home | Inloggen
Aantal schrijvers: 532 | Aantal boeken:

15464

Lanoye, Tom

Tom Lanoye

Lanoye 0

Sint Niklaas, 27 augustus 1958

Tom Emiel Gerardine Aloïs Lanoye, romancier, toneelschrijver, dichter, performer en essayist

Tom Lanoye leeft en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Hij behoort tot de meest veelzijdige en meest bekroonde auteurs van zijn generatie, ook buiten het Nederlandse taalgebied.

De ‘Firsts’ in de carrière van Lanoye

1982: Jamboree, eerste performance
1983: Rozegeur en maneschijn, eerste kritieken en polemieken
1985: Een slagerszoon met brilletje, prozadebuut (verhalenbundel)
1988: Alles moet weg, eerste roman
1989: De Canadese muur, eerste theaterstuk
1997: Ten Oorlog, theaterbewerking naar William Shakespeare
2003: Eerste officiële stadsdichter van Antwerpen
2012: Heldere hemel een novelle ter gelegenheid van de Nederlandse Boekenweek komt voor het eerst tegelijk uit als boekengeschenk voor de Literaire Lente in Vlaanderen.

 

BIOGRAFIE

27 augustus 1958: wordt geboren in Sint-Niklaas, als laatste in een gezin van vijf.

1968: De slagerszoon draagt voor het eerste een bril.

1970: Lanoy begint aan de humaniora aan het Sint Jozef Klein Seminarie Sint Niklaas, waar hij o.a. les kreeg van Anton van Wilderode.

1976: Gaat aan de RU Gent studeren, Germaanse filologie en sociologie.

1979: Een eerste publicatie. Zijn gedicht ‘Aanhoudende vorst’ wordt opgenomen in ‘Beste gedichten. Prijs voor Poëzie 1979’, een uitgave van Vlaamse Club voor Kunsten, Wetenschappen en Letteren.

1980: Begin december verschijnt Maar nog zo goed als nieuw, de eerste van vijf uitgaven in eigen beheer.

1981

  • Samen met James Bordello (Peter Roose) schuimde hij vanaf 1981 de Gentse cafépodia af.
    • In het zog van de Engelse “punkpoets” presenteerden ze zichzelf daarbij als ‘de Twee Laatste Grote Poëtische Beloften Van Net Voor De Derde Wereldoorlog’.
    • Binnen een jaar schoppen ze het van onaangekondigde optredens in Gentse studentencafés tot de Nacht van de Poëzie in Utrecht. (laatste optreden met James Bordello)
  • De eigenbeheeruitgaven Neon, een elegisch rockgedicht en Van oor tot oor verschijnen.
  • Ondertussen was Lanoye lid geworden van het vrijzinnige en tegendraadse “taalminnend studentengenootschap” ’t Zal wel Gaan”. Al snel was hij één der bezielers van de driejaarlijkse Geuzenprijs.
  • Studeert af met een scriptie over het werk van Hans Warren.  (De poëzie van Hans Warren : een thematische studie.)
  • In augustus treden Bordello en hij op te Brussel (Mallemunt), in oktober te Haarlem (New Harlem Poetry)

1982

  • Januari 1982: Werd redacteur en verantwoordelijke uitgever van het nieuwe tijdschrift van ’t Zal wel Gaan, met de originele titel ’t Zwarte Gat, dat maar vier nummers zal tellen.
  • 27 februari: Lanoye en Bordello treden voor het laatst samen op tijdens de Nacht van de Poëzie in Utrecht.
  • 31 maart: Lanoyes ‘verzencabinet’ Jamboree gaat in première te Gent in auditorium E van het faculteitsgebouw op de Blandijnberg.
  • Na ‘Don Juan’ (over de Vijftigers) in ’t Zwarte Gat , verschijnen zijn eerste ‘officiële’ polemieken: ‘Zoek de zon op’ (over Jeroen Brouwers) in het Amsterdamse studentenweekblad ‘Propria Cures’ en ‘Het klappen van Claus’ in De Zwijger,het satirische blad van Johan Anthierens.

1983

  • Publicaties: De laatste uitgave in eigen beheer ‘De nagelaten gedichten’, de piraatuitgave De glazen klomp’ en zijn officiële debuut: Rozegeur en maneschijn (Kritak) een selectie ‘helse kritieken voornamelijk uit De Zwijger.
  • Ontvangt de P.C. Onthooftprijs 1983 van Propria Cures voor ‘Een prachtige tulband’ een stuk over Gandhi.
  • Op 1 april stopt Lanoye met stempelen: hij wordt fulltime zelfstandige, die leeft van zijn pen, optredens en freelance kelnerwerk.

1984

  • Nog meer dichtbundels verschijnen: In de piste (Bert Bakker) en Bagger (Kritak)
  • Op 21 september gaat in het Antwerpse Theater Leguit Café Paniek in première, een op de actualiteit inspelende cabaretvoorstelling van De Zwarte Komedie, geschreven door Bert Verhoye en Tom Lanoy. Hijzelf speelt ook mee samen met onder andere Alida Neslo en Max Schnur.

1985: Publicatie van zijn prozadebuut Een slagerszoon met een brilletje. (Bert Bakker)

1986

  • Een gastoptreden in hetzelfde jaar in een TV-interview bij Sonja Barend  wordt Een slagerszoon met een brilletje ook in Nederland bij het groot publiek een bestseller.
  • Dat jaar trekt Lanoye tevens met Een slagerszoon met een brilletje langs diverse podia, de autobiografische verhalen uit de bundel werden herwerkt en gecombineerd met gags en liedjes.
  • In het najaar verschijnt de roemruchte verhalenbloemlezing Mooie Jonge Goden (Kritak), met verhalen van onder andere Herman Brusselmans, Stefan Hertmans, Tom Lanoye en Marc Mijlemans.

1987

  • In januari verhuist Lanoye van Gent naar Antwerpen.
  • In het najaar gaat het literaire variétéprogramma In de piste in première.
  • Vlak voor de jaarwisseling ontmoet Lanoye René Los.

1988

  • In de zomer verschijnt de bibliofiel uitgegeven en aan René opgedragen cyclus liefdesgedichten Hanestaart (Sub Signo Libelli).
  • In het najaar verschijnt zijn romandebuut Alles moet weg (Bert Bakker).

1989

  • Ter gelegenheid van de jaarwisseling verspreidt uitgeverij Bert Bakker Vendu! Apologie van een handelsreiziger onder vrienden en relaties.
  • In maart gaat De Canadese muur, geschreven door hemzelf en Herman Brusselmans in première bij het Raamtheater te Antwerpen, in een regie van Walter Tillemans.
  • Even later verschijnt Vroeger was ik beter (Bert Bakker), een selectie uit Rozegeur en maneschijn en Het cirkus van de slechte smaak, aangevuld met nieuw werk.

1990: In februari verschijnt de commerciële, sterk uitgebreide editie van de dichtbundel Hanestaart bij Bert Bakker.

1991: Een druk theaterjaar

  • In januari gaat Blankenberge, geschreven in opdracht van het NTG, in première in een regie van Senne Rouffaer.
  • In februari gaat het theaterstuk “Komieken” naar Comedians van Trevor Griffiths in première bij het Mechels Miniatuurtheater, in een regie van Jo Dua.
  • In maart gaat ten slotte Bij Jules en Alice, een stuk naar het gelijknamige verhaal uit Een slagerszoon met een brilletje, geschreven in opdracht van Toneelgroep Amsterdam, in première in een regie van Alize Zandwijk.

In oktober verschijnt Kartonnen dozen (Prometheus), een autobiografische roman over een ‘banale liefde en haar verterende kracht’.

1992

  • 27 augustus: Oprichting van de Naamloze Vennootschap ‘L.A.N.O.Y.E’ op, gespecialiseerd in ‘literair variété en afgewerkte producten’.
  • Lanoye groeide van enfant terrible tot gevestigde waarde voor ‘alle vormen van teksten en schriftuur, zowel voor boeken, kranten, tijdschriften en andere drukwerken, voor toneelopvoeringen, cabaret- en zangvoorstellingen, dit alles onder eender welke vorm en in de meest ruime zin van het woord ‘(citaat uit de statuten van de in 1992 opgerichte naamloze vennootschap L.A.N.O.Y.E.).
  • September: Doèn! verschijnt, een eerste bundel HUMO-columns, geschreven tussen maart en september 1992.
  • November: Kartonnen dozen krijgt Humo’s Gouden Bladwijzer.

