Tom Lanoye
Sint Niklaas, 27 augustus 1958
Tom Emiel Gerardine Aloïs Lanoye, romancier, toneelschrijver, dichter, performer en essayist
Tom Lanoye leeft en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Hij behoort tot de meest veelzijdige en meest bekroonde auteurs van zijn generatie, ook buiten het Nederlandse taalgebied.
De ‘Firsts’ in de carrière van Lanoye
1982: Jamboree, eerste performance 1983: Rozegeur en maneschijn, eerste kritieken en polemieken 1985: Een slagerszoon met brilletje, prozadebuut (verhalenbundel) 1988: Alles moet weg, eerste roman 1989: De Canadese muur, eerste theaterstuk 1997: Ten Oorlog, theaterbewerking naar William Shakespeare 2003: Eerste officiële stadsdichter van Antwerpen 2012: Heldere hemel een novelle ter gelegenheid van de Nederlandse Boekenweek komt voor het eerst tegelijk uit als boekengeschenk voor de Literaire Lente in Vlaanderen.
BIOGRAFIE
27 augustus 1958: Wordt geboren in Sint-Niklaas, als laatste in een gezin van vijf.
1968: De slagerszoon draagt voor het eerste een bril.
1970: Lanoye begint aan de humaniora aan het Sint Jozef Klein Seminarie Sint Niklaas, waar hij o.a. les kreeg van Anton van Wilderode.
1976: Gaat aan de RU Gent studeren, Germaanse filologie en sociologie.
1979: Een eerste publicatie. Zijn gedicht ‘Aanhoudende vorst’ wordt opgenomen in ‘Beste gedichten. Prijs voor Poëzie 1979’, een uitgave van Vlaamse Club voor Kunsten, Wetenschappen en Letteren.
1980: Begin december verschijnt Maar nog zo goed als nieuw, de eerste van vijf uitgaven in eigen beheer.
1981
- Samen met James Bordello (Peter Roose) schuimde hij vanaf 1981 de Gentse cafépodia af.
- In het zog van de Engelse “punkpoets” presenteerden ze zichzelf daarbij als ‘de Twee Laatste Grote Poëtische Beloften Van Net Voor De Derde Wereldoorlog’.
- Binnen een jaar schoppen ze het van onaangekondigde optredens in Gentse studentencafés tot de Nacht van de Poëzie in Utrecht. (laatste optreden met James Bordello)
- De eigenbeheeruitgaven Neon, een elegisch rockgedicht en Van oor tot oor verschijnen.
- Ondertussen was Lanoye lid geworden van het vrijzinnige en tegendraadse “taalminnend studentengenootschap” ’t Zal wel Gaan”. Al snel was hij één der bezielers van de driejaarlijkse Geuzenprijs.
- Studeert af met een scriptie over het werk van Hans Warren. (De poëzie van Hans Warren : een thematische studie.)
- In augustus treden Bordello en hij op te Brussel (Mallemunt), in oktober te Haarlem (New Harlem Poetry)
1982
- Januari 1982: Werd redacteur en verantwoordelijke uitgever van het nieuwe tijdschrift van ’t Zal wel Gaan, met de originele titel ’t Zwarte Gat, dat maar vier nummers zal tellen.
- 27 februari: Lanoye en Bordello treden voor het laatst samen op tijdens de Nacht van de Poëzie in Utrecht.
- 31 maart: Lanoyes ‘verzencabinet’ Jamboree gaat in première te Gent in auditorium E van het faculteitsgebouw op de Blandijnberg.
- Na ‘Don Juan’ (over de Vijftigers) in ’t Zwarte Gat , verschijnen zijn eerste ‘officiële’ polemieken: ‘Zoek de zon op’ (over Jeroen Brouwers) in het Amsterdamse studentenweekblad ‘Propria Cures’ en ‘Het klappen van Claus’ in De Zwijger,het satirische blad van Johan Anthierens.
1983
- Publicaties: De laatste uitgave in eigen beheer ‘De nagelaten gedichten’, de piraatuitgave De glazen klomp’ en zijn officiële debuut: Rozegeur en maneschijn (Kritak) een selectie ‘helse kritieken voornamelijk uit De Zwijger.
- Ontvangt de P.C. Onthooftprijs 1983 van Propria Cures voor ‘Een prachtige tulband’ een stuk over Gandhi.
- Op 1 april stopt Lanoye met stempelen: hij wordt fulltime zelfstandige, die leeft van zijn pen, optredens en freelance kelnerwerk.
1984
- Nog meer dichtbundels verschijnen: In de piste (Bert Bakker) en Bagger (Kritak)
- Op 21 september gaat in het Antwerpse Theater Leguit Café Paniek in première, een op de actualiteit inspelende cabaretvoorstelling van De Zwarte Komedie, geschreven door Bert Verhoye en Tom Lanoy. Hijzelf speelt ook mee samen met onder andere Alida Neslo en Max Schnur.
1985: Publicatie van zijn prozadebuut Een slagerszoon met een brilletje. (Bert Bakker)
1986
- Een gastoptreden in hetzelfde jaar in een TV-interview bij Sonja Barend wordt Een slagerszoon met een brilletje ook in Nederland bij het groot publiek een bestseller.
- Dat jaar trekt Lanoye tevens met Een slagerszoon met een brilletje langs diverse podia, de autobiografische verhalen uit de bundel werden herwerkt en gecombineerd met gags en liedjes.
- In het najaar verschijnt de roemruchte verhalenbloemlezing Mooie Jonge Goden (Kritak), met verhalen van onder andere Herman Brusselmans, Stefan Hertmans, Tom Lanoye en Marc Mijlemans.
1987
- In januari verhuist Lanoye van Gent naar Antwerpen.
- In het najaar gaat het literaire variétéprogramma In de piste in première.
- Vlak voor de jaarwisseling ontmoet Lanoye René Los.
1988
- In de zomer verschijnt de bibliofiel uitgegeven en aan René Los opgedragen cyclus liefdesgedichten Hanestaart (Utrecht, Sub Signo Libelli).
- Twee thema’s staan centraal: de homo-erotische liefde en het dichterschap, dat is ‘als een toverbal’.
- De titel is een illustratie van hoe beide thema’s met elkaar vermelten: ‘Hanestaart‘ is de vertaling van ‘cocktail’, waarbij zowel ‘cock’ als ’tail’ naar het mannelijk geslachtsorgaan verwijzen. In de gedichten zelf wordt ook gerefereerd aan de schrijverspen als fallussymbool.
- Ironie en groteske overdrijving, Lanoye-de-performer, het vindt zijn weg in deze bundel, maar ook de pogingen om de angsten en onzekerheden weg te lachen en beheersbaar te houden.
- In het najaar verschijnt zijn romandebuut Alles moet weg (Bert Bakker).
1989
- Ter gelegenheid van de jaarwisseling verspreidt uitgeverij Bert Bakker Vendu! Apologie van een handelsreiziger onder vrienden en relaties.
- In maart gaat De Canadese muur, geschreven door hemzelf en Herman Brusselmans in première bij het Raamtheater te Antwerpen, in een regie van Walter Tillemans.
- Even later verschijnt Vroeger was ik beter (Bert Bakker), een selectie uit Rozegeur en maneschijn en Het cirkus van de slechte smaak, aangevuld met nieuw werk.
1990: In februari verschijnt de commerciële, sterk uitgebreide editie van de dichtbundel Hanestaart bij Bert Bakker.
1991: Een druk theaterjaar
- In januari gaat Blankenberge, geschreven in opdracht van het NTG, in première in een regie van Senne Rouffaer.
- In februari gaat het theaterstuk “Komieken” naar Comedians van Trevor Griffiths in première bij het Mechels Miniatuurtheater, in een regie van Jo Dua.
- In maart gaat ten slotte Bij Jules en Alice, een stuk naar het gelijknamige verhaal uit Een slagerszoon met een brilletje, geschreven in opdracht van Toneelgroep Amsterdam, in première in een regie van Alize Zandwijk.
In oktober verschijnt Kartonnen dozen (Prometheus), een autobiografische roman over een ‘banale liefde en haar verterende kracht’.
1992
- 27 augustus: Oprichting van de Naamloze Vennootschap ‘L.A.N.O.Y.E’ op, gespecialiseerd in ‘literair variété en afgewerkte producten’.
- Lanoye groeide van enfant terrible tot gevestigde waarde voor ‘alle vormen van teksten en schriftuur, zowel voor boeken, kranten, tijdschriften en andere drukwerken, voor toneelopvoeringen, cabaret- en zangvoorstellingen, dit alles onder eender welke vorm en in de meest ruime zin van het woord ‘(citaat uit de statuten van de in 1992 opgerichte naamloze vennootschap L.A.N.O.Y.E.).
- September: Doèn! verschijnt, een eerste bundel HUMO-columns, geschreven tussen maart en september 1992.
- November: Kartonnen dozen krijgt Humo’s Gouden Bladwijzer.
