home | Inloggen
Aantal schrijvers: 532 | Aantal boeken:

15464

Van Paemel, Monika

MONIKA VAN PAEMEL

Poesele, 4 mei 1945

Schrijfster van romans, lange tijd een artistiek boegbeeld van de feministische beweging,

 

BIOGRAFIE

4 mei 1945: geboren te Poesele (Oost-Vlaanderen).

  • Moeder, Irène Verhoye, is uit Antwerpen gevlucht voor de ‘vliegende bommen’ V1 en V2, om in rust bij haar familie te bevallen. Het wordt een moeilijk ‘tang’ bevalling en de baby krijgt een noodddoop.
  • Vader, Alfons van Paemel, is een aannemer van bouwwerken te Antwerpen, bedrijfsleider bij zijn moeder Leontine Verbruggen.
  • Poesele is het nabuurdorp van Nevele, waar Cyriel Buysse die ‘Het gezin van Paemel’ schreef vandaan kwam, waardoor de familie aan vaderskant voorgoed de pest aan schrijvers heeft gekregen.
  • Monika verblijft hoofdzakelijk in het landelijke Poesele en gaat aldaar naar de dorpsschool.

1954-56: op negenjarige leeftijd kreeg ze een hersenontsteking (mogelijk als gevolg van geboortetrauma).  Zij verblijft twee jaar in het St.-Lukasziekenhuis te Ekeren.

1956-58: herstelperiode in het grensdorp Essen, ten noorden van Antwerpen, bij ‘Tante Mie’ en ‘Willem’ (de familie Konings-Goossens)

  • Tijdens deze periode krijgt ze privé-lessen van paters Redemptoristen (een college met kostschool voor jongens). Leest de boeken uit hun bibliotheek.

1959 – 62: op haar veertiende gaat van Paemel op kostschool in het Heilig Graf in Turnhout, waar ze handelswetenschappen studeert om later in het familiebedrijf te werken.

  • Maakt die studies niet af. Begint te schrijven. Ze wint een opstelwedstrijd waarna haar werkstuk gepubliceerd wordt in ‘Nieuw Vlaams Tijdschrift’

1963: huwt met Theo Butzen. Het paar vestigt zich in Boechout, bij Lier.

1964: geboorte van Saskia Butzen.

1967-1971: werkt in het bedrijfsleven.

1968: geboorte van Hendrika Butzen.

1969: debuteert met twee gedichten in het Nieuw Vlaams Tijdschrift.

Vanaf 1970: voltijds schrijfster.

Jaren ’70: aktief in de vrouwenbeweging.

  • Eind van de jaren zeventig was ze in Nederland een gewaardeerde medewerkster aan het TROS-programma “Week in Week uit” dat zich vooral tot de huisvrouw richtte. Ze werkte mee aan programma’s voor de Nederlandse VARA en de BRT-radio en werkte mee aan radioprogramma’s in België en Nederland.
  • Ze is medeoprichter en een tijdlang voorzitter van de Belgische afdeling van PEN, een internationale schrijversorganisatie die opkomt voor de vrijheid van meningsuiting van schrijvers.
  • Geëngageerd in de “Werkgroep Schrijversbelangen”: verdediging van de belangen van de auteur, met name de invoering van het leenrecht.

Ze is meter geweest van de Belgische vzw Balkanactie. Haar bezoek aan Sarajevo samen met hulpverleners resulteerde in 2000 in Het verschil, een reisverhaal met mijmeringen over de wereldoorlogen.

Lange tijd geldt ze als een artistieke boegbeeld van de feministische beweging. Haar vrouwelijke personages fulmineren tegen de patriarchale orde, de onderdrukkingsmechanismen en het machtsmisbruik van mannen.

1971: haar eerste roman Amazone met het blauwe voorhoofd wordt bekroond met de debuutprijs van de V.B.V.B.

  • De literaire kritiek erkent meteen haar talent. Ze wordt geprezen om haar gedurfde poëtische stijl, groot associatief vermogen en de kwetsbare maar trotse toon.
  • Deze debuutroman is een zoektocht naar haar eigen identiteit en een pogen tot ontsnappen aan de kleinburgerlijkheid. Centraal staat vooral een zelfbewuste vrouwelijke hoofdpersonage dat haar rechten opeist. Evenmin als de papegaai waaraan in de titel wordt gerefereerd, zal zij haar mond niet houden.