1993

  • Maart: Celibaat, een stuk naar de gelijknamige roman van Gerard Walschap, gaat in première. Het werd geschreven in opdracht van Theater Teater en gespeeld in een regie van Jappe Claes en Pol Dehert.
  • Augustus: De schoonheid van een Total loss (Prometheus) bundelt eerdere toneelteksten (Blankenberge, Bij Jules en Alice en Celibaat).
  • Najaar: De eerste Lanoye vertaling: Pappschachteln , een door Rainer Kersten gemaakte Duitse vertaling van Kartonnen dozen.

1994

  •  Maart: De verhalenbundel Spek en bonen rolt van de persen. Blankenberge wordt bekroond met de culturele prijs van de Provincie Antwerpen voor Toneel.
  • 27 april: Lanoye maakt de eerste vrije verkiezingen in Zuid-Afrika mee.
  • Najaar: Beducht voor een overrompelend succes van het Vlaams Blok bij de Antwerpse gemeentetaadsverkiezingen, is hij de drijvende kracht achter de roodgroene eenheidsbeweging ‘Arm in arm’.
  • September: Bij het NTG gaat Onweer in de tropen in première, naar het gelijknamige verhaal uit Spek en bonen en in een regie van Sam Bogaerts
  • Maten en gewichten’ verschijnt, een bundeling columns die tussen september 1992 en oktober 1994 in Humo verschenen.

1995

  • Mei: Lanoye krijgt de 45ste Arkprijs van het Vrije Woord.

1996

  • 20 januari: Lanoye en zijn Nederlandse vriend en Agalev-politicus René Los laten zich als eerste homo-koppel registreren als samenlevers.
  • Na 8 jaar van wijzigende plannen en scenario’s gaat in het najaar eindelijk de film Alles moet weg in première, in een regie van Jan Verheyen.

1997

  • Mei: Lanoye spreekt aan de UI Antwerpen de lezing Gespleten en bescheten uit, geschreven in opdracht van het Boon-centrum. Later op het jaar breidt Lanoye de lezing uit tot een theatermonoloog, waarmee hij door Vlaanderen toert.
  • In hetzelfde jaar ziet Het goddelijke monster – het eerste deel van een trilogie) het lezerslicht.
  • November: Première bij de Blauwe Maandag Companie van ‘Ten oorlog’ . Lanoye herwerkt de acht koningsdrama’s van William Shakespeare tot één groot verhaal waarin op z’n Vlaams, Engels en Nederlands wordt gescholden, gerapt en gedold. De 12 uur durende theatermarathon werd een groot succes, niet alleen in Vlaanderen maar ook in het buitenland.
    • Onder de titel Schlachten, kende de bewerking succes in Duitsland en Oostenrijk: op het jaarlijkse Theatertreffen van Berlijn wint Schlachten de Innovationspreis.

2000: Bij de gemeenteraadsverkiezingen is hij kandidaat voor de groene partij.

2003

  • Lanoye wordt de eerste officiële stadsdichter van Antwerpen.
  • In januari gaat de Duitse versie van zijn Mamma Medea in première in het befaamde Staatstheater van Hannover.
  • Lanoyes ‘klankspel op rijm over cultuurclashes’ zal tenslotte ook op de theateraffiche prijken in Zuid-Afrika, ondertussen Lanoye’s tweede thuishaven.

2004: Dat jaar schrijft hij twee toneelstukken.

  • Diplodocus Deks. Triomf der archeologie werd geschreven in opdracht van Publiekstheater (Gent) en Koninklijke Vlaamse Schouwburg (Brussel), naar een idee van Domien Van Der Meiren. In diens regie ging het stuk in 2004 in première in Brussel. Het werd in dat jaar uitgegeven door Prometheus
  • De Jossen. Val en revival der saamhorigheid werd geschreven in opdracht van Olympique Dramatique en Het Toneelhuis (allebei Antwerpen). Het ging in première in juni 2004 in de Bourlaschouwburg te Antwerpen in een eigenzinnige uitvoering door het toneelgezelschap.  (Zie: De Jossen – Cobra.be)
  • Beide teksten worden door uitgeverij Prometheus in één band uitgegeven.

2008: Atropa. De wraak van de vrede is geschreven in opdracht van Toneelhuis (Antwerpen). Het is een zeer vrije bewerking van diverse bronteksten, hoofdzakelijk alle stukken van Euripides die handelen over de Trojaanse oorlog, maar ook teksten van Aischylos, Jean-Paul Sartre, George W. Bush, Donald Rumsfeld en Curzio Malaparte (meer bepaald uit De huid). Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in 2008 in première ging in Antwerpen. De tekst werd in datzelfde jaar uitgegeven door Prometheus (Amsterdam).

Eind 2009: Verschijnt zijn roman Sprakeloos, die handelt over de dood van zijn moeder – een amateuractrice die, na een beroerte, haar spraak verliest.

2011: Nóg meer dan andere jaren is 2011 het jaar van Tom Lanoye. Een année de cru, zeg maar.

  • Zijn theaterstuk Bloed & Rozen werd in de zomer in een regie van Guy Cassiers op de Cour d’Honneur tijdens het theaterfestival van Avignon op massale bijval onthaald.
  • Tevens kon het voor Toneelgroep Amsterdam geschreven stuk De Russen, veel lof oogsten.
  • Daarnaast werd Lanoye uitgenodigd om het Nederlandse Boekenweekgeschenk 2012 te schrijven.
  • Zijn roemruchte Monstertrilogie zal vanaf 4 september als zondagavondreeks worden uitgezonden op het VRT-kanaal Eén.

Van 6 oktober tot 15 november 2011 trekt Lanoye op tournee met Sprakeloos op de planken, de ijzersterke monoloog die hij heeft gepuurd uit de roman over zijn moeder – ‘een slagersvrouw en amateuractrice eerste klas’. (Lees:  Sprakeloos op de planken – Tom Lanoye )

  • Tijdens de Nederlandse Boekenweek 2012 wordt deze voorstelling opgevoerd voor een uitverkocht Carré in Amsterdam.

2012: Lanoye brengt de theatersolo “Sprakeloos” op toneel. Tijdens de Nederlandse Boekenweek wordt deze voorstelling opgevoerd voor een uitverkocht Carré in Amsterdam.

2012: Schrijft het Boekenweekgeschenk “Heldere hemel” voor de Nederlandse Boekenweek. Voor de eerste keer wordt dit geschenkboek ook – in het kader van de Literaire Lente 2012 – aangeboden door de Vlaamse boekhandelaar. De totale oplage bedraagt 894.000 exemplaren waarvan er 61.000 bestemd zijn voor Vlaanderen.

2013: Lanoye met “Les Boîtes en Carton’ – vertaald door de schrijver Alain van Crugten (Editions La Différence, 191 p) – genomineerd voor le Prix Jean-Monnet de littérature européenne du département de Charente. Uiteindelijk zal Michael Kumpfmüller de prijs winnen.

4 september 2013: Verschijnt de roman Gelukkige Slaven. Lanoye belandt er voor de eerste maal mee op nr 1 in zowel de Nederlandse Boekentoptien van NRC Handelsblad als in de Vlaamse Boekentoptien van De Standaard. De roman krijgt in december van dat jaar de NRC-prijs voor beste seksscène van het jaar toegekend.

19 maart 2014: Première in de Stadsschouwburg te Amsterdam van Hamlet vs Hamlet.

  • Het betreft een co-productie van Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam. Tom Lanoye bewerkt het meest bekende stuk ter wereld, Hamlet. Regisseur is Guy Cassiers.
  • Lanoye is voor zijn bewerking vertrokken vanuit Hamlet op de stoep van zijn volwassenheid, een periode die bij iedere mens gepaard gaat met het leren verstandelijk lopen vanuit de eigen kracht. Het in twijfel trekken van de raad van naasten en derden. Alvast een pracht van een vondst is Hamlet te laten spelen door een vrouw, de actrice Abke Haring.

2015: THEATERJAAR met niet minder dan 3 theaterproducties:

  • Revue Ravage. Dood van een politicus, gaat in première in een regie van Josse Depauw op 21 maart 2015 in de KVS te Brussel.
  • Koningin Lear. In première op 08 maart 2015 door Toneelgroep Amsterdam in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Regie: Eric de Vroedt.
  • GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder. (theatermonoloog) Première: 17 april in Tielt, bij Theater Malpertuis. Geschreven op vraag van regisseur Piet Arfeuille en voor actrice Viviane De Muynck.

