home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Petry, Yves

YVES PETRY

Tongeren, 26 juli 1967

Schrijver van romans, verhalen en essays.

“Wantrouwen jegens de woorden is het begin van elk waarachtig schrijverschap. Een waarachtig auteur is iemand die zichzelf nog moet overtuigen van het verhelderende vermogen van de taal.”    (Uit: De maagd Marino)

 

BIOGRAFIE

26 juli 1967: Geboren te Tongeren.

  • Studeerde wiskunde en filosofie aan de K.U. Leuven.
    • “Ik ben om romantische redenen wiskunde gaan studeren. Ik had een zucht naar het absolute, een drang om me te verbinden aan het onvergankelijke.’ Na zijn kandidaats geeft hij de brui aan de ‘veredelde beroepsopleiding van metingen en statistieken’ en gaat filosofie studeren.”  Hij bestudeert er o m het wezen van mystiek. Zijn eindscriptie voor filosofie ging over de Ehica van de filosoof  Baruch Spinoza. Zijn boeken dragen er de sporen van

1999: Debuteert met de roman Het jaar van de man. De literaire kritiek noemt hem meteen één van de meest veelbelovende schrijvers.

  • Een jongeman probeert al filosoferend er proefondervindelijk achter te komen hoe te leven: “Ik streef een orde na – aldus het hoofdpersonage in het boek –  die ook boven het malen van de tijd, het sterven van je vee, het instorten van je huis, het verlies van have en goed en vrienden en bedgenoten overeind blijft staan, een orde van het hart die je door niets kan worden ontnomen. Een orde die ook in het geheel niet ‘praktisch’ hoeft te zijn.” Maar zijn zendelingenbewustzijn keert zich tegen hem.

2001: Opnieuw lovend besproken roman Gods eigen muziek.

  • Na op klaarlichte dag overvallen te zijn door de liefde, besluit Rijker West zijn betrekking als assistent-bioloog op te geven. Vriend noch vijand kunnen veel begrip opbrengen voor Rijkers heilige roeping. De wereld heeft geen oren naar Gods eigen muziek. De wereld denkt nuchter, pragmatisch en toekomstgericht. Liefde is een realiteit in blijven. Gods eigen muziek gaat over gevoelens die niet verkoopbaar, niet mededeelbaar, niet leefbaar of niet nuttig inzetbaar zijn.

2003: De laatste woorden van Leo Wekeman – het derde boek van Yves Petry – bestaat uit vijf openhartige en vaak cynische monologen. Het centrale thema is de macht van schoonheid, maar ook de zoektocht naar de eigen seksuele identiteit.

2006: Met zijn vierde roman De achterblijver wint hij de BNG Nieuwe Literatuurprijs en de Prijs van de provincie Vlaams-Brabant.

  • Yves Petry laat zijn personages de strijd aanbinden met gangbare opinies en vanzelfsprekende waarden. Zijn boeken wijzen graag op valse of overbodige neveneffecten van fenomenen als identiteit, religie, liefde, seksualiteit, ambitie en nog veel meer.
  • In De Achterblijver sloopt Petry de superieure cocon van de jonge ambitieuze informaticus Gram Goetleven. Die werkt aan een machine, liefkozend ‘Baby’ geheten, die de triomf van “de totale en seksloze intelligentie” moet worden. We ontmoeten hem op weg naar een congres in Texas waar hij een lezing moet houden over zijn project. Een ideeënroman waarin Petry op kousenvoeten de balans opmaakt van heilloze wetenschapsmystiek.

2010: Publicatie van de ‘kannibalenroman’ De maagd Marino.

  • Een on-Vlaams boek. Petry gaat in deze roman aan de haal met de morbide zaak van de ‘kannibaal van Rotenburg’ Armin Meiwes die de penis afsneed van zijn vrijwillig slachtoffer Bernd Brandes. Het geamputeerde lid werd vervolgens geroosterd en opgegeten. Ook Rammstein wijdde een song aan de Menschenfresser.
  • In het boek zijn de reële mensen getransformeerd in de eenzame stille informaticus Marino Mund en de bezeten literatuurdocent Bruno Klaus.

9 mei 2011: Wint met De maagd Marino de prestigieuze Libris Literatuurprijs.Hij zal er in 2012 ook De Inktaap voor krijgen.