1974: publicatie van haar tweede roman ‘De confrontatie’. die nogal chaotisch is opgebouwd, zodat de thematische gegevens (de zelf-exploratie, waarmee in Amazone… werd begonnen ) ei zo na in de mist van een bewust opgezet vormexperiment dreigen te verdwijnen

1975: het manuscript van de roman “Marguerite” krijgt de Provinciale Prijs voor Letterkunde van de provincie Oost-Vlaanderen.

1976: publicatie van “Marguerite”, een hommage van de verstelster aan haar grootmoeder, die uit het portret naar voren treedt als een feministe avant la lettre, een monumentale vrouw, die met matriarchaal machtsvertoon haar man, haar zonen en werklui flink onder de duim hield.

1985: de jongste dochter, Hendrika, overlijdt.

Ongeveer een decennium lang verschijnen er geen romans, maar onverdroten werkte ze in deze periode aan haar magnum opus, haar proeve van meesterschap in de literatuur: De vermaledijde vaders.

1986: “De vermaledijde vaders” (1985), een werk van 400 bladzijden, wordt bekroond met

  • Dirk Martensprijs van de stad Aalst;
  • Prijs van de Vlaamse Provincies in 1986;
  • Prijs voor letterkunde van de Stad Antwerpen (1987):
  • Belgische Staatsprijs Verhalend Proza (1987);
  • Prijs van de Vlaamse lezer (1988).

Vertalingen in het Duits, Frans en Zweeds.

Over De Vermaledijde vaders als voorbeeld van écriture féminine, lees :

  • De subversieve schriftuur van Monika van Paemel.- Karen Couck. pp. 62-67. –
    In: Gynaika / eindred. Hilde De Keyser, Hilde Keteleer. –  Sint-Niklaas : Deus ex Machina, 1996   RoSa-bibnr. GIV2a/0186
  • RoSa’s interview met Monika Van Paemel in 1997, lees :
    • Tussen taal en werkelijkheid : het geëngageerde schrijverschap van Monika van Paemel. - Caroline Claeys ; Els Schuurmans . – In: UITGELEZEN ; jaargang 03 : nr 01 (1ste tr 1997), p. 2-16

1988: publicatie De eerste steen. Novelle

1991-92: gastdocente Rijksuniversiteit Groningen.

1993: bij Koninklijk Besluit van 16 juli 1993 ontvangt zij de adellijke titel van barones en  mag zij zich Monika, Barones van Paemel noemen.

  • Wapenspreuk: ‘Het Woord Getrouw’
  • Na Cyriel Buysse in 1932 is Monika van Paemel de tweede auteur uit het Land van Nevele die tot de adelstand werd verheven.

BEKRONINGEN

In het begin van haar carrière wordt ze bijzonder geapprecieerd, vooral in Nederland. Haar recentere werk krijgt nogal wat kritiek. Voor Celestien; de gebenedijde moeders uit 2004 wordt Van Paemel zelfs genomineerd voor de Gouden Doerian.

  • 1972: Beste literaire debuutvoor ‘Amazone met het blauwe voorhoofd’.
  • 1975: Literaire prijs van Oost-Vlaanderen voor het manuscript van ‘Marguerite’.
  • 1985: Dirk Martensprijs voor ‘De vermaledijde vaders’.
  • 1986: Prijs van de Vlaamse provincies voor ‘De vermaledijde vaders’
  • 1987: Literaire Prijs van de stad Antwerpen voor ‘De vermaledijde vaders’
  • 1987: Driejaarlijkse Staatsprijs voor proza voor ‘De vermaledijde vaders’
  • 1988: Prijs van de Vlaamse lezer voor ‘De vermaledijde vaders’

OVER HAAR WERK

De in hoofdzaak feministisch getinte romans van Monika Van Paemel zijn geschreven in een experimentele, associatieve stijl waarin verhaal en subjectieve ervaringen samenvloeien tot een sterke eenheid. Het zoeken naar de eigen identiteit als individu in de gemeenschap en als vrouw in een mannenmaatschappij komt permanent tot uiting.

