home | Inloggen
Aantal schrijvers: 537 | Aantal boeken:

15559

Goudeseune, Koenraad

GOUDESEUNE Koenraad

Goudeseune 0 

Ieper, 23 februari 1965

Dichter, prozaschrijver, recensent

 

BIOGRAFIE

23 februari 1965: geboren te Ieper als Koenraad Jules Cornelius Goudeseune

College van Ieper

Verder onderwijs in Gent.

Zijn eerste poëzie verscheen in de tijdschriften Dietsche Warande & Belfort en het Nieuw Wereldtijdschrift.

1987: debuut met het poëziebundel ‘Album’ uitgegeven in eigen beheer.

1993: zijn officiële debuut Vuile was , waarin hij zijn eigen jeugd in de jaren zeventig en tachtig verwerkt heeft in een mix van fictie en werkelijkheid en waarin hij inderdaad niet schroomt om de vuile was buiten te hangen.

Voor deze bundeling kreeg hij een eervolle vermelding van de jury van de Lubberhuizenprijs voor prozadebuten.

1998: een tweede bundel, Dat zij mij leest, ditmaal uitgegeven door uitgeverij Atlas.

1999: in Onuitsprekelijk is wat wij over de liefde zeggen (1999) selecteerde hij brieven uit zijn eigen correspondentie. De portretten van hemzelf, van vrienden en familieleden zijn vaak ironisch en meedogenloos.

Naast de brievenromans Al mijn risico’s zitten onder het stof (2000), Het boek is beter dan de vrouw (2007) en Wat duurt op drift zijn lang (2010), verschenen verschillende poëziebundels.

2005: na zeven jaar komt er een nieuwe poëziebundel: Zen uit eigen werk

Goudeseune was werkzaam in allerlei tijdelijke baantjes, zoals kelner, nachtwaker en taxichauffeur.

2011-2015: verschillende bundels zien het licht der literaire letteren. De laatste Het probleem met mensen die naar zee gaan werd heerlijk besproken op Tzum Weblog door Aly Freije

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

Website

Goudeseune, Koenraad – Literair Gent

Koenraad Goudeseune · dbnl

 

BEKRONINGEN

Zen uit eigen werk werd genomineerd voor de Jo Peters Poëzieprijs 2006. Uit die bundel werd het gedicht ‘Ieper’ gekozen als Gedichtendaggedicht.

Ieper

       Meisjes hebben geen borsten,
       laat staan grote.
       Maar soms toch wel
       die welving plots.
       Altijd moet ik van de fiets
       als ik zo’n meisje zie.
       ‘Welkom,’ wil ik zeggen
       of ‘Draag er zorg voor.’
       En laatst dacht ik aan een jongeman
       die met slaap in de ogen naar de oorlog trekt.
       Ieper, anno 1914.
       De Groote Oorlog is nog jong,
       is pas begonnen.
       Zoals de bieten op het veld
       ooit grote joekels van bieten zullen worden.
       Als hij dan nog leeft.

 Koenraad Goudeseune.      Uit: Zen uit eigen werk (2005)

 

SMAAKMAKER

Een stukje proza : Handen boven mijn hoofd. (De Brakke Hond. Jaargang 10, 1993)

Een paar gedichtjes poëzie:

Gent

Vanmiddag zag ik het Lam Gods.
Dat was niet mijn idee, maar dat van regen,
met bakken, en pal daarna weer volop zon.
Als toerist was ik de enige die in de kerker bleef.
Ik keek naar het paneel der musicerende engelen,
maar zag veel meer, evenveel jou tenminste.
Daarna, in een flits van eeuwen, zag ik ook mezelf, in mijn geheel: van hout, in Gent, druipend, een stuk ontstolen en nu ook dit.

Ik keek naar wat je zong en hoorde het geneuzel
van een oude vrouw die naast mij zat te bidden.
Bij een pilaar waaraan geen beeld meer hing
(alleen dat bleke van een weggenomen lijst)
verbrandde ze een kaars waarvan ze het verlengde was, het verlangde, zeer van paraffine. Ze brandde nauwelijks en toch helemaal. Ik kan niet doven, zei ze. Ik mag niet.

