home | Inloggen
Aantal schrijvers: 525 | Aantal boeken:

15394

Vekeman, Christophe

Christophe Vekeman

Vekeman 0

Temse, 30 november 1972

Schrijver, dichter, performer

Schrijft romans, korte verhalen, poëzie, podiumteksten, reportages, columns, autotestverslagen, boekbesprekingen, essays, brieven en noem maar op. Daar staat tegenover dat hij geen dagboek bijhoudt. Voorts is hij vooral dol op country & western.

 

BIOGRAFIE

30 november 1972: Geboorte van Christophe Vekeman te Temse.

Studeerde psychologie.

1999: Debuteerde met de thrillerachtige roman Alle mussen zullen sterven.

  • 1999 wordt wel eens het wonderjaar van de Vlaamse literatuur genoemd. Ook Dimitri Verhulst, Yves Petry en Erwin Mortier publiceerden in dit jaar hun eerste roman.
  • In Alle mussen zullen sterven wreekt rockmuzikant Graf zich op de onverlaat die zijn geliefde Opel Kadett heeft beschadigd. Een grimmige geschiedenis, bepoederd met een dikke laag coke.
  • Volgens Mark Cloostermans in Over het verraderlijk universum van Christophe Vekeman’ bevond Alle mussen zullen sterven zich deels in de slipstream van generation X. Het nadrukkelijke gebrek aan joie de vivre van het hoofdpersonage, al even nadrukkelijk Graf genaamd, kenden we uit de boeken van Douglas Coupland en Paul Mennes. Een soort running gag in de roman is de zin: ‘… is wel prettig om te doen, maar achteraf heb je zo’n leeg en nutteloos gevoel.’ Die beschrijving wordt losgelaten op huilen, lachen, telefoneren, een hit scoren, neuriën, enzovoort. Wàt je ook doet, het gevoel van nutteloosheid is onvermijdelijk.
  • Anderen vinden dat stijl en thematiek dan weer aansluiten Herman Brusselmans,

Publicaties in Maxim, De Morgen, HUMO, Maatstaf, De Brakke Hond, Pulp, Sampel enz

11 september 2001: Vekeman start een wekelijkse column in De Morgen, de krant waarin hij ook het merendeel van de in Leven is werk opgenomen stukken over voornamelijk literatuur en muziek publiceerde.

2001: Publicatie van zijn tweede roman ‘Iedereen kan het’.

  • Is een deconstructie van de hardboiled-detective , maar wat lang uitgesponnen. Baadt in dezelfde sfeer als zijn debuut.

2002: Wees maar niet bang.  Een bundel met vijf kortverhalen. Vekeman bewijst dat hij stilistisch op het goede pad zit. Centraal staan weer gevoelens van nutteloosheid en stagnatie, alsook ingewikkeld in elkaar gepuzzelde geschiedenissen.

Over deze twee romans en over de verhalenbundel hangt  de schaduw van Willem Frederik Hermans – een auteur die door Vekeman bewonderd wordt en over wie hij meerdere essays geschreven heeft (zie: Leven is werk). Vekeman knipoogt enkele malen nadrukkelijk: de titel van zijn debuut refereert aan Hermans’ kapotgeciteerde uitspraak ‘Er valt in een roman geen mus van het dak zonder betekenis’, één van de verhalen in Wees maar niet bang heet Nooit meer klagen en een hoofdstuk uit Iedereen kan het is getiteld ‘Zij had niet altijd gelijk’. Maar waar Hermans zijn romans situeerde in een ‘sadistisch universum’, is Vekemans universum eerder verraderlijk. Niets staat vast. Je denkt dat je de waarheid en de feiten kent, maar plotseling word je met de neus op de feiten gedrukt

2005/2006: Vaste gast in het debatprogramma ‘Morgen beter’ op Canvas.

