home | Inloggen
Aantal schrijvers: 532 | Aantal boeken:

15464

Verhulst, Dimitri

Dimitri Verhulst

Aalst, 2 oktober 1972

Dimitri Verhulst is een geëngageerd schrijver van verhalen, romans, columns

Zijn grootste succes tot nu toe is De helaasheid der dingen, dat veelvuldig werd bekroond, vertaald en eenmaal verfilmd.

 

BIOGRAFIE

2 oktober 1972: Geboren te Aalst.

Dimitri Verhulst kende een moeilijke jeugd.

  • In Humo (14 maart 2006) beschrijft hij het als volgt: “Er werd ongelofelijk veel gevochten thuis, de pinten vlogen door de woonkamer, er hing altijd agressie in de lucht (…) wij waren de losers, het crapuul, de messenvechters.”

Zijn vader was postbode en had een drankprobleem; zijn moeder ging met andere mannen. Bij de echtscheiding – na 12 jaar huwelijk – bleef Dimitri bij zijn moeder, maar zij zette hem de deur uit. Hij ging toen bij zijn vader wonen, die zelf was ingetrokken bij zijn moeder en zijn drie broers.

Later werd hij in een pleeggezin geplaatst. Hij vertelt daarover: “Ik kwam recht uit de drek en belandde plots bij een gezin van geciviliseerde, intellectuele vrijmetselaars (een arts en een advocaat) met een geklimatiseerde wijnkelder (…) Die mensen hebben ongelofelijk veel voor mij betekend, al is het ook daar op een mislukking uitgedraaid: ze werden zot van mij – ik was een ettertje – en ze hebben me uiteindelijk buitengezet”. (Humo, 14 maart 2006)

Vervolgens zat hij 2 jaar in een gezinsvervangend tehuis.

Tijdens zijn schooljaren werd hij vanwege gedragsproblemen een aantal keren van school gestuurd.

1991: Een jaar na de dood van zijn vader gaat hij aan de Universiteit Gent Germaanse filologie studeren, maar na drie weken is hij zo ontgoocheld dat hij zijn studie afbreekt en werk ging zoeken.

  • Hij werkt 1 jaar lang in een textielfabriek in Sint-Niklaas.

1993: Gaat opnieuw studeren, ditmaal kunstgeschiedenis, maar moet wegens geldgebrek ook deze studie opgeven.

  • Werkte als pizzaleverancier in Gent, was toeristische gids op plezierbootjes, duivenstrontschraper op kerken en animator in hotel op Mallorca enz.
  • In de periode voor zijn officiële debuutroman De kamer hiernaast (1999) had hij al heel wat bij elkaar geschreven. Zijn ongepubliceerde oeuvre bevat zowel toneelstukken (Sterven voor Beginnelingen, Schetsen van angst & vrees, Tatoeages) als een verhalenbundel Assevrijdag.

1994: Zijn eigenlijk – maar onofficieel – debuut heeft als titel Assevrijdag. Deze vrij obscure publicatie was een initiatief van hemzelf dat enkel zijn weg vond naar wat vrienden en bekenden.

1994: Zijn debuut als dichter met de bundel ‘Werf en wrak’ (Uitg. Dilbeekse Cahiers), bevat veel puberpoëzie vol onverwerkte emoties en vaak doorzichtige woordspelletjes.

1995: Vanaf 1995 verscheen regelmatig prozawerk in bladen als Nieuw Wereldtijdschrift, Revolver, Deus ex Machina en De Brakke Hond.

1997-1999: Redactielid van het intussen opgeheven culturele tijdschrift Underground.

1999: Het ‘officieel’ prozadebuut met de verhalenbundel De kamer hiernaast verschijnt.

  • Het zijn autobiografische verhalen over zijn onvaste jeugd.
  • Genomineerd werd voor de NCR Literair Prijs – 2002).

2001: Een tweede bundel gedichten rolt van de persen: Liefde, tenzij anders vermeld, waarin de thema’s geluk en liefde centraal staan.

