home | Inloggen
Aantal schrijvers: 536 | Aantal boeken:

15559

Putman, Willem

Maakt deel uit van: ,

Willem Putman

Waregem, 7 juni 1900 – Brugge, 3 september 1954

Toneel- en romanschrijver

Betrokken bij de culturele collaboratie

Na 1945 schreef hij verschillende populaire romans onder de pseudoniem Jean du Parc

BIOGRAFIE

7 juni 1900:Willem Putman werd geboren in het West-Vlaamse Waregem.

  • Zijn vader, Palmer Putman, was actief in de Waregemse rederijkerskring “Kunst en Eendracht” en opende zo voor de jonge Willem de deur tot de kunst. Op z’n twaalfde kon Willem ondanks de dood van zijn vader toch school lopen in het St. Amanduscollege te Kortrijk. Na het vijfde jaar bleef hij thuis om in zijn vaders toneelboekenwinkel te werken.
  • Op z’n 18e schrijft hij z’n eerste toneelstukjes.
  • Hij debuteerde voor zijn 20ste jaar onder ps. W. Hegeling met verschillende eenakters, die getuigen van een sterk assimilatievermogen.
  • Zijn eerste succes behaalde hij met Het oordeel van Olga (1920). Daarop volgden talrijke drama’s, blijspelen en zelfs een libretto (Miranda, 1929). Ze bevatten een vlotte dialoog en knappe karaktertekening. Door hun inhoud verraden zij invloeden van het naturalisme en de neoromantiek. Hij breekt door met o.a. Het Stille Huis (1921) dat wordt opgevoerd in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg. Zijn eerste werken gaan duidelijk de realistische weg op.

1922: Na het zien van Herman Teirlincks revolutionaire stuk ‘De Vertraagde Film’ breekt hij met de klassieke toneelbenadering zoals hij die tot dan heeft beoefend.

  • Putman is gefascineerd door de formele vernieuwing van Herman Teirlinck en gaat onder diens invloed de expressionistische kant op. Nu laat hij duidelijk de klemtoon vallen op vorm in plaats van op inhoud.
  • Maar algauw keert hij zich van het expressionisme af en gaat zijn eigen stijl ontwikkelen.

1922-1926: Loopbaan als ambtenaar bij het Ministerie van Justitie

1923: Putman werd toneelcorrespondent van de Nieuwe Rotterdamsche Courant en leverde bijdragen aan talrijke bladen en tijdschriften o m aan ‘Hooger Leven’.

  • Een keus uit die artikelen verscheen in Toneelgroei (1927), Het Tooneel na Ibsen (1936) en Tooneeldagboek 1928-1938 (1938).

1926-1944: Inspecteur der Openbare Boekerijen bij het Ministerie van Openbaar Onderwijs. (West-Vlaanderen).

  • Na een crisis in het theater in de jaren ’30 ontpopt de toneelschrijver zich als romancier met o.a. Vader en Ik. (1933)

1938: Hield een lezing op een congres van de Duits-Vlaamse Arbeidsgemeenschap.

  • Tijdens de oorlog stichtte hij de regionale Kultuurkamer van Kortrijk waarvan hij tevens voorzitter werd en werkte hij mee aan de Brüsseler Zeitung.
  • In de winter van 1941-1942 trok hij met het toneelgezelschap van Marcel Ameye naar Hamburg waar zijn stuk Mama’s kind werd opgevoerd in het kader van de Niederdeutsch-Flämische Bühnenwoche.

1944: Omwille van deze culturele collaboratie werd Putman uit zijn ambt van rijksinspecteur ontzet;

1945: Veroordeeld tot vier jaar cel wegens culturele collaboratie.

Na WO II publiceerde hij romans onder de schuilnaam JEAN DU PARC. Deze werden geschreven met dezelfde realistische vlotheid zodat ze uitgroeiden tot populaire literatuur. Tot zijn bekendste romans behoren “Marilou” (1948), “Paula van Berkenrode” (1952) en “De nacht van Nadine” (1954).