Zomer 2016: Lanoye treedt op tijdens het theaterfestival Theater aan Zee te Oostende. Samen met bassist Nicolas Rombouts en drummer Teun Verbruggen improviseren ze een voorstelling bij elkaar onder de titel Bloednoot©. Voor de tekst put Lanoye uit Fort  Europa. Hooglied van versplintering.

2017: Na de theatersolo “Sprakeloos” op toneel, nu een filmversie in een regie van Hilde Van Mieghem. Viviane De Muynck neemt de rol van de oude moeder op zich, Stany Crets speelt haar zoon. Marie Vinck speelt de jongere moeder.

BEKRONINGEN

  • 1992 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Kartonnen dozen
  • 1994 – Toneelprijs van de provincie Antwerpen voor Blankenberge
  • 1995 – Arkprijs van het Vrije Woord voor Maten en gewichten
  • 1998 – Belgische Océ Podium Prijs voor Ten oorlog
  • 1998 – Nederlandse Prosceniumprijs voor Ten oorlog
  • 1999 – Thaliaprijs voor Ten oorlog
  • 1998 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Het goddelijke monster
  • 2000 – Driejaarlijkse Vlaamse Gemeenschapsprijs voor Toneelletterkunde voor Ten oorlog
  • 2000 – Innovationspreis Theatertreffen Berlin voor Schlachten! (Ten oorlog)
  • 2000 – De Gouden Uil Publieksprijs voor Zwarte Tranen
  • 2000 – Humo’s Gouden Bladwijzer voor Zwarte Tranen
  • 2003 – De Gouden Uil Literatuurprijs voor Boze Tongen
  • 2003 – De Gouden Uil Publieksprijs voor Boze Tongen
  • 2004 – De inktaap voor Boze tongen
  • 2007 – De Gouden Ganzenveer voor zijn oeuvre.
  • 2010 – De Gouden Uil publieksprijs voor Sprakeloos.
  • 2010 – Tzum-prijs voor de Mooiste Zin van het jaar.
De zin komt uit Sprakeloos: “Vijftien jaar had de badkamer met de caravanafmetingen probleemloos dienstgedaan, de sporadisch gekneusde knie niet te na gesproken van wie zich, zijn toilet makend of zich scherend voor het lavabootje, te bruusk omdraaide en dan aan den lijve moest ervaren hoe gering de speling was gebleven tussen rand en wand.”
De jury, verbonden aan het gelijknamige blad, apprecieerde de beeldende kracht van de zin, het gebruik van de woorden ‘lavabootje’, en ‘bruusk’ en het binnenrijm aan het einde van de zin.
  • 2011: De Henriëtte Roland Holst-prijs voor Sprakeloos
  • 2012: Vijfjaarlijkse Prijs voor podiumteksten van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL) voor ‘Atropa. De wraak van de vrede‘ (2008).
Lanoye is de tweede laureaat van de vijfjaarlijkse prijs voor podiumteksten. In 2007 ging die eer naar David Van Reybrouck.
Op de nominatielijst stond eveneens Rachida Lamrabet met ‘Belga’ (2010)
  • 2013: Verwerft de Constantijn Huygensprijs 2013 voor zijn hele oeuvre.
  • 2013: Prijs van Recensieweb voor de beste literaire seksscène van 2013 voor ‘Gelukkige slaven’

MEER OVER TOM LANOYE

  • Flamend, Jan. 1980. ‘Tom Lanoye’. In: Kritisch lexicon van de Moderne Nederlandstalige Literatuur. HugoBrems, Tom van Deel, Ad Zuiderent (red.). Groningen: Martinus Nijhoff uitgevers. Band 4. Februari 1993.
  • Joosten, Jos. 1997. Tom Lanoye. De ontoereikendheid van het abstracte. In: Eric Wagemans en Henk Peters (red.), De school van de literatuur. Nijmegen: SUN. 96p.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

Referenties

  • Bart Vanegeren. 1998. Naamloze vennootschap L.A.N.O.Y.E. . Diverse essays en bio- bibliografische notities. Amsterdam: Prometheus. -142p.

 

BIBLIOGRAFIE  & FILMOGRAFIE

Woordje vooraf

De gegevens van deze bibliografie werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent.

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

A. Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1980 Maar nog zo goed als nieuw. (poëzie)

1980: 2de druk van 100 exemplaren zonder drukvermelding maar met een foto van de auteur en het logo van de drukker op de achterflap, in tegenstelling tot de eerste druk met blanco achterflap.

Gent: eigen beheer Lanoye. -35p.

Oplage eerste druk: 100 exemplaren. (Volgens de door Boris Rosseeuw samengestelde bibliografie van en over Tom Lanoye)

1981 Neon! Een elegisch rockgedicht. (poëzie) Lanoye 15 Gent: eigen beheer Lanoye. -4p.
Afmetingen: 20.80 x 14.80 (geniet)
1981 Van oor tot oor. (poëzie)
Deeltitels: De ark van Rorschach; Onlust, 5 Polyester smartlappen; Vier subway sarabandes; Tucht en ontucht van het verenigingsleven; Neon, een elegisch rockgedicht.
Fotocopie: Reproduct, Onderbergen te Gent
Omslag: Goff, Hoveniersberg te Gent
Omslag foto: Nick Pergoot.
Afbeelding op p. 3: uit ‘Hieroglyphica’ van Horus Appolo; andere afbeeldingen uit diverse magazines gejat.

 

Lanoye 13 Gent: eigen beheer Lanoye. -46p.
Afmetingen: 21.10 x 14.50 (geniet in omslag)
Colofon: ‘Van oor tot oor’ verscheen in het najaar van 1981 te Gent in een oplage van 200 exemplaren, waarvan X romeins genummerde en gesigneerde; en werd geschreven, getikt en uitgewerkt door Tom Lanoye.
Het gedicht ‘Neon’ verscheen in 1981 in een aparte uitgave.
Met dank aan J. voor bijzonder tijdelijk mecenaat.

 

1982 Gent-Wevelgem. (poëzie) Lanoye 14 Gent: eigen beheer Lanoye. -4p.
Afmetingen: 21.50 x 15.50 (ingenaaid)
1983 De nagelaten gedichten. (poëzie)
Foto: © Willy Dé
“Met dank aan de firma Pompes Funèbres van Genechten et Fils, Veldstraat, Gent, die bij wijze van sponsoring 50 exemplaren kocht als relatiegeschenk voor vrienden en klanten”.

 

Lanoye 17 Gent: eigen beheer Lanoye. -8p.
Afmetingen: 21.20 x 14.30 (ingenaaid – kartonnen kaft – stofomslag)
Colofon: ‘De Nagelaten Gedichten’ werd begin ’83 gezet uit de 10 punt Times en gedrukt op Editie 90 gram, in opdracht van Tom Lanoye. De oplage bedraagt 300 exemplaren waarvan tien ingebonden, Romeins genummerd en gesigneerd voor de intimi;
Gedrukt door Indruk.

 

1983 De glazen klomp. (poëzie)
Tom Lanoye ‘De Glazen Klomp’ bestaat uit 8 ongebundelde gedichten uit de periode 1976 – 1982. Enkel Magere Troost, Liquid Paper en Kommer en Kwel werden reeds gepubliceerd als poster.
Lanoye 18 Antwerpen: Het kanon. -8p.
Afmetingen: 21 x 14.50 (ingenaaid)
Colofon: Tom Lanoye ‘De Glazen Klomp’ werd in januari 1983 gezet uit de Xerox FB Boldface PC en gedrukt op Conqueror gevergeerd wit 100 gram.
De uitgaven van Het Kanon zijn niet-commercieel, niet in de handel en verschijnen op 17 genummerde exemplaren.

 

1983 Rozegeur en maneschijn: helse kritieken. (essays)
Omslag en illustraties: Dooreman
Leuven: Kritak (Uitgeverij en verspreidingscentrum A. Vesaliusstraat 1, 3000 Leuven). -118p.
Afmetingen: 21 x 13.50 (paperback)
1984 In de piste: gedichten. (poëzie)
Deeltitels: Verplichte figuren. Dressuur; Send in the clowns. Smartlappen; De subway sarabandes. Uitheemse dansen; Ruim baan voor de antipodist. Waagstukken; Sterke verhalen. Krachtpatserij; Schaduwboksen. Ahaerlebnis; Apotheose. Grand finale.
Omslagtekening: Gert Dooreman naar foto’s van Michiel Hendryckx.
Omslagontwerp: Ron van Roon gvn.