  • Werd genomineerd voor de Buddinghprijs – 2002

Datzelfde jaar verscheen tevens de roman Niets, niemand en redelijk stil.

2002: De roman De verveling van de keeper vormt een keerpunt. Het autobiografische dat tot nog toe een dominerend element was, maakt plaats voor een grote maatschappelijke en politieke betrokkenheid.

  • Het verhaal speelt in het jaar 2034 in het troosteloze dorp Dendermongo in een door het Vlaams Blok geregeerd Vlaanderen.
  • Geprezen voor zijn maniëristische stijl en zijn talent voor het groteske.

2003: Als voorbereiding op de novelle ‘Problemski Hotel’, laat Dimitri Verhulst zich voor het Vlaamse tijdschrift Deus ex Machina, enkele dagen opsluiten in het asielcentrum van Arendonk.

  • Het resultaat Problemski Hotel – verhalen over zijn verblijf in een asielcentrum-, raakt een gevoelige snaar en toont zijn maatschappelijke bekommernis.
  • Het boek is vertaald in meer dan 10 talen o.m. het Duits, Deens, Engels, Frans, Hebreeuws, Sloveens, Italiaans en Hongaars.

2003: Woont en werkt voortaan in Huccorgner, een dorpje op een 10-tal km van de Waalse stad Huy.

2004: In Dinsdagland , reisverhalen over zijn geliefde en dwarse België, bundelt hij zijn reportages uit ‘De Morgen’.

2005: Waagt zich aan het toneel met het stuk “Aalst – de aankomst in de bleke morgen op dat bleke plein”.

  • De basis van het stuk is een waar gebeurd gezinsdrama uit 1999. (Een moord gepleegd door de ouders op hun kinderen in het Hotel de la Gare te Aalst).

2006: Breekt door met de schaamteloze, in alcohol gedrenkte kroniek van zijn jeugd De helaasheid der dingen (2006). Het boek oogst een immens succes, behalve bij de erin beschreven nonkels.

  • Krijgt hiervoor de Publieksprijs van de Gouden Uil 2007, de Inktaap 2008 Humo’s Gouden Bladwijzer en nominaties voor Libris en AKO.
  • De verfilming door de Vlaamse regisseur Felix Van Groeningen liet niet lang op zich wachten. In januari 2008 begonnen de filmopnames.  Op het Filmfestival van Cannes 2009 werd De helaasheid der dingen geselecteerd voor de Quinzaine des Réalisateurs. De film kreeg in Cannes de Prix Art et Essai, een onderscheiding van de organisatie die 3 000 onafhankelijke bioscoopzalen wereldwijd groepeert.

2006: Met ‘Mevrouw Verona daalt de heuvel af ‘schrijft hij een gevoelig liefdesverhaal, in een pointillistische stijl.

  • Werd als enige Vlaamse werk genomineerd voor de AKO Literatuurprijs 2007.

2008: Met het bittere ‘Godverdomse dagen op een godverdomse bol’ verschijnt Verhulsts eigenzinnige wereldgeschiedenis.

  • Op 23 september 2008 stuntten zijn uitgever Contact en het weekblad Humo met de verdeling van zijn nieuwe roman Godverdomse dagen op een godverdomse bol tegen de prijs van een Humo-magazine (€ 2,30), immers het boek met een oplage van 320 000 exemplaren kreeg je gratis als bijlage bij Humo: een nooit eerder geziene promocampagne voor een Vlaams literair werk.
  • Pas een week later komt het boek uit in hardcover in de boekhandel.
  • Prijs van het beste Boek 2008 op Humo’s Pop Poll.

2009: Hij werd aangezocht als curator van het boekenfestival Zogezegd in Gent 2009 dat de Literaire Lente in Vlaanderen opent.

Februari 2010: Werd hij ambassadeur van stichting Varkens in Nood.

  • Beroemde Nederlandse schrijvers als J.J. Voskuil en Jan Terlouw zijn hem daarin voorgegaan.
  • Zijn doel is om in België de praktijk om biggen te castreren ter voorkoming van berengeur te stoppen. Hij draagt daarmee het standpunt van Varkens in Nood uit, dat vlees met berengeur nauwelijks voorkomt, en via geurdetectie aan de slachtlijn uit de rekken van de supermarkten kan worden gehouden. In een opiniestuk in De Morgen benoemde Verhulst zichzelf met “klotenambassadeur”.

