home | Inloggen
Aantal schrijvers: 535 | Aantal boeken:

15559

Koeck, Paul

Maakt deel uit van:

PAUL KOECK

Koeck 0

Boom, 20 augustus 1940

Maatschappelijk geëngageerd schrijver van romans, toneel en scenario’s voor film en televisie.
Was ook op het essayistische en journalistieke vlak actief.
Naast boeken en scripts heeft hij eveneens talloze verhalen en literaire bijdragen geleverd aan diverse tijdschriften (zoals Knack en De Brakke Hond) en verzamelbundels (zoals Drinken tot we zinken en Elfkroegentocht). In mei 2001 werd hij voorzitter van P.E.N.-centrum Vlaanderen.

Volgde een onderwijzersopleiding, specialiseerde zich te Gent in het buitengewoon onderwijs en studeerde journalistiek te Brussel.
Was van 1963 tot 1971 leraar, waarna hij full-time schrijver werd.

BIOGRAFIE

20 augustus 1940: In Boom geboren onder het teken van de Leeuw, als eerste kind van Alfons Koeck (°1913) en Elza Van de Velde (°1919).

  • De familie Koeck leefde in een rustige uithoek van Niel, waar Paul beschermd werd opgevoed: hij had een moeder ‘uit de boekjes’, die zich veel met de kinderen bezig hield, hem weliswaar strenge eisen stelde, maar met veel liefde en genegenheid omringde en vooral veel verhaaltjes vertelde. Op die manier gaf ze hem een reeks idealen mee zoals rechtvaardigheid en verdraagzaamheid.
  • Vader was een gesloten, teruggetrokken steenbakker, die zich waar maakte als lokale voetbalvedette. Net zoals hij vanuit zijn doel op afstand het spelverloop volgde, hield hij zich op de achtergrond in het gezin.

1949: De familie verhuisde naar het centrum van het dorp, waar zij een café overnam, dat door heel wat notabelen werd gefrequenteerd.

  • Aangezien zijn ouders nu heel wat minder tijd voor de kinderen konden vrijmaken, moest Paul voor zijn broertje zorgen.
  • Nu maakte hij kennis met een hardere werkelijkheid dan diegene die moeder hem had voorgespiegeld: in de Rupelstreek waar kinderen op hun achtste moesten helpen, op veertien gingen werken en op achttien trouwden, waren de mensen kort van stof, ruw en ongezouten, en zij kwamen rond voor hun mening uit.

1956: De Koecks begonnen met de uitbating van het clubhuis van Bell Telephone te Hoboken.

  • Paul kon er zich helemaal uitleven op de uitgestrekte sportvelden. Net als zijn vader die hem, zoals hij later constateerde, meer onderhuids had meegegeven dan hij vermoedde, was hij een steengoed doelman (bij Beerschot n.b.), maar bovendien kon hij nog meer dan behoorlijk overweg met de basketbal (BUS-Lier) en de tennis-racket.

Na zes jaar Koninklijk Atheneum Boom, volgt hij de onderwijzersopleiding te Lier.

1961: Behaalt zijn diploma en legt zich toe op het onderwijzen van karaktergestoorde kinderen. Studeert nog twee jaar voort aan het Instituut voor Journalistiek te Gent.

Actief als free-lance journalist.

20 juli 1963: Huwt met Helena Dijck. Samen krijgen ze twee kinderen: Hilde (°1964) en Siegfried (°1968).

1963-1971: Leraar in het Antwerpse onderwijs.

1964: Debuteert met ‘Litte’, een boek dat helemaal doordrenkt was van de fatalistische sfeer van zijn geboortestreek.

1969: Het plantenoffensief is zijn eerste opvallende roman. Het thema is de bejaardenzorg.

  • De van nature levensblije Melle komt terecht in een bejaardentehuis. Daar komt ze in opstand de wijze waarop bejaarden behandeld worden. Ze wil de eigen individualiteit redden en doen respecteren. Het blijkt een zielige revolte waarop de dood het antwoord is.
  • Speciaal is het intermezzo dat Koeck in het derde hoofdstuk inlast.: een entr’acte in sprookjesvorm, waarin een man uit het oerwoud zijn bejaarde vader doodt omdat deze niet is opgewassen tegen een krachtproef.
  • Hoewel het intermezzo organisch geen verband houdt met de eigenlijke roman, wil Koeck blijkbaar aangeven dat de thematiek ook op breder vlak opgeld doet.