In zijn werk onder schuilnaam Jean Du Parc komen voornamelijk drie motieven naar voor:

  • Het eerste motief is de muziek, wat te begrijpen is als men weet dat Putman zelf een uitstekend pianist was.
  • De erotiek is het tweede motief. De meeste van zijn romans spelen zich af in een romantische wereld van grote hartstochten, met als hoofdpersonage mooie en begaafde jonge vrouwen die te kampen hebben met hun verlangen naar de bevrediging van hun zinnelijkheid.
  • En het derde motief is de boodschap van mildheid en van goedheid, wellicht als reactie tegen het brutale cynisme van de oorlogsjaren.

3 september 1954: Overlijdt op 54-jarige leeftijd na een korte en hevige ziekte.

De toneelschrijver en -criticus Willem Putman begraven ligt in z’n geboortestad Waregem.

Een appreciatie

In zijn bijdrage ‘Het toneel’ aan het boek ‘Prof. Dr. M. Rutten; Prof. Dr. J. Weisgerber (red.): Van “Arm Vlaanderen” tot “De voorstad groeit” 1888-1946. ‘ zegt C. Tindemans op p. 374-375 het volgende:

“Om zijn vlugge en uitvoerige productie werd Willem Putman (1900-1954) als wonderkind ingehaald. Toch mist hij persoonlijkheid en verbeelding; zijn stukken sluiten zich zonder risico aan bij wat in de verwachting van het oppervlakkige schrijftheater paste. Hij is een vlijtig feuilletonist gebleven die, gewapend met vlotte conversatie techniek en de flair voor de scène-à-faire, moeiteloos het ene na het andere stuk neerschreef en gebknipt bleek om modieuze vormvernieuwingen over te nemen, zoniet te pasticheren.

[…]

Epigonisme blijft zijn watermerk. Het oordeel van Olga (1920) moduleert schaamteloos G.B. Shaws Arms and the Man, in milde spot over achterhoedehelden en oorlogswoekeraars die thans met even groot succes het patriottisme bedrijven; Het stille huis (1921) buigt dan weer diep voor Maeterlincks Intérieur-intimisme. Mama’s kindje (1923), een ouwelijk familiedrama met binnenhuisjesromantiek, boven zijn waarde getild door Gust Maes’ experimentele regie (K.V.S. Brussel), sterkte Putman in zijn copiëringsrage.

[…]

Putman heeft alleen naar de buitenkant (modebewuste figuren, actueel conversatie-instrument, stadsmentaliteit) eigentijds theater geschreven; hij is een gretig bloemlezer gebleven, met zin voor publiciteit en epigram.”

MEER OVER WILLEM PUTMAN

  • Demedts, A. 1985. `Willem Putman´. In: De Nederlandse en Vlaamse auteurs van middeleeuwen tot heden, met inbegrip van de Friese auteurs. Ed. G.J. Van Bork en P.J. Verkruijsse. Weesp: De Haan.
  • Dhondt, Anne-Marie. 1984. Analyse van het toneelkritisch werk van Willem Putman: “Toneelgroei” en “Toneeldagboek”. Leuven. (Diss.)
  • Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging. 1998. Tielt: Lannoo.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

Referenties

  • Prof dr Carlos Tindemans. Het toneel. In: Prof. Dr. M. Rutten; Prof. Dr. J. Weisgerber (red.): Van “Arm Vlaanderen” tot “De voorstad groeit” 1888-1946. Standaard Uitgeverij 1988. P. 365-394

 

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

  • Na het chronologisch overzicht volgt een overzicht van de werken per genre alfabetisch per titel. Dit overzicht werd opgedeeld volgens de naam waaronder de auteur publiceerde.
    • A. Productie als Willem Putman (of W. Hegeling) – toneel – essays – romans
    • B. Productie als Du Parc. – enkel romans

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007.

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Toneel – essays – romans.

