home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Lanoye, Tom

Tom Lanoye

Sint Niklaas, 27 augustus 1958

Tom Emiel Gerardine Aloïs Lanoye, romancier, toneelschrijver, dichter, performer en essayist

Tom Lanoye leeft en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Hij behoort tot de meest veelzijdige en meest bekroonde auteurs van zijn generatie, ook buiten het Nederlandse taalgebied.

De ‘Firsts’ in de carrière van Lanoye

1982: Jamboree, eerste performance
1983: Rozegeur en maneschijn, eerste kritieken en polemieken
1985: Een slagerszoon met brilletje, prozadebuut (verhalenbundel)
1988: Alles moet weg, eerste roman
1989: De Canadese muur, eerste theaterstuk
1997: Ten Oorlog, theaterbewerking naar William Shakespeare
2003: Eerste officiële stadsdichter van Antwerpen
2012: Heldere hemel een novelle ter gelegenheid van de Nederlandse Boekenweek komt voor het eerst tegelijk uit als boekengeschenk voor de Literaire Lente in Vlaanderen.

 

BIOGRAFIE

27 augustus 1958: Wordt geboren in Sint-Niklaas, als laatste in een gezin van vijf.

1968: De slagerszoon draagt voor het eerste een bril.

1970: Lanoye begint aan de humaniora aan het Sint Jozef Klein Seminarie Sint Niklaas, waar hij o.a. les kreeg van Anton van Wilderode.

1976: Gaat aan de RU Gent studeren, Germaanse filologie en sociologie.

1979: Een eerste publicatie. Zijn gedicht ‘Aanhoudende vorst’ wordt opgenomen in ‘Beste gedichten. Prijs voor Poëzie 1979’, een uitgave van Vlaamse Club voor Kunsten, Wetenschappen en Letteren.

1980: Begin december verschijnt Maar nog zo goed als nieuw, de eerste van vijf uitgaven in eigen beheer.

1981

  • Samen met James Bordello (Peter Roose) schuimde hij vanaf 1981 de Gentse cafépodia af.
    • In het zog van de Engelse “punkpoets” presenteerden ze zichzelf daarbij als ‘de Twee Laatste Grote Poëtische Beloften Van Net Voor De Derde Wereldoorlog’.
    • Binnen een jaar schoppen ze het van onaangekondigde optredens in Gentse studentencafés tot de Nacht van de Poëzie in Utrecht. (laatste optreden met James Bordello)
  • De eigenbeheeruitgaven Neon, een elegisch rockgedicht en Van oor tot oor verschijnen.
  • Ondertussen was Lanoye lid geworden van het vrijzinnige en tegendraadse “taalminnend studentengenootschap” ’t Zal wel Gaan”. Al snel was hij één der bezielers van de driejaarlijkse Geuzenprijs.
  • Studeert af met een scriptie over het werk van Hans Warren.  (De poëzie van Hans Warren : een thematische studie.)
  • In augustus treden Bordello en hij op te Brussel (Mallemunt), in oktober te Haarlem (New Harlem Poetry)

1982

  • Januari 1982: Werd redacteur en verantwoordelijke uitgever van het nieuwe tijdschrift van ’t Zal wel Gaan, met de originele titel ’t Zwarte Gat, dat maar vier nummers zal tellen.
  • 27 februari: Lanoye en Bordello treden voor het laatst samen op tijdens de Nacht van de Poëzie in Utrecht.
  • 31 maart: Lanoyes ‘verzencabinet’ Jamboree gaat in première te Gent in auditorium E van het faculteitsgebouw op de Blandijnberg.
  • Na ‘Don Juan’ (over de Vijftigers) in ’t Zwarte Gat , verschijnen zijn eerste ‘officiële’ polemieken: ‘Zoek de zon op’ (over Jeroen Brouwers) in het Amsterdamse studentenweekblad ‘Propria Cures’ en ‘Het klappen van Claus’ in De Zwijger,het satirische blad van Johan Anthierens.

1983

  • Publicaties: De laatste uitgave in eigen beheer ‘De nagelaten gedichten’, de piraatuitgave De glazen klomp’ en zijn officiële debuut: Rozegeur en maneschijn (Kritak) een selectie ‘helse kritieken voornamelijk uit De Zwijger.
  • Ontvangt de P.C. Onthooftprijs 1983 van Propria Cures voor ‘Een prachtige tulband’ een stuk over Gandhi.
  • Op 1 april stopt Lanoye met stempelen: hij wordt fulltime zelfstandige, die leeft van zijn pen, optredens en freelance kelnerwerk.

1984

  • Nog meer dichtbundels verschijnen: In de piste (Bert Bakker) en Bagger (Kritak)
  • Op 21 september gaat in het Antwerpse Theater Leguit Café Paniek in première, een op de actualiteit inspelende cabaretvoorstelling van De Zwarte Komedie, geschreven door Bert Verhoye en Tom Lanoy. Hijzelf speelt ook mee samen met onder andere Alida Neslo en Max Schnur.

1985: Publicatie van zijn prozadebuut Een slagerszoon met een brilletje. (Bert Bakker)

1986

  • Een gastoptreden in hetzelfde jaar in een TV-interview bij Sonja Barend  wordt Een slagerszoon met een brilletje ook in Nederland bij het groot publiek een bestseller.
  • Dat jaar trekt Lanoye tevens met Een slagerszoon met een brilletje langs diverse podia, de autobiografische verhalen uit de bundel werden herwerkt en gecombineerd met gags en liedjes.
  • In het najaar verschijnt de roemruchte verhalenbloemlezing Mooie Jonge Goden (Kritak), met verhalen van onder andere Herman Brusselmans, Stefan Hertmans, Tom Lanoye en Marc Mijlemans.

1987

  • In januari verhuist Lanoye van Gent naar Antwerpen.
  • In het najaar gaat het literaire variétéprogramma In de piste in première.
  • Vlak voor de jaarwisseling ontmoet Lanoye René Los.

1988

  • In de zomer verschijnt de bibliofiel uitgegeven en aan René Los opgedragen cyclus liefdesgedichten Hanestaart (Utrecht, Sub Signo Libelli).
    • Twee thema’s staan centraal: de homo-erotische liefde en het dichterschap, dat is ‘als een toverbal’.
    • De titel is een illustratie van hoe beide thema’s met elkaar vermelten: ‘Hanestaart‘ is de vertaling van ‘cocktail’, waarbij zowel ‘cock’ als ’tail’ naar het mannelijk geslachtsorgaan verwijzen. In de gedichten zelf wordt ook gerefereerd aan de schrijverspen als fallussymbool.
    • Ironie en groteske overdrijving, Lanoye-de-performer, het vindt zijn weg in deze bundel, maar ook de pogingen om de angsten en onzekerheden weg te lachen en beheersbaar te houden.
  • In het najaar verschijnt zijn romandebuut Alles moet weg (Bert Bakker).

1989

  • Ter gelegenheid van de jaarwisseling verspreidt uitgeverij Bert Bakker Vendu! Apologie van een handelsreiziger onder vrienden en relaties.
  • In maart gaat De Canadese muur, geschreven door hemzelf en Herman Brusselmans in première bij het Raamtheater te Antwerpen, in een regie van Walter Tillemans.
  • Even later verschijnt Vroeger was ik beter (Bert Bakker), een selectie uit Rozegeur en maneschijn en Het cirkus van de slechte smaak, aangevuld met nieuw werk.

1990: In februari verschijnt de commerciële, sterk uitgebreide editie van de dichtbundel Hanestaart bij Bert Bakker.

1991: Een druk theaterjaar

  • In januari gaat Blankenberge, geschreven in opdracht van het NTG, in première in een regie van Senne Rouffaer.
  • In februari gaat het theaterstuk “Komieken” naar Comedians van Trevor Griffiths in première bij het Mechels Miniatuurtheater, in een regie van Jo Dua.
  • In maart gaat ten slotte Bij Jules en Alice, een stuk naar het gelijknamige verhaal uit Een slagerszoon met een brilletje, geschreven in opdracht van Toneelgroep Amsterdam, in première in een regie van Alize Zandwijk.

In oktober verschijnt Kartonnen dozen (Prometheus), een autobiografische roman over een ‘banale liefde en haar verterende kracht’.

1992

  • 27 augustus: Oprichting van de Naamloze Vennootschap ‘L.A.N.O.Y.E’ op, gespecialiseerd in ‘literair variété en afgewerkte producten’.
  • Lanoye groeide van enfant terrible tot gevestigde waarde voor ‘alle vormen van teksten en schriftuur, zowel voor boeken, kranten, tijdschriften en andere drukwerken, voor toneelopvoeringen, cabaret- en zangvoorstellingen, dit alles onder eender welke vorm en in de meest ruime zin van het woord ‘(citaat uit de statuten van de in 1992 opgerichte naamloze vennootschap L.A.N.O.Y.E.).
  • September: Doèn! verschijnt, een eerste bundel HUMO-columns, geschreven tussen maart en september 1992.
  • November: Kartonnen dozen krijgt Humo’s Gouden Bladwijzer.

1993

  • Maart: Celibaat, een stuk naar de gelijknamige roman van Gerard Walschap, gaat in première. Het werd geschreven in opdracht van Theater Teater en gespeeld in een regie van Jappe Claes en Pol Dehert.
  • Augustus: De schoonheid van een Total loss (Prometheus) bundelt eerdere toneelteksten (Blankenberge, Bij Jules en Alice en Celibaat).
  • Najaar: De eerste Lanoye vertaling: Pappschachteln , een door Rainer Kersten gemaakte Duitse vertaling van Kartonnen dozen.

1994

  •  Maart: De verhalenbundel Spek en bonen rolt van de persen. Blankenberge wordt bekroond met de culturele prijs van de Provincie Antwerpen voor Toneel.
  • 27 april: Lanoye maakt de eerste vrije verkiezingen in Zuid-Afrika mee.
  • Najaar: Beducht voor een overrompelend succes van het Vlaams Blok bij de Antwerpse gemeentetaadsverkiezingen, is hij de drijvende kracht achter de roodgroene eenheidsbeweging ‘Arm in arm’.
  • September: Bij het NTG gaat Onweer in de tropen in première, naar het gelijknamige verhaal uit Spek en bonen en in een regie van Sam Bogaerts
  • Maten en gewichten’ verschijnt, een bundeling columns die tussen september 1992 en oktober 1994 in Humo verschenen.

1995

  • Mei: Lanoye krijgt de 45ste Arkprijs van het Vrije Woord.

1996

  • 20 januari: Lanoye en zijn Nederlandse vriend en Agalev-politicus René Los laten zich als eerste homo-koppel registreren als samenlevers.
  • Na 8 jaar van wijzigende plannen en scenario’s gaat in het najaar eindelijk de film Alles moet weg in première, in een regie van Jan Verheyen.