1993
- Maart: Celibaat, een stuk naar de gelijknamige roman van Gerard Walschap, gaat in première. Het werd geschreven in opdracht van Theater Teater en gespeeld in een regie van Jappe Claes en Pol Dehert.
- Augustus: De schoonheid van een Total loss (Prometheus) bundelt eerdere toneelteksten (Blankenberge, Bij Jules en Alice en Celibaat).
- Najaar: De eerste Lanoye vertaling: Pappschachteln , een door Rainer Kersten gemaakte Duitse vertaling van Kartonnen dozen.
1994
- Maart: De verhalenbundel Spek en bonen rolt van de persen. Blankenberge wordt bekroond met de culturele prijs van de Provincie Antwerpen voor Toneel.
- 27 april: Lanoye maakt de eerste vrije verkiezingen in Zuid-Afrika mee.
- Najaar: Beducht voor een overrompelend succes van het Vlaams Blok bij de Antwerpse gemeentetaadsverkiezingen, is hij de drijvende kracht achter de roodgroene eenheidsbeweging ‘Arm in arm’.
- September: Bij het NTG gaat Onweer in de tropen in première, naar het gelijknamige verhaal uit Spek en bonen en in een regie van Sam Bogaerts
- ‘Maten en gewichten’ verschijnt, een bundeling columns die tussen september 1992 en oktober 1994 in Humo verschenen.
1995
- Mei: Lanoye krijgt de 45ste Arkprijs van het Vrije Woord.
1996
- 20 januari: Lanoye en zijn Nederlandse vriend en Agalev-politicus René Los laten zich als eerste homo-koppel registreren als samenlevers.
- Na 8 jaar van wijzigende plannen en scenario’s gaat in het najaar eindelijk de film Alles moet weg in première, in een regie van Jan Verheyen.
1997
- Mei: Lanoye spreekt aan de UI Antwerpen de lezing Gespleten en bescheten uit, geschreven in opdracht van het Boon-centrum. Later op het jaar breidt Lanoye de lezing uit tot een theatermonoloog, waarmee hij door Vlaanderen toert.
- In hetzelfde jaar ziet Het goddelijke monster – het eerste deel van een trilogie) het lezerslicht.
- November: Première bij de Blauwe Maandag Companie van ‘Ten oorlog’ . Lanoye herwerkt de acht koningsdrama’s van William Shakespeare tot één groot verhaal waarin op z’n Vlaams, Engels en Nederlands wordt gescholden, gerapt en gedold. De 12 uur durende theatermarathon werd een groot succes, niet alleen in Vlaanderen maar ook in het buitenland.
- Onder de titel Schlachten, kende de bewerking succes in Duitsland en Oostenrijk: op het jaarlijkse Theatertreffen van Berlijn wint Schlachten de Innovationspreis.
- Juni 2021: Het jonge toneelgezelschap van Camping Sunset brengt een eigentijdse en eigenzinnige versie van het stuk op de bühne. (De Morgen, 12 juni 2021 ‘Goddank zijn die gasten niet te intimideren’, tot groot genoegen van Tom Lanoye)
2000: Bij de gemeenteraadsverkiezingen is hij kandidaat voor de groene partij.
2003
- Lanoye wordt de eerste officiële stadsdichter van Antwerpen.
- In januari gaat de Duitse versie van zijn Mamma Medea in première in het befaamde Staatstheater van Hannover.
- Lanoyes ‘klankspel op rijm over cultuurclashes’ zal tenslotte ook op de theateraffiche prijken in Zuid-Afrika, ondertussen Lanoye’s tweede thuishaven.
2004: Dat jaar schrijft hij twee toneelstukken.
- Diplodocus Deks. Triomf der archeologie werd geschreven in opdracht van Publiekstheater (Gent) en Koninklijke Vlaamse Schouwburg (Brussel), naar een idee van Domien Van Der Meiren. In diens regie ging het stuk in 2004 in première in Brussel. Het werd in dat jaar uitgegeven door Prometheus
- De Jossen. Val en revival der saamhorigheid werd geschreven in opdracht van Olympique Dramatique en Het Toneelhuis (allebei Antwerpen). Het ging in première in juni 2004 in de Bourlaschouwburg te Antwerpen in een eigenzinnige uitvoering door het toneelgezelschap. (Zie: De Jossen – Cobra.be)
- Beide teksten worden door uitgeverij Prometheus in één band uitgegeven.
2008: Atropa. De wraak van de vrede is geschreven in opdracht van Toneelhuis (Antwerpen). Het is een zeer vrije bewerking van diverse bronteksten, hoofdzakelijk alle stukken van Euripides die handelen over de Trojaanse oorlog, maar ook teksten van Aischylos, Jean-Paul Sartre, George W. Bush, Donald Rumsfeld en Curzio Malaparte (meer bepaald uit De huid). Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in 2008 in première ging in Antwerpen. De tekst werd in datzelfde jaar uitgegeven door Prometheus (Amsterdam).
Eind 2009: Verschijnt zijn roman Sprakeloos, die handelt over de dood van zijn moeder – een amateuractrice die, na een beroerte, haar spraak verliest.
2011: Nóg meer dan andere jaren is 2011 het jaar van Tom Lanoye. Een année de cru, zeg maar.
- Zijn theaterstuk Bloed & Rozen werd in de zomer in een regie van Guy Cassiers op de Cour d’Honneur tijdens het theaterfestival van Avignon op massale bijval onthaald.
- Tevens kon het voor Toneelgroep Amsterdam geschreven stuk De Russen, veel lof oogsten.
- Daarnaast werd Lanoye uitgenodigd om het Nederlandse Boekenweekgeschenk 2012 te schrijven.
- Zijn roemruchte Monstertrilogie zal vanaf 4 september als zondagavondreeks worden uitgezonden op het VRT-kanaal Eén.
Van 6 oktober tot 15 november 2011 trekt Lanoye op tournee met Sprakeloos op de planken, de ijzersterke monoloog die hij heeft gepuurd uit de roman over zijn moeder – ‘een slagersvrouw en amateuractrice eerste klas’. (Lees: Sprakeloos op de planken – Tom Lanoye )
- Tijdens de Nederlandse Boekenweek 2012 wordt deze voorstelling opgevoerd voor een uitverkocht Carré in Amsterdam.
2012: Lanoye brengt de theatersolo “Sprakeloos” op toneel. Tijdens de Nederlandse Boekenweek wordt deze voorstelling opgevoerd voor een uitverkocht Carré in Amsterdam.
2012: Schrijft het Boekenweekgeschenk “Heldere hemel” voor de Nederlandse Boekenweek. Voor de eerste keer wordt dit geschenkboek ook – in het kader van de Literaire Lente 2012 – aangeboden door de Vlaamse boekhandelaar. De totale oplage bedraagt 894.000 exemplaren waarvan er 61.000 bestemd zijn voor Vlaanderen.
2013: Lanoye met “Les Boîtes en Carton’ – vertaald door de schrijver Alain van Crugten (Editions La Différence, 191 p) – genomineerd voor le Prix Jean-Monnet de littérature européenne du département de Charente. Uiteindelijk zal Michael Kumpfmüller de prijs winnen.
4 september 2013: Verschijnt de roman Gelukkige Slaven. Lanoye belandt er voor de eerste maal mee op nr 1 in zowel de Nederlandse Boekentoptien van NRC Handelsblad als in de Vlaamse Boekentoptien van De Standaard. De roman krijgt in december van dat jaar de NRC-prijs voor beste seksscène van het jaar toegekend.
19 maart 2014: Première in de Stadsschouwburg te Amsterdam van Hamlet vs Hamlet.
- Het betreft een co-productie van Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam. Tom Lanoye bewerkt het meest bekende stuk ter wereld, Hamlet. Regisseur is Guy Cassiers.
- Lanoye is voor zijn bewerking vertrokken vanuit Hamlet op de stoep van zijn volwassenheid, een periode die bij iedere mens gepaard gaat met het leren verstandelijk lopen vanuit de eigen kracht. Het in twijfel trekken van de raad van naasten en derden. Alvast een pracht van een vondst is Hamlet te laten spelen door een vrouw, de actrice Abke Haring.
2015: THEATERJAAR met niet minder dan 3 theaterproducties:
- Revue Ravage. Dood van een politicus, gaat in première in een regie van Josse Depauw op 21 maart 2015 in de KVS te Brussel.
- Koningin Lear. In première op 08 maart 2015 door Toneelgroep Amsterdam in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Regie: Eric de Vroedt.
- GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder. (theatermonoloog) Première: 17 april in Tielt, bij Theater Malpertuis. Geschreven op vraag van regisseur Piet Arfeuille en voor actrice Viviane De Muynck.
Zomer 2016: Lanoye treedt op tijdens het theaterfestival Theater aan Zee te Oostende. Samen met bassist Nicolas Rombouts en drummer Teun Verbruggen improviseren ze een voorstelling bij elkaar onder de titel Bloednoot©. Voor de tekst put Lanoye uit Fort Europa. Hooglied van versplintering.