De auteur zal vrijwel steeds actuele of controversiële onderwerpen blijven kiezen voor zijn romans. Tevens zal hij daarbij behoedzaam experimenterend naar de meest adequate romantechnische vormgeving zoeken.

1971: In natura behandelt hij een triviaal voorval uit de welvaartsmaatschappij.  Stadslui kopen een oud hoevetje en knappen dat op tot een weekendhuisje. Lokale plattelandsbuurman wordt verliefd op het mooie stadsvrouwtje. Hij zal allerlei klusjes voor haar opknappen in de hoop ooit in natura door haar te worden beloond. Mis dus. Een illusie armer zal hij niet zonder bittere nasmaak deze ontgoocheling in zijn leven moeten meedragen.

1972: Koeck zegt het onderwijs vaarwel en wordt full-time schrijver, financieel geruggesteund door zijn journalistiek werk.

1973: Begint – naast zijn romanproductie – scenario’s en toneel te schrijven (vooral in opdracht van diverse toneelgezelschappen en de BRT, de NOS en de VARA)

1974: Irish mist is een efficiënt opgebouwde roman met levendige dialogen en sobere suggestieve beschrijvingen. De anti-held, een free-lance journalist, gaat naar Ierland om er een aantal reportages te maken. Het geeft de auteuir de mogelijkheid om het verscheurde en geteisterde Ierland e beschrijven. De chaos raakt echter de journalist, temeer daar ze correspondeert met de geestelijke chaos veroorzaakt door zijn mislukt huwelijk. (Louis Paul Boon prijs 1979).

1979: Berthold 1200 gaat over milieuverontreiniging en zowel maatschappelijk als individueel onvermogen. Het drinkwater van Wezet (Visé) is radioactief besmet. Eén bewoner – met de adequate kennis – wil dat gevaar uitschakelen, maar botst op tegenstand geïnspireerd door eigenbelang.

1983: Scheiding van Helena Dijck.

  • Het autobiografische element dat voortdurend een rol speelde (speelt) in zijn oeuvre, er soms levensecht aanwezig in was (is), maakte dat de weduwe van Constant Marnef, van wie sprake is in een van zijn verhalen, een proces tegen hem inspande. Op 18 januari 1984 werd Koeck door de Vierde Kamer van het Hof van Beroep te Antwerpen veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 500.000 frank en werd de verhalenbundel ‘Strelingen van de afscheidsengel’ bij rechterlijk dwangbevel uit de handel genomen.

1985: De gigolo: via de persoon van Theodorus Delcampo beschrijft Koeck zorgvuldig de grimassen van de overspelige liefde. Do’s penis zal gedeeltelijk moeten worden geamputeerd vanwege een kankergezwel waarmee hij veel te lang is blijven rondlopen. De gigolo wordt het kolderieke relaas van de hele operatie, doorsneden met herinneringen aan eerdere avontuurtjes.

Het zal tot 1992 wachten zijn op een volgende roman.

1987: Na vier jaar in groepsverband in een boerderij in Zeeuws-Vlaanderen te hebben geleefd, vestigt de schrijver zich in het centrum van Antwerpen, waar hij gaat samenwonen met zijn nieuwe grote liefde, Reinhilde Dewit.

1988: Wordt secretaris van P.E.N.-Centrum Vlaanderen.

  • Samen met zijn Reinhilde zorgt hij voor de organisatie van het in 1989 in Vlaanderen gehouden internationale P.E.N.-post-congres.

1990: In het tweede V.T.M.-jaar wordt Koeck aangezocht om de dramatische producties te superviseren. Te samen met zijn geregelde optredens in verschillende televisiespelletjes, panels, en zo meer, betekent dit een nieuwe bron van inkomsten. Zijn nieuwe opdracht beschouwt de schrijver evenwel eerder als een uitdaging om het peil van het Vlaamse t.v.-drama op te krikken.

1991: Verhuist naar een hoeve in Buggenhout. Hij koopt tevens een huis in Spanje, in een bergachtige streek, waar hij geregeld weken of zelfs maanden verblijft.