  • Vekeman  is een van de meest gevraagde en gesmaakte gasten op literaire podia in Vlaanderen en Nederland. Hij nam onder veel meer deel aan Saint-Amour, De Nachten, Zuiderzinnen, Geletterde Mensen, Nur Literatur, Lowlands, enzovoort.
  • In Nederland maakt hij deel uit van het Nightwriterscollectief, samen met onder andere de schrijvers Kluun, Tommy Wieringa en Ronald Giphart.

2005: Vekemans derde roman rolt van de persen: Een borrel met Barry

  • Sebastiaan Krops is schrijver en alcoholist; voor het een heeft hij al meer talent dan voor het ander. Hij en zijn vrouw Martha hebben allebei een affaire, die hen doet verzeilen in slapstick-achtige toestanden. Een hilarische en droevige komedie, gedrenkt in vele liters geesthoudend vocht.
  • Eerste “volwassen” werk: met deze roman stapt Vekeman af van de zichzelf steeds weer tegensprekende intriges van zijn vorige romans. De twijfel die voortdurend zijn personages teisterden, is nu angst en zelfhaat geworden.

2008: Publicatie van de roman Lege jurken

  • Lester Brandman krijgt schokkend nieuws te verwerken. Zijn vrouw is zwanger. En daar is ze niet blij mee. Een huwelijkscrisis, gezien door de ogen van een zeer angstig man. Eveneens een grappige, spannende, uitstekende roman.

2009: Leven is werk bevat essays over literaire en muzikale helden, aangevuld met enkele reportages en interviews. Heel informatief en met zwier geschreven.

2009: Señoritas bevat gedichten en podiumteksten, die naast het poëtische toch vooral het komische talent van de auteur belichten.

2010 : Publicatie van een vijfde roman: 49 manieren om de dag door te komen

  • Zelden was waanzin zo herkenbaar
  • Vincent De Wimper voelt zich bedrogen: door zijn ex-vriendin, door de maatschappij, ja, door het leven zelf. Sinds zijn relatie met Patty tien maanden geleden op de klippen liep, brengt hij zijn dagen in ledigheid door. Afleiding zoekt hij onder meer in fantasieën over de zangeres Duffy, het schrijven van brieven aan wijlen zijn onzichtbare hondje, denkbeeldige reizen naar El Paso, Texas, en bespiegelingen over het meest onderschatte lichaamsdeel ter wereld, namelijk de vrouwelijke kuit.  Op een dag, echter, neemt hij een belangrijke taak op zich: het redden van zijn kettingrokende, zwijgzame onderbuurman Johannes…

2011: Neemt deel aan de tournee Te Gek voor Woorden

2012: Publicatie van de roman Een uitzonderlijke vrouw

  • De geschiedenis van een jonge vrouw die wil excelleren. Met deze nieuwe roman, een diepzinnige tragikomedie, zet Vekeman opnieuw een grote stap vooruit.

2015: Hotel Rozenstok. (roman)

  • Eindelijk heeft Christophe Vekeman de pen aan de wilgen gehangen: hij zal geen boeken meer schrijven. Gevolg is wel dat hij zich nu een plaats op de arbeidsmarkt en in ‘het échte leven’ dient te verwerven, wat voor een ouder wordende zonderling als hij niet zeer evident is.
    Om zich te bezinnen over zijn toekomst, beslist hij af te reizen naar het Noord-Nederlandse stadje L., waar hij voor de geplande duur van zeventien dagen in het aftandse Hotel Rozenstok Van dan af lijkt de grens tussen zijn fantasie en de werkelijkheid alsmaar meer te vervagen. Of is ook dát maar schijn?

2016: Is een productief jaar met drie publicaties,  een dichtbundel Dit is geen slaapkamer meer nu. Een biografische roman Johnny Paycheck  en een novelle Gezellig is anders

  • Dit is geen slaapkamer meer nu: Dichter Vekeman zingt de blues, hij maakt ons bestaan draaglijker, schrijft Paul Demets in De Morgen Boeken van 18 mei. Hij is in zijn gedichten net als in zijn romans een vrolijk stemmende somberaar.