De evenaar rond mijn ziel viel als een touw uiteen
en wat mij draaiende hield moest sleuren.
Met stijl probeerde ik de kathedraal te verlaten.
Geen stap was overbodig, alleen maar tevergeefs.
Ik loop zo vaak verloren dat ik dat nauwkeurig kan.

Uit: Koenraad Goudeseune, Dat zij mij leest, Atlas, Amsterdam/ Antwerpen, 1998.

 

De stad wordt niet rijker als het regent

Ik ben blij dat ik in deze havenstad geen enkel gedicht heb
geschreven
over mijn dode moeder.

Ik zou mij in een appartement met zicht op zee niet
overgeven aan de eindeloosheid.

Ik zou de hele dag lullige postkaarten schrijven
en al mijn sigaretten oproken
en geen enkele kaart versturen naar jou.

‘s Avonds zou ik naar de sterren kijken
en weten dat ik me de stem van mijn moeder niet meer
herinner,
en sentimentaliteit haten,
en misschien niet eens blij zijn dat ik haten kan.

En voor het slapen gaan zou ik aan je honden denken.
Tenminste aan de oudste.

Uit: Koenraad Goudeseune, Het probleem met mensen die naar zee gaan

 

BIBLIOGRAFIE

De bibliografische gegevens werden onder meer nagekeken bij

  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience –Antwerpen.
  • Koninklijke Bibliotheek van België – Brussel / Bibliothèque Royale de Belgique – Bruxelles
  • Piet Devos: Van reuzen tot dwergen. Bibliografie – Vlaamse schrijvers in de 20ste eeuw – Eerste drukken. Kortrijk, eigen beheer 2007
  • POËZIECENTRUM vzw – Gent

Om de foto’s in de fotogalerij te vergroten klik op de foto

Chronologisch overzicht

Jaar Titel Fotogalerij Uitgeverij 1ste druk
1987 Album. (poëzie)
10 gedichten
Drukkerij Cuvelier, Vlamertinge
Omslag: Johan Debuysere
 Goudeseune 1 Eigen beheer. -21p.

Afmetingen: 20.50 x 12.40 (ingenaaid)
1993 Vuile was. (verhalen)

Omslagontwerp: Marjo Starink
Typografie: John van Wijngaarden
Omslagillustratie: Gustaaf de Smet, “De grote schiettent”, 1923
Foto auteur: Filip Claus.
Bevat: Vuile was (pp 9-26); Knecht (pp 27-48); Contrarie (pp 49-72); Myxomatose (pp 73-78); Jioe-Jitsoe (pp 79-104); Handen boven mijn hoofd (pp 105-124); In paradisum (pp 125-136).
 goudeseune-8 Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas (Contact). -136p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
1998 Dat zij mij leest. (gedichten)

Vormgeving: Marjo Starink
Goudeseune 3 Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas . -47p.

Afmetingen:20 x 12.10 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: Dat zij mij leest van Koenraad Goudeseune werd in opdracht van Uitgeverij Atlas gezet uit de Scala en gedrukt door drukkerij Groenevelt te Landgraaf op 100 grams Munkenbook papier.
De vormgeving was in handen van Marjo Starink. De lithografie werd verzorgd door Lithoma te IJsselstein en het bindwerk is uitgevoerd door binderij Pfaff te Woerden.
1999 Onuitsprekelijk is wat wij over de liefde zeggen. (brieven)

Omslagontwerp: Marjo Starink
Omslagillustratie: William M. Harnett, Music and Literature (1978)
Foto auteur: Filip Claus.
Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas . -176p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (paperback)
2000 Al mijn risico’s zitten onder het stof. (brieven) Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas . -176p.
2005 Zen uit eigen werk. (gedichten)

Omslagontwerp: Marjo Starink
Foto omslag: Henk Nieman
 Goudeseune 2 Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas. -44p.