 

Lanoye 9 Amsterdam: Bert Bakker. -60p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1984 Bagger. (poëzie)
Deeltitels: Lebensraum; De ark van Rorschach; Zoekertjes.
Omslagontwerp: Herr Seele.
Labels: Dooreman.

 

Lanoye 11 Leuven: Kritak. -51p.
Afmetingen: 21 x 13.40 (paperback)
 
1984 Een slagerszoon met een brilletje. (verhalen)
‘Een slagerszoon met brilletje’ werd op verzoek van Vrij Nederland geschreven in augustus 1984 en verscheen verkort in dit Weekblad op 6 oktober 1984, in de reeks “De dag dat ik geboren ben”.
1985: handelseditie bij uitgeverij Bert Bakker te Amsterdam.
2003: 14de herziene druk Prometheus Amsterdam.
Serie Hard Gemaakt vormgeving van tekenaar en typograaf Dooreman.
s.l. [Antwerpen] : Nemesis. -26p.
Afmetingen: 21 x 15 (geniet)
Colofon: Deze eerste afzonderlijke en volledige druk verschijnt op 1 november 1984 ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van Boris Rosseeuw en Rudy Vanschoonbeek. De oplage bestaat uit 120 genummerde en gesigneerde exemplaren bestemd voor de vrienden van de jarigen en de auteur. De eerste tien exemplaren werden door De Pers te Antwerpen ingebonden in oasisleer.
1985 Een slagerszoon met een brilletje. (verhalen)Omslagontwerp Gerard Hadders, HW
Bevat: Een slagerszoon met een brilletje (pp. 5-28); Bij Jules en Alice (pp. 29-52); Het boek (pp. 53-108); Oh land der blinden (pp. 109-152);Verantwoording p. 153.
Maart 1989: Omslagontwerp Rick Vermeulen HW, met gebruikmaking van het originele omslag van Gerard Hadders.
Affiche achterplat Gert Dooreman, naar een foto van Michiel Hendryckx

Lanoye 35

 Lanoye 30 Amsterdam: Bert Bakker.-153p.Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: Van deze bundel werden 25 exemplaren gebonden en door de auteur gesigneerd.
Nota: Het titelverhaal werd geschreven op verzoek van Vrij Nederland dat het verkort publiceerde op 6 oktober 1984. De volledige tekst verscheen in het België-nummer (herfst 1984) van De Tweede Ronde, en als cahier in beperkte oplage bij uitgeverij Nemesis, Antwerpen, op 1 november 1984.
‘Bij Jules en Alice’ verscheen in november 1984 in ‘Nieuw Wereldtijdschrift.
Een fragment van ‘Oh land der blinden’ verscheen op 9 augustus 1985 in NRC Handelsblad.
1993:Bij Jules en Alice’’ werd eveneens opgenomen in de bundel ‘Nieuwe Vlaamse verhalen’ gekozen door Hugo Brems (pp. 42-53) Uitgave De Arbeiderspers, Amsterdam 285p.
 
1986 Een perfecte moord (verhaal) Uit de bundel: ‘Mooie Jonge Goden’.
Uitgeverij: Kritak, Leuven Afmetingen: 21 x 13.50 (paperback)
1986 Het cirkus van de slechte smaak. (kritieken)
Omslagontwerp is van Pjotr & Meynen
 Lanoye 44 Antwerpen: Dedalus. -117p.
Reeks: Het handvest vol 5
Afmetingen: 20.25 x 12.75 (paperback)
Colofon: ‘Het cirkus van de slechte smaak’ werd in opdracht van uitgeverij Dedalus in de zomer van 1986 door Kris Pion gezet uit de Baskerville. Goff, Gent drukte het omslag Onzea Borgerhout het binnenwerk. Het omslagontwerp is van Pjotr & Meynen, Dooreman selecteerde en mengde de kleuren.
Van deze bundel werden 30 exemplaren door de handbinderij ‘De Pers’ te Antwerpen gebonden en door de auteur gesigneerd.
1987 In de piste.
One-man-show met conférences, visuele accenten en persiflages
Tom Lanoye. -16p.
1988 Alles moet weg. (roman)
Omslagontwerp Gerard Hadders, HW
Omslagfoto: Pieter Vandermeer, met medewerking van Herwig Truyens.
1990: 4de druk, ibidem.
Lanoye 25 Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker.-267p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1988 Hanestaart. (poëzie) Utrecht: Sub Signo Libelli. -60p.
1988 Hanestaart. (poëzie) Utrecht: Sub Signo Libelli. -19p.
1989 Vroeger was ik beter. (essays)
Omslagontwerp Gerard Hadders, HW
Typografie: Jan Willem Stas
Foto voorplat: Michiel Hendryckx
Foto inzet: Nick Pergoot.
 Lanoye 31 Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker. -204p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Bevat: De Letteren (pp.11-72); De schriftgeleerden (pp. 73-110); Pleidooi van een performer (pp. 111-120); Noord-Zuid (pp. 121-144); Post ! (pp. 145-178); Vendu ! (pp. 179-204).
1989 De Canadese Muur: een harteloos familiedrama over voetbal, drank en Vlaanderen. (toneel)

Tekst: Tom Lanoye en Herman Brusselmans.
Omslagontwerp: Gert Dooreman
Foto’s voor- en achterplat: Michiel Hendryckx.

Bevat: Eerste helft:Het aftasten van de tegenspeler (pp. 9-61); Tweede helft: Het gekraakte schot (pp.67-135)

 Brusselmans 55 Amsterdam: Bert Bakker. -135p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Première:
24 maart 1989  in het Raamtheater op ‘t Zuid in een regie van Walter Tillemans.
Cast: A’leen Cooreman, Kathelijne Verbeke, Eric Kerremans, Marc Peeters en Roger van Kerpel.
Muziek: René van Hove – Decor: Jan Vanriet.
Kostuums: Jan Vanriet en Erna Siebens.

1989 Vendu!: apologie van een handelsreiziger. (essays)
De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas.
Lanoye 33 Amsterdam: Bert Bakker. België: Kluwer Algemene Boeken. -46p.
Afmetingen: 17 x 11 (pocket)
Colofon: ‘VENDU !Apologie voor een handelsreiziger’ werd ter gelegenheid van de jaarwisseling 1988-1989 uitgegeven door Uitgeverij Bert Bakker te Amsterdam in een oplage van 1600 exemplaren, uitsluitend bestemd voor vrienden en relaties van de uitgeverij Bert Bakker en van Kluwer Algemene Boeken België. De tekst werd gezet uit de Kennerley Italic door Edith Cremers en gedrukt op de persen van Drukkerij Groenevelt te Landgraaf.
1990 Hanestaart (poëzie)
Deeltitels: Het vuurpeleton; De angst voor het witte blad; Muziekformules uit mijn jeugd; Hanestaart; Au naturel; The absence of hierarchies; Poker.
De typografie was in handen van Jan Willem Stas.
Het omslag werd ontworpen door Jimmi Dams
Foto achterplat Philip Claus.
Lanoye 16a
Lanoye 16 Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker. -60p.
Afmetingen: 20 x 12 (gebonden – harde kaft met geïllustreerde omslag)
Colofon: ‘Hanestaart’ werd in opdracht van uitgeverij Bert Bakker gezet door Chang Chi Lan-Ying en gedrukt door drukkerij Groenevelt.
Van de eerste druk werden 20 exemplaren in leer gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.

 

1991 Kartonnen dozen. (roman)
De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas.
Foto omslag: Freek Esser
Foto achterplat: stationautomaat van P.
 