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1918 Het herfstlied: dramatische schets in één bedrijf. (toneel) Waereghem: Palmer Putman.  -43p.
drukk. Jules Coopman.
1918 Kameraadjes! Eenakte. (toneel) Waereghem: Tooneelfonds Palmer Putman. -34p.
1919 Het lentelied: dramatische schets in één bedrijf voor meisjes. (toneel) Tielt: Lannoo-Maes. -13p.
1919 De klokken die jubelen. Spel van den oorlog in één bedrijf. (toneel) Waereghem: Palmer Putman.
Temsche: drukk. E. De Landtsherr. -32p.
1920 Het oordeel van Olga: comedie in drie bedrijven. (toneel) Leiden: Vlaamsche boekenhalle. -112p
1920 Vijf eenakters. (toneel)
Bevat: Zomergloed. Ice-Party. Albumblad. Een kusje van Nelly. Winterslaap, door Willem Putman;
Met omslagteekening van Modest Huys en inleiding van Hugo Verriest
Thielt : drukker-uitgever Lannoo-Maes. -155p.
1920 Vrij! ’n Drama in één bedrijf. (toneel) Waereghem: Toneelfonds Palmer Putman. -24p.
1921 Haar popje… (toneel) Waereghem: Tooneelfonds Palmer Putman. / Thielt : Lannoo-Maes. -16p.
1921 Het blijde bezoek: toneelspel in één bedrijf. (toneel) Waereghem: Tooneelfonds Palmer Putman. / Tielt: Lannoo-Maes. -35p.
1921 Puinen: een volksstuk in drie bedrijven. (toneel) Waereghem: Toneelfonds Palmer Putman. -36p.
1921 Het stille huis: tooneelspel. (toneel) Waregem: Toneelfonds Palmer Putman. -93p.
1921 Afternoon tea. Spel van zenuwen en serpentines in 1 bedrijf.
In: Drie eenakten / van Ernest W. Schmidt (Een wonderlijke gast), Gaston Martens, (Klaasavondliefde), Willem Putman (Afternoon-tea !);
Met bandteekening van A. de Mol; en een lino van Albert Van Hove
Antwerpen : Janssens en Zonen. -94p.
1922 De laatste nacht: dramatische schets (zonder vrouwenrollen) in één bedrijf. (toneel)
Onder pseudoniem:  W. HEGELING.
Waereghem: Toneelfonds Palmer Putman. -18p.
1923 Mama’s kind: Tragi-comedie in drie akten. (toneel) Kortrijk: Jos. Vermaut. -118p.
1923 Marietje Hemelzoet. Een bundel kinderscenen.
1: Haar popje (kinderscene in 1 akt).
2: De eerste communie van Marie Hemelzoet (droom in drie tooneeltjes).
3: Avonden. (Drie stemmingsbeelden).
4: Het voituurke. (Gesprek in 1 akt).
5: Marietje’s Hemelvaart. (Fantazie in 1 akt)
Houtsneden van Karel Maes.
Waereghem: Tooneelfonds Palmer Putman. -119p.
Maldeghem: Druk. Delille
1923 Mijnheer de professor: blijspel in één bedrijf. (toneel)
Onder pseudoniem W. HEGELING
Waereghem: Palmer Putman. -33p.