1997

  • Mei: Lanoye spreekt aan de UI Antwerpen de lezing Gespleten en bescheten uit, geschreven in opdracht van het Boon-centrum. Later op het jaar breidt Lanoye de lezing uit tot een theatermonoloog, waarmee hij door Vlaanderen toert.
  • In hetzelfde jaar ziet Het goddelijke monster – het eerste deel van een trilogie) het lezerslicht.
  • November: Première bij de Blauwe Maandag Companie van ‘Ten oorlog’ . Lanoye herwerkt de acht koningsdrama’s van William Shakespeare tot één groot verhaal waarin op z’n Vlaams, Engels en Nederlands wordt gescholden, gerapt en gedold. De 12 uur durende theatermarathon werd een groot succes, niet alleen in Vlaanderen maar ook in het buitenland.
    • Onder de titel Schlachten, kende de bewerking succes in Duitsland en Oostenrijk: op het jaarlijkse Theatertreffen van Berlijn wint Schlachten de Innovationspreis.
    • Juni 2021: Het jonge toneelgezelschap van Camping Sunset brengt een eigentijdse en eigenzinnige versie van het stuk op de bühne. (De Morgen, 12 juni 2021 ‘Goddank zijn die gasten niet te intimideren’, tot groot genoegen van Tom Lanoye)

2000: Bij de gemeenteraadsverkiezingen is hij kandidaat voor de groene partij.

2003

  • Lanoye wordt de eerste officiële stadsdichter van Antwerpen.
  • In januari gaat de Duitse versie van zijn Mamma Medea in première in het befaamde Staatstheater van Hannover.
  • Lanoyes ‘klankspel op rijm over cultuurclashes’ zal tenslotte ook op de theateraffiche prijken in Zuid-Afrika, ondertussen Lanoye’s tweede thuishaven.

2004: Dat jaar schrijft hij twee toneelstukken.

  • Diplodocus Deks. Triomf der archeologie werd geschreven in opdracht van Publiekstheater (Gent) en Koninklijke Vlaamse Schouwburg (Brussel), naar een idee van Domien Van Der Meiren. In diens regie ging het stuk in 2004 in première in Brussel. Het werd in dat jaar uitgegeven door Prometheus
  • De Jossen. Val en revival der saamhorigheid werd geschreven in opdracht van Olympique Dramatique en Het Toneelhuis (allebei Antwerpen). Het ging in première in juni 2004 in de Bourlaschouwburg te Antwerpen in een eigenzinnige uitvoering door het toneelgezelschap.  (Zie: De Jossen – Cobra.be)
  • Beide teksten worden door uitgeverij Prometheus in één band uitgegeven.

2008: Atropa. De wraak van de vrede is geschreven in opdracht van Toneelhuis (Antwerpen). Het is een zeer vrije bewerking van diverse bronteksten, hoofdzakelijk alle stukken van Euripides die handelen over de Trojaanse oorlog, maar ook teksten van Aischylos, Jean-Paul Sartre, George W. Bush, Donald Rumsfeld en Curzio Malaparte (meer bepaald uit De huid). Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in 2008 in première ging in Antwerpen. De tekst werd in datzelfde jaar uitgegeven door Prometheus (Amsterdam).

Eind 2009: Verschijnt zijn roman Sprakeloos, die handelt over de dood van zijn moeder – een amateuractrice die, na een beroerte, haar spraak verliest.

2011: Nóg meer dan andere jaren is 2011 het jaar van Tom Lanoye. Een année de cru, zeg maar.

  • Zijn theaterstuk Bloed & Rozen werd in de zomer in een regie van Guy Cassiers op de Cour d’Honneur tijdens het theaterfestival van Avignon op massale bijval onthaald.
  • Tevens kon het voor Toneelgroep Amsterdam geschreven stuk De Russen, veel lof oogsten.
  • Daarnaast werd Lanoye uitgenodigd om het Nederlandse Boekenweekgeschenk 2012 te schrijven.
  • Zijn roemruchte Monstertrilogie zal vanaf 4 september als zondagavondreeks worden uitgezonden op het VRT-kanaal Eén.

Van 6 oktober tot 15 november 2011 trekt Lanoye op tournee met Sprakeloos op de planken, de ijzersterke monoloog die hij heeft gepuurd uit de roman over zijn moeder – ‘een slagersvrouw en amateuractrice eerste klas’. (Lees:  Sprakeloos op de planken – Tom Lanoye )

  • Tijdens de Nederlandse Boekenweek 2012 wordt deze voorstelling opgevoerd voor een uitverkocht Carré in Amsterdam.

2012: Lanoye brengt de theatersolo “Sprakeloos” op toneel. Tijdens de Nederlandse Boekenweek wordt deze voorstelling opgevoerd voor een uitverkocht Carré in Amsterdam.

2012: Schrijft het Boekenweekgeschenk “Heldere hemel” voor de Nederlandse Boekenweek. Voor de eerste keer wordt dit geschenkboek ook – in het kader van de Literaire Lente 2012 – aangeboden door de Vlaamse boekhandelaar. De totale oplage bedraagt 894.000 exemplaren waarvan er 61.000 bestemd zijn voor Vlaanderen.

2013: Lanoye met “Les Boîtes en Carton’ – vertaald door de schrijver Alain van Crugten (Editions La Différence, 191 p) – genomineerd voor le Prix Jean-Monnet de littérature européenne du département de Charente. Uiteindelijk zal Michael Kumpfmüller de prijs winnen.

4 september 2013: Verschijnt de roman Gelukkige Slaven. Lanoye belandt er voor de eerste maal mee op nr 1 in zowel de Nederlandse Boekentoptien van NRC Handelsblad als in de Vlaamse Boekentoptien van De Standaard. De roman krijgt in december van dat jaar de NRC-prijs voor beste seksscène van het jaar toegekend.

19 maart 2014: Première in de Stadsschouwburg te Amsterdam van Hamlet vs Hamlet.

  • Het betreft een co-productie van Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam. Tom Lanoye bewerkt het meest bekende stuk ter wereld, Hamlet. Regisseur is Guy Cassiers.
  • Lanoye is voor zijn bewerking vertrokken vanuit Hamlet op de stoep van zijn volwassenheid, een periode die bij iedere mens gepaard gaat met het leren verstandelijk lopen vanuit de eigen kracht. Het in twijfel trekken van de raad van naasten en derden. Alvast een pracht van een vondst is Hamlet te laten spelen door een vrouw, de actrice Abke Haring.

2015:  THEATERJAAR met niet minder dan 3 theaterproducties:

  • Revue Ravage. Dood van een politicus, gaat in première in een regie van Josse Depauw op 21 maart 2015 in de KVS te Brussel.
  • Koningin Lear. In première op 08 maart 2015 door Toneelgroep Amsterdam in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Regie: Eric de Vroedt.
  • GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder. (theatermonoloog) Première: 17 april in Tielt, bij Theater Malpertuis. Geschreven op vraag van regisseur Piet Arfeuille en voor actrice Viviane De Muynck.

Zomer 2016: Lanoye treedt op tijdens het theaterfestival Theater aan Zee te Oostende. Samen met bassist Nicolas Rombouts en drummer Teun Verbruggen improviseren ze een voorstelling bij elkaar onder de titel Bloednoot©. Voor de tekst put Lanoye uit Fort  Europa. Hooglied van versplintering.

2017: Na de theatersolo “Sprakeloos” op toneel, nu een filmversie in een regie van Hilde Van Mieghem. Viviane De Muynck neemt de rol van de oude moeder op zich, Stany Crets speelt haar zoon. Marie Vinck speelt de jongere moeder.

2017: In de herfst verschijnen twee werken: de roman Zuivering, een verhaal over vriendschap, trouw en verraad, geplaatst tegen een herkenbare achtergrond van migratie en radicalisering. Via het hoofdpersonage geeft Lanoye zijn visie over wat  er verkeerd loopt in de maatschappij en daarbij valt op hoezeer hij de mens ziet als een speelbal van de omstandigheden.

Tegelijk verschijnt het toneelstuk De felomstreden kroon van Edward II, een bewerking van het gelijknamige koningsdrama van Christopher Marlowe, een tijdgenoot van Shakespeare.

Oktober -november 2017: 20 jaar geleden ging de toneelmarathon Ten Oorlog in november 1997 in première. Bij wijze van jubileum vergast Lanoye ons op de performance Solo ten oorlog, een blitzversie van zijn bewerking van Shakespeares The War of the Roses. ‘Vergeet de koningen, het gaat om de taal’, zo vat meesterverteller Lanoye zijn optreden samen. Meesterlijk laat hij zien hoe de wufte met Frans doorspekte taal van Richard Deuxième over barokke Twitter-duels avant la lettre (Margaretha di Napoli) aftakelt tot het Engels-Nederlands trashtaaltje van Risjaar Modderfokking den derde.

14 december 2019 : Op vraag van het Düsseldorfer Schauspielhaus herwerkte Lanoye het tweede deel van zijn iconische marathonbewerking Ten oorlog (1997). Onder de titel Henry VI & Margarethe di Napoli (nach Shakespeare) ging het op 14 december 2019 in première, in vertaling van Lanoye’s vaste Übersetzer Rainer Kersten en in een regie van David Bösch. De hoofdrollen werden gespeeld door André Kaczmarczyk en Sonja Beißwenger. Pers en publiek prezen de voorstelling die bijgevolg op het repertoire bleef — tot corona en de lockdown de hele schouwburg sloten.

  • De Nederlandse tekst verscheen integraal op de site van theatertijdschrift Etcetera.

2022:  Drie nieuwe theaterprojecten

  • OustFaust (vrij en wild naar Goethe), geschreven op vraag van Het Nationale Theater in Den Haag, in een regie van Theu Boermans en met Romana Vrede als Faust.
  • Lanoye’s eerste libretto Bonaparte. Monoloog met demonen geschreven voor het Antwerp Spring Festival met muziek van componiste Hanne Deneire. Het wordt gezongen door zanger-acteur Stefaan Degand.
  • Voor het gezelschap Tutti Fratelli (Antwerpen) en regisseur Jan Sobrie maakte hij De störm (vrij naar Shakespeare), een bewerking in Antwerpse vijfvoetige jamben, met Reinhilde Decleir in een leidende dubbelrol — tovenaar Prospero én de geest van Sycorax, moeder van aardslaaf Kalibaan.

en één roman: De draaischijf, een historische roman over kunst en collaboratie tijdens de tweede wreldoorlog in de Antwerpse theaterwereld.