“Taal is een anker in de werkelijkheid. Wie een God zoekt die je het zwijgen oplegt is als een verliefde vrouw die niet neter weten wil.” (Uit: De vermaledijde vaders).

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

Referenties

  • Annelies Passchier, Weerwoord als wapen, als schild. Monika van Paemels ‘schrijverspersona’. Pp. 78-94. In: Als een wilde tuin : schrijfsters in Vlaanderen 2 / red.: Lisette Keustermans; red.: Brigitte Raskin. Amsterdam : Meulenhoff ; Antwerpen : Manteau, 1996. – 279 p. : ill.. (Schrijfsters over Schrijfsters)

SMAAKMAKER

DIETRICH

Er is veel te vergeten, maar het lukt je niet altijd.

Het waren mooie bomen. Nu zijn ze in mootjes gemalen. En die zullen niet op de mag liggen van de boer die ze eruit werkte. Dat is de ellende van het fijnbesnaard zijn, wat alleen maar betekent snaren hebben waar anderen op kunnen tokkelen. Ben ik bespeeld en in hoeverre hebben mijn klanken beantwoord aan het verwachte ? Ach, Dietrich, en het liedje van de eerste liefde.

Dat hele begin, hoe jij daar stond in de regen, naast de kronkeloprit van de autostrade. Een jonge hond.

Iemand zei, waarom nemen we die Duitser mee, een vreemde ? Maar jij zat naast mij. Ik kende reeds je geur. Je afgewende blik. Zet je rugzak maar neer, zei ik. Je was wat schuw, wilde niet hinderen. Het hindert helemaal niet, plaats genoeg, herhaalde ik. Ja, zei je, mooie wagen. En dat beviel me niet. Ik haatte die auto. Er was niets dat jou verplichtte zo onderdanig overwonnen over een auto te praten. Het is de mijne niet, zei ik bits. Onthutst zweeg je.

En wist je niet dat een rugzak een kleinere ballast is dan een Amerikaanse wagen ?

Waarom moet een oorlog gewonnen worden ¸waarom overwinnaars, overwonnenen ? Kankergezwel voor de volgende uitbarsting.

Jij bent een schim, een schaduw, een plukje verborgen brieven, met heel veel dromen tussen de zinnen. Besta je nog, zouden we elkaar na al deze tijd nog terug willen zien ?

Ik kan maar één keer geboren worden en dat is al één keer teveel.

Soms denk ik, ik weet niets meer, ik ben alles vergeten, ik ben vrij. Maar om mij heen is altijd de geur van de herinnering, dit aroma bedriegt niet, want het doet pijn. De vreugde en de liefde kunnen bedrog zijn. Maar de pijn slechts zelden.

Met jou in de verlaten wereld van onze onmacht even maar echt zijn. Glimlach je nu ? Waarom heb ik bij jou altijd het gevoel dat alles kan, dat ik me niet hoef te verschansen of te verdedigen ? Wat denk je, wat voel je ? Ik schrijf over mezelf aan jou. Ik schrijf m’n eenzaamheid weg. Zelfs jouw antwoord is niet noodzakelijk. Ik kan je altijd schrijven.

Wij zijn zoals de Joodse soldaat met een geweer waar Shalom op gegrift staat. De ene dode roept de andere op. Wij zijn de verminkten. Altijd bereid terug te slaan, zelfs als het niet nodig is. Want wij kennen de vrees, overal, in iedere vriend, in onze kinderen, in onze liefde. Ik ben bang.

Ik schrijf om de angst te bezweren, als een kind dat zingt in het donker. Al mijn zekerheden zijn verdwenen, alleen de pijn blijft en groeit en ik ben zieker dan ik ooit geweest ben. Wantrouw mij als ik lach. Ik kan alleen lachen tot ik huil.

Uit: Amazone met het blauwe voorhoofd. 1971

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

  • Monika Van Paemel publiceerde ook verhalen in verzamelbundels. Een proeve van overzicht vindt u in de rubriek Literaire bijdragen in verzamelbundels na het chronologisch overzicht.

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel – Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1971 Amazone met het blauwe voorhoofd.

Prijs voor het beste literaire debuut 1972
Omslagontwerp: Stefan Mesker
 Van Paemel 9 Amsterdam-Brussel: Elsevier. -111p.