1924 Ambrosius verliefd: fantastisch spel in één bedrijf met voor- en naspel. (toneel)
Onder pseudoniem W. HEGELING
Waereghem: Tooneelfonds Palmer Putman. -46p.
Reeks: De fontein serie. – Waereghem; vol. 1: 4
1924 Tineke: Blijspel in één akt. (toneel) Waereghem: Tooneelfonds Palmer Putman. -48p.
Maldeghem : druk. De Lille
1924 Jeugd: minnespel in drie bedrijven. (toneel) Leuven: Vlaamsche Boekenhalle.-66p.
Reeks: Tooneelfonds Het Masker. – Leuven; vol. 1924: 5
1924 Lamme Goedzak. Spel in 1 bedrijf. (toneel)
Onder pseudoniem  W. HEGELING
Waereghem: Palmer Putman. -38p.
1925 De doode rat: tooneelspel in drie bedrijven. (toneel) Kortrijk: Jos. Vermaut. -113p.
1925 Het nieuwe sprookje: spel van prinsesjes en feeën. Waereghem: Toneelfonds Palmer Putman. -39p.
1925 Frida in de politiek. Blijspel in één bedrijf; (toneel) Kortrijk: Jos. Vermaut. -69p.
1926 Looping the loop: een grap van het geweten in één driedelig bedrijf. (toneel) Kortrijk: Jos. Vermaut. -105p.
1927 Het masker: een spel in halve tonen. (toneel) Kortrijk: Jos. Vermaut. -128p.
1927 Van twee coninx-kinderen: een liefdelied in drie zangen. Kortrijk: Jos. Vermaut. -63p.
1927 Tooneel-groei (1921-1926): indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. (essays) Brugge: Excelsior. -448p.
1928 ’t Verloren paradijs: toneelspel in drie bedrijven. (toneel) Kortrijk: Steenlandt. -63p.
1929 De kerstklokjes: kerstsprookje in drie tafereelen. (toneel) Waereghem: Toneelfonds Palmer Putman. -56p.
1929 Miranda. Operette in een proloog en drie bedrijven.
Libretto van Willem Putman;
Muziek van Emiel Hullebroeck
Kortrijk: Jos. Vermaut. -144p.
1930 Drie: toneelspel in drie bedrijven. (toneel) Kortrijk: Jos. Vermaut. -95p.
1930 Lourdes: transformatie-spel in drie bedrijven. (toneel)
Samen met Louis Devriendt.
Kortrijk: Jos. Vermaut. -88p.
1932 Armoede: toneelspel. (toneel) Antwerpen: Gust Janssens. -38p.
Reeks: Tooneelfonds Jos. Janssens. – Antwerpen; vol. 595.
1933 Hedwig: legendespel in 3 taferelen. (toneel) Wenduyne: Toneelfonds Palmer Putman. -36p.
1933 Vader en ik. (roman)
Bandontwerp Jozef Cantré.
Rotterdam: Nijgh en Van Ditmar N.V. -237p.
Afmetingen: 20.50 x 15 (gebonden – linnen kaft)
1935 Pruiken. (roman)
Heruitgegeven in 1948 onder de titel: ‘De man achter de schermen’.
Rotterdam: Nijgh en Van Ditmar. N.V -237p.
Reeks: Nimmer dralend.
Afmetingen: 21.50 x 15.75 (ingenaaid)
1935 “Rechts of links”: aktualiteit in 3 episoden. Brugge: Tooneelfonds Palmer Putman. -59p.