1992: Publicatie van ‘Waterproef’ de eerste roman sinds ‘De gigolo’ (1985).

1994: Verrast met de novelle ‘De merkwaardige verrijzenis van Angel Arcadio Picasso’, waarin hij  Spaanse invloeden etaleert.

  • In hetzelfde jaar is hij de man achter de succesvolle tv-reeks ‘Moeder waarom leven wij?‘, dat VTM op de buis bracht, naar de roman van Lode Zielens.

1995: Het jaar dat hij zijn liefde voor Reinhilde Dewit in een huwelijksband omzet.

1996: ‘Ons Geluk’ , een bewerking van het oeuvre van Gerard Walschap voor televisie, komt op VTM en wordt een enorm succes.

1998: De roman ‘De koude persing’  rolt van de persen. Het is een roman die een beetje in de richting wijst waarin de schrijver wil evolueren: de thriller.

  • De oude geëngageerde Koeck komt hier weer even om het hoekje kijken doorheen het personage van een voormalige leraar die een boek schrijft over malafide praktijken in de toeristische sector in een Catalaans dorpje.
  • Maar er is meer: het boek is wel degelijk meerlagig. Je kan het ook lezen als een peiling naar het begrip identiteit. Naam, taal, woonplaats. Hoe eigen zijn die ?

1999: ‘De bloedproever‘ wordt genomineerd voor de AKO-literatuurprijs 2000. De jacht op bloed staat centraal in deze vlot lezende roman.

2000: TV-bewerking van ‘Veel geluk, professor’ op basis van de roman van Aster Berkhof. Ook deze serie wordt door VTM uitgezonden.

2001: Zijn echtgenote neemt de taak als supervisor drama over. Hijzelf werd voorzitter van PEN – Centrum Vlaanderen.

2003: Publicatie van ‘Het doorgeefmeisje’, over een vrouw die haar schoonheid gebruikt om anderen te manipuleren.

9 augustus 2003: De auteur wordt door een hersenbloeding getroffen. Na een wekenlange coma blijkt hij grotendeels verlamd te zijn.

  • Een lange periode van revalidatie brak aan, te beginnen in het ziekenhuis ‘De Bijtjes’ in Vlezenbeek. Er zouden nog verschillende jaren overheen gaan vooraleer Koeck weer in staat was om te schrijven: eerst langzaam en voor heel beperkte tijd, daarna enkele uurtjes. Door zijn beperkte mobiliteit zag Koeck zich verplicht zijn hoeve te verkopen en naar een woning op zoek te gaan die beter geschikt was. Zo kwam hij in Opwijk terecht waar hij sindsdien in een villa woont.
  • De roman die bijna klaar was toen hij door de beroerte werd getroffen, werd in 2004 gepubliceerd: ‘Le petit Belge’ was een misdaadroman.
  • Lees het interview dat Margot Vanderstraeten met de auteur maakte:  Margot Vanderstraeten interviewt: Paul Koeck

2008: Na een heruitgave van zijn ‘Zwarte mysteries in België’ (2008) verscheen zijn nieuwste roman ‘Voorbijgangers’ (2008), waarin het  bezoek van een Hongaarse vrouw de hoofdpersoon aanzet op zoek te gaan naar de geschiedenis achter een aangekochte hoeve.

Augustus 2010: De 70-jarige Paul Koeck presenteert zijn nieuwe roman ‘De jaloersmaker’.

  • Paul Koeck komt van ver. Hij heeft het sinds een hersenbloeding zeven jaar geleden niet onder de markt gehad. Koeck heeft zijn nieuwste roman ‘De jaloersmaker’, een swingende zedenkomedie over een 31-jarige gigolo die tegen betaling met getrouwde vrouwen aanpapt om hun mannen jaloers te maken, helemaal ingesproken op de computer, waarna hij de uitgeprinte tekst bewerkte. Het schrijfproces duurde anderhalf jaar.

MEER OVER PAUL KOECK.

  • Op zoek naar Paul Koek, SAM, 182 blz.

