home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Vanhauwaert, Maud

Maud VANHAUWAERT

Veurne, 15 januari 1984

BIOGRAFIE

Schrijfster en tekstperformer Maud Vanhauwaert studeerde Germaanse filologie aan de Universiteit Antwerpen

Ze behaalde haar masterdiploma met het eindwerk Zwervende Centra. Een onmogelijk onderzoek naar het schrijfproces van dichters. Haar promotor was Prof. Luuk Van der Waes. Download thesis – Scriptiebank

Ze behaalde tevens een masterdiploma Drama aan het Conservatorium van Antwerpen, waar ze nu zelf docent is.

Een stage bij het meest typische woordtheater van Vlaanderen, het Antwerps gezelschap De Tijd, sloot haar premature periode af.

2010: Maud Vanhauwaert won de tekstwedstrijd Frappant TXT en de Poetry Slam op het Antwerpse literatuurfestival Zuiderzinnen. Ze werd ook tweede op het Belgische kampioenschap Poetry Slam.

2011: Debuteerde met de poëziebundel ‘Ik ben mogelijk’

  • Paul De Mets: ‘Na Els Moors, die als debutant weliswaar verrassender uit de hoek kwam, en na een zeer prettig gestoorde Delphine Lecompte, hebben we er op korte tijd weer een beloftevolle vrouwelijke dichter bij. In poëzieland is het elke dag vrouwendag”.

Vanhauwaert noemt zichzelf evenzeer een performer als een schrijver. Ze trad op in Can’Art festival op Crossing Border en De Nachten.

Voor DeBuren schreef ze ook een Citybook over de stad Lublin

Zeechroniqueur op Theater aan Zee 2011.

  • Het recept van zeechroniqueurs is eenvoudig: met de ingrediënten de stad, de kust en de impressies van het theaterfestival een nieuwe tekst schrijven. De voorstelling gaat het daaropvolgende jaar in première. Tijdens Uitgelezen en het festivalslotmoment Brood en Spelen zaterdagmiddag, stelde Vanhauwaert een eerste worp voor aan het publiek: Ik ben bang dat er een leegte in mij zit/Dat ik eigenlijk alleen met mijn mond open kan staan/Wachten tot er iemand een steentje in gooit/En de seconden telt/Tot het valt.

2012: Daarnaast schreef ze kindervoorstellingen voor o.a. Warre Borgmans en Gerda Dendooven. Ze vertelt geregeld sprookjes voor kinderen, begeleid door muzikanten van het Nationaal Orkest. “Met kinderen wordt spelen pas ècht een spel”, vindt ze. “Als je een vraag stelt aan een groep van 200 kinderen, krijg je 200 antwoorden! Ik hou van de chaos die dat teweegbrengt”.

Prikkeltje Toch
Nog nooit prikte iemand een parel op haar stekels. Nog nooit streelde iemand ze. Stekelvarken Prikkeltje loopt alleen te wroeten op de boerderij van Boer Sanders. Niemand merkt haar op. Haar enige vrienden zijn de zeven motten. ’s Nachts verzamelen ze rond een lamp. Prikkeltje vraagt hen raad. Ze zou zo graag wat meer opvallen. Maar hoe doe je dat? Ze heeft al eens haar stekels blauw geverfd, maar dat hielp niet.
‘Prikkeltje Toch’ is een broze èn zotte vertelling.

2012: Was samen met o.a. Andy Fierens, Maarten Inghels, Ellen Deckwitz…) te gast op Es Gracht, het crossmediale Literaturfest met Nederlandse en Vlaamse dichters dat doorging in Berlijn van 11 tot 25 mei. Daaruit vloeide een boekje voort met Duitse vertalingen: ‘Selected poems for Es Gracht! Spoken Word und Performancelyrik aus den Niederlanden und Flandern’. Voor de vertaling zorgde Waltraud Hüsmert (Freie Universität Berlin, Berlin)

Tijdens dat verblijf zijn er ook audio-opnames gemaakt voor Lyrikline, een website met gedichten en opnames van dichters uit alle hoeken van de wereld.

 2013: Sinds 2013 is ze kernredacteur van het literaire Nederlandstalige tijdschrift Dietsche Warande & Belfort (DW B).

2014: Voor deBuren ging ze naar niet alleen naar Lublin, maar ook naar Parijs. Het gedicht Si vite, si loin, silence dat ze daar schreef, resulteerde in Wij zijn evenwijdig dat eind 2014 bij uitgeverij Querido verschijnt.

2015: In januari ging Maud in première met haar eerste avondvullende solo-voorstelling ‘Het is de moeite’. Met die voorstelling gaat ze op tournee langs culturele centra in Vlaanderen.

Juni: Is van de partij bij The VERSschmuggel (“verse smuggle”) translation workshop, een onderdeel van het which Poesiefestival Berlin waarbij – volgens een speciale methode – gewerkt wordt met dichters die dichters vertalen. De dichters werken in duo, waar bij ze elkaars gedichten in hun eigen poëtische taal omzetten. Daarin worden ze bijgestaan door professionele vertalers. Het resultaat is een rechtstreekse uitwisseling die toelaat dat stilistische context, culturele connotaties en poëtische tradities in elkaars taal ‘binnengesmokkeld’ worden.