De veel gehoorde vergelijking met Louis Paul Boon berust niet echt op een gemeenschappelijke stijl maar op een gemeenschappelijke (en zeer sympathieke) beschrijving van de Aalsterse “basse classe”. Verhulst heeft ook zeer groot respect voor schrijvers als Pjeroo Roobjee en Pol Hoste.

Oktober 2015: ‘Problemski Hotel’ (2003), verfilmd door Manu Riche, gaat in de theaterzaal van de Vooruit, in première.

November 2015: Nadat hij voor de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegenheid van de Boekenweek 2015 in Nederland en Vlaanderen de novelle De zomer hou je ook niet tegen, schreef, werd door uitgeverij Atlas Contact tevens de roman Bloedboek gepubliceerd.

  • Dirk Leyman in De Morgen Boeken: Dimitri Verhulst zet zijn tanden in de eerste vijf delen van het Oude Testament. Zijn onorthodoxe bijbel voor dummy’s is een kleurrijke graphic novel in romanvorm, met uitroeptekens eb dik aangezette scenografie. Amusement verzekerd.
  • Laten we de eerste zin citeren: ‘Indien er effenaf niks was in het begin, dan ook geen toekomst. Dus was het God, van wie niemand weet en weten zal van waar Die zelf dan komt’.

2016: Bosch’ Beach (libretto voor muziektheater LOD) gaat in september in première in het concertgebouw te Brugge.

23 & 24 september: Verhulst gaat samen met het jazztrio Too Noisy Fish de ‘beat poets’ achterna, vooral William S. Burroughs of dichter bij ons Jules Deelder en Remco Campert,.

Nightwatch is een productie die hij samen met Too Noisy Fish en het videastenduo Trisha De Cuyper en Jan Lapeire in elkaar bokste.  Zelf schreef hij de tekst die heen en weer pendelt tussen twee kortfilms: eentje over een eenzame nachtwaker en eentje over twee opgroeiende meisjes in een verlaten villa. (bekijk: https://www.youtube.com/watch?v=SnOL_xR0mL8

Oktober 2016: Twee romans rollen haast gelijktijdig van de persen bij de uitgeverij Contact: Spoo Pee Doo,  en Het leven gezien van beneden

2017: Dimitri Verhulst presenteert Made in Europe, een achtdelige reisreeks waarin hij de Europese identiteit poogt helder te stellen aan de hand van enkele zeer uiteenlopende culturele iconen: van Beethoven tot Pussy Riot, van James Joyce tot de minirok, en van Dracula tot Lego.

  • In acht thema ’s – rebellie, religie, de vrije vrouw, verbeelding, de duistere kant, verlangen, vernieuwing en idealen (allen gerelateerd aan de vrijheid) – wordt de DNA van ons continent ontrafeld.
  • Made in Europe is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Pieter Steinz. Het is een coproductie van VPRO en Canvas.
  • Neem een kijkje: made in europe – VPRO

BEKRONINGEN

  • 1999 – Genomineerd voor de NCR Literair Prijs voor De kamer hiernaast.
  • 2001 – Genomineerd voor de Buddinghprijs voor Liefde, tenzij anders vermeld.
  • 2007 – Genomineerd voor de AKO Literatuurprijs voor Mevrouw Verona daalt de heuvel af.
  • 2007 – Publieksprijs Gouden Uil voor De helaasheid der dingen.
  • 2008 – De Inktaap voor De helaasheid der dingen, literaire jongerenprijs Vlaanderen, Nederland en Suriname.
  • 2009 – Beste Boek 2008 Humo’s Pop Poll voor Godverdomse dagen op een godverdomse bol.
  • 2009 – De Libris Literatuur Prijs voor Godverdomse dagen op een godverdomse boll.
  • 2014 – Beste Boek 2013 Humo’s Pop Poll voor “De laatkomer”
  • 2015 – Bekroond met de Tzumprijs voor de mooiste literaire zin van het voorbije jaar.
    • De zin is terug te vinden op pagina van de roman Kaddisj voor een kut: ‘Jouw kapsel, voor zover dat nog een kapsel mocht worden genoemd, had veel weg van zo’n in die dagen en zwang rakende ecologische tuin, waarin elk menselijke ingreep een misdaad tegen de natuur werd beschouwd.’

