home | Inloggen
Aantal schrijvers: 594 | Aantal boeken:

19.538

 

 

Peeters, Elvis

ELVIS PEETERS

Grimbergen, 1955

Pseudoniem waaronder Jos Verlooy en zijn vrouw Nicole Van Bael als één auteur optreden.

Ook het pseudoniem waaronder Verlooy actief is als zanger van de new-wave band Aroma di Amore (jaren 80) en bij De Legende en Schmoll.

Het schrijversduo is actief op vele domeinen: poëzie, kinderboeken, hoor- en toneelspelen en keiharde romans.

Regelmatig geven zij literaire concerten.

 

BIOGRAFIE

1955: Geboorte van Jos Verlooy te Grimbergen

1978-1979: Begint zijn schrijversloopbaan als uitgever en redacteur van het ‘beruchte’ punkfanzine DUS (1978-79).

1980: In 1980 verscheen hij als dichter-performer aan de zijde van Didi de Paris !

1981: Medeoprichter van de rockgroep Aroma di Amore waarvan hij als zanger en tekstschrijver aantrad (2 L.P.’s, 3 mini-L.P.’s, 1 maxi en 1 single).

1982: Peeters staat met zijn Nederlandstalige punkgroep Aroma di Amore in de finale van de Rock Rally. Winnen deden ze niet, maar Aroma di Amore groeide snel uit tot een van de betere groepen van het land.

  • Met deze groep maakte Peeters verscheidene platen, trad op in België, Nederland, Frankrijk (o.a. op het prestigieuze Festival Musique à Travers te Reims in 1986), Zwitserland en Spanje.
  • Vanaf eind jaren tachtig is Peeters ook actief in andere muzikale projecten o.a. ‘Peeters en Angst’ (1988), ‘De Legende’ (1992) en ‘Schmoll’ (2004).
  • “Na een tijdje bevredigde het schrijven en brengen van rocksongs niet echt meer en wilde ik met de taal wat meer doen. Ik begon spoken-wordachtige dingen met muziek te maken.”

1983: Raakt geïnteresseerd in het theater en treedt op als acteur-muzikant in de door Mark Wijns geregisseerde versie van Hartstuk van Heiner Müller (Mark Wijns regisseerde ook  Het Uur van de Aap). Deze productie wordt o.m. opgevoerd in Stuc te Leuven.

1988: Brengt met Aroma di Amore-gitarist Fred Angst een cabaretprogramma Het beest in de mens, waarvan meer dan 75 voorstellingen werden gespeeld (65 in Nederland).

Verder schrijft hij nog het scenario voor het in 1988 in eigen beheer uitgebrachte stripalbum Tango Mortale (tekeningen : Clasen a.k.a. Chester Fondue), naast gedichten, luisterspelen en kortverhalen, waarvan alleen her en der enkele gedichten worden gepubliceerd (o.a. in Heibel, Dietsche Warande en Belfort).

Een ander jeugdwerk uit die tijd is Gras aan de Horizon, een soort absurde soap-opera (met muziek van Fred Angst)

De jaren 80 zijn ook protestjaren tegen wapenwedloop en kernraketten. Meermaals dringt Peeters samen met gelijkgestemden internationale wapenbeurzen gehouden te Brussel binnen om er amok te maken en zo aandacht voor vrede te creëren.  Hét oorlogsstatement van Aroma di Amore is het lied Voor de dood (1983):

Soldaten maken oorlog
oorlog is hun brood
Ze sterven voor de oorlog
ze leven voor de dood.

Het wordt kort na het verschijnen het lijflied van de krakersbeweging in Amsterdam, en wordt het in 2003 nog afgedrukt in De Morgen bij het uitbreken van de eerste Irak-crisis.

DE WENDING NAAR HET WOORD

1990: Sinds begin jaren negentig legde Elvis Peeters zich voornamelijk toe op het schrijven van theaterstukken, hoorspelen, verhalen en romans. Het werd de start van een duurzame, literaire samenwerking met co-auteur Nicole Van Bael.

  • Hun theatermonoloog ‘Het Uur van de Aap’ werd voor het eerst opgevoerd in het voorjaar 1990 in Kultuurfaktorij Monty in Antwerpen en werd door de BRTN-radio als luisterspel uitgezonden op 28 september 1990
  • In 1992 kreeg ‘Het uur van de aap’ kreeg meteen een eervolle vermelding in het juryrapport van de Nederlandse Toneelschrijfprijs.

1992: Het theaterstuk  ‘Het Uur van de Aap’ wordt omgewerkt tot een verhaal en opgenomen in een verhalenbundel met gelijknamige titel en uitgebracht door uitgeverij Kritak te Leuven.

  • In dezelfde bundel bevindt zich ook de verhalende tekst van het oorspronkelijke  toneelwerk ‘De gehavende’, geschreven in opdracht van Kultuurfaktorij Monty in Antwerpen en daar ook voor het eerst opgevoerd in het najaar van 1992. Het werd door de BRTN-radio als luisterspel uitgezonden op 4 april 1992.

1995: Verschijnt een tweede verhalenbundel: Wij dolen rond in de nacht en worden verteerd door het vuur.

1998:  Peeters en Van Bael publiceren een eerste roman: ‘Spa’.

  • “Het station van Spa. Een trein rijdt binnen. Passagiers stappen uit, onder wie een man met weinig bagage, hij”. Zo begint het speels onderkoelde romandebuut. Spa is een kort, raadselachtig verhaal.
  • Elvis Peeters brengt een man en een vrouw in een hotelkamer samen. Het lot had hen gedwongen om met elkaar het bed te delen. Een andere auteur zou die personages een romance gunnen, maar met die optie maakt Peeters gauw korte metten. Inge blijkt een lepe intrigante en Hans, die zelf ook een paar minder charmante trekjes heeft, laat zich blind door haar manipuleren. ‘We zijn elkaar niets verplicht’, beweren ze voortdurend, maar ondertussen peuteren ze steeds dieper in de wonden van elkaars ziel. In deze ultrakorte eerste roman behandelt Peeters heel wat thema’s die in zijn latere werk nog vaak zullen terugkeren.

2000: De verhalenbundel ‘Brancusi’ haalt de longlist voor de Gouden Uil.

2001: Publicatie van Peeters z’n eerste kinderboek ‘Meneer Papier gaat uit wandelen’ met tekeningen van Gerda Dendooven, gevolgd door ’Meneer Papier is verscheurd’ en ’Meneer Papier en zijn meisje’.

