home | Inloggen
Aantal schrijvers: 536 | Aantal boeken:

15559

Dewulf, Bernard

 

Bernard Dewulf

Brussel, 30 januari 1960

Dewulf 0

Dichter, columnist, journalist en kunstkenner en essayist.
Dramaturg bij NTGent – Stadsdichter van Antwerpen.

 

BIOGRAFIE

30 januari 1960: Geboren te Brussel.

Studeerde Germaanse filologie en werkt als journalist. Voor het dagblad De Morgen coördineerde hij jarenlang de cultuur- en boekenbijlage Café des Arts, en schrijft hij over literatuur en beeldende kunsten. Hij is ook medewerker van de Nederlandse krant NRC-Handelsblad.

1987: Na enkele gedichten in literaire tijdschriften, kwam hij voor het eerst als dichter in de publieke aandacht door de opname van negen gedichten in de bloemlezing (of misschien zou het beter zijn te spreken van een collectieve bundel), Twist met ons (1987).

  • Dat was een boekje waarin, naast die van hem, ook gedichten waren opgenomen van Dirk van Batselaere, Charles Ducal en Erik Spinoy. Benno Barnard schreef een uitvoerig woord vooraf. Die bundel was nogal toevallig tot stand gekomen, naar aanleiding van een gezamenlijk optreden van die vier jonge dichters. De reden van hun samenkomst was niet meer dan de gedachte dat het hier vier beloftevolle jongeren betrof. Maar door een speling van het lot en door de moeilijk te controleren macht van de literaire instituties werd het algauw meer dan dat.
  • Twist met ons kreeg de status van een manifest en van een datum in de poëziegeschiedenis van Vlaanderen: een eerste, luidruchtige en uitdagende confrontatie van een postmoderne generatie met de gezapigheid en de middelmatigheid van de Vlaamse poëzie tot dan toe.
  • Als dichter bleef hij 11 jaar stil. In die tussentijd ontpopte hij zich als onder meer NWT-redacteur, kunstrecensent en tot een in Vlaanderen veel gelezen, eerder zachtgeaard columnist.

1988: Trad temidden van gerenommeerde dichters op tijdens de Nacht van de Poëzie,

1995: Een eerste eigen bundel: Waar de egel gaat.

1998 tot 2001: Was te samen  met Frank Albers, redacteur van het Nieuw Wereldtijdschrift.

2001: Publicatie van de essaybundel Bijlichtingen: kijken naar schilders.

  • Het boek biedt beschouwingen over beeldende kunstenaars  en wil op toegankelijke wijze de betovering bij het kijken naar schilderijen bijlichten.  Het is een poging op telkens opnieuw  de verleiding onder woorden te brengen die kan uitgaan van schilderijen en tekeningen van onder meer Xavier Mellery, Leon Spilliaert, Pierre Bonnard, Edgar Degas, Rik Wouters, Frits Van den Berghe, Jean Rustin,Luc Tuymans, Marlène Dumas, Thierry De Cordier, Raoul De Keyser, Vincent Geyskens en anderen..

2002-2009: Verzorgde om de twee dagen (afwisselend met Hugo Camps) een korte column op de voorpagina van de krant De Morgen

2006: Publicatie van zijn dichtbundel Blauwziek.

2006: Vertaald voor de toneelgroep De Roovers het klassieke toneelstuk Alcestis in de bewerking van Ted Hughes.

2007: Tweede kunstbundel, met de titel Naderingen. Kijken en zoeken naar schilders (2007) met teksten over plastische kunst.

2008: Publicatie van ‘Kleine dagen’, een bundel miniatuurtjes.

2009: Samen met 12 andere medewerkers van De Morgen werd hij ontslagen in het kader van bezuinigingsmaatregelen. Dit collectieve ontslag leidde tot veel protesten van lezers en een staking onder het personeel, waardoor de krant op 19 mei 2009 een dag niet verscheen.

Juni 2009: De nieuwe artistiek directeur van het NTGent, Wim Opbrouck vraagt Bernard Dewulf als dramaturg. Hij gaat er maart 2010 aan de slag.

2010: Wint onverwacht de Libris Literatuurprijs voor zijn miniaturenbundel ‘Kleine dagen’.

  • In de bundel legt Dewulf het va-et-vient van het gezinsleven en zijn opgroeiende kinderen vast.
  • De meeste columns verschenen eerder in de krant De Morgen.

2011: In een vertaling van Bernard Dewulf, brengt NTG Gent in oktober Werner Fassbinder’s toneelstuk ‘De bittere tranen van Petra von Kant’ op de planken.