BEKRONINGEN

  • 1992 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Kartonnen dozen
  • 1994 – Toneelprijs van de provincie Antwerpen voor Blankenberge
  • 1995 – Arkprijs van het Vrije Woord voor Maten en gewichten
  • 1998 – Belgische Océ Podium Prijs voor Ten oorlog
  • 1998 – Nederlandse Prosceniumprijs voor Ten oorlog
  • 1999 – Thaliaprijs voor Ten oorlog
  • 1998 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Het goddelijke monster
  • 2000 – Driejaarlijkse Vlaamse Gemeenschapsprijs voor Toneelletterkunde voor Ten oorlog
  • 2000 – Innovationspreis Theatertreffen Berlin voor Schlachten! (Ten oorlog)
  • 2000 – De Gouden Uil Publieksprijs voor Zwarte Tranen
  • 2000 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Zwarte Tranen
  • 2003 – De Gouden Uil Literatuurprijs voor Boze Tongen
  • 2003 – De Gouden Uil Publieksprijs voor Boze Tongen
  • 2004 – De inktaap voor Boze tongen
  • 2007 – De Gouden Ganzenveer voor zijn oeuvre.
  • 2010 – De Gouden Uil publieksprijs voor Sprakeloos.
  • 2010 – Tzum-prijs voor de Mooiste Zin van het jaar.
De zin komt uit Sprakeloos: “Vijftien jaar had de badkamer met de caravanafmetingen probleemloos dienstgedaan, de sporadisch gekneusde knie niet te na gesproken van wie zich, zijn toilet makend of zich scherend voor het lavabootje, te bruusk omdraaide en dan aan den lijve moest ervaren hoe gering de speling was gebleven tussen rand en wand.”
De jury, verbonden aan het gelijknamige blad, apprecieerde de beeldende kracht van de zin, het gebruik van de woorden ‘lavabootje’, en ‘bruusk’ en het binnenrijm aan het einde van de zin.
  • 2011: De Henriëtte Roland Holst-prijs voor Sprakeloos
  • 2012: Vijfjaarlijkse Prijs voor podiumteksten van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL) voor ‘Atropa. De wraak van de vrede‘ (2008).
Lanoye is de tweede laureaat van de vijfjaarlijkse prijs voor podiumteksten. In 2007 ging die eer naar David Van Reybrouck.
Op de nominatielijst stond eveneens Rachida Lamrabet met ‘Belga’ (2010)
  • 2013: Verwerft de Constantijn Huygensprijs 2013 voor zijn hele oeuvre.
  • 2013: Prijs van Recensieweb voor de beste literaire seksscène van 2013 voor ‘Gelukkige slaven’
  • 2013 – De Constantijn Huygens-prijs voor zijn hele oeuvre
  • 2016 – Cutting Edge Award voor Revue ravage. Dood van een politicus
  • 2018: Krijgt de Groenman-Taalprijs, een tweejaarlijkse prijs voor een mediapersoonlijkheid uit Nederland of Vlaanderen die zich onderscheid door goed en creatief gebruik van de Nederlandse taal.
  • 2023: De BOON-publieksprijs voor De draaischrijf
  • 2023: Krijgt uit de handen van de Franse ambassadeur in België, François Sénémaud,  de onderscheiding van ‘Chevalier des Arts et des Lettres’, of ridder in de orde van de kunsten in de letteren. Lanoye ziet een grote kruisbestuiving tussen de Franse en Vlaamse cultuur. Hij ziet zichzelf als onderdeel van de ‘vague flamande’, die vanuit het toneel en later de literatuur de hele francofonie heeft bereikt.
  • 2024: Bekroond met de driejaarlijkse prestigieuze Prijs der Nederlandse Letteren.

MEER OVER TOM LANOYE

  • Flamend, Jan. 1980. ‘Tom Lanoye’. In: Kritisch lexicon van de Moderne Nederlandstalige Literatuur. Hugo Brems, Tom van Deel, Ad Zuiderent (red.). Groningen: Martinus Nijhoff uitgevers. Band 4. Februari 1993.
  • Joosten, Jos. 1997. Tom Lanoye. De ontoereikendheid van het abstracte. In: Eric Wagemans en Henk Peters (red.), De school van de literatuur. Nijmegen: SUN. 96p.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

Referenties

  • Bart Vanegeren. 1998. Naamloze vennootschap L.A.N.O.Y.E. . Diverse essays en bio- bibliografische notities. Amsterdam: Prometheus. -142p.

 

BIBLIOGRAFIE  & FILMOGRAFIE

Woordje vooraf

De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent.

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

A. Chronologisch overzicht

Jaar Boekgegevens Fotogalerij
1980 Maar nog zo goed als nieuw. (poëzie)

Gent: eigen beheer Lanoye. -35p.

Oplage eerste druk: 100 exemplaren. (Volgens de door Boris Rosseeuw samengestelde bibliografie van en over Tom Lanoye)
1980: 2de druk van 100 exemplaren zonder drukvermelding maar met een foto van de auteur en het logo van de drukker op de achterflap, in tegenstelling tot de eerste druk met blanco achterflap.

1981 Neon! Een elegisch rockgedicht. (poëzie)

Gent: eigen beheer Lanoye. -4p.
Afmetingen: 20.80 x 14.80 (geniet)

Lanoye 15
1981 Van oor tot oor. (poëzie)

Gent: eigen beheer Lanoye. -46p.

Afmetingen: 21.10 x 14.50 (geniet in omslag)
Bevat de cycli: De ark van Rorschach; Onlust, 5 Polyester smartlappen; Vier subway sarabandes; Tucht en ontucht van het verenigingsleven; Neon, een elegisch rockgedicht.
Colofon: ‘Van oor tot oor’ verscheen in het najaar van 1981 te Gent in een oplage van 200 exemplaren, waarvan X romeins genummerde en gesigneerde; en werd geschreven, getikt en uitgewerkt door Tom Lanoye.
Het gedicht ‘Neon’ verscheen in 1981 in een aparte uitgave.
Met dank aan J. voor bijzonder tijdelijk mecenaat.
Fotocopie: Reproduct, Onderbergen te Gent.
Omslag: Goff, Hoveniersberg te Gent – Omslag foto: Nick Pergoot.
Afbeelding op p. 3: uit ‘Hieroglyphica’ van Horus Appolo; andere afbeeldingen uit diverse magazines gejat.
Lanoye 13
1982 Gent-Wevelgem. (poëzie)

Gent: eigen beheer Lanoye. -4p.

Afmetingen: 21.50 x 15.50 (ingenaaid)
Lanoye 14
1983 De nagelaten gedichten. (poëzie)

Gent: eigen beheer Lanoye. -8p.

Afmetingen: 21.20 x 14.30 (ingenaaid – kartonnen kaft – stofomslag)
Colofon: ‘De Nagelaten Gedichten’ werd begin ’83 gezet uit de 10 punt Times en gedrukt op Editie 90 gram, in opdracht van Tom Lanoye. De oplage bedraagt 300 exemplaren waarvan tien ingebonden, Romeins genummerd en gesigneerd voor de intimi; Gedrukt door Indruk.

Foto: © Willy Dé
“Met dank aan de firma Pompes Funèbres van Genechten et Fils, Veldstraat, Gent, die bij wijze van sponsoring 50 exemplaren kocht als relatiegeschenk voor vrienden en klanten”.
Lanoye 17
1983 De glazen klomp. (poëzie)

Antwerpen: Het kanon. -8p.

Afmetingen: 21 x 14.50 (ingenaaid)
Colofon: Tom Lanoye ‘De Glazen Klomp’ werd in januari 1983 gezet uit de Xerox FB Boldface PC en gedrukt op Conqueror gevergeerd wit 100 gram.
De uitgaven van Het Kanon zijn niet-commercieel, niet in de handel en verschijnen op 17 genummerde exemplaren.
Tom Lanoye ‘De Glazen Klomp’ bestaat uit 8 ongebundelde gedichten uit de periode 1976 – 1982. Enkel Magere Troost, Liquid Paper en Kommer en Kwel werden reeds gepubliceerd als poster.
Lanoye 18
1983 Rozegeur en maneschijn: helse kritieken. (essays)

Leuven: Kritak (Uitgeverij en verspreidingscentrum A. Vesaliusstraat 1, 3000 Leuven). -118p.

Afmetingen: 21 x 13.50 (paperback)

Omslag en illustraties: Dooreman

1984 In de piste: gedichten. (poëzie)

Amsterdam: Bert Bakker. -60p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Bevat de cycli: Verplichte figuren. Dressuur; Send in the clowns. Smartlappen; De subway sarabandes. Uitheemse dansen; Ruim baan voor de antipodist. Waagstukken; Sterke verhalen. Krachtpatserij; Schaduwboksen. Ahaerlebnis; Apotheose. Grand finale.
Omslagtekening: Gert Dooreman naar foto’s van Michiel Hendryckx.

Omslagontwerp: Ron van Roon gvn.
Lanoye 9
1984 Bagger. (poëzie)

Leuven: Kritak. -51p.

Afmetingen: 21 x 13.40 (paperback)

Bevat de cycli:  Lebensraum; De ark van Rorschach; Zoekertjes.
Omslagontwerp: Herr Seele.
Labels: Dooreman.
Lanoye 11
1984 Een slagerszoon met een brilletje. (verhalen)

s.l. [Antwerpen] : Nemesis. -26p.

Afmetingen: 21 x 15 (geniet)
Colofon: Deze eerste afzonderlijke en volledige druk verschijnt op 1 november 1984 ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van Boris Rosseeuw en Rudy Vanschoonbeek. De oplage bestaat uit 120 genummerde en gesigneerde exemplaren bestemd voor de vrienden van de jarigen en de auteur. De eerste tien exemplaren werden door De Pers te Antwerpen ingebonden in oasisleer.
‘Een slagerszoon met brilletje’ werd op verzoek van Vrij Nederland geschreven in augustus 1984 en verscheen verkort in dit Weekblad op 6 oktober 1984, in de reeks “De dag dat ik geboren ben”.
1985: handelseditie bij uitgeverij Bert Bakker te Amsterdam.
2003: 14de herziene druk Prometheus Amsterdam.
Serie Lanoye Hard Gemaakt vormgeving van tekenaar en typograaf Dooreman.
1985 Een slagerszoon met een brilletje. (verhalen)

Amsterdam: Bert Bakker.-153p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: Van deze bundel werden 25 exemplaren gebonden en door de auteur gesigneerd.
Omslagontwerp Gerard Hadders, HW
Bevat: Een slagerszoon met een brilletje (pp. 5-28); Bij Jules en Alice (pp. 29-52); Het boek (pp. 53-108); Oh land der blinden (pp. 109-152);Verantwoording p. 153.
Maart 1989: Omslagontwerp Rick Vermeulen HW, met gebruikmaking van het originele omslag van Gerard Hadders.
Affiche achterplat Gert Dooreman, naar een foto van Michiel Hendryckx
Nota: Het titelverhaal werd geschreven op verzoek van Vrij Nederland dat het verkort publiceerde op 6 oktober 1984. De volledige tekst verscheen in het België-nummer (herfst 1984) van De Tweede Ronde, en als cahier in beperkte oplage bij uitgeverij Nemesis, Antwerpen, op 1 november 1984.
‘Bij Jules en Alice’ verscheen in november 1984 in ‘Nieuw Wereldtijdschrift.
Een fragment van ‘Oh land der blinden’ verscheen op 9 augustus 1985 in NRC Handelsblad.
1991: Het verhaal ‘Bij Jules en Alice’ wordt herwerkt tot theatertekst en opgevoerd in Amsterdam en Gent.
1993: ‘Bij Jules en Alice’’ werd eveneens opgenomen in de bundel ‘Nieuwe Vlaamse verhalen’ gekozen door Hugo Brems (pp. 42-53) Uitgave De Arbeiderspers, Amsterdam 285p.
Lanoye 30

1986 Een perfecte moord. (verhaal)

Uit de bundel: ‘Mooie Jonge Goden’.