  • Meneer Papier gaat wandelen en neemt een schaar en een stapel oude kranten mee. Onderweg knipt hij de dingen waar hij van droomt: een hond een brug, vissen, vlinders en nog veel meer.
  • Het boek werd in 2002 bekroond met de Boekenpauw.

2001: Calvados, een bundel ‘verhalen en dialogen’ waarin de auteurs hun fascinatie etaleren voor personages die vaak een eigenaardige mix van wreedheid en mededogen vertonen.  Personages die tegelijk cynisch én hoopvol zijn, en of het nu gaat om macht, geld, liefde of een dak boven hun hoofd, die balanceren tussen hebben en niet hebben, tussen de aanvaarding van hun lot of het volkomen gek worden en vereenzamen.

VAN LITERAIRE BACKBENCHER  NAAR PROMINENT SCHRIJVER

2005: De tweede roman ’De Ontelbaren’ rolt van de persen. Het boek staat op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2006 en de longlist voor de Gouden Uil 2006.

  • Het thema: de immigratie. Hoe miljoenen vreemdelingen het rijke Westen overspoelen en hoe die invasie het leven van gewone mensen ontwricht. Hoe veerkrachtig is een samenleving ?
  • Er is het boek en daarnaast een literair concert met dezelfde titel en thema, dat zij samen met hun kompanen Gerrit Valckenaers en Koen Van Roy – die voor de muzikale omlijsting zorgen – opvoeren in diverse Kunstencentra in Vlaanderen.

2007: Elvis Peeters levert de integrale vertaling van ’Spoon River Anthology’, 245 gedichten van de Amerikaanse dichter Edgar Lee Masters.

  • Spoon River Anthology is een Amerikaanse klassieker uit het begin van de twintigste eeuw. Vanop het kerkhof roddelen de geesten vrijelijk over zichzelf en mekaar. Hun anekdotes en niet vereffende rekeningen schetsen een broeierig dorp met al haar menselijke corruptie en kwetsbaarheid. Edgar Lee Masters schetste het leven in het fictieve stadje ergens in Illinois in 244 epitafen.

2008: Debuut als dichter met een dichtbundel getiteld: ’Dichter’.

April 2009: In ’Wij’, een rauwe nietsontziende roman, beschrijft Elvis Peeters op een haast Markies-de-Sade-achtige manier hoe acht jongeren – vier meisjes, vier jongens – als een besloten clubje hun dagen en nachten met elkaar doorbrengen. ‘Wij genoten ervan te zijn wie wij waren, onervaren en onverantwoord.’

  • Aan het begin van de zomer volgen we het vriendengroepje naar een naburig viaduct voor een onschuldig experiment: de meisjes zwaaien naar de auto’s terwijl ze hun rokjes uitdagend optillen. Ze zijn benieuwd of de automobilisten ontdekken dat ze geen slipjes dragen. Aanvankelijk heerst er teleurstelling over het resultaat: slechts een paar automobilisten toeteren of slingeren. Maar de volgende dag is het raak: met hun steeds blotere lichamen veroorzaken de meisjes een fatale kettingbotsing… De daaropvolgende broeierige weken ontdekken de jongeren hoe machtig hun lichaam is. ‘We weten wat we kunnen. Wie denkt dat wij onze kut gebruiken, vergist zich. Wij gebruiken onze hersenen.’ Ze spelen, manipuleren, hoereren. Zelfs wanneer een van de meisjes de steeds verdergaande, perverse experimenten niet overleeft, biedt de normloosheid houvast.

2008-2010 : Literaire concerten. In een literair concert brengt Peeters zijn teksten op podium als performer, begeleid door een klein combi. Op de achtergrond worden beelden geprojecteerd.

Enkele van deze concerten:

  • De sfeer van grote dagen. (november 2009- maart 2011);
    • Gerrit Valckeniers en Koen Van Roy componeerden en speelden de soundtrack, Patrick Geeraerts monteerde de beelden en Elvis Peeters en Nicole Van Bael zorgden voor de teksten.

Uit de begeleidende brochure:

  • De eerste stappen in de wereld: dansstappen, tegen wil en dank getekend door individualisme. De oprichting van een punkblad, het eerste concert, de eerste betoging. Niet afwachten, zelf handelen. Maar waar gaat het heen ? Wie leidt, wie volgt ?
  • Een literair concert dat put uit beelden, attitudes, muzikale aanpak en frijfveren van een boeiende subcultuur uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Vanuit punk kregen individualisme en dadendrang een boost die eigenlijk de samenleving ging domineren. Geen betutteling, het sociale leven werd geïndividualiseerd. Het vrijgekomen gat is opgevuld door media, opiniepeilers en marktanalisten. De gast die vroeger ‘no future’ op de muren spoten, maken nu de future.
  • We zullen nooit in de future geloven, we zullen hem maken.

Quote uit de performance:

Wat een energie van dat podium sloeg.
Dit was niet alleen muziek,
niet alleen rock & roll,
dit was een statement,
een tabula rasa.
Ik schuwde de worden niet.
Deze jongens tonen hoe het kan,
de voet in de taart,
als je maar wil, al weet je  niet wat je wilt,
als je maar weet dat je wilt en het ook doet !
  • Het paard van Nietzsche (2008-2009);
  • De ontelbaren (bewerking van de proloog van de gelijknamige roman);
  • La maison bleue (2008).

2012: Publicatie van de roman ‘Dinsdag’, waarin het leven van een 76-jarige naamloze opportunistische man wordt beschreven.

  • “De hoofdpersoon in Dinsdag heeft geen spijt van wat hij gedaan heeft. Hij heeft ook geen besef dat wat hij deed fout kon zijn. Hij is voor zichzelf de maat van alle dingen. Alles wat hem overkomt brengt hem iets bij. Hij doet mee aan een verkrachting, hij vecht de ene keer aan de kant van de Belgen en de andere keer met de Simba’s in Katanga. Maar thuis begeleidt hij op zijn oude dag twee vriendinnen naar hun levenseinde. Dit doet hij met veel zorg en tederheid. “

2012: Comebackplaat ‘Samizdat’ van Aroma di Amore.

  • De Morgen recensent Gunter Van Assche was zo lyrisch over de teksten dat ze niet zouden misstaan in het rijtje ‘verplichte lectuur’: “zijn teksten twijfelen tussen absurdisme, strijdlustige maatschappijkritiek en gitzwarte levensbeschouwing”.