1936 Het tooneel na Ibsen. (essays) Antwerpen: Gust Janssens. -32p.
1936 Wilde Willem wijzer wezen: vroolijk spel in drie bedrijven. Brugge: Toneelfonds Palmer Putman. -103p.
1937 Mijn gevangene. (verhaal)
Nota: De novelle verscheen tevens in de bundel Vlaamsche Schrijvers Vertellen. Brussel, Onze Tijd, 1937, blz. 119-149.
Deze bundel bevat voorts werk van Raymond Brulez (Een mei, De klok), Marcel Matthijs (De pacifist, Het Turksch kromzwaard en Mur Italien), Willem Putman (Mijn gevangene), Maurice Roelants (Een episode en Het negerbeeld) en Lode Zielens (Polka voor piston).
 1937 Vertellen Brussel: S.V. Onze Tijd. -46p.
Reeks: Vlamingen vertellen.
Afmetingen: 20.25 x 14.50 (ingenaaid)
1938 Toneeldagboek 1928-1938. (essay) Antwerpen: Globus uitgaven. -254p.
1939 Negentien jaar: spel in drie bedrijven. (toneel) Brugge: Toneelfonds Palmer Putman. -110p.
1940 Mevrouw Pilatus: toneel. (toneel) Antwerpen: Uitgeverij p. Vink. -90p.
1941 Peter en Adinda. (toneel) Kortrijk: Jos. Vermaut. -165p.
1941 ‘Over de opvoering door K.N.S. Gent van: Putman, Willem. Peter en Adinda. Kortrijk’. (essay) In: Volk en kultuur: weekblad voor volksche kunst en wetenschap. 1941, nr.3, p.20
1941 De sporenzege: oratorium. Kortrijk: Jos. Vermaut.. -51p.
1942 Ik ben niet jaloersch! Comedie in drie bedrijven. (toneel) Kortrijk: Jos. Vermaut. -91p.
1946 Christine Lafontaine. (roman)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
Band en sierletters werden ontworpen door Anthony Pan.
Herdrukken:
1947: 2de druk ibidem.
1949: 3de druk ibidem.
1951: 4de definitieve druk ; Band en sierletters… door Anthony Pan -356p.
1952: 5de definitieve druk ibidem.
1955: 6de druk.
1960: Uitgave door de Arbeiderspers te Brussel in de reeks: Reinaerts Romanreeks nr 110.
Vertalingen:
1949: Vertaald in het Duits door Waltraut en Herbert . Furreg onder de titel: Christine Lafontaine: Roman. Uitgever: Ullstein Verlag te Wenen 453p.
1951: Vertaald in het Frans door Pierre Dournes onder de titel Christine Lafontaine: Roman. Uitgever: Presses Universitaires, Paris 287p.
Antwerpen: P. Vink. -381p.
Afmetingen: 24.50 x 16.50 (gebonden – stofomslag)
Colofon: Jean du Parc’s “Christine Lafontaine” werd gedrukt op de persen der Drukkerij N.V. De Rooster te Borgerhout-Antwerpen en gebonden door de etablissementen H. Proost te Turnhout, in opdracht van den uitgever P. Vink te Antwerpen.