Reeks: Elseviers Literaire Serie vol 1971:4
Afmetingen: 20 x 13 (paperback)
1974 De confrontatie. (roman)
Foto omslag: Paula Pia
1986: 2de druk bij Meulenhoff, Amsterdam. (paperback)
‘s-Gravenhage-Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar. -152p.

Reeks: Nijgh & Van Ditmar paperbacks ; vol 138
Afmetingen: 20 x 13 (paperback)
1976 Marguerite. (roman)
Literaire prijs van Oost-Vlaanderen (manuscript van Marguerite)
Omslagfoto naar een schilderij van Claude Julien voorstellende Marguerite Luchard. Arles-Collectie van het Museon Arlatan
Omslagontwerp: Nick Wensing
1976: 2de druk bij Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar.
1985: 3de  herziene druk bij Meulenhoff Amsterdam, paperback, 125p.  Omslagillustratie: Claude Jullien. Foto achterzijde: Chris van Houts
‘s-Gravenhage-Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar. -121p.

Reeks: Nijgh & Van Ditmar paperbacks ; vol 182
Afmetingen: 20 x 13 (paperback)
1982 Zelfportret met juwelendoos (verhaal)

Eerder gepubliceerd in Dietsche Warande en Belfort (1972)
Uit de bundel: “Vlaamse verhalen na 1965″ pp.277-283

Editor: Paul de Wispelaere
Afmetingen: 21.50 x 13.50 (paperback)
1985 De vermaledijde vaders. (roman)

Omslagillustratie: Jean Jacques Bachelier (1724-1806) “La charité Romaine au Cimon, dans la prison, allaité par sa fille”. Collectie Ecole des Beuax Arts, Paris.
Foto achterzijde: Chris van Houts.
Grafische vormgeving: Joost van de Woestijne
Amsterdam: Meulenhoff. -422p.

Reeks: Meulenhoff Editie E767
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1988 De eerste steen. (novelle)
Omslagillustratie: Paul Klee “Rote und Weisse Kuppeln” (1934)
Grafische vormgeving: Joost van de Woestijne
Foto achterzijde omslag: Niels Donckers
Heruitgegeven in 1992.
Antwerpen: Vereniging ter Bevordering van het Vlaamse Boekwezen vzw. -30p.

Afmetingen: 21 x 12.50 (paperback)
Colofon: Met medewerking van de Nederlandse Taalunie ‘De eerste steen’ werd door Uitgeverij Meulenhoff geproduceerd. Dit boek werd u ten geschenke aangeboden door uw boekverkoper ter gelegenheid van de Vlaamse Boekenweek 1988.
Drukkerij Govaerts Schoten
1992 De eerste steen. (roman)

Omslagillustratie: Paul Klee “Rote und Weisse Kuppeln” (1934)
Grafische vormgeving: Joost van de Woestijne
Foto achterzijde omslag: Niels Donckers
Maart 1992: 1ste en 2de druk
1992: 3de en 4de druk
September 1993: 5e druk, bij Meulenhoff, Amsterdam Paperback; 278pp
1997: Uitgave in de reeks Rainbow pocket
Amsterdam: J.M. Meulenhoff. -278p.

Reeks: Meulenhoff Editie E1047
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk Groenevelt, Landgraaf
1992 De nevel van den tijd.

Hugo Claus, Monika Van Paemel
Tilburg : Stichting J.H. Leopold / Gent : Poëziecentrum. -120p.
1993 Het wedervaren: een verslag

Omslagillustratie Gustave Courbet, ‘La Femme au Podoscaphe’, 1865
Grafische vormgeving: Joost van de Woestijne
Foto achterzijde omslag Gerald Dauphin
Amsterdam: J.M. Meulenhoff. -114p.
Reeks: Meulenhoff Editie E1301
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Nota: Gedeeltelijk eerder verschenen in gewijzigde vorm in het Verdriet-nummer van De Gids (nr. 3/4, 1992). Gedeeltelijk eerder verschenen in:De nevel van de tijd. – Tilburg : J.H. Leopold ; Gent : Poëziecentrum, 1992.
 