2011: Verzorgt de toneeltekst  ‘De misdaad’ een bewerking van het afsluitende deel van de roman van Robert Musil “De man zonder eigenschappen”. Als basis van het script diende de Nederlandse vertaling van Ingeborg Lesener. ‘De misdaad’ is het afsluitende deel van het driedelige Musilproject van ‘Het Toneelhuis’ in een regie van Guy Cassiers en een dramaturgie van Erwin Jans.

2015: Liefde bij wijze van spreken is een roman over liefde en identiteit.

  • Alex Jespers vertelt over zijn ervaringen met Jasper en Kristien Fielinckx, van wie de ouders in een bizar auto-ongeluk zijn omgekomen terwijl broer en zus nog op de middelbare school zaten. Het is duidelijk dat ze allebei ontzettend beschadigd zijn door het onverwachte overlijden van hun ouders, en beiden gaan daar geenszins goed mee om.
  • De eerste helft van de roman zit strak in elkaar en beklemt, onder meer door de plotontwikkelingen, het taalgebruik en door de schildering van de personages. De auteur zet dat helaas niet door in de rest van het boek. Op een gegeven moment verzandt de roman in bespiegelingen over het schrijverschap, de liefde, de omgang met vrouwen en stuurloos gaan we vervolgens richting het einde, waar enkele nieuwe dramatische gebeurtenissen de lezer weer bij het nekvel grijpen – maar grote kans dat je tegen die tijd bent afgehaakt. (Bron: Recensie: Liefde bij wijze van spreken, Yves Petry | MustReads )

2019: Met de roman, De geesten, bevraagt Yves Petry de drijfveren van Westerse hulpverleners in Afrika. Een verhaal verteld vanuit het perspectief van iemand die halsoverkop is teruggekeerd uit de hulppost in Afrika, waar hij iets verschrikkelijks heeft meegemaakt, en waar hij geconfronteerd werd met de onvermijdelijke dubbelzinnigheden die het werken als ontwikkelingsarts inhouden.

  • Petry: “Ik heb wiskunde en filosofie gestudeerd en ken relatief weinig literaire termen, maar stuitte laatst op de term dialogische roman, dat wil zeggen een roman waarin er geen centraal schrijversbewustzijn is, geen alwetende verteller. Met andere woorden, geen schrijver die precies weet hoe het allemaal zit, maar een boek waarin meningen botsen, wedijveren, vechten. Er is geen standpunt die bepaalt wie gelijk heeft en wie niet. Dostojevski heeft dit genre in zijn tijd opnieuw leven ingeblazen. En dit is precies wat ik ook doe. Ik wil geen eigen standpunt vertolken, niet in mijn boeken. Ook niet achteraf, eigenlijk. Ik zie niet in hoe je op die manier een roman kunt schrijven. Dan schrijf je geen roman, maar een pamflet. Als schrijver ben in ik staat om verschillende standpunten gestalte te geven, ook extreme standpunten.” (uit:Interview met Yves Petry over zijn nieuwe roman ‘De geesten …)

 BEKRONINGEN

  • 2004: longlist AKO literatuurprijs
  • 2007: BNG Nieuwe Literatuurprijs èn de Prijs van de provincie Vlaams-Brabant voor “De achterblijver”.
  • 2011: Libris Literatuurprijs voor de roman De maagd Marino.
  • 2012: De Inktaap (literaire jongerenprijs van het Nederlandse taalgebied) voor ‘De maagd Marino‘.
  • 2016: De jaarlijkse Tzumprijs 2015 voor de zin  ‘Ze ging naar bed met jongens op de manier waarop ze vroeger boeken las: omdat ze het gevoel had dat het van haar werd verwacht, niet omdat ze er zelf veel bijzonders van verwachtte’. Uit zijn roman Liefde bij wijze van spreken.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

BIBLIOGRAFIE

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience  – Antwerpen
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • Literatuur Vlaanderen Vertalingendatabank

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1999 Het jaar van de man. (roman)

Omslag: Studio Paul Koeleman
Foto auteur op de achterflap: Patrick de Spiegelaere
Petry 7 Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -184p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Mennen-Schriks – Asten.
2001 Gods eigen muziek. (roman)