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

 

BIBLIOGRAFIE  & FILMOGRAFIE

Woordje vooraf

  • Informatie over zijn romans, verhalen en poëzie vindt u bij Uitgeverij Contact
  • Verhalen en essays van Dimitri Verhulst verschenen onder meer in De Brakke Hond
  • Voor De Morgen schrijft Dimitri Verhulst columns. Deze zijn echter niet online, maar enkel op papier te lezen!
  • In Nieuw Wereldtijdschrift 16de jg. Maart 1999 op pp 72-77, verscheen Miserlou. Een ‘liefdesgeschiedenis’ van toenmalig debutant Dimitri Verhulst.

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1994 Assevrijdag. (verhalen)
Bestemd voor vrienden.
Eigen Beheer.
1994 Werf en wrak. (poëzie)
Omslagontwerp: W. De Boeck
Dilbeek: Dilbeekse Cahiers. -43p.
Afmetingen: 22 x 14 (ingenaaid)
Deze uitgave werd gedrukt op de persen van Drukkerij De Hauwere-Huau Industriepark Bevrijdingslaan Eegene 3 – Dendermonde.
1999 De kamer hiernaast. (verhalen)
Genomineerd voor de NCR Literair Prijs
Omslagontwerp en aanwijzingen voor de typografie: Melle Hammer.
Foto auteur: Jan Van Caneghem.
Bevat: Schildersverdriet (pp 7-13); Viert vader (pp 14-24); Een muziekgeschiedenis (pp 25-36); Gescheten (pp 37-50); Uremie (pp 51-66); Sketches of  Spain (pp 67-78); Een schrijversloopbaan (pp 79-90); Bacon (pp 91-101); De kamer hiernaast (pp 102-143).
 verhulst-dimitri-23 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -143p.
Afmetingen: 18.50 x 12.25 (gebonden – harde geïllustreerde kartonnen kaft)
Een aantal verhalen uit deze bundel verschenen eerder in tijdschriften: ‘Gescheten’ (in De Brakke Hond, winternummer 1995), ‘De kamer hiernaast’  (als ‘Het condominium’ in De Brakke Hond,(herfstnummer 1997), ‘Sketches of Spain’ (als Joelieja’ in Underground nr 2, 1998), ‘Een muziekgeschiedenis’in Deus ex Machina nr. 3, 1998)
2001 Niets, niemand en redelijk stil. (roman) Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -111p.
2001 Liefde, tenzij anders vermeld. (poëzie)
Genomineerd voor de Buddinghprijs.
Omslagontwerp: Artgrafica
Omslagfoto: Kamil Vojnar/Photonica/Imagestore
Typografie: Arjen Oosterbaan

 

Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -45p.
Afmetingen: 20 x 13.50 (ingenaaid)
2002 De verveling van de keeper. (roman)

Omslagontwerp: Artgrafica
Foto auteur: Nathalie De Clercq
Typografie: Arjen Oosterbaan
Verhulst dimitri 17 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -110p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2003 Problemski Hotel. (roman)
Omslagontwerp: Rick Vermeulen
Typografie: Arjen Oosterbaan
Vertaald in het Duits, Deens, Engels, Frans, Hebreeuws, Sloveens, Italiaans en Hongaars.
2015: Verfilmd door Manu Riche
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -110p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2004 Dinsdagland. Schetsen van België. (reisverhalen)
Reisverhalen over zijn geliefde en dwarse België, bundeling van zijn reportages uit De Morgen.
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -176p.
2005 Stad van Letters. Cahier G

Interview met Dimitri Verhulst en Danny Ronaldo: Jos Geysels.
Vormgeving
: Nej De Doncker.
Eindredactie : Marc Ruyters.
Beeldmateriaal: Miss Pegasus (p.11); Newton (p.21); &Pegasus (p.27) – Thank you Google.
Foto’s op pagina’s 5,7,14,18, 23 en 25: Koen Broos.
Druk en gravure: Imschoot Gent.
Gezet in
Adobe Garamond en Goudy en gedrukt op Muncken Print Extra 115 gr. 1.8 van Munckedal.
Basisplaat: Foamalux van Brett Martin.