Uitgeverij: Kritak, Leuven Afmetingen: 21 x 13.50 (paperback)
1986 Het cirkus van de slechte smaak. (kritieken)

Antwerpen: Dedalus. -117p.

Reeks: Het handvest vol 5
Afmetingen: 20.25 x 12.75 (paperback)
Omslagontwerp is van Pjotr & Meynen
Colofon: ‘Het cirkus van de slechte smaak’ werd in opdracht van uitgeverij Dedalus in de zomer van 1986 door Kris Pion gezet uit de Baskerville. Goff, Gent drukte het omslag Onzea Borgerhout het binnenwerk. Het omslagontwerp is van Pjotr & Meynen, Dooreman selecteerde en mengde de kleuren.
Van deze bundel werden 30 exemplaren door de handbinderij ‘De Pers’ te Antwerpen gebonden en door de auteur gesigneerd.
Lanoye 44
1987 In de piste.

Tom Lanoye (eigen beheer). -16p.

One-man-show met conférences, visuele accenten en persiflages

1988 Alles moet weg. (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker.-267p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)

Omslagontwerp Gerard Hadders, HW
Omslagfoto: Pieter Vandermeer, met medewerking van Herwig Truyens.
1990: 4de druk, ibidem.
Lanoye 25
1988 Hanestaart. (poëzie)

Utrecht: Sub Signo Libelli. -60p.

1989 Hanestaart. (poëzie)

Utrecht: Sub Signo Libelli. -[19]p.
Colofon: Hanestaart van Tom Lanoye werd, geïlustreerd door Jimi Doms – ad musarum aequarum gloriam labor sit – in de zomer van 1988 Sub Signo Libelli gedrukt in tachtig exemplaren, waarvan vijfendertig, romeins genummerd, werden gebonden door Binderij Phoenix. Dit is nummer …

1989 Vroeger was ik beter. (essays)

Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker. -204p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Bevat: De Letteren (pp.11-72); De schriftgeleerden (pp. 73-110); Pleidooi van een performer (pp. 111-120); Noord-Zuid (pp. 121-144); Post ! (pp. 145-178); Vendu ! (pp. 179-204).

Omslagontwerp Gerard Hadders, HW
Typografie: Jan Willem Stas
Foto voorplat: Michiel Hendryckx
Foto inzet: Nick Pergoot.
Lanoye 31
1989 De Canadese Muur: een harteloos familiedrama over voetbal, drank en Vlaanderen. (theatertekst)

Amsterdam: Bert Bakker. -135p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Tekst: Tom Lanoye en Herman Brusselmans.
Omslagontwerp: Gert Dooreman
Foto’s voor- en achterplat: Michiel Hendryckx.
Bevat: Eerste helft:Het aftasten van de tegenspeler (pp. 9-61); Tweede helft: Het gekraakte schot (pp.67-135)
Première: 24 maart 1989  in het Raamtheater op ’t Zuid in een regie van Walter Tillemans.
Cast: A’leen Cooreman, Kathelijne Verbeke, Eric Kerremans, Marc Peeters en Roger van Kerpel.
Muziek: René van Hove – Decor: Jan Vanriet.
Kostuums: Jan Vanriet en Erna Siebens.

Brusselmans 55
1989 Vendu!: apologie van een handelsreiziger. (essays)

Amsterdam: Bert Bakker. België: Kluwer Algemene Boeken. -46p.

Afmetingen: 17 x 11 (pocket)
Colofon: ‘VENDU !Apologie voor een handelsreiziger’ werd ter gelegenheid van de jaarwisseling 1988-1989 uitgegeven door Uitgeverij Bert Bakker te Amsterdam in een oplage van 1600 exemplaren, uitsluitend bestemd voor vrienden en relaties van de uitgeverij Bert Bakker en van Kluwer Algemene Boeken België. De tekst werd gezet uit de Kennerley Italic door Edith Cremers en gedrukt op de persen van Drukkerij Groenevelt te Landgraaf.
De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas.
Lanoye 33
1990 Hanestaart (poëzie)

Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker. -60p.

Afmetingen: 20 x 12 (gebonden – harde kaft met geïllustreerde omslag)
Colofon: ‘Hanestaart’ werd in opdracht van uitgeverij Bert Bakker gezet door Chang Chi Lan-Ying en gedrukt door drukkerij Groenevelt.
Van de eerste druk werden 20 exemplaren in leer gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.

Bevat de cycli: Het vuurpeleton; De angst voor het witte blad; Muziekformules uit mijn jeugd; Hanestaart; Au naturel; The absence of hierarchies; Poker.
De typografie was in handen van Jan Willem Stas.
Het omslag werd ontworpen door Jimmi Dams
Foto achterplat Philip Claus.
Lanoye 16

Lanoye 16a
foto achterplat

1991 Kartonnen dozen. (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -148p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: ‘Kartonnen dozen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van de Uitgeverij Prometheus gezet door Edith Cremers en gedrukt door Drukkerij Tulp te Zwolle. Van de 1ste druk werden 25 exemplaren in karton gebonden door handelsdrukkerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (in bruin inpakpapier op kartonnen platten, zonder rug opdat de katernen zichtbaar blijven. Het boekwerk werd verpakt in een golfkartonnen doos met sluittouwtje).

De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas.
Foto omslag: Freek Esser
Foto achterplat: stationautomaat van P.
Lanoye 24

Lanoye 24e

1991 Blankenberge. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus.
Geschreven in opdracht van Nederlands Toneel Gent.
Première te Gent op 12 januari 1991.
Regie: Senne Roeffaer, dramaturgie Frans Redant.
Spelers: Magda Cnudde Herman Coessens, Pedro Edo, Blanka Heirman, Carla Hoogewijs, Peter Marchael, Bob van der Veken en Eddy Vereycken.
1993: opgenomen in ‘De schoonheid van een total loss’.

1991 Bij Jules en Alice. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus.

*Première te Amsterdam in theater Bellevue op 22 maart 1991.
Regie: Alize Zandwijk.
Spelers: Fred Goessens, Marieke Heebink, Mark Rietman, Hein van der Heyden,en Maarten Wansink.
*Opgevoerd in het NTG Gent.
Toneeltekst: Tom Lanoye. Regie: Eddy Vereycken. Spel: Magda Cnudde, Walter Moermans, Jules Desmet.
1984: ‘Bij Jules en Alice’ verscheen als verhaal  in november 1984 in ‘Nieuw Wereldtijdschrift.
1985: Opgenomen in de verhalenbundel ‘Een slagerszoon met een brilletje’.
1993: Toneeltekst opgenomen in De schoonheid van een total loss

1992 Marlon, tu n’est pas un ange. (verhaal)

Uit de bundel: MAX. 36. Verhalen van jonge schrijvers samengesteld door Jessica Durlacher. pp 107-127
Uitgeverij: Bert Bakker, Amsterdam Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)

1992 Max.36
1992 DoéN! (columns/essays)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -221p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
‘Doén’ van Tom Lanoye werd gezet door Ro-zet in Rotterdam en gedrukt door Drukkerij Tulp te Zwolle in opdracht van Uitgeverij Prometheus.
Er verschenen tevens 30 exemplaren in een bibliofiele doe-het-zelf editie, door de ‘ongeneeslijke bibliofiel B’ verzorgd en door de auteur genummerd en gesigneerd. (bewerkte sigarenkist met als inhoud het complete boek in katernen vergezeld van een tube lijm, naald en garen, karton, gemarmerd papier en een stuk leder om het boek zelf in te binden). In colofon genummerd en gesigneerd (schrijf hier: dit is nr … En teken met Tom Lanoye Doén ! )

Het omslag en typografie werden ontworpen door Anne Kuris.
Uitvoering: Jan Willem Stas
Foto achterplat: Herman Tallein.
Lanoye 7
1993 De schoonheid van een total loss: Blankenberge, Bij Jules en Alice, Celibaat. (verzameld toneel)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -193p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Colofon: De schoonheid van een total loss van Tom Lanoye werd gezet door Rozetin Amsterdam een gedrukt door Drukkerij Tulp te Zwolle in opdracht van uitgeverij Prometheus.
Van de eerste druk werden 25 exemplaren gebonden in zwaar beschadigd leer door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas.
Bevat:
Blankenberge (pp 9 – 84);  Bij Jules en Alice (pp 85 – 138); Celibaat (pp 139 – 193)
Celibaat werd geschreven in opdracht van Theater Teater
Première te Mechelen op 5 maart 1993 – Regie: Jappe Claes en Pol Dehert.
Spelers: Peter Bulckaen, Elke Dom, Herman Gilis, Guy Segers en Carina van der Sande.

1994 Spek en bonen. (verhalen)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -192p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
‘Spek en bonen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Dooreman gezet door Aanzet, Gent en gedrukt door drukkerij Tulp, Zwolle.
Bibliofiele uitgave: Van de 1ste druk werden 25 exemplaren in karton gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (in videocassettedoos, waarin het omslag van de handelseditie verwerkt werd. Binnenin de doos een extra zwart-wit fotovan de auteur. Het boek zelf onopengesneden en kreeg als omslag een echte foto die ook voor de handelseditie gebruikt had moeten worden.In colofon genummerd en gesigneerd, en “Voor echt & onvervalst verklaard”.
Omslagontwerp: Dooreman en Hendryckx.
Spek (van bij ons) bevat: Een perfecte moord (een thriller) (pp. 9-20); Spek en bonen (cinema)(pp. 29-44); Café Zeezicht (een groteske)(pp. 45-70); Marlon, tu n’est pas un ange (een parabel) (pp. 71-93).
Bonen (extra muros) bevat: Johannesburg, le bain (reisverhaal) (pp. 99-112); Onweer in de tropen (scènes) (pp. 113-136); Moros y Cristianos (post) (pp. 137-192)Nota’s:
1. Het eer
ste deel van het verhaal in brieven ‘Moros y Cristianos’ verscheen tevens onder de titel ‘Inmiddels in Havana’ in de bundel Cahier d’Amour. Liefdesbrieven. Uitgever; Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, / Dedalus, Antwerpen. 1994. -144p. (Afmetingen: 20 x 12.50, paperback).Samenstelling: Luc Coorevits.

