home | Inloggen
Aantal schrijvers: 532 | Aantal boeken:

15464

Tritsmans, Marc

 

TRITSMANS  Marc

Antwerpen, 1959

Marc Tritsmans (Antwerpen 1959). Dichter.

 

 

BIOGRAFIE

1959: Geboren te Antwerpen.

Studeerde tandheelkunde.  Hij werkt als milieu- en duurzaamheidsambtenaar in Borsbeek.

Hij woont in Boechout en gaf een aantal jaren poëzielessen aan de Antwerpse Schrijversacademie.

1992: Debuteerde als dichter met de bundel De wetten van de zwaartekracht.

2000: Staat met zeven gedichten in Gerrit Komrijs Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten.

Regelmatig verschijnen gedichten van hem in Hollands Maandblad, NWT en De Tweede Ronde.

2012: Vzw dederdeoever uit het Oost-Vlaamse Schellebelle stelt voor de 5de keer een landschapsdichter aan. De keuze viel op Marc Tritsmans.  Tritsmans bekleedt het ambt voor de periode van 1 jaar.

Met het project wil de vzw poëzie en beeldende kunst samenbrengen in het unieke decor van het natuurreservaat De Kalkense Meersen.
Kunst fotograaf Jef Van Eynde liet zich inspireren door de poëzie van Tritsmans.
De gedichten en de foto’s werden geïntegreerd langs een bewegwijzerd wandelpad in het landschap. Het geheel werd gebundeld in een fraaie uitgave: “Samenspraak”.

 

BEKRONINGEN

  • 1991:P.-G. Buckinxprijs met ‘Cyclus Alpen’
  • 1995:Won  voor de tweede maal de met gedicht ‘Blad’
  • 2010: De poëzieprijs Melopee van de gemeente Laarne voor het gedicht ‘Geen aanleg’.
  • 21 januari 2011: Herman de Coninckprijs voor Studie van de schaduw. Tevens de publieksprijs voor het beste gedicht met ‘Uitgesproken’.

 

Geraadpleegde bronnen

Websites

 

SMAAKMAKER

 

Uitgesproken – Marc Tritsmans

Uit: Studie van de schaduw
Amsterdam, Nieuw Amsterdam, 2010
 
praat met mij en doe dat
honderduit, vertel me zwijgend
waarover een leven gaat
hoeveel tederheid er nodig is
en adem gulzig tot het eind
spreek dit lichaam zonder
een spoor van schroom, spreek
het, spel het volledig uit
laat me duizelen breng me
in totale ademnood geef je
eindelijk helemaal bloot

 

 

BIBLIOGRAFIE

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbiblioteek Hendrik Conscience – Antwerpen
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1992 De wetten van de zwaartekracht. (poëzie)
Deeltitels: In de wereld van dieren en dingen; De wetten van de zwaartekracht; Familiegalerij.
Omslagontwerp en grafische vormgeving: Studio Lannoo.
Tielt: Uitgeverij Lannoo. 52p.
Afmetingen: 21.30 x 14 (ingenaaid – stofomslag)
Gezet, gedrukt en gebonden bij Drukkerij Lannoo NV te Tielt.

 

1994 Onder bomen. (poëzie)
Deeltitels: Tegen de eeuwigheid; Onder bomen; Met onverminderd gestotter; Verzachtende omstandigheden; Niets dan blije gezichten; Avond op het land.
Omslag en typografische vormgeving: Antoon De Vijlder.
Tielt: Uitgeverij Lannoo. -55p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (ingenaaid)
Gezet uit de Trinité van Bram de Does door De Diamantpers nv, Zandhoven en belicht en gedrukt door Drukkerij Lannoo NV, Tielt 1994

 

1997 Oog van de tijd. (poëzie)
Deeltitels: Oude lucht; Houtwerk; Cinema Paradiso; Onmisbaar bloed; Afkoeling.
De omslagillustratie is het aquarel ‘ Voor de poorten van Kairuan van Paul Klee , 1914 Kunstmuseum Bern – Paul Klee Stiftung 
Tielt: Uitgeverij Lannoo. -53p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (ingenaaid)
Colofon: ‘Oog van tijd’ werd, in een typografische vormgeving en met een omslagontwerp van Antoon De Vylder, gezet uit de Trinité van Bram de Does door De Diamantpers nv, Zandhoven en belicht en gedrukt door Drukkerij Lannoo NV, Tielt in september 1997