Omslagillustratie: Dimitri Magnin.
Auteursfoto: Roeland Fossen.
Omslag en typografie binnenwerk: Volken Beck, Amsterdam.
Een fragment uit de roman – Het licht spreekt. Het licht heeft gesproken – verscheen eerder in het tijdschrift Bunker Hill Jaargang 4 (nrs. 12a-15)

Amsterdam: De Bezige Bij. -202p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback – kaft met flappen)
Druk: Groenevelt, Landgraaf

2003 De laatste woorden van Leo Wekeman. (roman) Petry 2 Amsterdam: De Bezige Bij. -256p.
2006 De achterblijver. (roman)

Omslagontwerp: Esther van Gameren.
Omslagillustratie: Corbis.
Auteursfoto: Stephan Vanfleteren.
Vormgeving binnenwerk: Adriaan de Jonge.
Bekroond met de BNG Nieuwe Literatuurprijs en de Prijs van de provincie Vlaams-Brabant.
Amsterdam: De Bezige Bij. -288p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofwikkel)
Druk: Clausen & Bosse, Leck

2007 De oude man en de prijs. (verhaal – radioboek)

De oude man en de prijs, het Radioboek van Yves Petry, gaat over een zestigjarige, wat verbitterde schrijver die, wanneer hij wordt genomineerd voor de Grote Belangrijke Prijs, heel anders reageert dan hij van tevoren had gepland..
Brussel: Deburen. 2 Compact Disks.

Yves Petry – Radioboeken
2009 Dode letters. (kort verhaal – bibliofiele uitgave)

Nota: Extra interessant: deze bibliofiele uitgave is daags na publicatie in z’n geheel teruggeroepen en vernietigd nadat er 3 taalfouten in bleken te staan. Van de oplage van 100 haalden er slechts een dozijn de buitenwereld; van de editie van 26 de helft.

Hilversum: Uitgeverij 69. -16p.

Dode Letters is gezet in de Jenson en gedrukt op Zerkall Bütten en Lana papier. De oplage bedraagt 126 exemplaren, waarvan 26 geletterd A – Z en gesigneerd. Bij de geletterde oplage is de titelpagina in twee kleuren gedrukt; bij de oplage van 100 in z/w.

2010 De maagd Marino. (roman)

Bekroond met de Libris Literatuurprijs 2011
Omslagontwerp: Esther van Gameren.
Omslagbeeld: Wieteke de Lange.
Foto auteur: Michiel Hendryckx.
Vormgeving binnenwerk: Aard Bakker
2016: Vertaald in het Duits door Gregor Seferens als ‘In Paradisum’. Uitgever: Luftschacht, Wenen.
Amsterdam: De Bezige Bij.-288p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
Druk: Clausen & Bosse, Leck

2010 Mijn leven als foetus. (essay)

Tekst: Yves Petry – pp 5-22
Nawoord door Dirk Leyman: De stem van een geslepen verleider: over het het schrijverschap van Yves Petry pp. 23-41.
Vormgeving: Barends en Pijnappel
Petry 6 Amsterdam: Stichting Voetnoot. -41p.

Reeks: Belgica nr 1
Afmetingen: 16.50 x 10.50 (pocket)
Drukwerk: Drukkerij Slinger
2010 De vrouwen in mijn leven (erotisch kortverhaal)

Omslagontwerp en vormgeving: Katleen Miller.
Samenstelling: Danny Ilegems.
Illustraties: Jan De Maesschalck.
Fotogravure: Steurs.

Uit de bundel: Alles kan heter (2). 15 erotische verhalen pp 110-117

Uitgave van Sanoma Magazines Belgium.
Druk Printer Portuguesa

2012 De zorgen van een schrijver (essays)

Begin 2012 hield Yves Petry een beklijvende nieuwjaarslezing in filosofiehuis ‘Het zoekend hert’. Petry weidde uit over de zorgen van een schrijver en besprak deze aan de hand van acht thema’s: lezen, stijl, wetenschap, verliefdheid, succes, interviewers, recensies en lezers.
Petry 8 Berchem/Antwerpen: Uitgeverij Luster. -48p.

 Reeks: De Nieuwjaarslezingen van het Filosofiehuis Het zoekend hert vol 2
Afmetingen: 17 x 10.80 ( harde zwartlinnen omslag, goudopdruk, leeslint, bijzonder papier en retrolettertypes die naar de mooiste jaren van het interbellum verwijzen)
2012 De misdaad. (theatertekst)

Theatertekst voor Cassiers’ bewerking van ‘De man zonder eigenschappen’ van Robert Musil.
Boekontwerp: Compagnie Paul Verrept
Foto achterflap: Keke Keukelaar
Antwerpen: Bebuquin/ Toneelhuis -52p.