2. ‘Johannesburg, le bain’ verscheen tevens in de bundel Metropolis, Stad onder stroom . pp 104-117 ( Dedalus, Antwerpen. 1993. -117p.
Lanoye 21
1994 Maten en gewichten. (kritieken)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -238p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: ‘Maten en gewichten’ van Tom Lanoye werd gezet door Rozet in Rotterdam en gedrukt door de Drukkerij Tulp te Zwolle in opdracht van Uitgeverij Prometheus. Van de eerste druk werden 20 bibliofiele exemplaren gemaakten met een rood potlood genummerd en gesigneerd door de auteur. De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas.

(“In een juten zakje” treft de collectioneur het gommetje, het potlood en de puntenslijper aan waarmee de schrijver poseert op de voorplat van de reguliere editie. Het boekblok is voorzien van perkamenten platten op de voorkant waarvan de schrijver in zijn handschrift met rode inkt aangeeft, hoeveel boekblok en juten zak bij elkaar wegen. De open rug van het boekblok is gebonden met een koptische steek, volgens een bindtechniek die dateert van bij het begin van onze tijdrekening.)
Het portret van Tom Lanoye is van Philip Boël naar een concept van Jan Hendrickx.
De cover is van Freek Esser.
Bevat een selectie en bewerking van stukken die, op één na, alle verschenen in het weekblad Humo, tussen september 1992 en oktober 1994.
De lezing ‘Janus in Serajevo’ werd geschreven in opdracht van de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam en uitgesproken in De Balie op 7 juni 1994. Een ingekorte versie verscheen op 2 juli van dat jaar in Vrij Neder
land.
Lanoye 41
1994 Onweer in de tropen. (theatertekst)

Bewerking voor toneel van het gelijknamige verhaal uit Spek en bonen
September: in première bij het NTG in een regie van Sam Bogaerts.
1997 Het goddelijke monster: voorpublicatie nieuwe roman.

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -15p

1997 Het goddelijke monster. (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -336p.

Deel 1 van de trilogie ‘Het goddelijk monster’.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: ‘Het goddelijke monster’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Kris Demey gezet door Griffo, Gent. Het omslag werd ontworpen door Erik Prinsen, Zaandam. Drukkerij Giethoorn Meppel BV verzorgde het drukwerk.
Bibliofiele uitgave:
Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
(Onbesnoeid exemplaar in een band van “tapis-plain” met schutbladen in “toile-cirée” Het voorplat in rood en het achterplat in zwart “tapis-plain” bedekken beurtelings een stuk van de rug. Midden op de rug werd het cijfer “I” geschoren. Het geheel wordt dichtgehouden met een touwtje in de Belgische driekleur, waarbij twee loden verstevigingen het uitrafelen van de band voorkomen. In colofon romeins genummerd en gesigneerd door de auteur)
Lanoye 6
1997 Ten oorlog. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -3 dln.

Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft – 3 deeltjes in cassette)
Première op zaterdag 22 november 1997 in het Kunstencentrum Vooruit te Gent . Perceval regisseerde de voorstelling.
Lucas Van den Eynde ontving de Arlecchino voor beste mannelijke bijrol.
Colofon: Ten Oorlog naar “The Wars of the Roses” van Shakespeare werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Griffo, Gent. Het werd gedrukt door Koninklijke Wöhrmann B.V. te Zutphen. De cassette werd vervaardigd door drukkerij Remmert Dekker bv te Wormer. De vormgeving werd verzorgd door Dooreman.

Bewerking door Tom Lanoy en luk Perceval van William Shakespeares koningsdrama’s –“Richard II”, “Henry IV”, “Henry V”, Henry VI” en Richard II” die samen de cyclus “The Wars of the Roses” vormen.
I : In de naam van de vader en de zoon : Richaar Deuzième + Hendrik Vier .
II : Zie de dienstmaagd des heren : Hendrik de Vijfden + Margaretha di Napoli .
III : En verlos ons van het kwade : Edwaar the King + Risjaar Modderfokker den Derde
In Duitsland opgevoerd onder de naam Schlachten!Van de eerste druk werden 25 exemplaren gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de bewerkers genummerd en gesigneerd.

1998 Gespleten & bescheten. ((kritieken)

Brussel: De Morgen. -29p.

Afmetingen: 20.75 x 14.75 (geniet)
Colofon: ”Gespleten & bescheten” van Tom Lanoye was eerst een lezing, geschreven in opdracht van het Booncentrum en uitgesproken op 23 mei 1997, later een theatermonoloog waarmee de auteur door Vlaanderen toerde in de winter van 1997-1998, in een co-productie van Villanella, N.V. L.A.N.O.Y.E. en Verenigde Werkhuizen Thassos vzw; en bij deze ook een boekje dat verscheen als bijlage bij De Morgen, op 12 februari 1998 in een vormgeving van Kris Demey en met foto’s van Corneel Maria Ryckeboer en Bart van Leuven.

Oorspronkelijk: Een avond op de Kapellekensbaan, een theatermonoloog waarmee Tom Lanoye in de winter van 1997-1998 door Vlaanderen toerde.
1998: Speciale Eénkatern-binding door Boekbinderij de Pampiere Werelt.
Lanoye
Lanoye 4
1999 Zwarte Tranen. (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -513p.

Deel 2 van de trilogie ‘Het goddelijk monster’

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: ‘Zwarte tranen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Kris Demey gezet door Griffo, Gent. Het omslag werd ontworpen door Erik Prinsen, Zaandam. Drukkerij Imschoot, Gent verzorgde het drukwerk. De foto van de auteur werd gemaakt door Corneel Maria Ryckeboer, Gent.

Bevat: Eerste boek: Demonen uit het verleden – Onderweg naar nergens – Weerwerk. Tweede boek: Kweek – Zee van zielen – Eind goed, al goed (bis).
De Gouden Uil Publieksprijs (2000) – Humo’s Gouden Bladwijzer (2000) Bibliofiele uitgave:
Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (Onbesnoeid gebonden in een band van “dweil” met tricolore versiering. Schutbladen in geel “zeemvel”. Vier zwartleren stroken lopen horizontaal over voorplat, rug en achterplat en suggereren nerven op de rug van het boek. Een touwtje in de Belgische driekleur houdt het boek gesloten)
Lanoye 23

Lanoye 23a

2001 Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken (kritieken)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid) – licht kartonnen kaft met flappen)
Colofon: Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Griffo (Gent). Dooreman (Gent) ontwierp de cover en het binnenwerk. Michel Hendryckx maakte de portretfoto. Drukkerij Imschoot (Gent) verzorgde het drukwerk.

  • Tekst & uitleg bevat een selectie en bewerking van stukken die, op één na, alle verschenen in het weekblad Humo.
  • Woorden met vleugels bevat een selectie en bewerking van redevoeringen die werden uitgesproken tussen 1995 en 1997
Bibliofiele uitgave:
Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
Lanoye 3a
2001 Mamma Medea. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -123p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde geïllustreerde  kartonnen kaft)
Colofon: Mamma Medea van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Griffo, Gent. Randoald Sabbe & Peter van de Cotte ontwierpen de cover en het binnenwerk. Dimitri van Zeebroeck maakte de foto op het voorplat. Drukkerij Imschoot, Gent verzorgde het drukwerk.
Van de eerste druk werden dertig exemplaren gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. Naar Medea van Euripides en Argonautica van Apollonios van Rhodos.
Première: 6 september 2001 in de Bourlaschouwburg in Antwerpen. De Nederlandse première vond plaats op 20 september 2001 in de Stadsschouwburg te Amsterdam.
Regie: Gerardjan Rijnders.
Cast: Gilda de Bal, Els Dottermans en Ariane van Vliet, Roy Aernouts, Maarten Bosmans, Tim Dewispelaerz, Vic de Wachter, Han Kerckhofs, Koen van Kaam en Leon Voorberg.

2002 Niemands Land. Gedichten uit de Groote Oorlog. (vertaalde oorlogspoëzie)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p.Afmetingen: 21 x 27 (oblong) – gebonden met harde geïllustreerde kaft.
Colofon: Niemands Land. Gedichten uit de Groote Oorlog van Tom Lanoye – met tekeningen van Dooreman en foto’s van Michiel Hendrickx – werd in opdracht van uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman en gedrukt door Snoeck-Ducaju & Zoon, Gent.
Van de eerste druk werden vijfendertig exemplaren gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
Oorspronkelijke auteurs van de gedichten zijn Edmund BLUNDEN, Rupert BROOKE, Margaret POSTGATE COLE, Robert GRAVES, Ivor GURNEY, Frederic MANNING, John MCCRAE, Robert NICHOLS; Wilfred OWEN, Herbert READ, Edgell RICKWORD, Isaac ROSENBERG en Siegfried SASSOON.
Vertaald uit het Engels en bewerkt door Tom Lanoye.
Foto’s van Michiel Hendryckx & tekeningen van Dooreman.

Lanoye 40
2002 Boze Tongen. (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -436p.

Deel 3 van De monster-trilogie.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback – stevige kaft met flappen)
“Boze Tongen” van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus door Griffo, Gent gezet volgens de aanwijzingen van Kris Demey, die ook het omslag
ontwierp. De omslagfoto werd gemaakt door Bart van Leuven. Drukkerij Imschoot Gent verzorgde het drukwerk.

De redactie was in handen van Anni van landeghem en Josie Kraamer.

Omslagontwerp en typografie: Kris Demey.
Omslagfoto: Bart van Leuven.
De Gouden Uil Literatuurprijs (2003)
De Gouden Uil Publieksprijs (2003)

Bibliofiele uitgave:

Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
Lanoye 22
2003 Veldslag voor een man alleen. (theatertekst)

Multimediale theatersolo waarbij Tom Lanoye een compilatie bracht uit zijn zgn “Monstertrilogie” en gedichten uit Niemandsland.
2004 Diplodocus Deks : triomf der archeologie & De Jossen: val en revival der saamhorigheid (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -155p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden met harde geïllustreerde kaft)
Colofon: Diplodocus Deks &De Jossen van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus gezet door Griffo, Gent. Dooreman ontwierp de cover en het binnenwerk. De tekening op het voorplat is van Nicolas Marichal. Drukkerij Giethoorn te Brink, Meppel verzorgde het drukwerk.
Van de 1ste druk werden dertig exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.

Nota: Diplodocus Deks – geschreven i o v Publiekstheater (Gent) en KVS/de bottelarij (Brussel) – ging in première in een regie van Domien van der Meiren op 8 mei 2004 te Gent en op 17 mei 2004 in de KVS te Brussel.

De Jossen – geschreven i o v Olympique Dramatique (Antwerpen) – ging in première op 29 april 2004 in de Bourlaschouwburg in Antwerpen en op 1juni in de VCH de Brakke Grond in Amsterdam.

2004 Overkant: moderne verzen uit De Groote Oorlog. (vertaalde oorlogspoëzie)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p.

Tweede deel van Niemands Land.
Afmetingen: 21 x 27 (oblong) – gebonden met harde geïllustreerde kaft.
Colofon: Overkant: Moderne verzen uit De Groote Oorlog van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman en Marichal en gedrukt door Snoeck-Ducaju & Zoon, Gent.
Van de eerste druk werden vijfendertig exemplaren gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.