Lanoye 24e
 Lanoye 24 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -148p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: ‘Kartonnen dozen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van de Uitgeverij Prometheus gezet door Edith Cremers en gedrukt door Drukkerij Tulp te Zwolle. Van de 1ste druk werden 25 exemplaren in karton gebonden door handelsdrukkerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (in bruin inpakpapier op kartonnen platten, zonder rug opdat de katernen zichtbaar blijven. Het boekwerk werd verpakt in een golfkartonnen doos met sluittouwtje).
1991 Blankenberge. (toneel) Amsterdam: Uitgeverij Prometheus.
1991 Bij Jules en Alice. (toneel)
1984: ‘Bij Jules en Alice’ verscheen als verhaal  in november 1984 in ‘Nieuw Wereldtijdschrift.
1985: Opgenomen in de verhalenbundel ‘Een slagerszoon met een brilletje’.
1993: Opgenomen in de verhalenbundel ‘Nieuwe Vlaamse verhalen’ gekozen door Hugo Brems (pp. 180-200) Uitgave De Arbeiderspers, Amsterdam 285p.
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus.
Opgevoerd in het NTG Gent.
Toneeltekst: Tom Lanoye. Regie: Eddy Vereycken. Met: Magda Cnudde, Walter Moermans, Jules Desmet.
1992 Marlon, tu n’est pas un ange. (verhaal)  1992 Max.36 Uit de bundel: MAX. 36. Verhalen van jonge schrijvers samengesteld door Jessica Durlacher. pp 107-127

Uitgeverij: Bert Bakker, Amsterdam Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1992 DoéN! (columns/essays)
Het omslag en typografie werden ontworpen door Anne Kuris.
Uitvoering: Jan Willem Stas
Foto achterplat: Herman Tallein.
Lanoye 7 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -221p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
‘Doén’ van Tom Lanoye werd gezet door Ro-zet in Rotterdam en gedrukt door Drukkerij Tulp te Zwolle in opdracht van Uitgeverij Prometheus.
Er verschenen tevens 30 exemplaren in een bibliofiele doe-het-zelf editie, door de ‘ongeneeslijke bibliofiel B’ verzorgd en door de auteur genummerd en gesigneerd. (bewerkte sigarenkist met als inhoud het complete boek in katernen vergezeld van een tube lijm, naald en garen, karton, gemarmerd papier en een stuk leder om het boek zelf in te binden). In colofon genummerd en gesigneerd (schrijf hier: dit is nr … En teken met Tom Lanoye Doén ! )
1993 De schoonheid van een total loss: Blankenberge, Bij Jules en Alice, Celibaat. (verzameld toneel) Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -193p.
1994 Spek en bonen. (verhalen)

Omslagontwerp: Dooreman en Hendryckx
Spek (van bij ons) bevat: Een perfecte moord (een thriller) (pp. 9-20); Spek en bonen (cinema)(pp. 29-44); Café Zeezicht (een groteske)(pp. 45-70); Marlon, tu n’est pas un ange (een parabel) (pp. 71-93)
Bonen (extra muros) bevat: Johannesburg, le bain (reisverhaal) (pp. 99-112); Onweer in de tropen (scènes) (pp. 113-136); Moros y Cristianos (post) (pp. 137-192)
 
Nota’s: 1. Het eerste deel van het verhaal in brieven ‘Moros y Cristianos’ verscheen tevens onder de titel ‘Inmiddels in Havana’ in de bundel Cahier d’Amour. Liefdesbrieven. Uitgever; Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, / Dedalus, Antwerpen. 1994. -144p. (Afmetingen: 20 x 12.50, paperback)
Samenstelling: Luc Coorevits.
2. ‘Johannesburg, le bain’ verscheen tevens in de bundel Metropolis, Stad onder stroom . pp 104-117 ( Dedalus, Antwerpen. 1993. -117p.
Lanoye 21 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -192p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
‘Spek en bonen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Dooreman gezet door Aanzet, Gent en gedrukt door drukkerij Tulp, Zwolle.
Bibliofiele uitgave:
Van de 1ste druk werden 25 exemplaren in karton gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. (in videocassettedoos, waarin het omslag van de handelseditie verwerkt werd. Binnenin de doos een extra zwart-wit foto van de auteur. Het boek zelf onopengesneden en kreeg als omslag een echte foto die ook voor de handelseditie gebruikt had moeten worden.
In colofon genummerd en gesigneerd, en “Voor echt & onvervalst verklaard”.
1994 Maten en gewichten. (kritieken)
Het portret van Tom Lanoye is van Philip Boël naar een concept van Jan Hendrickx.
De cover is van Freek Esser.
Bevat een selectie en bewerking van stukken die, op één na, alle verschenen in het weekblad Humo, tussen september 1992 en oktober 1994.
De lezing ‘Janus in Serajevo’ werd geschreven in opdracht van de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam en uitgesproken in De Balie op 7 juni 1994. Een ingekorte versie verscheen op 2 juli van dat jaar in Vrij Nederland.
 Lanoye 41 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -238p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: ‘Maten en gewichten’ van Tom Lanoye werd gezet door Rozet in Rotterdam en gedrukt door de Drukkerij Tulp te Zwolle in opdracht van Uitgeverij Prometheus. Van de eerste druk werden 20 bibliofiele exemplaren gemaakt en met een rood potlood genummerd en gesigneerd door de auteur. De boekverzorging was in handen van Jan Willem Stas.
(“In een juten zakje” treft de collectioneur het gommetje, het potlood en de puntenslijper aan waarmee de schrijver poseert op de voorplat van de reguliere editie. Het boekblok is voorzien van perkamenten platten op de voorkant waarvan de schrijver in zijn handschrift met rode inkt aangeeft, hoeveel boekblok en juten zak bij elkaar wegen. De open rug van het boekblok is gebonden met een koptische steek, volgens een bindtechniek die dateert van bij het begin van onze tijdrekening.)
1994 Onweer in de tropen. (toneel)
Bewerking voor toneel van het gelijknamige verhaal uit Spek en bonen
September: in première bij het NTG in een regie van Sam Bogaerts.
1997 Het goddelijke monster: voorpublicatie nieuwe roman. Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -15p.
1997 Het goddelijke monster. (roman)
Deel 1 van de trilogie ‘Het goddelijk monster’.
Omslagontwerp: Erik Prinsen, Zaandam.
Zetwerk: Griffo, Gent
 Lanoye 6 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -336p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: ‘Het goddelijke monster’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Kris Demey gezet door Griffo, Gent. Het omslag werd ontworpen door Erik Prinsen, Zaandam. Drukkerij Giethoorn Meppel BV verzorgde het drukwerk.
Bibliofiele uitgave:
Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
(Onbesnoeid exemplaar in een band van “tapis-plain” met schutbladen in “toile-cirée” Het voorplat in rood en het achterplat in zwart “tapis-plain” bedekken beurtelings een stuk van de rug. Midden op de rug werd het cijfer “I” geschoren. Het geheel wordt dichtgehouden met een touwtje in de Belgische driekleur, waarbij twee loden verstevigingen het uitrafelen van de band voorkomen. In colofon romeins genummerd en gesigneerd door de auteur)
1997 Ten oorlog. (toneel)

Bewerking door Tom Lanoy en luk Perceval van Willima Shakespeares koningsdrama’s –“Richard II”, “Henry IV”, “Henry V”, Henry VI” en Richard II” die samen de cyclus “The Wars of the Roses” vormen.
I : In de naam van de vader en de zoon : Richaar Deuzième + Hendrik Vier .
II : Zie de dienstmaagd des heren : Hendrik de Vijfden + Margaretha di Napoli .
III : En verlos ons van het kwade : Edwaar the King + Risjaar Modderfokker den Derde
In Duitsland opgevoerd onder de naam Schlachten!
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -3 dln.

Première op zaterdag 22 november 1997 in het Kunstencentrum Vooruit te Gent . Perceval regisseerde de voorstelling.
Lucas Van den Eynde ontving de Arlecchino voor beste mannelijke bijrol.
1998 Gespleten & bescheten. ((kritieken)

Oorspronkelijk: Een avond op de Kapellekensbaan, een theatermonoloog waarmee Tom Lanoye in de winter van 1997-1998 door Vlaanderen toerde.
 
1998: Speciale Eénkatern-binding door Boekbinderij de Pampiere Werelt.
Lanoye
 Lanoye 4 Brussel: De Morgen. -29p.