Bewerkingen:
1951: Christine Lafontaine: toneelspel in twee delen (negen taferelen) Bewerker: Willem Putman. Uitgever: Antwerpen: P. Vink.
1948 Marilou. (roman)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
Band, sierletters en stofomslag werden ontworpen door Anthony Pan.
1950: 2de druk ibidem.
1950: 3e druk ; Sierletters, band en stofomslag… door Anthony Pan. Antwerpen: P. Vink.
1954: 4de druk ibidem.
1957: 5de druk ibidem.
1958: Uitgave in de Reinaert romanreeks nr 90
Antwerpen: P. Vink. -445p.
Afmetingen: 24.50 x 16.00 (gebonden – stofomslag)
Colofon: Jean du Parc’s “Marylou” werd gedrukt op de persen der Drukkerij Jos. Vermaut, Langesteenstraat, 28 te Kortrijk in opdracht van den uitgever P. Vink te Antwerpen.
1948 De man achter de schermen. (roman)
Verscheen in 1935 onder den titel Pruiken
Kortrijk: Jos. Vermaut. -193p.
1949 Mevrouw Pilatus. Tragedie der gerechtigheid. (roman)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
1951 : 2de druk ibidem.
1953 : 3de druk ibidem.
Vertalingen:
1953 : Vertaald in het Frans door P. Dournes onder de titel Madame Pilate: Roman. Uitgever: Presses Universitaires, Paris 282p.
1954 : Frau Pilatus. Tragödie der Gerechtigkeit in 3 Akten / Jean Du Parc ; Deutsche Bearbeitung von Georg Hermanowski. Reeks: Für die Volksbühne ; Nr. 527. Uitgever: München : H. Buchner. -76p.
1955: 2de Duitse uitgave bij Buchner te München.
1960: 3de Duitse uitgave bij Lahn-Verlag, Limburg
Antwerpen: P. Vink. -370p
Reeks: Dit is het derde boek voor de Boekenclub Felix Timmermans.
Afmetingen: 24.50 x 16.00 (gebonden – stofomslag)
1950 Jeanne d’Arc: een kroniek van de menselijke moed. (historisch, biografisch)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
Bandontwerp: Demets
Putman Willem 2 Sottegem: Uitgeverij “De Beiaard”. -230p.
Afmetingen: 19.75 x 14.25 (gebonden – zachte kaft met stofomslag)
1950 De hemel boven het moeras. Tragedie der zuiverheid. (roman)
Titel, tekening voor stofomslag en reproducties der filmfoto’s met toelating der filmmaatschappij: “Office Belge des Films”.
1951: 2de druk ibidem.
1952: 3de druk ibidem.
1952: Uitgave bij Uitgeverij S.V. Arbeiderspers Brussel in de reeks Reinaert-reeks ; 12
1956: 4de druk bij Uitgeverij Vink, Antwerpen.
Vertalingen:
1952: Duitse vertaling door Wolfgang Frieben. onder de titel Himmel überm Sumpf: die Tragödie der Reinheit Uitgever Lahn, Limburg. 125p.
1958: Duitse heruitgave 4de druk, ibidem
Antwerpen/Amsterdam : N.V. Uitgeverij P. Vink. -194p.
Afmetingen: 21 x 13.50 (gebonden – stofomslag)
Colofon: ‘De hemel boven het moeras’ werd in opdracht van N.V. Uitgeverij P. Vink, Antwerpen-Amsterdam, gedrukt op de persen van de Drukkerij C. Scheltjens, te Merksem – Antwerpen in het jaar van Maria Goretti’s heiligverklaring 1950.
1950 Wij zijn geen heiligen. (roman)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
1950 : 2de druk uitgeverij P. Vink
1951:  3de druk uitgeverij P. Vink
Antwerpen/amsterdam: N.V. Uitgeverij P. Vink -255p.
Reeks: Boekenclub Felix Timmermans Derde Reeks.
Afmetingen: 24 x 15.50 (gebonden – stofomslag)
1952 Het Guldensporenspel: een proeve van massa-toneel in opdracht van de stad Kortrijk. Kortrijk: Jos. Vermaut. -63p.
1952 De leeuwen dansen: een verhaal van mijn Guldensporenspel. (kroniek)