3 mei 2013: Een nieuw literair filmconcert: Henric

  • Elvis Peeters brengt hulde aan Henric van Veldeke, de eerste schrijver van de Lage Landen die we bij naam kennen.
  • In première in KC Nona te Mechelen op 3 mei 2013.
  • Elvis Peeters (tekst, hertaling, stem) & Nicole Van Bael (tekst, coach), Stevie Wishart (compositie, elektronica / draailier), Agnes Degraaff (zang), Gerrit Valckenaers (compositie, electronica, basklarinet, zelfgebouwde instrumenten), Jan Weynants (beeld).

Nog in 2013: Pia Madre, uitbundig muziektheater, waarbij de tekst die Elvis Peeters voor de voorstelling schreef, veeleer een liedcyclus is die de vrouw schetst in haar kosmische, maar ook haar heel aardse aard. Eén lied beschrijft het beeld(je) van een godin:

“Grote borsten, brede heupen, een vulva die de dijen vult, gemaakt uit klei, geput uit vele lagen grond, (…) een vrouw gedrenkt in eeuwen slijk en stront, opgedolven en gestreeld, blootgesteld aan wat wij er nu van mogen denken (…) We vergapen ons vaak aan wat we niet weten.”

Een ander lied bezingt de aftakeling:

“Buikloop, puisten, cellulitis, cataract, speen, melanoom, jicht, reuma, meningitis, kankers, schimmels, griepen…”

2014: Voor het project Hunger for Trade, op initiatief van het Schauspielhaus Hamburg, werken theaters uit 9 landen, waaronder India, Burkina Faso, Brazilië, Zuid-Afrika en enkele Europese landen, rond de problematiek van de voedselzekerheid en de exuberante stijging van de voedselprijzen. Elvis Peeters schreef de tekst voor de Belgische creatie Mest. De tekst bestaat uit Twee dialogen: Bron en Water gevolgd door twee monologen: de Hongermonoloog en de Mestmonoloog.

  • Mest werd op 13 april 2014 gecreëerd in de KVS te Brussel in een regie van Guy Dermul (Barakstad, Skieven en het onlangs gelauwerde It’s my life and I do what I want). Werkten verder mee de acteurs Nico Sturm en Line Pillet, componist Kaat De Windt en zangeressen Lucy Grauman en Reena Riot

2015: Een vruchtbaar jaar voor de auteursduo

  1. Bij Luster komt het nieuwjaarsessay Tok, sjwwt, tsjokl, kledongg. Over muzikale dwalen uit.
  2. Bij uitgeverij Voetnoot verschijnt hun tweede dichtbundel Nu
  3. Bij uitgeverij Vrijdag de roman Jacht

2016: In de 25-delige reeks Schrijven in de lage landen komt een documentaire over het schrijversduo Elvis Peeters uit. Eva Küpper neemt het schrijversduo voor haar rekening.

2017: Opnieuw een druk Elvis Peeters jaar:

1.      Er verschijnt een nieuwe roman Brood.

    • Brood vertelt het verhaal van een jongen die niet anders kan dan zijn land van herkomst te verlaten. In plaats van een jeugd beleeft hij een overlevingstocht. Zoekend begint hij aan zijn leven in een nieuwe samenleving. Maar voor hij het weet loopt het uit de hand. Hoe moet hij doorzetten?

2.      Wereldpremière verfilming WIJ op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam.

3.       WILDERMAN: jazz, punk en het expressionisme van Paul van Ostaijen

    • Na Aroma di Amore staat Elvis Peeters opnieuw op het podium met zijn nieuwe band Wilderman. Tekst en stem van Elvis Peeters, composities en contrabas van Chris Carlier, baritonsax van Koen Van Roy, drums van Toon van Dionant. Vanaf half januari uit op LP en CD.  Meer info op wilderman.be

2018: Brengt zijn derde dichtbundel Antithesen op de markt. Vooralsnog zijn meest weerbarstige, zeggen de critici.

2019: In “De ommelanden” spelen de klimaatverstoring en de strijd stad-platteland over het schaarse water een belangrijke rol.

  • “Een jonge fotografe is voor haar nieuwe project neergestreken in het snikhete, vergeten achterland van Europa, waar ze de dood portretteert. Wat ze zich niet realiseert, is dat de ommelanders haar bewegingen en gedragingen nauwlettend volgen. Tot ze met autopech strandt op een verlaten grintweg. Vanaf dat moment tonen de bewoners en het dorre achterland hun ware gezicht. Honderden kilometers verderop in de bruisende stad met tuinbouwtorens, maken dierbaren zich zorgen over de terugkeer van de fotografe. De almaar aanhoudende droogte drijft hen tot het uiterste.
  • De ommelanden is een roman over het contrast tussen stad en achterland, over verbittering en veerkracht. En bovenal over de vraag wie we tot onze groep rekenen als levensbronnen schaars worden.”

2021: De ‘Meneer Papier’-boeken (ill. Gerda Dendooven) vinden hun weg naar het televisiescherm. Het werd een cut-out animatiereeks voor kleuters, volledig gemaakt uit papier. Koen De Graeve leent zijn stem aan Meneer Papier.

  • Meneer Papier is een coproductie van Ketnet Junior met het productiehuis A Private View met steun van het VAF.

Het project levert ook een boekversie op waarin de drie eerdere ‘Meneer Papier’-verhalen op aanstekelijke wijze worden gebundeld. De titel: Meneer Papier knipt.

Eerder in 2021 verscheen hun zeer gevoelig en poëtisch gebrachte vertelling Wat alleen wij weten, over de beleving van en jongen die zijn terminaal zieke zusje verliest.

2022: De newagegroep ‘Amora di amore’ rond Elvis Peeters  brengt zijn allerlaatste concert in de AB op 14 december. Platenfirma Onderstroom Records brengt voor die gelegenheid een vinylbox aan met zes platen (twee elpees, één albumette en drie 12-inches) onder de titel Zwarte doos dat een overzicht biedt van het werk van de groep.