 

BEKRONINGEN

  • 1961: Prijs Jong-Nederlands Literaire Dagen voor het verhaal sic transit gloria mundi.
  • 1964: Vermelding bij de grote romanprijs voor Noord en Zuid van Heideland voor de roman Litte.
  • 1972: Prijs Provincie Antwerpen voor de roman Het Plantenoffensief.
  • 1975: Louis-Paul Boonprijs voor de roman Irish Mist.
  • 1980: Dirk Martensprijs voor de roman De Celbezoeker.
  • 1981: Prijs beste sociale film voor de film Hellegat.
  • 1980: Prijs Stad Brussel voor het toneelstuk De Paniekzaaier.
  • 1982: Hustinkx-prijs voor het gezamenlijk dramatisch oeuvre.
  • 1987: Prijs Provincie Antwerpen voor het toneelstuk De Aardemakers.
  • 1988: Driejaarlijkse Staatsprijs voor Toneelletterkunde voor het toneelstuk De Aardemakers.
  • 1998: Schippertrofee voor zijn verdiensten voor het Vlaams televisie-Drama.
  • 2001: Nominatie AKO-prijs voor De Bloedproever.
  • 2001: Prijs Provincie Antwerpen voor De Bloedproever.

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Websites

 

SMAAKMAKER

VERDRONKEN

Herman was begraven en Susie had gezegd: “Jaak zal verloren lopen.”
Heel de weg van Salou tot hier zat Jaak in de begrafeniswagen naast de kist. En ik heb zelf eens een kist gedragen toen ik veertien was: ik hoorde het lijk van Roger Mostien, doodgereden terwijl ik erbij stond, van de ene wand tegen de andere rollen.
We ontmoetten Jaak bij boer Toon. Het was al laat en Jaak zag er niet goed uit. We inviteerden hem. Jaak zei dat hij al lang van plan was geweest tot bij ons te rijden. Hij zei dat hij er op twintig minuten kon zijn, langs de vaart.
Susie kon er niet over zwijgen: ze stelde vragen. Jaak zei dat hij eerst in de waan verkeerde dat Herman wuifde. “En ik wuifde terug”, zei Jaak. Maar Herman wuifde niet. Trouwens, Jaak dacht opeens: “Herman kan toch niet zwemmen ?” Want hijzelf stond reeds tot aan zijn borst in het water en Herman was nog verder. De zee was woelig. Jaak zwom naar Herman, maar hij werd gewaar dat hij de zee niet aankon. Hij moest vechten voor zijn eigen leven. Hij was Herman tot op nagenoeg een meter genaderd. Toen Jaak uitgeput op het strand kwam, moest hij de zuster van Herman nog tegenhouden.
Mensen van de streek, die een kwartiertje later in een cirkel stonden rond het lijk van Herman, zeiden dat er op die plaats vier toeristen per jaar verdronken.

Uit: De emigrant, 1970

BIBLIOGRAFIE

Woordje vooraf

Dit chronologisch overzicht  telt 4 onderdelen:

A. Romans en Fictie
B. Toneel;
C. Scenario’s
D. Vertalingen

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience – Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles.
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klikt u op de foto.