2017: Na de theatersolo “Sprakeloos” op toneel, nu een filmversie in een regie van Hilde Van Mieghem. Viviane De Muynck neemt de rol van de oude moeder op zich, Stany Crets speelt haar zoon. Marie Vinck speelt de jongere moeder.
2017: In de herfst verschijnen twee werken: de roman Zuivering, een verhaal over vriendschap, trouw en verraad, geplaatst tegen een herkenbare achtergrond van migratie en radicalisering. Via het hoofdpersonage geeft Lanoye zijn visie over wat er verkeerd loopt in de maatschappij en daarbij valt op hoezeer hij de mens ziet als een speelbal van de omstandigheden.
Tegelijk verschijnt het toneelstuk De felomstreden kroon van Edward II, een bewerking van het gelijknamige koningsdrama van Christopher Marlowe, een tijdgenoot van Shakespeare.
Oktober -november 2017: 20 jaar geleden ging de toneelmarathon Ten Oorlog in november 1997 in première. Bij wijze van jubileum vergast Lanoye ons op de performance Solo ten oorlog, een blitzversie van zijn bewerking van Shakespeares The War of the Roses. ‘Vergeet de koningen, het gaat om de taal’, zo vat meesterverteller Lanoye zijn optreden samen. Meesterlijk laat hij zien hoe de wufte met Frans doorspekte taal van Richard Deuxième over barokke Twitter-duels avant la lettre (Margaretha di Napoli) aftakelt tot het Engels-Nederlands trashtaaltje van Risjaar Modderfokking den derde.
14 december 2019 : Op vraag van het Düsseldorfer Schauspielhaus herwerkte Lanoye het tweede deel van zijn iconische marathonbewerking Ten oorlog (1997). Onder de titel Henry VI & Margarethe di Napoli (nach Shakespeare) ging het op 14 december 2019 in première, in vertaling van Lanoye’s vaste Übersetzer Rainer Kersten en in een regie van David Bösch. De hoofdrollen werden gespeeld door André Kaczmarczyk en Sonja Beißwenger. Pers en publiek prezen de voorstelling die bijgevolg op het repertoire bleef — tot corona en de lockdown de hele schouwburg sloten.
- De Nederlandse tekst verscheen integraal op de site van theatertijdschrift Etcetera.
2022: Drie nieuwe theaterprojecten
- OustFaust (vrij en wild naar Goethe), geschreven op vraag van Het Nationale Theater in Den Haag, in een regie van Theu Boermans en met Romana Vrede als Faust.
- Lanoye’s eerste libretto Bonaparte. Monoloog met demonen geschreven voor het Antwerp Spring Festival met muziek van componiste Hanne Deneire. Het wordt gezongen door zanger-acteur Stefaan Degand.
- Voor het gezelschap Tutti Fratelli (Antwerpen) en regisseur Jan Sobrie maakte hij De störm (vrij naar Shakespeare), een bewerking in Antwerpse vijfvoetige jamben, met Reinhilde Decleir in een leidende dubbelrol — tovenaar Prospero én de geest van Sycorax, moeder van aardslaaf Kalibaan.
en één roman: De draaischijf, een historische roman over kunst en collaboratie tijdens de tweede wreldoorlog in de Antwerpse theaterwereld.
BEKRONINGEN
- 1992 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Kartonnen dozen
- 1994 – Toneelprijs van de provincie Antwerpen voor Blankenberge
- 1995 – Arkprijs van het Vrije Woord voor Maten en gewichten
- 1998 – Belgische Océ Podium Prijs voor Ten oorlog
- 1998 – Nederlandse Prosceniumprijs voor Ten oorlog
- 1999 – Thaliaprijs voor Ten oorlog
- 1998 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Het goddelijke monster
- 2000 – Driejaarlijkse Vlaamse Gemeenschapsprijs voor Toneelletterkunde voor Ten oorlog
- 2000 – Innovationspreis Theatertreffen Berlin voor Schlachten! (Ten oorlog)
- 2000 – De Gouden Uil Publieksprijs voor Zwarte Tranen
- 2000 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Zwarte Tranen
- 2003 – De Gouden Uil Literatuurprijs voor Boze Tongen
- 2003 – De Gouden Uil Publieksprijs voor Boze Tongen
- 2004 – De inktaap voor Boze tongen
- 2007 – De Gouden Ganzenveer voor zijn oeuvre.
- 2010 – De Gouden Uil publieksprijs voor Sprakeloos.
- 2010 – Tzum-prijs voor de Mooiste Zin van het jaar.
- 2011: De Henriëtte Roland Holst-prijs voor Sprakeloos
- 2012: Vijfjaarlijkse Prijs voor podiumteksten van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL) voor ‘Atropa. De wraak van de vrede‘ (2008).
- 2013: Verwerft de Constantijn Huygensprijs 2013 voor zijn hele oeuvre.
- 2013: Prijs van Recensieweb voor de beste literaire seksscène van 2013 voor ‘Gelukkige slaven’
- 2013 – De Constantijn Huygens-prijs voor zijn hele oeuvre
- 2016 – Cutting Edge Award voor Revue ravage. Dood van een politicus
- 2018: Krijgt de Groenman-Taalprijs, een tweejaarlijkse prijs voor een mediapersoonlijkheid uit Nederland of Vlaanderen die zich onderscheid door goed en creatief gebruik van de Nederlandse taal.
- 2023: De BOON-publieksprijs voor De draaischrijf
- 2023: Krijgt uit de handen van de Franse ambassadeur in België, François Sénémaud, de onderscheiding van ‘Chevalier des Arts et des Lettres’, of ridder in de orde van de kunsten in de letteren. Lanoye ziet een grote kruisbestuiving tussen de Franse en Vlaamse cultuur. Hij ziet zichzelf als onderdeel van de ‘vague flamande’, die vanuit het toneel en later de literatuur de hele francofonie heeft bereikt.
- 2024: Bekroond met de driejaarlijkse prestigieuze Prijs der Nederlandse Letteren.
MEER OVER TOM LANOYE
- Flamend, Jan. 1980. ‘Tom Lanoye’. In: Kritisch lexicon van de Moderne Nederlandstalige Literatuur. Hugo Brems, Tom van Deel, Ad Zuiderent (red.). Groningen: Martinus Nijhoff uitgevers. Band 4. Februari 1993.
- Joosten, Jos. 1997. Tom Lanoye. De ontoereikendheid van het abstracte. In: Eric Wagemans en Henk Peters (red.), De school van de literatuur. Nijmegen: SUN. 96p.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
Websites
- Tom Lanoye – Wikipedia
- Tom Lanoye – eigen website
- NEDWEB/Literatuur in context – Lanoye, Tom
- Literair Gent – Tom Lanoye
- Tom Lanoye wordt 55… | dagelijks iets degelijks (vooral over zijn vroege toneel)
Referenties
- Bart Vanegeren. 1998. Naamloze vennootschap L.A.N.O.Y.E. . Diverse essays en bio- bibliografische notities. Amsterdam: Prometheus. -142p.
BIBLIOGRAFIE & FILMOGRAFIE
Woordje vooraf
- Consulteer zeker de website van Tom Lanoye: http://www.lanoye.be
- Lanoye heeft de gewoonte om van elk van zijn boeken, naast de commerciële edities, een bibliofiele editie te laten maken.
- Op de website van Tom Lanoye kun je 10 theaterteksten gratis downloaden. 10 toneelstukken gratis als PDF! « Tom Lanoye
De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij
- Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
- Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
- Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
- POËZIECENTRUM vzw – Gent.
Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.