Afmetingen: 20 x 12.10 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: Zen uit eigen werk van Koenraad Goudeseune werd in opdracht van uitgeverij Atlas volgens ontwerp van Marjo Starink gezet uit de Scala en gedrukt op 100 grams hv Munkenbook door drukkerij Wilco te Amersfoort.
2007 Het boek is beter dan de vrouw. (brievenboek) Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas. -350p.
2010 Wat duurt op drift zijn lang. (roman in brieven) Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas. -192p.
2011 Dichters na mij. (poëzie)

Omslagontwerp: Marjo Starink
Omslagillustratie: Anja Weber-Decker/Westend61/Corbis
 Goudeseune 4 Amsterdam/Antwerpen:  Uitgeverij Atlas. -66p.

Afmetingen: 20 x 12.10 (ingenaaid – kaft met flappen)
Colofon: Dichters na mij van Koenraad Goudeseune werd in opdracht van uitgeverij Atlas volgens ontwerp van Marjo Starink gezet uit de Ehrhardt en gedrukt op 100 grams Munken Premium Cream. Het druk en bindwerk is uitgevoerd door Hooiberg / Haasbeek te Meppel
2012 Atletiek van snijbloemen. (poëzie)

Boekverzorging: Studio Mulders van Meurs, Amsterdam.
Foto voorplat: Sara Claes
 Goudeseune 5 Antwerpen: Uitgeverij Vrijdag. -70p.

Afmetingen: 20.90 x 14 (paperback)
Colofon: Atletiek van snijbloemen werd geschreven door Koenraad Goudeseune en in juni 2012 uitgegeven door uitgeverij Vrijdag, Antwerpen.
De boekverzorging was in handen van Studio Mulders van Meurs, Amsterdam. De foto van het voorplat is gemaakt door Sara Claes. Het binnenwerk werd gezet uit de Exo. Het boek werd door Euradius gedrukt op het romandrukpapier van 90 gr/m² met een opdikking van 1.8.
2014 Het probleem met mensen die naar zee gaan. (poëzie)

Deeltitels: Gedichten (pp. 5-84); De kruisweg van Magalia Devleeschouwer. 14 sonnetten & 1 pastiche (pp. 85-101).
Omslagontwerp en lay-out: Connie Nijman.
 Goudeseune 6 Uitgeverij Leesmagazijn. -101p.

Afmetingen: 20 x 12.50 (ingenaaid – in losse kaft met flappen)
Colofon: Voor de uitgave Het probleem met mensen die naar zee gaan van Koenraad Goudeseune, werkte Leesmagazijn samen met redacteur Chrétien Breukers. Het omslagontwerp en de lay-out is verzorgd door Connie Nijman.De tekst is gezet uit de Fleischmann en de Nobel van Dutch Type Library en gedrukt in offset op Munken Print Cream (300 en 90 grams) in een oplage van zevenhonderdvijftig. Het druk- en bindwerk is vervaardigd door drukkerij Douma te Dokkum en Bariet te Steenwijk.
2016 Vet hart. (poëzie)

Omslagbeeld: Jean Cruveilhier, 1843 Wellcome Library, Londen.
goudeseune-7 Leiden: Bokeh Press -106p.

Afmetingen: 23 x 15.40 (ingenaaid)

 

BEKNOPT OVERZICHT PER GENRE

Verhalen

  • Vuile was.(1993)

Brievenboeken

  • Onuitsprekelijk is wat wij over de liefde zeggen. (1999)
  • Al mijn risico’s zitten onder het stof. (2000)
  • Het boek is beter dan de vrouw. (2007)
  • Wat duurt op drift zijn lang. (2010)

Poëzie:

  • Album. (1987)
  • Dat zij mij leest. (1998)
  • Zen uit eigen werk. (2005)
  • Dichters na mij. (2011)
  • Atletiek van snijbloemen. (2012)
  • Het probleem met mensen die naar zee gaan. (2014)
  • Vet hart. (2016)