In zijn slotgedicht heeft hij het over wat er in de intimiteit gebeurt:

Dit is geen slaapkamer meer nu , dit is een plaats delict
Het is niet meer nodig aan te dringen, zeg wat ik moet doen en
Zwijg
er zijn meer dan voldoende dingen waar ik niet genoeg van krijg’.

En wat verderop merkt hij dan schalks op:

Wat is dit voor een vreemdsoortige, nieuwerwetse variant?
Leer mij alles wat je kent, schat, ik kom van het platteland.

  • De biografische roman Johnny Paycheck met als ondertitel: een boek zoals je er nog nooit één hebt gelezen, over een man van wie je nog nooit hebt gehoord is zijn dertiende roman en gaat over één van de prominentste en talentrijkste ‘outlaws’ uit de geschiedenis van de countrymuziek die een bestaan leidde van excessen, duisternis, geweld, toestanden en hoogtepunten die enkel leken te worden bereikt om vervolgens des te dieper te kunnen vallen.
    • Zijn leven (1938-2003) werd nooit vastgelegd noch in een film noch in een biografie, wat Christophe Vekeman op het idee bracht om die biografie dan maar zelf te schrijven, een ‘klassieke biografie’. Het liep anders. Johnny Paycheck werd wel degelijk een biografie, maar dan een uiterst persoonlijke, doordrenkt van uitzinnige Vekemansiaanse wendingen en gedachtesprongen.
  • Gezellig is anders. (novelle) De uitgave kwam tot stand i s m TeGek!?
    • Ralph, zesendertig jaar, cameraman voor een regionale televisiezender en minnaar van een getrouwde vrouw, besluit op een dag de kwaadaardigheid van de mensen in het algemeen en die van hemzelf in het bijzonder niet langer voor lief te nemen. Van nu af aan heeft hij nog slechts één streefdoel in zijn leven: het creëren van wat hij zelf hardnekkig als ‘gezelligheid’ De gevolgen zijn op zijn zachtst gezegd drastisch te noemen.

Vekeman schrijft over literatuur in de krant De Morgen en verzorgt de wekelijkse boekenrubriek voor het Klara-programma Pompidou.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

BEKRONINGEN

2016:  Prozaprijs voor Letterkunde van de Provincie Oost-Vlaanderen voor zijn roman Hotel Rozenstok.

SMAAKMAKER

Uit: Senorita’s (2009)

Gedicht aan de lezer

Ik bedoel, hoe zal ik het zeggen ?
Dat ik onbeschrijfelijk veel, of neen
Laat mij even uitleggen
De zaak is deze: ik meen
 
Dat wij zekere, dat wij
Wij samen dus, wij, u en ik
Als het ware een soort van, tja, enfin
Kijk het is niet gemakkelijk
 
Laat het mij zo formuleren
Voordat ik langdradig word
Maar ach, wat zou ik het proberen?
 
Woorden schieten tekort

 

DE NAAKTE WAARHEID

Vroeger was het beter, ja hoor, vroeger was het best
God bestond, en niemand maakte zich al druk over bikinilijnen
Meisjesbenen gingen weliswaar met regelmaat onder het mes
Maar er was een zonneklaar verschil tussen kinderkutjes en vrouwenvagijnen
Vroeger was het beter, ja hoor, vroeger was het best
De mannen waren katholiek, de vrouwen waren rijzig
Muziek was nog muziek, bier hield je op de been en voor de rest
Was een meisje nooit alleen: ze had steeds haar huisdier bij zich
Vroeger was het beter, ja hoor, vroeger was het best
Alle mensen rookten, en men kwam tweemaal daags luidkeels klaar
En over de naakte waarheid gesproken: elke vogel wil een nest
En een poes zonder vacht is een raar ding, nietwaar?