Oorspronkelijke auteurs van de gedichten: Guillaume APOLLINAIRE, Giulio BARNI, Carlo CARRA, Kurt HEYNICKE, Wilhelm KLEMM, Edlef KÖPPEN, Wladimir MAJAKOWSKI, Armando MAZZA, Anton SCHNACK, August STRAMM, Georg TRAKL en Giuseppe UNGARETTI.
Research : Geert Buelens ;
Vormgeving : Dooreman & Marichal ; met foto’s uit het : Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis

Lanoye 39
2004 Het vroegste vitriool: 1983-1993. (kritieken – verzamelbundel)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -241p.

Reeks: Lanoye hard gemaakt nr 5
Bevat: Rozengeur en maneschijn ; Het circus van de slechte smaak ; Vroeger was ik beter ; Vendu! ; Dóen!
2004 Vitriool voor gevorderden: 1994-2003. (kritieken)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -256p.

Reeks: Lanoye hard gemaakt nr 6
2004 Stad van letters: Cahier A.

Antwerpen ABC 2004. (Antwerpen open vzw, Wapper 2). / Gent: Imschoot Uitgevers.

Reeks: Stad van letters / Antwerpen Wereldboekenstad 2004. – Antwerpen, 2004 – 2005; vol. A
Lanoye 36b
Interview Tom Lanoye en Fred Eerdekens: Annelies Verbeke.
Vormgeving: Nej De Doncker – Eindredactie : Marc Ruyters

Beeldmateriaal: Fred Eerdekens
Gezet in Clarendon BT en gedrukt op Muncken Print Extra 115 gr. 1.8 van Munckedal
Basisplaat: Foamalux van Brett Martin.
Concept : Nej De Doncker en Michäel Vandebril.
Druk en gravure: Imschoot, Gent.
Lanoye 36
2005 Stadsgedichten. (poëzie)

Antwerpen: Uitgeverij Manteau / Amsterdam: uitgeverij Prometheus. -99p.

Foto’s : Janna Beck.
Vormgeving: Gert Dooreman.
New Goff verzorgde het drukwerk
De boekredactie was in handen van Anni van Landeghem en Vincent Schmitz.

Bibliofiele uitgave:
Van de eerste druk werden veertig exemplaren door de auteur genummerd en gesigneerd en gebonden door handboekbinderij ‘De Pers’ te Antwerpen, met gebruikmaking van stukken uit de originele banier waarop de Boerentoren zijn liefde verklaarde aan de kathedraal.
Lanoye 12
2005 De meeste gedichten.(poëzie – verzamelbundel)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -305p.

Afmetingen: 16.40 x 11.70 (gebonden – harde kaft)
Deeltitels: In de piste; Hanenstaart; Verstekelingen in de coulissen; Niemands land Gedichten uit de groote oorlog; Overkant moderne verzen uit de groote oorlog; Stadsgedichten; Verspreide gedichten.
2019: 2de druk ibidem.
Lanoye 10
2005 Fort Europa hooglied van versplintering. (toneel – uitgegeven als novelle in zeven persoonlijke verhalen, verteld in monologen)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -113p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid – harde geïllustreerde kartonnen kaft)

Colofon: Fort Europa. Hooglied van versplintering van Tom Lanoye werd op verzoek van Uitgeverij Prometheus vormgegeven en gezet door Dooreman. Hij ontwierp ook hetbomslag. De foto op het voorplat is van Ben van Duyn.  Drukkerij Giethoorn Ten Brink verzorgde het drukwerk.
De boekredactie was in handen van Sander Blom, Vincent Scmitz en Anni van Landeghem.
Première 2 juni 2005 in het Südbahnhof te Wenen, tijdens de Wiener Festwochen.
Gespeeld door Elsie de Brauw, Aus Greidanus jr., An Hackselmans, Servé Hermans, Fedja van Huêt, Hadewych Minis, Chris Nietvelt, Judith Pol, Betty Schuurman en Sophie Van Winden. De dramaturg was Paul Slangen

2006 Het derde huwelijk. (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -337p.

Afmetingen: 21.40 x 13.70 (gebonden in geplastificeerde kaft)
Colofon: Het derde huwelijk van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Wilfrieda Paessens. Dooreman ontwierp de cover en het binnenwerk, Stefan Vanfleteren maakte de foto’s.
Drukkerij Koninklijke Wöhrmann te Zutphen verzorgde het drukwerk.
Van de eerste druk werden 40 exemplaren gebonden door de handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. De redactie was in handen van Vincent Schmitz en Anni van Landeghem.

Omslagontwerp: Dooreman
Fotografie: Stefan Vanfleteren.
Zetwerk: Wilfrieda Paessens.
Redactie: Vincent Schmitz en Anni van Landeghem
2014: Franse vertaling onder de titel: Troisièmes noces. Bij Editions de la différence. Vertaald door Alain van Crugten.
2015: De filmrechten van de Franstalige versie werden aan het Luikse produktiehuis Frakas Productions verkocht in september 2015. Regisseur: David Lambert.
Een herwerking van de roman tot theaterstuk is in handen van de Nederlandse regisseur Theu Boermans.
Lanoye 42
2006 Mefisto for ever. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -155 + VIp.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen geïllustreerde kaft)
Colofon: Mefisto for ever van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus  gezet door Griffo, Gent. Dooreman & Houbrechts ontwierpen de cover. Dooreman ontwierp het binnenwerk.
Drukkerij Giethoorn ten Brink te Meppel verzorgde het drukwerk.

Vrij naar de roman Mephisto van Klaus Mann. (hoofdrolspeler Dirk Roofthooft ontving hiervoor de Louis d’Or)
Geschreven in opdracht van het Toneelhuis.
Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in première ging op 13 oktober 2006 in de Bourlaschouwburg in Antwerpen. De Nederlandse première vond plaats op 2 december 2006 in de Rotterdamse Schouwburg.
Lanoye 45
2007 Schermutseling. (kritieken)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -291p.

2007 Hard gemaakt. (heruitgaven van vroeger werk)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -2044p.

De serie Hard Gemaakt bevat het vroege werk van Tom Lanoye in geheel herziene uitgaven, die door tekenaar en typograaf Gert Dooreman op bijzondere wijze zijn vormgegeven.
In de reeks verschenen vier prozadelen (de romans Kartonnen dozen en Alles moet weg en de verhalenbundels Een slagerszoon met een brilletje en Spek en bonen), twee bloemlezingen uit zijn columns (Het vroegste vitriool en Vitriool voor gevorderden), het beroemde toneelproject Ten oorlog en de eerste bundeling ooit van de gedichten die Lanoye tot nu toe schreef (De meeste gedichten).

2008 Atropa. De wraak van de vrede. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -96p.

Zeer vrije bewerking van diverse bronteksten, hoofdzakelijk alle stukken van Euripides die handelen over de Trojaanse oorlog, maar ook teksten van Aischylos, Jean-Paul Sartre, George W. Bush, Donald Rumsfeld en Curzio Malaparte (meer bepaald uit De huid).
Geschreven in opdracht van Toneelhuis (Antwerpen). Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in 2008 in première ging in Antwerpen. Atropa was in 2008 ook te zien op het Festival van Avignon.
november 2022: Naomi Velissariou creëert een nieuwe eigenzinnige versie.
2008 Woest. (solovoorstelling)

Performance ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag.

2008 Mijn naam is Tom Lanoye: eerste brief aan Hans Warren. (bibliofiele uitgave)

Kalmthout : De Carbolineum Pers. -16p.

Linosnedeportret: Isabelle Vandenabeele;
Nawoord : Boris Rosseeuw.
2009 Alles eender (ganzenpas) : een zedenkomedie voor zeven acteurs en evenveel mobieltjes. (theatertekst)

Antwerpen: TG Stan. -147p.

2009 Sprakeloos. (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -360p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (gebonden met stofomslag)
Colofon: veertig exemplaren van de eerste druk werden door handboekbinderij de pers (antwerpen) gebonden en door de auteur genummerd en gesigneerd. vincent schmitz en anni van landeghem waren de redacteurs.

Colofon: Vormgegeven door dooreman (Gent), gezet door karakters ((Gent) en gedrukt door drukkerij wilco ((amersfoort).
2011 : vertaald door Alain van Crugten als La langue de ma mère. Uitgever: Editions de la La Différence, Paris.
Lanoye 2
2011 Bloed en rozen. Het lied van Jeanne en Gilles. (theatertekst)

Brussel: De Morgen /Antwerpen Het Toneelhuis. -173p.

Afmetingen: 16.25 x 12 (gelijmd)
Première in de Bourlaschouwburg op 26 mei 2011 in een regie van Guy Cassiers. Vormgeving: Jespers en Jespers.

Het boek bevat enkele repetitiefoto’s gemaakt door Koen Broos.
Redactie: Ellen Stynen, Kristin Hex en Anni van Landeghem.
Met dank aan regisseur Guy Cassier en dramaturg Erwin Jans.
Lanoye 1
2011 De Russen ! (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -176p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (Gebonden in harde kartonnen kaft)
Colofon: De Russen ! van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam) gezet door Karakters (Gent). Dooreman ontwierp de cover en het binnenwerk. De foto op het voorplat – een protret van Jacob Derwig en Fedja van Huêt – werd gemaakt door Jan Versweyveld. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.

Geschreven in opdracht van Toneelgroep Amsterdam. Het is een samenvoeging en bewerking van twee toneelstukken van Anton Tsjechov, Platonov en Ivanov, met nieuwe scènes en enkele citaten uit ander stukken van Tsjechov.
Het stuk ging in première tijdens het Holland Festival op 19 juni 2011, in de Stadsschouwburg in Amsterdam
Lanoye 5
2011 Sprakeloos op de planken. (theatermonoloog op basis van de roman ‘Sprakeloos’ uit 2009)

In opdracht van Behoud de Begeerte en KVS.
Tom Lanoye brengt zijn bejubelde roman op scène.
Première:  6 oktober 2011 in de KVS te Brussel.2012
Lanoye 27
2012 Heldere hemel (novelle)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -92p.

Uitgave van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegenheid van de Nederlandse Boekenweek 2012
Afmetingen: 19 x 11.25 (Harde kartonnen kaft)
Druk en bindwerk: Koninklijke Wöhrmann, Zutphen

Omslagbeeld: bewerkte still uit het VRT- journaal van 4 juli 1989 © VRT
Foto auteur: Tessa Postuma de Boer
Vormgeving: Dooreman
Boekredactie: Nienke Beeking en Anni Van Landeghem
Lanoye 8
2012 De Wase trilogie. (luxe-editie van 3 vroegere romans)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. 174+172+359 p.