  • De regie was in handen van Suzanne Kennedy. De zes vrouwenrollen werden schitterend vertolkt door Els Dottermans (Petra von Kant), Nettie Blanken (Valerie von Kant, haar moeder), Lien Wildemeersch (Gabriele von Kant, haar dochter), Betty Schuurman (Sidonie von Grasenabb, haar vriendin), Marie Vinck (Karin Thimm, haar geliefde) en Bien De Moor (Marlene, haar secretaresse).

December 2011: Wordt door de stad Antwerpen benoemd tot nieuwe Stadsdichter voor de periode 2012-2013. Op Gedichtendag 2012 gaat zijn stadsdichterschap officieel in en daarmee is het tijdperk van huidig Stadsdichter Peter Holvoet-Hanssen afgerond.

12 oktober 2012: Première van ‘Een lolita’, een stuk dat Dewulf schreef op vraag van regisseur Julie Van den Berghe (NTGent) voor Els Dottermans en Frank Focketyn.

Met lidwoord en zonder hoofdletter. Dat heeft zijn belang. De tekst leunt slechts losjes op Vladimir Nabokovs schandaalroman Lolita uit 1955. Met de gelijknamige film die Stanley Kubrick zeven jaar later realiseerde, heeft hij nog minder te maken. Lolita is een soortnaam geworden. Wat Dewulf overhoudt?. Herinneringen aan een verschroeiende relatie tussen een man en een meisje dat toen twaalf of hooguit dertien was, een seizoen lang. Hij: onderzoeker. Zij: een kind – of toch niet meer? Wie de jager is en wie de prooi, laat Dewulf in het midden. Of niet, dus.

Première: 24 oktober 2012 – Tekst Bernard Dewulf – Regie Julie Van den Berghe – Dramaturgie Steven Heene – Kostuumontwerp Annelies Bruneel – Beeld André Joosten.

2012-2013: Dewulf brengt zijn columns uit ‘Kleine dagen’ tot leven op het podium. (een coproductie tussen HetPaleis en NTGent).

  • In de theatrale lezing ‘Kleine dagen’ zit de schrijver alleen op het toneel en geeft hij een stem aan zijn tedere verhalen. Zijn stem wordt vergezeld, tegengewerkt en versterkt door videobeelden van Ilke De Vries, muziek van William Basinski en tekeningen van Marc Raes. Zo krijgen de verwondering en de weemoed van zijn teksten drie gezichten: woord, geluid en beeld.

2012: In zijn boek Verstrooiingen is hij opnieuw de zelfbenoemde “hoerenloper van het dagelijkse”. ‘Verstrooiingen’ is een verzameling stukken en essays over kunst en kreeg “over kijken en zien”.

In het seizoen 2013-2014 van NTGent, maakte hij een gloednieuwe bewerking van Cyrano, de Franse klassieker van Edmond Rostand.

BEKRONINGEN

  • 1996: Prijs voor het Beste Literaire Debuut voor ‘Waar de egel gaat’
  • 2006:  publieksprijs voor de beste poëziebundel 2006 voor ‘Blauwziek’.
    • De Publieksprijs voor de beste poëziebundel 2006 is een gezamenlijk initiatief van  Rottend Staal en de Contrabas
  • 2007:   Winnaar van de allereerste Saint Amourprijs voor Goede Seks (een initiatief van Behoud de Begeerte).
    • In totaal werden er 605 stemmen uitgebracht. Dewulf krijgt voor zijn winnende fragment uit Loerhoek eeuwige roem en een fles Saint Amour, een meer dan voortreffelijke Beaujolais. Uit de publieksstemmen van Dewulf wordt door een onschuldige hand een winnaar geloot die met de hoofdprijs aan de haal gaat: een romantisch weekend (met partner) in het Franse dorp Saint Amour en omgeving, waar de winnaars in de Auberge du Paradis verblijven.
    • Smaakmaker citeert de passage.
  • 2008:  Dirk Martensprijs 2008 voor zijn essaybundel ‘Naderingen, kijken en zoeken naar schilders’.
  • 2010: Libris Literatuurprijs voor zijn miniaturenbundel ‘Kleine dagen’
    • In de bundel legt Dewulf het va-et-vient van het gezinsleven en zijn opgroeiende kinderen vast. De meeste columns verschenen eerder in de krant De Morgen, waarvoor hij jarenlang columnist was.
  • 2011: Inktaap voor zijn boek Kleine dagen.
    • Voor deze prijs kiezen jongeren uit het middelbaar onderwijs in Nederland, Vlaanderen, Suriname en Curaçao hun favoriet uit de winnaars van de drie ‘grote’ literaire prijzen: De Gouden Uil, de AKO Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs.
  • 2013: De Taalunie Toneelschrijfprijs voor Een lolita.
    • De Taalunie Toneelprijs is een jaarlijks uitgereikte bekroning voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalig toneelstuk dat tijdens het vorige seizoen in première ging