Afmetingen: 20.75 x 14.75 (geniet)
Colofon: ”Gespleten & bescheten” van Tom Lanoye was eerst een lezing, geschreven in opdracht van het Booncentrum en uitgesproken op 23 mei 19997, later een theatermonoloog waarmee de auteur door Vlaanderen toerde in de winter van 1997-1998, in een co-productie van Villanella, N.V. L.A.N.O.Y.E. en Verenigde Werkhuizen Thassos vzw; en bij deze ook een boekje dat verscheen als bijlage bij De Morgen op 12 februari 1998 in een vormgeving van Kris Demey en met foto’s van Corneel Maria Ryckeboer en Bart van Leuven.
1999 Zwarte Tranen. (roman)
Deel 2 van de trilogie ‘Het goddelijk monster’
Bevat: Eerste boek: Demonen uit het verleden – Onderweg naar nergens – Weerwerk. Tweede boek: Kweek – Zee van zielen – Eind goed, al goed (bis).
De Gouden Uil Publieksprijs (2000)
Humo’s Gouden Bladwijzer (2000) 
Lanoye 23a
 
 Lanoye 23 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -513p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Colofon: ‘Zwarte tranen’ van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus en volgens de aanwijzingen van Kris Demey gezet door Griffo, Gent. Het omslag werd ontworpen door Erik Prinsen, Zaandam. Drukkerij Imschoot, Gent verzorgde het drukwerk. De foto van de auteur werd gemaakt door Corneel Maria Ryckeboer, Gent.
Bibliofiele uitgave:
Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
(Onbesnoeid gebonden in een band van “dweil” met tricolore versiering. Schutbladen in geel “zeemvel”. Vier zwartleren stroken lopen horizontaal over voorplat, rug en achterplat en suggereren nerven op de rug van het boek. Een touwtje in de Belgische driekleur houdt het boek gesloten)
2001 Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken (kritieken)

Lanoye 3a Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid) – licht kartonnen kaft met flappen)
Colofon: Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Griffo (Gent). Dooreman (Gent) ontwierp de cover en het binnenwerk. Michel Hendryckx maakte de portretfoto. Drukkerij Imschoots (Gent) verzorgde het drukwerk.
Bibliofiele uitgave:
Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.

 

2001 Mamma Medea. (toneel)

Naar Euripides en Apollonios van Rhodos
 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -123p.
2002 Niemands Land. Gedichten uit de Groote Oorlog. (vertaalde oorlogspoëzie)

Oorspronkelijke auteurs van de gedichten zijn Edmund BLUNDEN, Rupert BROOKE, Margaret POSTGATE COLE, Robert GRAVES, Ivor GURNEY, Frederic MANNING, John MCCRAE, Robert NICHOLS; Wilfred OWEN, Herbert READ, Edgell RICKWORD, Isaac ROSENBERG en Siegfried SASSOON.
Vertaald uit het Engels en bewerkt door Tom Lanoye.
Foto’s van Michiel Hendryckx & tekeningen van Dooreman.

 Lanoye 40  Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p.Afmetingen: 21 x 27 (oblong) – gebonden met harde geïllustreerde kaft.
Colofon: Niemands Land. Gedichten uit de Groote Oorlog van Tom Lanoye – met tekeningen van Dooreman en foto’s van Michiel Hendrickx – werd in opdracht van uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman en gedrukt door Snoeck-Ducaju & Zoon, Gent.
Van de eerste druk werden vijfendertig exemplaren gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
2002 Boze Tongen. (roman)

Deel 3 van De monster-trilogie.
Omslagontwerp en typografie: Kris Demey.
Omslagfoto: Bart van Leuven.
De Gouden Uil Literatuurprijs (2003)
De Gouden Uil Publieksprijs (2003)
 Lanoye 22 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -436p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback – stevige kaft met flappen)
“Boze Tongen” van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus door Griffo, Gent gezet volgens de aanwijzingen van Kris Demey, die ook het omslag ontwierp. De omslagfoto werd gemaakt door Bart van Leuven. Drukkerij Imschoot Gent verzorgde het drukwerk.
De redactie was in handen van Anni van landeghem en Josie Kraamer.
Bibliofiele uitgave:
Van de 1ste druk werden 40 exemplaren gebonden door handboekerij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.
2003 Veldslag voor een man alleen. (toneel)

Multimediale theatersolo waarbij Tom Lanoye een compilatie bracht uit zijn zgn “Monstertrilogie” en gedichten uit Niemandsland.
2004 Diplodocus deks : triomf der archeologie; De Jossen: val en revival der saamhorigheid (toneel) Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -155p.
2004 Overkant: moderne verzen uit De Groote Oorlog. (vertaalde oorlogspoëzie)

Tweede deel van Niemands Land.
Oorspronkelijke auteurs van de gedichten: Guillaume APOLLINAIRE, Giulio BARNI, Carlo CARRA, Kurt HEYNICKE, Wilhelm KLEMM, Edlef KÖPPEN, Wladimir MAJAKOWSKI, Armando MAZZA, Anton SCHNACK, August STRAMM, Georg TRAKL en Giuseppe UNGARETTI.
Research : Geert Buelens ;
Vormgeving : Dooreman & Marichal ; met foto’s uit het : Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis
 Lanoye 39 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -91p.

Afmetingen: 21 x 27 (oblong) – gebonden met harde geïllustreerde kaft.
Colofon: Overkant: Moderne verzen uit De Groote Oorlog van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman en Marichal en gedrukt door Snoeck-Ducaju & Zoon, Gent.
Van de eerste druk werden vijfendertig exemplaren gebonden door handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd.

2004 Het vroegste vitriool: 1983-1993. (kritieken)

Bevat: Rozengeur en maneschijn ; Het circus van de slechte smaak ; Vroeger was ik beter ; Vendu! ; Dóen!
Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -241p.

Reeks: Lanoye hard gemaakt nr 5
2004 Vitriool voor gevorderden: 1994-2003. (kritieken) Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -256p.

Reeks: Lanoye hard gemaakt nr 6
2004 Stad van letters: Cahier A.

Interview Tom Lanoye en Fred Eerdekens: Annelies Verbeke.
Vormgeving: Nej De Doncker – Eindredactie : Marc Ruyters

Beeldmateriaal: Fred Eerdekens
Gezet in Clarendon BT en gedrukt op Muncken Print Extra 115 gr. 1.8 van Munckedal
Basisplaat: Foamalux van Brett Martin
Concept : Nej De Doncker en Michäel Vandebril.
Druk en gravure: Imschoot, Gent.

Lanoye 36  Antwerpen ABC 2004. (Antwerpen open vzw, Wapper 2). / Gent: Imschoot Uitgevers.
Reeks: Stad van letters / Antwerpen Wereldboekenstad 2004. – Antwerpen, 2004 – 2005; vol. A
Lanoye 36b
2005 Stadsgedichten. (poëzie)

Foto’s : Janna Beck.
Vormgeving: Gert Dooreman.
De boekredactie was in handen van Anni van Landeghem en Vincent Schmitz
 Lanoye 12 Antwerpen: A. Manteau. /Amsterdam: Prometheus. -99p.

Afmetingen: 24 x 17 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Colofon: Stadsgedichten van Tom Lanoye werd op verzoek van Uitgeverij Manteau vormgegeven en gezet door Dooreman. Janna Beck maakte en koos de foto’s. New Goff verzorgde het drukwerk.
Bibliofiele uitgave:
Van de eerste druk werden veertig exemplaren door de auteur genummerd en gesigneerd en gebonden door handboekbinderij ‘De Pers’ te Antwerpen, met gebruikmaking van stukken uit de originele banier waarop de Boerentoren zijn liefde verklaarde aan de kathedraal.
2005 De meeste gedichten.(poëzie – verzamelbundel)

Deeltitels: In de piste; Hanenstaart; Verstekelingen in de coulissen; Niemands land Gedichten uit de groote oorlog; Overkant moderne verzen uit de groote oorlog; Stadsgedichten; Verspreide gedichten.
Lanoye 10 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -305p.

Afmetingen: 16.40 x 11.70 (gebonden – harde kaft)
2005 Fort Europa hooglied van versplintering. (toneel) Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -113p.
2006 Het derde huwelijk. (roman)
Omslagontwerp: Dooreman
Fotografie: Stefan Vanfleteren.
Zetwerk: Wilfrieda Paessens.
Redactie: Vincent Schmitz en Anni van Landeghem
2014: Franse vertaling onder de titel: Troisièmes noces. Bij Editions de la différence. Vertaald door Alain van Crugten.
2015: De filmrechten van de Franstalige versie werden aan het Luikse produktiehuis Frakas Productions verkocht in september 2015. Regisseur: David Lambert.
Een herwerking van de roman tot theaterstuk is in handen van de Nederlandse regisseur Theu Boermans.
Lanoye 42  Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -337p.
Afmetingen: 21.40 x 13.70 (gebonden in geplastificeerde kaft)
Colofon: Het derde huwelijk van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus gezet door Wilfrieda Paessens. Dooreman ontwierp de cover en het binnenwerk, Stefan Vanfleteren maakte de foto’s.
Drukkerij Koninklijke Wöhrmann te Zutphen verzorgde het drukwerk.
Van de eerste druk werden 40 exemplaren gebonden door de handboekbinderij De Pers te Antwerpen en door de auteur genummerd en gesigneerd. De redactie was in handen van Vincent Schmitz en Anni van Landeghem
2006 Mefisto for ever. (toneel)

Vrij naar de roman Mephisto van Klaus Mann. (hoofdrolspeler Dirk Roofthooft ontving hiervoor de Louis d’Or)
Geschreven in opdracht van het Toneelhuis.
 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -155p.
Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in première ging op 13 oktober 2006 in de Bourlaschouwburg in Antwerpen. De Nederlandse première vond plaats op 2 december 2006 in de Rotterdamse Schouwburg.
2007 Schermutseling. (kritieken) Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -291p.
2007  Hard gemaakt. (heruitgaven van vroeger werk) Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -2044p.