 

WE WAREN

We schenen, we leken, we bleken, we waren
We weenden, we lachten, we dachten, we staarden
We wachtten, we keken, we hadden de tijd
We zwegen, we rookten, we kookten van geilheidWe dronken, we zopen, we zongen, we deden
We schonken, we klonken, we liepen, we reden
We riepen, we sliepen, we lagen in bed
We spraken, we blaakten, we hadden veel pret
We rustten, we vierden, we kusten, we pisten
We brulden, we gierden, we lulden, we wisten
We konden, we wonnen, we stonden perplex
We likten onze wonden en we hadden goeie seks
We trokken, we duwden, we drongen, we raasden
We lokten, we stuwden, we gokten, we aasden
We vingen, we hingen, we speelden het grof
We waren de waarheid, we deden alsof
We trilden, we rilden, we stegen, we daalden
We gilden, we vilden, we kregen, we stalen
We wilden, we baarden, we waren barbaars
We spaarden elkaar niet, ik zat in je –
We hijgden, we roofden, we zogen, we snoven
We neigden, we voosden, we kozen, we loofden
We geloofden in God en we waren Hem dankbaar
We lagen allebei van boven en we stoofden tegelijkertijd gaar
We raakten, we staken, we mikten, we wikten
We waakten, we slaakten, we slikten, we pikten
We maakten elkaar het leven zo zoet
We deden ons best en dat deden we goed
We lukten, we rukten, we beefden, we kwamen
We drukten, we fuckten, we leefden, we namen
Wij samen, we hadden altijd onze zin
Ik was royalist en jij mijn koningin
We schenen, we leken, we bleken, we waren
We weenden, we lachten, we dachten, we staarden
We wachtten, we keken, we kenden geen spijt
We werden, we bleven, we zijn voor altijd

 

BIBLIOGRAFIE

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1999 Alle mussen zullen sterven. (roman + verhalen)

De roman wordt gevolgd door drie korte, qua stijl en thematiek verwante verhalen. (Marokko – Brief en Gisteren)
Omslagillustratie: André Thijssen
Omslagontwerp: UNA (Amsterdam) Sabine Reinhardt, Mijke Wondergem
Foto: Bernadette Vandecatsije
Amsterdam/Antwerpen: De Arbeiderspers. -175p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2001 Iedereen kan het. (roman) Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij De Arbeiderspers. -171p.
2002 Wees maar niet bang. (verhalenbundel)

Omslagontwerp: UNA (Amsterdam) Mijke Wondergem.
Omslagfotografie: André Thijssen, Amsterdam
Bevat:Nooit meer klagen (pp.9-26); Funs, of de mooiste dag van mijn leven (pp. 27-554); Werner, Esmée en de hitte (pp. 55-80); Gezichtsbedrog (pp. 81-142); De onderneming (pp. 143-174).
Amsterdam/Antwerpen: De Arbeiderspers. -174p.

Afmetingen: 20 x 12.00 (paperback)
2003 Als tegen een berg: drie theatermonologen gebaseerd op de sysifusmythe.Samen met Peter Terrin en Bart Kouba. Gent: Publiektheater/Arca. -33p.
2005 Een borrel met Barry. (roman)

Omslagontwerp: Tinck Benelux
Omslagfoto: Benelux Press
Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij De Arbeiderspers. -224p.
2006 Ik ben en echte man. (verhaal)

Omslagontwerp: Kris Demey.
Foto omslag: Getty Images.
Foto Said El Haji: Nienke Terpstra.
Foto Annelies Verbeke: Jaco Klamer/HH
2006 verzamelbundel Uit de bundel: 25 onder de 35. 25 verhalen van jonge veelbelovende Nederlandse en Vlaamse schrijvers. (pp 213-222). Uitgeverij Prometheus. -232p.

Ingeleid en samengesteld door Said El Haji & Annelies Verbeke.

2008 Lege jurken. (roman)

Omslagontwerp: Sander Patelski
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij De Arbeiderspers. -192p.
2009 Leven is werk. Essays, reportages en interviews.