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

 

SMAAKMAKER

Afwezig

Als zij weggaat trekt het huis zich terug.
Zij wuift nog en ik woon er al niet meer,
om mij heen verstrakken muren tot een zaak
van steen. Alles wacht op haar om ook van mij
te zijn. Een stoel heeft mij herleid tot
mijn gewicht, kasten staan, raam heeft zicht.
Ik zit aanwezig, nog verbonden met mijn ik.
 
Tot zij thuiskomt van de wereld houdt
de wereld op. Zij vestigt waar zij gaat,
en wat zij achterlaat, het huis en ik,
blijft van haar over, op haar ingericht.

Uit: Waar de egel gaat. (1995)

Het winnende fragment van de Saint Amour prijs komt uit Loerhoek (uitgeverij Atlas):

Banaan

“Kassa. Supermarkt. Voor mij staat een vrouw. Ik denk terug aan ochtendlectuur in de krant. Het betrof het inserteren van bananen in de vagina en anale consumptie van rode pepers. Dit ter interstellaire verbreiding van de seksuele drift.
De vrouw is welgevormd. Weinig wekt meer levensvreugde dan eenduidige vaststellingen. De jeans past als blauw cellofaan. De banaan moet na enige turnoefeningen naar de andere kant van de kamer worden geschoten. Dit ter ontwikkeling van de onderschatte bekkenbodemspieren. De onderkant van het truitje houdt op even boven de rand van de broek. Over die blote landengte heeft de zon geschenen.
Op de peper moet eerst gekauwd zijn, daarna kan hij worden ingebracht. Hiervan wordt men naar verluidt helemaal gek. De vrouw heeft Betterfood-koekjes en Nutricia-babyvoeding aangeschaft. Zij is aan de beurt. Men kan ook zijn geslacht tegen het computerscherm wrijven. Zulks veroorzaakt elektrische schokjes. Zij moet nu voorover buigen om haar boodschappen op de loopband te leggen. Uit het blauwe cellofaan verschijnt een streepje zwart. Zwarte kant. Hoe leger de kar, hoe breder de smalle verschijning.
Men kan ook, liefst eindeloos, het perineum masseren. Hierdoor komt opgeslagen energie vrij. Het dunne strookje zwart veroorzaakt een soort hallelujah in het schemergebied tussen geest en lichaam. Ook kan men te kleine borsten insmeren met glijmiddel. Dit alles dus ter ontbreideling van de seksuele drift.
Hoewel de kar nu leeg is, blijft het zwarte strookje uit het cellofaan steken. Het kijkt mij satanisch aan. Intussen is de prikkel door het lichaam gegaan als een balletje door een flipperkast. Geslingerd van hormoon naar hormoon. Alsof zij het tingelen van mijn speelautomaat heeft gehoord trekt de vrouw haar truitje naar beneden. De vertoning is voorbij. Het hallelujah zwelt nog even aan terwijl zij betaalt en haar karretje goddelijk besturend verdwijnt uit mijn supermarkt van simpele chemie.
Ik wil haar nog naroepen dat geen ton bananen, geen enkel peperveld, geen glijmiddel ooit kunnen verrichten wat haar eenvoudige onderschrift bij haar lichaam heeft verricht. Maar zij is al verdwenen uit mijn heerlijke, simpele bestaan.

 

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

De bibliografie valt uiteen in 2 afdelingen:

1. Chronologisch overzicht van de poëzie, essays, kunstmonografieën in boekvorm.
2. Chronologisch overzicht van het werk voor theater.

De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1985 Veronique. (poëzie)