A. Chronologisch overzicht
Jaar | Boekgegevens | Fotogalerij |
1980 | Maar nog zo goed als nieuw. (poëzie)
Gent: eigen beheer Lanoye. -35p. Oplage eerste druk: 100 exemplaren. (Volgens de door Boris Rosseeuw samengestelde bibliografie van en over Tom Lanoye) |
|
1981 | Neon! Een elegisch rockgedicht. (poëzie)
Gent: eigen beheer Lanoye. -4p. |
|
1981 | Van oor tot oor. (poëzie)
Gent: eigen beheer Lanoye. -46p. Afmetingen: 21.10 x 14.50 (geniet in omslag)Bevat de cycli: De ark van Rorschach; Onlust, 5 Polyester smartlappen; Vier subway sarabandes; Tucht en ontucht van het verenigingsleven; Neon, een elegisch rockgedicht. Colofon: ‘Van oor tot oor’ verscheen in het najaar van 1981 te Gent in een oplage van 200 exemplaren, waarvan X romeins genummerde en gesigneerde; en werd geschreven, getikt en uitgewerkt door Tom Lanoye. Het gedicht ‘Neon’ verscheen in 1981 in een aparte uitgave. Met dank aan J. voor bijzonder tijdelijk mecenaat. Fotocopie: Reproduct, Onderbergen te Gent. Omslag: Goff, Hoveniersberg te Gent – Omslag foto: Nick Pergoot. Afbeelding op p. 3: uit ‘Hieroglyphica’ van Horus Appolo; andere afbeeldingen uit diverse magazines gejat. |
|
1982 | Gent-Wevelgem. (poëzie)
Gent: eigen beheer Lanoye. -4p. Afmetingen: 21.50 x 15.50 (ingenaaid) |
|
1983 | De nagelaten gedichten. (poëzie)
Gent: eigen beheer Lanoye. -8p. Afmetingen: 21.20 x 14.30 (ingenaaid – kartonnen kaft – stofomslag) Colofon: ‘De Nagelaten Gedichten’ werd begin ’83 gezet uit de 10 punt Times en gedrukt op Editie 90 gram, in opdracht van Tom Lanoye. De oplage bedraagt 300 exemplaren waarvan tien ingebonden, Romeins genummerd en gesigneerd voor de intimi; Gedrukt door Indruk. Foto: © Willy Dé “Met dank aan de firma Pompes Funèbres van Genechten et Fils, Veldstraat, Gent, die bij wijze van sponsoring 50 exemplaren kocht als relatiegeschenk voor vrienden en klanten”. |
|
1983 | De glazen klomp. (poëzie)
Antwerpen: Het kanon. -8p. Afmetingen: 21 x 14.50 (ingenaaid) Colofon: Tom Lanoye ‘De Glazen Klomp’ werd in januari 1983 gezet uit de Xerox FB Boldface PC en gedrukt op Conqueror gevergeerd wit 100 gram. De uitgaven van Het Kanon zijn niet-commercieel, niet in de handel en verschijnen op 17 genummerde exemplaren.Tom Lanoye ‘De Glazen Klomp’ bestaat uit 8 ongebundelde gedichten uit de periode 1976 – 1982. Enkel Magere Troost, Liquid Paper en Kommer en Kwel werden reeds gepubliceerd als poster. |
|
1983 | Rozegeur en maneschijn: helse kritieken. (essays)
Leuven: Kritak (Uitgeverij en verspreidingscentrum A. Vesaliusstraat 1, 3000 Leuven). -118p. Afmetingen: 21 x 13.50 (paperback)Omslag en illustraties: Dooreman |
|
1984 | In de piste: gedichten. (poëzie)
Amsterdam: Bert Bakker. -60p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)Bevat de cycli: Verplichte figuren. Dressuur; Send in the clowns. Smartlappen; De subway sarabandes. Uitheemse dansen; Ruim baan voor de antipodist. Waagstukken; Sterke verhalen. Krachtpatserij; Schaduwboksen. Ahaerlebnis; Apotheose. Grand finale. Omslagtekening: Gert Dooreman naar foto’s van Michiel Hendryckx. Omslagontwerp: Ron van Roon gvn. |
|
1984 | Bagger. (poëzie)
Leuven: Kritak. -51p. Afmetingen: 21 x 13.40 (paperback)Bevat de cycli: Lebensraum; De ark van Rorschach; Zoekertjes. Omslagontwerp: Herr Seele. Labels: Dooreman. |
|
1984 | Een slagerszoon met een brilletje. (verhalen)
s.l. [Antwerpen] : Nemesis. -26p. Afmetingen: 21 x 15 (geniet) Colofon: Deze eerste afzonderlijke en volledige druk verschijnt op 1 november 1984 ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van Boris Rosseeuw en Rudy Vanschoonbeek. De oplage bestaat uit 120 genummerde en gesigneerde exemplaren bestemd voor de vrienden van de jarigen en de auteur. De eerste tien exemplaren werden door De Pers te Antwerpen ingebonden in oasisleer.‘Een slagerszoon met brilletje’ werd op verzoek van Vrij Nederland geschreven in augustus 1984 en verscheen verkort in dit Weekblad op 6 oktober 1984, in de reeks “De dag dat ik geboren ben”. 1985: handelseditie bij uitgeverij Bert Bakker te Amsterdam. 2003: 14de herziene druk Prometheus Amsterdam. Serie Lanoye Hard Gemaakt vormgeving van tekenaar en typograaf Dooreman. |
|
1985 | Een slagerszoon met een brilletje. (verhalen)
Amsterdam: Bert Bakker.-153p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) |
|
1986 | Een perfecte moord. (verhaal)
Uit de bundel: ‘Mooie Jonge Goden’. Uitgeverij: Kritak, Leuven Afmetingen: 21 x 13.50 (paperback) |
|
1986 | Het cirkus van de slechte smaak. (kritieken)
Antwerpen: Dedalus. -117p. Reeks: Het handvest vol 5 Afmetingen: 20.25 x 12.75 (paperback)Omslagontwerp is van Pjotr & Meynen Colofon: ‘Het cirkus van de slechte smaak’ werd in opdracht van uitgeverij Dedalus in de zomer van 1986 door Kris Pion gezet uit de Baskerville. Goff, Gent drukte het omslag Onzea Borgerhout het binnenwerk. Het omslagontwerp is van Pjotr & Meynen, Dooreman selecteerde en mengde de kleuren. Van deze bundel werden 30 exemplaren door de handbinderij ‘De Pers’ te Antwerpen gebonden en door de auteur gesigneerd. |
|
1987 | In de piste.
Tom Lanoye (eigen beheer). -16p. One-man-show met conférences, visuele accenten en persiflages |
|
1988 | Alles moet weg. (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker.-267p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Omslagontwerp Gerard Hadders, HW Omslagfoto: Pieter Vandermeer, met medewerking van Herwig Truyens. 1990: 4de druk, ibidem. |
|
1988 | Hanestaart. (poëzie)
Utrecht: Sub Signo Libelli. -60p. |
|
1989 | Hanestaart. (poëzie)
Utrecht: Sub Signo Libelli. -[19]p. |
|
1989 | Vroeger was ik beter. (essays)
Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker. -204p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)Bevat: De Letteren (pp.11-72); De schriftgeleerden (pp. 73-110); Pleidooi van een performer (pp. 111-120); Noord-Zuid (pp. 121-144); Post ! (pp. 145-178); Vendu ! (pp. 179-204). Omslagontwerp Gerard Hadders, HW Typografie: Jan Willem Stas Foto voorplat: Michiel Hendryckx Foto inzet: Nick Pergoot. |
|
1989 | De Canadese Muur: een harteloos familiedrama over voetbal, drank en Vlaanderen. (theatertekst)
Amsterdam: Bert Bakker. -135p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) |
|
1989 | Vendu!: apologie van een handelsreiziger. (essays)
Amsterdam: Bert Bakker. België: Kluwer Algemene Boeken. -46p. Afmetingen: 17 x 11 (pocket) Colofon: ‘VENDU !Apologie voor een handelsreiziger’ werd ter gelegenheid van de jaarwisseling 1988-1989 uitgegeven door Uitgeverij Bert Bakker te Amsterdam in een oplage van 1600 exemplaren, uitsluitend bestemd voor vrienden en relaties van de uitgeverij Bert Bakker en van Kluwer Algemene Boeken België. De tekst werd gezet uit de Kennerley Italic door Edith Cremers en gedrukt op de persen van Drukkerij Groenevelt te Landgraaf.De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas. |
|
1990 | Hanestaart (poëzie)
Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker. -60p. Afmetingen: 20 x 12 (gebonden – harde kaft met geïllustreerde omslag) Colofon: ‘Hanestaart’ werd in opdracht van uitgeverij Bert Bakker gezet door Chang Chi Lan-Ying en gedrukt door drukkerij Groenevelt. Van de eerste druk werden 20 exemplaren in leer gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. Bevat de cycli: Het vuurpeleton; De angst voor het witte blad; Muziekformules uit mijn jeugd; Hanestaart; Au naturel; The absence of hierarchies; Poker. De typografie was in handen van Jan Willem Stas. Het omslag werd ontworpen door Jimmi Dams Foto achterplat Philip Claus. |
|
1991 | Kartonnen dozen. (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -148p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Colofon: ‘Kartonnen dozen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van de Uitgeverij Prometheus gezet door Edith Cremers en gedrukt door Drukkerij Tulp te Zwolle. Van de 1ste druk werden 25 exemplaren in karton gebonden door handelsdrukkerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (in bruin inpakpapier op kartonnen platten, zonder rug opdat de katernen zichtbaar blijven. Het boekwerk werd verpakt in een golfkartonnen doos met sluittouwtje). De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas. Foto omslag: Freek Esser Foto achterplat: stationautomaat van P. |
|
1991 | Blankenberge. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. |
|
1991 | Bij Jules en Alice. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. *Première te Amsterdam in theater Bellevue op 22 maart 1991. |
|
1992 | Marlon, tu n’est pas un ange. (verhaal)
Uit de bundel: MAX. 36. Verhalen van jonge schrijvers samengesteld door Jessica Durlacher. pp 107-127 |
|