Nota:  De korte dialoog De Gigantomaan tussen een circusartiest die aan gigantonomie lijdt en zijn verouderd paard werd door Ronaldo opgevoerd in het planetarium van de Antwerpse Zoo op 17,18, 19 en 20 augustus.

Verhulst Dimitri 15 Antwerpen: ABC 2004 (Antwerpen open vzw, Wapper 2). / Gent: Imschoot Uitgevers.

Reeks: Stad van letters / Antwerpen Wereldboekenstad 2004. – Antwerpen, 2004 – 2005; vol. G.
Dit is één van de 26 cahiers die verschijnen t.g.v. antwerpen world book capital 2004;

Verhulst Dimitri 15b

2005 Boekendiefstal is een zegen voor de middenstand. Jaargeschenk uitgeverij Contact. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -p.
Oplage: 2250 ex.
2005 Yerma vraagt een toefeling. (Muziektheater – tragikomedie)
Vertaling van het toneelstuk Yerma van Federico Garcia Lorca.
Het muziek LOD – Theater Zuidpool. -86p.
Oplage:  500ex. + 30 luxePremière 8 juni 2005 Kunstencentrum Vooruit . Op locatie (LUMCO, Zeeschipstraat 107, 9000 Gent)
-Regie: Marijke Pinoy.
-Spel: Wine Dierickx, Stefaan Degand, Arend Pinoy, Marijke Pinoy, Marie Koop, Amara Reta, Amparo Cortés.
-Muzikanten: Lode Vercampt, Kristof Roseeuw, Wim Konink, Fabian Fiorini, Thomas De Prins.
2005 De aankomst in de bleke morgen op dat bleke plein (Titel varieert: Aalst) (Theater)
Met tekeningen van Larsen Bervoets.
Verhulst schreef het boekje (73 pagina’s) naar aanleiding van de theatervoorstelling ‘Aalst’ van Pol Heyvaert. Een stuk dat gebaseerd is op de rechtzaak over een gruwelijke kindermoord in de gelijknamige stad, en waarin zowel gebruik gemaakt wordt van de exacte weergave van de realiteit als van fictionele elementen.
Victoria & Sintjoris Drukkerij. -73p.
Productie van het Gentse theaterhuis Victoria.
Concept, regie en beeld : Pol Heyvaert.
Teksten : Dimitri Verhuls.
Spel : Lies Pauwels en Felix van Groeningen.
Stem:  Jacky Dewaele.
Soundtrack : Reinhard Van Bergen, Bent Van Looy en Niek Meul .
Met dank aan Jan Eelen,  Myriam Van Moffaert en Paul Standaert.
2006 De helaasheid der dingen. (roman)
Omslagontwerp:Suzan Beijer
Foto omslag: Goos Bronkhorst
Foto auteur: Nathalie De Clercq
Typografie Arjen Oosterbaan.
Krijgt hiervoor de Publieksprijs van de Gouden Uil, de Inktaap en nominaties voor Libris en AKO.
2013: Vertaald in het Frans onder de titel La merditude des choses. Vertaler: Danielle Losman.
Coll. Littérature Etrangère 10/18
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -207p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
 