 

1999 Van aarde. (poëzie)
Deeltitels: Begroetingen en ontmoetingen; Een uitzicht; Reisgenoten; Uit de kunst.
Omslagontwerp: Antoon De Vylder
De omslagillustratie is een detail van een schilderij van Luc Hoenraet

 

Tielt: Uitgeverij Lannoo. -54p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (ingenaaid)
Colofon: ‘Van aarde’, werd, in een typografische vormgeving en met een omslagontwerp van Antoon De Vylder, gezet uit de DTL Haarlemmer van Jan van Krimpen door De Diamant Pers te Zandhoven en belicht en gedrukt door Drukkerij Lannoo NV te Tielt in augustus 1999.

 

2000 Sterk water: een geschiedenis. (poëzie)
Deeltitels: Uit de doos van Pandora; Met de hand; Te vuur en te zwaard; Hemel en hel; Een onvermijdelijke val.
Vormgeving: Antoon De Vylder.
Tielt: Uitgeverij Lannoo. -63p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (ingenaaid – met flappen)
Gezet uit DTL Unico van Michael Harvey door De Diamant Pers nv, Herentals.

 

2002 Kritische massa. (poëzie)
Deeltitels: Kom binnen; Zonder hoogtevrees; Het geheime glanzen; Een oneindig lied; Kritische massa.
Vormgeving: Antoon De Vylder
Tielt: Uitgeverij Lannoo. -64p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (ingenaaid – met flappen)
Gezet uit DTL Unico van Michael Harvey door De Diamant Pers nv, Herentals.

 

2004 Warmteleer. (poëzie)
Deeltitels: Het geluid van niets; Aan het water, in de zon; Het bevlogene; Nu jij niet meer; Talig; Danse macabre; Aantekeningen.
Vormgeving: Antoon De Vylder.

 

Tielt: Uitgeverij Lannoo N.V. -61p.
Afmetingen: 21.50 x 14 (ingenaaid – met flappen)
Gezet uit DTL Unico van Michael Harvey door De Diamant Pers nv, Herentals.
Gedrukt en gebonden bij Drukkerij Lannoo, Tielt

 

2005 From now on. (Bibliofiele bundel)
James Brockway vertaalde in het Engels gedichten van Tritsmans.
2008 Man in het landschap. (poëzie)
Deeltitels: Zootje ongeregeld; Voi ch’entrate; Biodiversiteit; Met verstomming; Zeeland; Waar het zich afspeelt.
Omslagontwerp: Herman van Bostelen
Afbeelding omslag: Caren van Herwaarden, Studie van de schaduw 1, 1995 (50 x 35 cm, aquarel, acryl, inkt). Collectie Meester Amsterdam.
Typografie: Willem Geeraerds
Foto auteur © Kristof Gyselinck

 

Amsterdam/Antwerpen, Nieuw Amsterdam/ WPG Uitgevers. -62p.
Afmetingen: 20 x 15 (ingenaaid)
2010 Studie van de schaduw. (poëzie)
Deeltitels: Dagzomend; Citius, altius, fortius, Amen; Alles is er; Steekt de avondwind op; Ben je niet meer.
Omslagontwerp: Herman van Bostelen
Afbeelding omslag: Dominique Ampe, En toen kwam de grijze donkerwolk, (175 x 200 cm, Olieverf op linnen)
Typografie: Willem Geeraerds
Foto auteur © Kristof Gyselinck

 

Amsterdam/Antwerpen, Nieuw Amsterdam/ WPG Uitgevers. -68p.
Afmetingen: 20 x 15 (ingenaaid)
Verantwoording: Het merendeel van de gedichten in deze bundel verscheen eerder in een meestal afwijkende versie in Het liegend konijn, De Gids, Hollands Maandblad, Poëziekrant en Tirade.

 

2011 Uitgesproken. (poster)
Ter gelegenheid van de gedichtendag 2011.
Borgerhout : Boek-be.
2012 Samenspraak. (poëzie)
Gedichten van Marc Tritsmans en foto’s van Jef Van Eynde.