Chronologisch overzicht

A.  Romans & Non fictie

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1961 Sic transit gloria mundi (verhalen)
Prijs Jong-Nederlands Literaire Dagen
1964 Litte. (roman)
Vermelding bij de grote romanprijs voor Noord en Zuid van Heideland.
Omslagontwerp: Boudewijn Delaere.
Koeck 12 Hasselt: Uitgeverij Heideland. -159p.
Afmetingen: 21.50 x 12.50 (gebonden – harde linnen kaft met stofomslag)
1967 Chinchilla’s kweken. (roman)
Met medewerking van Nic van Bruggen.
Omslagontwerp: Hugo Heyens.
Foto (achterplat): Walter Roland.
Amsterdam: Meulenhoff. -190p.
Reeks: Meulenhoff Editie E 131
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Typografie en druk: Bosch-Utrecht
1969 Het plantenoffensief. (roman)
Omslagontwerp: Dorus van der Linden.
Prijs 1972 van de Provincie Antwerpen.
Antwerpen: De Standaard. -259p.
Reeks: De Standaard Literatuur Vandaag.
Afmetingen: 21 x 13.50 (gebonden met stofomslag)
Druk: Smits/Wommelgem.
1970 De emigrant. (roman)
Omslagontwerp: Dorus van der Linden.
Antwerpen: De Standaard. -144p.
Reeks: De Standaard Literatuur Vandaag.
Afmetingen: 21 x 13 (gebonden met stofomslag)
1971 Het gebrek: legende. (roman)
Druk en omslagontwerp: Walter Soethoudt.
Antwerpen: Uitgeverij Walter Soethoudt. (perenstraat 15 Antwerpen) -124p.
Afmetingen: 19.50 x 12.50 (gebonden met stofomslag)
1971 Aan de hand van foto’s. (roman) Blankenberge/Roosendaal: Saefthinghe. -120p.
Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid)
Colofon: “Aan de hand van foto’s” van Paul Koeck, werd in opdracht van de uitgeverij Saeftinge p.v.b.a. te Blankenberge, gedrukt op de persen van de drukkerij Sanderus te Oudenaarde, in de maand september 1971.
1971 In natura. (novelle)
Druk en omslagontwerp: Walter Soethoudt.
Koeck 4 Antwerpen: Uitgeverij Walter Soethoudt. (perenstraat 15 Antwerpen) -142p.
Afmetingen: 19.50 x 12.50 (gebonden met stofomslag)
1971 In vrije val. (erotisch verhaal) 1971 Het voortplantingsoffensief Uit de bundel: Het voortplantingsoffensief. Erotiese spielereien. –pp.43-60.
Uitgeverij: Antwerpen Uitgeverij Walter Soethoudt. -200p.
Afmetingen: 19 x 12.50 (paperback).
Verantwoordelijke uitgever – druk en typografie: Walter Soethoudt.
1972 Zwarte gids voor België. (non fictie)
Tekst: Paul Koeck/ Fotografie Paul Lambert.
2008: heruitgegeven als ‘Zwarte mysteries in België’ bij de uitgeverij De Bezige Bij te Amsterdam.
 Koeck 14 Antwerpen: Standaard Uitgeverij. -182p.
Reeks: Gemini special paperback. – Antwerpen; vol. 1972: 2.
Afmetingen: 20 x 13.50 (paperback)
1972 De binnenlandse vijand. (roman)
Omslagontwerp: Leo Dresselaers.
Foto Auteur: Paul Lambert.
Antwerpen: Standaard Uitgeverij / Amsterdam: Moussault’s Uitgeverij. -183p.
Reeks: Gemini literaire paperback. – vol. 1972: 3
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1973 De routiers Les Routiers. (filmverhaal) Brecht/Antwerpen: De Roerdomp. -104p.
Afmetingen: 2.50 x 12.50 (ingenaaid)
1974 Irish Mist. (roman)
Omslag en typografie: Frits Stoepman gvn
Foto achterplat: Paul Lambert.
Louis-Paul Boonprijs in 1975
 Koeck 13 Antwerpen: Standaard Uitgeverij. / Amsterdam: P. N. van Kampen & zoon. -311p.
Reeks: Gemini literaire paperback nr 35.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen.
1976 Opgemaakt in zoveel exemplaren als er partijen zijn. (roman)
Omslag en typografie: Frits Stoepman gvn
Antwerpen: De Standaard Uitgeverij. / Amsterdam: P. N. van Kampen & zoon. -334p.
Reeks: Gemini literaire paperback nr 48.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen
1977 In vrije val. (verhalen)

Photosetting, Omslagontwerp/Verantwoordelijke uitgever: Walter Soethoudt, Perenstraat 15, 2000 Antwerpen.
Antwerpen: Uitgeverij Walter Soethoudt. -142p.

Reeks: kijkgatpaperback nr 56.
’s Gravenhage: Nijgh en Van Ditmar. -142p.
Reeks: Nijgh en Van Ditmar paperbacks nr 210.
Afmetingen: 19 x 12.50 (ingenaaid)
Gedrukt in België.
1978 De celbezoeker. (roman)

Omslagontwerp: Robert Nix.
Dirk Martensprijs in 1980
Brussel: A. Manteau. / Amsterdam: Elsevier. –264p.

Reeks: Grote Marnixpockets nr 175.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen.
1978 De ambtelijke kolos.

Co auteur: Eddie Vaes.
Antwerpen: Epo. -149p.

Reeks: EPO dossier.
1979 Berthold 1200. (roman)

Omslagontwerp: Robert Nix / Alje Olthof.
Koeck 15 Brussel: A. Manteau /Amsterdam: Elsevier -261p.