De serie Hard Gemaakt bevat het vroege werk van Tom Lanoye in geheel herziene uitgaven, die door tekenaar en typograaf Gert Dooreman op bijzondere wijze zijn vormgegeven.
In deze reeks verschenen vier prozadelen (de romans Kartonnen dozen en Alles moet weg en de verhalenbundels Een slagerszoon met een brilletje en Spek en bonen), twee bloemlezingen uit zijn columns (Het vroegste vitriool en Vitriool voor gevorderden), het beroemde toneelproject Ten oorlog en de eerste bundeling ooit van de gedichten die Lanoye tot nu toe schreef (De meeste gedichten).
2008 Atropa. De wraak van de vrede. (toneel)
Zeer vrije bewerking van diverse bronteksten, hoofdzakelijk alle stukken van Euripides die handelen over de Trojaanse oorlog, maar ook teksten van Aischylos, Jean-Paul Sartre, George W. Bush, Donald Rumsfeld en Curzio Malaparte (meer bepaald uit De huid).
 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -96p.
Geschreven in opdracht van Toneelhuis (Antwerpen). Guy Cassiers regisseerde de voorstelling die in 2008 in première ging in Antwerpen.
2008 Woest. (solovoorstelling)
2008 Alles eender (ganzenpas) (toneel)
2008 Mijn naam is Tom Lanoye: eerste brief aan Hans Warren.

Linosnedeportret: Isabelle Vandenabeele;
Nawoord : Boris Rosseeuw.
 Kalmthout : De Carbolineum Pers. -16p.
2009 Sprakeloos. (roman)

Colofon: Vormgegeven door dooreman (Gent), gezet door karakters ((Gent) en gedrukt door drukkerij wilco ((amersfoort).
vincent schmitz en anni van landeghem waren de redacteurs.
2011 : vertaald door Alain van Crugten als La langue de ma mère. Uitgever: Editions de la La Différence, Paris.
 Lanoye 2 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -360p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (gebonden met stofomslag)
Colofon: veertig exemplaren van de eerste druk werden door handboekbinderij de pers (antwerpen) gebonden en door de auteur genummerd en gesigneerd.
2011 Bloed en rozen. Het lied van Jeanne en Gilles. (toneel)

Vormgeving: Jespers en Jespers.
Het boek bevat enkele repetitiefoto’s gemaakt door Koen Broos.
Redactie:Ellen Stynen, Kristin Hex en Anni van Landeghem.
Met dank aan regisseur Guy Cassier en dramaturg Erwin Jans.
 Lanoye 1 Brussel: De Morgen /Antwerpen Het Toneelhuis. -173p.

Afmetingen: 16.25 x 12 (gelijmd)
Première in de Bourlaschouwburg op 26 mei 2011 in een regie van Guy Cassiers.
2011 De Russen ! (toneel)

Geschreven in opdracht van Toneelgroep Amsterdam. Het is een samenvoeging en bewerking van twee toneelstukken van Anton Tsjechov, Platonov en Ivanov, met nieuwe scènes en enkele citaten uit ander stukken van Tsjechov.
Het stuk ging in première tijdens het Holland Festival op 19 juni 2011, in de Stadsschouwburg in Amsterdam
 Lanoye 5 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -176p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (Gebonden in harde kartonnen kaft)
Colofon: De Russen ! van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam) gezet door Karakters (Gent). Dooreman ontwierp de cover en het binnenwerk. De foto op het voorplat – een protret van Jacob Derwig en Fedja van Huêt – werd gemaakt door Jan Versweyveld. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.
2011 Sprakeloos op de planken. (theatermonoloog op basis van de roman ‘Sprakeloos’ uit 2009)

In opdracht van Behoud de Begeerte en KVS.
Tom Lanoye brengt zijn bejubelde roman op scène.
Lanoye 27  Première:  6 oktober 2011 in de KVS te Brussel.
2012 Heldere hemel (novelle)

Omslagbeeld: bewerkte still uit het VRT- journaal van 4 juli 1989 © VRT
Foto auteur: Tessa Postuma de Boer
Vormgeving: Dooreman
Boekredactie: Nienke Beeking en Anni Van Landeghem
 Lanoye 8 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -92p.

Uitgave van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegenheid van de Nederlandse Boekenweek 2012
Afmetingen: 19 x 11.25 (Harde kartonnen kaft)
Druk en bindwerk: Koninklijke Wöhrmann, Zutphen
2013 Gelukkige slaven. (roman)

De foto op het omslag werd in 1997 door Carl De Keyzer gemaakt in Shenzen, China.
 Lanoye 19 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -300p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback – licht kartonnen kaft met flappen)
Colofon: Gelukkige slaven van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren en Anni van Landeghem.
2014 Hamlet versus Hamlet (toneel)

Vormgegeven door Dooreman (Gent)
Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.
De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren en Anni van Landeghem..
1ste druk maart 2014 – 2de druk april 2014

Première in Nederland in de Stadsschouwburg van Amsterdam op 19 maart 2014.
Première in België in de Bourlaschouwburg te Antwerpen op 26 maart 2014
Regie: Guy Cassiers; Dramaturgie: Erwin Jans. Cast: Abke Haring (Hamlet) ea
 Lanoye 20 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -152p.

Naast de commerciële uitgave verscheen van deze theatertekst ook een bibliofiele uitgave, het resultaat van een intensieve samenwerking tussen boekbindster Pau Groenendijk (mooie boeken – Amsterdam) en mode-ontwerper Tim van Steenbergen, en in samenwerking met Tom Lanoye en antiquariaat J. De Slegte (Antwerpen).
Oplage: 20 door Tom Lanoye genummerde en gesigneerde exemplaren, naast 10 geletterde exemplaren “hors serie”die een originele kostuumtekening van Tim van Steenbergen bevatten.

Deze bibliofiele uitgave heeft een schutblad van antiek goud-sierpapier uit Aschaffenburg van 1920. Voor de rugbekleding van het boek werd gebruik gemaakt van de speciaal bedrukte zijde van kostuums uit de voorstelling, van mode ontwerper Tim Van Steenbergen. De platten zijn van edelhert perkament, de kopsnede is verguld. Aan de staart van het boek lijken muizen te hebben geknaagd. De uitgave werd verrijkt met prints uit het werkarchief van kostuumontwerper Tim van Steenbergen, en twee foto‟s van de toneelvoorstelling door fotograaf Jan Versweyveld.

2015 Revue Ravage. Dood van een politicus. (theater-revue)
Tekst: Tom Lanoye
Regie: Josse De Pauw
 
Tekst uitgegeven als bijlage bij de krant De Standaard.  (70p. – Afmetingen: 27 x 20.50 (geniet)

Lanoye 38

 Lanoye 26 Première: 21 maart 2015 KVS Brussel
Productie: NTGent en KVS
Spel: Josse De Pauw• Els Dottermans• An Miller• Frank Focketyn• Nico Sturm• Willy Thomas• Eurudike De Beul
Dramaturgie: Steven Heene
Regie-assistentie en boventiteling: Inge Floré
Compositie: Peter Vermeersch
Uitvoering muziek: Flat Earth Society aka FES
Scenografie: Jan Kempenaers (School of Arts Ghent)
Licht: Dennis Diels
Kostuums: An-Catherine Kunz
Coproductie: Théâtre National
2015 Koningin Lear. (theater)

Tekst: Tom Lanoye naar Shakespeare.
Foto op het voorplat – een portret van Pittoors ) werd gemaakt door Jan Versweyveld.

In deze versie is niet een man maar een vrouw aan de macht. Haar is echter eenzelfde lot beschoren: in een poging het internationale familiebedrijf onder haar zonen te verdelen stevent Koningin Lear op de afgrond af. Leading Lady Lear wordt gespeeld door Frieda Pittoors, één van de grandes dames van het Nederlands toneel.