Verhulst Dimitri 2a  Cover Franse vertaling
2006 Mevrouw Verona daalt de heuvel af. (novelle)
Gevoelig liefdesverhaal, in een pointillistische stijl.
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -109p.
Pandora Pockets.
2006 Dimitri Verhulst leest mevrouw Verona daalt de heuvel af [CD] : 3 CD luisterboek . CD1-CD3 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact.
2006 Dimitri Verhulst & Oscar van den Boogaard.
Twee speciaal voor radio uitzending geschreven verhalen.Voorgelezen door de auteurs zelf.
Tekst van Dimitri Verhulst: ‘Wie dronk Hector Hernandez op?’
Brussel: DeBuren. -Compact disc
Oplage: 999 ex.
ISBN: 978-90-5444-839-6
Geprod. i.s.m. Uitgeverij Rubinstein
2008 Godverdomse dagen op een godverdomse bol (roman)
Verschijnt in september 2008 op 320.000 exemplaren in paperback versie als gratis bijlage bij het tijdschrift Humo.
Omslagontwerp en vormgeving binnenwerk: Suzan Beijer
Afbeelding omslag: Goos Bronkhorst
Foto auteur: Nathalie De Clerq
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -180p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Nota 1: Tevens uitgegeven op 5 CD’s (5H 30) door Uitg. Contact onder de titel: Dimitri Verhulst leest “Godverdomse dagen op een godverdomse bol”
Nota 2: in mei 2009 was men al aan de zevende druk toe.
Nota 3 Prijs van het beste Boek 2008 op Humo’s Pop Poll. – Libris Literatuurprijs 2009
2009 Essay over het toegewijde bestaan als supporter van voetbalclub Standard de Liège, november 2009, speciaal geschreven voor de Literaire Juweeltjes reeks Maartensdijk: uitgeverij B for Books voor Bruna B.V.
2009 De dingen der helaasheid: over de verfilming van ‘De helaasheid der dingen’ van Dimitri Verhulst.
Foto’s: Van Fleteren
Tekst: Felix Van Groeningen
Tielt: Lannoo. -144p.
2009 Waarover al die liedjes gaan. (kortverhaal voor Stories for Life)
In het kader van Music for life
 2009 Stories for live  In de bundel Stories for live.  pp 9-19.
Uitgave van Boek.be, Borgerhout. -107p.
Afmetingen: 20 x 12,50 (paperback)
Vormgeving omslag en binnenwerk: Tom Hautekiet en Tom Stuykens.
Fotografie: Koen Broos.
Papier:Maxi Offset 100 gr
Cover: Invercote Creato Mat 240 gr
2010 De laatste liefde van mijn moeder. (roman)
Auteursfoto: Nathalie De Clercq.
Omslagontwerp en fotografie binnenwerk: Suzan Beijer.
Afbeelding omslag:Goos Bronkhorst

 

Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. –236p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (1ste druk gebonden – 2de druk paperback)
Drukker: Wöhrmann, Zutphen
2010 Dimitri Verhulst leest de laatste liefde van mijn moeder [Geluidsdocument = Document sonore] : 5 cd luisterboek. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -5CD’s. (322 min.)
2010 De zeven laatste zinnen (kortverhalen)
i.s.m. het Ensor Strijkkwartet die werk van Haydn spelen
Omslag en binnenwerk: Suzan Beijer
Foto auteur en musici omslag: Uli Schillebeeckx
Foto’s auteur en musici p. 96 Nathalie De Clerq
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -95p. + 2 CD’s
Afmetingen: 20 x 15 (stevig gekartonneerde kaft met flappen waarin de 2 cd’s)
2011 Monoloog van iemand die het gewoon werd tegen zichzelf te praten. (novelle)
Auteursfoto: Nathalie De Clercq
Omslagontwerp en typografie binnenwerk: Suzan Beijer
Omslagillustratie: Suzan Beijer
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Contact. -94p.
Afmetingen: 19.50 x 12 (gebonden – hard kartonnen kaft)
Drukker: Hooiberghaasbeek, Meppel.
Oorspronkelijk uitgegeven te Amsterdam: De Bijenkorf. Ter gelegenheid van de Boekenweek 2011
2011 De intrede van Christus in Brussel. (roman) (in het jaar 2000 en oneffen ongeveer)
Auteursfoto: Tessa Posthuma de Boer.
Omslagontwerp en typografie binnenwerk; Suzan Beijer.
Omslagillustratie: © James Ensor, De intrede van Christus in Brussel in 1889 (details), 1888-1890, c/o Pictoright Amsterdam 2011.
Amsterdam/ Antwerpen: Uitgeverij Contact. -174p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde witte kaft met stofomslag)
Naast de gebonden editie is er een paperback editie.
Drukker: Hooiberg Haasbeek, Meppel
2011 Ginds tussen de netels. (theater- Drama, Muziektheater)
Een bewerking van Lorca’s ‘Bodas de sangre – Bloedbruiloft’ (1933)
Première: 15 juli 2011 in de Plantentuin van de Universiteit Gent.