Gepubliceerd onder eigen naam WILLEM PUTMAN.
Premieboek De Regenboog – Serie 1952-1953
Antwerpen/Amsterdam: N.V. Uitgeverij P. Vink. -267p.
Afmetingen: 21 x 13 (gebonden – stofomslag)
Colofon: Deze vrije transcriptie van mijn “Guldensporenspel” werd beëindigd in Het Zoute aan zee, op Pinksteren van ’t jubeljaar 1952.
1952 Paula Van Berkenrode. (roman)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
1953 : 2de druk ibidem
Antwerpen: N.V. Uitgeverij P. Vink. -370p.
Reeks: Regenboog – Serie 1951-’52 nr 5
Afmetingen: 20.75 x 13.25 (gebonden – stofomslag)
1953 De nacht van Nadine. (roman)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
1954 : 3de druk ibidem
Antwerpen/Tilburg: N.V. Uitgeverij P. Vink. -234p.
Afmetingen: 21.75 x 16 (gebonden – stofomslag)
Colofon: ‘De nacht van Nadine’ door Jean du Parc werd geschreven naar motieven uit een scenario van René Jolivet, en gedrukt in opdracht van N.V. Uitgeverij P. Vink, Antwerpen op de Drukkerij Faut, te Aalter, 100 exemplaren, genummerd van 1 tot 100 werden op luxe papier uitgevoerd, gebonden in leder en genaamtekend door de schrijver.
1954 Appassionata. (roman)
Herdruk van ‘Vader en ik’ uit 1933
1956: Vertaald in het Duits door Georg Hermanowski onder de titel Appassionata : eine Schicksalssonate. Uitgever: J.P. Bachem, Köln. 229p.
Hasselt: Heideland PVBA. -240p.
Afmetingen: 23.50 x 15.75 (gebonden – stofomslag)
1954 Mijn tweede leven: roman. (roman)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
Omslagtekening: Berg
Bandtekening: Roel Knobbe
Typografie: Nan Platvoet.
Putman Willem 1 Zaltbommel/Antwerpen: Jan van Tuyl. -247p.
Afmetingen: 20.25 x 14 (gebonden – harde kaft stofomslag)
Colofon: Van ‘Mijn tweede leven’ van Jean Du Parc werden 100 Luxe-exemplaren gedrukt in vol lederen band gebonden, gesigneerd door de schrijver en genummerd van 1 tot 100
1955 Wat nu, Marilou?. (roman)
Onder pseudoniem JEAN DU PARC
Putman Du Parc 5 Antwerpen/Tilburg: N.V. Uitgeverij P. Vink. -270p.
Afmetingen: 21 x 13.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
‘Wat nu, Marylou ?’ werd gedrukt op de persen van de Drukkerij Faut, te Aalter, in opdracht van N.V. Uitgeverij P. Vink, Antwerpen-Tilburg
1960 Jean du Parc omnibus Eerste omnibus.
Bevat: Mevrouw Pilatus, De hemel boven het moeras, Wat nu, Marilou.
Brussel: D.A.P. Reinaert-Uitgaven. -510p.
Reeks: Reinaert-omnibussen.
1962 Jean du Parc omnibus. Tweede omnibus.
Bevat : Christine Lafontaine. Marilou
Brussel: D.A.P. Reinaert-Uitgaven. -530p.
Reeks: Reinaert-omnibussen.
1973 Jean du Parc omnibus.
Bevat: Marilou (pp 7-352) ; Wat nu, Marilou ? (pp 353-523).
Omslagtekening: Dirk Verstraete
Putman Du Parc 3 Brussel: D.A.P. Reinaert-Uitgaven. -527p.
Afmetingen: 20.80  x 13.50 (gebonden –  harde simili lederen kaft met stofomslag)
Gedrukt op de persen van “Vooruitgang”, Kuurne.
Reeks: Reinaert omnibussen
1975 Jean du Parc omnibus 2.
Bevat: Christine Lafontaine (pp 7-314); Mevrouw Pilatus (pp 315-550).
Omslagtekening: Dirk Verstraete.
 Putman Du Parc 4 Brussel: D.A.P. Reinaert-Uitgaven. -550p.
Afmetingen: 20.80  x 13.50 (gebonden –  harde simili lederen kaft met stofomslag)
Reeks: Reinaert omnibussen.
Gedrukt op de persen van “Vooruitgang”, Kuurne.