1992 | DoéN! (columns/essays)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -221p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) ‘Doén’ van Tom Lanoye werd gezet door Ro-zet in Rotterdam en gedrukt door Drukkerij Tulp te Zwolle in opdracht van Uitgeverij Prometheus. Er verschenen tevens 30 exemplaren in een bibliofiele doe-het-zelf editie, door de ‘ongeneeslijke bibliofiel B’ verzorgd en door de auteur genummerd en gesigneerd. (bewerkte sigarenkist met als inhoud het complete boek in katernen vergezeld van een tube lijm, naald en garen, karton, gemarmerd papier en een stuk leder om het boek zelf in te binden). In colofon genummerd en gesigneerd (schrijf hier: dit is nr … En teken met Tom Lanoye Doén ! ) Het omslag en typografie werden ontworpen door Anne Kuris. Uitvoering: Jan Willem Stas Foto achterplat: Herman Tallein. |
|
1993 | De schoonheid van een total loss: Blankenberge, Bij Jules en Alice, Celibaat. (verzameld toneel)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -193p. |
|
1994 | Spek en bonen. (verhalen)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -192p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) ‘Spek en bonen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Dooreman gezet door Aanzet, Gent en gedrukt door drukkerij Tulp, Zwolle. Bibliofiele uitgave: Van de 1ste druk werden 25 exemplaren in karton gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (in videocassettedoos, waarin het omslag van de handelseditie verwerkt werd. Binnenin de doos een extra zwart-wit fotovan de auteur. Het boek zelf onopengesneden en kreeg als omslag een echte foto die ook voor de handelseditie gebruikt had moeten worden.In colofon genummerd en gesigneerd, en “Voor echt & onvervalst verklaard”.Omslagontwerp: Dooreman en Hendryckx. Spek (van bij ons) bevat: Een perfecte moord (een thriller) (pp. 9-20); Spek en bonen (cinema)(pp. 29-44); Café Zeezicht (een groteske)(pp. 45-70); Marlon, tu n’est pas un ange (een parabel) (pp. 71-93). Bonen (extra muros) bevat: Johannesburg, le bain (reisverhaal) (pp. 99-112); Onweer in de tropen (scènes) (pp. 113-136); Moros y Cristianos (post) (pp. 137-192)Nota’s: 1. Het eerste deel van het verhaal in brieven ‘Moros y Cristianos’ verscheen tevens onder de titel ‘Inmiddels in Havana’ in de bundel Cahier d’Amour. Liefdesbrieven. Uitgever; Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, / Dedalus, Antwerpen. 1994. -144p. (Afmetingen: 20 x 12.50, paperback).Samenstelling: Luc Coorevits. 2. ‘Johannesburg, le bain’ verscheen tevens in de bundel Metropolis, Stad onder stroom . pp 104-117 ( Dedalus, Antwerpen. 1993. -117p. |
|
1994 | Maten en gewichten. (kritieken)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -238p. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Colofon: ‘Maten en gewichten’ van Tom Lanoye werd gezet door Rozet in Rotterdam en gedrukt door de Drukkerij Tulp te Zwolle in opdracht van Uitgeverij Prometheus. Van de eerste druk werden 20 bibliofiele exemplaren gemaakten met een rood potlood genummerd en gesigneerd door de auteur. De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas. (“In een juten zakje” treft de collectioneur het gommetje, het potlood en de puntenslijper aan waarmee de schrijver poseert op de voorplat van de reguliere editie. Het boekblok is voorzien van perkamenten platten op de voorkant waarvan de schrijver in zijn handschrift met rode inkt aangeeft, hoeveel boekblok en juten zak bij elkaar wegen. De open rug van het boekblok is gebonden met een koptische steek, volgens een bindtechniek die dateert van bij het begin van onze tijdrekening.) Het portret van Tom Lanoye is van Philip Boël naar een concept van Jan Hendrickx. De cover is van Freek Esser. Bevat een selectie en bewerking van stukken die, op één na, alle verschenen in het weekblad Humo, tussen september 1992 en oktober 1994.De lezing ‘Janus in Serajevo’ werd geschreven in opdracht van de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam en uitgesproken in De Balie op 7 juni 1994. Een ingekorte versie verscheen op 2 juli van dat jaar in Vrij Nederland. |
|
1994 | Onweer in de tropen. (theatertekst)
Bewerking voor toneel van het gelijknamige verhaal uit Spek en bonen September: in première bij het NTG in een regie van Sam Bogaerts. |
|
1997 | Het goddelijke monster: voorpublicatie nieuwe roman.
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -15p |
|
1997 | Het goddelijke monster. (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -336p. Deel 1 van de trilogie ‘Het goddelijk monster’.Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Colofon: ‘Het goddelijke monster’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Kris Demey gezet door Griffo, Gent. Het omslag werd ontworpen door Erik Prinsen, Zaandam. Drukkerij Giethoorn Meppel BV verzorgde het drukwerk. Bibliofiele uitgave: Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (Onbesnoeid exemplaar in een band van “tapis-plain” met schutbladen in “toile-cirée” Het voorplat in rood en het achterplat in zwart “tapis-plain” bedekken beurtelings een stuk van de rug. Midden op de rug werd het cijfer “I” geschoren. Het geheel wordt dichtgehouden met een touwtje in de Belgische driekleur, waarbij twee loden verstevigingen het uitrafelen van de band voorkomen. In colofon romeins genummerd en gesigneerd door de auteur) |
|
1997 | Ten oorlog. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -3 dln. Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft – 3 deeltjes in cassette)Première op zaterdag 22 november 1997 in het Kunstencentrum Vooruit te Gent . Perceval regisseerde de voorstelling. Lucas Van den Eynde ontving de Arlecchino voor beste mannelijke bijrol. Colofon: Ten Oorlog naar “The Wars of the Roses” van Shakespeare werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Griffo, Gent. Het werd gedrukt door Koninklijke Wöhrmann B.V. te Zutphen. De cassette werd vervaardigd door drukkerij Remmert Dekker bv te Wormer. De vormgeving werd verzorgd door Dooreman. Bewerking door Tom Lanoy en luk Perceval van William Shakespeares koningsdrama’s –“Richard II”, “Henry IV”, “Henry V”, Henry VI” en Richard II” die samen de cyclus “The Wars of the Roses” vormen. I : In de naam van de vader en de zoon : Richaar Deuzième + Hendrik Vier . II : Zie de dienstmaagd des heren : Hendrik de Vijfden + Margaretha di Napoli . III : En verlos ons van het kwade : Edwaar the King + Risjaar Modderfokker den Derde In Duitsland opgevoerd onder de naam Schlachten!Van de eerste druk werden 25 exemplaren gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de bewerkers genummerd en gesigneerd. |
|
1998 | Gespleten & bescheten. ((kritieken)
Brussel: De Morgen. -29p. Afmetingen: 20.75 x 14.75 (geniet) Colofon: ”Gespleten & bescheten” van Tom Lanoye was eerst een lezing, geschreven in opdracht van het Booncentrum en uitgesproken op 23 mei 1997, later een theatermonoloog waarmee de auteur door Vlaanderen toerde in de winter van 1997-1998, in een co-productie van Villanella, N.V. L.A.N.O.Y.E. en Verenigde Werkhuizen Thassos vzw; en bij deze ook een boekje dat verscheen als bijlage bij De Morgen, op 12 februari 1998 in een vormgeving van Kris Demey en met foto’s van Corneel Maria Ryckeboer en Bart van Leuven. Oorspronkelijk: Een avond op de Kapellekensbaan, een theatermonoloog waarmee Tom Lanoye in de winter van 1997-1998 door Vlaanderen toerde. 1998: Speciale Eénkatern-binding door Boekbinderij de Pampiere Werelt. |
|
1999 | Zwarte Tranen. (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -513p. Deel 2 van de trilogie ‘Het goddelijk monster’ Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback) Colofon: ‘Zwarte tranen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Kris Demey gezet door Griffo, Gent. Het omslag werd ontworpen door Erik Prinsen, Zaandam. Drukkerij Imschoot, Gent verzorgde het drukwerk. De foto van de auteur werd gemaakt door Corneel Maria Ryckeboer, Gent. Bevat: Eerste boek: Demonen uit het verleden – Onderweg naar nergens – Weerwerk. Tweede boek: Kweek – Zee van zielen – Eind goed, al goed (bis). De Gouden Uil Publieksprijs (2000) – Humo’s Gouden Bladwijzer (2000) Bibliofiele uitgave: Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (Onbesnoeid gebonden in een band van “dweil” met tricolore versiering. Schutbladen in geel “zeemvel”. Vier zwartleren stroken lopen horizontaal over voorplat, rug en achterplat en suggereren nerven op de rug van het boek. Een touwtje in de Belgische driekleur houdt het boek gesloten) |
|
2001 | Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken (kritieken)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p. Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid) – licht kartonnen kaft met flappen) Colofon: Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Griffo (Gent). Dooreman (Gent) ontwierp de cover en het binnenwerk. Michel Hendryckx maakte de portretfoto. Drukkerij Imschoot (Gent) verzorgde het drukwerk.
