuur. (verhaal)
Omslagontwerp van de bundel: Carine Cuypers
|
 |
Uit de bundel: Wolfgang Amadeus pp 107-122.
Uitgeverij: Manteau Antwerpen /Amsterdam. -160p.
Reeks: Grote Marnix Pockets nr 407
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
|
1995 |
Duizend-en-één Ethiopische nachten. (verhaal)
Uit: Geo-graffiti, Manteau, Antwerpen/Amsterdam, 1992
|
 |
In: Een hart in het lijf: Vlaamse verhalen over liefde. pp 182-184.
Amsterdam: Meulenhoff / Antwerpen: Manteau. -250p.
|
2001 |
Herman Portocarero |
|
In: 100 portretten van Vlamingen van overal. p. 176-177.
Roeselare: Roularta Books
|
2003 |
Meer dan een strand, mijn Jamaica. |
|
In: Kreatief. 2003, nr. 1, p. 49 |