Dewulf 1a

Dewulf 1 Brugge: Stichting-Jan Vercammen. -11p.
Reeks: Domeindreef jrg.1, nr.1
Domeindreef was een kwartaalschrift voor de leden van de vzw Stichting-Jan Vercammen
Afmetingen:20.80 x 9.80 (geniet)
Druk: L. Vanmelle, Mariakerke, Gent
1987 Twist met ons. (poëzie)
Bevat: Pornschlegel van Dirk van Bastelaere; Negen gedichten van Bernard Dewulf; De hertog en ik van Charles Ducal en Oost, West van Erik Spinoy.
Met een woord vooraf van Benno Barnard.
Grafische vormgeving: Rikkes Voss
Dewulf 8 Wommelgem: Den Gulden Engel. -68p.
Afmetingen:  24 x 15.50 (ingenaaid)
1995 Waar de egel gaat. (poëzie)
De vormgeving was in handen van Marjo Starink.
De lithografie werd verzorgd door B& R lithografen en het bindwerk is uitgevoerd door binderij Stronkhorst van der Esch
 Dewulf 2 Amsterdam/Antwerpen: Atlas. -49p.
Afmetingen:19.50 x 12 (gebrocheerd)
Colofon: ‘Waar de egel gaat’ van Bernard Dewulf werd in opdracht van Uitgeverij Atlas gezet uit de Scala en gedrukt door Drukkerij Groenevelt te Landgraaf op 100 rs getint offset.
2001 Bijlichtingen. Kijken naar schilders. (essays) Amsterdam/Antwerpen: Atlas. -119p.
2002 Jan De Maesschalck: een selectie van werken gemaakt voor de boekenbijlage van de krant De Morgen, van 1997 tot 2002.
Voorwoord door Bernard Dewulf.
 Leuven: Oogachtend. -76p.
2002 Jan Vanriet, Transport.
Tentoonstelling: Kortrijk, Art Concern, van 1 maart tot 28 april 2002 & Sint-Amandsberg, Kapel Campo Santo, van 20 september tot 20 oktober 2002.
 Antwerpen : L’ aire de madame. -44p.
2003 De Geschilderde Zee.
Beaufort 2003. Marines in Confrontatie.
Gent: Ludion. -48p.
Reeks: Beaux-arts collection. – Gent; vol. 2003: 1
2003 Camps en Dewulf : 2003 stukjesgewijs / Hugo Camps, Bernard Dewulf.
De columns verschenen tussen november 2002 en september 2003 dagelijks in De Morgen.
 Amsterdam: De Bezige Bij. -282p.
2006 Blauwziek. (poëzie)
Deeltitels: Langzaam oog; Naderingen; Winterhuis; De blauwzieke badkamer.
Omslagontwerp: Marjo Starink.
Omslagillustratie: Pierre Bonnard, ‘Het grote blauwe naakt’, 1924. Galerie Bernheim-Jeune, Parijs.
Tweede druk januari 2007
Derde druk, januari 2012
 Dewulf 3 Amsterdam/Antwerpen: Atlas. -64p.
Afmetingen:19.50 x 11.80 (gebrocheerd)
Colofon: ‘Blauwziek’ van Bernard Dewulf werd in opdracht van Uitgeverij Atlas volgens ontwerp van Marjo Starink, gezet uit de Scala en gedrukt door Drukkerij Giethoorn Ten Brink te Meppel op 100 grs Munken Premium Cream. Het bindwerk is uitgevoerd door boekbinderij EMBE te Meppel.
2006 Loerhoek. (verzamelde columns)
Selectie uit de columns die hij schreef voor de krant De Morgen.
 Amsterdam/Antwerpen: Atlas. -429p.
2007 Naderingen. Kijken & zoeken naar schilders. (essays) Amsterdam/Antwerpen: Atlas. -222p.
2007 Raoul De Keyser: sherry & porto. (catalogus)
Tentoonstelling: Deinze, Museum van Deinze en de Leiestreek, 22 september – 25 november 2007.
 Deinze: Museum van Deinze en Leiestreek.
2007 De uitgegomde dichter: over Roland Jooris.
Eindredactie : Nico Van Campenhout
Tekening omslag : Roger Raveel.
Teksten: Nico Van Campenhout, Bernard Dewulf, Hans Vandevoorde.
 Lokeren: Stad Lokeren. -52p.
2008 Kleine dagen. (verzamelde columns) Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas. -192p.
2008 Karel Dierickx. (kunstmonografie)
Heiner Hachmeister & Bernard Dewulf.
 Gent : Ludion. -159p.
2008 De wijdere blik. (essay) Gent : Hogeschool : ISKA. -27p.
Reeks: ISKA Cahier.
2009 Anita. (kunstmonografie)
Vincent Geyskens & Bernard Dewulf.
 Brussel : VdH Books. 180p.
2009 Pense à moi. (erotisch verhaal)
Illustraties: Jan de Maesschalck.
Fotogravure: Steurs
Druk: Geers Offset
 2009 Alles kan heter  Uit de bundel: Alles kan heter: 15 erotische verhalen. pp.70-77.
Diegem: Sanoma Magazines Belgium. -127p. Bijlage bij het magazine Goedele.
Afmetingen: 21 x 16 (gebonden – harde kaft)
2010 Moments of writing: camera obscura. (fotoboek)
Fotografie: Alexandra Cool. Tekst: Dewulf, Bernard, Draesner Ulrike.
Lannoo: Tielt.
Engelse, Nederlandse, Franse en Duitse tekst.
2012 Trekvogels in de mist (essay)
Nieuwjaarslezing gehouden in het filosofiehuis ‘Het zoekend hert’ waarin Bernard Dewulf reflecteert  over het jaar dat zich aandient en de verdere toekomst – maar vooral met aandacht voor het kleine, het kwetsbare, het illusoire. De kleine radeloosheid en de minieme hoop in de wirwar van ons mensenbestaan.
Dewulf 4 Berchem/Antwerpen: Uitgeverij Luster -48p.
Reeks: De Nieuwjaarslezingen van filosofiehuis ‘Het zoekend hert’ vol 1
Afmetingen: 17 x  10.80 (harde zwartlinnen omslag, goudopdruk, leeslint, bijzonder papier en retrolettertypes die naar de mooiste jaren van het interbellum verwijzen)
2012 Verstrooiingen. Over kijken en zien. (essays)
Omslagontwerp: Marjo Starink.
Foto auteur: Merlijn Doomernik
Typografie binnenwerk: Marjo Starink, Amsterdam
Drukkerij Wilco, Amsterdam.
Dewulf 5 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas/ Contact. -192p.
Afmetingen: 20 x 15 (ingenaaid)
De teksten in ‘Verstrooiingen’ verschenen eerder in kranten, bladen, tijdschriften, kunstbladen, tentoonstellingscatalogi, bibliofiele uitgaven en allerlei gelegenheidspublicatie’s. Vele ervan werden herwerkt voor dit boek.
2014 Toewijdingen. Verzamelde beschouwingen (essays)