Drie afzonderlijke hardcovers met elk een ruime fotoselectie uit familiearchief: Een slagerszoon met brilletje (1985 – 17de herziene druk); Kartonnen dozen (1991 – 23ste herziene druk); Sprakeloos (2009 – 26ste herziene druk)
Afmetingen: 20 x 13.50 (gebonden – hardcover, in kartonnen cassette)
Eenmalige gesigneerde en genummerde luxe-editie in een oplage van 1500 ex., dit is nr…
De hard-coverbox is genummerd en gesigneerd.

2013 Gelukkige slaven. (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -300p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback – licht kartonnen kaft met flappen)
De foto op het omslag werd in 1997 door Carl De Keyzer gemaakt in Shenzen, China.
Colofon: Gelukkige slaven van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren en Anni van Landeghem.
Lanoye 19
2014 Hamlet versus Hamlet (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -152p.

Vormgegeven door Dooreman (Gent)
Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.
De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren en Anni van Landeghem..
1ste druk maart 2014 – 2de druk april 2014

Première in Nederland in de Stadsschouwburg van Amsterdam op 19 maart 2014.
Première in België in de Bourlaschouwburg te Antwerpen op 26 maart 2014
Regie: Guy Cassiers; Dramaturgie: Erwin Jans. Cast: Abke Haring (Hamlet) ea
Naast de commerciële uitgave verscheen van deze theatertekst ook een bibliofiele uitgave, het resultaat van een intensieve samenwerking tussen boekbindster Pau Groenendijk (mooie boeken – Amsterdam) en mode-ontwerper Tim van Steenbergen, en in samenwerking met Tom Lanoye en antiquariaat J. De Slegte (Antwerpen).
Oplage: 20 door Tom Lanoye genummerde en gesigneerde exemplaren, naast 10 geletterde exemplaren “hors serie”die een originele kostuumtekening van Tim van Steenbergen bevatten.
Deze bibliofiele uitgave heeft een schutblad van antiek goud-sierpapier uit Aschaffenburg van 1920. Voor de rugbekleding van het boek werd gebruik gemaakt van de speciaal bedrukte zijde van kostuums uit de voorstelling, van mode ontwerper Tim Van Steenbergen. De platten zijn van edelhert perkament, de kopsnede is verguld. Aan de staart van het boek lijken muizen te hebben geknaagd. De uitgave werd verrijkt met prints uit het werkarchief van kostuumontwerper Tim van Steenbergen, en twee foto‟s van de toneelvoorstelling door fotograaf Jan Versweyveld.
Lanoye 20
2015 Revue Ravage. Dood van een politicus. (theater-revue)

Tekst uitgegeven als bijlage bij de krant De Standaard.  (70p. – Afmetingen: 27 x 20.50 (geniet)

Première: 21 maart 2015 KVS Brussel

Tekst: Tom Lanoye – Regie: Josse De Pauw
Productie: NTGent en KVS
Spel: Josse De Pauw• Els Dottermans• An Miller• Frank Focketyn• Nico Sturm• Willy Thomas• Eurudike De Beul
Dramaturgie: Steven Heene
Regie-assistentie en boventiteling: Inge Floré
Compositie: Peter Vermeersch – Uitvoering muziek: Flat Earth Society aka FES
Scenografie: Jan Kempenaers (School of Arts Ghent)
Licht: Dennis Diels – Kostuums: An-Catherine Kunz
Coproductie: Théâtre National
Lanoye 38

Lanoye 26

2015 Koningin Lear. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -173p.

Afmetingen: 20 x 12.20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Tekst: Tom Lanoye naar Shakespeare.
Foto op het voorplat – een portret van Pittoors ) werd gemaakt door Jan Versweyveld.
Première: 08 maart 2015 door Toneelgroep Amsterdam in de Amsterdamse Stadsschouwburg.
Regie: Eric de Vroedt.
Cast: Alwyn Pulinckx, Frieda Pittoors, Gijs Scholten van Aschat, Hélène Devos, Janni Goslinga, Jip van den Dooi, Roeland Fernhout, Vanja Rukavina
Dramaturgie: Paul Slangen/Willemijn Barelds
Colofon: Koningin Lear van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.
Van de eerste druk werden 20 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
Lanoye 28a

Lanoye 28

2015 GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder. (theatermonoloog)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -61p.

Geschreven op vraag van regisseur Piet Arfeuille en voor actrice Viviane De Muynck.
Afmetingen: 20 x 12.20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Colofon: GAZ Pleidooi van een gedoemde moeder van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam) vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren, Suzanne Aben en Anni van Landeghem.
Première: 17 april in Tielt, bij Theater Malpertuis
Productie: Theater Malpertuis en GoneWest
Spel: Viviane De Muynck – Regie: Piet Arfeuille
Decor: ruimtevaarders. -Licht: Jan Maertens. – Kostuums: Lieve Pynoo
 

Lanoye 37a

Lanoye 37

2016 Revue Lanoye. Filippica (polemische replieken)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 238p.

Afmetingen: 20 x 12.20 (ingenaaid )
Colofon: REVUE LANOYE, Filippica van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De foto op het voorplat is van Stefan Vanfleteren, die op het achterplat van Sophie Bassouls. De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Anni van Landeghem.
Revue Lanoye bevat een selectie en bewerking van) columns, essays en lezingen die de auteur de voorbije jaren schreef.Van de eerste druk werden 12 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
Lanoye 43
2017 Zuivering (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 351 +V p.

Afmetingen: 21.30 x 13.50 (gebonden – verstevigde kaft)
Illustratie op het voorplat: ‘Marck’s Disease’, 1999.
Opgezette Mechelse Bressse – CCPI © Koen van Mechelen. Particuliere verzameling © Alex Deyaert.
Illustratie op de schutbladen: ‘Under Pressure – C.C.P.’, 2015 CCPI © Koen van Mechelen. Particuliere verzameling.
Foto: © Studio-Vision.be
Auteursfoto op de achterplat: © Arthur Los, 2017
Colofon: Zuivering van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman (Gentà Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.
De foto op het voorplat is van Koen van Mechelen, die op het achterplat is van Arthur Los.
De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Anni van Landeghem.
Van de 1ste druk werden 20 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
Lanoye 47
2017 De felomstreden kroon van Edward II. Vrij naar Marlowe. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 116 + IIIp.

Afmetingen: 20  x 12.50 (gebonden – harde kartonnen kaft)
Colofon: ‘De felomstreden kroon en deerniswekkende dood van koning Edward II & zijn favoriet, jonkheer Gaveston, onder wiens betovering hij zich afkeerde van zijn koningin en kroonprins, tot steeds grotere woede van de verzamelde adel en het voor de rest onwetende gewone volk’ van Tom Lanoye werd, in opdracht  van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent).
Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.

Van de 1ste druk werden veertien exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Anni van Landeghem.
Première: 4 oktober 2017 in Theater Zuidpool te Antwerpen.
Cast:  Peter Seynaeve, Sofie Decleir, Johan Van Assche, Koen van Kaam, Vincent Van Sande, Daan Roofthooft / Fedja Haagdorens.
Regie: Jorgen Cassier – Muziek: Mauro Pawlowski
Lanoye 48
2018 Lanoye 60. Groepsportret met brilletje. (luxe scrapboek)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 246p.

Afmetingen: 31.7 x 24.7 (gebonden – harde kaft)
Feestboek ter ere van de zestigste verjaardag van Tom Lanoye.
Teksten van Tom Lanoye en Anni van Landeghem.
Redactie: Marieke van Oostrom. – Vormgeving: Gert Dooreman.
Foto op voor- en achterplat: Kaapstad, Sea Point Promenade, met gebruikmaking van het kunstwerk genaamd Percieving Freedom, een bizar eerbetoon aan Nelson Mandela.
Foto’s op de schutbladen uit Solo Ten Oorlog © 2017 Dries Luyten (vooraan)  uit Woest © 2005 Phile Deprez (achteraan).
Colofon: Lanoye 60, Groepsportret met brilletje van Tom Lanoye (Antwerpen) en Anni van Landeghem (Gent) werd vormgegeven door Dooreman (Gent), in opdracht van uitgeverij Prometheus (Amsterdam). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Marieke van Oostrom.
De eerste druk verscheen in een Arabisch genummerde oplage van 1500 exemplaren. Vierendertig daarvan verschenen in een verrijkte bibliofiele uitvoering: ze werden gesigneerd en voorzien van diverse flyers, knipsels en authentieke foto’s uit zijn archief.

2019 Vrij – wij ? Nieuwe gedichten. (poëziegeschenk op Gedichtendag 2019)

Stichting CPNB / Amsterdam: Prometheus. -16p.

Afmetingen: 19 x 16 (gelijmd)
Vrij-wij? Van Tom Lanoye werd in opdracht van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek en Uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman. GGP verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Marieke van Oostromen Annie van Landeghem.

2019 Verloren vader (theatertekst)

Amsterdam: De nieuwe toneelbibliotheek. – 78p.

Reeks: De nieuwe toneelbibliotheek Nr 505.
paperback
Première op 4 mei 2019
Tom Lanoye is de eerste Belg van wie een theatertekst wordt gebracht op de Nationale Dodenherdenking op 4 mei, in elf Nederlandse theaters tegelijk. Zijn stuk verwijst impliciet naar de Antwerpse oorlogsburgemeester Leo Delwaide.
Geschreven in opdracht van Theater Na de Dam

2019 Wie is bang ? (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -125p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde geïllustreerde kartonnen kaft)

Colofon: Wie is bang ? van Tom Lanoye werd, in opdracht van uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Annie van Landeghem. Van de eerste druk werden 12 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
De foto op het voorplat is van Jan opdekamp, die op het achterplat is van Michiel Devijver.
Voor deze productie werkt Tom Lanoye samen met regisseur Koen De Sutter. Première Nederland: 27 augustus 2019 op het Zeeland Nazomerfestival.
Première België: 20 september 2019 in NTGent Cast: Els Dottermans, Han Kerckhoffs, Dilan Yurdakul en Tarikh Janssen.
Wie is Bang is een coproductie met NTGent.

2019 Hendrik VI & Margaretha di Napoli (theatertekst)

Bewerking van het tweede deel van zijn iconische marathonbewerking Ten oorlog (1997).
De Nederlandse tekst verscheen integraal op de site van theatertijdschrift Etcetera

Première: 14 december 2019 in vertaling van Lanoye’s vaste Übersetzer Rainer Kersten en in een regie van David Bösch. De hoofdrollen werden gespeeld door André Kaczmarczyk en Sonja Beißwenger.

2022 OustFaust. (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -207p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde geïllustreerde kartonnen kaft.

Colofon: OutFaust van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent). De foto op het voor- en achterplat is van Bastiaan Woudt. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.
Van de eerste druk verscheen een bibliofiele uitgave op twaalf (plus vier h.c.) exemplaren, gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
Het stuk ging in première op 5 maart 2022 in Parkstad Limburg Theaters (Heerlen) in een regie van Theu Boermans.