 

Vertalingen en bewerkingen

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
s.d. Rösy von Känel
Het andere ik.Vertaald uit het Duits door Willem Putman
Antwerpen: P. Vink. -219p.
1928 Robert De Smet
De gewonden. Een bedrijf . Vertaald door Willem Putman
Waereghem Toneelfonds Palmer Putman. -32p.
1932 Graulich, Reginald
Polichinel: tooneel-fantazij voor kinderen.
Vertaald uit het Duits door Willem Putman.
Wenduine: Toneelfonds Palmer Putman.-31p.
1950
Wilhelmine von Hillern
Gier-Wally.
Vertaald uit het Duits door Willem Putman.
Antwerpen: P. Vink. -302p
Reeks: Boekenclub Felix Timmermans; vol. 1950: 1

 

B.    Alfabetisch : productie als Willem Putman (of W. Hegeling)

Toneel

  • Afternoon tea. Spel van zenuwen en serpentines in  1 bedrijf.
  • Ambrosius verliefd: fantastisch spel in één bedrijf met voor- en naspel. (o ps van W. Hegeling) (1924)
  • Armoede. Tooneelspel in 1 bedrijf. (1932)
  • Het blijde bezoek. Tooneelspel in 1 bedrijf. (1921)
  • De doode rat. Tooneelspel in 3 bedrijven. (1925)
  • Drie. Tooneelspel in 3 bedrijven. (1930)
  • Frieda in de politiek. Blijspel in 1 bedrijf. (1925)
  • Haar popje. (1921)
  • Hedwig. Legendespel in 3 taferelen.(1933)
  • Het herfstlied. Drama in 3 bedrijven. (1928)
  • Ik ben niet jaloersch! Comedie in drie bedrijven. (1942)
  • Jeugd. Minnespel in 3 bedrijven. (1924)
  • Kameraadjes. Tooneelspel in 1 bedrijf. (1918)
  • De kerstklokjes. Kerstsprookje in drie taferelen. (1929)
  • De klokken die jubelen! Spel van den oorlog in één bedrijf. (1919)
  • De laatste nacht. Drama in 1 bedrijf (o ps. W. Hegeling) (1922)
  • Lamme Goedzak. Spel in 1 bedrijf. (o. ps. W. Hegeling)
  • Het lentelied. Dramatische schets in 1 bedrijf.
  • Looping the loop: een grap van het geweten in één driedelig bedrijf. (1926)
  • Lourdes. Transformatiespel in 3 bedrijven. (Met L. Devriendt) (1930)
  • Mama’s kind. Tragi-comedie in 3 bedrijven. (1923)
  • Marietje hemelzoet. Een bundel kinderscenen. (1923)
  • Het masker. Spel in halve tonen, in 3 bedrijven. (1927)
  • Mijnheer de professor: blijspel in één bedrijf. (Onder ps. W. Hegeling) (1923)
  • Miranda. Operette in 3 bedrijven. (1929)
  • Mevrouw Pilatus. toneel. (1940)
  • Negentien jaar. Spel in drie bedrijven. (1939)
  • Het nieuwe sprookje. Spel in 1 bedrijf. (1925)
  • Het oordeel van Olga. Tooneelspel in 3 bedrijven. (1920)
  • Peter en Adinda. (1941)
  • Puinen: een volksstuk in drie bedrijven. (1921)
  • “Rechts of links”. Actualiteit in 3 episoden. (1935)
  • De sporenzege: oratorium. (1941)
  • Het stille huis. Tooneelspel in 3 bedrijven. (1921)
  • Tineke. Blijspel in 1 bedrijf. (1924)
  • Van twee  coninx-kinderen. Een liefdelied in 3 zangen. (1927)
  • ’t Verloren paradijs. Tooneelspel in 3 bedrijven. (1928)
  • Vijf éénakters: Zomergloed – Ice party – Albumblad – Een kusje van Nelly – Winterslaap. (1920)
  • Vrij ! Drama in 1 bedrijf (o ps van W. Hegeling) (1920)
  • Wilde Willem wijzer wezen: vroolijk spel in drie bedrijven. (1936)

Essays

  • Tooneel-groei (1921-1926): indrukken over het na-oorlogsch tooneel-herleven in ons land. (1927)
  • Het tooneel na Ibsen. (1936)
  • Toneeldagboek 1928-1938. (1938)
  • Over de opvoering door K.N.S. Gent van: Putman, Willem. Peter en Adinda. Kortrijk. (1941)

Romans

  • Mijn gevangene. Verhaal (1937)
  • Pruiken. Roman (1935)
  • Vader en ik. Roman. (1933)

C. Alfabetisch: productie als Du Parc.

  • Appassionata. (1954)
  • Christine Lafontaine. Roman. (1946)
  • Het Guldensporenspel: een proeve van massa-toneel in opdracht van de stad Kortrijk. (1952)
  • Jeanne d’Arc: een kroniek van de menselijke moed. (1950)
  • De hemel boven het moeras. Tragedie der zuiverheid. (1951)
  • De leeuwen dansen: een verhaal van mijn Guldensporenspel. Kroniek (1952)
  • Marilou. Roman. 1948)
  • Mevrouw Pilatus. Tragedie der gerechtigheid. Roman. (1951)
  • Mijn tweede leven: roman. (1954)
  • De nacht van Nadine. (1953)
  • Paula Van Berkenrode. (1952)
  • Wat nu, Marilou? (1955)