|
|
2001 | Mamma Medea. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -123p. Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde geïllustreerde kartonnen kaft) |
|
2002 | Niemands Land. Gedichten uit de Groote Oorlog. (vertaalde oorlogspoëzie)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p.Afmetingen: 21 x 27 (oblong) – gebonden met harde geïllustreerde kaft. |
|
2002 | Boze Tongen. (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -436p. Deel 3 van De monster-trilogie. Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback – stevige kaft met flappen) “Boze Tongen” van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus door Griffo, Gent gezet volgens de aanwijzingen van Kris Demey, die ook het omslagontwierp. De omslagfoto werd gemaakt door Bart van Leuven. Drukkerij Imschoot Gent verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Anni van landeghem en Josie Kraamer. Omslagontwerp en typografie: Kris Demey. Omslagfoto: Bart van Leuven. De Gouden Uil Literatuurprijs (2003) De Gouden Uil Publieksprijs (2003) Bibliofiele uitgave: Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. |
|
2003 | Veldslag voor een man alleen. (theatertekst) Multimediale theatersolo waarbij Tom Lanoye een compilatie bracht uit zijn zgn “Monstertrilogie” en gedichten uit Niemandsland. | |
2004 | Diplodocus Deks : triomf der archeologie & De Jossen: val en revival der saamhorigheid (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -155p. Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden met harde geïllustreerde kaft) Nota: Diplodocus Deks – geschreven i o v Publiekstheater (Gent) en KVS/de bottelarij (Brussel) – ging in première in een regie van Domien van der Meiren op 8 mei 2004 te Gent en op 17 mei 2004 in de KVS te Brussel. De Jossen – geschreven i o v Olympique Dramatique (Antwerpen) – ging in première op 29 april 2004 in de Bourlaschouwburg in Antwerpen en op 1juni in de VCH de Brakke Grond in Amsterdam. |
|
2004 | Overkant: moderne verzen uit De Groote Oorlog. (vertaalde oorlogspoëzie)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p. Tweede deel van Niemands Land. Oorspronkelijke auteurs van de gedichten: Guillaume APOLLINAIRE, Giulio BARNI, Carlo CARRA, Kurt HEYNICKE, Wilhelm KLEMM, Edlef KÖPPEN, Wladimir MAJAKOWSKI, Armando MAZZA, Anton SCHNACK, August STRAMM, Georg TRAKL en Giuseppe UNGARETTI. |
|
2004 | Het vroegste vitriool: 1983-1993. (kritieken – verzamelbundel)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -241p. Reeks: Lanoye hard gemaakt nr 5Bevat: Rozengeur en maneschijn ; Het circus van de slechte smaak ; Vroeger was ik beter ; Vendu! ; Dóen! |
|
2004 | Vitriool voor gevorderden: 1994-2003. (kritieken)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -256p. Reeks: Lanoye hard gemaakt nr 6 |
|
2004 | Stad van letters: Cahier A.
Antwerpen ABC 2004. (Antwerpen open vzw, Wapper 2). / Gent: Imschoot Uitgevers. Reeks: Stad van letters / Antwerpen Wereldboekenstad 2004. – Antwerpen, 2004 – 2005; vol. AInterview Tom Lanoye en Fred Eerdekens: Annelies Verbeke. Vormgeving: Nej De Doncker – Eindredactie : Marc Ruyters Beeldmateriaal: Fred Eerdekens Gezet in Clarendon BT en gedrukt op Muncken Print Extra 115 gr. 1.8 van Munckedal Basisplaat: Foamalux van Brett Martin. Concept : Nej De Doncker en Michäel Vandebril. Druk en gravure: Imschoot, Gent. |
|
2005 | Stadsgedichten. (poëzie)
Antwerpen: Uitgeverij Manteau / Amsterdam: uitgeverij Prometheus. -99p. Foto’s : Janna Beck. Vormgeving: Gert Dooreman.New Goff verzorgde het drukwerk De boekredactie was in handen van Anni van Landeghem en Vincent Schmitz. Bibliofiele uitgave: Van de eerste druk werden veertig exemplaren door de auteur genummerd en gesigneerd en gebonden door handboekbinderij ‘De Pers’ te Antwerpen, met gebruikmaking van stukken uit de originele banier waarop de Boerentoren zijn liefde verklaarde aan de kathedraal. |
|
2005 | De meeste gedichten.(poëzie – verzamelbundel)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -305p. Afmetingen: 16.40 x 11.70 (gebonden – harde kaft)Deeltitels: In de piste; Hanenstaart; Verstekelingen in de coulissen; Niemands land Gedichten uit de groote oorlog; Overkant moderne verzen uit de groote oorlog; Stadsgedichten; Verspreide gedichten. 2019: 2de druk ibidem. |
|
2005 | Fort Europa hooglied van versplintering. (toneel – uitgegeven als novelle in zeven persoonlijke verhalen, verteld in monologen)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -113p. Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid – harde geïllustreerde kartonnen kaft) Colofon: Fort Europa. Hooglied van versplintering van Tom Lanoye werd op verzoek van Uitgeverij Prometheus vormgegeven en gezet door Dooreman. Hij ontwierp ook hetbomslag. De foto op het voorplat is van Ben van Duyn. Drukkerij Giethoorn Ten Brink verzorgde het drukwerk. |
|
2006 | Het derde huwelijk. (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -337p. Afmetingen: 21.40 x 13.70 (gebonden in geplastificeerde kaft)Colofon: Het derde huwelijk van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Wilfrieda Paessens. Dooreman ontwierp de cover en het binnenwerk, Stefan Vanfleteren maakte de foto’s. Drukkerij Koninklijke Wöhrmann te Zutphen verzorgde het drukwerk. Van de eerste druk werden 40 exemplaren gebonden door de handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. De redactie was in handen van Vincent Schmitz en Anni van Landeghem. Omslagontwerp: Dooreman Fotografie: Stefan Vanfleteren. Zetwerk: Wilfrieda Paessens. Redactie: Vincent Schmitz en Anni van Landeghem 2014: Franse vertaling onder de titel: Troisièmes noces. Bij Editions de la différence. Vertaald door Alain van Crugten. 2015: De filmrechten van de Franstalige versie werden aan het Luikse produktiehuis Frakas Productions verkocht in september 2015. Regisseur: David Lambert. Een herwerking van de roman tot theaterstuk is in handen van de Nederlandse regisseur Theu Boermans. |
|
2006 | Mefisto for ever. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -155 + VIp. Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen geïllustreerde kaft)Colofon: Mefisto for ever van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus gezet door Griffo, Gent. Dooreman & Houbrechts ontwierpen de cover. Dooreman ontwierp het binnenwerk. Drukkerij Giethoorn ten Brink te Meppel verzorgde het drukwerk. Vrij naar de roman Mephisto van Klaus Mann. (hoofdrolspeler Dirk Roofthooft ontving hiervoor de Louis d’Or) Geschreven in opdracht van het Toneelhuis. Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in première ging op 13 oktober 2006 in de Bourlaschouwburg in Antwerpen. De Nederlandse première vond plaats op 2 december 2006 in de Rotterdamse Schouwburg. |
|
2007 | Schermutseling. (kritieken)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -291p. |
|
2007 | Hard gemaakt. (heruitgaven van vroeger werk)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -2044p. De serie Hard Gemaakt bevat het vroege werk van Tom Lanoye in geheel herziene uitgaven, die door tekenaar en typograaf Gert Dooreman op bijzondere wijze zijn vormgegeven. |
|
2008 | Atropa. De wraak van de vrede. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -96p. Zeer vrije bewerking van diverse bronteksten, hoofdzakelijk alle stukken van Euripides die handelen over de Trojaanse oorlog, maar ook teksten van Aischylos, Jean-Paul Sartre, George W. Bush, Donald Rumsfeld en Curzio Malaparte (meer bepaald uit De huid).Geschreven in opdracht van Toneelhuis (Antwerpen). Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in 2008 in première ging in Antwerpen. Atropa was in 2008 ook te zien op het Festival van Avignon. november 2022: Naomi Velissariou creëert een nieuwe eigenzinnige versie. |
|
2008 | Woest. (solovoorstelling)
Performance ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag. |
|
2008 | Mijn naam is Tom Lanoye: eerste brief aan Hans Warren. (bibliofiele uitgave)
Kalmthout : De Carbolineum Pers. -16p. Linosnedeportret: Isabelle Vandenabeele; Nawoord : Boris Rosseeuw. |
|
2009 | Alles eender (ganzenpas) : een zedenkomedie voor zeven acteurs en evenveel mobieltjes. (theatertekst)
Antwerpen: TG Stan. -147p. |
|
2009 | Sprakeloos. (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -360p. Afmetingen: 20 x 13.50 (gebonden met stofomslag) Colofon: veertig exemplaren van de eerste druk werden door handboekbinderij de pers (antwerpen) gebonden en door de auteur genummerd en gesigneerd. vincent schmitz en anni van landeghem waren de redacteurs. Colofon: Vormgegeven door dooreman (Gent), gezet door karakters ((Gent) en gedrukt door drukkerij wilco ((amersfoort).2011 : vertaald door Alain van Crugten als La langue de ma mère. Uitgever: Editions de la La Différence, Paris. |
|
2011 | Bloed en rozen. Het lied van Jeanne en Gilles. (theatertekst)
Brussel: De Morgen /Antwerpen Het Toneelhuis. -173p. Afmetingen: 16.25 x 12 (gelijmd) Première in de Bourlaschouwburg op 26 mei 2011 in een regie van Guy Cassiers. Vormgeving: Jespers en Jespers. Het boek bevat enkele repetitiefoto’s gemaakt door Koen Broos. Redactie: Ellen Stynen, Kristin Hex en Anni van Landeghem.Met dank aan regisseur Guy Cassier en dramaturg Erwin Jans. |
|
2011 | De Russen ! (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -176p. Afmetingen: 20 x 12.50 (Gebonden in harde kartonnen kaft) Colofon: De Russen ! van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam) gezet door Karakters (Gent). Dooreman ontwierp de cover en het binnenwerk. De foto op het voorplat – een protret van Jacob Derwig en Fedja van Huêt – werd gemaakt door Jan Versweyveld. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. Geschreven in opdracht van Toneelgroep Amsterdam. Het is een samenvoeging en bewerking van twee toneelstukken van Anton Tsjechov, Platonov en Ivanov, met nieuwe scènes en enkele citaten uit ander stukken van Tsjechov. Het stuk ging in première tijdens het Holland Festival op 19 juni 2011, in de Stadsschouwburg in Amsterdam |
|
2011 | Sprakeloos op de planken. (theatermonoloog op basis van de roman ‘Sprakeloos’ uit 2009)
In opdracht van Behoud de Begeerte en KVS.