BEKRONINGEN

  • 2002: Boekenpauw voor ‘Meneer Papier gaat uit wandelen‘.
  • 2006: ‘De ontelbaren’ op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2006 en de longlist voor de Gouden Uil 2006.
  • 2009: Zilveren Griffel voor Meneer Papier en zijn meisje.
  • 2013: ‘Dinsdag’ op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2013
  • 2016:  Gerrit Komrij-prijs voor zijn vertaling van de gedichten van Henric van Veldeke.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

SMAAKMAKER

Bij de dood van Kamiel Vanhole

Toen jij stierf, Kamiel, had ik er geen idee van
dat jij stierf. Je was ziek. En maanden daarvoor
las ik in een weekblad een interview met jou
dat blaakte van gezondheid in een zieke tijd.
Je was mild voor de mensen, voor hun taal
was je scherp. Je had het door hoe ze zich
eruit wilden praten. Hoe ze de taal verwondden
om niet zelf te bloeden. Ik had er geen idee van
dat jij stierf. We wisten allemaal hoe ziek jij was.
Maar vermits jij het niet opgaf, gaven wij het ook
niet op. Ik dacht aan de zomer die moest komen,
de dag dat ik je ging opzoeken om nog wat te praten.
Het leven was mij te snel af. We schreven elkaar nog
af en toe, kort, met de computer, over het plan dat
we koesterden, om de NAVO af te schaffen: ook dat
is vechten tegen de dood. Ik had er geen idee van.
Het is herfst nu, bladeren vallen, Wall Street zinkt, de zon
gaat achter sluiers schuil, de eerste nachtvorst knabbelt aan
de laatste sla. Wij slaan er ons wel door. Maar woorden
alleen zijn niet genoeg, was het laatste wat je me schreef.
 

De voorlopige kroon op het werk

Uit: Wat overblijft is het verlangen. (2001)

het gebouw zag het licht. De vergeten architect
omgebouwd tot een museum
opgetast in bijna vierhonderd bladzijden. Meer
dan zestig jaar lang huizen
en villa’s, kerken en kapelletjes, scholen en ziekenhuizen,
tentoonstellingshallen en kunstenaarsateliers maar
evengoed glasramen, café-interieurs en een hoop stoeltjes,
verlichtingsarmaturen of deurklinken
Het vreedzame samenleven
witgeschilderde baksteen, zuilen, horizontale lijnen, natuurstenen
net als zijn potlood
aan de muren van zijn huizen
een nieuw verkeersreglement
waarop vrolijke vissen ons vermanend toespreken: ‘verkwist geen haring’, ‘bewaart haring – leg ons in zout’.
Als je een raam tekent, moet je je inbeelden
dat je geliefde erdoorheen kijkt
voor de mensen die zich zullen voortbewegen
het huis zal laag zijn
Het beschikbare licht volgt het grondplan
van de zon en de blikken van de bewoners
ook
een vrouw die om een straathoek verdwijnt
 

BIBLIOGRAFIE

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel – Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM VZW – Gent.
  • STICHTING LEZEN / Focuspunt Jeugdliteratuur – Antwerpen

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1992 Het uur van de Aap. (verhalenbundel)

De verhalenbundel ‘Het uur van de aap’ is geschreven door Elvis Peeters met de medewerking van Nicole van Bael.
Omslagontwerp: Peter van de Cotte.
Zetwerk: Griffo, Gent.
Omslagillustratie: detail uit ‘This Monkey goes to Heaven’ van Frans & Frank.
Leuven: Uitgeverij Kritak (Diestsestraat 249). -79p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (garenloos gebrocheerd – zachte kaft)
Bevat : Het Uur van de Aap (pp 7-26); Verlangen naar sneeuw (p 27); De gehavende (pp 29-50); Hamer (pp 51); Suiker (pp 53-60); Niets (pp 61); Zij die vis eten (pp 63-70); Ten slotte (pp 71); De man (pp 73-79)
1994 Vier Mannen. (toneeltekst)

Elvis Peters schreef ‘Vier mannen’ met medewerking van Nicole van Bael in opdracht van Kultuurfaktorij Monty in Antwerpen
Antwerpen: Bebuquin (Graaf van Hoornstraat) / Amsterdam: International Theatre & Film Books. -31p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
Colofon: De tekst werd gezet uit de Bembo volgens aanwijzingen van Compagnie Paul Verrept en gedrukt op 90 grams romandruk. Vier Mannen is een uitgave van Bebuquin (Antwerpen) in coproductie met uitgeverij International Theater en Film Books (Amsterdam), Bebuquin is een initiatief van kunstencentra Monty, Nieuwpoorttheater en Stuc.
1994 Vogels (verhaal) In de bundel ‘Jonge sla, Vlaams literair talent’ pp 177-186.

Uitgegeven door Uitgeverij Kritak, Leuven. Samenstellers: Jan Denolf, Manu Claeys. 274p.

1995 Wij dolen rond in de nacht en worden verteerd door het vuur. (verhalenbundel)

Omslag: Kris Demey
Foto omslag: Bart van Leuven
Zetwerk: Griffo, Gent.
Leuven: Van Halewyck (Diestsesteenweg 71A) . -109p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Imschoot, Gent.
1996 Hondenspel. (novelle)

Elvis Peeters schreef ‘Hondenspel’ i.s.m. Nicole van Bael.
De kaftillustratie is van Jean J. Grandville.
Antwerpen: Amerika (Montignystraat 1 bus 6, 2018 Antwerpen). -46p.

Afmetingen: 15 x 9.50 (pocket)
Colofon: ‘Hondenspel’ is een uitgave van amerika. Uitgeverij amerika is een initiatief van Paul Verrept. De tekst werd gezet uit de Perpetua volgens een ontwerp van de Compagnie Paul Verrept en gedrukt op 90 grams romandruk.
1998 Spa. (roman)

In samenwerking met Nicole van Bael.
Vormgeving: Dooreman & Hendryckx
Zetwerk: Griffo, Gent
Peeters Elvis 20 Leuven: Uitgeverij Van Halewyck (Diestsesteenweg 71A). -117p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Imschoot, Gent.
1999 Brancusi. (verhalenbundel)

In samenwerking met Nicole van Bael.
Vormgeving: Dooreman & Hendryckx
Zetwerk: Griffo, Gent.
Bevat: Jazz (pp 7-12); De Chinese muur en andere verhalen (pp 13-32); Hunker (pp 33-36); Verklaring; (pp 37-40); Irma, Irma (pp 41-64); Grind (pp 65-68); Reis (pp 69-70); Brancusi (pp 71-88); Gedicht (pp 89-90); Wat het waard is (pp 91-89); Hondenspel (pp 99-110); Beste luisteraars (pp 111-112).
Peeters Elvis 21 Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. (Diestsesteenweg 71A). -112p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Imschoot, Gent.
2001 Wat overblijft is het verlangen. (poëzie, proza – maar dan caleidoscopisch)

Vormgeving: Dooreman.
Foto: Michiel Hendryckx.
Zetwerk: Griffo, Gent.
De tekst ‘En leefden’ werd geschreven in samenwerking met Nicole van Bael.
Peeters Elvis 5 Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -103p.