  • De verzensmokkelaars zijn Mustafa Stitou (Nederland), Jan Wagner (Duitsland), K. Michel (Nederland), Michael Speier (Duitsland), Anneke Brassinga (Nederland), Oswald Egger (Zuid Tirol, Italië), Els Moors (België), Daniela Seel (Duitsland), Paul Bogaert (België), Farhad Showghi (Duitsland), Maud Vanhauwaert (België) and Nora Gomringer (Duitsland)
  • De resultaten zullen worden gepubliceerd in een tweetalige anthologie die gelijktijdig in Nederland en Duitsland (Verlag das Wunderhorn zal worden uitgegeven De publicatie wordt verwacht op de 2016 Book Fair, waar Nederland en Vlaanderen de gastregio van zullen zijn.

2017: Werkt aan een nieuwe performance met als titel ‘Mijn punt is eigenlijk.‘ Samen met multi-instrumentalisten Geert Waegeman en Tom Kestens brengt ze een voorstelling op het spanningsveld tussen poëzie, muziek en experiment.

25 januari 2018: Maud volgt Maarten Inghels op als stadsdichter van Antwerpen.

Maart 2018: Maud toert met haar nieuwe voorstelling door Vlaanderen.

1 september 2018:  Eerste vrouwelijke ereburger van haar geboortestad Veurne.

2020: Maud Vanhauwaert geeft de fakkel van twee jaar Antwerps stadsdichterschap door aan Seckou Ouologuem. In haar nieuwe boek Het stad in mij maakt ze de balans op van die twee jaar, aangevuld met nieuw werk.

2023: Debuteert als romanschrijfster met Tosca.

  • In Tosca leeft literair vertaalster May Solovjov gelukkig samen met haar vrouw, tot ze de jonge Aline leert kennen. May is gefascineerd door dit ongrijpbare meisje, en terwijl de twee vrouwen steeds meer verstrengeld raken in een bizarre verhouding, ontwikkelen zich allerlei spannende gebeurtenissen. Thuis is May vooral bezig met nieuw leven – zij en haar vrouw proberen zwanger te worden – maar Aline koestert een stellige doodswens. In haar pogingen om Aline op andere gedachten te brengen, moet May voortdurend constateren dat Aline heel moeilijk te lezen val.

 

BEKRONINGEN

  • 2011: Vrouw Debuut Prijs 2011-2013 voor de bundel ‘Ik ben mogelijk’
  • 2015: Publieksprijs Herman de Coninckprijs voor ‘Wij zijn evenwijdig’
  • 2015: De Hughes C. Pernathprijs voor ‘Wij zijn evenwijdig’
  • 2020: Jan Campert-prijs 2020 voor de bundel Het stad in mij, een verzameling van de gedichten die ze schreef toen ze stadsdichter van Antwerpen was.

SMAAKMAKER

Vroeger was ze uitgestrekt
nu nog een gevouwen duin
glimlachen zegt ze
is een act tegen de zwaartekracht

tussen twee huizen door
huilt ze schuilend of andersom
zoals je bij een sjaal denkt aan de kou
zo denkt ze aan het leven

thuisgekomen haalt ze het speelplein
onder de nagels van het kind vandaan
raadt granaatappels juist op tv
gaat slapen zo uitgestrekt mogelijk

morgen is haar territorium weer twee voeten
maat 38 groot

Uit: Ik ben mogelijk

 

BIBLIOGRAFIE

De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • POËZIECENTRUM vzw- Gent

 

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
2009 verenigde straten (poëzie) Vanhauwaert Maud 1 z.d., z.p. – eigen beheer.

Colofon: ‘verenigde straten’ ontstond onder de vleugels van Bart Moeyaert, werd mogelijk dank zij De Tijd en kreeg vorm door Stefan Loeckx.
Rome, 29 juli 2007 / Antwerpen, 27 mei 2009

 2011  Ik ben mogelijk. (poëzie)  Vanhauwaert Maud 2  Amsterdam/Antwerpen: Em. Querido’s Uitgeverij. -56p.
2015 Wij zijn evenwijdig. (poëzie)

Omslag en binnenwerk: Roos Laan.
Omslagbeeld: Green Renaissance/WWF.
Foto: Dries Segers

Vanhauwaert Maud 3 Amsterdam/Antwerpen: Em. Querido’s Uitgeverij. -niet gepagineerd.

Afmetingen: 15 x 20 (oblong) – ingenaaid, slappe kaft.

2018 Ik ben weer velen (poëtisch prentenboek)

Tekeningen: Sabien Clement.
Poëzie: Maud Vanhauwaert.
Vormgeving: Leen Depoorter – quod. voor de vorm

Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag. -z p

Afmetingen: 15 x 21 (oblong, paperback)

2020 Het stad in mij. (poëzie)

Bloemlezing van de teksten en projecten die in het kader van haar stadsdichterschap tot stand zijn gekomen. 

Amsterdam: Das Mag Uitgeverij BV. -357p.

Er bestaan twee versies van een luxe uitgave in cassette en een reguliere uitgave.

2023 Tosca. (roman) Amsterdam: Das Mag Uitgeverij BV.  -184p.

Afmetingen: 21.30 x 15.60
Er bestaan 2 versies: Een speciale editie waar de pagina’s per twee zijn dichtgenaaid. Met een bijgeleverd kaartje kun je de pagina’s openscheuren.
Een reguliere uitgave.