Reeks: Grote Marnixpockets nr 194.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen.
1979 De CVP-staat. (non fictie) Antwerpen: Epo
1979 Grenzeloze Ardennen. (non fictie) Antwerpen: Standaard Uitgeverij. -197p.
1980 Strelingen van de afscheidsengel. (verhalen)

Omslagontwerp: Robert Nix.
Bevat: In natura (pp. 7-58); Het lied is uit (pp. 59-82); Ons flatje uit de zestiende eeuw (pp.83-120); In vrije val (pp. 121-138); De begrafenis van Constant Marnef (pp.139-178); De snelweg met de naam van een rivier (pp. 179 – 212).
1984: Het verhaal ‘Het lied is uit’ werd opgenomen in de bundel ‘Vlaamse verhalen na 1965’ samengesteld door Paul de Wispelaere. Uitgeverij Manteau, Antwerpen, pp. 216-235.
 Koeck 7  Antwerpen: A. Manteau / Amsterdam: Elsevier. -212p.

Reeks: Grote Marnix Pockets nr 210.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen.
1981  Heilige huisjes: geloof en volksgeloof, bedevaarten en ommegangen, heiligen en hun hulp in nood. (non fictie)

Fotografie Gulham Zafar.
 Antwerpen: Standaard uitgeverij. / Bussum: Van Holkema & Warendorf. -179p.

Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen.
1983  De andere kant. (interviewboek)

Omslagontwerp: Rikkes Voss.
Foto: Rikkes Voss.
 Antwerpen: A. Manteau. -207p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen.
1983  De stoelendans. (roman)

Omslagontwerp: Ina Hallemans.
 Koeck 8  Antwerpen: A. Manteau. -188p.

Reeks: Grote Marnixpockets nr 228.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen.
1984 Brussel met hart en ziel. (non fictie) Amsterdam: Elseviers
1985 De gigolo. (roman)

Omslagontwerp: Rikkes Voss.
Antwerpen: A. Manteau -150p.

Reeks: Grote Marnixpockets nr 279.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Smits Wommelgem/Antwerpen.
1988 Economic Leaders for and from Antwerp. (non fictie) Deurne: Moderne Instructie Methoden. -87p.
1990 Antwerp and its leading companies. (non fictie) Deurne: Moderne Instructie Methoden. -p.
1990 Notaris X. (non fictie)

Omslagontwerp: Dooreman.
Koeck 16 Leuven: Uitgeverij Kritak (Diestse straat 249) – 348p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1991 Een dorp die geen naam mocht hebben (verhaal) Uit de bundel: “’k heb menig uur bij u gesleten en genoten’ pp 103-124.

Uitgever: De Bezige Bij Amsterdam; afmetingen: 19 x 11.50 (paperback)
1992 Waterproef. (roman)

Omslag: Paul Koeleman.
Foto auteur: Chris van Houts.
Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -581p.

Reeks: BB Literair.
Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Groenevelt Landgraaf
1994 De merkwaardige verrijzenis van Angel Arcadio Picasso. (novelle)

Omslag: Paul Koeleman.
Koeck 5 Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -80p.

Afmetingen: 19 x 12 (paperback)
Colofon: Een novelle geschreven ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van de Bezige Bij.
Druk: Knijnenberg bv Krommenie.
1995 Heeft u Ferre Grignard gekend ? (hoorspel) RVU, Nederland
1996 De koude persing. (roman)

Omslag: Rudi Hartman.
Images provided by © 1996 Photodisc Inc.
Foto Auteur: Chris van Houts.
Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -336p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Thieme Nijmegen.
1998 Reyniers superflic. (non fictie)

Omslagontwerp: Sign Box.
Omslagfoto: Patrick de Spiegelaere.
Vormgeving en zetwerk: Griffo, Gent.
Leuven: Uitgeverij Van Halewyck. 376p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Imschoot, Gent
1999 De bloedproever. (roman)

Foto: Chris van Houts.
Nominatie AKO-prijs (2001).  Prijs 2001 van de Provincie Antwerpen.
Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -360p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
Druk: Groenevelt Landgraaf
2001 Na de siësta. (verhalen)

Omslagontwerp: Studio Jan de Boer.
Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -248p.