Afmetingen:20 x 15 (ingenaaid)
Druk: Imschoot, Gent.
2001 Calvados: verhalen en dialogen. (verhalenbundel)

In samenwerking met Nicole van Bael.
Vormgeving: Dooreman
Foto: Michiel Hendryckx
Zetwerk: Griffo, Gent
Peeters Elvis 1 Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. -339p.

Afmetingen: 20 x 12.75 (paperback)
Druk: Imschoot, Gent.
2001 Meneer Papier gaat uit wandelen (kinderboek)

Prentenboek met Gerda Dendooven
Peeters Elvis 11 Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn bvba. -26p.

Afmetingen: 26 x 20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Druk: Oranje, Sint-Baafs-Vijve.
2003 Meneer Papier is verscheurd’ (kinderboek)

Prentenboek met Gerda Dendooven
Peeters Elvis 12 Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn bvba. -[24]p.

Afmetingen: 26 x 20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Druk: Oranje, Sint-Baafs-Vijve
2005 De ontelbaren. (roman)

In samenwerking met Nicole van Bael.
Omslagontwerp: Gert Dooreman
Foto omslag: Michiel Hendryckx.
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck . / Amsterdam: Uitgeverij Podium. -172p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback)

2007 Spoon River Anthologie. (Amerikaanse poëzie in vertaling)

Gedichten van EDGAR LEE MASTERS, vertaald door Elvis Peeters
Tweetalige uitgave
Vanaf november 2007 tot mei 2008 bracht muziektheater Braakland/Zhebilding een selectie gedichten uit deze Spoon River Anthologie in vertaling van Elvis Peeters op de planken.
Peeters Elvis 7 Leuven: uitgeverij P. -239p.

Afmetingen: 24 x 17 (gebrocheerd – met flappen)
12 gedichten werden door componist Chris Carlier op muziek gezet. Op de bijgevoegde CD hoort u de zangeressen Helga van Campenhout & Carla Verlie, gitarist Geert Waegeman, accordeonist Gwen Cresens, contrabassist Chris Carlier. De opname gebeurde onder leiding van Erwin Libbrecht in de maand oktober 2007 in studio Alea, Gent.
Gezet in Minion & Ottawa.

Gedrukt door drukkerij Overloop/Wilsele.
2008 Meneer Papier en zijn meisje. (kinderboek)

Illustraties en belettering: Gerda Dendooven
Bekroond met de Zilveren Griffel in 2009
 Peeters Elvis 10 Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn bvba. -27p.

Afmetingen: 26 x 20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Druk: Oranje, Sint-Baafs-Vijve.
2008 Dichter. (gedichtenbundel)

Omslagontwerp: Rob Westendorp
Typografie: Josepha Hulskens
Foto omslag: Kevin R. Morris / Corbis.
Peeters Elvis 6 Amsterdam: Uitgeverij Podium / Leuven: Uitgeverij Van Halewyck . .-45p.

Afmetingen:22 x 15 (gebrocheerd)
2009 Wij. (roman)

In samenwerking met Nicole van Bael.
Omslagontwerp: Studio Ron van Roon
Typografie Asterix*, Amsterdam
Foto auteur: Stefan van Fleteren
Peeters Elvis 3 Amsterdam: Uitgeverij Podium / Leuven: Uitgeverij Van Halewyck . -170p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback)
2011 Het Paard. (kinderboek)

Omslagontwerp en vormgeving: Compagnie Paul Verrept
Tekst: Elvis Peeters
Illustraties :Paul Verrept
Peeters Elvis 9  Berchem: Uitgeverij Larrios (imprint van EPO)

Afmetingen:21 x 17 (ingenaaid)
Druk: Drukkerij EPO
2012 Dinsdag (roman)

In samenwerking met Nicole Van Bael.
Omslagontwerp: studio Ron van Roon
Beeld Omslag: Dietmar Temps
Typografie: Ar Nederhof
Foto Auteur Stefan Van Fleteren
Peeters Elvis 4 Amsterdam: Uitgeverij Podium. -171p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback)
2012 Twee stenen (kinderboek)

Tekst: Elvis Peeters ism Nicole Van Bael.
Met prenten van Frow Steeman.
Vormgeving: Dries Desseyn (Oranje)
Peeters Elvis 13 Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn bvba. -30p.

Afmetingen: 28 x 20 (gebonden – harde geïllustreerde kaft)
Druk: Oranje, Sint-Baafs-Vijve
2012 Ouradour. (novelle)

In samenwerking met Nicole Van Bael
Redactie en nawoord: Dirk Leyman.
Vormgeving Barends en Pijnappel
Antwerpen: Uitgeverij Voetnoot. -72p.

Reeks: Belgica nr 10
Afmetingen: 16.50 x 10.50 (ingenaaid)
Drukwerk: drukkerij Slinger
2013 Rennen. (kinderboek 10+)

Tekst: Elvis Peeters ism Nicole Van Bael
Tekeningen: Gerda Dendooven
Peeters Elvis 8 Tielt: Uitgeverij Lannoo. -36p.

Afmetingen: 33 x 22 cm. (gebonden)
2015 Tok, sjwwt, tsjokl, kledongg. Over muzikale dwalen. (essay)

In samenwerking met Nicole Van Bael.
Colofon: De Nieuwjaarslezingen van Het zoekend hert ° The searching deer worden uitgegeven en verspreid door uitgeverij Luster, Antwerpen. ‘Tok, sjwwt, tsjokl, kledongg. Over muzikale dwalen‘ van Elvis Peeters verschijnt in een oplage van 600 exemplaren. De vormgeving is van Steven Theunis Gentbrugge. het boek werd gezet uit de Comenia van Storm Type Foundry en de Neutraface van House Industries en werd door New Goff, Mariakerke gedrukt op Lessebo Design Ivory. Het eerste exemplaar werd voorgesteld bij de vijfde organisatie op zaterdag 27 december 2014
Peeters Elvis 14 Berchem/Antwerpen: Uitgeverij Luster. -48p.