1995 Antwerpen, geschilderd en geschreven. Een symbiose. (gelegenheidstekst)

Uitgave ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de oprichting van de Kredietbank met een gelegenheidstekst van Monika Van Paemel.
De grafische vormgeving werd verzorgd door Roger Vandaele en André Goezu.
Bevat naast de losbladige uitgave eveneens vijf extra aquatinten, vier koperplaten, een map met een toespraak van A. Vertongen (gedelegeerd bestuurder Kredietbank) en een kopie van het verhaal van Monika van Paemel, het programmaboekje, briefwisseling tussen allerlei betrokkenen aangaande het project “60 jaar Kredietbank”, twee tentoonstellingsfolders van André Goezu, één omslag met twee foto’s (met Monika Van Paemel), en een biografische nota van Monika Van Paemel en André Goezu.
 Antwerpen: Kredietbank.  – [Z.p.] : ill.

Het geheel in blauwe, linnen een foedraal. De cassette en de band werden vervaardigd door Boekbinderij Jansen te Edegem
Oplage: 110 exemplaren, telkens in het colofon gesigneerd door auteur en kunstenaar, zijnde 60 exemplaren (nrs. 1-60) gereserveerd voor de Kredietbank, 40 exemplaren (nrs. I-XL) bestemd voor de handel, en 10 exemplaren (nrs. A-J ) gereserveerd voor de auteur en de etser.
1997 Rozen op het ijs. (roman)
Omslagillustratie: Piet Mondriaan, “Roos”, waterverf 1908
Vormgeving omslag: Joost van de Woestijne
Vormgeving binnenwerk Zeno
Foto op de achterzijde omslag Gerard Dauphin
September 1997: 2de druk, in de Meulenhoff Editie, 1997 E1514 Afmetingen: 21.50 x 14 (paperback)
1998: 3de druk Meulenhoff, Amsterdam.
Amsterdam: J.M. Meulenhoff. –416p.
Reeks: Meulenhoff Editie 1514
Afmetingen: 21.50 x 14 (gebonden met stofomslag)
2000 Het verschil. (reisverslag)
Omslag: Steven Boland
Foto achterzijde: Gerald Dauphin
Omslagillustratie: Ivan Generalic, Spelende paarden, olieverf op glas, 1959. Collectie Hrvatski muzei naivne umjetnosti, Zagreb, Kroatië.
van-paemel-10 Amsterdam: J.M. Meulenhoff bv. -285p.
Reeks: Meulenhoff Editie E 1665
Afmetingen: 21 x 14 (paperback)
2002 Het kind met de alwetende ogen: over kinderen in oorlogsgebieden en kindsoldaten. Amsterdam: J.M. Meulenhoff. -87p.
Afmetingen: 24 x 16 (ingenaaid – kaft met flappen)
2004 Celestien; de gebenedijde moeders. (roman)

Vormgeving omslag: Robin Uleman
Copyright logo op voorzijde omslag: © erven Jeanne Lanvin s.a.
Foto achterzijde omslag: Maîtrise
Amsterdam: Aeropagus (J.M. Meulenhoff). -542p.

Afmetingen: 21.50 x 14 (paperback)
2006 Te zot of te bot. (essay) Amsterdam: Em. Querido. -63p.
2008 De koningin van Sheba. (roman)
Omslag Anneke Germers
Omslagbeeld Balthus, Thérèse rêvant, c/o Pictoright Amsterdam 2008
Foto auteur: Firmin de Maître
 Van Paemel 8 Amsterdam: Em. Querido. -406p.
Afmetingen: 21.50 x 13.50 (paperback)
2008 Het gezin Van Puynbroeckx. (omnibus)

Bevat: Marguerite; De vermaledijde vaders en Celestien
Amsterdam: Em. Querido. -992p.
2013 Weduwenspek. (roman)

Omslag Anneke Germers
Omslagbeeld Edward Steichen/Vanity fair/ Condé Nast Archive. © Condé Nast
Foto auteur Boris A. Novak
Boekverzorging Hannie Pijnappels

 

Amsterdam, Antwerpen: Em. Querido’s Uitgeverij BV. -285p.

