home | Inloggen
Aantal schrijvers: 531 | Aantal boeken:

15464

Declercq, Miguel

Miguel Declercq

1976

Dichter en romanschrijver  (Oostende 2007)

BIOGRAFIE

1976: geboren te Oostende

  • Miguel Declercq publiceerde gedichten in de meest diverse literaire tijdschriften; van kleine, soms gefotokopieerde blaadjes, over Deus Ex Machina en Yang, tot Nederlandse bladen als De Revisor en Parmentier.
  • Vooral Yang speelde een belangrijke rol in de ‘ontdekking’ van Declercq. Behalve poëzie publiceerde hij in Yang ook een fragment uit de roman waaraan hij werkte. Dat werd opgemerkt door uitgeverij De Arbeiderspers. Redacteur Peter Nijssen belde Declercq op en nodigde hem uit voor een gesprek in Amsterdam. Bij die afspraak had Declercq zijn poëziebundel Person@ges meegebracht. De Arbeiderspers besliste om die poëziebundel eerst uit te geven. Pas later vernam Miguel Declercq dat Bart Vanegeren, toen scout voor De Arbeiderspers, de uitgever op zijn tijdschriftenpublicaties gewezen had.

1997: debuteerde met de dichtbundel  ‘Person@ges’

  • De bundel kreeg mooie recenties (zie Geert Buelens in de literaire katern Café des Arts van De Morgen 19/2/1998)
  • Hij wijst daarin o.m. op het volgende: “Hij is bij mijn weten, dan ook de eerste moderne dichter in ons taalgebied die een volledige sonnettenkrans heeft voltooid: veertien regelmatig rijmende gedichten waarvan de slotregel de begin regel van het volgende gedicht is en het laatste vers van nummer veertien hetzelfde is als het eerste vers van het eerste sonnet; die veertien beginregels samen vormen dan het vijftiende zogenaamde ‘meestersonnet’.

[…]

  • Door dit (sonnet) genre in zijn extreemste variant te beoefenen lijkt de dichter erop te wijzen dat het enerzijds onmogelijk is om aan de traditie en de norm van de vorm te ontsnappen, maar dat het anderzijds ook absurd is te denken dat je door die vorm of op welke andere manier ook dan ook maar iets echt vast kunt leggen.
  • De personages (of moet ik zeggen: person@ges) in deze verzen beseffen dat, maar kunnen er moeilijk mee leven. Zo ook het door de dichter gedroomde en in taal geassembleerde meisje dat de hoofdrol speelt in zowat de hele bundel en dat het in sonnet 11 niet langer aankan:
Eenogig in het kussen, in de lakens afgedaald,
Droomt zij zich hier vandaan. Zij wil ontkomen aan het rijm
Bewoonster van een lichaam zijn; geen overhoopgehaald kwatrijn,
Maar van zichzelf het zelf alleen.

1999: publicatie van de roman ‘Wat Chloé overkwam’

2000: in het najaar 2000 werd  Miguel Declercq in Dietsche Warande & Belfort samen met Paul Bogaert, Paul Demets, Jan Lauwereyns, Johan de Boose en Peter Holvoet-Hanssen gepresenteerd als behorend tot de kopgroep van de jonge Vlaamse dichters.

2001: publicatie bij Druksel van de bundel ‘Schijnmanoeuvers’ .  Bij De Arbeiderspers verschijnt   ‘Zomerzot/Somersault

Na 2001 werd van de dichter lange tijd niets meer gehoord.

  • Komrij verwijst, – in ‘De 21ste eeuw in 185 gedichten’ – naar de bloemlezing ‘Met andere woorden. Jonge dichters uit noord en zuid’ uit 1960. Daar stonden dichters in – hij noemt er een aantal waaronder Declercq bij naam – van wie al snel niets meer vernomen werd. ‘Ze lopen vast nog ergens rond in de Kalahariwoestijn’, voegt hij er fijntjes aan toe.   Maar…

2010: publicatie van een nieuwe bundel gedichten: Boven water.

 

BEKRONINGEN

1997: de Hugues C. Pernathprijs voor zijn debuut Person@ges (1997)

 

Geraadpleegde bronnen

Website

Referentie

  • Geert Buelens, Waanideeën, simulacra, wat je ervan smaakt. In: literaire katern Café des Arts van De Morgen 19/2/1998.