Tom Lanoye brengt zijn bejubelde roman op scène. Première: 6 oktober 2011 in de KVS te Brussel.2012 |
|
2012 | Heldere hemel (novelle)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -92p. Uitgave van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegenheid van de Nederlandse Boekenweek 2012 Afmetingen: 19 x 11.25 (Harde kartonnen kaft) Druk en bindwerk: Koninklijke Wöhrmann, Zutphen Omslagbeeld: bewerkte still uit het VRT- journaal van 4 juli 1989 © VRT Foto auteur: Tessa Postuma de Boer Vormgeving: Dooreman Boekredactie: Nienke Beeking en Anni Van Landeghem |
|
2012 | De Wase trilogie. (luxe-editie van 3 vroegere romans)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. 174+172+359 p. Drie afzonderlijke hardcovers met elk een ruime fotoselectie uit familiearchief: Een slagerszoon met brilletje (1985 – 17de herziene druk); Kartonnen dozen (1991 – 23ste herziene druk); Sprakeloos (2009 – 26ste herziene druk) |
|
2013 | Gelukkige slaven. (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -300p. Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback – licht kartonnen kaft met flappen)De foto op het omslag werd in 1997 door Carl De Keyzer gemaakt in Shenzen, China. Colofon: Gelukkige slaven van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren en Anni van Landeghem. |
|
2014 | Hamlet versus Hamlet (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -152p. Vormgegeven door Dooreman (Gent) Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren en Anni van Landeghem.. 1ste druk maart 2014 – 2de druk april 2014 Première in Nederland in de Stadsschouwburg van Amsterdam op 19 maart 2014. Première in België in de Bourlaschouwburg te Antwerpen op 26 maart 2014 Regie: Guy Cassiers; Dramaturgie: Erwin Jans. Cast: Abke Haring (Hamlet) eaNaast de commerciële uitgave verscheen van deze theatertekst ook een bibliofiele uitgave, het resultaat van een intensieve samenwerking tussen boekbindster Pau Groenendijk (mooie boeken – Amsterdam) en mode-ontwerper Tim van Steenbergen, en in samenwerking met Tom Lanoye en antiquariaat J. De Slegte (Antwerpen). Oplage: 20 door Tom Lanoye genummerde en gesigneerde exemplaren, naast 10 geletterde exemplaren “hors serie”die een originele kostuumtekening van Tim van Steenbergen bevatten.Deze bibliofiele uitgave heeft een schutblad van antiek goud-sierpapier uit Aschaffenburg van 1920. Voor de rugbekleding van het boek werd gebruik gemaakt van de speciaal bedrukte zijde van kostuums uit de voorstelling, van mode ontwerper Tim Van Steenbergen. De platten zijn van edelhert perkament, de kopsnede is verguld. Aan de staart van het boek lijken muizen te hebben geknaagd. De uitgave werd verrijkt met prints uit het werkarchief van kostuumontwerper Tim van Steenbergen, en twee foto‟s van de toneelvoorstelling door fotograaf Jan Versweyveld. |
|
2015 | Revue Ravage. Dood van een politicus. (theater-revue)
Tekst uitgegeven als bijlage bij de krant De Standaard. (70p. – Afmetingen: 27 x 20.50 (geniet) Première: 21 maart 2015 KVS Brussel Tekst: Tom Lanoye – Regie: Josse De Pauw Productie: NTGent en KVS Spel: Josse De Pauw• Els Dottermans• An Miller• Frank Focketyn• Nico Sturm• Willy Thomas• Eurudike De Beul Dramaturgie: Steven Heene Regie-assistentie en boventiteling: Inge Floré Compositie: Peter Vermeersch – Uitvoering muziek: Flat Earth Society aka FES Scenografie: Jan Kempenaers (School of Arts Ghent) Licht: Dennis Diels – Kostuums: An-Catherine Kunz Coproductie: Théâtre National |
|
2015 | Koningin Lear. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -173p. Afmetingen: 20 x 12.20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)Tekst: Tom Lanoye naar Shakespeare. Foto op het voorplat – een portret van Pittoors ) werd gemaakt door Jan Versweyveld. Première: 08 maart 2015 door Toneelgroep Amsterdam in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Regie: Eric de Vroedt. Cast: Alwyn Pulinckx, Frieda Pittoors, Gijs Scholten van Aschat, Hélène Devos, Janni Goslinga, Jip van den Dooi, Roeland Fernhout, Vanja Rukavina Dramaturgie: Paul Slangen/Willemijn Barelds Colofon: Koningin Lear van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. Van de eerste druk werden 20 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd. |
|
2015 | GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder. (theatermonoloog)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -61p. Geschreven op vraag van regisseur Piet Arfeuille en voor actrice Viviane De Muynck.Afmetingen: 20 x 12.20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft) Colofon: GAZ Pleidooi van een gedoemde moeder van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam) vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren, Suzanne Aben en Anni van Landeghem. Première: 17 april in Tielt, bij Theater Malpertuis Productie: Theater Malpertuis en GoneWest Spel: Viviane De Muynck – Regie: Piet Arfeuille Decor: ruimtevaarders. -Licht: Jan Maertens. – Kostuums: Lieve Pynoo |
|
2016 | Revue Lanoye. Filippica (polemische replieken)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 238p. Afmetingen: 20 x 12.20 (ingenaaid )Colofon: REVUE LANOYE, Filippica van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De foto op het voorplat is van Stefan Vanfleteren, die op het achterplat van Sophie Bassouls. De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Anni van Landeghem. Revue Lanoye bevat een selectie en bewerking van) columns, essays en lezingen die de auteur de voorbije jaren schreef.Van de eerste druk werden 12 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd. |
|
2017 | Zuivering (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 351 +V p. Afmetingen: 21.30 x 13.50 (gebonden – verstevigde kaft)Illustratie op het voorplat: ‘Marck’s Disease’, 1999. Opgezette Mechelse Bressse – CCPI © Koen van Mechelen. Particuliere verzameling © Alex Deyaert. Illustratie op de schutbladen: ‘Under Pressure – C.C.P.’, 2015 CCPI © Koen van Mechelen. Particuliere verzameling. Foto: © Studio-Vision.be Auteursfoto op de achterplat: © Arthur Los, 2017 Colofon: Zuivering van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman (Gentà Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De foto op het voorplat is van Koen van Mechelen, die op het achterplat is van Arthur Los. De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Anni van Landeghem. Van de 1ste druk werden 20 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd. |
|
2017 | De felomstreden kroon van Edward II. Vrij naar Marlowe. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 116 + IIIp. Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen kaft)Colofon: ‘De felomstreden kroon en deerniswekkende dood van koning Edward II & zijn favoriet, jonkheer Gaveston, onder wiens betovering hij zich afkeerde van zijn koningin en kroonprins, tot steeds grotere woede van de verzamelde adel en het voor de rest onwetende gewone volk’ van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. Van de 1ste druk werden veertien exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd. De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Anni van Landeghem. Première: 4 oktober 2017 in Theater Zuidpool te Antwerpen. Cast: Peter Seynaeve, Sofie Decleir, Johan Van Assche, Koen van Kaam, Vincent Van Sande, Daan Roofthooft / Fedja Haagdorens. Regie: Jorgen Cassier – Muziek: Mauro Pawlowski |
|