Afmetingen:21 x 13 (paperback)
2003 Het doorgeefmeisje. (roman)

Omslagontwerp: Studio Jan de Boer.
Foto auteur: Patrick de Spiegelaere.
Typografie binnenwerk: Adriaan de Jonge.
Koeck 1 Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -204p.

Afmetingen:20 x 12.50 (paperback)
Druk: Hooiberg, Epe.
2004 Le petit Belge. (misdaadroman)

Omslagontwerp: Marry van Baar.
Omslagillustratie: Image Store/Photonica.
Foto auteur: Patrick de Spiegelaere.
Koeck 2 Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -285p.

Afmetingen: 21.60 x 13.60 (paperback)
Zetwerk: Ceevan Wee, Amsterdam
Druk: De Boekentuin, Zwolle.
2008 Zwarte mysteries in België. (roman)

Heruitgave van’ Zwarte gids voor België’ (1972).
Omslagontwerp: Kris Demey.
Foto’s: Paul Lambert.
Vormgeving binnenwerk: Karakters, Gent.
Koeck 3 Antwerpen: Standaard uitgeverij nv. -300p.

Afmetingen: 21.50 x 14 (paperback)
2008 Voorbijgangers. (roman)

Vormgeving omslag: Esther van Gameren.
Omslagfoto Cynthia Diane Pringle / Corbis.
Vormgeving binnenwerk: Perfect Service, Schoonhoven.
Koeck 11 Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -172p.

Afmetingen: 20.10 x 12.60 (paperback)
Druk: Thieme Boekentuin, Apeldoorn.
2010 De jaloersmaker. (roman)

Omslagontwerp: Studio Jan de Boer.
omslagfoto: Getty Images.
Vormgeving binnenwerk: Peter Verwey, Heemstede.
Amsterdam: Uitgeverij De Bezige Bij. -208p.

Druk: Thieme Boekentuin, Apeldoorn.

 

B. Toneel

1973 De huurlingen. (toneel)
Illustraties: Guy van Twel.
Antwerpen: W. Soethoudt. -72p.  /  Antwerpen: Nieuw Vlaams Theater.
1975 Antwoord op een ultimatum: toneelstuk in drie bedrijven. (toneel) Antwerpen: W. Soethoudt.-80p.  / Antwerpen: Reizend Volkstheater.
1975 Koning van Frankrijk. (toneel) Antwerpen: Experimenteel Werk Theater  / Antwerpen: W. Soethoudt.-64p.
1977 Is Helena Fourment schuldig aan de Moord op Rubens? Theatergebeuren in acht taferelen: toneelspel (toneel)  Koeck 10 Antwerpen: Nieuw Vlaams Theater  / Antwerpen: W. Soethoudt.-72p.

Afmetingen: 19 x 12.50 (paperback)
Creatie op 6 maart 1977door het Nieuw Vlaams Toneel De Waag in teater-kafé “’t Natiepeerd” te Antwerpen.
Cast: Door van Boeckel, Rik Bravenboer, Liliane Dorekens, Yollie Verbeeck, Warre Borgmans.
Regie: Loet Hanekroot.
Decor: Inge de Belder
1977 Weiden als wiegende zeeën. (toneel) Knokke: Humorfestival
1978 Ze bezaten alles in gemeenschap. (toneel) Trojaans Paard
1978 In Naam van Oranje. (toneel) Antwerpen: Nieuw Vlaams Theater
1979 Poging tot het vestigen van een nieuw wereldrecord. (toneel) Antwerpen: Experimenteel Werk Theater
1980 De paniekzaaier. (toneel)
Prijs Stad Brussel in 1980.
Wuustwezel : Vereniging van Vlaamse Toneelauteurs. -81p.  / Brussel: Koninklijke Vlaamse Schouwburg
Reeks: Hedendaags Nederlands toneel. vol. 36
1981 De gouden handdruk. (toneel) Antwerpen: Sportpaleis
1982 Met heel de stad, maar niet met de binnenkerk. (toneel) Turnhout: De Warande
1982 Adieu sans rancune. (toneel) Antwerpen: Theater Paljas
1983 De bewustmaker. (toneel) Antwerpen: Nieuw Vlaams Theater
1983 Moord op Tijl. (toneel) Gent: Theater Vertikaal
1983 Het hangt in de lucht. (toneel) Antwerpen: Koninklijk Jeugdtheater
1986 De aardemakers. (toneel)
Prijs in 1987 van de Provincie Antwerpen.
Hulste: Vereniging van Vlaamse Toneelauteurs. -97p.
Reeks: Hedendaags Nederlands toneel.  vol. 67  (1987: Antwerpen: Dedalus -71p. )
Mechelen: Mechels Miniatuur Theater
1986 Het Vincent-effect. (toneel)
Driejaarlijkse Staatsprijs voor Toneelletterkunde (1988)
Antwerpen: Fakkeltheater / Antwerpen: Dedalus -60p.