2022 De draaischijf (roman)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus.  -474p.

Colofon: De draaischijf van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam) vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Marieke van Oostrum en Anni van Landeghem.
De foto op het voorplat werd gemaakt door Michiel Hendryckx, de auteursfoto door Arthur Los. De foto die bij de eerste druk verso op de stofomslag is afgedrukt werd door de auteur gemaakt met zijn mobieltje in de kelders van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.
Van de eerste druk verscheen een bibliofiele uitgave op twaalf (plus vier h.c.) exemplaren, gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.

2022 De störm (theatertekst) – vrij naar W. Shakespeare

Geschreven voor het gezelschap Tutti Fratelli (Antwerpen) en regisseur Jan Sobrie. De störm (vrij naar Shakespeare) is een bewerking in Antwerpse vijfvoetige jamben, met Reinhilde Decleir in een leidende dubbelrol.

2022 Napoleon. Monoloog met demonen. (libretto)

Kalmthout: De Carbolineum Press.  -28p.

Première: Antwerp Spring Festival 24 mei 2022 in de Handelsbeurs te Antwerpen.
Auteur Tom Lanoye, componiste Hanne Deneire, acteur Stefaan Degand, kruipen samen in de huid van de man die ook voor Antwerpen veel betekend heeft.
Uitgave: De – herziene en uitgebreide – tekst van het libretto is in augustus 2022 met de hand gezet uit de Van Dijck en met de handpers gedrukt op geschept Römerturm papier.
Het boekje is met de hand gebonden in een reproductie van de 19de eeuwse volksprent’De Slag van Waterloo’. In schuifdoosje.
Elk exemplaar bevat als bijlage een originele wet van Napoleon uit 1812, uitgevaardigd tijdens de rampzalige Russische veldtocht van La Grande Armée.
De oplage bestaat uit 40 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan 30 voor de verkoop.

2023 WOKE is het nieuwe Marrakech-pact. (of: Hoe ons capitool al elke dag wordt bestormd). Een pamflet.

Brussel: VUB Press (imprint  van Academic and Scientific Publishers, Brussel.

Afmetingen: 21 x 13 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)

Tekst van de (achttiende) Paul Verbraeken-lezing, uitgeproken in Antwerpen, op zaterdag 29 aprl 2023, in het Zuiderpershuis. De gesproken tekst is achteraf bewerkt en aangevuld.
Boekverzorging: Dooreman – Redactie: Anni van Landeghem
Drukkerij Graphius.

2023 Met voorgewende hoogachting. Vroege brieven.

Confituurboekwinkels België/ Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -37p.

Afmetingen: 18.50 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – harde geïllustreerde kaft)
Uitgegeven ter gelegenheid van de verjaardag op 12 december 2023 van Confituur vzw, het kleurrijk verbond van onafhankelijke boekhandels.
‘Met voorgewende hoogachting’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Confituurboekhandels en Uitgeverij Prometheus samengesteld, geredigeerd en geannoteerd door Anni van Landeghem (met dank aan Boris Rousseeuw) en vormgegeven door Dooreman.
Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De foto op het achterplat werd in 1986 gemaakt door Kris Kuypers

2024 Lady + Lord Mac Beth.  (theatertekst)

Amsterdam: Uitgeverij Prometheus.  -140p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – – harde geïllustreerde kaft)
Vrije bewerking van Macbeth van William Shakespeare.
Vormgeving: Dooreman (Gent)
Redactie: Anni van Landeghem & Marieke van Oostrom.
Foto op de voorplat: Paulina Matusiak en Eddy Wenting.
Van de eerste druk werden 20 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
De voorstelling ging in première op 9 maart 2024 in de Kunstlinie in Almere. Regie: Olivier Diepenhorst.  Spel: Yara Alink; Aus Greidanus jr., Matthijs IJgosse, Alwin Pulinckx en Joy Wielkens.

B. Overzicht per genre en alfabetisch op titel

Poëzie

  • Bagger. (poëzie) (1984, Leuven: Kritak)
  • De glazen klomp. (1983)
  • De meeste gedichten.(2005, Amsterdam: Prometheus.)
  • De nagelaten gedichten. (1983, Gent: eigen beheer Lanoye)
  • Gent-Wevelgem. (1982, Gent: eigen beheer Lanoye)
  • Hanestaart. (1988, Utrecht: Sub Signo Libelli.)
  • In de piste: gedichten. (poëzie) (1984, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • Maar nog zo goed als nieuw. (1980, Gent: eigen beheer Lanoye)
  • Neon! Een elegisch rockgedicht.(1981)
  • Niemands Land. Gedichten uit de Groote Oorlog. (2002, Amsterdam: Prometheus.)
  • Overkant: moderne verzen uit De Groote Oorlog. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
  • Stadsgedichten. (2005, Antwerpen: A. Manteau.)
  • Van oor tot oor. (1981, Gent: eigen beheer Lanoye)
  • Vrij – wij ? Nieuwe gedichten.(2019)

Romans

  • Alles moet weg. (1988, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • Boze Tongen. (2002, Amsterdam: Prometheus)
  • De draaischijf (2022, Amsterdam: Prometheus.)
  • Gelukkige slaven. (2013, Amsterdam Prometheus)
  • Hard gemaakt.(2007, Amsterdam: Prometheus.)
  • Heldere hemel (2012, Amsterdam: Prometheus)
  • Het derde huwelijk. (2006, Amsterdam: Prometheus.)
  • Het goddelijke monster. (1997, Amsterdam: Prometheus.)
  • Kartonnen dozen. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
  • Sprakeloos (2009, Amsterdam: Prometheus.)
  • Zwarte Tranen. (1999, Amsterdam: Prometheus.)
  • Zuivering. (2017, Amsterdam: Prometheus.)

Verhalen / Brieven

  • Een slagerszoon met een brilletje. (1985, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • Met voorgewende hoogachting. Vroege brieven. (2023, Confituur vzw)
  • Spek en bonen. (1994, Amsterdam: Prometheus.)

Essays

  • Doen! (1992, Amsterdam: Prometheus.)
  • Gespleten & bescheten. (1998, Brussel: De Morgen.)
  • Het cirkus van de slechte smaak. (1986, Amsterdam: Dedalus)
  • Het vroegste vitriool: 1983-1993. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
  • Maten en gewichten. (1994, Amsterdam: Prometheus.)
  • Revue Lanoye. (2016, Amsterdam: Prometheus.)
  • Rozegeur en maneschijn: helse kritieken. (1983, Leuven: Kritak.)
  • Schermutseling. (2007, Amsterdam: Prometheus.)
  • Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken (2001, Amsterdam: Prometheus.)
  • Vendu!: apologie van een handelsreiziger. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • Vitriool voor gevorderden: 1994-2003. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
  • Vroeger was ik beter. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • WOKE is het nieuwe Marrakech-pact. (2023, VUB Press)

Toneel

  • Alles eender (ganzenpas) (2008)
  • Atropa. De wraak van de vrede. (2008,  Amsterdam: Prometheus.)
  • Bij Jules en Alice. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
  • Blankenberge. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
  • Bloed en Rozen. Het lied van Jeanne en Gilles. (2011)
  • Bonaparte. Monoloog met demonen. (een libretto – 2022)
  • Celibaat. (1993, Amsterdam: Prometheus.)
  • De Canadese Muur: een harteloos familiedrama over voetbal, drank en Vlaanderen. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • De felomstreden kroon van Edward II (2017, Amsterdam Prometheus)
  • De Jossen. (2004)
  • De Russen ! (2011, Amsterdam: Prometheus) – naar A. Checkov.
  • De schoonheid van een total loss: Blankenberge, Bij Jules en Alice, Celibaat , naar G. Walschap). (1993, Amsterdam: Prometheus.)
  • De störm; naar W. Shakespeare
  • Diplodocus deks : triomf der archeologie ; De Jossen : val en revival der saamhorigheid (2004,  Amsterdam: Prometheus.)
  • Gaz (2015, Amsterdam: Uitgeverij Prometheus)
  • Hamlet versus Hamlet. (2014, Amsterdam: Prometheus.)
  • Hendrik VI & Margaretha di Napoli (naar William Shakespeare  2019)
  • In de piste. (1987, eigen beheer)
  • Fort Europa hooglied van versplintering. (2005,  Amsterdam: Prometheus.)
  • Komieken (1991) – naar T. Griffiths.
  • Koningin Lear. (2015, Amsterdam: Prometheus)
  • Lady + Lord Mac Beth. (2024, Amsterdam: Prometheus)
  • Mamma Medea. (2001, Amsterdam: Prometheus.) – Naar Apollonios en Euripides.
  • Mefisto for ever. (2006, Amsterdam: Prometheus.)
  • Napoleon. Monoloog met demonen (2022, De Carbolineum Press, Kalmthout)
  • Onweer in de tropen. (1994)
  • OustFaust (2022 – Amsterdam: Prometheus) – naar J.W. von Goethe.
  • Revue Ravage. (2015, De Morgen)
  • Ten oorlog. (1997, Amsterdam: Prometheus.) – Naar W. Shakespeare samen met L. Perceval
  • Veldslag voor een man alleen. (2003)
  • Verloren vader. (2019)
  • Wie is bang ? (2019)

FILMOGRAFIE

1996 Alles moet weg. (film naar het gelijknamige boek van Tom Lanoye)

  • Regie: Jan Verheyen.
  • Scenario: Christophe Dirickx
  • Cast: Stany Crets (Tony Hanssen); Peter van den Begin (Andreeke); Bart De Pauw (Soo De Paepe); Jaak Van Assche (Antoine Verbist); Alice Toen (Elza De Moor); ea
2011 Het goddelijke monster (TV-bewerking van de trilogie in 10 afleveringen van 50’))

  • Regie: Hans Herbots
  • Scenario: Rik D’hiet
  • Cast: Joke Devynck (Katrien Deschryver); Johan Van Assche (Herman Deschryver; Michel van Dousselaere (Leo Deschryver); Katelijne Verbeke (Elvire de Schryver); Kevin Janssens (Steven Deschryver); Marc Van Eeghem (Willy de Decker); Ianka Fleerackers (Gudrun Deschryver); Christianne Oliveira (Alessandra Fuentes) ea
2017 Sprakeloos. (film naar het gelijknamige boek van Tom Lanoye)

  • Regie: Hilde Van Mieghem.
  • Scenario: Hilde Van Mieghem, Bert Scholiers.
  • Cast: Viviane De Muynck  (de oudere moeder), Stany Crets (de zoon), Marie Vinck (jongere moeder), Flor Decleir, Hans Kesting, Rik Van Uffelen.
  • Muziek: Jef Neve.
  • Originele versie: Nederlands
  • Duur: 105’
2018 Troisième noces. (naar de roman Het derde huwelijk)

  • Regie: David Lambert
  • Scenario: David Lambert
  • Cast: Bouli Lanners, Nele Hardiman, Jean-Benoît Ugeux, Jean-Luc Couchar, Eric Kabongo, Rachel Mwanza, Virginie Hocq, Catarina Reverendo
  • Originele versie: Frans