2018 | Lanoye 60. Groepsportret met brilletje. (luxe scrapboek)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 246p. Afmetingen: 31.7 x 24.7 (gebonden – harde kaft) |
|
2019 | Vrij – wij ? Nieuwe gedichten. (poëziegeschenk op Gedichtendag 2019)
Stichting CPNB / Amsterdam: Prometheus. -16p. Afmetingen: 19 x 16 (gelijmd) |
|
2019 | Verloren vader (theatertekst)
Amsterdam: De nieuwe toneelbibliotheek. – 78p. Reeks: De nieuwe toneelbibliotheek Nr 505. |
|
2019 | Wie is bang ? (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -125p. Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde geïllustreerde kartonnen kaft) Colofon: Wie is bang ? van Tom Lanoye werd, in opdracht van uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Annie van Landeghem. Van de eerste druk werden 12 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd. |
|
2019 | Hendrik VI & Margaretha di Napoli (theatertekst)
Bewerking van het tweede deel van zijn iconische marathonbewerking Ten oorlog (1997). Première: 14 december 2019 in vertaling van Lanoye’s vaste Übersetzer Rainer Kersten en in een regie van David Bösch. De hoofdrollen werden gespeeld door André Kaczmarczyk en Sonja Beißwenger. |
|
2022 | OustFaust. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -207p. Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde geïllustreerde kartonnen kaft. Colofon: OutFaust van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent). De foto op het voor- en achterplat is van Bastiaan Woudt. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. |
|
2022 | De draaischijf (roman)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -474p. Colofon: De draaischijf van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam) vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Marieke van Oostrum en Anni van Landeghem. |
|
2022 | De störm (theatertekst) – vrij naar W. Shakespeare
Geschreven voor het gezelschap Tutti Fratelli (Antwerpen) en regisseur Jan Sobrie. De störm (vrij naar Shakespeare) is een bewerking in Antwerpse vijfvoetige jamben, met Reinhilde Decleir in een leidende dubbelrol. |
|
2022 | Napoleon. Monoloog met demonen. (libretto)
Kalmthout: De Carbolineum Press. -28p. Première: Antwerp Spring Festival 24 mei 2022 in de Handelsbeurs te Antwerpen. |
|
2023 | WOKE is het nieuwe Marrakech-pact. (of: Hoe ons capitool al elke dag wordt bestormd). Een pamflet.
Brussel: VUB Press (imprint van Academic and Scientific Publishers, Brussel. Afmetingen: 21 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft) Tekst van de (achttiende) Paul Verbraeken-lezing, uitgeproken in Antwerpen, op zaterdag 29 aprl 2023, in het Zuiderpershuis. De gesproken tekst is achteraf bewerkt en aangevuld. |
|
2023 | Met voorgewende hoogachting. Vroege brieven.
Confituurboekwinkels België/ Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -37p. Afmetingen: 18.50 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – harde geïllustreerde kaft) |
|
2024 | Lady + Lord Mac Beth. (theatertekst)
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -140p. |
B. Overzicht per genre en alfabetisch op titel
Poëzie
- Bagger. (poëzie) (1984, Leuven: Kritak)
- De glazen klomp. (1983)
- De meeste gedichten.(2005, Amsterdam: Prometheus.)
- De nagelaten gedichten. (1983, Gent: eigen beheer Lanoye)
- Gent-Wevelgem. (1982, Gent: eigen beheer Lanoye)
- Hanestaart. (1988, Utrecht: Sub Signo Libelli.)
- In de piste: gedichten. (poëzie) (1984, Amsterdam: Bert Bakker.)
- Maar nog zo goed als nieuw. (1980, Gent: eigen beheer Lanoye)
- Neon! Een elegisch rockgedicht.(1981)
- Niemands Land. Gedichten uit de Groote Oorlog. (2002, Amsterdam: Prometheus.)
- Overkant: moderne verzen uit De Groote Oorlog. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
- Stadsgedichten. (2005, Antwerpen: A. Manteau.)
- Van oor tot oor. (1981, Gent: eigen beheer Lanoye)
- Vrij – wij ? Nieuwe gedichten.(2019)
Romans
- Alles moet weg. (1988, Amsterdam: Bert Bakker.)
- Boze Tongen. (2002, Amsterdam: Prometheus)
- De draaischijf (2022, Amsterdam: Prometheus.)
- Gelukkige slaven. (2013, Amsterdam Prometheus)
- Hard gemaakt.(2007, Amsterdam: Prometheus.)
- Heldere hemel (2012, Amsterdam: Prometheus)
- Het derde huwelijk. (2006, Amsterdam: Prometheus.)
- Het goddelijke monster. (1997, Amsterdam: Prometheus.)
- Kartonnen dozen. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
- Sprakeloos (2009, Amsterdam: Prometheus.)
- Zwarte Tranen. (1999, Amsterdam: Prometheus.)
- Zuivering. (2017, Amsterdam: Prometheus.)
Verhalen / Brieven
- Een slagerszoon met een brilletje. (1985, Amsterdam: Bert Bakker.)
- Met voorgewende hoogachting. Vroege brieven. (2023, Confituur vzw)
- Spek en bonen. (1994, Amsterdam: Prometheus.)
Essays
- Doen! (1992, Amsterdam: Prometheus.)
- Gespleten & bescheten. (1998, Brussel: De Morgen.)
- Het cirkus van de slechte smaak. (1986, Amsterdam: Dedalus)
- Het vroegste vitriool: 1983-1993. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
- Maten en gewichten. (1994, Amsterdam: Prometheus.)
- Revue Lanoye. (2016, Amsterdam: Prometheus.)
- Rozegeur en maneschijn: helse kritieken. (1983, Leuven: Kritak.)
- Schermutseling. (2007, Amsterdam: Prometheus.)
- Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken (2001, Amsterdam: Prometheus.)
- Vendu!: apologie van een handelsreiziger. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)
- Vitriool voor gevorderden: 1994-2003. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
- Vroeger was ik beter. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)
- WOKE is het nieuwe Marrakech-pact. (2023, VUB Press)
Toneel
- Alles eender (ganzenpas) (2008)
- Atropa. De wraak van de vrede. (2008, Amsterdam: Prometheus.)
- Bij Jules en Alice. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
- Blankenberge. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
- Bloed en Rozen. Het lied van Jeanne en Gilles. (2011)
- Bonaparte. Monoloog met demonen. (een libretto – 2022)
- Celibaat. (1993, Amsterdam: Prometheus.)
- De Canadese Muur: een harteloos familiedrama over voetbal, drank en Vlaanderen. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)
- De felomstreden kroon van Edward II (2017, Amsterdam Prometheus)
- De Jossen. (2004)
- De Russen ! (2011, Amsterdam: Prometheus) – naar A. Checkov.
- De schoonheid van een total loss: Blankenberge, Bij Jules en Alice, Celibaat , naar G. Walschap). (1993, Amsterdam: Prometheus.)
- De störm; naar W. Shakespeare
- Diplodocus deks : triomf der archeologie ; De Jossen : val en revival der saamhorigheid (2004, Amsterdam: Prometheus.)
- Gaz (2015, Amsterdam: Uitgeverij Prometheus)
- Hamlet versus Hamlet. (2014, Amsterdam: Prometheus.)
- Hendrik VI & Margaretha di Napoli (naar William Shakespeare 2019)
- In de piste. (1987, eigen beheer)
- Fort Europa hooglied van versplintering. (2005, Amsterdam: Prometheus.)
- Komieken (1991) – naar T. Griffiths.
- Koningin Lear. (2015, Amsterdam: Prometheus)
- Lady + Lord Mac Beth. (2024, Amsterdam: Prometheus)
- Mamma Medea. (2001, Amsterdam: Prometheus.) – Naar Apollonios en Euripides.
- Mefisto for ever. (2006, Amsterdam: Prometheus.)
- Napoleon. Monoloog met demonen (2022, De Carbolineum Press, Kalmthout)
- Onweer in de tropen. (1994)
- OustFaust (2022 – Amsterdam: Prometheus) – naar J.W. von Goethe.
- Revue Ravage. (2015, De Morgen)
- Ten oorlog. (1997, Amsterdam: Prometheus.) – Naar W. Shakespeare samen met L. Perceval
- Veldslag voor een man alleen. (2003)
- Verloren vader. (2019)
- Wie is bang ? (2019)
FILMOGRAFIE