 

Schellebelle: Uitgeverij Arte Libro. -68p.
Afmetingen: 17.10 x 11.50 (gebrocheerd)
Colofon: ‘SAMENSPRAAK’ werd uitgegeven door Arte Libro in 2012 ter gelegenheid van het project Landschapsdichter 2012 georganiseerd door dederdeoever vzw Schellebelle
2012 De stilte van de wereld na ons. (poëzie – bloemlezing)
Heruitgave debuutbundel aangevuld met een bloemlezing uit het later werk
Deeltitels: De stilte van de wereld na ons; Een keuze uit eerder werk
Omslagontwerp: Herman van Bostelen
Typografie: info@willemgeeraerds.nl
Foto auteur: Jef Van Eynde

 

Amsterdam: Nieuw Amsterdam Uitgevers. -123p.
Afmetingen:20 x 15 (gebrocheerd)

 

2015 Aanrakingen. (poëzie)
Omslagontwerp: Herman van Bostelen.
Typografie: info @willemgeeraerts. Nl
Foto auteur: © Jef Van Eynde
Deeltitels: Over ontroering; Onder doorbuigende vleugels; Een machtige koelte; Van horen zeggen; Van de wereld; Een nog onontdekt deeltje met heeltallige spin (of nogmaals over de ontroering).
Tritsmans 13 Amsterdam: Nieuw Amsterdam Uitgevers. -64p.
Afmetingen:20 x 15 (gebrocheerd)

 

Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg

Uit: Raster Jaargang 2004 (nrs. 105-108).

Zoals iemand die wordt bekeken
en zijn hand onwillekeurig naar het
aangezicht brengt, de blik neerslaat,
de al gelezen krant nog maar een keer
openvouwt. Kortom: niet meer is
 
zoals hij onbekeken was. Zo blijken
ook elementaire deeltjes onderhevig
aan een universele gêne. Als je kijkt
wijzigen ze schuchter en onvoorspelbaar
hun snelheid of plaats. Staalharde
 
wetten en eeuwen waterdicht cijferwerk:
ze werden bedankt. Maar niet zonder
stijl verlaat Werner het zinkende schip.
IJzig kalm rekent hij ons de ware omvang
van onze immer uitdijende onzekerheid voor.
 
 

Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg: gepubliceerd in 1927. Eén van de belangrijkste beginselen van de kwantummechanica. Dit principe stelt het volgende: ‘Hoe preciezer de positie x (van een elementair deeltje) bepaald wordt, hoe minder precies men de impuls p (= massa x snelheid) van dit deeltje op datzelfde moment kan bepalen, en vice versa.’ De formule (Δx. Δp ≥ h/2) is opvallend eenvoudig en elegant en ‘kwantificeert’ eigenlijk het begrip onzekerheid. Dit principe houdt ook in dat de waarnemer het waargenomene steeds (ongewild) beïnvloedt. Werner Heisenberg was tevens de belangrijkste wetenschapper die betrokken werd bij het Duitse atoombomproject (dat uiteindelijk niet slaagde).

 

Vermeer

Uit: Van aarde
Uitgever: Lannoo, Tielt 1999

Zoals dode fazanten en patrijzen
precies hun plaats kennen op een
glanzende schaal, versierd met
een handvol bedauwde druiven, zo
vanzelfsprekend mooi in kamers
met een raam op het noorden, in
ingehouden licht, als vogels in een
kooi met het deurtje open, niet bij
machte om te vluchten, wachtend
op iets dat vanuit dat raam misschien
ooit: deze vrouwen vaak het hoofd
gebogen, bezig met wat nauwelijks
bewegen nodig maakt. Een brief
die wordt gelezen, melk gegoten,
een parel gewogen, een leven geleefd.

Geen aanleg

Geen aanleg voor koetjes en kalfjes.
Te weinig geduld voor diplomatie. Wie
heeft het niet allemaal eerder geroken,
gezien en gehoord: de duistere walm
van lafheid en leugens, alle schijn-
bewegingen en machinaties, je eigen
gebreken en die van de soort. En dan
komt de kunst om de laatste bruikbare
toonaard te vinden en niet te verzinken
in dat o zo zalige, zwijgende niets. Want
natuurlijk is alles al eerder gezegd en
vertoond, maar nog levend al zwijgen
is wel de allerdoodste dood.