Lanoye 28a

Lanoye 28  Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -173p.
Afmetingen: 20 x 12.20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Première: 08 maart 2015 door Toneelgroep Amsterdam in de Amsterdamse Stadsschouwburg.
Regie: Eric de Vroedt.Cast: Alwyn Pulinckx, Frieda Pittoors, Gijs Scholten van Aschat, Hélène Devos, Janni Goslinga, Jip van den Dooi, Roeland Fernhout, Vanja Rukavina
Dramaturgie: Paul Slangen/Willemijn Barelds
Colofon: Koningin Lear van Tom Lanoye werd, in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam), vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk.
Van de eerste druk werden 20 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.
2015 GAZ. Pleidooi van een gedoemde moeder. (theatermonoloog)
Geschreven op vraag van regisseur Piet Arfeuille en voor actrice Viviane De Muynck.

Lanoye 37a

Première: 17 april in Tielt, bij Theater Malpertuis
Productie: Theater Malpertuis en GoneWest
Spel: Viviane De Muynck – Regie: Piet Arfeuille
Decor: ruimtevaarders. -Licht: Jan Maertens. – Kostuums: Lieve Pynoo

 Lanoye 37 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus. -61p.
Afmetingen: 20 x 12.20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Colofon: GAZ Pleidooi van een gedoemde moeder van Tom Lanoye werd in opdracht van Uitgeverij Prometheus (Amsterdam) vormgegeven door Dooreman (Gent). Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De redactie was in handen van Katrijn van Hauwermeiren, Suzanne Aben en Anni van Landeghem.
2016 Revue Lanoye. Filippica (polemische replieken)
Revue Lanoye bevat een selectie en bewerking van) columns, essays en lezingen die de auteur de voorbije jaren schreef.
 Lanoye 43 Amsterdam: Uitgeverij Prometheus – 238p.
Afmetingen: 20 x 12.20 (ingenaaid )
Colofon: REVUE LANOYE, Filippica van Tom Lanoye werd in opdracht van uitgeverij Prometheus vormgegeven door Dooreman. Drukkerij Wilco te Amersfoort verzorgde het drukwerk. De foto op het voorplat is van Stefan Vanfleteren, die op het achterplat van Sophie Bassouls. De redactie was in handen van Marieke van Oostrom en Anni van Landeghem.
Van de eerste druk werden 12 exemplaren gebonden door Pau Groenendijk – Mooie Boeken (Amsterdam) – en door de auteur genummerd en gesigneerd.

 

B. Overzicht per genre en alfabetisch op titel

Poëzie

  • Bagger. (poëzie) (1984, Leuven: Kritak)
  • De glazen klomp. (1983)
  • De meeste gedichten.(2005, Amsterdam: Prometheus.)
  • De nagelaten gedichten. (1983, Gent: eigen beheer Lanoye)
  • Gent-Wevelgem. (1982, Gent: eigen beheer Lanoye)
  • Hanestaart. (1988, Utrecht: Sub Signo Libelli.)
  • In de piste: gedichten. (poëzie) (1984, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • Maar nog zo goed als nieuw. (1980, Gent: eigen beheer Lanoye)
  • Neon! Een elegisch rockgedicht.(1981)
  • Niemands Land. Gedichten uit de Groote Oorlog. (2002, Amsterdam: Prometheus.)
  • Overkant: moderne verzen uit De Groote Oorlog. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
  • Stadsgedichten. (2005, Antwerpen: A. Manteau.)
  • Van oor tot oor. (1981, Gent: eigen beheer Lanoye)

Romans

  • Alles moet weg. (1988, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • Boze Tongen. (2002, Amsterdam: Prometheus)
  • Gelukkige slaven. (2013, Amsterdam Prometheus)
  • Hard gemaakt.(2007, Amsterdam: Prometheus.)
  • Heldere hemel (2012, Amsterdam: Prometheus)
  • Het derde huwelijk. (2006, Amsterdam: Prometheus.)
  • Het goddelijke monster. (1997, Amsterdam: Prometheus.)
  • Kartonnen dozen. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
  • Sprakeloos (2009, Amsterdam: Prometheus.)
  • Zwarte Tranen. (1999, Amsterdam: Prometheus.)

Verhalen

  • Een slagerszoon met een brilletje. (1985, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • Spek en bonen. (1994, Amsterdam: Prometheus.)

Essays

  • Doen! (1992, Amsterdam: Prometheus.)
  • Gespleten & bescheten. (1998, Brussel: De Morgen.)
  • Het cirkus van de slechte smaak. (1986, Amsterdam: Dedalus)
  • Het vroegste vitriool: 1983-1993. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
  • Maten en gewichten. (1994, Amsterdam: Prometheus.)
  • Revue Lanoye. (2016, Amsterdam: Prometheus.)
  • Rozegeur en maneschijn: helse kritieken. (1983, Leuven: Kritak.)
  • Schermutseling. (2007, Amsterdam: Prometheus.)
  • Tekst & uitleg: columns / Woorden met vleugels : toespraken (2001, Amsterdam: Prometheus.)
  • Vendu!: apologie van een handelsreiziger. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • Vitriool voor gevorderden: 1994-2003. (2004, Amsterdam: Prometheus.)
  • Vroeger was ik beter. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)

Toneel

  • Alles eender (ganzenpas) (2008)
  • Atropa. De wraak van de vrede. (2008,  Amsterdam: Prometheus.)
  • Bij Jules en Alice. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
  • Blankenberge. (1991, Amsterdam: Prometheus.)
  • Bloed en Rozen. Het lied van Jeanne en Gilles. (2011)
  • Celibaat. (1993, Amsterdam: Prometheus.)
  • De Canadese Muur: een harteloos familiedrama over voetbal, drank en Vlaanderen. (1989, Amsterdam: Bert Bakker.)
  • De Jossen. (2004)
  • De Russen ! (2011, Amsterdam: Prometheus) – naar A. Checkov
  • De schoonheid van een total loss: Blankenberge, Bij Jules en Alice, Celibaat , naar G. Walschap). (1993, Amsterdam: Prometheus.)
  • Diplodocus deks : triomf der archeologie ; De Jossen : val en revival der saamhorigheid (2004,  Amsterdam: Prometheus.)
  • Gaz (2015, Amsterdam: Uitgeverij Prometheus)
  • Hamlet versus Hamlet. (2014, Amsterdam: Prometheus.)
  • In de piste. (1987, eigen beheer)
  • Fort Europa hooglied van versplintering. (2005,  Amsterdam: Prometheus.)
  • Komieken (1991) – naar T. Griffiths.
  • Koningin Lear. (2015, Amsterdam: Prometheus)
  • Mamma Medea. (2001, Amsterdam: Prometheus.) – Naar Apollonios en Euripides.
  • Mefisto for ever. (2006, Amsterdam: Prometheus.)
  • Onweer in de tropen. (1994)
  • Revue Ravage. (2015, De Morgen)
  • Ten oorlog. (1997, Amsterdam: Prometheus.) – Naar W. Shakespeare samen met L. Perceval
  • Veldslag voor een man alleen. (2003)

 

FILMOGRAFIE

 

1996 Alles moet weg. (film naar het gelijknamige boek van Tom Lanoye)

  • Regie: Jan Verheyen.
  • Scenario: Christophe Dirickx
  • Cast: Stany Crets (Tony Hanssen); Peter van den Begin (Andreeke); Bart De Pauw (Soo De Paepe); Jaak Van Assche (Antoine Verbist); Alice Toen (Elza De Moor); ea
2011 Het goddelijke monster (TV-bewerking van de trilogie in 10 afleveringen van 50’))

  • Regie: Hans Herbots
  • Scenario: Rik D’hiet
  • Cast: Joke Devynck (Katrien Deschryver); Johan Van Assche (Herman Deschryver; Michel van Dousselaere (Leo Deschryver); Katelijne Verbeke (Elvire de Schryver); Kevin Janssens (Steven Deschryver); Marc Van Eeghem (Willy de Decker); Ianka Fleerackers (Gudrun Deschryver); Christianne Oliveira (Alessandra Fuentes) ea
2017 Sprakeloos. (film naar het gelijknamige boek van Tom Lanoye)

  • Regie: Hilde Van Mieghem.
  • Scenario: Hilde Van Mieghem, Bert Scholiers.
  • Cast: Viviane De Muynck  (de oudere moeder), Stany Crets (de zoon), Marie Vinck (jongere moeder), Flor Decleir, Hans Kesting, Rik Van Uffelen.
  • Muziek: Jef Neve.
  • Originele versie: Nederlands
  • Duur: 105’