Regie: Marijke Pinoy.
Cast: Marijke Pinoy, Sam Louwyck, Chris Thys, Marie Vinck, Stef Aerts, Rik Verheye , Oscar Van Rompay, Bart Hollanders en Lien Wildemeersch.

2013 De laatkomer. (roman)
Omslagontwerp & -illustratie: Femke Tomberg
Foto van de auteur: Nathalie De Clercq
Typografie binnenwerk: Suzan Beijer
Drukkerij Wilco, Amersfoort
2014: De Bibliothekar, der lieber dement war als zu Hause bei seiner Frau (De laatkomer), vertaald in het Duits door Rainer Kersten (Luchterhand, München)

 

Amsterdam/ Antwerpen: Uitgeverij Atlas/Contact. -140p.
Afmetingen: 20 x 12,50 (gebonden – harde kaft met stofwikkel)
Er bestaat ook een paperback editie aangekondigd als tweede druk mei 2013

 

 

2014 Kaddisj voor een kut. (novelle)

Bevat: Kaddisj voor een kut en De aankomst in de bleke morgen. Eerder geconcipieerd in 2005 (zie aldaar) voor de voorstelling ‘Aalst’ van toneelgezelschap Victoria.
Omslagontwerp: Tessa van der Waals
Omslagillustratie: Ko Sliggers
Typografie binnenwerk: Suzan Beijer
Foto van de auteur: Alex de Groot
 
 Verhulst Dimitri 13 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas/Contact. -159p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Drukkerij Wilco, Amersfoort
2015 De zomer hou je ook niet tegen. (novelle)
Omslagontwerp: Femke Tomberg
Omslagbeeld: Jean Rustin, Mon Dieu, 1998, acryl op doek, 130×89, Fonds de l’Abbaye d’Auberive. Foto: Atelier Démoulin. © Maurice Verbaet, Antwerpen.
Foto auteur © Lieve Blancquaert 2014
Typografie binnen werk: Suzan Beijer
Druk- en bindwerk: GGP Media GmbH, Pößneck.
 Verhulst Dimitri 14  Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas Contact. -94p.
Afmetingen: 19 x 11.50 (ingenaaid – harde geïllustreerde kaft)
Colofon: ‘De zomer hou je ook niet tegen’ is een uitgave van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegenheid van de Boekenweek 2015 in Nederland en Vlaanderen en werd geproduceerd door Uitgeverij Atlas Contact.
2015 Laudatio voor Jeroen Brouwers. Met een reactie van Jeroen Brouwers.

De laudatio werd uitgesproken tijdens de boekpresentatie van Het hout en de viering van Jeroen Brouwers’ vijftigjarig schrijverschap op 9 oktober 2014 bij Demian te Antwerpen. . De tekst verschijnt hier samen met de reactie van Jeroen Brouwers voor het eerst in druk.

Laudatio voor Jeroen Brouwers is een Demian uitgave ter gelegenheid van Jeroen Brouwers’ vijfenzeventigste verjaardag en wordt voorgesteld tijdens de hommage Jeroen Brouwers 75  in de Bourla schouwburg te Antwerpen op 25 april 2015.