 

SMAAKMAKER

Condomen, geld, placebo’s, sigaretten, keelgeluid,
een yoghurtwitte ladyshave, meringueputti, vier
oranjeschillen, chips, prothesen, een injectiespuit,
frambozen door een blik omarmd, een glitterjurk, papier,
pantoffelhouten kelkenbakjes, hasjiesj, nagellak,
een jampot die bonbons bevat, een serpentinepruik,
madonna van de sites, gelei, Flaubert, een lip, Balzac,
een watertrampolinebed, een glazen onderbuik,
muziek, ivoren oorringen, een linnenkist, een leeg
aquarium met kalkaanslag, rood ondergoed, een blauw
tapijt, een rocking chair, gebak, omhuld met bladerdeeg,
een dobbelsteen, bottines, snippers, as en vliegertouw
verblijven hier onaangetast. Er is geen hand die duidt.
Quarkmatig zwermt het avondlicht over de kamer uit.
Het plooit de muren op alsof de muren er niet zijn.
Een oorschelp tast. Het kussen zwijgt en geeft zo mee: het sluit
zichzelf somstijds als kussen uit. Zo ook de nachtposttrein,
waarvan de ruis zich horen laat, die tot geruis verijlt.
En toch kan ik – zolang de nacht het hebben kan, wellicht –
welk meisje voor me uit herhalen tot ze hier verzeild
en tastbaar, een bedenksel, raakt. Zoals een bliksemschicht
dat lijkt, moet zij toevallig zijn (het duurt een poosje voor
haar lichaam zich herinnert waar het is, de plek hervindt),
wil zij het haar omringende hier in. Maar als een spoor
zo uitgelijnd, is zij vannacht gemis. Een tegenwind
loopt op de voordeur uit. Een wolk vergaat en toont de maan –
met aardbeikikkerrode lippen spoelt ze op me aan.

Uit: Person@ges  – 14de sonnet

 

BIBLIOGRAFIE

De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1997 Person@ges. (gedichten)

Omslag en typografie binnenwerk: UNA (Mijke Wondergem), Amsterdam
Deeltitels: In de ban van an; olipodriga [lacs d’amour]; Puppenspiel; Het meisje meisje.
Declercq Miguel 1 Amsterdam: De Arbeiderspers. -72p.

Afmetingen: 21 x 13 (ingenaaid)
Lettertype: Ehrhardt
Papiersoort: 90 grams houtvrij romandruk
Drukkerij Groenvelt BV te Landgraaf.

 

1999 Wat Chloë overkwam. Een stadsidylle. (roman)

Omslagontwerp: UNA (Hans Bocking/Mijke Wondergem) Amsterdam.
Omslagfotografie: Diana Blok, Amsterdam
Foto auteur: Marc Cels

 

 declercq-miguel-5 Amsterdam/Antwerpen: De Arbeiderspers. -163p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2001 Schijnmanoeuvres. (gedichten)

Vormgegeven door Danny Dobbelaere.
Deeltitels: Verleidingskunstjes; Pumpkin; Bodybuilding; Zomerzot/somersault; Schijnmanoeuvres; Twee gedichten, De nevel betreffende; Bonus beats.
Declercq Miguel 3 Gent: Druksel. -16p.

Afmetingen:23 x 16 (ingenaaid)

Colofon: ‘Schijnmanoeuvers’ van Miguel Declercq is in de winter van 200/2001 door DRUKsel uitgegeven. De tekst is gezet uit de DIN Medium van Albert-Jan Pool en gedrukt op de persen van de Academie voor Beeldende Kunst te Gent.
De oplage bestond uit 126 exemplaren. 100 exemplaren zijn genummerd en 26 exemplaren die bestemd waren voor de vrienden, zijn geletterd van a tot z.

 

2001 Zomerzot/Somersault. (gedichten)

Omslagontwerp: Studio Ron van Roon
Declercq Miguel 2 Amsterdam: De Arbeiderspers. -64p.

Afmetingen:20.50 x 17 (gelijmd)
Colofon: ‘Zomerzot/Somersault’ van Miguel Declercq werd in 2001 in opdracht van Uitgeverij De Arbeiderspers volgens ontwerp van Steven van der Gaauwgezet uit de DTL-Haarlemmer en gedrukt door Drukkerij Groenevelt bv te Landgraaf op 90 grams romandruk

 

2010 Boven water (gedichten) Declercq Miguel 4 Gent: Druksel. -32p.

Afmetingen:23 x 16 (ingenaaid)

Colofon: ‘Boven water’ een gedichtencyclus van Miguel Declercq is in het najaar van 2010 door Druksel uitgegeven. De tekst is gezet uit de Verdana en bij drukkerij Bredero te Melle gedrukt op bioset 90 gr. De oplage bestond uit 126 exemplaren. Honderd boeken werden genummerd en 26 exemplaren die bestemd waren voor de uitgeverij, werden geletterd van a tot z. Alle boeken werden door de auteur gesigneerd.

 

2012 Boven water (gedichten)

Dit is een uitgebreide versie van de gelijknamige bibliofiele bundel die bij Druksel verscheen.
Amsterdam: De Arbeiderspers. -56p.

Paperback