Reeks: De Nieuwjaarslezingen van het Filosofiehuis Het zoekend hert vol 5
Afmetingen: 17 x 10.80 (harde zwartlinnen omslag, goudopdruk, leeslint met, bijzonder papier en retrolettertypes die naar de mooiste jaren van het interbellum verwijzen.)
2015 Nu.  (gedichtenbundel)

Bevat de cycli: Naar de natuur; Naar het leven; Naar de dood.
Niet de afzonderlijke gedichten, maar deze bundel als geheel kwam tot stand in nauwe samenwerking met Nicole Van Bael.
Auteursportret: Winfred Evers, Amsterdam.
Vormgeving: Barends & Pijn appel, Antwerpen.

Peeters Elvis 16 Antwerpen: Uitgeverij Voetnoot. -63p.

Reeks: Eigentijdse poëzie nr 23
Afmetingen: 20 x 14 (ingenaaid)
Druk: Koninklijke Van Gorcum, Assen.

2015 Jacht. (roman)

Omslagontwerp: studio Ron van Roon.
Beeld omslag: Daniel Vera Fernández.
Zetwerk: Michiel Niesen, Haarlem
Peeters Elvis 15 Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag. -197p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback)
2016 Henric van Veldeke. Ik bid de liefde. 33 minnedichten. (hertaling)

Omslagontwerp: studio Ron van Roon.
Foto auteur: Diego Franssens.
Typografie: Sander Pinkse Boekproductie.
Geschreven i s m Nicole Van Bael.

Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag/ Amsterdam: Uitgeverij Podium. -94p.

Afmetingen: 19 x 13 (paperback – zachte kaft / Met CD)
Colofon: De tekt vormt de basis voor het literair filmconcert ‘Henric’ dat op 2 mei 2013 in première ging in een productie van NONA.
2017 De herder en de garagist. (theatermonoloog)

Ontwerp; Koen Bruyheel & Ward Vanysacker
Drukkerij Wilco

Peeters Elvis 18 Uitgave Confituur boekhandels. -46p.

Afmetingen: 20 x 13 (ingenaaid – zachte kaft met flappen)
Colofon: De herder en de garagist werd geschreven voor Kultuurfaktorij , Antwerpen en opgevoerd door Tom Jansen. Première op TAZ Oostende op 27 juli 2017.
Zaalpremière in Monty, Antwerpen op 17 en 18 december 2017.

2017 Mijn steen (kinderboek)

Tekst: Elvis Peeters & Nicole Van Bael.
Illustraties: Sebastiaan Van Doninck.
Vormgeving: Kris Demey

Tielt: Uitgeverij Lannoo

Afmetingen: 33 x25  (harde gekartonneerde kaft

2017 Mijn lichaam weet het niet. Liedteksten.

Antwerpen: Plantin Instituut voor Typografie. -79p.

Afmetingen: 20.40 x 12.70 (ingenaaid – zachte kaft met flappen)

 

2018 Brood. (roman)

In samenwerking met Nicole Van Bael.
Omslagontwerp: Studio Ron van Roon
Typografie: Sander Pjnkse  Boekproductie.
Foto auteur: Diego Franssens
Peeters Elvis 19 Antwerpen: Manteau / Amsterdam: Uitgeverij Podium. -127p.

Afmetingen: 20 x 12.20 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
 
2018 Antithesen. (gedichtenbundel)

Boekverzorging: Dooreman.
Druk: Stevens Print, Gent.

Gent: PoëzieCentrum vzw.  -69p.

Afmetingen: 24.1 x 15.9 (garenloos gebrocheerd – met zachte kaft).
Colofon: De korte cyclus ‘Fragmenten van begrip’ verscheen eerder in een licht afwijkende versie in het betreurde ‘Revolver’, de langere reeks ‘Antithese’ werd geweigerd door Yang/nY.

2019 De ommelanden (roman)

Elvis Peeters in samenwerking met Nicole Van Bael.
Omslagontwerp: Studio Ron van Roon.
Beeld omslag: Stephan Vanfleteren.
Zetwerk: Michiel Niesen.

Amsterdam: Uitgeverij Podium / Antwerpen uitgeverij Angèle. -221p.

Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback – kaft met flappen)

2020 De wanbidders. (gedichtenbundel)

Vormgeving: Dooreman.
Cover © Christie’s Images / Bridgeman Images.
Deze bundel is gegroeid uit een opdracht naar aanleiding van de herdenkingstentoonstelling rond Hugo Claus in Het Letterenhuis. In De wanbidder beproeft Elvis Peeters de mogelijkheden, onderwerpen en taalbehandeling die Claus uitzette in de Nederlandstalige poëzie.

Gent: PoëzieCentrum vzw.  -72p.

Afmetingen: 24 x 16 (ingenaaid – met zachte kaft)
Druk: Best In Graphics

 

2021 Wat alleen wij weten. (vertelling)

Tekeningen: Charlotte Peys.
Omslagontwerp: Rouwhorst + Van Roon.
Typografie: Sander Pinkse

Amsterdam: Podium / Antwerpen: Manteau. -63 + 15 pagina’s illustraties.

Afmetingen: 20 x 12.50 (gebonden – harde kartonnen kaft)

2021 Meneer papier knipt. (voorleesboek 3+)

Tekst: Elvis Peeters
Illustraties: Gerda Dendooven
3 verhalen in éen voorleesboek: Meneer Papier gaat uit wandelen; Meneer Papier timmert een huis; Meneer Papier en zijn meisje.

Tielt: Uitgeverij Lannoo. -96p.

Afmetingen: 27 x 21 (harde gekartonneerde kaft)

2022 Voor altijd dichtbij. (kinderboek)

Tekst: Elvis Peeters i s m Nicole Van Bael
Illustraties: Yule Hermans

Tielt: Uitgeverij Lannoo. -34p.

Afmetingen: 33 x 25 (harde kaft)

2022 Ontwrichte gedichten. (gedichtenbundel) Gent: PoëzieCentrum vzw -74p.

Afmetingen: 18.40 x 11.60 (paperback)

2022 Liederen en gezangen van afwezigheid. (vertaalde Spaanse poëzie)

Oorspronkelijke auteur: MIGUEL FERNANDEZ
Oorspronkelijke titel: Cancionero y romancero de aucensias (1942 – postuum gepubliceerd in 1958)
Uit het Spaans vertaald door Elvis Peeters, die ook het voorwoord schreef.
Met een nawoord van Vincent Scheltiens Ortigosa.
Tweetalige uitgave.