Over geestverwanten als Yates en Salinger, Huysmans en Van Deyssel, Reve en Hermans, Mennes en Brusselmans, Zappa en Dylan.
Omslagontwerp: Sander Patelski
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij De Arbeiderspers. -332p.
2009 Senorita’s. (gedichten en podiumteksten)

Omslagontwerp: Sander Patelski
Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij De Arbeiderspers. -108p.

Afmetingen: 18.80 x 12 (pocket)
2009 De klant is koningin. (erotisch verhaal)
Illustraties: Jan de Maesschalck.
Fotogravure: Steurs
Druk: Geers Offset
2009 Alles kan heter  Uit de bundel: Alles kan heter: 15 erotische verhalen. pp.46-53.
Diegem: Sanoma Magazines Belgium. -127p. Bijlage bij het magazine Goedele.
Afmetingen: 21 x 16 (gebonden – harde kaft)
2010 49 manieren om een dag door te komen. (roman)

Omslagontwerp: Sander Patelski.
Foto auteur achterflap: © Mieke De Ley

 

Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij De Arbeiderspers. – 230p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kaft)
2010 Alles of niets. (thriller)

‘Alles of niets’ is speciaal geschreven door Christophe Vekeman voor MatchBoox, geïllustreerd door Ward Monné. Kadotip: liefhebbers van romans noirs. Inhoud: In deze scherpe thriller stuurt het slachtoffer zijn boodschap -als een tikkende tijdbom- vanuit het hiernamaals. De eeuwige vraag is: Loont de crime passionel? Antwoord ingesloten.
Matchboox. –

Afmetingen: 7.10 x 4.80 (paperback)
2012 Een uitzonderlijke vrouw. (roman)

Omslagontwerp en –illustratie: Sander Patelski.
Foto achterflap: © Mieke De Ley
Vekeman 2 Utrecht-Amsterdam-Antwerpen: De Arbeiderspers. -254p.

Afmetingen: 21.40 x 13.50 (paperback – zachte kaft met flappen)

 

2012 Country in Belgenland. (essay) In: Mijn Amerika.Vlamingen en Nederlanders over hun Amerika.

Uitgeverij Pelckmans Redactie: Jo Detavernier.
2013 Marie. (roman)

Omslagontwerp: Sander Patelski
Omslagillustratie: Craig Dominey of the Moonlit road.com
Foto achterflap: © Paul Vergauwe

 

Utrecht–Amsterdam-Antwerpen: De Arbeiderspers. -189p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid – zachte kartonnen kaft met flappen)

 

2015 Liefde is een geloof. (kortverhaal) In: DeMorgen Boeken van 15 juli 2015 pp.8-10.
2015 Hotel Rozenstok. (roman)

Omslagontwerp: Sander Patelski.
Foto: © Kaat Pype
 Vekeman 6 Amsterdam-Antwerpen: De Arbeiderspers. -206p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2016 Dit is geen slaapkamer meer nu (poëzie)

Omslag: Sander Patelski 
 Vekeman 7 Amsterdam-Antwerpen: De Arbeiderspers. -60p.

Afmetingen: 19 x 12 (garenloos gebrocheerd)
2016 Johnny Paycheck. Een boek zoals je er nog nooit één hebt gelezen, over een man van wie je nog nooit hebt gehoord. (biografische roman)

Omslag: Sander Patelski.
Omslagillustratie: Michael Ochs Archive/Getty Images.
vekeman-8 Amsterdam-Antwerpen: De Arbeiderspers. -221p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (paperback)
2016 Gezellig is anders. (novelle)

Boekverzorging: Steven Theunis, Armée de Verre.
Foto van de auteur op de achterflap: Mieke Vekeman-De Ley.
De uitgave kwam tot stand i s m TeGek!?
vekeman-9 Antwerpen: Uitgeverij Manteau nv -118p.

Afmetingen: 20 x 13.40 (ingenaaid)