Omslagontwerp: Herman Houbrechts
Omslagbeeld: Pierre Bonnard, Le cabinet de toilette au canapé rose (1908)
Foto auteur : Merlijn Doomernik
Typografie binnenwerk: Elgraphic bv, Vlaardingen.
Drukkerij Wilco, Amersfoort.

dewulf 1 Amsterdam/Antwerpen : Atlas/ Contact. -560p.
In ‘Toewijdingen’ zijn de essays opgenomen die eerder in soms licht afwijkende versies zijn verschenen in de bundels ‘Bijlichtingen’ (2001), ‘Naderingen’ (2007) en ‘Verstrooiingen’ (2012). ‘Onder een stolp’, ‘Als verstarde motten’, ‘Zoals een blad in de wind’, ‘De holte van alles’ en ‘De kleuren van onze eenzaamheid’ werden eerder niet gebundeld.
2016 Late dagen (proza) dewulf-9 Amsterdam/Antwerpen : Atlas/ Contact. -176p.
Afmetingen: 20.10 x 12.50 (paperback)

THEATER

2006 Alkestis. (vertaling/bewerking)
In de bewerking van Ted Hughes, vertaald door Bernard Dewulf.
Amsterdam/Antwerpen: Atlas. -110p.
2011 Oresteia (vertaling/bewerking)
2011 De bittere tranen van Petra von Kant  (vertaling/bewerking)
2011 Het meisje dat te veel van lucifers hield (bewerking)
2012 Drie monniken.
2012 Een lolita. (theatertekst)
Omslagillustratie: Marc Raes
Vormgeving: Barends & Pijnappel
Dewulf 6 Amsterdam: Uitgeverij Voetnoot. -80p.
Afmetingen: 16.60 x 10.40 (ingenaaid – zachte kaft)
Druk: Koninklijke Van Gorcum, Assen
2013 Kleine dagen – theatrale lezing
2014 Cyrano  (vertaling en bewerking)
2014 Elektra  (hertaling/bewerking van de Oresteia)
2017 Carrousel (theatertekst)
Carrousel is geïnspireerd op de waargebeurde, verfilmde roman They shoot horses, don’t they? over de eindeloze dansmarathons in de Verenigde Staten van de jaren ’30. Het resultaat is een meeslepende en muzikale voorstelling, waarin de acteurs van het Noord Nederlands Toneel, de dansers van Club Guy & Roni en de muzikanten van Asko|Schönbergs K[h]AOS je in een uitputtende competitie meeslepen, die wordt gadegeslagen door toeschouwers voor wie het leed van de deelnemers een vorm van vermaak is
Amsterdam: De Nieuwe Toneelbibliotheek.
Reeks: De nieuwe toneelbibliotheek: teksten. – Amsterdam; vol. 381.
Première: 4 maart 2017 door het Noord Nederlands Toneel te Groningen.
Regie: Guy Weizman.
Muziekcompositie: Mátyás Wettl.