Leuven: Uitgeverij P.  -95p.

Afmetingen: 24 x 17.20 (ingenaaid – zachte kaft met flappen)
Gezet in Minion en Ottawa
Gedrukt door Drukkerij BestInGraphics, Beerse.

2023 Kijk dan toch ! (prentenboek – <6jaar)

Auteurs: Elvis Peeters & Nicole Van Bael
Illustraties: Sebastiaan van Doninck.

Tielt: Uitgeverij Lannoo. -32p.

Afmetingen: 32.70 x 24.80 (harde kaft)

2023 De tijden. (roman)

Tekst: Elvis Peeters en Nicole van Bael
Omslagontwerp: Rouwhorst + Van Roon.
Beeld omslag: Stijn Coole.

Amsterdam:Uitgeverij Podium / Antwerpen: Uitgeverij Manteau.  -223p.

Afmetingen: 21 x 14 (gebrocheerd – harde geïllustreerde kaft)

FILMOGRAFIE

2018 Wij

Naar de gelijknamige roman van Elvis Peeters.
Regie: René Eller.
Cast: Tijmen Govaerts; Aimé Claeys; Pauline Casteleyn; Salomé Van Grunsven; Laura Drosopoulos; Maxime Jacobs; Folkert Verdoorn; Friso Van der Werf; Gaia Cozijn; Tom Van Bauwel; Lieselot Siddik.
Muziek: Eric Griekspoor
Speelduur: 90  minuten.

OVERZICHT PER GENRE –  alfabetisch op titel

Verhalen en romans

  • Brancusi. (verhalen) – 1999 – Leuven: Van Halewyck
  • Brood (roman) – 2018 – Amsterdam: Podium
  • Calvados: verhalen en dialogen. (verhalen) – 2001 – Leuven: Van Halewyck.
  • De herder en de garagist (monoloog) – 2017 – Uitgave Confituur boekhandels.
  • De ommelanden (roman) – 2019 – Amsterdam: Uitgeverij Podium / Antwerpen uitgeverij Angèle.
  • De ontelbaren. (roman) – 2005 – Leuven: Van Halewyck.
  • De tijden (roman) – 2023 – Amsterdam: Uitgeverij Podium Antwerpen: Uitgeverij Manteau.
  • Dinsdag (roman) – 2012 – Amsterdam: Uitgeverij Podium.
  • Het uur van de Aap. (verhalen) – 1994 – Leuven: Uitgeverij Kritak
  • Hondenspel. (novelle) – 1996 – Antwerpen: Amerika
  • Jacht. (roman) – 2015 – Antwerpen Uitgeverij Vrijdag.
  • Ouradour. (novelle) – 2012 – Antwerpen: Uitgeverij Voetnoot.
  • Spa. (roman) – 1998 – Leuven: Van Halewyck.
  • Tok, sjwwt, tsjokl, kledongg. Over muzikale dwalen. (essay) – 2015 – Berchem/Antwerpen: Uitgeverij Luster
  • Vier Mannen. (verhalen) – 1994 – Antwerpen: Bebuquin
  • Wat alleen wij weten (vertelling) – 2021 – Amsterdam: Podium / Antwerpen: Manteau.
  • Wij. (roman) – 2009 – Amsterdam: Uitgeverij Podium /.Leuven: Uitgeverij Van Halewyck .
  • Wij dolen rond in de nacht en worden verteerd door het vuur. (verhalen) -1995 – Leuven: Uitgeverij Van Halewyck

Poëzie

  • Antithesen. (poëzie) – 2018 – Gent: PoëzieCentrum vzw.
  • De wanbidders. (poëzie) – 2020 – Gent: PoëzieCentrum vzw.
  • Dichter. (poëzie) – 2008 – Amsterdam: Uitgeverij Podium / Leuven: Uitgeverij Van Halewyck .
  • Nu. (poëzie) – 2015 – Antwerpen: Uitgeverij Voetnoot.
  • Ontwrichte gedichten – 2022 – Gent: PoëzieCentrum
  • Wat overblijft is het verlangen. (poëzie) – 2001 – Leuven: Van Halewyck.

Kinderboeken

  • Het Paard. (kinderboek) – 2011 – Berchem: Uitgeverij Larrios (imprint van EPO)
  • Kijk dan toch ! (kinderboek) – 2023 – Tielt: Uitgeverij Lannoo.
  • Meneer Papier en zijn meisje. (kinderboek) – 2008 – Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn.
  • Meneer Papier gaat uit wandelen (kinderboek) – 2001 – Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn.
  • Meneer Papier is verscheurd. (kinderboek) – 2003 – Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn.
  • Meneer Papier knipt – 2021 – Tielt: Uitgeverij Lannoo
  • Mijn steen (kinderboek) – 2017 – Tielt: Uitgeverij Lannoo
  • Twee stenen (kinderboek) – 2012 – Wielsbeke: Uitgeverij De Eenhoorn bvba.
  • Rennen. (kinderboek) – 2013 – Tielt: Uitgeverij Lannoo.
  • Voor altijd dichtbij (kinderboek) – 2022 – Tielt: Uitgeverij Lannoo.

Vertalingen /Hertalingen

  • Spoon River Anthologie. (Amerikaanse poëzie in vertaling) -2007 – Leuven: uitgeverij P.
  • Henric van Veldeke. Ik bid de liefde. 33 minnedichten. 2016 – Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag/ Amsterdam: Uitgeverij Podium.