Afmetingen: 21.50 x 13.50 (paperback)

 

 

Literaire bijdragen aan tijdschriften

  • Monika Van Paemel werkte als redacteur bij “De Gids”.
  • Monika van Paemel publiceerde gedichten in Nieuw Vlaams Tijdschrift (1969/9); Dietsche Warande en Belfort (1972/1)
  • Allerlei bijdragen aan de cahiers van Amnesty International, P.E.N.-Tijdingen, De Tijd, Vrij Nederland en Vrouwenagenda (1983);
  • Verhalen en essays in Literair akkoord 16; Nieuw Vlaams Tijdschrift; De Vlaamse Gids; Land van Nevele; Heibel; Lef 7; Dietsche Warande en Belfort; Kunst  &  Cultuur; De Gids.

 

Literaire bijdragen in verzamelbundels

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1972 Over spelling.(essay) In: Lode Craeybeckx, Sluipmoord op de spelling.
Amsterdam: Elsevier
1974 Walter Soethoudt (ed.), De kortste verhalen en gedichten. Antwerpen: Walter Soethoudt
1977 De stilte van de grote dagen. (verhaal)  1977 Vrouwen Uit de bundel: Vrouwen in Vlaanderen schrijven nu. pp.313-324.
Uitgever: D.A.P. Reinaert Uitgaven – Zele. -433p. Afmetingen: 21 x 13.50 (gebonden – geïllustreerde harde kaft)
1984 Zelfportret met juwelendoos. (verhaal)
Eerder gepubliceerd: “Dietsche Warande en Belfort, jrg. 117/9, november 1972″.
De Wispelaere 6 In: “Vlaamse verhalen na  1965″.  pp. 277-283.
Samengesteld door Paul de Wispelaere.
Uitgeverij Manteau, Antwerpen. -480p.
Omslagontwerp en typografie: Rikkes Voss
1985 Anja Meulenbelt (red.) Wie weegt de woorden ? De auteur en haar werk. Amsterdam: Feministische Uitgeverij Sara
1986 Frans Boenders e a , Hard op de tong. Leuven: Kritak-Knack
1990 Vogelvlucht. (verhaal)  1999 burengeruchten Uit de bundel: Burengerucht. Het Vlaamse verhaal doet weer de ronde. Pp. 105-114.
Amsterdam: Meulenhoff. / Leuven: Kritak
Afmetingen: 19 x 12 (paperback – omslagillustratie: Ever Meulen)
1994 I had a farm in Africa (briefverhaal)
Cahiers d’Amour verscheen ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de v.z.w. Behoud de Begeerte en in de marge van de 5de editie van Saint-Amour, een literair programma rond liefde en begeerte.
Boekverzorging: Zeno Amsterdam
Omslagtekening: Jan Bosschaert.
Cahier d'amour Uit de bundel: Cahiers d’amour. Liefdesbrieven. pp. 86-89.
’s-Gravenhage/Rotterdam: Nijgh & Van Ditmar / Antwerpen: Dedalus.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback )
Samensteller: Luc Coorevits
1996 Vogelvlucht. (verhaal) Uit de bundel:De Standaard zomerpocket 1996 : verhalen. Antwerpen : Standaard. -122p.
De volledige bundel bevat: Charlottes baby / Adriaan van Dis . Aanvaringen / Lieve Joris . Vogelvlucht / Monika van Paemel . Krappe herinnering / Rita Demeester . Ma. Weduwe/veuve Dekuyper / Eric de Kuyper.
1998 ‘Een allesomvattende moederstad’ (verhaal)

 Auteurs: Fernand Auwera, J.M.H. Berckmans, Marc Didden, Etienne van Heerden, Kristien Hemmerechts, Eric De Kuyper, Monika Van Paemel, Koen Peeters, Eddy Van Vliet
Omslagfoto: Dale Windham
Vormgeving omslag: TWBA, Brussel
1998 - Antwerpen Centraal Uit de bundel: Antwerpen centraal : een stad in negen verhalen . pp. 113-127.

Uitgeverij: Meulenhoff/ Leuven: Kritak (Gazet van Antwerpen). -158p.
Reeks: Meulenhoff Editie 1744
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2002  De deurenboom. (verhaal) In: De Vierentwintigste Deur

Ed. NPP, Creative Concepts, Oudekerk a/d Amstel, i.o.v. Crawford Benelux B.V. te Amsterdam, december 2002
Afmetingen: 19.50 x 13.30 (ingenaaid in luxe linnen kaft).
Relatiegeschenk Crawford – niet in de handel