Creatie op 15 november 1986 door het Fakkeltheater (zaal Meir, Antwerpen).
Regie: Jos van Gorp.
Decor: Lee Preedy.
Cast: Eddy Asselberghs (Albert Aurier); Rudi Delhem (Theo van Gogh); Nadine Vanvossem (Marguerite Gachet); Eddy Van Cakenberghe (Emile Bernard); Lut Tomsin (Jo Bongers)
1988 Vive le Geus. (toneel) BRT 1, Festival van Vlaanderen, Gent
1989 De blinde vlek. (toneel)

Redactie: Toon Brouwers en Marina Deweer.
Vormgeving en productie: FBD.
Deze uitgave kwam tot stand in samenwerking met de Theaterwinkel v.z.w. Sint-Jacobsmarkt, Antwerpen.
Eerder gepubliceerd als kortverhaal in DW & B (1987/3) onder de titel: Het Dorp dat geen Naam mocht hebben. 
 Koeck 9 Antwerpen: Dedalus /Antwerpen: Koninklijke Nederlandse Schouwburg. -128p.
Afmetingen: 17.60 x 10.50 ingenaaid)
Première: zaterdag 18 februari 1989 in de Stadsschouwburg Antwerpen.
Regie: Herman Fabri.
Cast: Hubert Damen, Marc Janssen, Karlijn Sileghem, Bert Cosemans, Peter Strynckx, Peggy de Landtsheer, Katrien Meganck, Ray Verhaeghe, Camilia Blereau, Martin Gyselinck, Kristin Arras
1990 Tarzan, (musical) Antwerpen: Koninklijk Jeugdtheater
1992 Onbevlekt ontvangen. (toneel) Antwerpen: Koninklijk Jeugdtheater
1997 Phoolan Devi. (toneel) Antwerpen: Internationale Nieuwe Scene
1997 Moeilijk doen. (toneel) Antwerpen: De Verrukking
1998 De erfenis van Jan De Rycke (massaspel) Buggenhout

C. Scenario’s

Scenario’ voor televisiefilms

1973 De Routiers. BRT, Brussel
1976 In Natura. BRT, Brussel
1977 In perfecte staat. BRT, Brussel
1979 De Onweersvogel BRT, Brussel
1979 Hoe Bernard het trompetspelen verleerde BRT, Brussel
1980 Een spoor van Carla BRT, Brussel
1982 Maya NOS, Nederland
1982 Spiegel aan de Wand VARA, Nederland
1988 De zoete Smaak van Goudlikeur BRT, Brussel  /  Dilbeek : Dilbeekse Cahiers – serie tekxtueel 1 -72p.
1995-96 “Ons  Geluk”, naar Gerard Walschap, 26 afleveringen VTM, Brussel
2000 “Veel Geluk, professor!”, naar A. Berkhof, 5 afleveringen VTM, Brussel

Scenario’s voor lange speelfilms

1980 Hellegat.

  • Regie: Patrick Le Bon
  • Cast: Jos Verbist (Sam); Ann Nelissen (Joske); ea
  • Prijs beste sociale film in 1981.
Visie-films
1983 Zaman.

  • Regie: Patrick Le Bon.
  • Cast: Marc Janssen (Zaman); Herbert Flack (Frank); Gerda Lindekens (Magda); ea
Visie-films
1986 De Paniekzaaiers Cinété
2001 De Alias

 

D. Vertalingen

  • “Voet aan de Grond” (Terre d’asile, Pierre Mertens, roman)
  • “Met het Woord tegen de Muur” (Le trèblement des hommes, Paul Goma, roman)
  • “Leugens” (Pack of lies, Hugh Whitemore, toneel KNS)
  • “Strelingen” (Carèces, Sergi Belbel, toneel, NTG)