DISCOGRAFIE

Aroma di Amore

1982 Gorilla dans de samba. ep
1983 Koude Oorlog. mini-LP
1984 Voor de dood maxi-single
1984 De sfeer van grote dagen. mini-LP
1985 Zonder Omzien mini-LP
1986 Harde Feiten. LP
1987 Koudvuur. LP
1993 Radikal verzamel-cd
2009 Ongehoord compilatie
2012 Samizdat CD

Bange Konijnen

1986 Ik ben verliefd op Sandra Kim. Single

Peeters & Angst

1990 Andermans Herinnering. mini-cd
1993 Track ‘De Steen’ op Le Sacre de Printemps. cd bij het magazine Gonzo Circus

De Legende

1992 Ten Dans. mini-cd
1993 Gouden Tanden. mini-cd
1996 Een Oor is een oor. mini-cd
2008 Bijt!Bijt!Bijt! CD

Elvis Peeters

1996 Nooit Meer Slapen. CD

Waegeman, Valckenaers, Peeters

2000 Brsktg! mini-cd

SCHMoLL

2004 Schmoll mini-cd
2006 Spleen pour rire. CD

THEATER

Première Titel Ensemble
1991 Het Uur van de aap. door Cultuurwerkplaats Monty Antwerpen.
1992 Gras aan de horizon. door Kunstencentrum Vooruit Gent.
1995 Vier mannen. door D&A ism Cultuurwerkplaats Monty Antwerpen.
1997 Nooit meer slapen. Luisterspel/muziektheater. door muziektheater Walpurgis, Brussel.
1997 De gehavende. door Cultuurwerkplaats Monty Antwerpen
1998 Alles is er/Sindsdien val ik’. Concert/muziektheater. door muziektheater Walpurgis, Brussel en Kunstencentrum Vooruit, Gent (co-productie).
1998 Te paard. door muziektheater Walpurgis.
2000 3 X Elvis Peeters. (Vier Mannen, Spa, Hondenspel) door theatergroep Malpertuis, Tielt.
2000 Calvados.  Première 2000 te Tilburg door Productiehuis Brabant, Tilburg
2000 Het Laatste Verlangen. Kameropera. Première 2000 te Antwerpen. door Tirasila, Brussel en Walpurgis, Antwerpen (co-productie).
2001 De ontmoeting met een mens is altijd afmattend. Première 2001 te Gent door Muziektheater LOD. Theater met muziek.
2002 Mensenzee.

Tekst: Elvis Peeters, liedteksten: Nazim Hikmet. Première 2002 te Brussel
door B.B.E.K., Brussel. Muziektheater
2002 KRSK! Berichten uit een zeemansgraf. Muziektheater, met liedteksten van Elvis Peeters.

Première 2002 te Mechelen
door Tirasila, Brussel en Cultuurcentrum Mechelen
2002 La maison bleue.  Literair concert. Première 2002, Strombeek-Bever Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers, Koen Van Roy, Nicole Van Bael.
2003 Zeeslag.

Première 2003, Den Bosch
door Productiehuis Brabant, Tilburg
2003 Beste vrienden. Kindertheater. door productiehuis Luxemburg.
2004 Slachtwerk. Muziektheater. door Tirasila met het Rubiokwartet.
2004 De ontelbaren. Literair concert.

Première 2004, Mechelen
 Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers, Koen Van Roy, Nicole Van Bael.
2006  Het paard van Nietzsche. Literair concert.

Première 2006, Mechelen
 Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers, Koen Van Roy, Nicole Van Bael.
2009 De sfeer van Grote Dagen. Literair concert.

Première 2009, Mechelen
 Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers, Koen Van Roy, Nicole Van Bael.
2013 Henric. Muzikale voorstelling

Première Nona 3 mei 2013, Mechelen
Elvis Peeters brengt hulde aan Henric van Veldeke, de eerste schrijver van de Lage Landen die we bij naam kennen.
Elvis Peeters (tekst, hertaling, stem) & Nicole Van Bael (tekst, coach), Stevie Wishart (compositie, elektronica / draailier), Agnes Degraaff (zang), Gerrit Valckenaers (compositie, electronica, basklarinet, zelfgebouwde instrumenten), Jan Weynants (beeld).
2013 Pia Madre (song cyclus)

Première: 20/09/2013 in Cultuurhuis de Warande, Turnhout. Theater Stap
Tekst: Elvis Peeters.
Regie:  Karel Tuytschaever.
Componist: o Spaenc
Acteurs: Liesbeth De Hertog, Jelle Palmaerts, Jason Van Laere, Marc Wagemans, Gert Wellens, Peter Janssens.
Zangeres, actrice, muzikant: Liesa Van der Aa
Musici:  Bert Bernaerts, Pieter Thys, Marc Bryssinck.
2014 Mest. (muziektheater)

Première op 13 april 2014 in de KVS te Brussel 
Tekst: Elvis Peeters.
Regie: Guy Dermul 
Acteurs: Nico Sturm, Line Pillet, Guy Dermul
Muziekcompositie: Kaat De Windt
Live-muziekuitvoering: Lucy Grauman, Reena Riot, Kaat De Windt

VERTALINGEN NAAR ANDERE TALEN

DEENS

  • Tirsdag Deens / vert. uit het Nederlands door Kirsten Rahbek. Århus: Turbine, 2015. Fictie, paperback. Vert. van Dinsdag. Amsterdam: Podium, 2012.

DUITS

  • Der Sommer, als wir unsere Röcke hoben und die Welt gegen die Wand fuhr. Duits / vert. uit het Nederlands door Meike Blatnik. Berlin: Blumenbar Verlag, 2014. Fictie, gebonden. Vert. van Wij. Amsterdam: Podium, 2009.

HONGAARS

  • Közöd?. Társszerző: Nicole van Bael Hongaars / vert. uit het Nederlands door Szabolcs Wekerle. Budapest: Európa, 2014 (Transz sorozat). Fictie, paperback. Vert. van Amsterdam: Podium, 2009.

JAPANS

  • [Kayō-bi] Japans / vert. uit het Nederlands door Tamiko Suzuki. Tokyo: Shoraisha, 2016. Fictie, paperback. Vert. van Amsterdam: Podium, 2012.

KROATISCH

  • Utorak. Kroatisch / vert. uit het Nederlands door Romana Perečinec. Zagreb: Hrvatsko filolosko drustvo, 2014. Fictie, gebonden. Vert. van Amsterdam: Podium, 2012.

SLOVEENS

  • Brezštevilni. Sloveens / vert. uit het Nederlands door Mateja Seliškar Kenda. Nova Gorica: Educa, 2008 (Evropski utrinki). Fictie, paperback. Vert. van De ontelbaren. Amsterdam: Podium, 2005. Vertalersnaam in boek: Mateja Seliškar Kenda.

TURKS

  • Sayısız. Turks / vert. uit het Nederlands door Gül Özlen. Istanbul: Tekin, 2016. Fictie, paperback. Vert. van De ontelbaren. Amsterdam: Podium, 2005.
  • Herhangi Bir Gün. Turks / vert. uit het Nederlands door Gül Özlen. Istanbul: Alef Yayinevi, 2014. Fictie, paperback. Vert. van Dinsdag. Amsterdam: Podium, 2012.