Première: 11 mei 2012 in de Bourla te Antwerpen. Productie Toneelhuis
Regie Guy Cassiers, tekst Yves Petry geïnspireerd door Robert Musil, script gebaseerd op de Nederlandse vertaling van Ingeborg Lesener, dramaturgie Erwin Jans, spel Johan Leysen, Liesa Van der Aa, vormgeving Guy Cassiers, Enrico Bagnoli, lichtontwerp Enrico Bagnoli, geluidsontwerp Diederik de Cock, beeldmontage Frederik Jassogne, kostuumontwerp Belgat (Valentine Kempynck)
2015 Liefde bij wijze van spreken (roman)

Vormgeving omslag: Studio Jan de Boer
Foto auteur: Stephan Vanfleteren
Vormgeving binnenwerk: Aard Bakker.
Druk: Koninklijke Wörhmann, Zutphen
 Petry 9  Amsterdam: De Bezige Bij. -333p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (paperback)
2017 Tilburgh International (essay)

Illustraties van Margriet Heymans.
Eindredactie: Lukas Meijsen.
Ontwerp kaftwerk: Janine Hendriks.
Geschreven tijdens het Tilt Festival 2017 als writer in residence?

Tilburg: Tilt.( Literaire organisatie voor Vlaams- en Noord Brabant)  -40p.

Druk: Drukkerij Mezclado Tilburg Handgenummerd exemplaar

2019 De geesten (roman)

Ontwerp: Lyanne Tonk.
Productiebegeleiding: Tim Beijer.
Auteursfoto: Joris Casaer

Amsterdam: Das Mag Uitgeverij BV -310p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)

2022 Overal zit mens. Een moordfantasie. (roman)

Beeldcompositie:Batia Suter in Hexamiles (Amsterdam: Roma Publications, 2019)
Omslagontwerp: Lyanne Tonk
Zetwerk: Frank August
Productiebegeleiding: Tim Beijer.
Auteursfoto: John Jacobs.

Amsterdam: Das Mag Uitgeverij BV.  -250p.

Afmetingen: 20.10 x 12.60 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

 Essays en verhalen in kranten en tijdschriften

Zonder enige intentie tot volledigheid

Jaar Titel Fotogalerij Vindplaats
2013 De Mens als mezelf. (essay) Y. Petry herontdekt de charmes van Sigmund Freud.

Yves Petry schreef deze tekst voor het internationaal literatuurhuis Passa Porta in Brussel.
Passa Porta organiseerde op 19 november 2013 en avond over ‘Freud als filosoof’

In: De Standaard der Letteren nr 3213 dd 27 december 2013 pp L13

Ook gepubliceerd in Freud als filosoof. Over seksualiteit, psychopathologie en cultuur.  Diverse auteurs houden Freuds relevantie voor het hedendaagse denken tegen het licht: Psychoanalyticus en essayist Paul Verhaeghe leidt in, Ruth Joos praat met samenstellers Jens De Vleminck en Philippe Van Haute, en filosoof Marc Van den Bossche en romanschrijver Yves Petry zorgen voor kritische reflecties.  Uitgeverij Pelckmans, Kalmthout.

2015 Het merelmens (verhaal) In: De Morgen Boeken. Reeks Zomerverhaal,  dd 12 augustus 2015 pp 10-12.
2016 Duif en haan. (kortverhaal) In: De Morgen dd 02 juli 2016

YVES PETRY IN VERTALING

DUITS

  • 2003:  Mündige Herren Duits / vert. uit het Nederlands door Rainer Hawlik. In: Volltext, Zeitung für Literatur, nr.5 (oktober/november 2003), p.24-25. Fictie, Vertaling van een fragment uit Gods eigen muziek. Amsterdam: De Bezige Bij, 2001.
  • 2016:  In Paradisum. Duits / vert. uit het Nederlands door Gregor Seferens. Wenen: Luftschacht. Fictie, gebonden. Oorspronkelijke titel: De maagd Marino. Amsterdam: De Bezige Bij, 2010.