 Verhulst dimitri 16 Antwerpen: Demian. –24p.
Afmetingen: 20 x 12,5 (paperback –  cahiersteek).
De oplage van deze uitgave bestaat uit 900 exemplaren, waarvan 30 luxe-exemplaren werden genummerd en gebonden in linnen. Nummer 1 tot en met 10 blijven buiten de handel. De luxe-exemplaren werden door beide auteurs gesigneerd.
Grafische vormgeving door Jelle Jespers – Druk: Polyprint



2015 Bloedboek.
Omslagontwerp: Femke Tomberg.
Foto van de auteur: Fjodor C. Buis.
Typografie binnenwerk: Suzanne Beijer.
Omzetting van de Bijbelboeken Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronium in zijn eigen bloemrijke taal. 
Verhulst dimitri 18  Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas Contact. -238p.
Afmetingen: 21 x 13.50 (gebonden in een met wit linnen bedekte kaft met rode belettering)
Drukkerij Koninklijke Wöhrmann, Zutphen
2016 Bosch’ Beach. (libretto voor muziektheater LOD)
Libretto: Dimitri Verhulst.
Regie: Kris Verdonck.
Compositie: Vasco Mendonça.
Gebaseerd op De zeven hoofdzonden van Jheronimus Bosch.
Dramaturg: Kristof van Baarle.
Zang: Rodrigo Ferreira (contratenor), Damien Pass (bariton), Marion Tassou (sopraan)
Dirigent: Etienne Siebens &  Ensemble : Asko|Schönberg;
 verhulst-dimitri-19-bosch-beach  Première: 10 september 2016 in het Concertgebouw Brugge.
Op zoek naar het ‘Valse Paradijs’ op aarde in het kader van het Jheronimus-Boschjaar (500ste sterfdag van de schilder). Een kolfje naar de hand van de populaire schrijver Verhulst. In zijn aanstekelijke libretto tovert hij een vredige zonnebaadvakantie op het strand van vluchtelingeneiland Lampedusa om in een helleoord vol morele twijfels.
2016 Spoo Pee Doo. (roman)
Omslagontwerp:Bart Desnerck.
Foto van de auteur: Michiel Hendrickx.
Typografie binnenwerk: Suzan Beijer.
verhulst-dimitri-21 Amsterdam/Antwerpen: UItgeverij Atlas Contact. -155p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen kaft met stofomslag)
Drukkerij Koninklijke Wöhrmann, Zutphen.
2016 Het leven gezien van beneden. (roman)
Omslagontwerp:Bart Desnerck.
Omslagbeeld: Olaf Martens.
Foto van de auteur: Dimitri Verhulst.
Typografie binnenwerk: Suzan Beijer.
Eerste druk, gebonden, september 2016
Tweede druk, paperback, september 2016
verhulst-dimitri-22 Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Atlas Contact. -158p.
Afmetingen:20 x 12.40 (gebonden– harde kartonnen kaft met stofomslag én paperback)
Drukkerij Koninklijke Wöhrmann, Zutphen.

 

FILMOGRAFIE

 

2009 helaasheid-der-dingen De helaasheid der dingen.

  • Regie: Felix Van Groeningen
  • Scenario: Christophe Dirickx & Felix Van Groeningen.
  • Cast: Valentijn Dhaenens; Kenneth Vanbaeden; Koen De Graeve; Wouter Hendrickx; Johan Heldenbergh; Bert Haelvoet; Gilda De Bal.
  • Bekroningen: De film kreeg in Cannes de Prix Art et Essai, een onderscheiding van de organisatie die 3 000 onafhankelijke bioscoopzalen wereldwijd groepeert.
  • Muziek: Jef Neve, Roy Orbison
  • Producer: Dirk Impens
2015 verhulst-dimitri-20-problemski-hotel-filmposter Problemski Hotel

  • Regie: Manu Riche
  • Scenario: Steve Hawes & Manu Riche gebaseerd op het gelijknamige boek ‘Problemski Hotel’ van Dimitri Verhulst.
  • Cast: Marijke Pinoy, Josse De Pauw, Gökhan Girginol, Evgenia Brendes, Tarek Halaby.
  • Producent: Emmy Oost / Montage: Michèle Hubinon.
  • Fotografie: Renaat Lambeets.
  • Geluid: Ranko Paukovic.
  • Duur: 110 minuten